Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

A mówiłem Ci Kamil że rozj..ałeś wątek ?? !!:p

 

Ja napisałem jedną wiadomość do karolkak. Nic nie poradzę że potem posypało się lawinowo dużo niepotrzebnych postów. To jest reakcja naturalna osób które na siłę próbują wmówić że dom pasywny jest be. A wszystko poszło o to bo nie miałem okazji zbudować domu i nie mam przed nazwiskiem jakiegoś tytułu profesora czy doktora itp. Gdybym miał te dwie rzeczy to podejrzewam że byłoby inaczej. Więc tak działa na wyobraźnie coś co nie ma większego znaczenia. Myślisz że "fachowcy" od odmów pasywnych zbudowali kiedyś taki dom? Lub że nawet mieszkają w domach energooszczednych? Po co Ci fachowiec jeżeli do domu pasywnego proponuje do ogrzewania pompe ciepła? A takich "fachowców" jest wielu, nawet wielu co bierze pod uwagę CO w takim domu. Jeżeli już podłogówka to tak jak sam pisałeś kable są dobrym rozwiązaniem ale w cienkiej (5cm) wylewce anhydrytowej czyli w jastrychu aby była szybsza reakcja na zmienne warunki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 665
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Może ja napiszę coś o sobie.

 

Na forum zarejestrowałam się już prawie 6lat temu. Co najmniej od tego czasu regularnie je czytam zaczynając od wątków na różne tematy związane z budową na dziesiątkach dzienników budowy kończąc, szczególnie tych technicznych. W zmagania budowlane niektórych forumowiczów zaangażowałam się jakby dotyczyły mojej budowy mimo że w ich dziennikach nie napisałam ani słowa :)

W związku z powyższym uważam się za w miarę świadomego inwestora i zdaję sobie sprawę że budowa domu pasywnego wymaga dużej dokładności.

Nie jestem zaślepiona ideą i szczerze mówiąc mam wątpliwości czy jest ona możliwa do realizacji na większą skalę. Dlaczego? - ponieważ w żadnych obliczeniach nie ma możliwości wzięcia pod uwagę "czynnika ludzkiego" - tak ekipy budowlanej jak i potrzeb użytkownika.

Powyższy wniosek wysnułam obserwując budowy forumowiczów - domy budowane w takiej samej technologii mają różne zapotrzebowanie na energie. Te różnice w części na pewno są związane z z wybranym żródłem ciepła, ale trzeba mieć świadomość że nie tylko. Z tego tez powodu uważam że OZC należy traktować jako narzędzie pomagające w podejmowaniu decyzji odnośnie wyboru technologii budowy czy materiałów, a nie jako wyznacznik jedynej słusznej drogi.

Pewnie zastanawiacie się teraz dlaczego wogóle piszę o próbie budowy domu pasywnego? Szczerze mówiąc po przeczytaniu dyskusji która wywiązała się w tym wątku trochę żałuje że wogóle użyłam tego słowa, zwłaszcza w tytule.... chyba lepiej byłoby zostać przy określeniu NISKOENERGETYCZNY bo w zasadzie moim celem jest osiągnięcie komfortu przy jak najniższych kosztach eksploatacji.

 

Twój projekt sprzyja temu aby mieć zapotrzebowanie poniżej 20kWh/m2 i temu bez problemu można nie robić CO a wpakować choćby te kable i to wystarczy do ogrzewania domu. Jaki by to dom nie był budowany, czyli w jakim standardzie to w każdym jak ekipa coś zepsuje to wynik się pogorszy. Więc trzeba albo pilnować albo mieć kogoś kto będzie za Ciebie pilnować, albo poszukać solidnej ekipy o którą się nie będziesz martwić (czyli może być ciężko). Skoro od paru lat śledzisz forum to wiesz że lepiej mieć 15cm styropianu na ścianach ale dobrze ułożonego niż 30cm źle zrobionego. Zawsze można się umówić z ekipą że zrobisz test kamerką i jak będzie źle to poprawią a jak nie to im nie zapłacisz całości i tyle, czyli główne płatności po teście. Na forum już nie jedni mieli takie podejście co pewnie wiesz.

Twoje ostatnie zdanie jak byk wpisuje się w dom pasywny idealnie. Gorsze domy będą potrzebować systemów aby to zapewnić a pasywny już sam w sobie będzie komfortowy. Główną decyzję i tak podejmiesz Ty wiec powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dostałam w końcu wyniki badań geotechnicznych:

40cm ziemia, pożniej do ponad 3 metrow piasek drobny a nastepnie glina z piaskiem. Wody gruntowe w okresie suchym na poziomie 2,2 do 2,6 metra.

 

W takich warunkach pompa gruntowa z poziomyn wymiennikiem powinna mieć dużą sprawność, mam racje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Speawnośc byłaby lepsza, gdyby glina była wymieszana z piaskiem, a woda wyżej.

Ale czy Ty chcesz do takiego domu ładować gruntowa pompę ciepła ?

Jakieś wyceny takiej instalacji masz ?

 

A co ma sprawność pompy do tego jaki jest grunt ...?

Tutaj liczy się wydajność a w przypadku kiepskiego gruntu robi się większy wymiennik ...

"Do takiego domu...", znaczy jakiego ...?

On jeszcze nie istnieje a ma być komfortowy i tani w eksploatacji ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myslałem o sprawności wymiennika, czyli o jego wymaganych rozmiarach. W przypadku poziomego to ma znaczenie, w cenie i w powierzchni, jaką trzeba znalazć.

Taki dom jak założeniach i gruntowa PC to slabe połączenie.

Jeśli juz PC to powietrzna

 

No właśnie o te założenia chodzi ...

Albo spinamy pośladki i robimy coś około pasywny ...

Albo luzujemy pośladki budujemy coś bardziej około normy ale z PC ...

Koszt tego drugiego nie będzie wyższy a rachunki takie same ...

W przypadku wersji pierwszej każde niedociągnięcia będzie powodowało dość szybką jazdę w kierunku dodatkowych kWh na ogrzewanie co jest bardzo niepożądane ...( skoro wypakowaliśmy dwie czapki drobnych to chcemy efektu ...), wiadomo wylądowaliśmy z kablami w podłodze ...

W przypadku wersji drugiej te niedociągnięcia nie są już tak istotne bo chałupa jest i tak " średnia na jeża" a pompa ciepła dość mocno to amortyzuje ...

Dochodzi jeszcze temat CWU ...

W pierwszym przypadku to jakieś tam dodatkowe mniejsze lub większe kombinacje a w drugim mamy to już w pakiecie ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Albo spinamy pośladki i robimy coś około pasywny ...

Albo luzujemy pośladki budujemy coś bardziej około normy ale z PC ...

Koszt tego drugiego nie będzie wyższy a rachunki takie same ...

W przypadku wersji pierwszej każde niedociągnięcia będzie powodowało dość szybką jazdę w kierunku dodatkowych kWh na ogrzewanie co jest bardzo niepożądane ...( skoro wypakowaliśmy dwie czapki drobnych to chcemy efektu ...), wiadomo wylądowaliśmy z kablami w podłodze ...

W przypadku wersji drugiej te niedociągnięcia nie są już tak istotne bo chałupa jest i tak " średnia na jeża" a pompa ciepła dość mocno to amortyzuje ...

Dochodzi jeszcze temat CWU ...

W pierwszym przypadku to jakieś tam dodatkowe mniejsze lub większe kombinacje a w drugim mamy to już w pakiecie ...

 

Jasiek, masz 3 opcje do wyboru (dom 140m2, rodzina 2+2):

1. dom ok. 40kWh/m2/rok, do tego PC 9kW z zasobnikiem w cenie ok. 28tys. za komplet

2. dom ok. 15kWh/m2/rok, do tego PC 3kW z zasobnikem w cenie ok. 20tys. za komplet + ok. 10tys. na docieplenie z 40kWh, uszczelnienie i lepsze okna

3. dom ok. 15kWh/m2/rok, c.o. i c.w.u. na prąd w cenie ok. 8tys. za komplet (z opcją późniejszego podłączenia PC) + ok. 10tys. na docieplenie z 40kWh, uszczelnienie i lepsze okna

Co byś wybrał ?

 

PS. komplet oznacza wraz z podłogówką (rurki, rozdzielacz itp.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasiek, masz 3 opcje do wyboru (dom 140m2, rodzina 2+2):

1. dom ok. 40kWh/m2/rok, do tego PC 9kW z zasobnikiem w cenie ok. 28tys. za komplet

2. dom ok. 15kWh/m2/rok, do tego PC 3kW z zasobnikem w cenie ok. 20tys. za komplet + ok. 10tys. na docieplenie z 40kWh, uszczelnienie i lepsze okna

3. dom ok. 15kWh/m2/rok, c.o. i c.w.u. na prąd w cenie ok. 8tys. za komplet (z opcją późniejszego podłączenia PC) + ok. 10tys. na docieplenie z 40kWh, uszczelnienie i lepsze okna

Co byś wybrał ?

 

PS. komplet oznacza wraz z podłogówką (rurki, rozdzielacz itp.)

 

Powodzenia jak za 10k z 40kwh zrobisz 15kwh ...

Wybieramy opcję 0... Czyli chałupa 60kwh z PC co w przełożeniu da mi w rachunkach poniżej 15kwh /m2 ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powodzenia jak za 10k z 40kwh zrobisz 15kwh ...

 

Żaden problem. Praktycznie to 10cm więcej grafitu na ścianach i suficie. 15kWh nie oznacza, że musisz mieć okna z napisem passiv.

 

Wybieramy opcję 0... Czyli chałupa 60kwh z PC co w przełożeniu da mi w rachunkach poniżej 15kwh /m2 ...

 

A potrafisz jaka to różnica w ociepleniu i oknach względem 15kWh ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żaden problem. Praktycznie to 10cm więcej grafitu na ścianach i suficie. 15kWh nie oznacza, że musisz mieć okna z napisem passiv.

 

 

 

A potrafisz jaka to różnica w ociepleniu i oknach względem 15kWh ?

 

Zobacz moją stopkę ...

To jest dom 6-cio litrowy ...

Teraz zadaj sobie trochę trudu i policz ile trzeba tego i owego aby wyszedł 1,5 litrowy ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żaden problem. Praktycznie to 10cm więcej grafitu na ścianach i suficie.

 

bez przesady... dochodzą jeszcze mostki termiczne, szczelność montaż w warstwie izolacji, orientacja względem stron świata i inne drobnostki itd. no i 10 cm nie wystarczy

 

styczen 16 - ogrzewanie 1273kWh, bojlery 156kWh za 2,56 m3 cwu, reku 20kWh, bytowy 216 kWh, razem 1665 kWh, droga 155, tania 1510

 

ogrzewanie od poczatku tego sezonu - 10/15 - 473, 11/15 - 774, 12/15 - 727, 01/16 - 1273 razem 3247 kWh - kable

 

ok. 140-150m2.

 

zrobiona termowizja w styczniu, wyszla bardzo dobrze, takze moje wrazenie po roku mieszkania, drugiego sezonu grzewczego, ze mimo izolacji 20/25/40/50, mowo, okien 0,7-0,8, wentylacji, dobrej szczelnosci domu, braku mostkow, temperatura 21-22 w domu, i tak wychodzi dom 3-3,5 litrowy... nie wiem co w ogole moglbym zrobic zeby zejsc nizej, pewnie okna z innym g bo mam 37 czyli zima mniej energii wpada, ale latem nie przegrzewa, o 5cm wiecej styro na scianie, ale to tez szalu nie ma, a reszty nie ma juz gdzie poprawiac..

 

przypomnij jakie masz U w stropie, ścianach, podłodze, jakie masz pakiety szybowe :)

Edytowane przez imrahil
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobacz moją stopkę ...

To jest dom 6-cio litrowy ...

Teraz zadaj sobie trochę trudu i policz ile trzeba tego i owego aby wyszedł 1,5 litrowy ...

 

Szczelność budynku na poziomie pasywnego sprowadza się do wypełnienia szczelin w bloczkach tak jak to zrobił karolek - kilkanaście puszek pianki i praca własna.

Okna - w dzisiejszych czasach standardem są 3 szybowe. Różnica w cenie pomiędzy dwuszybowym oknem kompletnie nie uzasadniają jego zakupu. Jak kupowałem drzwi wejściowe z Aluprof'a w pełni przeszklone napisali mi coś takiego: "Zmiana szkła dwukomorowego na jednokomorowe 4/16/4TF – obniżenie wartości o ok. 100-120zł brutto" przy kwocie za drzwi na poziomie 3650zł brutto. Nie ma sensu na siłę kupować okien z pakietami jednokomorowymi, tylko po to, żeby uzasadnić sens zakupu pompy ciepła.

Reszta to izolacja. O ile nie masz wysoko wód gruntowych, to w izolację podłogi bym sie nie pchał, więc pozostają ściany i strop. Doizolowanie 150m2 stropu i 150m2 ścian 15cm styro o lambdzie 0,032 to kwota ok. 6000zł netto (135zł netto za 1m3 Genderki 0,032).

 

Kwota pomiędzy pompą ciepła a ogrzewaniem kablami to 20tys. zł w zupełności pokrywa kwotę "doizolowania" budynku do standardu 15kWh.

 

I zaznaczam, że mówimy o nowobudowanym domu, a nie poprawieniu takiego jak twój.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bez przesady... dochodzą jeszcze mostki termiczne, szczelność montaż w warstwie izolacji, orientacja względem stron świata i inne drobnostki itd. no i 10 cm nie wystarczy

 

karolek opisał jak można uzyskać szczelność budynku.

Co do mostków i montażu w warstwie izolacji - ile jest droższe od montażu w licu ? I czy będzie to duży mostek jeśli ściana zbudowana będzie z BK350 (lambda 0,095) ? Nie mówiąc już o samodzielnym montażu samych pakietów szybowych, który jest banalnie prosty. ;) Ale to nie dla każdego dobre rozwiązanie.

Obracanie domu względem stron świata nie uwzględniałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczelność budynku na poziomie pasywnego sprowadza się do wypełnienia szczelin w bloczkach tak jak to zrobił karolek - kilkanaście puszek pianki i praca własna.

Okna - w dzisiejszych czasach standardem są 3 szybowe. Różnica w cenie pomiędzy dwuszybowym oknem kompletnie nie uzasadniają jego zakupu. Jak kupowałem drzwi wejściowe z Aluprof'a w pełni przeszklone napisali mi coś takiego: "Zmiana szkła dwukomorowego na jednokomorowe 4/16/4TF – obniżenie wartości o ok. 100-120zł brutto" przy kwocie za drzwi na poziomie 3650zł brutto. Nie ma sensu na siłę kupować okien z pakietami jednokomorowymi, tylko po to, żeby uzasadnić sens zakupu pompy ciepła.

Reszta to izolacja. O ile nie masz wysoko wód gruntowych, to w izolację podłogi bym sie nie pchał, więc pozostają ściany i strop. Doizolowanie 150m2 stropu i 150m2 ścian 15cm styro o lambdzie 0,032 to kwota ok. 6000zł netto (135zł netto za 1m3 Genderki 0,032).

 

Kwota pomiędzy pompą ciepła a ogrzewaniem kablami to 20tys. zł w zupełności pokrywa kwotę "doizolowania" budynku do standardu 15kWh.

 

I zaznaczam, że mówimy o nowobudowanym domu, a nie poprawieniu takiego jak twój.

 

Zapomniałeś zaznaczyć że te standardy to tylko na papierze ...

O pracy " tymi ręcami" też zapomniałeś ...

 

Patrzczie się wystarczy do standardowego budynku dokleić 10 cm styropianu i już pasywniak ...

Znam trochę budynków z 30 cm izolacjami i jakoś nie bardzo mają chęć zbliżyć się do tej magicznej liczby 1,5 litra...

Znam też budynki przeciętne ale z PC i jakoś te 1,5 L łapią ...

Oczywiście dla tych pierwszych komfort to 19-20* a 21* to już duchota ...

dla tych drugich normą to 22-23* ...

Jeszcze oczywista sprawa CWU...

 

Zabawa w pasywność jest dobra dla pasjonatów i samorobów , przeciętny Kowalski nie musi celować chałupą w słońce, dogrzewać się świeczkami cz bio wynalazkami aby udowadniać słuszność dla kierunku jaki obrał ...

 

Z tego wszystkiego zaczynam już bredzić jak pompiarz ale niestety mam namacalnie takie i takie rozwiązania ...

Widziałem też nie jedną minę inwestora po uruchomieniu takiej czy takiej instalacji...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jasiek, demonizujesz. Osiągniecie pasywności nie jest trudne ani drogie. Kwestia wyboru. Różnice w cenie systemu ogrzewania można przeznaczyć na osiągnięcie lepszego standardu.

 

Pozostaje kwestia c.w.u., które zaczyna być znaczącym elementem...

 

 

A ile tych domów pasywnych wybudowałeś ...?

Wiesz..., budową domu też nie jest trudna a jakoś większość wymięka budować samemu a co dopiero jeszcze pasywnie ...

Rozumiem że w takich budynkach to też pasywnie z temperaturą CWU , tyle co się samo nagrzeje ...:D

 

I przede wszystkim trzeba rozdzielić dwie sprawy...

" własnymi ręcami "... i " ręcami ekip budowlanych" ...

O ile samemu można próbować tak dla jakiejś idei bawić się w pasywność to już rękami ekip budowlanych nie będzie to ani proste ani tanie ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość TwojPan

 

I przede wszystkim trzeba rozdzielić dwie sprawy...

" własnymi ręcami "... i " ręcami ekip budowlanych" ...

O ile samemu można próbować tak dla jakiejś idei bawić się w pasywność to już rękami ekip budowlanych nie będzie to ani proste ani tanie ...

Przepraszam,że się wtrącę.

Czasem budowanie "tymi ręcami" -dla tych którzy budowę znają z teorii-jest tak samo nieopłacalne jak moje GGWC które jest rozłożone pod domem.

Znam izolacje zewnętrzne od potrzewki (kursy,szkolenia STO,weber-za granicą) a jednak jak pisze czasem po forach-ludkowie robią straszne oczy.Jakie uszczelki pod parapetami,jaka siatka zbrojona do 2m,jakie kapinosy,dlaczego nie ten sam klej do styro i na siatkę , itd.

Trzeba znać umiar,nawet na "tymi ręcami".

Świetna dyskusja,już nie przeszkadzam.

Ukłony Panowie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość TwojPan
bez przesady... orientacja względem stron świata i inne drobnostki itd. no i 10 cm nie wystarczy

imrahil...

Ja dobrze pamiętam,lokalizację Twego domu względem stron świata i ten taras od północy.Pamiętam też dobrze Twój projekt,dyskusje -zanim "zdjąłeś" dziennik z forum.Nie obraź się.Ale ty jako jeden z niewielu,o tym o czym napisałeś powyżej oraz o pasywności budynku (które jest dla ciebie miarą nieotwieranych i małych okien jak w kurniku) -nie masz bladego pojęcia.Chyba bardziej niż ja.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jasiek, demonizujesz. Osiągniecie pasywności nie jest trudne ani drogie. Kwestia wyboru. Różnice w cenie systemu ogrzewania można przeznaczyć na osiągnięcie lepszego standardu.

 

Pozostaje kwestia c.w.u., które zaczyna być znaczącym elementem...

 

Widzisz jaki jest strach ludzi przed domem pasywnym? Tobie też pojechał że nie zbudowałes kilku domów pasywnych to nie masz prawa głosu. Prawda jest taka że budując nowy dom na planie prostokąta czy bliżej kwadratu o dobrej orientacji względem słońca, przy odpowiedniej izolacji można zejść z zapotrzebowaniem poniżej 20kWh/m2. Oczywiście zachowując szczelność, odpowiedni rekuperator i to co trzeba. Jak ktoś mądrze podejdzie do tematu to pasywny nawet z ekipą zbuduje takiej niż dom energooszczędny. Jeżeli mówimy o ekipie to trzeba zwrócić uwagę że pompa ciepła z instalacją nie będzie kosztować do 30k tylko do 50k. Będzie to dużo większa różnica jak kable+ pompa do cwu. Będzie to taniej metodą gospodarczą szukając ekip do każdego etapu. Trzeba tylko inaczej podejść do tematu. Tyle że przy takim domu tracą sens różne wymyślne bufory, kilka źródeł ciepła w razie W, jakieś systemy w odzysk ciepła z kupy itp. Taki dom jest mało atrakcyjny dla instalatorów więc oni nigdy go nie polecą a będą opowiadać o nim głupoty byle pokazać że nie ma to sensu. Też jak ktoś zbuduje dom energooszczędny to powie że taki jest dobry bo to moje a moje jest mojsze niż twoje. Walka niczym z wiatrakami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...