qorzen 18.03.2016 09:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Marca 2016 Witam. Jestem na etapie poszukiwania rozwiązania zapewniającego odprowadzenie wody z rynien. Ostatnio znalazłem taka niedrogą studzienkę http://www.karmat.pl/pl/system-spustowy-do-rynien/spos%C3%B3b-monta%C5%BCu.html Czy myślicie że takie rozwiązanie ma sens? Mój dach ma powierzchnię około 240m2, wychodzi średnio do 50m2 na jedną rynnę. Teren piaszczysty.... Co o tym myślicie? Zachęca koszt, na 5 rynien będzie to mniej niż 300 zł + trochę żwiru. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 18.03.2016 10:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Marca 2016 Wszystko zależy jaki jest teren i ziemia na działce. Jeśli piasek to problemu nie ma ale jeśli miejscami glina lub coś nieprzepuszczalnego to nie radzę.Jeśli tak jest to wszystkie rynny w koło budynku sprowadzone tanimi rurami kanalizacyjnymi lub drenarskimi przyłączone do 4 tuneli Grafa owiniętych geowłókniną.http://www.sklep-instalgrunt.pl/akcesoria/40-tunele-rozsaczajace-drenarskie-300-l-graf-drenaz-deszczowka.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 18.03.2016 10:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Marca 2016 Witam. Jestem na etapie poszukiwania rozwiązania zapewniającego odprowadzenie wody z rynien. Ostatnio znalazłem taka niedrogą studzienkę http://www.karmat.pl/pl/system-spustowy-do-rynien/spos%C3%B3b-monta%C5%BCu.html Czy myślicie że takie rozwiązanie ma sens? Mój dach ma powierzchnię około 240m2, wychodzi średnio do 50m2 na jedną rynnę. Teren piaszczysty.... Co o tym myślicie? Zachęca koszt, na 5 rynien będzie to mniej niż 300 zł + trochę żwiru. Pozdrawiam. To to rura drenarska "na sterydach" postwiona w pion. Jak teren piasczysty to kup 10m rury drenarskiej, wyjdzie taniej pewnie niz 2m studzienka drenarska, a zdolnosc oddawania wody bedzie wieksza, bo dlugosc wieksza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
qorzen 18.03.2016 11:14 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Marca 2016 Tak, rura na sterydach Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest możliwość bezproblemowej rewizji, przy 10 metrowej rurze drenarskiej już tak dobrze nie ma.. Wadą jest przede wszystkim długość tej studzienki, to zaledwie 1 metr. Mam obawy czy wydajność będzie wystarczająca, tak jak wspominałem na działce sam piasek. Co do tunelu rozsączającego - rozumiem że taki tunel nie ma dna? Naprawdę nie trzeba żwiru, wystarczy owinąć geowłókniną? Nie jest potrzebny dostęp do okresowego czyszczenia? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piotrek0m 18.03.2016 12:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Marca 2016 I co po rewizji? Wejdziesz do tej rury żeby ją odmulić? Sięgniesz do dna łopatą? Poziomą rurę drenarską można przepłukać od środka wynajmując taką usługę, do studni chłonnej z kręgów można wejść i też ją wyczyścić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mareks77 18.03.2016 13:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Marca 2016 (edytowane) Tak, rura na sterydach Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest możliwość bezproblemowej rewizji, przy 10 metrowej rurze drenarskiej już tak dobrze nie ma.. Wadą jest przede wszystkim długość tej studzienki, to zaledwie 1 metr. Mam obawy czy wydajność będzie wystarczająca, tak jak wspominałem na działce sam piasek. Co do tunelu rozsączającego - rozumiem że taki tunel nie ma dna? Naprawdę nie trzeba żwiru, wystarczy owinąć geowłókniną? Nie jest potrzebny dostęp do okresowego czyszczenia? Tunele rozsądzające typu Grafa łączy się ze sobą ze wszystkich boków. Są do tego także zaślepki boczne posiadające przetłoczenia na różne rozmiary rur. Można tworzyć 600 litrowe pojemniki, gdyż dnem jest drugi tunel. Okresowe czyszczenie wymagane jest gdy rewizje rynien nie są wyposażone w sitka wyłapujące wszelkie grubsze zanieczyszczenia. Mam u siebie 4 szt tuneli i ponad 220m2 dachu czterospadowego gdzie wszystkie 5 pionowych rur zbierałem po gruncie gliniastym w jedno miejsce gdzie jest piasek. Pionowa studzienka jest przy prawdziwych ulewach nie wystarczająca i kratka na poziomie gruntu zamiast zbierać wodę powoduje że woda rozlewa się tworząc kałuże Proponuje przeliczyć i porównać przeciętne średnie miesięczne opady dla swojego rejonu dla 240m2 dachu, biorąc pod uwagę ilość dni deszczowych. Edytowane 18 Marca 2016 przez Mareks77 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zoozka 21.03.2016 09:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2016 (edytowane) Ja się waham między studniami chłonnymi z kręgów a szczelnym zbiornikiem, z którego mógłbym podlewać trawę. Powierzchnia mojego dachu to 180 m2, i pytanie czy zbiornik ma w ogóle sens? Jakiej pojemności zbiornik musiałbym zastosować? Edytowane 21 Marca 2016 przez zoozka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piotrek0m 21.03.2016 11:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2016 Ja się waham między studniami chłonnymi z kręgów a szczelnym zbiornikiem, z którego mógłbym podlewać trawę. Ja mam szambo betonowe, w przyszłości jak zrobią kanalizację wykorzystam szambo na zbiornik deszczówki. Rura z rynien podprowadzona została pod szambo. Warto przeliczyć średnie ilości opadów dla rejonu i porównać z kosztami wody, bo cena betonowego zbiornika z wykopami wyniesie pewno 5000 zł... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 21.03.2016 11:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2016 Ja się waham między studniami chłonnymi z kręgów a szczelnym zbiornikiem, z którego mógłbym podlewać trawę. Powierzchnia mojego dachu to 180 m2, i pytanie czy zbiornik ma w ogóle sens? Jakiej pojemności zbiornik musiałbym zastosować? A to zalezy troche od tego jaki duzy trwanik, jak łądna ma byc trawa, jaki rodzaj gleby itd. Ale sensowne podlewanie trawnika, to 5-10mm opadu. Inaczej tylko pochlapiesz trawe po lisciach a samej gleby nie nawilzysz na zalecana glebokosc ~10cm. Czyli jak masz 500m2 trawnika to potrzebujesz 2.5-5m3 wody na pojedyncze podlewanie!!. Czyli na 10 podlewan (np upalny sierpien bez deszczu) potrzebujesz zbiornika 25-50m3. Inaczej bedziesz ten zbiornik napelniał woda z wodociagu/studni. Wtedy to ma sens - w sensie podlewasz tylko, lub prawie tylko zgromadzona deszczówka. Ale jak policzysz koszt takiego zbiornika, to szybko sie przekonasz ze jednak sensu nie ma, przynajmniej w sensie finansowym. Wez tez pod uwage, ze na sierpniu sie nie konczy. Byla ostatnio takie lata, ze po 3 miesiace trawnik deszczu nie widzial. Wstawiac zborniczek ktorego starczy na 1-2 podlewania to bezsens. Bo zaplacisz i za zbiornik, a potem jeszcze za wode z wodociagu (zakladam ze nie masz studni, bo wtedy jakiekolwiek zbioniki sensu wogole nie maja). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piotrek0m 21.03.2016 12:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2016 Czyli jak masz 500m2 trawnika to potrzebujesz 2.5-5m3 wody na pojedyncze podlewanie!!. Czyli na 10 podlewan (np upalny sierpien bez deszczu) potrzebujesz zbiornika 25-50m3. . Przyjmuje się 5 litrów / m2 trawnika w okresie lata, czyli szacujmy 0,5 m3 na 100 m2 ogrodu. Moje pełne szambo wystarczy na 4 podlewania 500 m2 ogrodu - to obrazuje ile wody potrzeba na ogród ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 21.03.2016 12:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2016 Przyjmuje się 5 litrów / m2 trawnika w okresie lata, czyli szacujmy 0,5 m3 na 100 m2 ogrodu. Moje pełne szambo wystarczy na 4 podlewania 500 m2 ogrodu - to obrazuje ile wody potrzeba na ogród ! Dodaj, ze jak jest updał, to takie 5mm wody to pojdzie co 2 gora 3 dni. Czyli wody z pelnego zbiornika moze starczyc na niewiele ponad tydzien. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zoozka 22.03.2016 11:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2016 (edytowane) W cenie 2 studni chłonnych (koszt kręgów i pokryw to około 1200 PLN) myślę, że mógłbym mieć zbiornik betonowy 4 tys litrów. Wiem już, że trawnika z tego nie utrzymam (będę wiercił studnię) , ale z deszczówką i tak coś muszę zrobić. Co do zbiornika to największe wątpliwości budzi raczej nadmiar wody w okresie jesienno / zimowym, podejrzewam że taki zbiornik jej nie pomieści? Edytowane 22 Marca 2016 przez zoozka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 22.03.2016 13:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2016 W cenie 2 studni chłonnych (koszt kręgów i pokryw to około 1200 PLN) myślę, że mógłbym mieć zbiornik betonowy 4 tys litrów. Wiem już, że trawnika z tego nie utrzymam (będę wiercił studnię) , ale z deszczówką i tak coś muszę zrobić. Co do zbiornika to największe wątpliwości budzi raczej nadmiar wody w okresie jesienno / zimowym, podejrzewam że taki zbiornik jej nie pomieści? Po pierwsze, taki 4m3 zbiornik to się napelni z dachu w czasie jednej letniej burzy. Na 180m2 dachu spada w tym kraju jakies .... 100m3 wody rocznie. Jak zrobisz zbiornik 4m3 to spadnie Ci na ten dach 100m3 wody. Jak zrobisz zbiornik 50m3 to tej wody na dach spadnie Ci .uwaga(!!!) tez 100m3, wiec co bys nie zakopał, to musisz sie pozbyc 100m3 wody rocznie. Kropka. W jaki sposob zbiornik ma pomoc w pozbywaniu sie tej wody to ja nie wiem. NIe rob drogich studni chlonnych tylko zakop kilkanascie -kilkadziesiat metrów rury drenarskiej z mozliwoscia przelewu na koncu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piotrek0m 23.03.2016 06:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Marca 2016 Ja mam system połączony ok 50 m rur drenażowych w opsypce kamiennej prowadzących do studni chłonnej 3 kręgi. Jak dotąd - a mieliśmy sporo długotrwałych opadów tej zimy - kilka razy system wypełnił się w 100 %, w tym sensie, że woda stała w rurach drenażowych. Jeszcze nie stwierdziłem przelania się. Pojemność systemu wynosi 3,5 m3. Zobaczę będzie w przypadku letnich burz ? ps. Nie liczymy powierzchnię dachu, tylko powierzchnię rzutu dachu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zoozka 23.03.2016 12:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Marca 2016 NIe rob drogich studni chlonnych tylko zakop kilkanascie -kilkadziesiat metrów rury drenarskiej z mozliwoscia przelewu na koncu. Dzięki za porady, zbiornik na deszczówkę odpuszczam. Swobodnego przelewu zrobić nie mogę, naokoło wszędzie sąsiedzi. Użycie rur drenarskich rozważałem przy okazji studni chłonnych (odejście od rynien z rury kanalizacyjnej, później rura drenarska do studni chłonnej) ale i tak z obliczeń mi wychodzi, że muszę mieć 2 studnie żeby te 4 m3 w sumie uzyskać. Jak z wytrzymałością tych rur, nie zapadają się pod wpływem nacisku ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 23.03.2016 12:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Marca 2016 Dzięki za porady, zbiornik na deszczówkę odpuszczam. Swobodnego przelewu zrobić nie mogę, naokoło wszędzie sąsiedzi. Użycie rur drenarskich rozważałem przy okazji studni chłonnych (odejście od rynien z rury kanalizacyjnej, później rura drenarska do studni chłonnej) ale i tak z obliczeń mi wychodzi, że muszę mieć 2 studnie żeby te 4 m3 w sumie uzyskać. Jak z wytrzymałością tych rur, nie zapadają się pod wpływem nacisku ? Po co Ci te studnie? Jaka powierchnie ma studnia? metr srednicy? W taki kawalek terenu bedzie Ci nadmiar wody wsiakac. Jak zrobisz 20m biezacych rury drenarskiej to woda Ci bedzie wsikac w parokrotnie wiekszy obszar, wolnie sie bedzie nasycac woda. Studnia chlonna to tam gdzie masz totalny piach ktory w szybkim tempie przymuje kazda ilosc wody. W innym przypadku rozsaczanie po jak najwiekszym terenie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zoozka 23.03.2016 13:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Marca 2016 Po co Ci te studnie? Jaka powierchnie ma studnia? metr srednicy? W taki kawalek terenu bedzie Ci nadmiar wody wsiakac. Jak zrobisz 20m biezacych rury drenarskiej to woda Ci bedzie wsikac w parokrotnie wiekszy obszar, wolnie sie bedzie nasycac woda. Studnia chlonna to tam gdzie masz totalny piach ktory w szybkim tempie przymuje kazda ilosc wody. W innym przypadku rozsaczanie po jak najwiekszym terenie. Nie upieram się przy studniach, bo rury to łatwiejsze i tańsze rozwiązanie. Mam jednak obawy co do tego wsiąkania z rur, bo grunt w wierzchniej warstwie jest gliniasty i obecnie bardzo słabo woda mi w niego wsiąka. Jak głęboko mam jakąś bardziej chłonną warstwę nie wiem - przekonam się dopiero jak będą mi wykop pod szambo robić. Poza tym koniec rury gdzieś muszę wyprowadzić, jakiś pomysł jeśli nie będzie studni na końcu ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jastrząb 23.03.2016 15:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Marca 2016 Nie upieram się przy studniach, bo rury to łatwiejsze i tańsze rozwiązanie. Mam jednak obawy co do tego wsiąkania z rur, bo grunt w wierzchniej warstwie jest gliniasty i obecnie bardzo słabo woda mi w niego wsiąka. Jak głęboko mam jakąś bardziej chłonną warstwę nie wiem - przekonam się dopiero jak będą mi wykop pod szambo robić. Poza tym koniec rury gdzieś muszę wyprowadzić, jakiś pomysł jeśli nie będzie studni na końcu ? Jak na koncu masz studnie tez rure musisz wyprowadzic. Wszystko sie moze przepelnic, takze studnia. Jesli grunt trudny to nalezy zwiekszac powierchnie wsiakania a nie zmniejszac. Jesli nei wiesz co jest pod spodem, to faktycznie zrob jakas odkrywke i sprawdz odbior wody. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
zoozka 24.03.2016 07:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2016 Jak na koncu masz studnie tez rure musisz wyprowadzic. Wszystko sie moze przepelnic, takze studnia. Jesli grunt trudny to nalezy zwiekszac powierchnie wsiakania a nie zmniejszac. Jesli nei wiesz co jest pod spodem, to faktycznie zrob jakas odkrywke i sprawdz odbior wody. Po przemyśleniu Twoich rad zdecyduję się chyba na rozwiązanie "mieszane" - rury drenarskie wyprowadzone do 1 studni chłonnej pełniącej funkcję bufora zbierającego to co nie rozsączy sie po drodze. Kilka pytań: 1. Jak daleko od budynku należałoby odejść rurą kanalizacyjną ? 2. Jaką średnicę rur drenarskich zastosować, czy 100mm będzie OK ? Rynny mam 90 (6 sztuk), odejście z rur kanalizacyjnych 110, 1 rura drenarska na 2 rynny. W sumie jakieś 50 mb rury drenarskiej. 3. Kupować rurę w otulinie czy lepiej osobno położyć geowłóknina ---> żwir --->rura? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piotrek0m 24.03.2016 10:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2016 (edytowane) 1. Jak daleko od budynku należałoby odejść rurą kanalizacyjną ? 2. Jaką średnicę rur drenarskich zastosować, czy 100mm będzie OK ? Rynny mam 90 (6 sztuk), odejście z rur kanalizacyjnych 110, 1 rura drenarska na 2 rynny. W sumie jakieś 50 mb rury drenarskiej. 3. Kupować rurę w otulinie czy lepiej osobno położyć geowłóknina ---> żwir --->rura? 1) Wszędzie odsunąłem się od budynku rurą pełną na długość handlową rury - 3 metry. Od strony wyższej terenu, ze względu na naturalny spadek w stronę budynku, wzdłuż ściany położyłem rurę pełną. Nie wiem czy to było potrzebne, ale nie chciałem żeby rura drenarska rozsączała wodę w odległości 2 metrów od budynku. 2) Zastosowałem średnicę fi 110 mm; bywa, że jedna rura odbiera wodę od 2 rynien, to bez znaczenia wg mnie. 3) Rurę kupiłem w osłonie z filtrem z PP, wykop wyłożyłem geowłókniną i obsypałem żwirem Po dosypaniu ziemi rury sa na głębokości ok 50 cm System działa. Edytowane 24 Marca 2016 przez piotrek0m Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.