Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tanie ogrzewanie domu klimatyzatorem od splita po kanałówkę


oszczednyGrześ

Recommended Posts

Ja bym z chęcią zobaczył jak duża to jest skala, bo może opłaca się kupić przewymiarowane jednostki. Tylko że im mocniejsza jednostka tym wyższą ma moc minimalną.

 

Jedyne co znajduje to wykres input coefficeint do capacity. Z niego można np wywnioskować, że przy 20%mocy pobieranej jednostka 5,8kW daje 2kW czyli 34% mody oddawanej. Ale jak ma się to do COP? I jakoś nie wierzę że dla różnych temperatur ten wykres jest taki sam.

 

Według materiałów marketingowych SCOP PACi Standard 6kW jest wyższy niż PACi Elite ;) Na dodatek im mocniejszy tym mniej może zjechać z mocą.

 

 

 

Szukaj po prostu po parametrze SCOP, on zazwyczaj jest podawany dla klimatu umiarkowanego czyli mniej więcej to czego szukasz. Bo normalnie na rynek polski SCOP powinien być podawany dla klimatu zimnego i dlatego się*bujamy z szukaniem danych o COP na mrozie;)

 

Łapcie wykres korekty mocy z powodu oblodzenia. Przy czym to nie jest korekta COP.

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=405225&d=1516267044

 

Różnica ze SCOP i pomiędzy Paci Stanadard a elite wynika głównie z zakresu pracy jedno jest do -20 a drugie do -15 katalogowo. Paci Elite jest sprawniejszy w niższych temperaturach. Każde urządzenie im mocniejsze tym minimum wyższe i jeszcze inna sprawa katalog a inna rzeczywistość. Akurat w przypadku Panasonica rzeczywiście moduluje w takim zakresie zaś znajome mi Midea czy Gree czegoś takiego nie potrafiły zrobić mając to w katalogu. Podobnie najtańsze mitsubishi kanałowe seria SEZ/SUZ. Fujitsu wiem, że też dobrze modulowało jak rozmawiałem z gościem z USA. Toshiba też całkiem fajnie.

 

Co do mocy to sugerowałbym się właśnie średnią temperaturą sezonu grzewczego i do tego dobierał. Chodzi o to, aby w okresie przejściowym i temperaturach (u mnie jest to powyżej 3-4'C) urządzenie mogło pracować na minimum. W moim przypadku około 218-250W. Jak przymrozi to różnicę dorównają precyzyjne grzejniki elektryczne. Inna sprawa, że zrobią to w zasadzie nocą w taniej taryfie czyli 3 x taniej. Dalej nie pamiętam, żeby kiedykolwiek było przez 24h mrozu pod -20'C przez powiedzmy 2 tygodnie... Trzeba zatem przyjąć sobie do świadomości że jak przymrozi zapłaci się nieco więcej a przez większą część sezonu jest się na dużym plusie. Ja od paru zim zawsze jestem poniżej 1500 zł za ogrzewanie i CWU.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie. Mam w lokalu użytkowym (ok. 85 m2) jednostkę Gree Change 6,7 kW. Jak ją najlepiej ustawić, aby grzała dobrze i tanio;).

 

Lokalizacja to północna część województwa opolskiego, czyli region stosunkowo ciepły. Zaznaczam, że jest jedyne źródło ogrzewania, tzn. dodatkowo grzeją lampy metalohalogenkowe ok. 35 sztuk, każda o mocy 70W. Sklep otwarty jest od 9 do 17. Ponadto dodam, że mam tam taryfę prądu chyba C12a, czyli:

W strefie szczytowej

(Od 1.04-30.09 w godzinach 8:00 - 11:00 oraz 20:00 - 21:00, od 1.10 do 31.03 w godzinach 8:00 - 11:00 oraz 17:00 - 21:00)

W strefie pozaszczytowej

(Od 1.04-30.09 w godzinach 11:00 - 20:00 oraz 21:00 - 8:00, od 1.10 do 31.03 w godzinach 11:00 - 17:00 oraz 21:00 - 8:00)

Ktoś pomoże?

 

Według mnie jednostka za mocna nieco.

 

Najlepiej ustawić temperaturę powiedzmy 20 czy 21'C i wentylator na maks i ma trzymać temperaturę. Nie robiłbym wyłączeń na noc a względnie obniżenie nieco temperatury. Przynajmniej u mnie i nie tylko wychodzi taniej i bardziej komfortowo gdy urządzenie trzyma cały czas zadaną temperaturę. Jaki ten lokal? Na piętrze czy parterze? Izolacje jakieś? Jak z wentylacją?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

COP sprężarki ma optimum - i na minimum, i na maksimum obrotów są mniejsze, niż optimum dla danych warunków.

 

Dążenie, by klima chodziła non stop na minimum IMO jest marnotrawstwem energii, bo wtedy znaczna część prądu idzie na pracę wentylatorów, a nie produkcję ciepłe. No, w sumie to wentylatory zamieniają prawie całość energii dostarczonej na ciepło, tyle że z COP=1.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

COP sprężarki ma optimum - i na minimum, i na maksimum obrotów są mniejsze, niż optimum dla danych warunków.

 

Dążenie, by klima chodziła non stop na minimum IMO jest marnotrawstwem energii, bo wtedy znaczna część prądu idzie na pracę wentylatorów, a nie produkcję ciepłe. No, w sumie to wentylatory zamieniają prawie całość energii dostarczonej na ciepło, tyle że z COP=1.

 

Istotą jest fakt, że powiedzmy przy poborze w granicach do 250 w i temperaturach powyżej 3-4'c urządzenie jest w stanie utrzymać temperaturę na poziomie ponad 21'C. Pracując ciągle mamy do czynienia z większym komfortem a i dla sprężarki jest lepiej niż praca on/off, która również zwiększa zużycie energii. Mając Gree przy takich temperaturach nawet jak 10'C na zewnątrz minimum oscylował na poziomie 370-400 W i częste on/off. Wychodziło drożej niż teraz przy Panasie. Wiadomo Panasonic to nie Gree. Kolejna sprawa, nie spotkałem się z COP = 1... Pobór mocy przez wentylatory to 14 - 30 W jak same chodzą. U mnie 14 W na najniższym biegu pobiera j. wewnętrzna i wentylator.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejna sprawa, nie spotkałem się z COP = 1...

 

Włącz czajnik elektryczny. Albo suszarkę :)

Albo funkcję "wentylator" w klimie.

 

 

Pobór mocy przez wentylatory to 14 - 30 W jak same chodzą.

 

Jak to zmierzyłeś? Mam na myśli ile ciągną wentylatory (zewnętrzny i wewnętrzny) gdy sprężarka chodzi na minimum? Jaka część z tych 218-250W to wentylatory?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie jednostka za mocna nieco.

 

Najlepiej ustawić temperaturę powiedzmy 20 czy 21'C i wentylator na maks i ma trzymać temperaturę. Nie robiłbym wyłączeń na noc a względnie obniżenie nieco temperatury. Przynajmniej u mnie i nie tylko wychodzi taniej i bardziej komfortowo gdy urządzenie trzyma cały czas zadaną temperaturę. Jaki ten lokal? Na piętrze czy parterze? Izolacje jakieś? Jak z wentylacją?

 

Czemu wentylator na maksa? Lokal na parterze, izolacje kiepskie, aczkolwiek boczna ściana sąsiaduje z innym lokalem, drugi bok to klatka schodowa (nieogrzewana), przód witryna (północ), a tył to zaplecze (też słabo ogrzewane). Wentylacji jako takiej brak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Włącz czajnik elektryczny. Albo suszarkę :)

Albo funkcję "wentylator" w klimie.

 

 

 

 

Jak to zmierzyłeś? Mam na myśli ile ciągną wentylatory (zewnętrzny i wewnętrzny) gdy sprężarka chodzi na minimum? Jaka część z tych 218-250W to wentylatory?

 

Mówimy o COP w przypadku działającego zestawu czyli sprężarka plus urządzenie wewnętrzne.

 

Zewnętrzny wentylator nie sprawdzałem gdy urządzenie przegrzeje działa tylko wewnętrzny, podlicznik pokazuje wtedy 14-18 W.

 

Zestaw na minumum przy pracy i sprężarki i j. wewnętrznej pobiera od 218-250 W około tego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czemu wentylator na maksa? Lokal na parterze, izolacje kiepskie, aczkolwiek boczna ściana sąsiaduje z innym lokalem, drugi bok to klatka schodowa (nieogrzewana), przód witryna (północ), a tył to zaplecze (też słabo ogrzewane). Wentylacji jako takiej brak.

 

Przy pracy na maksa większość jednostek ma lepszą sprawność niż na minimum.Względnie można dać AUTO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje Loom Luxury 09 przy obecniej pogodzie pobiera minimum 420W, niżej nie może zjechać. Najniższą moc pobieraną zarejestrowałem 376W wszystko przy ustawieniach 22 stopnie. Gdy wentylator w funkcji turbo dmucha ok 32 stopni, a jeśli na prędkości minimalnej to 35,5 stopnia przy poborze chwilowym 420-430W. Defrost średnio co 2,5h zależy od wilgotności wtedy pobiera maks 600W i trwa do 5 minut wszystkie te wyniki przy obecnych temp.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje Loom Luxury 09 przy obecniej pogodzie pobiera minimum 420W, niżej nie może zjechać. Najniższą moc pobieraną zarejestrowałem 376W wszystko przy ustawieniach 22 stopnie. Gdy wentylator w funkcji turbo dmucha ok 32 stopni, a jeśli na prędkości minimalnej to 35,5 stopnia przy poborze chwilowym 420-430W. Defrost średnio co 2,5h zależy od wilgotności wtedy pobiera maks 600W i trwa do 5 minut wszystkie te wyniki przy obecnych temp.

 

Obecne temperatury to jakie? Grzejesz tylko klimą? Rzeczywista temperatura w domu jaka?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie obecnie ok -2 stopnie. Nie mam normalne ogrzewanie grzejnikowe, mieszkam w bloku, klimatyzator jest głównie do chłodzenia ale postanowiłem go troche potestować w grzaniu. Temperatura ok 23 stopni ale to zalezy bo pomieszczenie to prostokąt 3,5x6m i zalezy w którym miejscu, jednakże 22 stopnie to optymalne ustawienie, wyższe to już za gorąco. W Luxury czujnik temp powietrza zaciąganego jest w dziwnym miejscu, nie jak w większości przypadków tam gdzie wlatuje powietrze tylko jakoś z boku. Jak na razie czekam na większe mrozy aby przetestować gwarantowane grzanie do -22 stopni. Fajne jest to, że w ciągu kliku minut klimatyzator potrafi szybko podnieść temperaturę w pokoju, po dłuższym działaniu ogrzane powietrze wędruje do innych pomieszczeń jednakże układ mieszkania nie sprzyja temu. Najwyższy pobór to 1720W na maksymalnych ustawieniach przy ok -4 stopni ale wtedy wylatujące powietrze jest bardzo gorące, nie pamietam dokładnie ale miało ponad 50 stopni, tylko wtedy za 10 minut w salonie robi się niesamowicie gorąco i nie idzie wysiedzieć. Dużym plusem jest wbudowane wifi i nieznaczne obniżenie wydajności grzania wraz ze spadkiem temperatury - porównując do Lomo Economic.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie obecnie ok -2 stopnie. Nie mam normalne ogrzewanie grzejnikowe, mieszkam w bloku, klimatyzator jest głównie do chłodzenia ale postanowiłem go troche potestować w grzaniu. Temperatura ok 23 stopni ale to zalezy bo pomieszczenie to prostokąt 3,5x6m i zalezy w którym miejscu, jednakże 22 stopnie to optymalne ustawienie, wyższe to już za gorąco. W Luxury czujnik temp powietrza zaciąganego jest w dziwnym miejscu, nie jak w większości przypadków tam gdzie wlatuje powietrze tylko jakoś z boku. Jak na razie czekam na większe mrozy aby przetestować gwarantowane grzanie do -22 stopni. Fajne jest to, że w ciągu kliku minut klimatyzator potrafi szybko podnieść temperaturę w pokoju, po dłuższym działaniu ogrzane powietrze wędruje do innych pomieszczeń jednakże układ mieszkania nie sprzyja temu. Najwyższy pobór to 1720W na maksymalnych ustawieniach przy ok -4 stopni ale wtedy wylatujące powietrze jest bardzo gorące, nie pamietam dokładnie ale miało ponad 50 stopni, tylko wtedy za 10 minut w salonie robi się niesamowicie gorąco i nie idzie wysiedzieć. Dużym plusem jest wbudowane wifi i nieznaczne obniżenie wydajności grzania wraz ze spadkiem temperatury - porównując do Lomo Economic.

 

Testowałem lomo zeszłej zimy przy -27 'c grzał bdb temperaturowo. Na wymienniku było pod 47 stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To i ja się dołączę z pytaniem. Domek około 90 m2 pow. użyttkowej. Parter : pokój z otwartą kuchnią około 26m2 , sypialnia dół 12m2 reszta to pralnia, łazienka i wiatrołap. Całość dół 51m2 plus poddasze 2 pokoje: 15m2 ,18m2 i łazienka 6m2. W sumie do ogrzania około 80m2 do ogrzania. Planowane ogrzewanie elektryczne. Później stanęło na kominku hybrydowym na drewno i pelet z dgp. Postanowiłem porównać jakby to wyszło ogrzewając nadmuchowo. I tak po wizycie instalatora wstępna wycena na multisplity to:

1. System LG moc grzania jedn.zewn. 8,4 kW jednostki wewn: 3x3,2kW i 1x3,8kW cena z montarzem 16300brutto

2. System Midea jedn. zewn. 8,8kW wewn: 3x2,9kW i 1x3,8kW cena 13700 brutto.

 

Nie wiem czy instalator nie przesadził z ilością i mocą jednostek przez co cena wyszła spora?

Wychodzi na to ,że taniej będzie jednak kominek hybrydowy który wymaga jednak minimalnej obsługi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To i ja się dołączę z pytaniem. Domek około 90 m2 pow. użyttkowej.

 

Ile masz styropianu? Jakie okna i wentylacja? Masz policzone zapotrzebowanie na ogrzewanie? Bo w Twoim dzienniku nie widać.

 

A nie myślałeś o klimatyzacji kanałowej o ile jeszcze nie masz wykończonego domu? Z własną robocizną wyszło by pewnie z 8tys za jednostkę 5kW, rury itp. Zwłaszcza że pisałeś o DGP.

 

Multisplity chyba nigdy nie były optymalne kosztowo. Zwykły split LG Deluxe 3.5kW kosztuje 2600brutto, z instalacją powinno być pewnie ok 3000brutto (inny VAT).

Edytowane przez ACCel
Dgp
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile masz styropianu? Jakie okna i wentylacja? Masz policzone zapotrzebowanie na ogrzewanie? Bo w Twoim dzienniku nie widać.

 

A nie myślałeś o klimatyzacji kanałowej o ile jeszcze nie masz wykończonego domu? Z własną robocizną wyszło by pewnie z 8tys za jednostkę 5kW, rury itp. Zwłaszcza że pisałeś o DGP.

 

Multisplity chyba nigdy nie były optymalne kosztowo. Zwykły split LG Deluxe 3.5kW kosztuje 2600brutto, z instalacją powinno być pewnie ok 3000brutto (inny VAT).

 

Dokładnie zacząć trzeba od izolacji i szczelnego domu z wentylacją potem myśleć dalej. Kanałówka to najlepszy wybór w tandemie z konwektorami lub podłogówką jak się da.

 

U mnie wczoraj średnia temperatura na zewnątrz -4'C przy 21,5-22'C w domu poszło z kanałówki 11,7 kwh. Inna sprawa, że układ multi zje więcej energii niż kanałówka w sezonie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To i ja się dołączę z pytaniem. Domek około 90 m2 pow. użyttkowej. Parter : pokój z otwartą kuchnią około 26m2 , sypialnia dół 12m2 reszta to pralnia, łazienka i wiatrołap. Całość dół 51m2 plus poddasze 2 pokoje: 15m2 ,18m2 i łazienka 6m2. W sumie do ogrzania około 80m2 do ogrzania. Planowane ogrzewanie elektryczne. Później stanęło na kominku hybrydowym na drewno i pelet z dgp. Postanowiłem porównać jakby to wyszło ogrzewając nadmuchowo. I tak po wizycie instalatora wstępna wycena na multisplity to:

1. System LG moc grzania jedn.zewn. 8,4 kW jednostki wewn: 3x3,2kW i 1x3,8kW cena z montarzem 16300brutto

2. System Midea jedn. zewn. 8,8kW wewn: 3x2,9kW i 1x3,8kW cena 13700 brutto.

 

Nie wiem czy instalator nie przesadził z ilością i mocą jednostek przez co cena wyszła spora?

Wychodzi na to ,że taniej będzie jednak kominek hybrydowy który wymaga jednak minimalnej obsługi.

 

Zdecydowanie przesada z mocą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...