Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie ogrzewanie domu klimatyzatorem od splita po kanałówkę


oszczednyGrześ

Recommended Posts

osczednyGrześ, Maazik, analizowałem już te wykresy w ramach tego wątku:

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?245730-Tanie-ogrzewanie-domu-klimatyzatorem-od-splita-po-kana%C5%82%C3%B3wk%C4%99&p=7464761&viewfull=1#post7464761

 

Niestety Maazik, jesteś w tym gorszym przypadku będzie jakieś 40% mocy przy -20 stopniach (Gree ma tylko trzy wykresy dla wszystkich produktów). Przy czym nie wiadomo jaki wtedy jest COP, bo Gree nigdzie się tym nie chwali. Ja nie kupiłem Gree głównie z powodu tego braku informacji o realnym COP w różnych temperaturach.

 

Oczywiście wielokrotnie było w tym wątku podkreślane - na większy mróz weź sobie grzejnik dodatkowy (a może nagrzewnicę kanałową w twoim wypadku).

 

 

 

 

Ja tymczasem zainstalowałem kupionego jakiś czas temu LG Deluxe DM12RP, 3,5kW, kupionego na Allegro za 2400zł brutto. Zainstalowany bez pompy próżniowej, znaną pewnie wszystkim metodą;)

Rury (7m) kosztowały 148zł z wysyłką. W środku było gazu na 7,5m instalacji (to dodatkowy plus LG).

 

Ten model ma fajną funkcję, screen poniżej:

y4mqzsmwlwvbtgwYA7E9c6YYeVZQufJhwVPQLxp_7_BLsKJDmnVbQAHdMCgPn4kuidQZnapqiJNSNBi8reVf7cfI-y0TYP5UvmiN5O02cg2M2d4pu5PuYWfBA_poOeJYtgP9JUq4aE0cGsLE32El4uvpsoQVFS-CmKddwI9lzzbprLhyTEfFojHS53YRd6U1aeZb92Zpw53MgC4zCerkUdpUg?width=371&height=660&cropmode=none

 

Będę musiał zbadać na ile to są dokładne wartości.

 

40% mocy to jakieś 1,6kW grzewczej. czyli 1,1kW pobrane a oddane 1,6kW To fakt, kiepsko. Ale ja dalej nie wiem, jak to będzie wyglądało przy grzaniu w zimie, z włączonymi grzejnikami łazienkowymi na stałe.

Grzejniki dodatkowe to nie problem. Właściwie to ostatnio się zastanawiałem, jak to będzie wyglądało w zimie tak na prawdę. Bo jeśli załóżmy że do -10 pompa ciepła jest w stanie grzać w domu tak, by temperaturę utrzymać na zadanym poziomie, to.... . co to oznacza dla użytkownika ? Jeśli w dzień nagrzejemy do powiedzmy 24 stopni w domu (bo -9 to obleci mocą) to przez noc do ilu spanie przy np. - 23 ? ... Zakładając, że ciągle będzie dmuchało ciepłem ... ? :) A co, gdybym postawił w korytarzu jeden grzejnik 2kW by kanałówka sobie "zasysała" ciepłe, ogrzane powietrze ? Takie dylematy...

Dlatego zwlekam z zakupem dodatkowych, nowych grzejników bo nie wiem jak to się wszystko zachowa w rzeczywistości. Obserwowałem wykresy temperatur w zimach ubiegłych i 1 dzień w styczniu miał -15 stopni w dzień i -23 w nocy. Kolejnego dnia w dzień już było -9 a w nocy -24. Reszta stycznia to od 0 do -14 w nocy.

 

Łącznie temperatur poniżej -10 ubiegłej zimy było :

Grudzień

0 nocy i 0 dni

Styczeń:

12 nocy.i tylko 2 dni!.

Luty:

2 noce i 0 dni.

 

Mam jeden grzejnik 2kW w domku narzędziowym -jest to tani konwektor (kosztował 60zł kiedyś). I 2kW nadmuchowy w garażu. Do tego, jak mówiłem 2x 1,8kW termowentylatory w łazienkach. Na pierwszy strzał powinno wystarczyć :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40% mocy to jakieś 1,6kW grzewczej. czyli 1,1kW pobrane a oddane 1,6kW To fakt, kiepsko. Ale ja dalej nie wiem, jak to będzie wyglądało przy grzaniu w zimie, z włączonymi grzejnikami łazienkowymi na stałe.

Grzejniki dodatkowe to nie problem. Właściwie to ostatnio się zastanawiałem, jak to będzie wyglądało w zimie tak na prawdę. Bo jeśli załóżmy że do -10 pompa ciepła jest w stanie grzać w domu tak, by temperaturę utrzymać na zadanym poziomie, to.... . co to oznacza dla użytkownika ? Jeśli w dzień nagrzejemy do powiedzmy 24 stopni w domu (bo -9 to obleci mocą) to przez noc do ilu spanie przy np. - 23 ? ... Zakładając, że ciągle będzie dmuchało ciepłem ... ? :) A co, gdybym postawił w korytarzu jeden grzejnik 2kW by kanałówka sobie "zasysała" ciepłe, ogrzane powietrze ? Takie dylematy...

Dlatego zwlekam z zakupem dodatkowych, nowych grzejników bo nie wiem jak to się wszystko zachowa w rzeczywistości. Obserwowałem wykresy temperatur w zimach ubiegłych i 1 dzień w styczniu miał -15 stopni w dzień i -23 w nocy. Kolejnego dnia w dzień już było -9 a w nocy -24. Reszta stycznia to od 0 do -14 w nocy.

 

Łącznie temperatur poniżej -10 ubiegłej zimy było :

Grudzień

0 nocy i 0 dni

Styczeń:

12 nocy.i tylko 2 dni!.

Luty:

2 noce i 0 dni.

 

Mam jeden grzejnik 2kW w domku narzędziowym -jest to tani konwektor (kosztował 60zł kiedyś). I 2kW nadmuchowy w garażu. Do tego, jak mówiłem 2x 1,8kW termowentylatory w łazienkach. Na pierwszy strzał powinno wystarczyć :)

 

Ja robię zawsze hybrydę grzejniki z precyzyjnym termostatem plus pompa jak nie ma możliwości dla podłogówki. Porządne małe grzejniki są tanie. U mnie gree przy mizernych izolacjach gree na poddaszu wydala do -15 bez problemu nic nie muszę dogrzewać. Na parterze gdzie od gruntu ciągnie i od drzwi balkonowych trzeba przy -7 się wspomóc. Ale nadal są sezon grzewczy wychodzi poniżej 1500 zł. Wliczając w to cwu. Temperatury w domu zimą od 20-24 w zależności od pomieszczeń i potrzeby. Przy porządnych izolacjach gree długo da radę. Ile poszło kWh dobrej pory za wrzesień kolego maaazik?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oszczednyGrześ, a możesz podać jakie grzejniki konkretnie? Bo ogólnie to większość z nich wygląda badziewnie. A muszę coś zamówić na większe mrozy i chciałbym aby wyglądało znośnie.

 

Wykres zużycia energii przez LG Deluxe DM12RP z zeszłego tygodnia, ustawiony na grzanie 22℃. Tydzień był bardzo ciepły. W najbliższych dniach zapowiadają mrozy ;)

 

y4mbzF9rJ79BDv0ykXQZvT-VXGjXECUdzuJcFXpohQkjz1iwXlF9D8C2ELSkD7AttNN9f8lHshzhZr_5hyIUS2zWxqXsY9YKgARRV9jPHZ6shUdGS44jIFsfhzeS911BeUQsL50rU_1QyPmdSpPoA0UGdkSwqMW00zeJ3RQ1DERpjCx9goXDLEA1d5COd2u7wgS9NMr-PoCCaE6mWAwaguahA?width=371&height=660&cropmode=none

 

y4mJOfO2XFNWlIBz_bSC93Od4wDwoQSeDP0qPedMzmrUBlWexduvUYy6woOGijSL_8zyz_R5asPPV4YLThuT6EE299rO_hfP0G_KcgreYYl7R_D80B29WsUWcHuWJwkIbOhyRcmnKr9Erbg-jQK3M9cr6yYFPlS97ekcAqQc44nqAUaP5MtDja_OIO7toi7vNXt4Zl1Lqcr8UfK-QS_Q2LJCg?width=660&height=255&cropmode=none

 

Mam jeszcze tymczasową farelkę grzejącą tylko łazienkę (włączana ręcznie) oraz ogrzewanie podłogowe 170W w łazience (na razie także włączane ręcznie), bez opomiarowania.

 

Domek ok 60m2, szkielet lekki drewniany, 15cm styro grafit w ścianach, 18 cm styro grafit w podłodze, 16 cm PUR na dachu, pakiety trzyszybowe Uw=0,5 montowane w XPS. Obliczeniowo jakieś 5000kWh/rok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

oszczednyGrześ, a możesz podać jakie grzejniki konkretnie? Bo ogólnie to większość z nich wygląda badziewnie. A muszę coś zamówić na większe mrozy i chciałbym aby wyglądało znośnie.

 

Wykres zużycia energii przez LG Deluxe DM12RP z zeszłego tygodnia, ustawiony na grzanie 22℃. Tydzień był bardzo ciepły. W najbliższych dniach zapowiadają mrozy ;)

 

y4mbzF9rJ79BDv0ykXQZvT-VXGjXECUdzuJcFXpohQkjz1iwXlF9D8C2ELSkD7AttNN9f8lHshzhZr_5hyIUS2zWxqXsY9YKgARRV9jPHZ6shUdGS44jIFsfhzeS911BeUQsL50rU_1QyPmdSpPoA0UGdkSwqMW00zeJ3RQ1DERpjCx9goXDLEA1d5COd2u7wgS9NMr-PoCCaE6mWAwaguahA?width=371&height=660&cropmode=none

 

y4mJOfO2XFNWlIBz_bSC93Od4wDwoQSeDP0qPedMzmrUBlWexduvUYy6woOGijSL_8zyz_R5asPPV4YLThuT6EE299rO_hfP0G_KcgreYYl7R_D80B29WsUWcHuWJwkIbOhyRcmnKr9Erbg-jQK3M9cr6yYFPlS97ekcAqQc44nqAUaP5MtDja_OIO7toi7vNXt4Zl1Lqcr8UfK-QS_Q2LJCg?width=660&height=255&cropmode=none

 

Mam jeszcze tymczasową farelkę grzejącą tylko łazienkę (włączana ręcznie) oraz ogrzewanie podłogowe 170W w łazience (na razie także włączane ręcznie), bez opomiarowania.

 

Domek ok 60m2, szkielet lekki drewniany, 15cm styro grafit w ścianach, 18 cm styro grafit w podłodze, 16 cm PUR na dachu, pakiety trzyszybowe Uw=0,5 montowane w XPS. Obliczeniowo jakieś 5000kWh/rok.

 

Rekuperację masz mam nadzieję :) ? Co do grzejników to ja mam atlantic f117. Z ładniejszych można się jeszcze o adaxy pokusić. Każdy inny byleby z elektronicznym termostatem z dokładnością od 0,1'C. No i grzejnik nie pod oknem. W łazienkach oczywiście grzejnik z nadmuchem i podłogówka to bdbd wyjście. Podłogówkę ustawia się na sterowniku odpowiednio kiedy ma dogrzać i ile.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam że nie pisałem ale obowiązki... Ogrzewanie włączyłem 1 września. Przez dwa miesiące dom potrzebował 885kwh . W tym jest CWU z PC Ariston Nuos, kuchenka indukcyjna, pralko suszarka, rekuperator, ogrzewanie z kanałowki, grzejniki w lazienkach i oświetlenie... .Czyli całe życie w domu dla 3 osób w tym jedna osoba jest praktycznie non stop w domu.

Standardowe zużycie domu to 10kwh dziennie, bez ogrzewania lub klimy.

We wrześniu było kilka nocy do -2, w dzień różnie. Wrzesień zakończyłem wynikiem 130kwh za grzanie PC i grzejniki w łazienkach (średnio co drugi wieczór włączone na czas kompieli)

 

Co prawda październik kończy się za dwa dni Ale odczyt z dziś to 150kwh za grzanie. To daje październik 90zl a wrzesień 80zl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałem napisać że dom szkieletowy o powierzchni użytkowej 86mkw. W domu 23 na parterze i 24 na poddaszu. Co będzie dalej? Kto wie. Póki co ja jestem zadowolony. Mój budżet jaki szacowalem przed budową to było 200zl/miesiąc prąd(życie Cwu itp) i dodatkowo 200zl ogrzewanie/miesiąc/prąd . Czyli liczyłem sobie 2400zl/rok za grzanie domu. Już widzę że nie ma szans aby to przekroczyć. Więc jestem pozytywnie nastawiony bo już dwa miesiące grzania i tylko ok. 170zl . A statystyka mówi że listopad będzie taki sam .. I grudzień podobny. Więc co najwyżej kowali mrozem w styczniu i może w lutym. Więc z torbami nie pójdę:)

 

Taka obserwacja - przy 4 stopniach na zewnątrz i wyłączonym grzaniu, po trzech godzinach temperatura spadła o 1 stopień w domu. Jednak szkieletowe są specyficzne ... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałem napisać że dom szkieletowy o powierzchni użytkowej 86mkw. W domu 23 na parterze i 24 na poddaszu. Co będzie dalej? Kto wie. Póki co ja jestem zadowolony. Mój budżet jaki szacowalem przed budową to było 200zl/miesiąc prąd(życie Cwu itp) i dodatkowo 200zl ogrzewanie/miesiąc/prąd . Czyli liczyłem sobie 2400zl/rok za grzanie domu. Już widzę że nie ma szans aby to przekroczyć. Więc jestem pozytywnie nastawiony bo już dwa miesiące grzania i tylko ok. 170zl . A statystyka mówi że listopad będzie taki sam .. I grudzień podobny. Więc co najwyżej kowali mrozem w styczniu i może w lutym. Więc z torbami nie pójdę:)

 

Taka obserwacja - przy 4 stopniach na zewnątrz i wyłączonym grzaniu, po trzech godzinach temperatura spadła o 1 stopień w domu. Jednak szkieletowe są specyficzne ... :)

A tak mądrzy mówią że szkieletowy ciepła nie trzyma....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 stopień na 4 godziny przy 4* za oknem to trzymanie ciepła? 1* na dobę w mrozy - to można nazwać trzymaniem ciepła.

 

Są tacy co twierdzą że w szkieletowym wyłączy się ogrzewanie i zimno. Zatem trzymanie ciepła to pojęcie względne. Gdyby kolega miał szkieletowy na płycie z podłogówką elektryczną to byłoby zupełnie inaczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, mój bład! W sobote były urodziny córki, i żona obniżyła temp. na sterowniku o 1stopień. Więc spadek temp. przy 3 godzinach nieobecności i wyłączonym grzaniu był nie 1 stopień tylko niecałe pół stopnia. Może żadna to różnica, ale tak to wygląda.

 

Tak poza tym, duże zużycie mi wyszło na grzaniu za dwa miesiące? Nie podaje co do kwh tylko zaokrąglam delikatnie w górę, bo dla mnie spalanie auta 5,9l /100km czy 5.7l/100km to tak na prawdę 6l :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety aplikacja LG potrafi robić dziury w wykresach, więc tam gdzie jest pusto w danym dniu, to coś powinno być. W dalszym ciągu nie wiem czy nie przekłamuje danych.

 

Dane z zeszłego tygodnia. Zużycie energii jest ponad 2x większe niż tydzień wcześniej.

 

y4mqUz8lVXO-2tT8V7gun4e4Oj7aIVND0r8yVhGI5jzkko4PXCfRKPCE-mCfU_RFEcpqeoFcvMDC5d5Ht8EGryAREq2q-flO3DEM5vhKtOdHX2Ptb0X_jd574IHZVZM5rrYZ3nwMszrmWwginoOy2yDP_QslTpSkPpjMqGhPY3rnzCyQ8BOTVwSXb1XsbDEqXHg7ZYBS6EOFpYb3UF7Wp33ZA?width=371&height=660&cropmode=none

 

y4mbGY-pgh3Jvo7rTvrKqnqo5pP9cL5dPfKk1odFxWFLf9sA3eTlMsPtwBTrr-31XIZStccwdY5NU_E8bn3TI60KsqvJWqq71c4AUwBuf7tp9A7xcV4YsDAdyr0GLLciIZt6CbYCYb_6s1lyjH19CctTegWT66w4mfixzoDpzJtw9tCH3XHLxEHdNHjeFt3m_x3p5RBQmlXlCp7o7zbOjV-rA?width=660&height=210&cropmode=none

 

oszczednyGrześ: rekuperacja jeszcze nie działa niestety.

 

Szkieletowy według mnie akumuluje tyle co powietrze i karton-gips, ewentualnie płytki, czyli prawie wcale. Chyba że ktoś ma płytę fundamentową.

 

Jak rzucicie okiem na te wykresy powyżej to zobaczycie że zużycie energii w konkretnych dniach jest odwrotnie proporcjonalne do temperatury i nasłonecznienia, nie widać przesunięcia, więc akumulacja żadna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj włączyłem PC do CWU z trybu Green na tryb Auto. Jak było ciepło, ty PC szybko dogrzewała wodę, wczoraj po kompieli żony i córki, woda miała 32 stopnie. Godzine później, 33 stopnie ( w lecie to było momentalnie ciepło :) ) . Temperatura na wlocie była 0 stopni, a inna czujka pokazywała już -4 ( chyba ta od skraplacza ... hmm). Teraz podobno będzie chodziła PC i Grzałka 2kW w razie potrzeby - ciekawe co to znaczy w razie potrzeby ?

 

Dziś rano defrost za defrostem. -1 u nas i cholernie wilgotno. Jedyny minus Gree jaki na chwilę obecną zauważyłem - Grzeje ok 32stopnie z wylotów - defrost .... i znów włącza grzanie, po chwili wentylatory wewnętrzne włącza i dmucha ... No i tu mi brakuje by dmuchało minimum 24 na starcie a dmucha 18 i dopiero się zaczyna "rozkręcać". Wtedy wentylatory włączają drugi bieg bo szybko chce nadrobić różnicę w temnperaturze), i dmucha przez chwilę tym "chłodniejszym". W sumie nie przeszkadza tak bardzo, ale widzę już sens zamontowania grzejników elektrycznych w pokojach. Wtedy nie będzie odczuwalne to "walenie" chłodem przez minute.

 

Zastanawiam się też nad kablem grzewczym. Grzesiu mówisz zawsze by montować. Ale jak to ma się do tego, że tacy skroplin nie ma mój klimatyzator ? Montować dodatkowo tacę i do niego kabel ? Pytam, gdyż Daikin ma taką samą budowę - bez tacy, sama blacha i leci w dół. I Daikin się chwali że nie trzeba grzałki.

W sumie, skoro producent podaje że grzeje do -10, to zakładam, że urządzenie mogę włączyć przy -10 i włączy się bezawaryjnie.... ? W dokumentacji nic nie pisze aby dodawać grzałki karteru czy kable grzewcze ...

 

Dom szkieletowy to dom w którym łatwo regulować temperaturę w poszczególnych pokojach. I tak się zastanawiam nad pewnym rozwiązaniem.

Grzesiu pisze, aby dawać np. F117 do pokoi i ustawić temperaturę tak, aby grzejnik się włączył jak PC nie da rady dogrzać.

 

A co, gdyby zrobić tak :

Na poddaszu w sypialniach, my przebywamy od 19 (córka), 22( my) , do ok. 5:20 rano. Wtedy zamontować grzejniki ale sterowane czasowo (tak, by włączyły się na wieczór - wcześniej nas nie ma na poddaszu - szkoda grzać przez cały dzień). W salonie zamontować również z czasówką, tak by wyłączał grzejnik wtedy kiedy nas nie ma (22 do 5). W dzień zrobić odwrotnie - poddasze wyłączone, salon dogrzewa.

 

Wg. prognoz i historycznych danych, Gree powinno wystarczyć do grzania w mojej miejscowości do końca grudnia. W styczniu będę potrzebował dodatkowego źródła grzania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj włączyłem PC do CWU z trybu Green na tryb Auto. Jak było ciepło, ty PC szybko dogrzewała wodę, wczoraj po kompieli żony i córki, woda miała 32 stopnie. Godzine później, 33 stopnie ( w lecie to było momentalnie ciepło :) ) . Temperatura na wlocie była 0 stopni, a inna czujka pokazywała już -4 ( chyba ta od skraplacza ... hmm). Teraz podobno będzie chodziła PC i Grzałka 2kW w razie potrzeby - ciekawe co to znaczy w razie potrzeby ?

 

Dziś rano defrost za defrostem. -1 u nas i cholernie wilgotno. Jedyny minus Gree jaki na chwilę obecną zauważyłem - Grzeje ok 32stopnie z wylotów - defrost .... i znów włącza grzanie, po chwili wentylatory wewnętrzne włącza i dmucha ... No i tu mi brakuje by dmuchało minimum 24 na starcie a dmucha 18 i dopiero się zaczyna "rozkręcać". Wtedy wentylatory włączają drugi bieg bo szybko chce nadrobić różnicę w temnperaturze), i dmucha przez chwilę tym "chłodniejszym". W sumie nie przeszkadza tak bardzo, ale widzę już sens zamontowania grzejników elektrycznych w pokojach. Wtedy nie będzie odczuwalne to "walenie" chłodem przez minute.

 

Zastanawiam się też nad kablem grzewczym. Grzesiu mówisz zawsze by montować. Ale jak to ma się do tego, że tacy skroplin nie ma mój klimatyzator ? Montować dodatkowo tacę i do niego kabel ? Pytam, gdyż Daikin ma taką samą budowę - bez tacy, sama blacha i leci w dół. I Daikin się chwali że nie trzeba grzałki.

W sumie, skoro producent podaje że grzeje do -10, to zakładam, że urządzenie mogę włączyć przy -10 i włączy się bezawaryjnie.... ? W dokumentacji nic nie pisze aby dodawać grzałki karteru czy kable grzewcze ...

 

Dom szkieletowy to dom w którym łatwo regulować temperaturę w poszczególnych pokojach. I tak się zastanawiam nad pewnym rozwiązaniem.

Grzesiu pisze, aby dawać np. F117 do pokoi i ustawić temperaturę tak, aby grzejnik się włączył jak PC nie da rady dogrzać.

 

A co, gdyby zrobić tak :

Na poddaszu w sypialniach, my przebywamy od 19 (córka), 22( my) , do ok. 5:20 rano. Wtedy zamontować grzejniki ale sterowane czasowo (tak, by włączyły się na wieczór - wcześniej nas nie ma na poddaszu - szkoda grzać przez cały dzień). W salonie zamontować również z czasówką, tak by wyłączał grzejnik wtedy kiedy nas nie ma (22 do 5). W dzień zrobić odwrotnie - poddasze wyłączone, salon dogrzewa.

 

Wg. prognoz i historycznych danych, Gree powinno wystarczyć do grzania w mojej miejscowości do końca grudnia. W styczniu będę potrzebował dodatkowego źródła grzania.

 

No niestety gree nie ma ciepłego startu, coś za coś. Ale jak przyjdą niższe temperatury i mniejsza wilgotnosć to defrostów będzie mało. Co do rozmrażania tacy, jak jej nie ma to nie trzeba jej rozmrażać :). U mnie gree zimą jak włącze to nie wyłączam, chodzi cały czas. Ale zdarzyło mi się wyłączyć przy - 25'C i rano przy -28'C ruszył :). Zeszłej zimy. Generalnie grzałka karteru przydaje się na takie ekstremalne sytuacje jak ktoś urządzenie wyłączy. Wtedy warto, jak chodzi cały czas to bez obaw. Grzejnki elektryczne koniecznie z precyzyjnym temostatem z dokładnością do 0,1 'C. NIe pod oknami! Można sobie wziąć wykorzystać programator jak najbardziej. U mnie na poddaszu do -15'C nie ma potrzeby dogrzewać pokoii grzejnikami. Gorzej z parterem gdzie jest marna izolacja od gruntu, tam to co innego...

 

Ja obecnie przeszedłem na taryfę g13, od paru dni na niej jadę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potrzebuję zaplanować rozmieszczenie kanałów dla klimatyzacji kanałowej, którą być może zainstaluję w przyszłości. Dom bliźniak z lat '70. Ocieplany ściany 5cm biały i dwie 15cm grafit. Będzie też ocieplana piwnica. Do tej pory grzałem głównie splitem parter. Rekuperacja w trakcie instalowania. Łagodne zimy. Temperatura średnia w okresie grzewczym +3 a minimalna zmierzona ostatniej zimy to -10.

 

Plan jest taki:

Klimatyzator kanałowy w piwnicy grzejący parter przez kratki/nawiewy i wywiewy w podłodze. Ma również trochę ogrzewać piwnicę.

Salon 32m2: Trzy nawiewy rekuperacji 3x75. Dwa nawiewy klimatyzacji 2x100 lub 2x160.

Pokój 10m2: 1 nawiew rekuperacji sufit 1x75 i 1 nawiew klimy podłoga 1x100 lub 1x160. Wywiew rekuperacji w łazience 14x14. Wywiew klimy w przedpokoju 14x14. Dodatkowe nawiewy i wywiewy w piwnicy bez znaczenia bo będą używane okresowo i zamykane przepustnicą. Łazienka bez nawiewu i wywiewu klimy tylko wywiew rekuperacji i ogrzewanie podłogi elektryczne.

 

Podobnie piętro. Trzy pokoje o łącznej powierzchni 45m2 mają mieć w sumie 4 nawiewy rekuperacji 4x75 i trzy nawiewy klimatyzacji np. 3x160 pod sufitem. Wywiew rekuperacji 14x14 w łazience. Wywiew/zasys klimy w przedpokoju bezpośrednio do jednostki wewnętrznej na suficie.

 

Wychodzi mi że powinienem zakupić dwa osobne inwerterowe klimatyzatory o minimalnej mocy. Najlepiej 2,5kW lub 3,5kW nominalnie. Dobrze myślę?

Co ze średnicą nawiewów i wywiewów? Jeden klimatyzator i trzy nawiewy 160 to będzie OK, czy za ciasno? Jakie klimatyzatory polecicie? Zależy mi na pracy w średnim zakresie modulacji mocy klimatyzatora i niskich szumach. Na największe mrozy mam piece akumulacyjne i nie zależy mi na maksymalnej mocy grzewczej klimatyzatorów.

Edytowane przez JanWerbinski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

po pierwsze chciałem zwrócić wam uwagę na to jak podchodzicie tu do ogrzewania nadmuchowego... o ile jeszcze tani split umieszczony na wysokości normalnego grzejnika wodnego to takie dłubanie o tyle nadmuch kanałowy z pompą ciepła to już kompletne wg mnie ogrzewanie ! ma swoje wady ma i swoje zalety ! tak jak każde inne używane obecnie ogrzewanie... wybór metody to świat kompromisów niestety... i to ostatnie przewartościowanie ogrzewania podłogowego... po pierwsze ma swoje wady ! a po drugie ja również jak kolega wyżej posiadam dom kostkę a w nim nie mogę sensownie wykonać ogrzewania podłogowego ! nie da się bez dużych kompromisów tego wykonać... mieszkam w mieszkaniu ok 50 m2 z gazowym/indywidualnym centralnym grzejnikowym / zwykłe blaszaki... wentylacja grawitacyjna... zadana temp na sterowniku to 23 stopnie... grzejniki ciepłe raz może dwa razy na dobę... przy niskich ujemnych temperaturach znacznie częściej mimo to i tak częściej są zimne niż ciepłe... może przy ekstremalnych mrozach jest inaczej... nie sprawdzałem... i podłogi są zimne ! mimo że sąsiad grzeje mieszkanie to ja mam jego "sufit" zimny ! dlaczego ? winna jest wentylacja ! nawet niewielkie rozszczelnienie okien powoduje zimną podłogę w okolicy okna ! i nie chodzi mi tu o celowe rozszczelnienie ponad miarę... takie maciupkie wymagane przecież przez ten rodzaj wentylacji ! ba nawet uszczelnienie okna niewiele zmienia... okna dwuszybowe i jednak od nich "leci zimno".... grzejniki przez większy czas zimne... piec gazowy nie nagrzeje ich z niższą temp niestety... za to "żenująco" niskie koszty ogrzewania... za cały poprzedni sezon ok 1 kzł z gratisem w postaci ciepłej wody i gazowej kuchni...

 

wracając do tematu moja kosteczka jest w remoncie... wykonałem ocieplenie ścian 20 grafit i dach styropapa 20 do tego okna trzyszybowe winergetik czy jak tam im było... czas na wybór ogrzewania... mam jeszcze gaz po poprzedniku ale wykonanie całej instalacji od nowa to niestety po wstępnych obliczeniach ok 17 tyś zł... nie po to ocieplałem aby tak dużo inwestować w ogrzewanie które przy małym zużyciu jest w przeliczeniu na jednostkę coraz droższe im oszczędniejsze... wybór więc ogrzewanie elektryczne... ale jakie ? zwykłe grzejniki ? duże zużycie w drogiej taryfie... można podnosić i obniżać delikatnie temp ale to prawdopodobnie niewiele da bo grzejniki takie trzeba pamiętać ogrzewają głównie powietrze... akumulacyjne to przerost formy nad treścią z powodu ceny ale też i rozmiarów... grzejniki mają też wadę w chwilowym zużyciu prądu... gdybym uruchomił wszystkie jednocześnie... do tego jakieś agd i dupa...

pompa cieplna wodna też odpadła bo raz cena zakupu a dwa nowa niskotemperaturowa instalacja grzejnikowa/wodna/ również do tanich nie należy...

 

moim wyborem jest klimatyzacja kanałowa :) i mam pytania do was praktyków i fachowców po fachu ;)

kosteczka to ok 100 m2 parter do ogrzania salon ok 30 metrów i kuchnia paręnaście i tu pierwsze pytanie czy warto nawiewać kuchnię ? co z gotowaniem ? kanałówka "przemieli" smrody znacznie szybciej od WM ! zrezygnować ? czy zamykać obieg ? jak to tanio zrealizować ? byłoby to przydatne tylko na ekstremalne świąteczne gotowanie ale także niespodziewajki kuchenne ;) kosteczka jest piętrowa i niestety z tego powodu problematyczna... kanałem przez strop ? już WM swoje zajmie... dlatego dwie jednostki w systemie multisplit... jednostki wewnętrzne w suficie podwieszanym wraz z kanałami... po trzy na jednostkę... jakie kanały polecacie ? jakie nawiewy ? i tu kolejny problem czy w drzwiach montować kratki nawiewowe??? szczelina wg mnie wystarczy jedynie dla WM a kanałówka może zaburzyć jej pracę ! i zamiast nawiewu WM będzie wywiew kanałówki ! najlepiej z otwartymi drzwiami będzie znając życie hehe

a teraz same jednostki jak je dobrać ? myślałem o jakiś 2 razy 2,8 kw czy lepiej 3,5 kw? jaka do tego jednostka zewnętrzna ? interesuje mnie taka z grzaniem katalogowym od -20... jakie do tego sterowniki ? jakie one mają funkcje ? gdzie znaleźć do nich instrukcje ? jakie koszty ? z założeniem... kanały i obudowanie zrobię samodzielnie... a może ktoś chętny ? Głogów dolnośląskie...

na koniec powrócę do kwestii wyliczenia mocy potrzebnej do ogrzania domu... tu

http://www.muratorplus.pl/technika/ogrzewanie/ogrzewanie-nadmuchowe-zasada-dzialania-wady-i-zalety-systemu_82997.html

"Porównując systemy nadmuchowe z centralnym ogrzewaniem, wykorzystującym wodę do rozprowadzania ciepła, otrzymujemy wynik przemawiający na korzyść systemów nadmuchowych - różnica w kosztach eksploatacji może sięgać 30-40%. Wynika to z kilku faktów: brak strat energii (wynikających z zastosowania wody), niższe zapotrzebowanie instalacji na energię oraz szybsze ogrzewanie pomieszczeń."

to po części wyjaśnia dlaczego mimo niższej mocy a dodatkowo przecież spadku sprawności ze spadkiem temperatury zewnętrznej wasze klimatyzacje nadal ogrzewają wam domy...

na koniec nie zamierzam robić ogrzewania podłogowego w mojej kosteczce bo to jest nieuzasadnione ekonomicznie - ogrzewałbym konstrukcje budynku która nie jest idealnie odizolowana... nie zamieram również inwestować w alternatywne ogrzewanie... zastanawiam się jedynie nad instalacją pod ewentualne grzejniki elektryczne ze względu na obciążenie po ewentualnym zakupie... ratunkiem będzie umieszczenie grzejnika elektrycznego pod jednostką wewnętrzną :) a gdy przyjdą mrozy które unieruchomią moją klimę (jaki to musiałby być mróz ?) to awaryjnie dzieci do dziadków a my z żoną w najmniejszym pokoju z grzejnikiem pod kołdrą hehe takie awarie to mogą się wydarzać co sezon ;)

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam nawiew w kuchni i wyciąg w kuchni.

 

Ciepłe powietrze rurą fi100 idzie do kuchni a mniej więcej w połowie kuchni, mam wyciąg WM. Nie zauważyłem by kanałówka ciągnęła "smród" z kuchni na cały dom.

Pamiętaj, że może jednostka ma np. 750m3 na godzinę, ale to tylko w trybie turbo. Ja mam ustawione tak, że są trzy prędkości przy niskich obrotach (można też ustawić by były przy wyższych), a i tak urządzenie się wyłącza co chwilę bo pracuje na najmniejszej mocy. Wyższa prędkość wskakuje w momencie gdy w nocy ustawię 20stopni a rano klikam na 23. Ale to tylko przez około 30 minut i znów pracuje na minimum.Gdy pracuje na minimum, mam coś 0.8m/s z kanałów.

 

Ja mam thermoflexy. Koniecznie muszą być izolowane bo jak włączysz klimę, to praktycznie na nieizolowanym odcinku leje się jak z kranu.

Sprawdzałem kamerą po pół roku użytkowania i są czyste. Co prawda wszedłem tylko na 2m bo nie miałem innej, ale jest ok. Filtr czyszczę co miesiąc a jak chłodzę, to włączam osuszanie kanałów po zakończeniu chłodzenia (BLOW) by grzybek się nie pojawił.

 

Zauważyłem kolejną zaletę. Gdy trzeba wymyć na mokro podłogę, to wystarczy włączyć tryb osuszania na sterowniku i momentalnie wszystko suche :) Ta sama sytuacja w łazience. Po długim i gorącym prysznicu, wystarczy otworzyć drzwi od łazienki i kanałówka wyciągnie cała wilgoć z pomieszczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maazik i coś takiego mi odpowiada :) chcialbym zapytać o te rury.... czy mógłbyś pokazać co to jest ten thermoflex ? wybacz ale no cóż google wypluwa coś co wcale nie musi być tą rurą...

moja kuchnia będzie bez drzwi... zakładając więc że kanałówka działa znacznie wydajniej bo przecież rekuperator też chodzi w zimie na minimum a przy tym WM jest znacznie mniej wydajna... więc ok z tym nawiewem ale zostawię jednak możliwość zamknięcia tego nawiewu... przy okazji jakie macie nawiewy ??? jak się sprawdzają ? w ogrzewaniu a jak w chłodzeniu ??? które ciszej działają ?

co do samych przepływów powietrza to jestem na etapie poszukiwania samej jednostki... ba nawet mocy nie nie jestem pewien... czekam na waszą opinię... myślę że na tak malutką kosteczkę z lepsiejszym ociepleniem wystarczą dwie najmniejsze jednostki wewnętrzne w systemie multisplit ale jaka zewnętrzna ? jaki jest sposób doboru ? czy sumuje się obie moce ? a może inaczej ? czy gdy jednostka zewnętrzna obsługuje do dwóch wewnętrznych to czy jest już na to gotowa czy potrzebne są jakieś dodatkowe ? elementy układanki ? drogie ? no i jaki do tego sterownik ? jakie funkcje są mi niezbędne ? jakie funkcje uważacie za niezbędne ? a jakie za zbędne ? przepraszam za pytania ale niestety w naszym kraju muszę być świadomym konsumentem :( raz że nie za bogatym a dwa niestety wykonawcy bardzo ale to bardzo potrafią oszukiwać... nie chcę z nikogo robić złodzieja ale już mnie oszukano więc lepiej dmuchać na zimne...

 

na koniec jak oceniasz efekt zimnej podłogi ścian i sprzętów w domu po porannym ponownym dogrzaniu powietrza w domu ? jest to zauważalne ? przeszkadza ? czy kolejna pierdoła która faktycznie jest ale nie przeszkadza ? w moim mieszkaniu występuje efekt wychłodzenia podłogi przez wentylacje grawitacyjną przy zimnych grzejnikach... spotkałeś się z takim "zjawiskiem" ? czy w domu z WM i kanałówką efekt zimnej podłogi jest podobny ? czy nie ?

 

pozdrawiam i czekam na propozycje jednostek i ich mocy... a i interesuje mnie niestety tani sprzęt... może w przyszłości pozwolę sobie na droższy... dziś nie mam za wiele możliwości...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W doborze jednostki ci nie pomogę. Nie znam się na tym. Zacznij może od orientacyjnego obliczenia zapotrzebowania na moc ? Ja pierw robiłem na stronie cieplowlasciwe. Może Grzegorz ci pomoże ?

 

Rury idą mi w stropie drewnianym. Ja już miałem projektowany szkielet domu pod grzanie rurami.

 

Na parterze mam takie kratki :http://allegro.pl/dospel-kratka-wentylacyjna-kos-150-007-0428-i6749851199.html

 

Wychodzą z sufitu. Bałem się że nie będa wystarczające. Jedni pisali by robić turbo wyloty (takie tuby kierujące strumień powietrza w najdalsze zakątki pokoju), a ja zamontowałem takie. Zdają egzamin i w pokojach jest ciepło i nie wieje nikomu. Może nie jest idealnei w całym pokoju, ale różnice są marginalne. Pies przejdzie przez pokój i wymiesza powietrze...

 

Rury mam takie :https://archiwum.allegro.pl/oferta/przewod-izolowany-150-10m-250-c-termoflex-sonoduct-i5532792356.html

 

A grzanie w łazienkach mam takie : https://archiwum.allegro.pl/oferta/touch-lazienkowy-grzejnik-1-800w-z-programatorem-i6802435161.html

 

Ja nie czuje na chwilę obecną zimnej podłogi. Mam 10cm wełny pomiędzy legarami. Na to mam osb 18mm, podkład pod panele i panele o grubości 1cm.

Efekt zimej podłogi i ścian ? Pisali o tym, że meble zimne, że ściany zimne... Ja mam dom szkieletowy. Za "płytą" k/g mam płytę OSB przykręconą do szkieletu, później mam wełne 15cm pomiędzy szkieleten, znów płyte osb, 5cm wełny i deskę na zewnątrz. Ni cholery nie mam zimnych ścian. W bloku, gdzie poprzednio mieszkałem, grzali tak, że parkiet pękał pod kaloryferami ... a ściany były zimniejsze niż u mnie, gdzie grzeję tylko powietrze. Więc ja takiego efektu nie widzę, nie zauważam, nie przeszkadza mi (jeśli jest).

Ja również montowałem najtańszą z możliwych pomp - Gree 3.8kW. Grzeje, działa ... zobaczymy jak będzie po sezonie. Na chwilę obecną wychodzi mi 211zł za prąd miesięcznie (wszystko). Grzeję gdy trzeba grzać, chłodzę gdy trzeba chłodzić. CWU z pompy ciepła Ariston Nuos 240l

 

Też miałem dużo wątpliwości - już ich nie mam, pierwsze rachunki pokazują, jak to działa wszystko. Jedni napiszą, że co to za zimno - zobaczysz w zimie. Ano zobaczę. Ale jak mi wychodzi po 75zł/miesiąc grzanie w takie dni jak teraz i nie muszę nic przy tym robić, to mi się podoba.

Bo licząc 100zł/ miesiąc grzanie przez Wrzesień, Październik, Listopad i Grudzien, marzec, kwiecień i maj, wychodzi mi 700zł (maxymalnie) I niech będzie Styczeń i Luty po 500zł ( bo dogrzewanie grzejnikiem, albo co tam jeszcze ...) To cały sezon 1700zł. Niech stracę, 2000zł. Dużo? Wątpie.

Edytowane przez Maazik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maazik moja kosteczka jest termomodernizowana więc ciężko z moją wiedzą dokładnie coś w tym temacie wyliczyć... muszę posługiwać się metodą porównawczą ;) ale kosteczka energetycznie nie jest aż taka zła bo to taki sześcianik bez jakiś udziwnień (wnęk balkonów tarasów itd) problemem są schody zewnętrzne dobudowany wiatrołap garaż przyległy do piwnicy i piwnica ! no niestety nie jest to najoszczędniejsze energetycznie tym bardziej że stropy nie są izolowane jakąkolwiek izolacją termiczną mam zamiar okleić od strony piwnicy ale to takie połowiczne rozwiązanie niestety... jednak to piętrowa kosteczka więc problemów z dachem i piwnicą stosunkowo niewiele bo gdzieś w okolicach 50+ metrów... jak skończę to pochwalę się osiągami :) może inne kosteczki zostaną zmodernizowane no i przestaną truć okolicę dymem !

a te wyloty są bez regulacji ? ile takich na jaką powierzchnie zamontowałeś ? po jednym na pokój czy więcej ? zamontowałeś bezpośrednio do thermoflexa ? nie są wymagane jakieś skrzynki rozprężne ?

z tego co opisałeś to nie masz jakoś przesadnie ocieplonego domu a na pewno nie tak jak tu rekordziści budują i przebijają kolejne rekordy grubości ocieplenia ;) czasem gdy czytam jakieś wątki na ten temat to wstyd mi za kosteczkę z tylko 20 cm grafitowego ;) kto by pomyślał hihi wstydzić się grubości ocieplenia hehe swoją drogą to zastanawiam się dlaczego idą w grubość a nie stosują jakiejś izolacji promieniowania ? którego żaden grafitowy ani zwykły nie zatrzyma ? ani także wełna... efekt byłby zapewne lepszy od 30 40 czy też nawet 50 cm ocieplenia bo i chyba taki się już trafił a może nawet więcej ? kto by za tym nadążył...

myślę sobie tak skoro tobie wystarcza 3,8 kw to mi w sumie 5,6 kw powinno również wystarczyć... chyba największym problemem jest jednak ta moc szczytowa... potrzebna przy największych mrozach... ale po co mi przepłacać za sprzęt użyty parę dni w roku ? nie lepiej grzejnik w przedpokoju pod wyciągiem klimy kanałowej ? rozejdzie się po wszystkich pokojach....

masz Gree co możesz o niej powiedzieć ? jakieś problemy ? zalety ? jaki sterownik ? jak go oceniasz ?

co do kosztu ogrzewania to jest on wręcz nieprzyzwoicie niski ;) jak można tak mało płacić nie budując domu pasywnego ;) gratuluje wyboru domu i sposobu ogrzewania !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam żadnych regulacji w pokojach. Nie mam żadnych skrzynek rozpreznych. Po prostu dmucha tym, co daje Gree i tyle. Skrzynek rozprężnych nie mam, bezpośrednio pod gree jest podpięte. Prędkość na minimum to 0.8m/s a z tego co pamiętam jak mierzyłem na turbo to było 3m/s ? Szum zaczyna się powyżej 4m/s . Sterownik mam ten, co był przy gree standardowo. Czy jestem z tego zadowolony ? Użytkuje dom dopiero pół roku więc nie mogę zbyt wiele powiedzieć o tym. Na chwilę obecna jest ok a wszystko mam na prad. ... I mieszkam w lesie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...