Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dobór pompy wg OZC


maciejtoya

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 1,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

JTKirk - jak nie wiesz to zapytaj rodziców, dziadków ,kolegów

 

Na forum - nie należy nikogo obrażać , tylko dzielić się wiedzą , tłumaczyć innym, wyjaśniać , a nie jak ty ;

 

- odpowiadasz półsłówkami ,

- piszesz nie na temat ,

- używasz insynuacji, złośliwości ,

- brak meritum w twoich wypowiedziach lub meritum jest cząstkowe ,

Edytowane przez Andrzej5101
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1/Kolega Pratchawiec, ma całość ogrzewaną podłogówką ( 138 m2 ) , Pompa T-Cap 1-faza z serii SXC , moc 9 kW ;bez bufora Obciążenie cieplne domu to ok. 6 kW.

2/Kolega map78 , ma ( 190 m2 ) grzane ; ( Pompa T-CAP 9kW 400V + Galmet Maxi 300l. ) parter - podłogówka, piętro - klimakonwektory Purmo Vido, garaż i kotłownia - grzejniki, bez bufora ,

3/ Żaden z kolegów nie podaje obciążenia cieplnego domu .

4/ Kolega map 78 odnośnie sposobu ogrzewania w dniu 9.03.2016 r napisał ; http://forum.muratordom.pl/showthread.php?192315-Panasonic-Aquarea/page108

 

-Pompa ciepła powinna być tak wysterowana, żeby nie służyła do grzania (dziwnie brzmi, ale brak mi innego określenia) ale do uzupełniania strat ciepła.

U mnie wygląda to tak, że pompa jest włączona, czyli gotowa do pracy 24h, a o tym czy się uruchomi decyduje tylko i wyłącznie termostat wewnętrzny, czyli temperatura w domu. Ja akurat mam ustawioną temp 22,7st w drogich godzinach i 23,2st w tanich i w praktyce wygląda to tak, że temp oscyluje cały czas wokół tych 23st. Nie ma żadnego efektu przegrzewania nocą, itp. Po prostu przez cały dzień jest constans. Takie efekty przegrzania i niedogrzania pewnie występują u tych, którzy za wszelka cenę grzeją tylko w taniej, mają ustawioną dużą histerezę, lub w ogóle zblokowaną pompę w drogiej taryfie.

U mnie pompa często grzeje w drogiej, choć w skali roku to i tak wychodzi nie więcej niż 15% ogólnego zużycia, ale zapewnia to na prawdę duży komfort cieplny.

5/ Z literatury powyżej wynika że;

a/ obaj koledzy mają porównywalne ( parametry pompy ) , grzeją na okrągło , z tym że kolega ;

b/ map78 ; utrzymuje temperaturę w II taryfie ( tańszej ) 23,2 C, a w taryfie I (droższej ) 22,7 C , ma udział w I taryfie to 15 % , ( temp. wew ; 33 st do +10 i 37 st dla -10 )

c/ Pratchawiec ; http://forum.muratordom.pl/showthread.php?332703-%C5%B9r%C3%B3d%C5%82o-ciep%C5%82a-Piec-na-Pellet-vs-powietrzna-pompa-ciep%C5%82a&p=7341203#post7341203

c1/Temperatur zasilania w moim domu wynosi standardowo 30* ,

c2/ Przy spadku temp. zewn.do - 5* podnoszę ją do 31,

c3/ Poniżej -10 temp. zasilania wynosi 32.

c4/ Raz, przy -17 podniosłem do 33.

c5/ Udział I taryfy - to 30 % , temp. wew; = > 22,2 C

6/ Proszę w/wym kolegów o podanie ;

a/ kolegi Pratchawiec - jakie ma temperatury w lokalu ?

b/ kolegi map78 - jakie ma temperatury zasilania ? prawdopodobnie między 30 C do 35 C , bo klimakonwektory to grzejniki niskotemperaturowe .

 

7/ Proszę w/wym kolegów o sugestie jak należy grzać w domu z instalacją grzejnikową przy użyciu PC, uwzględniając wasze preferencję ???

Obecnie grzejąc gazem, w porze nocnej mam obniżoną temperaturę o 1 do 1,5 C . Moc cieplna budynku to = ok. 5 kW do 6 kW

Odpowiedzi , pozwolą innym użytkownikom , na szerszy pogląd w tej kwestii, gdyż mało jest informacji w tym temacie ( kolega Bobrow )

Edytowane przez Andrzej5101
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1/Kolega Pratchawiec, ma całość ogrzewaną podłogówką ( 138 m2 ) , Pompa T-Cap 1-faza z serii SXC , moc prawdopodobnie 9 kW ? ; ...............

/ Proszę w/wym kolegów o podanie ;

a/ kolegi Pratchawiec - jakie ma temperatury w lokalu ?

b/ kolegi map78 - jakie ma temperatury zasilania ? prawdopodobnie między 30 C do 35 C , bo klimakonwektory to grzejniki niskotemperaturowe .

................

 

Witam

 

Nie mam sztywno określonej temperatury docelowej.

Zwracam jedynie uwagę by nie spadała poniżej 22,2*.

Incydentalnie może to się zdarzyć w okresach przejściowych, kiedy włączam REMOTE.

 

Podstawową temperaturą zasilania jest u mnie 30*.

Gdy temperatura wewn. dochodzi do 22.0, podwyższam ją o 1* (SET +1).

Nie korzystam z tzw. krzywej grzewczej. Zarówno latem jak zimą podstawowa temp. zasilania to 30*.

 

Podane w poście temperatury zasilania nie są sztywno determinowane. Zmieniałem je na wskazany poziom w sytuacji, gdy temperatura wewnętrzna obniżała się poniżej minimum komfortu - u mnie 22,2.

 

Pompa SXC, 1 faza, AD 2012, 9 kW.

 

Pozdrawiam

 

Pratchawiec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6/ Proszę w/wym kolegów o podanie ;

b/ kolegi map78 - jakie ma temperatury zasilania ? prawdopodobnie między 30 C do 35 C , bo klimakonwektory to grzejniki niskotemperaturowe .

 

7/ Proszę w/wym kolegów o sugestie jak należy grzać w domu z instalacją grzejnikową przy użyciu PC, uwzględniając wasze preferencję ???

Obecnie grzejąc gazem, w porze nocnej mam obniżoną temperaturę o 1 do 1,5 C . Moc cieplna budynku to = ok. 5 kW do 6 kW

Odpowiedzi , pozwolą innym użytkownikom , na szerszy pogląd w tej kwestii, gdyż mało jest informacji w tym temacie ( kolega Bobrow )

 

U mnie zastosowane jest tzw sterowanie kombinowane, tzn termostat wewnętrzny odpowiada za start pompy gdy temp w pomieszczeniu spadnie do wyznaczonego poziomu (u mnie 22,7st) a sam proces grzania realizowany jest przez sterownik pogodowy pompy i krzywą grzewczą, czyli sam dobiera sobie temp zasilania w zależności od temp zewnętrznej z określonego przeze mnie przedziału (33st do +10 i 37st dla -10). Ta metoda jest o tyle dobra, że od trzech lat nie dotykałem w ogóle pompy i wszystko działa idealnie. Był okres, że przez 7 miesięcy nie byłem nawet w kotłowni:)

 

Co do grzejników to nie mam zbyt dużego doświadczenia, ale pewnie realizowałbym to podobnie, czyli mała histereza i na pewno inna krzywa grzewcza. Takie rzeczy to już się dogrywa na miejscu, każdy dom jest inny i każdy musi znaleźć takie ustawienia jakie jemu pasują i dla niego są komfortowe. Dla mnie z założenia miał to być system przede wszystkim komfortowy, a później tani i myślę z perspektywy 3 lat użytkowania, że udało mi się ten warunek wypełnić...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Próbowałem 'wytrzymać' z grzaniem tylko w taniej taryfie, ale nie ma szans. Wieczorem nie że zimno, ale po prostu nieprzyjemnie/niekomfortowo i o 21ej PC musi gonić z podłogówką z 21*C. Teraz ładuję podłogę w nocy, po staremu, ale w ciągu dnia dogrzewam z obniżoną KG mniej więcej od 9.30 do 17ej. Komfort zdecydowanie lepszy. Stosunek poboru kWh w II i w I taryfie, to jakieś 75% do 25%. Na dniach dostanę pierwszy rachunek z dwóch miesięcy grzania, więc zobaczymy jak wypadnie cena 1kWh. Przełom październik/listopad był zimny i mało słoneczny w porównaniu do lat ubiegłych.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje bardzo kolegom za uzupełnienie informacji . Rozumie , że nie jest możliwe podać tzw. mocy cieplnej budynku .

Zebrałem, Prawdy Oczywiste , w większości z forum

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?192315-Panasonic-Aquarea/page177 , odnośnie doboru mocy PC dla początkujących właścicieli PC Panasonic .

Niektóre prawdy , mogą być nie trafione

 

Uwagi konstruktywne mile widziane

 

Ogólne zasady przy ogrzewaniu pompą ciepła Panasonic

A/ Pompa z Inwerterem Przystosowana jest do Pracy Ciągłej ,

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?192315-Panasonic-Aquarea/page69

 

B/ Jeśli Panas Jest Sprawny, Prawidłowo Zainstalowany,

To Ma Parametry Katalogowe ,

 

C/ Pompa nie mająca nominalnego przepływu, nie osiągnie Mocy Nominalnej,

 

D/ Średnica rury od pompy do rozdzielacza , powinna być ;

= > 32 mm wewnątrz ,

 

E/Prac PC w Dłuższym Czasie, Ale z Niższą Mocą, Powoduje Rzadsze Defrosty

w Wyniku Wolniejszego Przepływu Powietrza Przez Duży Parownik ,

 

F/Ciągła Praca PC Powoduje, Równomierną Pracę Sprężarki z Najniższą Możliwą Modulacją, Co Przekłada Się Na Mniejsze Zużycie Prądu ,

 

G/ Najmniej Szronu Powoduje Praca Ciągła z Minimalnym Obciążeniem ,

Tak Aby Grzejniki Były Ciągle Ciepłe , czyli ;

Jak najniższa temperatura zasilania, która daje zadowalający komfort cieplny

 

H/ Brak Taktowania Może Być Spowodowany Niższą Mocą Pompy ,

Wynikającą Ze Zbyt Małego Przepływu ,

 

I/ Zwiększenie Biegu Pompki Obiegowej powoduje ; wzrost przepływu i pompa mocniej się rozkręca , szybciej dogrzewa odbiorniki ciepła, COP - maleje . W efekcie - Częściej Pompa Taktuje ,

Mniejszy przepływ ewidentnie powoduje wolniejsze nagrzewanie domu .

Co do delty 5 K , to rzeczywiście układ dąży do niej .

 

J/Warto Prądożerną Nie Inverterową Pompę Obiegową Usunąć i zastosować pompę obiegową Inverterową np.; Wilo Yanos Pico 1- 4 ,

 

 

K/Na każdy poziom budynku warto zastosować osobny sterownik, bo inaczej grzejesz w taniej taryfie górę a inaczej dół. Zastosować Licznik II taryfowej . Mocniej grzejesz dół w nocy bo i tak ucieknie do góry, a górę mocniej pomiędzy 13-15 .I ustawiasz sobie maksymalną temperaturę, bo jak masz samą krzywą i czasówkę to przegrzejesz sobie czasem budynek. http://forum.muratordom.pl/showthread.php?192315-Panasonic-Aquarea/page133

 

L/Jeżeli uzyskujesz przepływy nominalne bez bufora , to go nie potrzebujesz.Jak jest za Mały Przepływ w Instalacji , To Sprzęgło ( Bufor ) Powinien Być, Aby o tym wiedzieć , trzeba mieć zainstalowany przepływomierz oraz być przygotowany do ew. montażu sprzęgła hydraulicznego.Jakiej pojemności minimalnej powinno być sprzęgło przy PC?

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?192315-Panasonic-Aquarea/page142

 

N/ Gdy Brak Ciepłej Wody do Defrostu , POMPA Bez Bufora Odpali Grzałkę,

 

M/ Porządny instalator najpierw zmierzy przepływ lub go policzy, a następnie zaproponuje klientowi wydanie dodatkowo 1500 zł na bufor czy sprzęgło ,

 

Przy podłogówce , pojemność układu z reguły jest duża i z reguły bufor jest zbędny , co nie znaczy ze sprzęgło ( małe np.; Bobrow ) jest nie potrzebne ?

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?192315-Panasonic-Aquarea&p=7097441#post7097441

 

Przepływy optymalne dla Panasonica ;

12 kW i delty 5st. przepływ optymalny 2,150 m3/h ; minimalny 19 L /min

9 kW i delty 5st. przepływ optymalny 1,612 m3/h ; minimalny 10 L /min

7 kW i delty 5st. przepływ optymalny 1,254 m3/h ; minimalny 10 L /min

5 kW i delty 5st. przepływ optymalny 0.900 m3/h ; minimalny 5 L /min

 

O/ Symulacje doboru mocy pompy ciepła, możesz uzyskać;

PanasonicProClub / narzędzia / kalkulator

 

1/Dobór Mocy Pompy dla C.O .

1.1.Dokładnie przez sporządzenie OZC

1.2.Przybliżona wartość mocy potrzebnej do ogrzania domu (dla powierzchni do ok.400 m²),można oszacować zapotrzebowanie na podstawie 1 m² ogrzewanej powierzchni:

 

a/ dla nowoczesnych domów energooszczędnych ( ocieplenie ścian ok. 25 - 30 cm , dachu 30 - 50 cm , odzysk ciepła z wentylacji ), przyjmuje się zapotrzebowanie

mocy = ok. 30 W/m² ,

 

b/ dla nowoczesnych domów energooszczędnych (ocieplenie ścian ok. 20 cm, dachu 30 cm, odzysk ciepła z wentylacji - rekuperator min. 80% ) przyjmuje się zapotrzebowanie

mocy = ok. 40 – 45 W/m² ,

 

c/ dla nowoczesnych domów o dobrej izolacji ( ocieplenie ścian ok. 12-15 cm, dachu 20 cm, wentylacja grawitacyjna) przyjmuje się zapotrzebowanie

mocy = ok. 50 - 55 W/m² ,

 

d/ dla nowych lub starych domów o słabej izolacji ( ocieplenie ścian do 5 cm )

przyjmuje się zapotrzebowanie

mocy = ok. 65 - 75 W/m²

 

e/ dla domów starych, bez izolacji zapotrzebowanie

mocy > 80 W/m²

 

Wystarczy przemnożyć daną wartość przez powierzchnię domu, aby uzyskać

zapotrzebowanie budynku na ciepło potrzebne do ogrzania. W bilansie cieplnym należy jeszcze uwzględnić zapotrzebowanie mocy na przygotowanie ciepłej wody użytkowej. Moc ta w budynku mieszkalnym wyniesie = ok. 200 - 300 W / osobę - na każdą osobę zamieszkałą .

Przy czym jeżeli PC grzeje wodę na CWU , to nie grzeje na CO i Vice Versa

 

2/ 80 % energii do ogrzania domu przypada na temp > - 2 C, więc na 100 % PC szyta na miarę, będzie pracowała w większości czasu na 20 % - 50 % swoich możliwości .

 

3/ Żeby Grzać w Taniej Taryfie , Trzeba w Niej " Naładować Dom " CZYLI Pompa Ciepła Musi Być Przewymiarowana ,

 

4/ Im większa moc PC , to próg modulacji się zwiększa ,

 

5/ Moc Minimalna PC – Istotna w Okresach Przejściowych

Modulacje dla pomp zwykłych o mocy ;http://www.panasonicproclub.com/uploads/PL/catalogues/katalogi/2015%20PL/EU%20AQUAREA%2015%20v2_PL_final.pdf

a/ dla 1 fazy od ;

3 kW ; 0,64 kW ,

5 kW ; 1,08 kW,

7 kW ; 1,59 kW,

9 kW ; 2,20 kW ,

12 kW ; 2,57 kW,

 

b/ dla 3-faz ;

9 kW ; 1,90 kW

12 kW ; 2,57 kW

 

Dla 9 kW/3-fazy T-cap to = 3,4 kW - napisał kolega Bobrow

 

c/ np.;Panasonic1 FazowyT–Capa 9 kW niczym nie ustępuje wersji

3 Fazowej 9 kW zwykłej. Wymaga tylko większego amperażu zabezpieczeń sieci elektrycznej

 

d/ Agregat 3 fazowy - gwarantuje równomierne obciążenie faz ,

Agregat 1 fazowy - polecany dla sieci o nierównomiernym rozkładzie napięcia na poszczególnych fazach .

W obu przypadkach COP - ten sam,

http://www.panasonicproclub.com/uploads/PL/catalogues/katalogi/2015%20PL/EU%20AQUAREA%2015%20v2_PL_final.pdf

 

e/T-cap - Różni Się Tylko Dodatkowym Wtryskiem Zimnego Czynnika do Sprężarki .

Jest To Pomocne Przy Silnych Przeciążeniach, np. Wielkim Mrozie. Ponoć przy sporych mrozach lub średnich, ale grzejąc wysokim parametrem np. CWU sprężarka nie pracuje w tak ekstremalnych warunkach jak bez wtrysku

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?247844-pomoc-przy-wyborze-pompy-panasonica&p=7121379#post7121379

 

f/ Współczynnik COP- zależy od trzech parametrów ;

http://www.blog.karbon.com.pl/pc-powietrzna/jak-madrze-wybrac-pompe-ciepla/#more-3899

1/ Temperatura zewnętrzna ,

2/ Temperatura zasilania ,

3/ Wykorzystania maksymalnej dostępnej mocy urządzenia ,

 

P/ Zakup Panasonica Gdzieś w Polsce a MONTAŻ u LOKALNEGO INSTALATORA

z Ramienia Panasa jest Możliwy ; http://forum.muratordom.pl/showthread.php?192315-Panasonic-Aquarea/page55

 

NAJWAŻNIEJSZY JEST KOMPETENTNY S E R W I S A N T ponieważ ;

Instalator przy późniejszych problemach Was O L E J E, bo on nie jest od diagnozy czy naprawy... http://forum.muratordom.pl/showthread.php?247027-Awaria-pompy-ciep%C5%82a-Atlantic-TRI

 

R/ Warunki Gwarancji http://forum.muratordom.pl/showthread.php?192315-Panasonic-Aquarea/page30

 

S/ Umowa Zakupu http://forum.muratordom.pl/showthread.php?192315-Panasonic-Aquarea/page131

Edytowane przez Andrzej5101
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje bardzo kolegom za uzupełnienie informacji . Rozumie , że nie jest możliwe podać tzw. mocy cieplnej budynku .

Zebrałem, Prawdy Oczywiste odnośnie doboru mocy PC dla początkujących właścicieli PC Panasonic .

Uwagi konstruktywne mile widziane

 

chciałem tylko zauważyć, że temat wątku brzmi Dobór pompy wg OZC a nie dobór mocy PC dla początkujących właścicieli PC Panasonic

tak trudno założyć nowy, dedykowany wątek??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

F/Ciągła Praca PC Powoduje, Równomierną Pracę Sprężarki z Najniższą Możliwą Modulacją, Co Przekłada Się Na Mniejsze Zużycie Prądu ,

 

Masz po temu jakieś źródło?

AFAIK optymalna sprawność nie jest przy minimum. Zależy od konkretnej pompy, ale co do zasady:

http://www.blog.karbon.com.pl/wp-content/uploads/2012/07/Sprawność-a-częstotliwość-i-moc-zprężarki.jpg

źródło:

http://www.blog.karbon.com.pl/pc-powietrzna/jak-madrze-wybrac-pompe-ciepla/#more-3899

 

Wystarczy przemnożyć daną wartość przez powierzchnię domu, aby uzyskać

zapotrzebowanie budynku na ciepło potrzebne do ogrzania.

Takie podejście prowadzi na manowce - patrz źródło powyżej.

 

 

3/ Żeby Grzać w Taniej Taryfie , Trzeba w Niej " Naładować Dom " CZYLI Pompa Ciepła Musi Być Przewymiarowana ,

 

Co znaczy, że przewymiarowana? Taka, co przy -20* pracując non stop będzie musiała odpalić grzałki nie będzie przewymiarowana? IMO będzie. A czy się opłaci - znowu patrz blog Karbon.

 

 

f/ Współczynnik COP - zależy od trzech parametrów ;

http://www.blog.karbon.com.pl/pc-powietrzna/jak-madrze-wybrac-pompe-ciepla/#more-3899

 

No proszę, czytałeś i przywołujesz jako, jak rozumiem, wiarygodne źródło informacji - a piszesz sprzeczne rzeczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje za uwagi , będą uwzględnione

 

ad1/ Jeżeli dobrze rozumie, o co koledze Kaizen chodzi , to napisałem " Co Przekłada Się Na Mniejsze Zużycie Prądu " ale nie najmniejsze zużycie ,

ad2/ Takie podejście prowadzi na manowce - patrz źródło powyżej. Napisałem wyraźnie '' Przybliżona wartość mocy potrzebnej do ogrzania domu "

ad3/ Żeby Grzać w Taniej Taryfie , Trzeba w Niej " Naładować Dom " CZYLI Pompa Ciepła Musi Być Przewymiarowana ,

Błędnie sformułowana prawda. Bardziej poprawnie powinno być wg.mnie;

Maksymalne Wykorzystanie Taniej Taryfy, Narzuca Zakup Pompy ( Panasonic ) o Większej ( Przewymiarowanej ) Mocy ,

Jak porównuję domy ( napisał nie jeden użytkownik na forum - patrz. str; 95-130 ) z pompą 9 kW Panasonic, do swojego domu to wychodzi, że większość użytkowników ma pompy znacznie przewymiarowane i są zadowoleni . Patrz symulacja ; http://forum.muratordom.pl/showthread.php?192315-Panasonic-Aquarea/page132 i wnioski .

Moc Cieplna Domu 4,6 kW . http://forum.muratordom.pl/showthread.php?192315-Panasonic-Aquarea&p=7096416#post7096416

a Instalatorzy proponują pompy ;

5 ; 7 ; 9 kW .Każda będzie działać i przy każdej będziesz miał 23 C w domu . Reszta w gestii inwestora . Czy pasuje Ci mniej kasy w inwestycje czy ;

- przy 5 kW - grzałka będzie pracować więcej godzin łącznie, więcej w drogiej taryfie ,

-przy 7 kW - bez grzałki, ale konieczność grzania w drogiej I taryfie ,

-przy 9 kW - grzanie w 100% w taniej taryfie.., większa finansowo inwestycja na start

Edytowane przez Andrzej5101
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Znowu wszyscy o taktowaniu i przewymiarowaniu PC

 

Obciążenie cieplne mojego domu to ok. 6 kW. Piszę około, bo w trakcie realizacji dokonałem niewielkich zmian.

W pełni świadomie wybrałem T-Cap-a, pomimo, że jest zdaniem wielu przewymiarowany.

Przewymiarowana inwerterowa PC będzie po prostu pracować krócej

By ograniczyć jej moc grzewczą wystarczy obniżyć przepływ na obiegówce. Przez pewien czas nawet tak miałem to ustawione (1390 l/h, 8,3 kW).

Pompa nie będzie pracować w tym trybie efektywniej, wydłuży jednak czas pracy niezbędny do osiągnięcia zadanej temperatury zasilania.

Obecnie przepływ mam ustawiony na ok. 1550 l/h zarówno dla CO jak i CW i PC osiąga wyniki co najmniej takie jakie założono w katalogach.

 

Zależnie od przyjętej filozofii przez każdego z użytkowników możliwy jest wybór pracy:

a/ krótko i ostro (praca w oknach taryfowych)

b/ pomału do celu (praca głównie ciągła)

 

T-Cap umożliwia jedno i drugie

 

Jestem zwolennikiem drugiej metody, z powodów wielokrotnie na tym forum prezentowanych.

PC nie taktuje. Pracuje stabilnie z najniższą możliwą modulacją.

Po osiągnięciu zadanej temperatury ( z reguły po co najmniej godzinie ) sprężarka wyłącza się.

Włącza się ponownie, gdy temp. wylewki = wody powrotnej spadnie do określonej temperatury. Ten czas jest również liczony w godzinach, zależny jest od warunków zewnętrznych.

 

Pozdrawiam

 

Pratchawiec

Edytowane przez Pratchawiec
uzupełnienie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam mix w/w metod grzania :

-kiedy jest na zewnątrz w miarę ciepło np do ok 6-7 st , PC częściej się wył ( interwały kilkugodzinne)

-kiedy jest chłodniej , PC w ciągu dnia prawie się nie wył lub ma 1-2 wył

Osiągam to KG (40-45st) , nie tracąc na komforcie i kosztach. Być może zyskuje na przebiegu PC ( różne zdania)

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ad1/ Jeżeli dobrze rozumie, o co koledze Kaizen chodzi , to napisałem " Co Przekłada Się Na Mniejsze Zużycie Prądu " ale nie najmniejsze zużycie ,

 

To mniejsze niż? Bo COP będzie najniższy możliwy przy najniższej mocy inwertera. Chyba, że chodzi rzeczywiście o najniższy pobór prądu - tylko to ma małe znaczenie. Ważna jest sprawność czyli COP.

 

Maksymalne Wykorzystania Taniej Taryfy, Narzuca Zakup Pompy ( Panasonic ) o Większej ( Przewymiarowanej ) Mocy ,

 

Akurat Panasonic tu jest kiepskim przykładem, bo on już fabrycznie (patrz artykuł, który sam przywołujesz) trochę przekłamaną moc.

No i ciągle patrzysz tylko na najniższą temperaturę powietrza, a to warunki sporadyczne. Przez większość pracy przewymiarowanie pompy powoduje, że pracuje ona na najniższej możliwej modulacji a co za tym idzie z niską (może nawet najniższą możliwą w danych warunkach) sprawnością.

 

większość użytkowników ma pompy znacznie przewymiarowane i są zadowoleni .

 

Patrz symulacja ; http://forum.muratordom.pl/showthread.php?192315-Panasonic-Aquarea/page132 i wnioski .

 

Wychodzi na to, że wśród porównywanych z tej samej kategorii (jednofazowe mam na myśli) najtaniej wychodzi ogrzanie najmniejszą pompą. Ciekawe, czemu ci z przewymiarowanymi są zadowoleni.

 

 

 

Dziwne te ceny podane w tamtym poście. W tej chwili forumowy sprzedawca, CNC, ma te pompy wystawione na Allegro z 12150zł 5kW i 15800 za 9kW.

Więc skoro już na starcie kupując mniejszą oszczędzamy ponad 3,5K zł, ogrzewanie nią też jest tańsze (sam tak wykalkulowałeś) - to po co przewymiarowywać, skoro 5kW (bez grzałki) to jeszcze 400W zapasu na CWU w największe mrozy? Że w te dwa czy trzy tygodnie trzeba będzie wyjechać w grzanie w droższej strefie i/lub odpalić grzałkę? To kalkulator Panasonica tego nie uwzględnia tych kilkudziesięciu złotych na sezon więcej, skoro szacuje w złotówkach? A uwzględnia, że przy niskiej modulacji spada COP?

 

Edit.

 

Nie jest dla mnie żadną wartością ani celem obskoczenie całego zapotrzebowania na ciepło w tańszej taryfie z pomocą wyłącznie sprężarki. A może z tego są zadowoleni właściciele przewymiarowanych pomp. Ale nie jest to optymalizacja kosztów ani nabycia (bo mocniejsze pompy są droższe) ani nawet eksploatacji. Bo co z tego, że w największe mrozy pompa się wykazuje, skoro przez zdecydowaną większość roku pracuje na mniejszym COP - więc roczny koszt eksploatacji jest wyższy, niż słabszej pompy która czasami w mrozy wyjedzie poza tańszą strefę i/lub odpali grzałkę. Ale za to przez resztę roku pracuje na wyższej sprawności. Ani TCO (czyli łączny koszt zakupu i eksploatacji).

 

Generalnie przekonują mnie argumenty przywołane we wspomnianym wpisie:

http://www.blog.karbon.com.pl/pc-powietrzna/jak-optymalnie-dobrac-moc-powietrznej-pompy-ciepla/

I tu może też jest wyjaśnienie, dlaczego instalatorzy składają takie, a nie inne oferty:

 

"Panuje, czy nawet pokutuje, bardzo silne przekonanie – wezmę większą pompę, żeby przy -15 czy -20 stopniach miała tyle ile potrzebuję wg OZC i tak będzie lepiej.

Nie wiem skąd się to bierze.

Nam oczywiście miło jest sprzedać taką pompę."

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież ja mam tak samo.

 

Różnica w interwałach (czas, długość) wynika wyłącznie z faktu, że moja OC pracuje na znacznie niższych temperaturach zasilania.

 

Pozdrawiam

 

Pratchawiec

 

Wydawało mi się , że pisałeś że jesteś zwolennikiem długiej pracy PC.

Ale ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydawało mi się , że pisałeś że jesteś zwolennikiem długiej pracy PC.

Ale ok

 

Nie mogę wymusić dłuższej pracy sprężarki ze względu na generowaną przez pompę moc minimalną rzędu 3,5

kW. Pompa jest natomiast włączona cały czas.

Dla mnie ważne jest, że w okresie pracy spreżarki działa ona w sposób możliwie najbardziej efektywny.

Przy temperaturach rzędu -15* sprężarka pracuje przez długie godziny. Okresy spoczynku, co naturalne są znacznie krótsze.

 

Temperatury zasilania obniżać nie chcę.

 

Pozdrawiam

 

Pratchawiec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaizen

z interpretacją parametrów sprzętu przez praktycznie konkurencje (D vs P) to byłbym ostrożny.

Najlepszym porównaniem jest moim zdaniem test fizyczny z pomiarów . I tu akurat u mnie i u wielu innych użytkowników Panasa - są potwierdzone parametry kat ( a nawet ok 10% więcej mocy grzewczej)

Problem z Panasem jest taki , że ma nie gorsze parametry od czołówki klasy, a jest znacznie tańszy ( a gwarantowana moc do - 15 st to już bardzo rzadkie u innych)

Zresztą- chciałem najpierw kupić Daikina i kiedy zrobiłem tabelkę z cop , to wyszły takie same parametry do 45 st na grzaniu ( pomiędzy t-cap a HT , bo w Daikinie LT nie można porównywać do t-capa)

I na koniec : ktoś się rozpisywał ,że Panas gra nie fair - bo nie 9 kW , a chyba 16 kW ma ich wymiennik....To się samo komentuje.

Pzdr

PS

To

Oczywiście nadal uważam , że Daikin to porządna firma

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W T-Cap płacisz za 9 kW, gwarantowanych do -15*. Podobno 8,3 przy - 20. Nie miałem okazji sprawdzić.

Nie wiem jak teraz ale jak kupowałem swoją - była zdecydowanie najtańsza na rynku. Zapłaciłem wówczas ok.16 tys netto i to z dodatkowo wówczas płatną opcją chłodzenia.

U Daikina za zbliżone parametry zapłacić musiałeś i prawdopodobnie nadal musisz za co najmniej 11.kW.

Wówczas, a zapewne i teraz zdecydowanie drożej.

 

Konkurencja potrafi robić równie dobre Jak P czy D. Może nawet lepsze.

 

Trzeba jeszcze przekonać nabywcę, a ten preferuje głównie skuteczność i cenę, choć zdarzają się tacy dla których wodotryski i ładne obrazki na sterownikach są równie ważne.

 

Tu tkwi sukces Panasonica na poskim rynku.

 

Pozdrawiam

 

Pratchawiec

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...