Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Mały dom parterowy - fundamenty tradycyjne czy płyta fundamentowa ?


Recommended Posts

Witam !

 

Chcemy wybudować taki domek:

 

http://www.projektyzwizja.pl/projekty-domow/ekonomiczny-2

 

Domek parterowy , strop drewniany.

 

Warunki glebowe bardzo dobre , sucho , piasek.

 

Deweloper niedaleko nas obecnie buduje domki na płycie fundamentowej takiej ..

 

fundamenty_setler-1024x685.jpg

 

Jak widać jest 20cm styropianu EPS100 , beton C25 i 40cm pospółki ...

Domów trochę ten deweloper buduje , więc zapewne konstrukcja płyty odpowiednia ...

 

Dałbym ten projekt płyty osobie która będzie wykonywała adaptację mojego projektu aby zobaczył czy taka konstrukcja w moim przypadku by się sprawdziła.

 

A co do mojego projektu ...

 

Projekt w oryginale ma normalne fundamenty ...

 

Myślałem aby kazać zrobić adaptację i zrobić dom na płycie fundamentowej , ale już 2 osoby odradziły mi ten pomysł ...

 

Powiedziano mi że zwykłe tradycyjne fundamenty są pewniejsze i bezpieczniejsze i na pewno trwalsze , a zyski "energetyczne" w tak małym domu będą minimalne ...

 

Chciałbym dać sądzę z 20cm w płytę , i później na jastrych z 10cm i na t podłogówkę i wylewkę , czyli podłogówka na gotowej płycie a nie w samej płycie.

 

No chyba że zrobić zwykły fundament i dać 20cm styropianu i tyle ...

 

Nie ukrywam że trochę ciągnie mnie w kierunku płyty , bo chce aby domek był ciepły (ściany będą miały albo 20cm grafitu albo 30cm zwykłego styro) , ale trochę boję się że ten styropian w ciągu lat może się jednak uginać i osiadać ...

 

Jak z trwałością płyty fundamentowej i czy w przypadku takich warunków glebowych i tak maęgo domu płyta fundamentowa to dobry pomysł ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem ten sam dylemat w podobnej wielkości domu, podobnie ocieplonego i w podobnych warunkach gruntowych.

Proponuję wybrać to co tańsze i w czym wykonawca ma większe doświadczenie.

 

W moim przypadku konstruktor wycenił wyliczenia płyty na 3000 zł, a wykonawca nigdy płyty nie robił, więc wybór był prosty.

 

Energetyką się nie przejmuj, bo to kwestia pomijalna. Koszt CO za ostatni rok to około 975 zł bez żadnych kominków itp. z samego gazu.

Udział podłogi według OZC to niecałe 20%, czyli mniej niż 200 zł na rok. Nawet jeśli tradycyjny fundament traciłby o 50% więcej energii (w co wątpię), to różnica roczna ogranicza się do 63 zł.

 

Jeśli koszt wykonania płyty i tradycyjnego fundamentu byłby taki sam (nie wiem jak kalkulacje u Ciebie) to sam projekt zwracałby się 47 lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo blisko mnie buduje domki deweloper i teraz zamiast tradycyjnych fundamentów daje płytę fundamentową.. Kiedyś robi "tradycyjne" ale z tego co się dowiedziałem płytę robi sie szybciej i zapewne wychodzi ... taniej , bo wątpie aby zmienił "technologię" na droższą , a raczej patrząc na zmiany to stara się "oszczędzać" ...

 

Firma która prawdopodobnie będzie mi budować , wątpie aby kiedykolwiek robiła płytę , bo po prostu płyta ciągle nie jest standardem ...

 

Co do warunków glebowych to dziś pojechałem z saperką i wykopałem dziurę 1m głębokości i uważam że warunki glebowe są bardzo dobre (humus z 20cm a później czysty piękny piasek) , więc same fundamenty nie muszą być zbyt "głębokie"

 

Firma która mi będzie robić adaptację ma wykonać całą adaptację projektu gotowego za 1500zł , łącznie z płytą fundamentową , choć oczywiście wszystko wyjdzie na miejscu jak pojedziemy do firmy ...

 

Płytę raczej będę chciał podobną jak robi deweloper , bo robi na bardzo podobnych warunkach glebowych jak i też buduje domy parterowe ...

Na styropianie EPS100. Problemu z "wodą" nie ma. Jest sucho jak pieprz ...

 

Tyle że ciągle mam pewne wątpliwością czy ta "nowość" się opłaca i jak będzie się zachowywać w ciagu kilkudziesięciu lat ...

 

Tam naprawdę dom na płycie "leży" sobie na styropianie , który nie mam pojęcia jak zachowa się w ciagu kilkudziesięciu lat , czy się nei zacznie deformować , trafić swoich właściwości , grubości ?

Przy ławach leży wszystko na betonie , który nigdy się nie zdeformuje , skurczy , ściśnie ...

 

Czy ktoś się orientuje jak długo są stosowane na świecie płyty fundamentowe ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tą płytą na EPS100 to bym uważał. w sumie to tylko XPS jest deklarowany jako materiał pod płytę i ma podane przez producentów wieloletnie własności w tym środowisku. producent płyt Legallet dawał kiedyś EPS 100, ale chyba się z tego wycofał, gdzieś na forum był pokazany pomiar i faktycznie styropian EPS 100 pod płytą Legallet trochę się skompresował. generalnie pod domami parterowymi płyta fundamentowa to wg mnie spory wydatek. a to bardzo fajny domek parterowy i jeśli nie ma wewnętrznych ścian nośnych, to może zdecydowałbyś się na taki sam system budowy jak forumowy Barth3z (izolacja od środka nieprzerwana żadnym mostkiem termicznym + ściany z sillikatu i gruba wylewka dozbrajana pod działówkami) ? rozwiązanie w sumie najtańsze i najcieplejsze.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz , wychodzę z założenia że tą płytę na EPS100 ktoś jednak wyliczył , podpisał i musiało wyjść że 20cm styropianu EPS100 daje radę.

 

U mnie warunki glebowe są bardzo dobre i "wododporność" XPS nie ma żadnej zalety na tym terenie.

 

Deweloper koło mnie zbudował już kilkanaście domów na takiej płycie więc chyba wygląda że nie ma sie co bać ?

 

Pytam , bo dom ma być mały. Ocieplenie na scianach będzie albo 20cm grafitu , albo 30cm zwykłęgo 0,4 , ale to policzę jak przyjdzie projekt ...

W podłodze chciałbym dać z 20-30 łącznie ocieplenie , na sufit (dach) też nie mniej niż 30cm.

Ma byc ciepło , ale to jest projekt domu ekonomicznego , więc jeśli płyta miała by wyjść duuuużo drożej od prostych , płytkich ław to nie wiem czy jest sens przy tak małym domu , ale z drugiej strony płyta fundamentową robi się szybciej i chyba łatwiej i więskza szansa na brak mostków termicznnych ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz , wychodzę z założenia że tą płytę na EPS100 ktoś jednak wyliczył , podpisał i musiało wyjść że 20cm styropianu EPS100 daje radę.

 

U mnie warunki glebowe są bardzo dobre i "wododporność" XPS nie ma żadnej zalety na tym terenie.

 

Deweloper koło mnie zbudował już kilkanaście domów na takiej płycie więc chyba wygląda że nie ma sie co bać ?

 

Sam przed chwilą pisałeś, że deweloper nie zmieniłby rozwiązania na droższe. A XPS jest droższy.

 

Mówią Ci, że EPS nie ma parametrów odpowiednich do stosowania pod płytę, a Ty dalej swoje :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz , wychodzę z założenia że tą płytę na EPS100 ktoś jednak wyliczył , podpisał i musiało wyjść że 20cm styropianu EPS100 daje radę.

 

jaki producent jakiego EPS100 daje parametry do obliczeń? z tego co wiem, to żaden, więc obliczenia z założenia są błędne, bo nie ma danych. ja bym się nie na to nie zdecydował. z domem zapewne nic się nie stanie, ale izolacja po latach straci pewnie na parametrach wskutek pełzania. z jakiego materiału ściany?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jaki producent jakiego EPS100 daje parametry do obliczeń? z tego co wiem, to żaden, więc obliczenia z założenia są błędne, bo nie ma danych. ja bym się nie na to nie zdecydował. z domem zapewne nic się nie stanie, ale izolacja po latach straci pewnie na parametrach wskutek pełzania. z jakiego materiału ściany?

 

A czy ja wiem ?

 

Na dołączonym zdjęciu jest schemat płyty jaką stosują , łącznie z parametrami płyty.

 

Jakiś projektant to wyliczył więc sądzę że musiało wyjść że EPS100 wystarczy , inaczej przecież żaden projektant by się pod tym nie podpisał , bo było by szaleństwo ...

 

Deweloper buduje na gazobetonie , mój dom ma być na silce ..

 

Powiem inaczej ...

 

Warunki glebowe mam bardzo dobrze , więc może być u mnie płytkie ławy i prosty fundament.

Chciałem płytę nie ze względu na złe warunki glebowe , ale ze wzgledu na energooszczędność.

Ale nie za wszelką cenę ...

Edytowane przez kaszpir007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam przed chwilą pisałeś, że deweloper nie zmieniłby rozwiązania na droższe. A XPS jest droższy.

 

Mówią Ci, że EPS nie ma parametrów odpowiednich do stosowania pod płytę, a Ty dalej swoje :)

 

Ale to nie przecież deweloper projektuje plytę a projektant z uprawnieniami , więc musi być dobrze i bezpiecznie wyliczona , bo wątpie aby jakiś projektant zaryzykował , bo chodzi o bezpieczeństwo ludzi ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakiś projektant to wyliczył więc sądzę że musiało wyjść że EPS100 wystarczy , inaczej przecież żaden projektant by się pod tym nie podpisał , bo było by szaleństwo ...

 

Ja też jestem na nie, jeśli chodzi o EPS100, sobie bym nie zrobił na tym płyty, innym bym też odmówił, bo jest jakaś podstawowa uczciwość.

Poprawki w projektach, to norma. Sam poprawiałem, czasami bywało ostro, gdy było trzeba. Znam też przypadki niepoprawienia i dużych strat z tego powodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałem płytę nie ze względu na złe warunki glebowe , ale ze wzgledu na energooszczędność.

Ale nie za wszelką cenę ...

 

skoro tak ufasz deweloperowi (choć chyba żaden producent EPS100 w Polsce nie pisze nigdzie o stosowaniu EPS 100 pod płytą domu z silikatu), to zostaje zrobić OZC i wszystko będzie jasne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skoro tak ufasz deweloperowi (choć chyba żaden producent EPS100 w Polsce nie pisze nigdzie o stosowaniu EPS 100 pod płytą domu z silikatu), to zostaje zrobić OZC i wszystko będzie jasne.

 

Nie ufam ...

 

Jedynie zdziwiło mnie że stosuje EPS100 i że jakiś projektakt się pod tym podpisał , a jak się podpisał to chyba oznacza że jednak takie EPS100 da radę ?

 

U siebie chyba bałbym się zaryzykować z EPS100 , sądzę że jak już to EPS200 ...

 

Jednak dużo wytrzymalszy ...

 

Chcialbym aby było 20cm tego EPS200 ...

 

Czy EPS200 się nadaje ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałem płytę nie ze względu na złe warunki glebowe , ale ze wzgledu na energooszczędność.

Energooszczędność pomiń, bo to kwestia kilkudziesięciu złotych, nijak się mająca do kosztu fundamentu czy płyty. Jak będziesz grzał pompą, to wyjdzie jeszcze mniejsze kilkadziesiąt złotych. Zrób pełne i dokładne kalkulacje jednego i drugiego rozwiązania i to potraktuj jako główne kryterium.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Energooszczędność pomiń, bo to kwestia kilkudziesięciu złotych, nijak się mająca do kosztu fundamentu czy płyty. Jak będziesz grzał pompą, to wyjdzie jeszcze mniejsze kilkadziesiąt złotych. Zrób pełne i dokładne kalkulacje jednego i drugiego rozwiązania i to potraktuj jako główne kryterium.

 

Wiesz , jeśli deweloper nie robi już normalnych ław a płyty fundamentowe , to oznacza to że po prostu wychodzi im to taniej i szybciej ...

Więc jeśli taka płyta wyszła by mi mniej niż typowe ławy a "gratis" otrzymałbym większą energooszczędność , bo jednak zlikwidowany by został naprawdę wielki mostek termiczny a dodatkowo czas wykonania takiej płyty to kilka dni a nie miesiąc jak fundament tradycyjny to czemu nie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jaki producent jakiego EPS100 daje parametry do obliczeń? z tego co wiem, to żaden, więc obliczenia z założenia są błędne, bo nie ma danych. ja bym się nie na to nie zdecydował. z domem zapewne nic się nie stanie, ale izolacja po latach straci pewnie na parametrach wskutek pełzania. z jakiego materiału ściany?

 

Jest norma na to i jest to jak dobrze pamiętam około 30% wartości dla 10 % odkształcenia czyli dla EPS 100 może długotrwale z pełzaniem przenieść 30 kPa, tak wiec 3 razy mniej w porównaniu do 100 kPa xpsa ( czy nawet chyba 185 kPa wg Basfu). Ale lepiej zawsze mieć zapas bo 2% przy 20 cm to 4 mm dla EPS a 1 mm dla XPS...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dalsze pytania ...

 

Zdecydowałem że płyta będzie na 20cm styropianu EPS200. Z tego co poszukałem sporo osób ma już płyty wykonane na EPS200 i problemów zero.

Tam gdzie będzie dom warunki glebowe bardzo dobre , bardzo dobrze przepuszczalne.

 

Ale oczywiście zobaczymy co powie projektant ...

 

I teraz pytanie ...

 

Czy lepiej dać 10cm pod płytę żelbetonową i następne 10cm już na samą płytę i na to ogrzewanie podłogowe i wylewka , czy lepiej dać 20cm pod płytę i wtedy już na płycie ogrzewanie podłogowe i wylewka ?

Nie chce umieszczać ogrzewania wewnątrz płyty.

 

Czy przy płycie fundamentowej daje się styropian na samej płycie czy od razu na płycie kładzie sie podłówkę i wylewa wylewkę ??

 

Nie chcę "przeinwestować" , bo dom ma projekt ekonomiczny i na pewno nie będzie pasywny ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...