Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

budowa domu wybór materiałów


Recommended Posts

Elfir: ale on się pyta, który materiał będzie najlepszy - nie musi się znać jakie właściwości mają te materiały. Jeśli już to można mu napisać o wadach i zaletach danych rozwiązań, ale nie pisz, że nie ma różnicy między nimi.

.

 

Dla 90% budujących nie ma znaczenia.

Owszem, trafi się czasem ktoś z fobią na temat radonu, zamiłowaniem do Malborka, czy działka przy autostradzie ale to sporadyczne przypadki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 97
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

to co, ze ceramika jest stosowana od dawna? W jaki sposób podważa to moje twierdzenie, ze materiał nośny ścian dwuwarstwowych praktycznie nie ma znaczenia?

 

Autor nie szuka materiału o jakiś specyficznych parametrach, które są mu potrzebne. Szuka argumentów, by wybrać konkretny produkt. A w tej sytuacji jedyny sensowny argument to cena.

 

Bo gdyby napisał coś w stylu:

- szukam materiału o najniższej promieniotwórczości naturalnej - poleciłabym silikat

- materiału z którego buduje się wąskie przegrody, bo planuje grube ocieplenie i nie chcę mieć ścian po 50 cm grubości - poleciłabym silikat

- szukam materiału, który doskonale kumuluje ciepło - poleciłabym silikat

- szukam materiału, który doskonale tłumi dźwięki, bo dom planuję blisko szosy - poleciłabym silikat

- szukam materiału, którym łatwo się buduje - poleciłabym BK

 

Elfir rodzaj materiału nośnego ma bardzo duże znaczenie bo na tej podstawie konstruktor oblicza całą chałupę aby się nie zawaliła, czy to strop, podciągi czy nawet schody betonowe (pomijam inne właściwości materiałów bo to indywidualne "widzi mi się"). W zależności od zaprojektowanego budynku może to mieć bardzo duży wpływ, tzn przy dużych otwartych przestrzeniach itd. Oczywiście można sobie zamienić jedną ceramikę na inną jeśli nośność jest taka sama ale np u mnie we właściwościach materiału 1MPa zrobiło różnicę i musieli mi dołożyć dodatkowy słup żelbetowy.

 

Co do akustyczności do są lepsze materiały niż silikat...;) Ale generalnie masz rację każdy powinnien określić swoje "widzi mi się" czego oczekuje...

 

Bo jak już projekt jest gotowy to za późno na wybór trzeba wcześniej a architektem/konstruktorem rozmawiać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elfir rodzaj materiału nośnego ma bardzo duże znaczenie bo na tej podstawie konstruktor oblicza całą chałupę aby się nie zawaliła, czy to strop, podciągi czy nawet schody betonowe (pomijam inne właściwości materiałów bo to indywidualne "widzi mi się").

 

Pytanie było "z czego budować?" a nie "co sadzicie o materiale użytym w projekcie i czy można go zamienić?".

 

Na etapie składania projektu do Starostwa - wolno budować tylko z tego, co jest zapisane w projekcie.

 

Ewentualnie składać projekt zamienny.

Edytowane przez Elfir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Dla poprawy parametrów ściany oraz optymalizacji kosztów inwestycji lub technologii przepisy dopuszczają zamienne rozwiązanie w stosunku do materiałów określonych w projekcie. Jednak użyte materiały muszą w zakresie izolacyjności cielnej, wytrzymałości oraz trwałości, zapewniać przynajmniej takie same własności ściany, jakie zostały zawarte w projekcie. O zastosowaniu innych materiałów decyduje kierownik budowy, który musi również dokonać odpowiedniego wpisu w dzienniku budowy. Nie ma więc potrzeby występowania o urzędowe zatwierdzenie tych zmian."
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

problem w tym, że nawet jak zbudujesz ścianę o identycznej "izolacyjności cielnej, wytrzymałości oraz trwałości," to może mieć ona inną grubość, a to już wpływa na kubaturę i jest odstępstwem od projektu.

 

A zamiana bloczka porotherm 25 na taki sam bloczek ale innej marki to znów kwestia wyboru tańszego produktu :D

 

Zadałeś zbyt późno bardzo istotne pytanie, którego następstwem są koszty budowy, które poniesiesz ty.

 

Projekty gotowe rzadko kiedy projektowane są z myślą o minimalizacji kosztów budowy. Wiele z nich zawiera "lokowanie produktów" konkretnych firm.

Edytowane przez Elfir
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tego co mi mówił architekt spokojnie mogę budować dom z 25 jak i z 30 więc myślę ze przy innych materiałach też nie będzie problemu jeżeli nie zwiększy się długość i szerokość domu bo powiedział mi że to jest kryterium które będzie mierzone przy oddawaniu budowy :)

ale dopytam jeszce

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak z ciekawości się podepnę ...

 

Chce też budować dom. W oryginalnym projekcie jest użyta Silka (niestety nie wiem jaka grubość bo jeszcze projektu nie mam). W projekcie jest 22cm styropianu na ścianie ...

 

Policzyłem sobie na szybko że ściana na Ytongu 24cm odmiana 400 ze styropianem 20cm (0,038) daje U=0,1310 a z Silką 24cm i takim samym styro daje już U=0,1734 więc sporo zimniejsza ściana a dodatkowo po porównaniu cen w jakimś sklepie wyszło mi że 1m2 z Ytona wychodzi 52,4zł a z Silki - 57,6 ..

 

Czyli z Silki drożej i ... zimniej ...

 

Aby uzyskać takie same U z Silką należy dołożyć 7cm styropianu a to zwiększy koszt a sam mur będzie jeszcze szerszy ...

 

Dodatkowo Silki na 1m2 trzeba użyć więcej i co za tym idzie idzie więcej kleju , czyli następny koszt ...

 

Zdawało mi się że silikaty są tańsze a tu wychodzi drożej ...

 

No chyba że stosuje się głównie Silkikaty 18cm , wtedy te 7cm grubszego ocieplenia by "uratowało" sprawę i dało by to samo co BK + 20cm ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego wynika, że dom był projektowany na pustaka 25 cm.

To po co używać grubszego i droższego pustaka?

5 cm styropianu ma lepsze parametry cieplne niż 5 cm pustaka.

Lepiej inwestować w styropian niż w pustaka.

Co znów sprowadza nas do punktu wyjścia - liczy się najniższa cena ściany nośnej.

 

Z czego masz ściany wewnętrzne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chodziło mi o to że nie było by raczej problemu zamienić na ytong czy silikat

więcej niż 25cm nie chcę chyba że znajdę 30 w cenie 25 bo moze być jakaś promocja ale

zastanawiam się tez nad ytongiem czy silikatem

* ściany wew. nośne pustak ceramiczny 25

* ściany wew. działowe cegła kratówka 12cm lub płyta KG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Policzyłem sobie na szybko że ściana na Ytongu 24cm odmiana 400 ze styropianem 20cm (0,038) daje U=0,1310 a z Silką 24cm i takim samym styro daje już U=0,1734 więc sporo zimniejsza ściana a dodatkowo po porównaniu cen w jakimś sklepie wyszło mi że 1m2 z Ytona wychodzi 52,4zł a z Silki - 57,6 ..

 

Tylko że odpowiednikiem Ytongu 24 cm jest silikat 18 cm a nie 24 cm.

Rzadko kto buduje domy jednorodzinne z silikatów 24 cm.

 

Jeśli chcesz robić porównania, zrób je tak:

 

Ytong forte 24 cm + 20 cm styropianu daje 0,2-0,18 W/m2K i grubość muru 44 cm (różnica wartości wynika z faktu, że nie ma w kalkulatorach konkretnie Ytonga tylko ogólnikowo BK 500,700,800)

silka drążona 18 cm + 26 cm styropianu daje 0,16W/m2K i grubość muru 44 cm

 

Teraz policz, co wychodzi taniej w zakupie i robociźnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chodziło mi o to że nie było by raczej problemu zamienić na ytong czy silikat

 

Bloczki silikatowe mają 16-18 cm do budowy domów jednorodzinnych. W domu z poddaszem, piętrem pewnie 18 cm a nie 16 cm.

Są zimniejsze od pozostałych materiałów, ale niweluje się to grubością styropianu.

 

Znów wracamy do punktu wyjścia - jaki materiał jest u was najtańszy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko że odpowiednikiem Ytongu 24 cm jest silikat 18 cm a nie 24 cm.

Rzadko kto buduje domy jednorodzinne z silikatów 24 cm.

 

Jeśli chcesz robić porównania, zrób je tak:

 

Ytong forte 24 cm + 20 cm styropianu daje 0,2-0,18 W/m2K i grubość muru 44 cm (różnica wartości wynika z faktu, że nie ma w kalkulatorach konkretnie Ytonga tylko ogólnikowo BK 500,700,800)

silka drążona 18 cm + 26 cm styropianu daje 0,16W/m2K i grubość muru 44 cm

 

Teraz policz, co wychodzi taniej w zakupie i robociźnie.

 

Nie mam jeszcze projektu więc "gdybam" ..

 

Wziąłem kalkulator i wyszło mi to co napisałem czy Suporeks odmiana 400 grubość 25cm i styropian 0,38 U=0,13

a po użyciu silikatu i takiego samego styro wyszło około 0,17.

Dopiero dołożenie dodatkowe 7cm styropianu daje taki sam poziom U.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Nie mam jeszcze projektu więc "gdybam" ..

 

Wziąłem kalkulator i wyszło mi to co napisałem czy Suporeks odmiana 400 grubość 25cm i styropian 0,38 U=0,13

a po użyciu silikatu i takiego samego styro wyszło około 0,17.

Dopiero dołożenie dodatkowe 7cm styropianu daje taki sam poziom U.

BK 400 jest "mietki" i gdybym to ja budował bralbym na ściany 600,który jest "zimniejszy" niż 400 czyli różnica w ilości styro między silka by się zmniejszyła ale faktycznie nie ma sensu budować z 24cm silikatu,18cm jest znaczniej tańsza no i można dac więcej styro przy cieńszej ścianie.

3 lata temu różnica w cenie między 1m2 BK600 a silikatem 18cm to było 24zl na korzyść silki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
A powiedzcie czy przy dobrze ocieplonym domu z pompą ciepła PW + reku i silce 18cm+20cm warto jest dołożyć jeszcze te 5cm na ścianę? W sensie czy ten koszt kiedyś się zwróci.

Ja bym teraz dołożył sobie jeszcze ze 3-4cm grafitu na ścianę ale wczesniej nie patrzyłem na to w sensie czy mi się to "zwróci" tylko względy estetyczne grały rolę ze mam tylko 20cm.

Dom nie budowalem na rok czy dwa ale na "dozycie" czyli mam nadzieję na kilkadziesiąt lat a niskie rachunki za ogrzewanie czy podwyżki energii nie podlegają "zwróceniu" się a emerytura z tego co widać nie będzie oszalamiajaca ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Arturo: no tak, tylko wszystko zależy od tego kiedy to się zwróci jeśli powiedzmy koszt ogrzewania z 20cm wyniesie 1000zł rocznie to z tymi dodatkowymi 4cm 970zł? :D Toż to za życia się nie zwróci.

Cały dom się "nie zwróci" w porównaniu do mieszkania w jakim mieszkałem do tej pory ;)

A 3-4cm dodatkowego styro to tylko kilka stowek i te kilka stowek za 30 lat mogą mieć znaczenie czy będzie mnie stać na lekarstwo czy nie :)

Dla mnie to była kwestia tylko estetyki ale już wiem,że te 3-4cm byłoby by ok bez konieczności wysuwania okien w ocieplenie na kotwach.

Edytowane przez Arturo72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co wiem to najwięcej ciepła ucieka przez okna i dach - ja mam 40m2 stolarki zewnętrznej i 220m2 dachu. Z tego względu naprawdę nie wiem czy te dodatkowe 3-4cm będą do odczucia w kieszeni. A na pewno ten dodatkowy styro nie będzie kosztować kilka stówek. Mam 184,2m2 ścian do ocieplenia. Daje to 7,4m3 styro grafitowego po 175zł = 1295zł. Teraz pytanie ile zaoszczędzę, jeśli faktycznie te 30zł rocznie to zwróci mi się ta "inwestycja" po 43 latach, czyli po śmierci biorąc pod uwagę statystyczną długość życia mężczyzn i mój wiek ;)

 

Pamiętaj że "największe" zyski są jak grzejesz czystym prądem. Jak jest pompa to rachunki za ogrzewanie są kilka razy niższe , wiec i te "oszczedności" maleją ...

 

Dodatkowo nie wpadać w paranoję ...

 

Ściany będą miały poniżej U poniżej 0,15 a okna ... powyżej u = 1.0 :)

 

Najoszczędniej by było zlikwidować wszystkie okna , bo to są straszne mostki termiczne :)

 

Myślę że zdrowy rozsądek też się przyda , bo "oszczędności" kilkudziesieciu złotych rocznie w zamian za wydanie kilku (nastu) tysiecy to nie wiem czy najlepszy interes :)

 

A łatwo wpaść ze skrajności w skrajność ...

Edytowane przez kaszpir007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co wiem to najwięcej ciepła ucieka przez okna i dach - ja mam 40m2 stolarki zewnętrznej i 220m2 dachu. Z tego względu naprawdę nie wiem czy te dodatkowe 3-4cm będą do odczucia w kieszeni. A na pewno ten dodatkowy styro nie będzie kosztować kilka stówek. Mam 184,2m2 ścian do ocieplenia. Daje to 7,4m3 styro grafitowego po 175zł = 1295zł. Teraz pytanie ile zaoszczędzę, jeśli faktycznie te 30zł rocznie to zwróci mi się ta "inwestycja" po 43 latach, czyli po śmierci biorąc pod uwagę statystyczną długość życia mężczyzn i mój wiek ;)

 

bierzesz OZC (jeśli robiłeś przez asolta, to możesz poprosić o plik źródłowy), manipulujesz grubością izolacji (w zasadzie to jedna zmienna - zmieniasz tylko jedną wartość, lub więcej jeśli masz wiecej typów wykończenia elewacji), sprawdzasz wynik. podstawiasz cenę kWh i już wiesz ile zaoszczędzisz. można ewentualnie brać poprawkę na łagodniejsze zimy oraz wzrost cen energii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...