Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie ogrzewanie domu klimatyzatorem od splita po kanałówkę


oszczednyGrześ

Recommended Posts

Tak, wiem o tym i jestem przekonany że u nas takiego SCOPu się nie osiągnie. Problem w mojej Gree jest raczej taki, że nie znalazłem nigdzie tabeli mocy, więc zostaje mi tylko tylko wierzyć bardzo słabemu wykresowi (mam wrażenie że rysowanemu na pałę przez dziecko), który pokazuje początek straty wydajności poniżej -10*

Sam fakt braku tabeli mocy w przypadku mojej jest już zastanawiający co do wiary w podawane przez producenta dane. Klima radzi sobie bardzo dobrze nawet w duże mrozy, ale żadnych danych potwierdzających wydajność nie widziałem

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem w mojej Gree jest raczej taki, że nie znalazłem nigdzie tabeli mocy

 

Szukaj nie tabeli, a wykresu (zazwyczaj jest w DTR) gdzie będzie jaki % mocy nominalnej ma w funkcji temperatury zewnętrznej. I przemnóż sobie.

Dla przykładu:

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?245730-Tanie-ogrzewanie-domu-klimatyzatorem-od-splita-po-kana%C5%82%C3%B3wk%C4%99&p=8045082&viewfull=1#post8045082

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Domy czy mieszkania z ostatnich 5-10lat ocieplone 15-20cm maja zapotrzebowanie na moc "pi razy drzwi" 30-40W/m2.

Mój stary domek z 5cm styropianu ma koło 100W/m2.

 

Dla 85m2, pewnie masz maksymalną potrzebną moc (dla okolic -20'C) koło 3kW. Przy 5'C pewnie koło 1kW.

Dlatego wg. mnie tak ważna jest możliwość modulacji mocy do jak najniższych. Mamy stale działającą klimę, bez załączania się i wyłączania co chwile w temperaturach typu 5-10'C, które panują u nas przez olbrzymią większość sezonu grzewczego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Domy czy mieszkania z ostatnich 5-10lat ocieplone 15-20cm maja zapotrzebowanie na moc "pi razy drzwi" 30-40W/m2.

Mój stary domek z 5cm styropianu ma koło 100W/m2.

 

Z tego co pamiętam, w świadectwie energetycznym mojego budynku było ok. 100 kWh/m2. Jeśli sobie dobrze przypominam, w 2015 roku do 40 kWh/m2 miały dopiero domy pasywne. Ale nie wiem czy dobrze pamiętam. Będę musaił sobie sprawdzić budynek w ciepło właściwe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest kilka wskaźników:

- wskaźnik zapotrzebowania na energię - kWh/m2 rocznie - tu mogłeś mieć 100 (chociaż tez dużo mi się wydaje). Ja mam 198.

- wskaźnik zapotrzebowania na moc grzewczą - W/m2 w najzimniejszy (obliczeniowo) dzień zimy (w PL -22 do -18 jeśli się nie mylę) - o tym pisałem. U mnie 101.

- maksymalna potrzebna moc grzewcza podawana w kW dla (obliczeniowo) najzimniejszego dnia. Wynika z m2 i wskaźnika W/m2.

- przeciętna moc grzewcza w kW dla przeciętnej temperatury okresu grzewczego, u mnie 2'C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też posiadam Gree Amber Prestige 3.5kw do ogrzewania domu 85m2 rok budowy 2020. Moja jednostka schodzi do 600W i taktuje ale jest ustawiona na stały nadmuch na 2 poziomie do grzania całego domu jedna klima sprawdza się to lepiej bo jednostka wewnętrzna z równą siła dmucha i ciepłe powietrze dociera dalej,gdybym ustawił nadmuch w auto to jednostka wewnętrzna zejdzie z obrotów w salonie gdzie jest klima przez mały ruch powietrza będzie zadana temperatura lecz im dalej tym zimniej dlatego wolę żeby jednostka mi taktowala ale dmuchała z równa prędkością by równomiernie rozprowadzać ciepłe powietrze po domku.

 

Znalazłem wyniki testów klimy jak ktoś jest zainteresowany mogę wysłać cały plik w pdfie na maila. Screenshot_2023-01-11-17-27-19-150_cn.wps.moffice_eng.jpg

Screenshot_2023-01-11-17-29-20-923_cn.wps.moffice_eng.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też posiadam Gree Amber Prestige 3.5kw do ogrzewania domu 85m2 rok budowy 2020. ...

 

U siebie włączam wentylator na maksymalny bieg na noc. W dzień różnie, zwykle też 2, który jest cichy. Na najniższym musiałbym podbijać temperaturę, bo ciepłe powietrze kręciło by się blisko jednostki wewnętrznej i zaburzało odczyt temperatury.

 

Ogarnąłem to ciepło właściwe i..

 

4,8 kW - maksymalna potrzebna moc grzewcza

2,3 kW - przeciętna moc grzewcza

55 W/m2 - wskaźnik zapotrzebowania na moc grzewczą

55 kWh - przeciętne dobowe zużycie energii cieplnej na ogrzewanie

100 kWh/m2 - wskaźnik zapotrzebowania na energię

 

No widzisz. Czyli te 3,5kW nominalne jest w porządku, natomiast według mnie ten model ma sporą wadę, że nie schodzi z mocą poniżej 600W.

Daje Tobie na mocy minimalnej więcej ciepła niż potrzeba dla 2'C (czy ile masz przy przeciętnej mocy w swojej strefie).

Powyżej tej temperatury już musi się wyłączać. Przy 10'C pewnie co chwile się wyłącza.

 

Dlatego najlepsza byłaby klima schodząca bardzo nisko, najlepiej grubo poniżej 1kW mocy grzewczej.

Ewentualnie 2 małe klimy schodzące nisko. Do okolic 0'C działa jedna, poniżej wspomaga ją druga.

Bodajże tu -

facet mówi, że optymalne warunki pracy klimatyzatora to obciążenie 60-70%.

Coś jak w silniku spalinowym, też przy podobnym obciążeniu jest najbardziej efektywny.

Nie wiem natomiast, czy chodzi o samą sprawność klimatyzatora przy takim obciążeniu, czy też wpływ na jego trwałość.

Z tego co rozumiem, najlepiej dla efektywności, kiedy klimatyzator jest obciążony lekko powyżej połowy swojej mocy nominalnej.

Ktoś wie jak to wpływa na jego żywotność?

Edytowane przez gasch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Udało mi się raz eksperymentalnie za pomocą aplikacji gree+ włączając różne tryby jak quiet itp. doprowadzić do faktycznej modulacji jednostki w okolicach 150-200W ale konsekwencja takiej pracy było praktyczne zerowe nadmuchiwanie przez jednostkę wewnętrzna powietrza co właśnie powoduje ogrzewanie pomieszczenia tyło przy jednostce a pozostała część domu była odczuwalnie dużo chłodniejsza po dłuższym eksperymencie z powodu dodatnich temperatur na zewnątrz klima i tak zaczęła taktować pomimo, że duża część domu była wychlodzona a strefa przy klimie jedynie miała odpowiednią temperaturę. Rozwiązaniem dla mnie to chyba tylko rekuperacja i wyciąg powietrza bezpośrednio nad jednostką wewnętrzną w celu wykorzystania produkowanego ciepła na rozprowadzeniu go w innych pomieszczeniach. Edytowane przez Matiszyna
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U siebie włączam wentylator na maksymalny bieg na noc. W dzień różnie, zwykle też 2, który jest cichy. Na najniższym musiałbym podbijać temperaturę, bo ciepłe powietrze kręciło by się blisko jednostki wewnętrznej i zaburzało odczyt temperatury.

 

 

 

No widzisz. Czyli te 3,5kW nominalne jest w porządku, natomiast według mnie ten model ma sporą wadę, że nie schodzi z mocą poniżej 600W.

Daje Tobie na mocy minimalnej więcej ciepła niż potrzeba dla 2'C (czy ile masz przy przeciętnej mocy w swojej strefie).

Powyżej tej temperatury już musi się wyłączać. Przy 10'C pewnie co chwile się wyłącza.

 

Dlatego ja zrezygnowałem z klimy 3,5 KW bo ma średnie zużycie prądu 0,5 kWh większe nież 2,9 KW a moce grzewcze identyczne od +2 st C te 3,5 kw to przy +10 mój dom ma wtedy zapotrzebowanie na poziomie do 0,5 kW tak że to nie porozumienie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozwiązaniem dla mnie to chyba tylko rekuperacja i wyciąg powietrza bezpośrednio nad jednostką wewnętrzną w celu wykorzystania produkowanego ciepła na rozprowadzeniu go w innych pomieszczeniach.

Też o tym myślałem. A najlepiej jeszcze wyciąg z pomieszczeń nad klimę :)

Taka pół-kanałówka.

 

Dlatego ja zrezygnowałem z klimy 3,5 KW bo ma średnie zużycie prądu 0,5 kWh większe nież 2,9 KW a moce grzewcze identyczne od +2 st C te 3,5 kw to przy +10 mój dom ma wtedy zapotrzebowanie na poziomie do 0,5 kW tak że to nie porozumienie.

Teraz też bym tak zrobił.

Spora część klim w wersji 2,6 i 3,5 praktycznie się nie różni. M.in. wymiary jednostek i ich masy są takie same, a ceny niższe.

Najbardziej się jednak cieszę, że nie poszedłem w 5kW, które w teorii powinno być dla mnie lepsze. Cena była prawie x2 i to zdecydowało.

 

Edit.

Testuje modulację.

Najwyższy bieg (3-ci, nie turbo). Na zewnątrz 3,6*C, w domu 21,4-22,0*C.

Nastaw na klimie 23*C. Pobiera od 15 minut równo między 298 a 311W.

 

Dzisiaj mam spore zyski bytowe. 2 komputery, gotowanie, tv, 3 osoby w domu.

Zwykle przy takich temperaturach bierze więcej (przeciętnie bliżej 500W), około 11-13kWh/dobę.

Edytowane przez gasch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam Gree Amber Prestige 3,5kW z EEV i dwurotacyjną sprężarką. W Auto na grzaniu nie schodzi poniżej 600W (na chłodzeniu schodzi do 100W) więc raczej wątpię żeby i te poschodziły, ale nie wiem, nie widziałem, nie zaprzeczam.

 

U mnie SCOP jest katologowo 5,1, ale niestety żadnych dokładnych danych, tabel mocy itp. nie widziałem. Nie zostaje mi więc wierzyć na słowo.

Jeśli chodzi o spadek wydajności, równiez widziałem u siebie, ale bardzo marny wykres, pokazujący spadek wydajności dopiero po przekroczeniu chyba -10*. Niestety, do do Gree nie znalazłem żadnych dokładniejszych danych

 

Bo te akurat modele gree to są że tak powiem w ubogą modulację choć skubane są niesamowicie wydajne , ja mam z 7-ki zrobioną pompę ciepła i ona nie chce modulować jak nie ma przynajmniej 10 stopni mrozu wtedy zaczyna działać dobrze a wydawałoby się że nie powinna mieć lekko bo 140m2 podłogówki i jakieś zaplątane 3 kaloryfery które raczej robią tylko przepływy bo temp ok 30 stopni raczej poza podłogówką niczego nie zagrzeje , minimalna moc po modulacji to 900 watt przy 7-ce , natomiast haier tayga 8kw idzie spokojnie od 200 watt z idealną modulacją i sam nie wiem po co przepłacałem.:D:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę już nią grzeję i powiem szczerze, że jakoś nie zwracam zbytniej uwagi na to taktowanie. Tak na prawdę nie ma go zbyt dużo. Oczywiście w sezonie przejściowym, powyżej 10* częściej się zatrzymuje, ale nie tak bardzo jakby mogło się wydawać. Przyjrzę się temu dokładniej w swoim czasie.

Ale to prawda, przydałoby się zejście co najmniej do 300W. Ja w ostatnim czasie mam na stałe włączony 3 bieg i na nim schodzi do ok 480W. Mimo że jednostka w salonie i słychać ją wtedy, mi osobiście jakoś szczególnie nie przeszkadza. 3,5kW jest na prawdę mocna, Twoja 7 kW to potwór na hale:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem coś takiego, ale niewiele mi to mówi, w sensie jak to dobrze odczytać i wyciągnąć właściwe wnioski

 

[ATTACH=CONFIG]463234[/ATTACH]

 

No to wygląda, że 3,5kW wyciąga przy -25/20* (czyli w największe mrozy - to informacja przydatna przy porównywaniu klim). Czyli w praktyce masz ciągle większą moc maksymalną (dla przykładu @+7* jest ok 175%*3,5kW=6,1kW - i można ją porównywać z niejedną klimą co taką ma nominalną moc gdy tyle osiąga przy plus siedmiu stopniach.). Nic to jednak nie mówi o mocy minimalnej do jakiej może zejść. Bez pomiarów (a przy klimie trudno zmierzyć ilość wyprodukowanego ciepła) to zgadywanie - bo na różnych obrotach COP jest inny i nie można sobie przeliczyć z proporcji pomiędzy maksymalnym a minimalnym poborem prądu w danych warunkach.

Raz, że sprawność samej sprężarki jest inna w zależności od obrotów (na maksa będzie trochę wyższa, niż na minimum - ale zawsze jest to jakieś przybliżenie jak sobie zmierzysz ile W bierze na maksa w danych warunkach i przez tę wielkość podzielisz maksymalną moc wychodzącą z wykresu uzyskując COP.

Dwa - większy jest procentowy "narzut" zużycia prądu przez wentylatory, grzałki i elektronikę

 

Ale jak chcesz z grubsza oszacować, to zmierz, ile weźmie pracując na minimalnych obrotach sprężarki (upewnij się, że sprężarka pracuje, a nie tylko wentylatory) i pomnóż to przez wcześniej wyliczony COP. Wiadomo, że ciepła produkuje trochę mniej, niż z tego wynika (bez taktowania tak strzelałbym że trzeba co najmniej 10% odjąć).

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to wygląda, że 3,5kW wyciąga przy -25/20* (czyli w największe mrozy - to informacja przydatna przy porównywaniu klim). Czyli w praktyce masz ciągle większą moc maksymalną (dla przykładu @+7* jest ok 175%*3,5kW=6,1kW - i można ją porównywać z niejedną klimą co taką ma nominalną moc gdy tyle osiąga przy plus siedmiu stopniach.).....

 

No i tu wracamy do sedna problemu z doborem mocy.

Na co komu przy zapotrzebowaniu 3,5kW przy -20*C te 6,1kW przy +7*C?

W sumie nie byłby to problem gdyby klima przy +7"C potrafiła zejść z mocą do, wtedy wymaganego, zapotrzebowania ~1-1,5kW.

 

Osobiście wychodzę z założenia, że lepiej mieć niedowymiarowaną klimę, która zapewni odpowiednią moc powiedzmy do -5*C a poniżej dodatkowe źródło.

 

U mnie, według tabelki, przy -7*C Kaisai dostarczy 3kW a potrzeba wtedy jakieś 4kW lub ciut więcej.

I faktycznie przy mrozach poniżej -10"C klima nie daje rady i muszę ją mocniej wspomóc podłogówką.

1-2 takie dni to nie problem, bo 50cm cegły ma sporą akumulację.

 

W zeszłym roku w nocy w grudniu temperatura przez kilka dni schodziła poniżej -20*C, klima i podłogówka dawały rade utrzymać w domu około 18*C i do gry weszły farelka 2kW i raz w weekend napaliłem w kozie.

 

Niedowymiarowana klima daje oszczędności w zakupie i użytkowaniu, ale pewnego rodzaju ryzyko, czy konieczność wspomożenia się innym źródłem w większe mrozy. Pytanie ile u nas będzie jeszcze mrozów po -20*C, jak średnie dobowe w grudniu, styczniu czy lutym od lat są na plusie lub nieznacznym minusie.

W Poznaniu ostatnio średnio-miesięcznie było poniżej -10*C w styczniu 1963, 60 lat temu :)

https://meteomodel.pl/dane/srednie-miesieczne/?imgwid=352160330&par=tm&max_empty=2

Edytowane przez gasch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niedowymiarowana klima daje oszczędności w zakupie i użytkowaniu, ale pewnego rodzaju ryzyko, czy konieczność wspomożenia się innym źródłem w większe mrozy.

 

I tu się chyba nie całkiem mogę zgodzić z tą teorią, albo przynajmniej bym popolemizował:)

 

Nie wiem dlaczego sądzisz - nie tylko Ty zresztą, żeby nie było - że klima tańsza i niedowymiarowana jest tańsza w użytkowaniu? Weźmy dla przykładu na warsztat moją 3,5kW i Twoją 3,5kW.

Twoja będzie tańsza w zakupie, ok. Ale jeśli musisz dostarczyć w okresie przejściowym dziennie np. 15kWh ciepła do domu, to czy moja, czy Twoja dostarczy te 15kWh. Dlaczego Twoja miałaby dostarczyć to taniej, skoro moja ma wydajność 30% większą od Twojej? Różnica polega tylko na tym, że Twoja dostarczy to spokojnie i powoli, a moja 3x szybciej, czyli będzie miała trochę więcej wyłączeń. Fajnie żeby schodziła niżej z mocą, ale widocznie nie wszystko w życiu można mieć.

 

Idźmy dalej z tą opłacalnością. Kupisz taniej klimę, ale jak sam mówisz, trzeba zaopatrzyć się w dodatkowe źródło ciepła. I nie ma tak na prawdę w tym przypadku znaczenia ile czasu z tego dodatkowego źródła będziesz korzystał. Musisz to kupić, zamontować, ewentualnie wykonać, myśleć o tym czy to włączyć, rozpalić czy jakkolwiek to trzeba uruchomić. No i oczywiście za to zapłacić. Koza, kable czy dodatkowe grzejniki też swoje kosztują.

Dodatkowo, ja nadal będę np. przy -15 korzystał tylko z COP załóżmy 2,5-3. Ty, częściowo ze względu na słabszą wydajność swojej klimy, będziesz korzystał z COP 2 i pozostałej potrzebnej energii z kabli z COP 1. I już kosztuje Cię to wyraźnie drożej.

 

Oczywiście również uważam, że nie ma najmniejszego sensu przewymiarowywać klimy. Założenie do mieszkania 85m2 7kW byłoby po prostu głupotą, ale warto dopłacić do czegoś lepszego, co zapewni Ci spokój, efektywność i pewność ciepła w zimniejsze dni.

Z drugiej strony, czy zapłaciłbym za np. FUJI o takich parametrach jak moja, ale mogącej zejść z poborem chwilowym do 200W 2x tyle? Na pewno nie. Choć jak ktoś ma kasę i wolę żeby za to zapłacić, nie zamierzam negować. Nie wszyscy patrzą na czas zwrotu z takiej inwestycji.

 

No i tu wracamy do sedna problemu z doborem mocy.

Na co komu przy zapotrzebowaniu 3,5kW przy -20*C te 6,1kW przy +7*C?

 

No taka zasada działania tego sprzętu. Niezależnie od tego czy kupisz tanią czy drogą, przy +7* nawet najtańsze będą posiadały dużą nadwyżkę mocy. A czy będzie to duża czy bardzo duża nadwyżka, nie ma najmniejszego znaczenia.

 

 

Generalnie i żeby nie było że mam coś do Twojej wypowiedzi, to tylko przemyślenia na temat wielu debat dot. co kupić - najtańszą klimę czy dopłacić do trochę lepszej. No moje zdanie jest właśnie takie, myślę nawet że dosyć rozsądnie uargumentowane

Edytowane przez rafalm81
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tańsze użytkowanie mniejszej klimy może wynikać z tego, że plus minus przez 80% czasu będzie ona działać pod optymalnym obciążeniem bliskim 50%.

Za mocna (lub "dobrze" dobrana) będzie, przez większość czasu, działać z bardzo niskim obciążeniem lub nawet poniżej swojego minimum i będzie się wyłączać.

Coś jak jazda bolidem który "nie umie" jechać 50kmh. Wtedy szybko rozpędza się do 100kmh, przy minimalnie wciśniętym gazie, obciążenie 10-20%, potem się zatrzymuje i znowu 100kmh i tak w kółko.

Spali na bank więcej niż "pierdzitko" jadące równo 50kmh cały czas z optymalnym obciążeniem silnika. Tak trochę intuicyjnie na to patrzę, ale wydaje mi się w tym być dużo sensu.

 

W wielu źródłach podaje się, że pompy ciepła największą sprawność osiągają przy obciążeniu sprężarki na poziomie 50-70%.

Np. tu https://czysteogrzewanie.pl/jak-to-sie-robi/dobor-mocy-pompy-ciepla-do-ogrzewania/

Dokładne obliczenia byłby pewnie mocno skomplikowane.

Pozostaje jeszcze pytanie o trwałość sprzętu.

Czy lepiej tak jak u mnie, że klima przy 5*C działa na około 30% mocy a przy mrozach -10*C na 100% i wyraźnie się męczy, czy lepiej żeby przy 5*C chodziła pół godziny i na pół godziny się wyłączała.

Być może Twoja podziała 10-15 lat, a moja padnie w przyszłym roku. A może będzie odwrotnie.

 

Odnośnie dodatkowych źródeł. Żona wymusiła kozę :).

Natomiast folie w podłodze planowałem od początku, budynek ma po staremu zrobioną posadzkę. Z tego co wiem, to wylewka jest po prostu na gruncie.

W kuchni zimna podłoga (teraz 19*C stopni) nie przeszkadza, natomiast w salonie wiedziałem, że mimo klimy podłoga będzie nierzyjemna i chodzenie w skarpetkach nie przejdzie. Śmiem twierdzić, że przy ogrzewaniu nadmuchowym ciepła podłoga znacząco podnosi komfort.

Zresztą podłogówka zawsze jest najbardziej komfortowa, czy to wodna czy elektryczna.

Wykładziny dywanowe mamy na górze w sypialniach.

Edytowane przez gasch
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem dlaczego sądzisz - nie tylko Ty zresztą, żeby nie było - że klima tańsza i niedowymiarowana jest tańsza w użytkowaniu? Weźmy dla przykładu na warsztat moją 3,5kW i Twoją 3,5kW.

 

Temat doboru PC PP czy PW oklepany jest od dawna. I tak, jest to trudna decyzja. I to nie tylko dlatego, że podejmujący ją nie tylko zazwyczaj nie ma wiedzy o parametrach sprzętu to jeszcze jest wprowadzany w błąd przez najbardziej profesjonalne nawet OZC (o kalkulatorkach internetowych nie wspominając). Generalnie każdy dobiera przewymiarowaną a to oznacza i droższy zakup, i droższe używanie przez niższy COP (bo PC ma najwyższy COP pracując przy obciążeniu gdzieś w okolicach 1/2-2/3 obrotów sprężarki i przewymiarowana przez większą część sezonu będzie taktowała co szkodzi nie tylko COPowi ale też żywotności).

A OZC wprowadza w błąd bo ludzie dobierają źródło ciepła do obciążenia. A to czysto teoretyczny wskaźnik w naturze nie występujący - bo zawsze są zyski które pokrywają część tego zapotrzebowania (im bardziej energooszczędny dom tym większą część).

 

 

 

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?245730-Tanie-ogrzewanie-domu-klimatyzatorem-od-splita-po-kana%C5%82%C3%B3wk%C4%99&p=8096248&viewfull=1#post8096248

 

A tu o PC PW - fizyka jednak ta sama tylko przy klimie jest gorzej o tyle, że ciepła praktycznie nie da się zmagazynować (żeby ogrzać trochę na zapas trzeba najpierw przegrzać powietrze żeby ogrzać nim dom - ale IMO warto podbić temperaturę w dziennym okienku taniej strefy zwłaszcza, gdy nas nie ma w domu).

https://forum.muratordom.pl/entry.php?132709-Dob%C3%B3r-pompy-wg-OZC

 

I jeszcze co to tego szacowania mocy minimalnej, o którym pisałem. Tak z grubsza da się określić, gdy jedynym kagańcem jest fizyka. Bywa, że producenci programowo ograniczają moc grzewczą w cieplejszych warunkach nie pozwalając się sprężarce wkręcać na wyższe obroty. Wtedy oczywiście moc minimalna będzie znacznie bliżej mocy maksymalnej i zmniejszy się zakres modulacji i ten mój pomysł na szacowanie mocy minimalnej o kant rzyci potłuc.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i namieszane mam teraz w głowie :-)

 

Dla takich parametrów

5,8kW – maksymalna potrzebna moc grzewcza przy średniej dobowej za oknem -20°C

2,6kW – przeciętna moc grzewcza przy średniej dobowej 1,3°C

3,8kW – moc wymagana w punkcie biwalentnym -5°C

35W/m2 wskaźnik zapotrzebowania na moc grzewczą

66kWh – przeciętne dobowe zużycie energii cieplnej na ogrzewanien przy średniej dobowej 1,3°C

68kWh/m2 rocznie wskaźnik zapotrzebowania na energię

 

chciałem dać 2 klimy, jedną na parter nom 4,3kW , pdesign przy -10 3.40 (parter powiedzmy 60%) i druga na piętrze nominalna moc 3,2, pdesign przy -10st 3.

Z tego co jeszcze raz tu przytoczyliście chyba wynika że musze zejść o jeden poziom niżej na mocy każdej z tych klim, do salonu brać z mocą nom. 3.2 / 3 przy -10, a na piętro już najmniejszą (nie ma mniejszych) moc nom, 2,7 / 2,8 przy -10. Albo i nie, sam już nie wiem :-)

Klimy na sprężarkach do -20 st i nie chcę nawet przy -20 uruchamiać żadnych innych dogrzewaczy. Mam kominek ale nie chcę być na to skazanym, po prostu myślę o tym że za jakiś czas już nie będę w stanie rozładować ciężarówki drewna.

 

Ponieważ w ciągu dnia temperatury są znacznie wyższe niezależnie czy w zimie czy przejściowy sezon i wydaję się że mało się opłaca grzać w nocy przy -15 w porównaniu z dniem kiedy to będzie -5. Nie jestem w stanie tej tezy udowodnić obliczeniowo ale różnice na G12 u mojego dostawcy ostatnio są małe (nie to co kieeeedyś - to byyyłyyy czaaasy), więc chyba lepiej brać płaską taryfę i uruchamiać klimę w dzień.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...