Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Mój pierwszy kominek - dymi !!!


StormNFMW

Recommended Posts

Witam

 

Jestem na forum nowy, dotychczas bywałem u Was jako czytelnik, dziś sam potrzebuję pomocy/porady.

 

W zeszłym roku wybudowałem na działce w domku letniskowym (dość sporym) klasyczny kominek otwarty, z cegły klinkierowej, posadowiony w głównym pokoju. Zapaliłem się do tego pomysłu i posiłkując się ogólnymi schematami wybudowałem go własnym sumptem. Wygląda dziś tak:

 

forum1.jpg

 

Do pełni szczęścia brakuje tylko fugi, brakującej płytki, jednakże jest pewien problem... kominek dymi do pomieszczenia!

 

Wymiary pomieszczenia to w zaokrągleniu 4 x 5 metrów.

 

Budowa kominka: z zewnątrz wykonany jest z cegły klinkierowej oraz płytek klinkierowych (j.w.), oraz "wkładu" zbudowanego z cegły szamotowej zaspoinowanej zaprawą szamotową zduńską.

 

forum2.jpg

 

Wymiary (wewnętrzne, czyli istotne dla rozważań) naniosłem poniżej:

 

forum1.1.jpg

 

(63x44x57)

 

Ponadto wymiary otworu wlotowego do komina z kominka to 30 x 20 cm, zaokrąglone z wnętrza okapy do wymiarów komina. Izolacja kominka od ściany wykonana jest z płyt VERSEN (niebieskie). Nie wykonywałem nawiewu powietrza od spodu paleniska, zastosowałem zamiast tego ruszt żeliwny widoczny na zdjęciach, podnoszący drewno o 5 cm ponad dno.

 

Budowa komina (stawiany przed laty przez inną osobę): wykonany z cegły czerwonej, rozbiórkowej z poniemieckiego domu. Wewnątrz ma wykonane 3 otwory o wymiarach 15x15 cm (środkowy przewidziany jako wentylacja) . Niebieskimi liniami zaznaczyłem schemat wejścia z kominka do komina (komin jest przesunięty względem kominka nieco w lewo).

 

komin wymiary1.jpg

 

Niestety wysokość od otworu wlotowego z okapu do szczytu komina to nieco ponad 3 metry...

 

Dodatkowe zdjęcia (a mam ich sporo z każdej strony i od środka) na życzenie.

 

Kominek niestety dymi ! Po rozpaleniu i jakiś 5 minutach zaczynają cofać się spaliny. Część leci prawidłowo przez komin, a część powoli wlatuje do pomieszczenia.

 

Będę wdzięczny z każdą poradę. W najbliższym czasie planuję dokonać drobnych przeróbek,tj.:

 

  • przywrócę pochyły ekran na ścianie tylnej, który tworzył pierwotnie gardziel (zlikwidowałem go myśląc, że to on odbija spaliny)
  • zwężenie paleniska do komory dymowej obecnie jest schodkowe, planuje zrobić je gładkie
  • okap wykonany jest jako prostopadłościan, więc planuje zwęzić go w kierunku otworu do komina (przód i bok, możliwie gładko)
  • powiększę otwór do komina w kierunku do dołu o co najmniej 15-20 cm

 

Będę wdzięczny za każdą poradę oraz opinie czy powyższe czynności mają sens. Dodatkowe informacje jakie będą potrzebne podam, wiem co i jak jest tam zbudowane od podłogi, aż po koniec komina.

Edytowane przez StormNFMW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 67
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Dodtakowe zdjęcia

 

Wnętrze okapu widziane z dołu:

 

20151017_172905.jpg

 

Wlot z okapu do komina:

 

wlot do komina forum.jpg

 

Dymienie:

 

20150620_174612.jpg

 

Dodatkowo mogę powiedzieć, że do tego samego przewodu kominowego podłączona była kuchnia kaflowa po drugiej stronie ściany (kuchnia), która funkcjonowała wzorcowo! Faktem jest, że wlot do komina był metr niżej niż teraz...

Edytowane przez StormNFMW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic nie przerabiaj. To nie ma prawa działać na kominie 15x15, posiadającym 3 mb ciągu roboczego. Gdyby kuchnia o której mówisz, miała drzwi takie jak zbudowany przez Ciebie kominek, tez by dymiła...Możesz to rozebrać, wstawić żarówkę, albo zaopatrzyć w drzwi z szybą.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podstawowe zasady budowy kominka otwartego:

 

- powinien być posadowiony na mocnym fundamencie;

- musi posiadać osobny, odpowiednio duży kanał dymowy, odprowadzający spaliny znad komory paleniskowej. Aby kominek dobrze funkcjonował, powierzchnia przekroju komina powinna być równa co najmniej 1/10 powierzchni otworu paleniska, a minimalna wysokość powinna wynosić 5-6 m (liczone od punktu wejścia komory dymowej do komina).

- kominek powinien być zbudowany jak najbliżej komina, aby przewód dymowy miał jak najmniej zagięć. Komin może znajdować się bezpośrednio nad kominkiem, za nim lub obok niego. Gdy jest nad kominkiem, straty ciepła i opór przepływu spalin są najmniejsze.

- należy pamiętać o zachowaniu odpowiednich proporcji wymiarów głównych elementów - komory paleniskowej, komory dymowej, i łączącej obie komory gardzieli z półką.

- Wymiary komory paleniskowej powinny być dostosowane do wielkości pomieszczenia - szerokość otworu komory nie powinna być mniejsza niż 70 cm, a powierzchnia równa około 1/50 powierzchni pomieszczenia. Głębokość powinna być równa mniej więcej połowie jej szerokości.

- Tylna ściana komory paleniskowej powinna być nachylona w kierunku otworu pod kątem około 80°, a ścianki boczne ustawione ukośnie do otworu komory i ściany tylnej, tak aby ciepło kierowane było do pomieszczenia.

- Wielkość gardzieli powinna być dobrana do wielkości otworu komory paleniskowej – nie mniejsza niż 1/10 jego powierzchni. W gardzieli powinien być zainstalowany szyber do regulacji odpływu spalin. Poprawnie wykonana gardziel zapobiega cofaniu się spalin do pomieszczenia. Półka służy do wychwytywania spadającej sadzy i osadzającego się bistru oraz zapobiega opadaniu zimnego powietrza z komina do komory spalania.

 

- Komora dymowa, będąca poszerzeniem dolnej części kanału dymowego i przejmująca dym znad paleniska, powinna mieć taką samą szerokość i głębokość jak komora paleniskowa. Wysokość należy przyjmować pomiędzy 45 a 55 cm.

- Tylna ścianka komory dymowej powinna być pionowa, przednia oraz boczne są pochylone i tworzą okap.

 

Wobec tego co wyżej, masz sporo pracy :)

Co do połączenia 2 kanałów dla jednego paleniska; teoretycznie, laik może zakładać, że zsumowanie wymiarów będzie fantastycznym wyjściem w sytuacji braku odpowiedniego komina :)

przekrój - kominek- otwarty.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dbx - Twój załączony rysunek to wypociny mojego autorstwa namalowany kilkanaście lat temu.

dunte - darco jest bardzo slabe - nie da rady. Exodraft być może, ale mocniejszy tak z 800 kubików na godzinę.

 

Budowa kominka otwartego, który nie dymi to sztuka. Osobiście nie żal mi nikogo, kto sam sobie buduje, nie ma pojęcia, a później się dymi.

W załączeniu nasz najświeższy, ktory pobudowałem.

 

Moja rada dla budowniczych: zawsze duży komin, duża gardziel dymowa po całej szerokości kominka, duża komora rozprężna, prawidlowo zrobiona półka, odpowiednie kąty paleniska i jego kubatura - i będzie OK.

 

pozdrawiam.

kominek otwarty_piec chlebowy.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dbx - Twój załączony rysunek to wypociny mojego autorstwa namalowany kilkanaście lat temu.

dunte - darco jest bardzo slabe - nie da rady. Exodraft być może, ale mocniejszy tak z 800 kubików na godzinę.

 

Budowa kominka otwartego, który nie dymi to sztuka. Osobiście nie żal mi nikogo, kto sam sobie buduje, nie ma pojęcia, a później się dymi.

W załączeniu nasz najświeższy, ktory pobudowałem.

 

Moja rada dla budowniczych: zawsze duży komin, duża gardziel dymowa po całej szerokości kominka, duża komora rozprężna, prawidlowo zrobiona półka, odpowiednie kąty paleniska i jego kubatura - i będzie OK.

 

pozdrawiam.

Fajny ten kominek zewnętrzny. A można by zrobić z niego grilla? A jeszcze takie pytanie piec chlebowy czy do pizzy też chyba nie dymi, konstrukcja zupełnie inna i dlaczego? Pytania zadane z ciekawości a nie złośliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajny ten kominek zewnętrzny. A można by zrobić z niego grilla? A jeszcze takie pytanie piec chlebowy czy do pizzy też chyba nie dymi, konstrukcja zupełnie inna i dlaczego? Pytania zadane z ciekawości a nie złośliwości.

 

Piec chlebowy i kominek otwarty to bardzo podobne paleniska jeżeli chodzi o odprowadzenie dymu.

W piecu ogień idzie po suficie promieniując na podłogę wchodzi w gardziel dymową, która jest wykonana na całej długości okna pieca -

w kominku zaś ogień musi być skierowany do takiej samej gardzieli za pomocą nachylonej ściany paleniska. Ot cała tajemnica.

Jak w kominek otwarty wsadzisz odpowiedni ruszt to masz grilla.

Piec chlebowy z nazwy służy do pieczenia chleba, ale także do pizzy, mięsiw przeróżnych, warzyw, ryb, suszenia owoców, grzybów etc...

A czy dymi? nie dymi - można taki nawet w nowoczesnej kuchni postawić jeszcze chałupę zagrzeje. Prędzej ogień kominem wylezie niż przez okno paleniska. Ogień i dym to tak jak woda, a palenisko to tak jak naczynie - wszystko płynie, tylko w drugą stronę. :)

 

ps. w tym momencie jak to piszę nasz piec chlebowy ogrzewa mi właśnie plecy - całkiem miło.

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie i z góry dziękuję za zainteresowanie, zwłaszcza to gdzie nie ma kiepsko skrywanych złośliwości :)

 

Kominki Piotr Batura: być może? czyli szansa jest, tylko trzeba by to obliczyć względem wielkości portalu?

 

dbx odnosząc się do wymienionych:

  • fundament jest solidny i dopasowany do gabarytów i wagi konstrukcji
  • powierzchnia otworu paleniska wynosi 2772 cm kw, stąd otwór komina powinien mieć powierzchnię 277,2 cm kw, a obecny ma 225, więc niewiele brakuje i być może jest to pole do dalszej pracy nad np wysokością.
  • proporcje całości są mniej więcej dobre
  • pochylenie tylnej ścianki jak i gardziel były prawidłowe, niepotrzebnie zlikwidowałem, przyznaję się
  • odpowiednie zakrzywienia okapu na pewno by pomogły (chociaż widziałem działające kominki o takim okapie jak mój). Być może to również przerobię.
  • w temacie połączenia dwóch ciągów - dlaczego
    laik może zakładać, że zsumowanie wymiarów będzie fantastycznym wyjściem w sytuacji braku odpowiedniego komina
    ??

kominiarz:

Osobiście nie żal mi nikogo, kto sam sobie buduje, nie ma pojęcia, a później się dymi
- wyznaję zasadę, że trzeba się uczyć, czasami różnymi ścieżkami. Zaskoczyłbym Cię umiejętnościami, które nabyłem w ten sposób. Mimo to ogromny ukłon w kierunku doświadczenia i wiedzy osób, które się tym zajmują,tj kominkami/kominami. Nigdy nie powiem, choćbym ich kilka zbudował że umiem to robić nawet równie dobrze. Pełen szacunek.

 

Niepotrzebnie zasugerowałem się opinią osoby trzeciej, która mówiła ze poprzedni kominek działał.... został rozebrany bo nie miał w ogóle izolacji do drewna... efekt był piorunujący.

 

Myślę nad tym tematem cały czas...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie i z góry dziękuję za zainteresowanie, zwłaszcza to gdzie nie ma kiepsko skrywanych złośliwości :)

 

Kominki Piotr Batura: być może? czyli szansa jest, tylko trzeba by to obliczyć względem wielkości portalu?

 

dbx odnosząc się do wymienionych:

  • fundament jest solidny i dopasowany do gabarytów i wagi konstrukcji
  • powierzchnia otworu paleniska wynosi 2772 cm kw, stąd otwór komina powinien mieć powierzchnię 277,2 cm kw, a obecny ma 225, więc niewiele brakuje i być może jest to pole do dalszej pracy nad np wysokością.
  • proporcje całości są mniej więcej dobre
  • pochylenie tylnej ścianki jak i gardziel były prawidłowe, niepotrzebnie zlikwidowałem, przyznaję się
  • odpowiednie zakrzywienia okapu na pewno by pomogły (chociaż widziałem działające kominki o takim okapie jak mój). Być może to również przerobię.
  • w temacie połączenia dwóch ciągów - dlaczego ??

kominiarz: - wyznaję zasadę, że trzeba się uczyć, czasami różnymi ścieżkami. Zaskoczyłbym Cię umiejętnościami, które nabyłem w ten sposób. Mimo to ogromny ukłon w kierunku doświadczenia i wiedzy osób, które się tym zajmują,tj kominkami/kominami. Nigdy nie powiem, choćbym ich kilka zbudował że umiem to robić nawet równie dobrze. Pełen szacunek.

 

Niepotrzebnie zasugerowałem się opinią osoby trzeciej, która mówiła ze poprzedni kominek działał.... został rozebrany bo nie miał w ogóle izolacji do drewna... efekt był piorunujący.

 

Myślę nad tym tematem cały czas...

 

Wypocony kilkanaście lat temu rysunek i wklejony pod tekstem, miał na celu pokazanie tego, jak teoretycznie/poglądowo, ma wyglądać przekrój kominka i komina. Dziwaczna reakcja jego autora / na pewno jego ?/ niestety niczego nie wnosi ani nawet do niczego nie pasuje, poza sugestią, iż miałbym sobie przypisywać jego autorstwo.

W twojej budowli, brakuje półki, szybra. Wlot do komina jest pokręcony i ma za mały przekrój. Czy można uruchomić dodatkowy przewód kominowy, czyli dwa kominy dla jednego paleniska ? Spróbuj, praktyka pokaże. Takiego wynalazku jeszcze nie widziałem w działaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie i z góry dziękuję za zainteresowanie, zwłaszcza to gdzie nie ma kiepsko skrywanych złośliwości :)

 

Kominki Piotr Batura: być może? czyli szansa jest, tylko trzeba by to obliczyć względem wielkości portalu?

 

dbx odnosząc się do wymienionych:

  • fundament jest solidny i dopasowany do gabarytów i wagi konstrukcji
  • powierzchnia otworu paleniska wynosi 2772 cm kw, stąd otwór komina powinien mieć powierzchnię 277,2 cm kw, a obecny ma 225, więc niewiele brakuje i być może jest to pole do dalszej pracy nad np wysokością.
  • proporcje całości są mniej więcej dobre
  • pochylenie tylnej ścianki jak i gardziel były prawidłowe, niepotrzebnie zlikwidowałem, przyznaję się
  • odpowiednie zakrzywienia okapu na pewno by pomogły (chociaż widziałem działające kominki o takim okapie jak mój). Być może to również przerobię.
  • w temacie połączenia dwóch ciągów - dlaczego ??

kominiarz: - wyznaję zasadę, że trzeba się uczyć, czasami różnymi ścieżkami. Zaskoczyłbym Cię umiejętnościami, które nabyłem w ten sposób. Mimo to ogromny ukłon w kierunku doświadczenia i wiedzy osób, które się tym zajmują,tj kominkami/kominami. Nigdy nie powiem, choćbym ich kilka zbudował że umiem to robić nawet równie dobrze. Pełen szacunek.

 

Niepotrzebnie zasugerowałem się opinią osoby trzeciej, która mówiła ze poprzedni kominek działał.... został rozebrany bo nie miał w ogóle izolacji do drewna... efekt był piorunujący.

 

Myślę nad tym tematem cały czas...

Komin 15 x 45 ma nieprawidłowe proporcje boków przekroju. Przyjmuje się, że większy z boków nie powinien przekraczać dwukrotnej wartości krótszego. Z doświadczenia wiem jednak, że nadmiar zazwyczaj nie przeszkadza. W połączeniu z przedłużeniem o 1,5 m o którym tez pisałeś : "być może" zadziała :rolleyes:. Uzupełnię tą informację - jest to wysoce prawdopodobne :)!

.

Od tego bym zaczął, bo to główny warunek. Resztę zrobiłeś mniej więcej akceptowalne....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawia mnie jak chcesz wyburzyć ściankę dzielącą dwa kanały w kominie. Zawsze jest możliwość frezowania komina. Zaletą jest okrągły otwór (strużka dymu układ się w okrąg więc nie ma martwych pól) i bezproblemowe przedłużenie komina stalowym kominem izolowanym. Nie mam pojęcia ile kosztuje, ale może znajdziesz firmę w okolicy która Ci to zrobi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

grigo Własnie wyburzenie tego będzie problematyczne, bo nie można przecież konstrukcji roztrzaskać i podejrzewam że później trzeba będzie zrobić cienki tynk dla wygładzenia wnętrza. Zabierze to pewnie kilka milimetrów ze ścianek. Największym problemem będzie dostanie się do tego od boków, będę nad tym intensywnie myślał!

Koszt frezowania to około 300 zł za metr bieżący plus koszt czarnej rury którą potem trzeba wstawić, aby mieć pewność co do szczelności, co w tym przypadku wyniosło by, przy samym frezowaniu około 1000 zł i nie wiadomo czy ktoś w ogóle by się podjął... Jak dodać do tego rury to wyjdzie jeszcze więcej.

 

Kominki Piotr Batura: dzięki za dobre słowo i parę słów o pomyśle, daje do myślenia i jakąś nadzieję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poczułem się jak kaznodzieja...:rolleyes:....Dorzucę za to jeszcze dwie litanie. 1.Czarnych rur nie pakuj do komina. Jeśli już, wyłącznie stal stopową. 2.Tynkowanie od środka sobie daruj. Jeśli masz możliwość rozbebeszyć komin na odcinku 3 m, zrób to. To najprostsze i najtańsze rozwiązanie. Zamuruj i wzmocnij z zewnątrz siatką z włókna szklanego, zatapiając ją w kleju do płytek.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planuje właśnie otworzyć go na niezbędnej szerokości celem wybicia środkowych cegieł młotem udarowym. Muszę być możliwie precyzyjny, aby komin nie popękał! Z tego powodu chciałem nałożyć w środku cienką warstwę tynku, by zlikwidować powstałe pęknięcia, a takowe powstaną na pewno... Rozumiem, że lepiej będzie po prostu uzupełnić w miarę potrzeb spoiny między cegłami? Wiem z literatury, że im gładszy komin tym lepsze odprowadzanie spalin.

 

Ze względu na budowę altanki oraz istniejącą zabudowę będę musiał go otworzyć na parterze z jednej strony, a na piętrze z drugiej. Ma to w sumie sens praktyczny również, dzięki temu nie osłabię konstrukcji komina na całej długości - po prostu zrobię na parterze po czym uzupełnię cegły, a potem na piętrze i znów tak samo, aż do końca.

 

Spodobał mi się pomysł z siatką! Stosunkowo niedrogi sposób na wzmocnienie konstrukcji.

 

Pytanie techniczne: lepiej zrobić wejście do komina pionowe długie czy poziome szerokie (zgodne z kształtem wewnętrznym komina) ?

 

Przeraża mnie trochę poziom demolki do wykonania. Muszę zebrać dobre narzędzia i zrobić kosztorys. Ponadto podniesienie komina 1,5 metra wyżej będzie już wymagać zbrojenia...

Edytowane przez StormNFMW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...