Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie ogrzewanie domu klimatyzatorem od splita po kanałówkę


oszczednyGrześ

Recommended Posts

Okna od południa oczywiście dają więcej zysków niż strat. Od wschodu i zachodu są prawie neutralne (dla U=0.8 ). Jednak od północy to już straty.

 

Wywalone wszystkie - 2235,6kWh kWh/r

Zostawione jedno małe (90x150cm U=0,75) od północy - 2216,05kWh/r

 

Więcej tutaj

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybacz, ale nie do końca rozumiem.

 

1. Wspominałeś, że okno dane byle gdzie o U = 0.8 zmniejszy zapotrzebowanie na ciepło. Wrzuć takie okno do builddeska od północy i sprawdź czy ostatecznie zwiększy czy zmniejszy się zapotrzebowanie na energię do ogrzania.

2. Twoje dane opierają się o dużo lepszy współczynnik. A to już zaburza trochę tą polemikę.

3. Twój post w blogu pokazuje o ile zwiększa się zyski solarne (Qsol). Jasne, że każde okno zwiększy ten współczynnik - każde okno, nawet we wnęce wpuści chociaż troszkę fotonów. Ale nie wrzuciłeś tam danych jak zwiększają się straty przez przenikanie przez ściany. Moim zdaniem to trochę niepełne dane. Wychodzi z Twoich danych, że faktycznie każde okno zmniejsza zapotrzebowanie sumarycznie na ogrzewanie. Ale moim zdaniem tak nie jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Wspominałeś, że okno dane byle gdzie o U = 0.8 zmniejszy zapotrzebowanie na ciepło. Wrzuć takie okno do builddeska od północy i sprawdź czy ostatecznie zwiększy czy zmniejszy się zapotrzebowanie na energię do ogrzania.

2. Twoje dane opierają się o dużo lepszy współczynnik. A to już zaburza trochę tą polemikę.

 

0,75 to dużo lepiej niż 0,8? OK. Zmieniłem parametry okna 90x150 w ścianie północnej na 0,9 (minimum wg WT 2021) i EUco+w wyszło 2234,45kWh/r - dalej mniej, niż przy braku okien. Najgorsze okno dopuszczalne WT nawet w ścianie północnej zmniejsza zapotrzebowanie na ciepło. Przynajmniej w moim rejonie - tam, gdzie zimniej może od północy najgorsze okno zwiększy odrobinę zapotrzebowanie. Ale już lepsze okno i/lub inaczej skierowane to wyraźne zyski.

 

Ale moim zdaniem tak nie jest.

 

A z czego wynika Twoje zdanie?

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm, no to ciekawe

 

Moje dane z builddeska:

EUco+w = 14.57 / mkw

 

Dorzucam testowo takie okno na północną ścianę:

 

qVJ8GPN.jpg

 

 

I wynik pogarsza się na:

EUco+w = 15.03 / mkw

 

PS

Najgorsze okno dopuszczalne WT nawet w ścianie północnej zmniejsza zapotrzebowanie na ciepło.

Okno z C = 50% udziałem szklenia z tego co wiem spełnia WT, a na pewno takie okno od północy nie zmniejszy zapotrzebowania na ciepło.

Edytowane przez hipodrom
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm, no to ciekawe

 

No, faktycznie ciekawe. Zwłaszcza, że Wrocław to II strefa klimatyczna i masz cieplej.

Co masz w zyskach słonecznych i mostek od okna i jakie U ściany?

 

 

Okno z C = 50% udziałem szklenia z tego co wiem spełnia WT, a na pewno takie okno od północy nie zmniejszy zapotrzebowania na ciepło.

 

Faktycznie - zyski zmniejszy mniejsza powierzchnia szklenia. Ale jest też haczyk, że jak podasz powierzchnię otworu, to i tak z zewnątrz część ramy przykrywasz styropianem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ściana to silka i 20 styro. U = 0.144

 

Po dodaniu okna zwiększył mi się mostek W10 o psi = 0.1.

 

Po dodaniu okna współczynnik strat Htr przez przenikanie zwiększył z 124.361 do 127.785 W/K

 

Q sol zwiększył mi się np. w grudniu o 33 kwh

 

 

Czyli, Htr, dla grudnia czyli różnicy 22.1 stopnie (21 wew, -1.1 zew) i 744 godzin to 56.3 kwh strat. Czyli prawie dwa razy tyle co zyski. I to dla dużego, nowoczesnego okna.

 

W sumie zastanawiam się, jak to możliwe że u Ciebie wychodzi dodatni bilans energetyczny. Przecież Twoja ściana ma bardzo dobre U. Zamieniasz ją na okno, które ma to U sporo gorsze. W zimę, szczególnie od północy wiele słońca się nim nie wpuści. Chyba że byłoby mega duże, ale wtedy też większe straty bo większa część powierzchni ma gorsze U.

Dlatego też pisałem o Twoim wpisie na blogu. Zestawienie samego Qsol bez Htr daje mało informacji.

 

 

Ciężko przykryć chyba styropianem takie okno. Ale to skrajny przykład, który próbuje obalić Twoją teorię :)

Edytowane przez hipodrom
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ściana to silka i 20 styro. U = 0.144

 

Po dodaniu okna zwiększył mi się mostek W10 o psi = 0.1.

 

Pytałem, co ustawiłeś w parametrach przegrody - nie jakie wyniki.

 

W sumie zastanawiam się, jak to możliwe że u Ciebie wychodzi dodatni bilans energetyczny. Przecież Twoja ściana ma bardzo dobre U.

 

Moja ma U 14% mniejsze. To uzasadniałoby odwrotny wynik. Podobnie szerokość geograficzna i temperatury (jeżeli chodzi o Wrocław vs Warszawa). Faktycznie dziwne te wyniki.

Moje okna mają g=0,53 - ale to też nie powinno robić takiej różnicy. Jaką stację meteo wybrałeś?

 

 

Ciężko przykryć chyba styropianem takie okno. Ale to skrajny przykład, który próbuje obalić Twoją teorię :)

 

Pokaż od zewnątrz - da się styropianem dojechać prawie do samego końca ramy. Więc tak naprawdę istotne jest, ile PCW skrzydła wystaje poza ramę.

Nie do zakrycia są też szprosy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja ma U 14% mniejsze. To uzasadniałoby odwrotny wynik. .

Nie rozumiem. Masz lepsze U ściany niż ja. Czyli u Ciebie wycięcie 4mkw ściany i wstawienie tam okna U=0.8 spowoduje większą różnicę w Htr niż u mnie. Możesz wstawić u siebie takie okno 4 mkw i powiedzieć ile się zwiększy Qsol i Htr?

 

W sumie, wystarczy to przeliczyć:

 

4 mkw * 744h * 22.1 dt * (1.0 - 0.124) W/m2K = 57.5 kwh więcej strat w grudniu.

 

U mnie:

4 mkw * 744h * 22.1 dt * (1.0 - 0.144) W/m2K = 56,3 kwh więcej strat w grudniu.

 

Przyjąłem U=1.0 dla okna z ramami (pewnie z wliczonymi mostkami) itd - builddesk chyba tak przyjmuje, bo wychodzi taka sama ostateczna strata Htr.

 

 

Z tego co pisałeś na blogu to 2mkw szyby od północy w grudniu daje u Ciebie 17 kwh. Nie widzę jakby ci się to miało zbilansować.

 

Jaką stację meteo wybrałeś?

Wrocław, Średnia roczna 7.9C

 

Pokaż od zewnątrz - da się styropianem dojechać prawie do samego końca ramy.

Ok, załóżmy że dajesz styro do samej ramy. Jednak same drzwiczki to pewnie 30x30, a samo przeszklenie to jakieś 12x12 , czyli jakieś 15-20% powierzchni szklenia. Nie wierzę, że ono polepszy bilans.

Edytowane przez hipodrom
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj wyłączyłem klimy - doraźnie ogrzewały dom gdyż przestawić musiałem w inne miejsce ciepłomierz oraz dołożyć drugi. Teraz jak dawniej na potrzeby ciepła w domu pracuje PC PW.

 

W zasadzie da się porównywalnie tanio grzać dom jak w temacie wątku. Jedyna wada, że w łazienkach trochę chłodniej przy klimach.

 

Grzanie ciepłej wody było droższe - średnio 6 kWh na dobę, a przy PC znacznie mniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

W zasadzie da się porównywalnie tanio grzać dom jak w temacie wątku. Jedyna wada, że w łazienkach trochę chłodniej przy klimach.

 

Grzanie ciepłej wody było droższe - średnio 6 kWh na dobę, a przy PC znacznie mniej.

 

Jak chłodniej to znaczy ze musiało by być w łazienkach dodatkowe ogrzewanie aby zapewnić komfort ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co pisałeś na blogu to 2mkw szyby od północy w grudniu daje u Ciebie 17 kwh. Nie widzę jakby ci się to miało zbilansować..

 

Jakaś mega bzdura. Jak okno od północy może dać jakieś zyski "energetyczne" ? Daje tylko i wyłącznie straty ciepła.

Przecież w energooszczędnym budownictwie raczej stara się tak projektować domy aby nie miały żadnych przeszkleń od strony północnej i jak największe przeszklenia od strony południowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakaś mega bzdura. Jak okno od północy może dać jakieś zyski "energetyczne" ? j.

 

Przeczytaj proszę też kilka poprzednich postów :)

 

Każde okno daje zyski (promieniowanie słoneczne) oraz straty (gorsza izolacyjność okna niż ściany). Kaizen twierdzi że dobre okno od północy polepszy ten bilans, ja wręcz przeciwnie - i sobie o tym dyskutujemy ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

Witam Panów. No i Panie.

Chciałbym zapytać o opinie na temat konkretnych klimatyzatorów do ogrzewania. Oglądam katalogi Fujitsu oraz Mitsubishi Heavy. Owszem ceny wysokie ale cóż... Czy urządzenia dedykowane do grzania (przynajmniej przez producenta) np Fujitsu Nordic rzeczywiście będą dużo wydajniejsze od innych jednostek tego producenta np z klasa A+++? Np seria KG ma A+++ i grzeje do -15 a serie Nordic mają A++ lub A+ i grzeją do -25. Rozumiem, że wydajność przy np -20 spada w obu rządzeniach ale czy w przypadku Nordica spadnie mniej? Opinie instalatorów, z którymi miałem przyjemność rozmawiać są bardzo różne, wręcz sprzeczne. Z góry dziękuje za odpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swierol a dlaczego akurat te klimy wybrałeś?Chcesz tylko nimi grzać czy dogrzewać w okresach przejściowych ?Te mniejsze plusy w Fujitsu mogą też wynikać ze starszego czynnika jaki jest zastosowany 410 ale mogę się mylić.

 

Z tego co widzę w Nordicach jest R32. Fujitsu Nordic wybrałem tylko jako przykład klim typowo (według producenta) do ogrzewania. Tak, chciałbym klimatyzatorami ogrzewać a nie tylko dogrzewać.

Nasuwają mi się więc pytania:

Czy te klimy do grzania rzeczywiście mają w sobie coś takiego co sprawia, że są lepsze, wydajniejsze w minusowych temperaturach czy to tylko okazja do skrojenia klienta? W przykładowych Nordicach jest dołożona grzałka tacy ociekowej.

Czy w domu 70m2 wystarczy jedna większa jednostka czy lepiej trzy małe (np 2,5kW na grzaniu) do trzech głównych pomieszczeń?

Wiem, że np. Mitsubishi ma klimy w wersji Hyper Heating ale cena zwala z nóg:) Sporo innych producentów podaje w swoich katalogach, że dane jednostki działają np do -20 czy -15 ale nie promują ich jako urządzeń extra do ogrzewania..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drogie kliimy mają większe wymienniki, lepsze sprężarki i lepsza elektronikę co powoduje leksza modulację i wyższy COP.

Jednak szansa zwrotu droga klima vs tania jest raczej marna.

Klima to klima tylko dmucha Ciepłym i jak dla mnie nie nadaje się jakko jedyne ogrzewanie jak główne tak ale przydaje się coś co grzeje od podłogi.

Moje dwa kajsaje grzały przy -20 bezproblemowo jednak bez podłogówki była by to lipa "nie to ciepło" :)

Chyba Gaweł miał problem ze swoim kajsajem bo przymarzł mu wentylator przy defroście bo najtańsze nie mają kabli grzejnych do odmrażania tacki.

Osobiście polecam tanie klimy sa na tyle tanie że można pominąć drogie gwarancyjne przeglądy pod warunkiem że sam wyczyścisz filtry i wymienniki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zle się wyraziłem. Bedzie to główne ogrzewanie, napewno wjedzie jakaś koza bo skoro komin już mam... cza go wykorzystać. Uczciwie powiem ze mam możliwość kupienia i zamontowania sporo taniej „markowych” urządzeń wiec dlaczego nie skorzystać z tej możliwości. A wracając do źródeł. Cały czas się zastanawiam na tym czy jeden czy trzy jednostki. Gdybym zdecydował się na jedna to napewno nie mniej niż Ok. 4kW na grzaniu i do tego jakieś grzejniki elektryczne w pokojach. A może grzejniki wymienić na konsole?

Obawiam się ze przy większych „minusach” szum z klimy w sypialniach może być za bardzo słyszalny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz możliwośc tańszego zakupu markowych klim o bież markowe. Pisz do producentów aby przysłali Ci tabele COPów w określonych warunkach zewnętrznych na tej postawie wybierz.

Ja na powierzchnie ok 150m2 mam dwie tanie klimy 2,6kW i podłoge 3kW grzejąca w taniej taryfie.

 

Jk masz możliwość to na moje najlepsza opcją będzie klimatyzacja kanałowa i plus na zimniejszy okres konwektory z precyzyjnym termostatem.

 

A co od splitów to jedne split na pomieszczenie większy komfort ale wyższa cena jednak ja osobiście wziąłbym jeden plus jakieś małe konwektory Atlantica f119 chyba . Ja na noc ma wyłączoną klimę na piętrze nie ze wzgledu na hałas ale jak zaczyna grzać w nocy to jest za ciepło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest/będzie :) dom do użytkownika okresowego z tego tez względu raczej chce pominąć podłogówkę (prócz łazienki) a ze względu na to ze raz będzie tam jedna, raz 5 osób to chciałbym sobie pozostawić możliwość konkretnego sterowani na poszczególne pokoje. Wiem ze można to zrobić na kanalowce ale to się wiąże z większymi kombinacjami. No będę kombinował :) Dzięki wielkie kulibob.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Dzień dobry Panowie

 

W kilka dni udało mi się zapoznać z tym mega wątkiem i mam pytanie. Jaka będzie różnica między klimą kanałową http://klima-sklep.pl/klimatyzacja/14802-klimatyzator-kanalowy-panasonic-kit-z50-ud3.html

 

A PAC-I Elite ? PAC-I Elite jest polecana przez kilku użytkowników znających temat, ale jak wrzucam to w wyszukiwarkę to głównie są sprzedawane jednostki zewnętrzne. Czy ktoś mnie pokieruje i dobierze mi zestaw właśnie z serii PAC-I Elite (czyli jednostka zew + wew), tak żebym mógł sobie porównać parametry z Panasonic KIT-Z50-UD3 ?

 

Dzięki za pomoc

Edytowane przez Sneerek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...