Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dobór pompy wg OZC


maciejtoya

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 1,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Jakie są zagrożenia zakupu/montażu PC bez OZC?

 

Bez OZC nie zaprojektujesz prawidłowo systemu grzewczego. To nie tylko moc źródła ciepła - to też dobór rozstawu rur w podłogówce, mocy grzejników, wydajność pomp(y) obiegowej, konieczność lub nie zamontowania sprzęgła/bufora.

Bez tego może być tak, że nie da się wyregulować instalacji, by w każdym pomieszczeniu było komfortowo, pompa może być dobrana nawet dobrze - a pompa obiegowa może nie wyrabiać i będziesz przynajmniej w niektórych pomieszczeniach marzł. Możesz też mieć za zimno z powodu zbyt małej mocy PC (ale to akurat mało prawdopodobne, bo zazwyczaj sprzedawcy sprzedają przewymiarowane), może mieć za dużą moc i taktować (co nie służy jej żywotności - ale dosyć łatwo to rozwiązać zakładając kaganiec czasowy).

Za to prawie pewne, że bez OZC i prawidłowego projektu przepłacisz za instalację (np. niepotrzebnie wydłużone rury czy konieczna mocniejsza pompa albo i sprzęgło, którego przy optymalnie zaprojektowanej instalacji byś nie potrzebował) i wyższe koszty używania, przez niższy COP i większy pobór prądu przez pompy obiegowe (zwłaszcza, jak trzeba dołożyć sprzęgło i co najmniej jedną dodatkową pompę).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Albo bedziesz siedział w zimnym albo pompa po 5latach taktowania pojdzie na złom

 

Poniższe opowieści dotyczą nowego domu z 100% podłogówką (taki mam, taki ma znajmomy, o takim mam pojęcie i sie wypowiadam)

 

Nie widzę możliwości spełnienia się sytuacji pierwszej jak pompa jest wybierana wskaźnikowo przez instalatora.

Jak pompa ma grzałki to w razie co dogrzeje. Tu jest ryzyko ile zapłacisz za ciepło w domu, ale bardzo trudno wyobrazić sobie sytuację, ze masz za zimno.

Trzebaby chyba rzucać kostką przy doborze PC, żeby się ziściło za zimno w domu.

 

Druga sytuacja brzmi groźnie 5 lat i na złom.

Jak definiujecie taktowanie? od kiedy jest już źle?

 

To co pisał @Kaizen też sie sprowadza do sytuacji za ile a nie, że zimno będzie.

 

Kasa ważna sprawa więc będę obserwował jak sobie już trochę pomieszkam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniższe opowieści dotyczą nowego domu z 100% podłogówką (taki mam, taki ma znajmomy, o takim mam pojęcie i sie wypowiadam)

 

Nie widzę możliwości spełnienia się sytuacji pierwszej jak pompa jest wybierana wskaźnikowo przez instalatora.

Jak pompa ma grzałki to w razie co dogrzeje. Tu jest ryzyko ile zapłacisz za ciepło w domu, ale bardzo trudno wyobrazić sobie sytuację, ze masz za zimno.

Trzebaby chyba rzucać kostką przy doborze PC, żeby się ziściło za zimno w domu.

 

Druga sytuacja brzmi groźnie 5 lat i na złom.

Jak definiujecie taktowanie? od kiedy jest już źle?

 

To co pisał @Kaizen też sie sprowadza do sytuacji za ile a nie, że zimno będzie.

 

Kasa ważna sprawa więc będę obserwował jak sobie już trochę pomieszkam.

 

No nie tak dokonca bo prawidlowo dobrana pompa powinna sobie pomagac grzałka juz od jakis minus 13st ,moze sie okazac ze instalator dobierze wedlug powierzchni i okarze sie ze jednak bedzie za slaba.Ale tak jak Kaizen pisal instalator tez nie bedzie ryzykowal i jak mu wyjdzie ze np.7kw moze by starczyla a moze nie to wtryni Ci 9kw dla pewnosci.

Co do taktowania byl tu na forum jakis wzór juz nie pamietam ale chyba ze 2razy na godzine to juz taka granica.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można z góry świadomie ryzykować niedoszacowaną pompą a w przypadku dużych lub długich mrozów liczyć się z tym, że np w niektórych pomieszczeniach będzie chłodniej i trzeba będzie dogrzać elektrycznie albo kominkiem -jeżeli tylko ktoś ma.

Naturalnym jest że jak na zewnątrz -15*C to w domu może być "tylko" +19*C.

Z reguły pomieszczenia typu łazienka i tak doposażone są często w elektryczną grzałkę w drabince a minimalna grzałka 300Wat z reguły tam wystarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez OZC nie zaprojektujesz prawidłowo systemu grzewczego. To nie tylko moc źródła ciepła - to też dobór rozstawu rur w podłogówce, mocy grzejników, wydajność pomp(y) obiegowej, konieczność lub nie zamontowania sprzęgła/bufora.

Bez tego może być tak, że nie da się wyregulować instalacji, by w każdym pomieszczeniu było komfortowo, pompa może być dobrana nawet dobrze - a pompa obiegowa może nie wyrabiać i będziesz przynajmniej w niektórych pomieszczeniach marzł. Możesz też mieć za zimno z powodu zbyt małej mocy PC (ale to akurat mało prawdopodobne, bo zazwyczaj sprzedawcy sprzedają przewymiarowane), może mieć za dużą moc i taktować (co nie służy jej żywotności - ale dosyć łatwo to rozwiązać zakładając kaganiec czasowy).

Za to prawie pewne, że bez OZC i prawidłowego projektu przepłacisz za instalację (np. niepotrzebnie wydłużone rury czy konieczna mocniejsza pompa albo i sprzęgło, którego przy optymalnie zaprojektowanej instalacji byś nie potrzebował) i wyższe koszty używania, przez niższy COP i większy pobór prądu przez pompy obiegowe (zwłaszcza, jak trzeba dołożyć sprzęgło i co najmniej jedną dodatkową pompę).

 

MOŻNA ozc mieć W DUPIE, jak się zastosuje BUFOR (zderzak amortyzator). Wtedy KAŻDA pompa jest DOBRA.

Oczywiście, najlepsza jest taka , którą JA robię!

Gruntówka w cenie powietrznej ze sporą gwarancją....

(taki żart, ale nie tylko...)

Pompa pilnuje BUFORA.

Dom grzany jest ( z CWU) z BUFORA.

DOM pompy NIE WIDZI!!!

 

Można?

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MOŻNA ozc mieć W DUPIE, jak się zastosuje BUFOR (zderzak amortyzator). Wtedy KAŻDA pompa jest DOBRA.

Oczywiście, najlepsza jest taka , którą JA robię!

Gruntówka w cenie powietrznej ze sporą gwarancją....

(taki żart, ale nie tylko...)

Pompa pilnuje BUFORA.

Dom grzany jest ( z CWU) z BUFORA.

DOM pompy NIE WIDZI!!!

 

Można?

 

Adam M.

 

Tylko że bufor musi mieć swoją pojemność, nie 100 czy 200l.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MOŻNA ozc mieć W DUPIE, jak się zastosuje BUFOR (zderzak amortyzator). Wtedy KAŻDA pompa jest DOBRA.

Oczywiście, najlepsza jest taka , którą JA robię!

Gruntówka w cenie powietrznej ze sporą gwarancją....

(taki żart, ale nie tylko...)

Pompa pilnuje BUFORA.

Dom grzany jest ( z CWU) z BUFORA.

DOM pompy NIE WIDZI!!!

 

Można?

 

Adam M.

Od kiedy bufor naprawia spie....ną podłogówkę. Ma wiele zalet nie przeczę, ale o tej słysze pierwszy raz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Witam

Projektowe obciązenie cieplne 7430W

Zapotrzebowanie na ciepło - ogrzewanie EAH - 8600kwh/rok

Wskażnik zapotrzebowania - ogrzewanie 34,1kwh/m2·rok

Wylewka betonowa 7-8cm

Strefa III

Jaką moc pompy wybrać?

Masz wszędzie podłogówkę?

Masz kominek? Planujesz go często używać?

Obciążenie podane przez Ciebie to przepisane z projektu budowlanego czy z audytu powykonawczego?

Czy uważasz, że ocieplenie ogólnie wykonane jest solidnie? (Tylko nie podawaj grubości styro a jakość)

Edytowane przez Tolo74
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi.

Tak mam wszędzie podłogowe ogrzewanie. Będzie kominek, używany raczej weekendowo. OZC wykonane przez Asolt. Ocieplenie budynku uważam że zawsze mogło by być lepsze.

Ja obstawiam gruntową 7-8kW. Jak powietrzna to ok. 9kW z modulacją.

W duże mrozy kominek dołoży minimum 2kW spokojnie -jak jest jeszcze jako takie rozprowadzenie to luksus.

Poza tym -jak w mroźny dzień -20*C będziesz miał w domu 18-19* i narzekał że jest zimo -to wyjdź na dwór -na spacer.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja obstawiam gruntową 7-8kW. Jak powietrzna to ok. 9kW z modulacją.

W duże mrozy kominek dołoży minimum 2kW spokojnie -jak jest jeszcze jako takie rozprowadzenie to luksus.

Poza tym -jak w mroźny dzień -20*C będziesz miał w domu 18-19* i narzekał że jest zimo -to wyjdź na dwór -na spacer.

 

-20C?

to już puściłeś wodze fantazji...

a co kominków to prawda jest taka, że ludzie często budują kominki (nie wiedząc z czym się to wiąże), a potem to najdroższy i najmniej używany mebel...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

Witam

Dane z OZC

Projektowe obciążenie cieplne 6662W

Zapotrzebowanie na ciepło - ogrzewanie - 8729kwh/rok

Wskaźnik zapotrzebowania - ogrzewanie 35,5kwh/m2·rok

 

Podłogi: parter płyta fundametowa 20cm ok100m2, poddasze wylewka betonowa 7cm ok 146m2-100% ogrzewanie podłogowe w płycie i wylewce.

Strefa III Wawa/okęcie

Rekuperator

Kominek z grawitacyjnym rozprowadzeniem ciepła

 

Dom wydaje się mi akumulacyjny np. przy temp 0 do -2 przez tydzień nie grzania temp. z 22st spadła do 18st. Przy czym ogrzany był tylko kominkiem czyli powietrzem od niego ogrzanym bez akumulacji podłogówki.

 

Ocieplenie ogólnie wykonane jest bardzo solidnie i dokładnie. Nie robią tak ekipy. Samemu i ponad standardowo dokładnie, lepiej się nie da. Dodatkowo strych nieogrzewany będzie ocieplony wełną skalną 15cm dobrych parametrów. Wobec wszystkiego rzeczywiste OZC powinno się jeszcze zmniejszyć. Uwaga do tego planowane PV.

 

Jaką moc pompy wybrać – wydaje się ze 5-7kW prawda?

 

Przy czym z uwagi że średnia dobowa dla lokalizacji w przeciętny dzień zimy to +1,3 stopnia Wystarczyła by pompa 3kW gdyż na cwu też potrzeba max 3kW. (nagrzanie zasobnika 120l w najgorszym razie 2h więc nie problem).

Mając na uwadze, że nie boję się kliku dni z -20 raz na ileś lat, mam kominek i go akceptuję (jest zabezpieczeniem na niedogrzanie przy-20), dorzucę może do pompy grzałkę 3kW, będzie PV to czy można celować w pompę 3-4kW+jakaś grzała 3kW. Razem było by 6-7kW z grzałką czyli do OZC w sam raz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po raz kolejny, w ostatnich dniach widzę takie OZC. 6,6kW strat a zapotrzebowanie 8700kWh rocznie -- to się przecież kupy nie trzyma. Skoro straty są liniowe, przy -20sC jest 6,6 to przy 0sC (przypadkiem dla średniej zimowej) jest 3,3kW średnio na godzinę. 3,3 x 24h = 80kWh/doba x 140 dni (w sumie to jest chyba 180) = 11200 kWh. No a tu jest 8729. U mnie się to jakoś sensownie spina do kupy, 6,5kW zapotrzebowania 10MWh. U mnie zatem jest 55kWhm2rok -- gdzie tu do 35kWhm2rok...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po raz kolejny, w ostatnich dniach widzę takie OZC. 6,6kW strat a zapotrzebowanie 8700kWh rocznie -- to się przecież kupy nie trzyma. ....

 

Projektowe obciazenie cieplne zalezy miedzy innymi od temperatury obliczeniowej, zapotrzebowanie na ciepło od wspolczynników strat na przenikanie i wentylację oraz co najwazniejsze lokalizacji. Inaczej mówiac ten sam dom połozony w tejsamej strefie klimatycznej ale innej lokalizacji moze miec rozne zapotrzebowanie na ciepło. Wbrew pozorom w obrebie tej samej strefy klimatycznej moga i wystepują dosc znaczne róznice w sredniej wieloletniej temp. w sezonie grzewczym. Zeby daleko nie szukac wezmy pod uwage Tarnów nazwany biegunem ciepła (drugi to Słubice) a na przyklad okolicami Bieszczad, Podlasia czy tez czesci Swietokrzyskiego. Nie widze w tych wynikach nic dziwnego. Widze ze coraz wiecej forumowiczów zajmuje sie analizą poprawnosci obliczen ozc bez nalezytej wiedzy i praktyki. Cóz taka ocena jest warta, moim zdaniem niewiele albo i nic

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...