Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie ogrzewanie domu klimatyzatorem od splita po kanałówkę


oszczednyGrześ

Recommended Posts

Ja mam Gree Amber Prestige 3,5kW założoną w październiku. Testowałem ją chyba na wszystkie możliwe sposoby z dokładnym zużyciem dobowym, chwilowym itd.

Początkowo kląłem ją strasznie ze względu na tak posrany algorytm grzania, że dziecko z ósmej klasy napisałoby go lepiej. Ale to było na sterowaniu z pilota. Porażka całkowita. Teraz hula tylko na aplikacji i muszę przyznać że zaczynam ją lubić. Działanie jest o niebo lepsze, nie wariuje, utrzymuje jedną, zadaną temperaturę.

Jeżeli chodzi o Rotenso Mirai, Cena jest podobna do Gree i parametry ma prawie identyczne. I z tego co mi się wydaje, również posiada dwie sprężarki. Nie sugeruj się jednak dokładnie tym, co jest opisane w parametrach. W Gree jest np. napisane, że minimalne zużycie w trybie grzania to 130W przy wydajności 880W. Pobór nie schodzi poniżej 600W. Jeżeli jest to właśnie kwestia tych dwóch sprężarek, to Mirai powinna mieć podobnie. Tego musiałbyś się dowiedzieć.

Jeżeli chodzi o komfort. Ja jestem raczej zimnolubny, więc na mnie nie robi wrażenia niższa temperatura. Ale mimo wszystko komfort taki lub inny będzie odczuwał każdy. Powiem Ci jak to u mnie wygląda. Standardowo mam ogrzewanie gazowe z grzejnikami i podłogówką gdzieniegdzie. Piec odpalał mi przy 21* i wyłączał przy 22*. Dla mnie komfort idealny. Przyszło do mnie rozliczenie za gaz i oczy otworzyłem szerzej niż myślałem. Do marca podwyżka o 71%, od kwietnia 95%. Przeszedłem więc wyłącznie na klimę z nadzieją że się sprawdzi, ale mając na uwadze moje poprzednie doświadczenia i testy nie liczyłem że wyłączę gaz na dobre. Pomyślałem że pewnie co drugi dzień włączę go aby odpowiednio dogrzać i poprawić komfort.

Moje obecne obserwacje:

- klima ustawiona na 21* - po dwóch dniach temperatura tak jakby taka sama, temp ścian również, ale komfort już wyczuwalnie słabszy.

- podniosłem do 22* - po całym dniu temperatury bez zmian, poprawa komfortu prawie nie odczuwalna

- podniosłem do 23* - po 12 godzinach komfort jest już całkiem przyjemny, zbliżony do ustawień gazowych opisanych wyżej.

Klima pracuje równo, nie skacze mi z temperaturą, i muszę przyznać że jest po prostu ok. Nie ma co zbytnio patrzeć na ustawioną temperaturę, tylko sprawdzić organoleptycznie jaka powinna być ustawiona dla naszego komfortu.

Różnica temperatur w granicznych pomieszczeniach to 1,5*, ścian zewnętrznych niecałe 2*. Nie mam tutaj dodatkowej elektryki w postaci kabli czy grzejników w oddalonych pomieszczeniach, ale tak jak mówili przedmówcy, powinny sobie bardzo dobrze poradzić z dogrzaniem nie rujnując portfela. Niewiele będą miały dogrzewania.

 

I na koniec powiem Wam jak wygląda porównanie kosztów z obecnymi cenami gazu. Trudno znaleźć lepsze porównanie niż to u mnie. Sąsiad pode mną ma identyczną powierzchnię ścian, podłóg, okien itd. Ta sama technologia budowy, kubatura, dokładnie ten sam piec gazowy. Mamy liczniki obok siebie więc mogę sobie sprawdzić i porównać nasze zużycia gazu.

Tak więc przez 6 lat zużył 21% więcej gazu niż ja, ale on lubi parnik w domu i ma ustawione 3* więcej niż mam ja (24*). I to by się zgadzało, ponieważ podręcznikowo mówią, że podniesienie temperatury o 1* to koszt większy o ok 6-7%. Na cele grzewcze przez 3 ostatnie pełne dni zużyłem ? kWh, a sąsiad ? m3 gazu. Sorry, nie pamiętam dokładnych wartości. Ale pamiętam że koszt wyszedł dokładnie 115% większy u sąsiada, co daje prawie 11zł więcej na ogrzewanie dziennie. W skali miesiąca to już bardzo dużo.

 

Tak więc moim zdaniem da się ogrzewać tanio i dobrze splitem mieszkanie 85m2, a przy budowie przemyśleć tylko dodatkowe, lekkie dogrzewanie sąsiednich pomieszczeń. I w tym miejscu mogę polecić Gree. Ciekawy jestem jak będzie sobie radziła przy np. -10*, bo średnia temp z poprzednich kilku dni jest lekko powyżej zera. Sprawdzę na pewno

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak tylko dla przypomnienia, jak instalować będziecie nową klimę to warto by te rurki miedziane były w otulinie z czarnego kauczuku a nie w tej białej piance. Różnica w kamerze termowizyjnej to przepaść. Samo docieplenie przy jednostce zewnętrznej tego miejsca gdzie rurki przechodzą w zaworki (po odkręceniu klapki - widać czysta miedź/mosiądz), to już tu pisałem pobór mocy spadł o 40W.

Gdy od firmy montującej wymagałem by instalacja była w czarnym kauczuku, to szef jak i pracownicy patrzyli na mnie jak na dziwaka, bo nikt tego nie robi a ja wymyślam. Po kilku miesiącach szef miał szkolenie w Mitsubishi i tam zalecili by w instalacjach jako izolacji używać czarnego kauczuku a nie białej pianki i dzwoni do mnie, że od teraz każdą klimę będzie montował na izolacji z kauczuku :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak tylko dla przypomnienia, jak instalować będziecie nową klimę to warto by te rurki miedziane były w otulinie z czarnego kauczuku a nie w tej białej piance. Różnica w kamerze termowizyjnej to przepaść. Samo docieplenie przy jednostce zewnętrznej tego miejsca gdzie rurki przechodzą w zaworki (po odkręceniu klapki - widać czysta miedź/mosiądz), to już tu pisałem pobór mocy spadł o 40W.

Gdy od firmy montującej wymagałem by instalacja była w czarnym kauczuku, to szef jak i pracownicy patrzyli na mnie jak na dziwaka, bo nikt tego nie robi a ja wymyślam. Po kilku miesiącach szef miał szkolenie w Mitsubishi i tam zalecili by w instalacjach jako izolacji używać czarnego kauczuku a nie białej pianki i dzwoni do mnie, że od teraz każdą klimę będzie montował na izolacji z kauczuku :D

 

Przede wszystkim jak ktoś buduje i już wie gdzie będzie klimatyzator to instalacje może zrobić przed izolacją budynku. Niedość, że rury będę dobrze zaizolowane to jeszcze nie będzie żadnych korytek na elewacji (chyba, że ktoś montuje " na przestrzał")

Instalatorzy pewnie dobrze wiedzą, że te białe "coś" nadaje się do przetarcia butów po robocie ale idą na łatwiznę bo nikt nie powie, że izolacji brak:)

 

Jakby ktoś potrzebował to mam po ok. 8mb 1/4 i 3/8 na zbyciu:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnica w kamerze termowizyjnej to przepaść.

 

Tia... I niby kolor otuliny robi różnicę?

 

8cm EPS na białej otulinie wygląda tak:

attachment.php?attachmentid=458576

 

A biała otulina + otulina do rur hydraulicznych (ciemnoszara z niebieską powłoką - widać, gdzie się kończy) wygląda tak:

attachment.php?attachmentid=458577

flir_klima_podeps2.jpg

flir_klima3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam cały dom na prąd - jakieś 220 po podłodze. Nie ma komina tylko reku thessla 400v.

Grzeję wysoko +25/26*C,bo żona lubi.........

Mam 500m kabli na parterze i 500m na piętrze - wszystko w betonie (nie mam żadnych wylewek tylko płyta i strop lane).

Na dole mam jeszcze klimę Kaisai 3,5kW. - na parterze tylko klima działa 24h na +26*C, kabli nie odpalałem bo dawała radę nawet przy - 12*C.

Na górze grzeję kablami ale tylko w taniej taryfie, ale też do +26*c.

Mam jeszcze boiler elektryczny na CWU.

Niestety nie mam opomiarowanych osobno systemów, ale za cały dom (prąd całkowity tzn użytkowy i grzewczy razem) płaciłem w grudniu 1100pln za 2 miesiące.

Wychodzi całkiem tanio - nawet po podwyżkach mnie nie zeżre ;) a inwestycja cała to około 15 tys pln (kable z 2 sterownikami z rozłożeniem 12k pln + klima 3k pln)

Za 220m2 domu to tanio mnie system grzewczy wyniósł.

Fakt, że mam 30cm grafitu na ścianach, 20cm pod płytą i 40 cm pianki w stropie + prawie wcale gniazdek w ścianach zewnętrznych itp (naprawdę pilowałem każdej dziury na zewnątrz i ocieplałem/uszczelniałem). Mam też 60m2 okien prawie wszytskie z południa (nic na północy), ale one niewiele wpływają na koszt, bo wszystko jest na czujnikach w płycie a nie temp powietrza (poza klimą). tak więc bezwładność rozwiązania nie pozwala na oszczędności słoneczne że tak powiem.

Koleś od elewacji czy kleił 20 czy 30 cm nie zmieniał ceny bo swoje zarobić musiał, więc nie przepłaciłem za to.

Ogólnie jestem zadowolony - nie znam całorocznego zużycia bo nie mieszkam jeszcze tyle - w maju policze i będę wiedział.

Generalnie tyle płaciłem za prąd użytkowy i gaz grzewczy miesięcznie w mieszkaniu na parterze od dewelopera 80m2 z lat 2000.

Opłaca się więc pomóżdżyć na etapie projektu i dopilnować szczegółów wykonawczych.

Blower door testu nie robiłem i nie wiem jaką mam szczelność, ale nawet nie będę robił, bo niewiele pewnie na tym etapie mogę poprawić.

Klima na parterze nie jest głośna i nie przeszkadza (pewnie w sypialni by było inaczej).

Generalnie polecam taki ukłąd , ma jakieś ograniczenia (słaba sterowalność), ale nam one nie przeszkadzają - żona w domu cały czas więc i tak nie różnicowalibyśmy temperatur w zależności od pory dnia. Najważniejsze, że jest praktycznie bezobsługowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@dpo super wyniki i zużycie przy takiej powierzchni oraz temperaturze w domu. Widać że dopilnowane ocieplenie. Jak widać w nowym domu nawet przy takiej powierzchni da się dobrze ogarnąć taki system grzewczy. Pompa ciepła ciepła z ogrzewaniem podłogowym wyszła by majątek przy takiej powierzchni. Z samej różnicy w koszcie ogrzewania masz na rachunki w eksploatacji na kilkanaście lat.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam cały dom na prąd - jakieś 220 po podłodze. Nie ma komina tylko reku thessla 400v.

Grzeję wysoko +25/26*C,bo żona lubi.........

Mam 500m kabli na parterze i 500m na piętrze - wszystko w betonie (nie mam żadnych wylewek tylko płyta i strop lane).

Na dole mam jeszcze klimę Kaisai 3,5kW. - na parterze tylko klima działa 24h na +26*C, kabli nie odpalałem bo dawała radę nawet przy - 12*C.

Na górze grzeję kablami ale tylko w taniej taryfie, ale też do +26*c.

Mam jeszcze boiler elektryczny na CWU.

Niestety nie mam opomiarowanych osobno systemów, ale za cały dom (prąd całkowity tzn użytkowy i grzewczy razem) płaciłem w grudniu 1100pln za 2 miesiące.

Wychodzi całkiem tanio - nawet po podwyżkach mnie nie zeżre ;) a inwestycja cała to około 15 tys pln (kable z 2 sterownikami z rozłożeniem 12k pln + klima 3k pln)

Za 220m2 domu to tanio mnie system grzewczy wyniósł.

Fakt, że mam 30cm grafitu na ścianach, 20cm pod płytą i 40 cm pianki w stropie + prawie wcale gniazdek w ścianach zewnętrznych itp (naprawdę pilowałem każdej dziury na zewnątrz i ocieplałem/uszczelniałem). Mam też 60m2 okien prawie wszytskie z południa (nic na północy), ale one niewiele wpływają na koszt, bo wszystko jest na czujnikach w płycie a nie temp powietrza (poza klimą). tak więc bezwładność rozwiązania nie pozwala na oszczędności słoneczne że tak powiem.

Koleś od elewacji czy kleił 20 czy 30 cm nie zmieniał ceny bo swoje zarobić musiał, więc nie przepłaciłem za to.

Ogólnie jestem zadowolony - nie znam całorocznego zużycia bo nie mieszkam jeszcze tyle - w maju policze i będę wiedział.

Generalnie tyle płaciłem za prąd użytkowy i gaz grzewczy miesięcznie w mieszkaniu na parterze od dewelopera 80m2 z lat 2000.

Opłaca się więc pomóżdżyć na etapie projektu i dopilnować szczegółów wykonawczych.

Blower door testu nie robiłem i nie wiem jaką mam szczelność, ale nawet nie będę robił, bo niewiele pewnie na tym etapie mogę poprawić.

Klima na parterze nie jest głośna i nie przeszkadza (pewnie w sypialni by było inaczej).

Generalnie polecam taki ukłąd , ma jakieś ograniczenia (słaba sterowalność), ale nam one nie przeszkadzają - żona w domu cały czas więc i tak nie różnicowalibyśmy temperatur w zależności od pory dnia. Najważniejsze, że jest praktycznie bezobsługowy.

 

Dlatego lepiej wywalić kasę na bardzo dobre coeiplenie a później kombinować z ogrzewaniem. I ja tez tak planuje. Dobrze zaizolowac i ocieplić a później na ile fundusze pozwolą to będę myślał nad rozwiązaniem z ogrzewaniem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam cały dom na prąd - jakieś 220 po podłodze. Nie ma komina tylko reku thessla 400v.

Grzeję wysoko +25/26*C,bo żona lubi.........

Mam 500m kabli na parterze i 500m na piętrze - wszystko w betonie (nie mam żadnych wylewek tylko płyta i strop lane).

Na dole mam jeszcze klimę Kaisai 3,5kW. - na parterze tylko klima działa 24h na +26*C, kabli nie odpalałem bo dawała radę nawet przy - 12*C.

Na górze grzeję kablami ale tylko w taniej taryfie, ale też do +26*c.

Mam jeszcze boiler elektryczny na CWU.

Niestety nie mam opomiarowanych osobno systemów, ale za cały dom (prąd całkowity tzn użytkowy i grzewczy razem) płaciłem w grudniu 1100pln za 2 miesiące.

Wychodzi całkiem tanio - nawet po podwyżkach mnie nie zeżre ;) a inwestycja cała to około 15 tys pln (kable z 2 sterownikami z rozłożeniem 12k pln + klima 3k pln)

Za 220m2 domu to tanio mnie system grzewczy wyniósł.

Fakt, że mam 30cm grafitu na ścianach, 20cm pod płytą i 40 cm pianki w stropie + prawie wcale gniazdek w ścianach zewnętrznych itp (naprawdę pilowałem każdej dziury na zewnątrz i ocieplałem/uszczelniałem). Mam też 60m2 okien prawie wszytskie z południa (nic na północy), ale one niewiele wpływają na koszt, bo wszystko jest na czujnikach w płycie a nie temp powietrza (poza klimą). tak więc bezwładność rozwiązania nie pozwala na oszczędności słoneczne że tak powiem.

Koleś od elewacji czy kleił 20 czy 30 cm nie zmieniał ceny bo swoje zarobić musiał, więc nie przepłaciłem za to.

Ogólnie jestem zadowolony - nie znam całorocznego zużycia bo nie mieszkam jeszcze tyle - w maju policze i będę wiedział.

Generalnie tyle płaciłem za prąd użytkowy i gaz grzewczy miesięcznie w mieszkaniu na parterze od dewelopera 80m2 z lat 2000.

Opłaca się więc pomóżdżyć na etapie projektu i dopilnować szczegółów wykonawczych.

Blower door testu nie robiłem i nie wiem jaką mam szczelność, ale nawet nie będę robił, bo niewiele pewnie na tym etapie mogę poprawić.

Klima na parterze nie jest głośna i nie przeszkadza (pewnie w sypialni by było inaczej).

Generalnie polecam taki ukłąd , ma jakieś ograniczenia (słaba sterowalność), ale nam one nie przeszkadzają - żona w domu cały czas więc i tak nie różnicowalibyśmy temperatur w zależności od pory dnia. Najważniejsze, że jest praktycznie bezobsługowy.

 

Ja w grudniu za 2 miesiące ze znacznie słabszym ociepleniem miałem rachunek na poziomie 610zl za 2 miesiące przy powierzchni 125m2. Tyle, że grzeję w taniej plus zwykły bojler elektryczny.

Teraz od 1 lutego cena w taniej u mnie z pełnym vatem o 58% w górę.

Grzeję tanią pc pw.

Podaj, ile kWh, wtedy będzie wiadomo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Idą już za ciosem i czytając Wasze wypowiedzi na temat kabli i grzejników elektrycznych, zacząłem się zastanawiać nad tym, aby i u siebie uzupełnić instalację grzewczą opartą na prądzie. Klima sobie radzi i przy niej zostanę, przynajmniej do momentu normalizacji cen gazu. A przy obecnych, opłaca mi się nawet zainwestować w inny system.

Jeśli moglibyście ze swojego doświadczenia udzielić mi kilku wskazówek dotyczących grzejników elektrycznych, jakiej mocy itd.

Potrzebowałbym tylko dwóch, do łazienki i najdalszego pokoju. W sypialni mam właściwą temperaturę zapewnioną przez klimę w salonie.

 

Łazienka - ok 5m2. Nie znoszę otwartych drzwi do niej, więc klima tam nie dociera i po kilku dniach jest tam już naprawdę chłodno. Jakiej mocy grzejnik by tam wystarczył. Ma tylko jedną ścianę zewnętrzną. Moc mocą, ale chciałbym również żeby był w miarę bezobsługowy. Czy każdy posiada termostat? Programowanie czasowe jest jakąś opcją?

 

Pokój - tam klima dochodzi, ale różnica temperatur jest na poziomie 1,5*. Chciałbym ją wyrównać, nie potrzebuję tam wyższej temperatury od salonu. Tak więc w tym miejscu potrzebne byłoby raczej dogrzanie a nie liczenie mocy dla osobnego bytu. Powierzchnia to niecałe 20m2. Wymagania bezobsługowości jak w przypadku grzejnika łazienkowego

 

Liczę że macie już doświadczenia z tymi urządzeniami więc będziecie w stanie mi coś podpowiedzieć. Szukałem dłuższą chwilę na forum informacji na ten temat, ale nic konkretnego, z czego mógłbym skorzystać w swoim przypadku nie znalazłem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

......

Podaj, ile kWh, wtedy będzie wiadomo.

 

To chyba podobnie - 2 razy mniejszy dom, 2 razy mniejsze rachunki (Ty masz pc na całości a ja klime tanią na parter).

Wcale tak dużo gorzej nie masz ocieplone (nie wiem nawet jaki wspólczynnik ma ta zasypka w porotherme, ale pewnie lepiej niż bez).

Masz piwnicę a to też pomaga - mój stoi prawie na powierzchni ziemi.

Ja mam wysoko sufity, bo się żona uparła (320cm), więc kubatura jest pewnie 3 razy większa od Twojej grzanej (nie pamiętam wszystkich cyfr z OZC, ale obliczeniowo dom mi wyszedł ponad 3 litry). Poza tym wątpie czy ktoś ma tak ciepłolubną żonę i musi mieć na termometrze w domu 24-25 bo naczej marźnie ;)

Jestem teraz na wyjeżdzie i nie mam dostępu do rachunku. Pamiętam tylko, że stosunek droga / tania u mnie w zasadzie stały przez te 8 miesięcy 1/3 d - 2/3 t mniej wiecej.

Nikogo nie namawiam, ale dziele się subietywną opinią. Jak zaczynałem się stawiać niewiele takich rozwiązań było (albo niewielu dzielących się opiniami).

Nie mam też zamiaru się licytować z kimś na osiągi - mi pasuje co mam. Pewnie można było zrobić coś lepiej. Budżet miałem taki jaki miałem i potaniłem system grzewczy wiedząc, że z PC nie wygram na rachunkach, ale niski koszt systemu długo mi za bufor posłuży + praktycznie zerowe koszty serwisu (poza klimą).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Również mam wątpliwości co do klimatyzatora, który miałby pracować jako ogrzewanie, szczegóły, żeby się nie powtarzać:

https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3869220.html

Ktoś coś ?

 

Ja też myślę wlasnie nad tym Gree amber prestige lub rotenso mirai. I może ktoś coś innego poleci typowo do grzania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...
Czy warto dopłacać do modeli A+++/A++ lub wyżej w stosunku do A++/A+? Czytałem że w przypadku pomp PW to się nie opłaca a jak jest z ekonomią PP w tym względzie?

 

To są parametry uśrednione i na nich bym nie oparl wyboru.

Trzeba spojrzeć na tabele mocy dla modeli i wtedy wszystko będzie wiadomo. Moc max podawana jest dla +10 st na zewnątrz i jest to parametr nieistotny. Zwróć uwagę na głośność jednostki wewnętrznej max to 20 dB na I biegu innych nie bież nawet pod uwagę bo pożałujesz.

++ są podawane dla konkretnej strefy klimatycznej też tzreba na to zwrócic uwagę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba nie wszyscy producenci podają tabele albo trzymają je gdzieś w głębokim ukryciu. U haiera widzę tylko tabele dla PW a nie dla PP.

 

Strefa klimatyczna w PL do grzania to "średni"? (spośród ciepły/średni/zimny)? Haier podaje zużycie kWh roczne na chłodzenie/grzanie 197/1092 dla A++/A+ (3.5kW tundra) i 144/854 dla A+++/A+++ (3.5kW flexis). Cena 2800 vs 4960. Czy to się opłaca?

 

Te max 20dB jest tylko w trybie "cichym". Nie wiem czy to jest reprezentatywne dla praktycznej pracy bo jeśli ten tryb by dawał rade to po co byłyby pozostałe? Jak spojrzymy na cały zakres to są ciekawostki np. najdroższy model haier - jade na trybie "niskim" w chłodzeniu i grzaniu jest 4dB głośniejszy od flexis: 37/33/30/16 vs 39/33/26/17 a to jest 3 koła PLN różnicy w cenie! Nawet tundra która jest prawie 3x tańsza ma 1dB mniej.

Edytowane przez marvinetal
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba nie wszyscy producenci podają tabele albo trzymają je gdzieś w głębokim ukryciu. U haiera widzę tylko tabele dla PW a nie dla PP.

 

Strefa klimatyczna w PL do grzania to "średni"? (spośród ciepły/średni/zimny)? Haier podaje zużycie kWh roczne na chłodzenie/grzanie 197/1092 dla A++/A+ (3.5kW tundra) i 144/854 dla A+++/A+++ (3.5kW flexis). Cena 2800 vs 4960. Czy to się opłaca?

 

Te max 20dB jest tylko w trybie "cichym". Nie wiem czy to jest reprezentatywne dla praktycznej pracy bo jeśli ten tryb by dawał rade to po co byłyby pozostałe? Jak spojrzymy na cały zakres to są ciekawostki np. najdroższy model haier - jade na trybie "niskim" w grzaniu jest 4dB głośniejszy od flexis: 37/33/30/16 39/33/26/20 a to jest 3 koła PLN różnicy w cenie!

 

moge ci przesłąć majlem tabele kaisay fly bo mam i tabele i klime

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...