Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dobór pompy wg OZC


maciejtoya

Recommended Posts

 

Pierwsze moje spostrzeżenie - nazwa pompy a moc pompy to dwie różne rzeczy:)

 

Całkiem spoko jeśli chodzi o charakterystykę i cenę wygląda Mitsubishi. Mam prośbę - czy ktoś wie jak nisko potrafią zejść pompy Mitsubishi z mocą? Chodzi o to czy nie będzie ona taktowała w okolicach +2°C (wychodzi, że dla +2°C pompa 4kW ma zapas prawie 4kW mocy cieplnej a pompa 6kW prawie 5kW zapasu).

 

Wiele firm produkuje identyczne serie pomp ciepła i ogranicza max moc programowo.

 

Czyli np. pompa 5-7-9KW (czyli jednostki jedno-wentylatotrowe) to tak naprawdę identyczne pompy z taką samą elektroniką i sprężarką a jedynie wgrany soft jest inny (np. ograniczenie cześtotliwości pracy sprężarki (czyli mocy max). Obecne sprężarki potrafią modulować w bardzo dużym zakresie i w ten sposób bardzo łatwo "reguluje" się moc pompy.

 

Jedyny minus jest taki że wtedy pompa 5-7-9KW schodzi z mocą do identycznego poziomu.

 

Z tego co wyczytałem (z danych z podlicznika) wynika że pompy schodzą do około 400-600W , chociaż i tak nie jest to tak ważna , bo raczej nigdy pompa nie będzie działała cały czas a raczej będzie sterowana termostatem , bo po co grzać jak dom zostanie nagrzany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,7k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Ok, mam już trochę ofert:

- Panasonic 7kW (najtaniej)

- Daikin Altherma III 4kW

- Mitsubishi Eco inverter 4kW (ew. dopłata do 6kW)

Do każdego zbiornik 300l z nierdzewki

 

Pierwsze moje spostrzeżenie - nazwa pompy a moc pompy to dwie różne rzeczy:)

 

Całkiem spoko jeśli chodzi o charakterystykę i cenę wygląda Mitsubishi. Mam prośbę - czy ktoś wie jak nisko potrafią zejść pompy Mitsubishi z mocą? Chodzi o to czy nie będzie ona taktowała w okolicach +2°C (wychodzi, że dla +2°C pompa 4kW ma zapas prawie 4kW mocy cieplnej a pompa 6kW prawie 5kW zapasu).

Jeśli masz odpowiednią wylewkę z odpowiedniego materiału to możesz zapomnieć o słowie "taktowanie" bo tego u siebie nie doświadczysz, nawet jak będziesz miał smoka o wiele większej mocy.

Ja mam T-CAP 9kW w domu, który potrzebuje tylko 3,5kW i nie ma czegoś takiego jak "taktowanie"

 

Panas 7kW będzie ok,rzuć zapytania jeszcze o Samsunga, LG,Atlantica no i ostatnio Hyundai czytam, że dobre pompy robi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wiem, ale po to montuje się grzałkę w PC, aby w skrajnych temperaturach wspomagała PC?

 

Nie znalazłem takiej o mocy mniejszej niż 9kW.

 

Możliwe :)

 

Zależy od podejścia.

Jak dla mnie jak jest wyliczone np. 5KW przy -20 stopni to szukamy pompy która bez udziału grzałek da te 5KW przy -20 stopni.

Moze okazać się że zależnie od producenta może to być pompa 7KW czy nawet 9KW ...

 

Grzałki należy traktować jako "zabezpieczenia" jakby się okazało że będzie zimniej niż -20 stopni , jak okaże się że będziemy grzać cieplej niż to w wyliczeniach , jak sama dokładność OZC i realne "zapotrzebowanie" będzie inne niż wyliczone.

Jak dla mnie lepiej grzać z COP 2 czy COP3 niż z COP=1.

 

Po to kupuje się pompę ciepła aby płacić za ogrzewanie jak najmniej ..

 

Grzanie ciągłe (bez termostatu) jest nierealne , bo dom ma swoje zyski a pompy nie zejdą tak nisko z mocą jak czasami bedzie potrzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wiem, ale po to montuje się grzałkę w PC, aby w skrajnych temperaturach wspomagała PC?

Owszem, w skrajnych temperaturach typu -20st.C i niżej gdzie COP leci na dół, chociaż nawet przy -20st.C będzie to ok.2 czyli dwa razy mniej niż grzałka.

Powyżej -20st.C każda pompa radzi sobie wyśmienicie z odpowiednim COP.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Całkiem spoko jeśli chodzi o charakterystykę i cenę wygląda Mitsubishi. Mam prośbę - czy ktoś wie jak nisko potrafią zejść pompy Mitsubishi z mocą?

 

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?334528-Pompy-Ciep%C5%82a-Mitsubishi-Zubadan-Power-Inverter-Mercedes-ju%C5%BC-w-przyst%C4%99pnej-cenie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znalazłem takiej o mocy mniejszej niż 9kW.

 

Mitsubishi takie ma. Np. Zubadan 6 kW.

 

Ale to trochę drożyzna. Taniej od takiego Zubadana 6 kW można mieć T-Capa 9 kW. Nie mówiąc o J-serii 9 kW, która przy dużych mrozach właśnie gdzieś te 4-6 kW będzie mieć, a jest od T-Capa tak z 7000 zł tańsza.

 

Taki Panasonic ma w ofercie w ofercie w zasadzie 5 różnych pomp z 9 kW w nazwie:

– High Performance J-seria

– High Performance H-seria jednowentylatorowa

– High Performance H-seria dwuwentylatorowa

– T-Cap

– HT

 

To wszystko są różne pompy o całkowicie różnej charakterystyce.

 

Aczkolwiek...

 

Zastanawia mnie to, że według tabelek Panasonica, nawet dla dodatnich temperatur taki T-Cap może mieć wyższe deklarowane COP-y, niż np. J-seria.

 

Temu można jakkolwiek wierzyć, czy raczej należy to traktować jak bujdy, i w okresach przejściowych lepiej sobie będzie radzić taka J-seria?

Edytowane przez kpc21
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawia mnie to, że według tabelek Panasonica, nawet dla dodatnich temperatur taki T-Cap może mieć wyższe deklarowane COP-y, niż np. J-seria.

 

Temu można jakkolwiek wierzyć, czy raczej należy to traktować jak bujdy, i w okresach przejściowych lepiej sobie będzie radzić taka J-seria?

A co w tym dziwnego ?

T-CAP będzie sobie na luzie grzał bez wysilania a taka seria J będzie zylowala sprężarkę na maksa.

To odbija się jak widać na COP i pokazuje w jak dużym błędzie są osoby, które zalecają brać buty o mniejszym rozmiarze niż stopa :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przez te kilka godzin w roku.

Za to przez wielokrotnie dłuższy czas będzie chodziła na minimum - czyli też z nędznym COP.

I tu się mylisz :)

Nie dopuszczam żeby chodziła na minimum a są na to sposoby :)

Dlatego moja aluzja do tych, którzy wybierają zamiast wygodnych butów, znacznie mniejsze niż stopa ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I tu się mylisz :)

Nie dopuszczam żeby chodziła na minimum a są na to sposoby :)

Dlatego moja aluzja do tych, którzy wybierają zamiast wygodnych butów, znacznie mniejsze niż stopa ;)

 

Jakie? Kaganiec czasowy, który powoduje, że będzie zylowala sprężarkę na maksa. co właśnie skrytykowałeś? Czy wystrugałeś własny sterownik optymalizujący COP?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie? Kaganiec czasowy, który powoduje, że będzie zylowala sprężarkę na maksa. co właśnie skrytykowałeś? Czy wystrugałeś własny sterownik optymalizujący COP?

Akurat ja mogę sobie pozwolić na wysoką KG,którą pompa goni co sił zaczynając po lekku :D

A jak ją dopadnie to wyłączy się na kilkanaście godzin .

Edytowane przez Arturo1972
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, że OZC to konieczność, ale czy są PC PW takie top cena/ jakość? zaczynam budowę i przyznam szczerze, że nie chce się doktoryzować na temat pomp ciepła. Gazu nie ma i nie będzie, węgiel czy pellet to nie dla nas więc naturalnie idziemy w pompe ciepła PW. Dom duży i nie duży bo 125m2 na parterze i tyle samo na poddaszu, z którego połowę stanowi antresola, a druga połowa to będzie w zasadzie strych. Gdyby nie MPZP byłaby to po prostu parterówka, ale że muszą być dwie kondygnacje to jest jak jest.

 

Wracając do meritum. Który producent, czy wręcz który model posiada świetny stosunek cena/ jakość?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panasonic wypada niegłupio i dużo ludzi na tym forum ma. Model, to zależy od zapotrzebowania na ciepło, jak nie chcesz robić OZC, to wypełnij chociaż CiepłoWłaściwie (ale patrz raczej na zapotrzebowanie bez uwzględnienia CWU, w standardowych przypadkach na CWU przy pompie ciepła dolicza się nie więcej, niż koło kilowata).

 

Choć jeśli to dom nowy, ocieplony wg współczesnych standardów, i z instalacją niskotemperaturową, to wstawianie "flagowych" pomp typu T-Cap z Panasonica nie będzie mieć u ciebie uzasadnienia, potrzebujesz po prostu zwykłej pompy powietrze-woda bez bajerów (no dobra, może nie on-off, niech to będzie inwerter, ale liczące się zachodnie firmy on-offów raczej już nawet nie robią). Pompa każdej znanej firmy będzie okej, a Panasonic pewnie nie będzie najtańszy.

 

Przykłady – Mitsubishi, Panasonic, Fujitsu, Atlantic, Samsung, LG, Daikin, Buderus/Bosch/Junkers, Stiebel Eltron, Toshiba, Vaillant, Ariston, DeDietrich, Hitachi, Nibe, Viessman, Hyundai

 

Nie mogę znaleźć tych wykresów pod pompy t-cap 9kw lub 12kw dla mojego ozc 10-11kw .

Instalator upiera się na 12 ja bym ryzykował 9 , ale jeszcze na ta tabele bym zerknął .

 

W sąsiednim wątku taki jest.

 

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?370506-Fotowoltaika-z-pomp%C4%85-na-grzejniki-czy-z-grza%C5%82k%C4%85-na-wod%C4%99-w-starym-domu&p=8050032&viewfull=1#post8050032

 

https://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=455387&d=1619959195

 

A mnie zastanawia taka rzecz. Czy biorąc pod uwagę, że T-Cap 9 kW i 12 kW mają taką samą sprężarkę, wybór T-Capa 12 zamiast 9 może mieć dla mnie jakiekolwiek negatywne skutki poza kosztem zakupu samej pompy?

Edytowane przez kpc21
  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moze minimalne bo zmodulowac to sie tak samo nisko zmoduluje wszystkie graty sa takie same.

W niektórych przypadkach jesli pompa miala by byc za duza to moglo by sie tak zdarzyć ze jak slabsza pompa startuje to dluzej jej zajmuje dojscie do zadanej wiec caly cykl od startu do stopu z powodu przegrzania trwalby troche dluzej niz w przypadku tej mocniejszej ale znowu niekoniecznie ta mocniejsza odrazu by sie wkrecala po starcie na swoje najwyzsze obroty duzo zalezy od algorytmów jakie zastosowali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem laikiem jeżeli chodzi o pompy ciepła więc proszę o wyrozumiałość jeżeli napiszę coś nie tak)Mam OZC=10kW czyli T-CAP 9kW byłby dobrym wyborem w moim przypadku?

Jak interpretować wykres zamieszczony w załączniku?

Czy taki T-CAP 9 przy np.-2 będzie grzał z mocą ok 5kW?

Do jakieś mocy minimalnej jest w stanie zejść ta pompa?

Jak ma się do tego wszystkiego punkt biwalentny?

Dziękuję za odp

TT-CAP.jpg

Edytowane przez Reku1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem laikiem jeżeli chodzi o pompy ciepła więc proszę o wyrozumiałość jeżeli napiszę coś nie tak)Mam OZC=10kW czyli T-CAP 9kW byłby dobrym wyborem w moim przypadku?

Jak interpretować wykres zamieszczony w załączniku?

Czy taki T-CAP 9 przy np.-2 będzie grzał z mocą ok 5kW?

Do jakieś mocy minimalnej jest w stanie zejść ta pompa?

Jak ma się do tego wszystkiego punkt biwalentny?

Dziękuję za odp

 

Pompe dobierasz do punktu biwalencji czyli jest to punkt w którym pompa chodzi juz na 100% i potem zaczyna sobie pomagac grzalkami lub innym źródłem ciepła.

Wiekszosc producentów w zależności od strefy w której mieszkasz zaleca dobór takiego punktu w okolicach -13st po to aby w okresach przejściowych ladnie sobie pracowała itp.

 

Ale to tylko od Ciebie zalezy jaki ten punkt sobie przyjmiesz jedni sie boja mrozów i przyjmuja -25 innni maja to glęboko bo wrazie czego na te kilka dni maja kominek albo farelke i dobieraja tansza pompę np na -5 itd.

Jedni chca grzac jsk najwiecej w tanich godzinach inni wrecz nie chca,jedni maja podlogówkę inni grzejniki.

Zmiennych jest dużo.

Jeden by wolal tcapa 9kw bo chodzi do -27czy 28 a drugi w tej cenie bedzie wolał zwykłą 12kw 3f bo ma grzalki 9kw a nie jak w tcapie 9kw grzalki 3kw i wrazie awarii ma czym grzac itp.

 

Nikt za Ciebie decyzji nie podejmie.

Co do najnizszej mocy tcapa 9kw przy -5 to juz musza sie uzytkownicy wypowiedziec jesli przyobserwowali,ale powinien gdzies zejsc do 3kw.Ogolnie to zalezy do jakiego poboru pradu minimalnego jest w stanie zejsc jak zejdzie z poborem do np.1kw to mnozysz to przez cop jaki osiaga w danej temperaturze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompe dobierasz do punktu biwalencji czyli jest to punkt w którym pompa chodzi juz na 100% i potem zaczyna sobie pomagac grzalkami lub innym źródłem ciepła.

Wiekszosc producentów w zależności od strefy w której mieszkasz zaleca dobór takiego punktu w okolicach -13st po to aby w okresach przejściowych ladnie sobie pracowała itp.

 

Ale to tylko od Ciebie zalezy jaki ten punkt sobie przyjmiesz jedni sie boja mrozów i przyjmuja -25 innni maja to glęboko bo wrazie czego na te kilka dni maja kominek albo farelke i dobieraja tansza pompę np na -5 itd.

Jedni chca grzac jsk najwiecej w tanich godzinach inni wrecz nie chca,jedni maja podlogówkę inni grzejniki.

Zmiennych jest dużo.

Jeden by wolal tcapa 9kw bo chodzi do -27czy 28 a drugi w tej cenie bedzie wolał zwykłą 12kw 3f bo ma grzalki 9kw a nie jak w tcapie 9kw grzalki 3kw i wrazie awarii ma czym grzac itp.

 

Nikt za Ciebie decyzji nie podejmie.

Co do najnizszej mocy tcapa 9kw przy -5 to juz musza sie uzytkownicy wypowiedziec jesli przyobserwowali,ale powinien gdzies zejsc do 3kw.Ogolnie to zalezy do jakiego poboru pradu minimalnego jest w stanie zejsc jak zejdzie z poborem do np.1kw to mnozysz to przez cop jaki osiaga w danej temperaturze.

 

Dzięki Codi za wyjaśnienie.Czy dobrze rozumiem.że dla OZC 10,2kW pompa T-CAP 9 ten punkt biwalentny będzie -16?odpowiednio dla OZC=11kW przesunie się na -14? a OZC=9kW na -18,5? U mnie 100% podłogówka i wylewki "cienkie" standard 6,5cm czyli z tego co czytałem powinienem wybrać opcję "ciągłego grzania"

TT-CAP.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy dobrze rozumiem.że dla OZC 10,2kW pompa T-CAP 9 ten punkt biwalentny będzie -16?odpowiednio dla OZC=11kW przesunie się na -14? a OZC=9kW na -18,5?

 

Obciążenie cieplne jest teoretycznym wskaźnikiem. Oznacza on, ile ciepła dom traci chwilowo - ale nie uwzględnia zysków. Więc jak oprzesz na nim punkt biwalentny, to też będzie to teoretyczna wartość.

 

Zyski bytowe i słoneczne obniżają znacznie punkt biwalentny. Do tego nawet jak przez kilka godzin pompie zabraknie po uwzględnieniu zysków nawet 1kW mocy, to przy podłogówce będzie to niezauważalne - a potem pompa będzie miała zapas mocy, żeby nadrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jeszcze chciałem spytać o jedną rzecz.Pompy jednofazowe o mocach powiedzmy >(9) 10kW mogą wymagać zabezpieczenia 32A?Czyli wtedy za licznikiem ile?)podczas gdy dla tej samej mocy pompy lecz 3-fazowej wystarczy 16A?Pytam bo chyba standardowa moc przyłączeniowa dla budynku to 25A?Niebawem będę miał elektryka pasuje wiedzieć jakim "kabelkiem" doprowadzić do budynku)A Pan CNC mówił że Daikiny nawet 4kW potrzebują zgodnie z instrukcją 40A? Edytowane przez Reku1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...