Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kolektor poziomy - projekt i zapotrzebowanie


drza

Recommended Posts

Witam,

 

Mam plan jak wykonać kolektor poziomy dla pompy ciepła glikol-woda. Potrzebuję porad i pomocy od osób, które robiły samodzielnie taki kolektor i mają więcej doświadczenia w tym temacie. Przeczytałem temat na forum "kolektor poziomy" całe 43 strony. Poczytałem też wątek "Instalacja pompy ciepłą tymi ręcami robiona;) Także podstawy mam.

Dom do ogrzania ma 105m2 powierzchni użytkowej, a po podłogach wyjdzie podobnie ok 107 m2.

Projekt:

http://www.domoweklimaty.pl/pl/projekty/3034/projekt-domu-dom-na-stoku-nf40

 

Glebę na działce mam dobrą bo jest to glina i teren podmokły także sprawność kolektora powinna być wysoka.

 

Plan:

I wersja. 3 pętle po 150m (3x17mb) PE40(2,4mm) czyli 3 rowy o szerokości 1,8m, długości 17m i głębokości ok 1,5. Odległość między rowami 4m, wystarczy?

II wersja. 3 pętla po 125m (3x15mb) PE32(2mm) czyli 3 rowy o szerokości 1 m, długości 15m i głębokości 1,5m. Odległość między rowami 4m

 

 

 

Poniżej mapa działki i zaznaczonym kolektorem:

 

kolektor_poziomy_dzialka4.jpg

 

Proszę o porady co zmienić, dodać i jak to wprowadzić do domu( studzienka czy od razu rozdzielacz w piwnicy). Co zmienić jeśli chodzi o sam projekt kolektora? Czy zaproponowany projekt będzie dobry?

CZy taki rozdzielacz będzie dobry:

http://www.aspol.com.pl/oferta/kategorie/717_rozdzielacze-nascienne.html

Edytowane przez drza
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 134
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam,

 

Mam plan jak wykonać kolektor poziomy dla pompy ciepła glikol-woda. Potrzebuję porad i pomocy od osób, które robiły samodzielnie taki kolektor i mają więcej doświadczenia w tym temacie. Przeczytałem temat na forum "kolektor poziomy" całe 43 strony. Poczytałem też wątek "Instalacja pompy ciepłą tymi ręcami robiona;) Także podstawy mam.

Dom do ogrzania ma 105m2 powierzchni użytkowej, a po podłogach wyjdzie podobnie ok 107 m2.

Projekt:

http://www.domoweklimaty.pl/pl/projekty/3034/projekt-domu-dom-na-stoku-nf40

 

Glebę na działce mam dobrą bo jest to glina i teren podmokły także sprawność kolektora powinna być wysoka.

 

Plan:

I wersja. 3 pętle po 150m (3x17mb) PE40(2,4mm) czyli 3 rowy o szerokości 1,8m, długości 17m i głębokości ok 1,5. Odległość między rowami 4m, wystarczy?

II wersja. 3 pętla po 125m (3x15mb) PE32(2mm) czyli 3 rowy o szerokości 1 m, długości 15m i głębokości 1,5m. Odległość między rowami 4m

 

 

 

Poniżej mapa działki i zaznaczonym kolektorem:

 

[ATTACH=CONFIG]369247[/ATTACH]

 

Proszę o porady co zmienić, dodać i jak to wprowadzić do domu( studzienka czy od razu rozdzielacz w piwnicy). Co zmienić jeśli chodzi o sam projekt kolektora? Czy zaproponowany projekt będzie dobry?

CZy taki rozdzielacz będzie dobry:

http://www.aspol.com.pl/oferta/kategorie/717_rozdzielacze-nascienne.html

 

Jaką pompę będziesz montować (jakiej mocy chłodniczej, czy inwertorowa) ?

 

Rury, gdzie planujesz kupić (ASPOL)?

Edytowane przez jgrolik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę o pompie ciepła Ekopower o mocy 8 kW. Chłodzenie nie jest mi w ogóle potrzebne. Jeśli chodzi o rury to kupię tam gdzie będzie taniej.

Z moich obliczeń wynika że mam zapotrzebowanie domu na 8-9 kW. Jestem dobrze zorientowany jeśli chodzi o pompy powietrzne, natomiast na pompach glikol-woda słabo się znam dlatego czekam na jakieś sugestie z Waszej strony. Dobre opinie ma Ekopower i EKONTECH ze Strzegomia (do nich mam blisko, z Kotliny Kłodzkiej jestem)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie wyszło zapotrzebowanie projektowe na moc? 8kW (CO+CWU) to by wystarczyło z zapasem na moje 180m2 grzanej podłogi (6kW na-20@22 dla CO) przy dosyć mizernych parametrach ocieplenia (20cm 031 na ścianach, 40cm wełny na stropie i 20cm w podłodze), i przeciętnych oknach ze średnim Uw 0.9. W ogóle silenie się na PC, szczególnie gruntową, do takiego małego domu jest inwestycyjnym harakiri (szczególnie, że nie zamierzasz jej wykorzystywać do chłodzenia). Ociepl dobrze dom i grzej prądem w 2T, w ostateczności montuj PC PW. No i zrób porządne OZC, bo 8-9kW na 100m2 to cokolwiek słabo.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę o pompie ciepła Ekopower o mocy 8 kW. Chłodzenie nie jest mi w ogóle potrzebne. Jeśli chodzi o rury to kupię tam gdzie będzie taniej.

Z moich obliczeń wynika że mam zapotrzebowanie domu na 8-9 kW. Jestem dobrze zorientowany jeśli chodzi o pompy powietrzne, natomiast na pompach glikol-woda słabo się znam dlatego czekam na jakieś sugestie z Waszej strony. Dobre opinie ma Ekopower i EKONTECH ze Strzegomia (do nich mam blisko, z Kotliny Kłodzkiej jestem)

 

Moc chłodnicza, to nie jest chłodzenie.

Moc chłodnicza + moc elektryczna (pobierana z sieci elektrycznej) = moc grzewcza (czyli np te 8kW ).

Czyli moc chłodnicza to to co jest pobierane z ziemi i na tej podstawie projektuje się DZ. Moc chłodnicza zależy od sprawności pompy czyli COP-u.

 

Ja w dobrej cenie kupiłem rury Rurgazu RC SDR17.

Przy rurach fi 32 mm optimum, to ok 100 m potem już opory są dość znaczne (pompka DZ pobiera wtedy więcej prądu, lub trzeba założyć większą).

Ja mam 4x100m.

 

W przypadku spiralnego DZ zazwyczaj podają aby odstęp pomiędzy środkami wykopów wynosił 5 m. Najważniejsza, jest powierzchnia na jakiej są rozłożone rury w optymalnych odstępach.

 

Piszesz, że z Twoich obliczeń wynika zapotrzebowanie na poziomie 8-9 kW ... Jak to wyliczyłeś ? Zleciłeś wykonanie OZC ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom do ogrzania ma 105m2 powierzchni użytkowej, a po podłogach wyjdzie podobnie ok 107 m2.

Projekt:

http://www.domoweklimaty.pl/pl/projekty/3034/projekt-domu-dom-na-stoku-nf40

 

 

 

Myślę o pompie ciepła Ekopower o mocy 8 kW. Chłodzenie nie jest mi w ogóle potrzebne. Jeśli chodzi o rury to kupię tam gdzie będzie taniej.

Z moich obliczeń wynika że mam zapotrzebowanie domu na 8-9 kW.

 

Jeśli faktycznie dom ma spełniać standard NF40 to zapotrzebowanie powinno być na poziomie 4-5 kW + CWU (w zależności od zużycia i liczby osób)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę o pompie ciepła Ekopower o mocy 8 kW. Chłodzenie nie jest mi w ogóle potrzebne. Jeśli chodzi o rury to kupię tam gdzie będzie taniej.

Z moich obliczeń wynika że mam zapotrzebowanie domu na 8-9 kW. Jestem dobrze zorientowany jeśli chodzi o pompy powietrzne

 

Mój domek, któremu daleko do NF40 (EP=68kWh/m2/r) ma zapotrzebowanie na moc grzewczą przy -20* 44,5W/m2. Przy -20* tak bardzo z grubsza licząc pompa o realnej mocy 3,2kW by Ci wystarczyła.

 

Skoro dobrze jesteś zorientowany w pompach powietrznych, to co zdecydowało o wyborze pompy gruntowej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OZC nie robiłem. Wcześniej jak dostawalem oferty na pc pw to wyliczyli mi na oko 7-9kW. Ten dom wcale nie jest taki mały jak się wydaje. Nie będzie robiony w nf40 tylko według normalnych standardów.

Mieszkam w Kotlinie Kłodzkiej. Tutaj mało kto montuje pc ponieważ w zimie są tam niższe temperatury jak w innych regionach Polski. Podobna sytuacja jest w Suwałkach. Dlatego odrzucilem pw pc , za mały cop przy niskich temperaturach. Kombinuję żeby zrobić gruntową po jak najniższych kosztach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj mało kto montuje pc ponieważ w zimie są tam niższe temperatury jak w innych regionach Polski. Podobna sytuacja jest w Suwałkach. Dlatego odrzucilem pw pc , za mały cop przy niskich temperaturach. Kombinuję żeby zrobić gruntową po jak najniższych kosztach.

 

IMVHO w ogóle mało kto montuje PC PW, ale głównie ze względów ideologicznych. Policz dokładnie, kiedy Ci się zwróci te kilkanaście albo i kilkadziesiąt tysięcy złotych różnicy w cenie.

Np taka AQUAREA 5kW ma przy -7* COP 2,59. Ile masz chłodniejszych dni w roku? Czy raczej nocy? A powyżej +7* śmiało konkuruje z gruntowymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrób to OZC. To nie są duże koszty w stosunku do budowy domu. W przeciwnym razie wywalisz kupę kasy ns PCGW i się to nigdy nie zwróci. W stosunku do prądu czy PCPW -- nawet jeśli ta ma rzekomo niski COP (a nie jest tak, jeśli spojrzysz na średnią zimową, a później średnią roczną).

 

Te "wyliczone" przez instalatorów 7-9kW (szczególnie dla PCGW) to jakiś smutny żart. :( Jakie parametry ma ten dom w projekcie, a jak zamierzasz go budować?

 

Aha, nie żebym był do PCGW uprzedzony, sam będę taką montować (przy czym ja chcę też chłodzić dom i grzać basen). Ale u Ciebie to zupełny mezalians. Lepszy COP nie jest wart takiego przepłacania.

 

Ociepl dom i grzej prądem. Jak go ocieplić aby nie przeinwestować podpowie OZC i audytor.

Edytowane przez Myjk
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ociepl dom i grzej prądem. Jak go ocieplić aby nie przeinwestować podpowie OZC i audytor.

 

 

Tutaj jest kalkulatorek:

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?148452-Pompa-ciep%C5%82a-CZY-elektryka-WEJD%C5%B9-I-POLICZ-SAM!

 

Zastanawiałem się, czy PC PW, czy maty/kable grzewcze. Bo gruntowa PC nie ma sensu w przyzwoicie ocieplonym, małym domu. Jestem prawie zdecydowany na PC, ale jak przyjdzie czas, to będę musiał jeszcze raz przekalkulować.

Rurki w podłogę dam pewnie nawet, jak wybiorę maty/kable, bo to stosunkowo niewielki koszt, a otwiera możliwość łatwego przestawienia na coś innego.

Mi wyszło, że materiał przy kablach wyszedłby mi jakieś 7K zł razem z centralnym sterowaniem Devilink. Wygląda całkiem atrakcyjnie - przynajmniej 10K zł taniej, niż PC PW więc gdzieś po 10 latach dopiero PC by mi się zwróciła o ile nie byłoby żadnej awarii. Ale Do tego dochodzi CWU i już IMVHO szala przechyla się na PC PW. Być może najlepszy będzie złoty środek - kable + PC z zasobnikiem do CWU za jakieś 6-8K zł?

 

Decyzja czy prąd czy PC PW przy domu ocieplonym w okolicach 70kWh/m2 jest IMO dosyć trudna. Jak do tego dorzucimy kominek, to PC dostaje minusa, bo im więcej grzejemy kominkiem, tym dłużej zwracałaby się PC.

 

Ale naprawdę mnie ciekawi, w jakich sytuacjach w domu ocieplonym na poziomie 70kWh ma sens ekonomiczny gruntowa PC w naszym klimacie. Bo do grzania latem basenu to lepiej by pasowała leciutko przewymiarowana PC PW, która ma lepsze wtedy COP niż gruntowa, bo w końcu ma z 15* mniejszą różnice temperatur. Albo jeszcze lepiej by się sprawdziły solary.

 

Gruntowa IMVHO ma sens gdy chodzi o grzanie basenu zimą albo dom ma z 500m2 dobrze ocieplonej lub 200m2 minimalnie (czyli 120kWh/m2) ocieplonej PU.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze to może szybko zweryfikuję dlaczego PC gruntowa.

Sam robię kolektor poziomy więc cena w porównaniu z pc pw wyjdzie niewiele drożej. Więc nie wiem skąd tutaj wersja że gruntowa kilkanaście lub kilkadziesiąt tys drożej.

Pompa ciepła pw godna uwagi to np polecana na forum panasonic aquarea - koszt z montażem 24tys.

Kolektor poziomy koszt ok 5-6 tys plus pompa Ekopower 14tys plus montaż ok 5 tys - razem 25 tys.

 

Myślę, że pompę gruntową można jeszcze taniej znaleźć więc koszt będzie jeszcze niższy.

 

Wiele osób namawia mnie na pc pw, ale potem jak przyjdzie do płacenia rachunków za prąd to będzie pewnie wielkie zdziwienie, że inni płacą tak mało bo są np z Warszawy czy Wrocławia, a ja za prąd płacę 3 razy więcej.

Moje zdanie jest takie, że jak gruntowa to tylko z kolektorem poziomym wykonanym samodzielnie, bo odwierty kosztują faktycznie od 15 tys w górę.

 

 

"zrób to OZC, dobrze ci radzą.

Inna kwestia, że PC GW polskiego producenta z własnoręcznie wykonanym DZ poziomym może wyjść bardzo podobnie kosztowo jak PC PW"

O to własnie chodzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiałem się, czy PC PW, czy maty/kable grzewcze. Bo gruntowa PC nie ma sensu w przyzwoicie ocieplonym, małym domu. Jestem prawie zdecydowany na PC, ale jak przyjdzie czas, to będę musiał jeszcze raz przekalkulować.

 

Rurki w podłogę dam pewnie nawet, jak wybiorę maty/kable, bo to stosunkowo niewielki koszt, a otwiera możliwość łatwego przestawienia na coś innego.

Mi wyszło, że materiał przy kablach wyszedłby mi jakieś 7K zł razem z centralnym sterowaniem Devilink. Wygląda całkiem atrakcyjnie - przynajmniej 10K zł taniej, niż PC PW więc gdzieś po 10 latach dopiero PC by mi się zwróciła o ile nie byłoby żadnej awarii. Ale Do tego dochodzi CWU i już IMVHO szala przechyla się na PC PW. Być może najlepszy będzie złoty środek - kable + PC z zasobnikiem do CWU za jakieś 6-8K zł?

Mnie z OZC wyszło przy 180m2 domu, 52kWh/m2 i niewiele ponad 6kW skrajnej mocy na CO przy -20@22. Jak już pisałem, przy ociepleniu osiągnąłem kompromis i nie siliłem się by dom dążył do pasywniaka. Dlatego dziwię się wynikom przedstawionym przez drza, bo żeby tak kiepsko to wyszło jak u Niego, to chyba trzeba w ogóle nie ocieplić domu.

 

CWU staramy się oszczędzać (obecnie 3-4 os. jadą na 50L CWU grzanych do ~55-60sC), nie tylko dlatego że mamy niestety szambo, ale także dlatego, że wody w PL jest bardzo mało, to w nowym domu pewnie będzie zbiornik 100-120L. Na CWU szacuję zatem nie więcej jak 2MWh/rok.

 

Decyzja czy prąd czy PC PW przy domu ocieplonym w okolicach 70kWh/m2 jest IMO dosyć trudna. Jak do tego dorzucimy kominek, to PC dostaje minusa, bo im więcej grzejemy kominkiem, tym dłużej zwracałaby się PC.

70kWh/m2 to na dzień dzisiejszy (jeśli patrzeć na koszty inwestycyjne vs stopień ocieplenia) to raczej kiepski wynik. Poza tym jeśli ktoś już decyduje się na grzanie prądem, to część kasy zaoszczędzonej na inwestycji w inne źródło, należy przekierować na lepsze ocieplenie. Kominek to harakiri inwestycyjne, ogromny nakład pracy, po 2-3 latach zbędny mebel, i straty ciepła. Ja się już jakiś czas temu wyleczyłem, w końcu człowiek nie młodnieje.

 

Ale naprawdę mnie ciekawi, w jakich sytuacjach w domu ocieplonym na poziomie 70kWh ma sens ekonomiczny gruntowa PC w naszym klimacie. Bo do grzania latem basenu to lepiej by pasowała leciutko przewymiarowana PC PW, która ma lepsze wtedy COP niż gruntowa, bo w końcu ma z 15* mniejszą różnice temperatur. Albo jeszcze lepiej by się sprawdziły solary.

Problem z PC PW, poza oczywistym lepszym COPem w lato, jest taki, że pompa powietrzna nie może grzać i chłodzić jednocześnie. Czyli albo chłodzi atmosferę aby zagrzać CWU/basen, albo grzeje atmosferę aby schłodzić dom. Gruntówka jest w stanie robić dwie rzeczy jednocześnie. Może nie jest to konieczne, ale mnie takie jałowe przewalanie energii zwyczajnie drażni. ;) Ale jeśli ktoś nie planuje chłodzić czy grzać basenu, to tym bardziej lepiej PC PW.

 

W przypadku nowo budowanego domu o pow. 100m2 nadal uważam, że lepiej jest ocieplić i grzać prądem w 2T.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa ciepła pw godna uwagi to np polecana na forum panasonic aquarea - koszt z montażem 24tys.

Kolektor poziomy koszt ok 5-6 tys plus pompa Ekopower 14tys plus montaż ok 5 tys - razem 25 tys.

 

Drogi ten montaż PC PW.

Czy masz na myśli All in One?

http://allegro.pl/pompa-ciepla-panasonic-7kw-all-in-one-nierdzewka-i6537027923.html

 

IMO Twój dom będzie miał mniejsze zapotrzebowanie, niż mój. A ja się zastanawiałbym teraz między tymi:

http://allegro.pl/pompa-ciepla-panasonic-7kw-cop4-46-model-2015-nowe-i6537905813.html

http://allegro.pl/pompa-ciepla-panasonic-5kw-cop4-63-model-2015-nowe-i6538560012.html

 

I podajesz Ekopower cenę netto - brutto już się robi prawie 16K z 8% VAT. Czyli sama pompa kosztuje drożej, niż PC PW.

No i ta C7, jak rozumiem, na nędzny dosyć COP 3,85 co wygląda bardzo blado w porównaniu do powyższego Panasonica 5kW który przy +7 ma COP=4,63. To przy tej gruntowej będziesz płacił więcej. Przez zdecydowaną większość roku Panasonic będzie grzał CWU i CO znacznie taniej, niż ta gruntowa. IMO spokojnie z zaoszczędzonych w tym czasie złotówek pokryje koszty niższego COP.

 

Do tego ja myślę o maksymalnie prostym układzie - bez bufora, mieszaczy itd. Przy inwerterowej pompie powinno się udać. Przy Twoje gruntowej potrzebujesz sporo kosztownych dodatków do "kotłowni" - bufor, mieszacze, dodatkowa pompa obiegowa.

 

Więc zarówno montaż, jak i używanie powinno wyjść znacząco taniej przy PC PW.

 

Żeby zapłacić 3x drożej, to musiałbyś samą grzałką grzać.

 

Tyle, że żeby uprościć kotłownię trzeba dobrze dobrać PC (OZC skandujmy razem ;) ) i musi być inwerterowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

70kWh/m2 to na dzień dzisiejszy (jeśli patrzeć na koszty inwestycyjne vs stopień ocieplenia) to raczej kiepski wynik.

 

Większość projektów gotowych ma pod minimum wymagane prawem (jeszcze do końca roku) czyli pod 120kWh/m2/r

Od przyszłego roku będzie 95 a od 2021 70.

IMO to całkiem dobry wynik - w moim przypadku to 20cm wełny na ścianie, 40 na stropie, 22 pod posadzką i jeszcze 18 na ścianie fundamentowej. Przy 115m2 PU daje to roczne zapotrzebowanie na ogrzewanie na poziomie 3K kWh (sporo więcej, bo 4500 kWh na CWU - a EP obejmuje CO i CWU, stąd "aż" 70kWh)

 

 

 

Kominek to harakiri inwestycyjne, ogromny nakład pracy, po 2-3 latach zbędny mebel, i straty ciepła. Ja się już jakiś czas temu wyleczyłem, w końcu człowiek nie młodnieje.

 

Mam trzy istotne argumenty "za" - kominek ma działać bez prądu, więc jest istotnym backupem, drugi to wysokotemperaturowe źródło promieniowania (bardzo przyjemnie jak na dworze mróz trzaska) i trzeci - darmowe drewno z własnego kawałka lasu. Ale ja to może jeszcze dałbym się przekonać. Ale mulher.gif postawiła sprawę na ostrzu noża i nie ma dyskusji ani argumentacji. Będzie kominek i basta.

 

 

Problem z PC PW, poza oczywistym lepszym COPem w lato, jest taki, że pompa powietrzna nie może grzać i chłodzić jednocześnie.

 

Może. I najbardziej mnie kusi takie rozwiązanie:

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=369380

 

+

 

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=369381

immergas_4.jpg

Gaia-Climate-Solutions_devilink-CC_Images_Image13.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może wróćmy do pierwszego postu bo zrobiła się dyskusja na temat tego co lepsze: pc grunt, pc pw czy prąd. W tym temacie mam już zdanie wyrobione więc nie ma sensu dyskutować.

 

Bardziej interesuje mnie kwestia wykonania kolektora poziomego, jakiej firmy pompa ciepła glikol-woda. W przypadku pc pw sprawa jest jasna: najpopularniejsze i najbardziej opłacalne są pompy Panasonic Aquarea. Jak to jest w przypadku pomp gruntowych? Chciałbym też pompę najbardziej opłacalną, stosunek jakość/cena.

Edytowane przez drza
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może wróćmy do pierwszego postu bo zrobiła się dyskusja na temat tego co lepsze: pc grunt, pc pw czy prąd. W tym temacie mam już zdanie wyrobione więc nie ma sensu dyskutować.

Błąd. Otóż właśnie masz wyrobione ZŁE zdanie, bo źle lub nieumiejętnie to wszystko policzyłeś lub dobrałeś niewłaściwe parametry ocieplenia domu. Zrób to jeszcze raz, poprawnie, mam na myśli OZC, zweryfikuj projekt pod kątem ocieplenia (OZC i audytor wypunktuje gdzie niewielkim kosztem parametry polepszyć) żeby nie był durszlakiem, potem wróć do oceny opłacalności danego źródła ciepła, a na koniec zacznij pytać o kolektor (o ile będzie w ogóle zasadne takie pytanie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Kaizen.

 

Jeśli chodzi o ceny pc pw to akurat jestem dobrze zorientowany bo dostałem ok 10 wycen i sporo czytałem na forum. Cena ecopower na stronie to jest cena katalogowa, a z doświadczenia wiem, że po cenach katalogowych się nie kupuje;) Ecopower to jest jedna z możliwości, podejrzewam, że można kupić taniej pompę gruntową.

Widzę, że jesteś z Warszawy więc w Twoim przypadku pc pw to dobry wybór. U mnie niestety jest zupełnie inny klimat. Mieszkam w Dusznikach-Zdroju obok mamy jedną z największych stacji narciarskich w Polsce - Zieleniec. Jak nie ma nigdzie w Polsce śniegu to przeważnie w Zieleńcu jest, a to o czymś świadczy.

Dziś mam 2 stopnie C, a w nocy było na minusie, mamy dopiero początek października. Mój nowo budowany dom jest na wysokości 610 m npm i jest tam bardzo wietrznie..Dlatego pc pw przez 6 miesięcy w roku będzie miała niski cop w porównaniu do pc grunt.

Edytowane przez drza
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Większość projektów gotowych ma pod minimum wymagane prawem (jeszcze do końca roku) czyli pod 120kWh/m2/r

Od przyszłego roku będzie 95 a od 2021 70.

IMO to całkiem dobry wynik - w moim przypadku to 20cm wełny na ścianie, 40 na stropie, 22 pod posadzką i jeszcze 18 na ścianie fundamentowej. Przy 115m2 PU daje to roczne zapotrzebowanie na ogrzewanie na poziomie 3K kWh (sporo więcej, bo 4500 kWh na CWU - a EP obejmuje CO i CWU, stąd "aż" 70kWh)

Ja nie patrzę na normy, bo to jakaś paranoja. Patrzę na koszt inwestycyjny budowy (ocieplenia) w stosunku do oszczędności na źródle ciepła i jego utrzymaniu, gdzie koszt lepszego/grubszego materiału ociepleniowego nie stanowi głównego kosztu (większy koszt stanowi samo wykonanie) a jednak znacznie polepsza późniejsze wyniki.

 

Mam trzy istotne argumenty "za" - kominek ma działać bez prądu, więc jest istotnym backupem, drugi to wysokotemperaturowe źródło promieniowania (bardzo przyjemnie jak na dworze mróz trzaska) i trzeci - darmowe drewno z własnego kawałka lasu. Ale ja to może jeszcze dałbym się przekonać. Ale [ATTACH=CONFIG]369379[/ATTACH] postawiła sprawę na ostrzu noża i nie ma dyskusji ani argumentacji. Będzie kominek i basta.

Mam istotne argumenty przeciw. ;) Kominek kosztuje DUŻO, generuje dodatkowe straty ciepła, trzeba go obsługiwać aby uzyskać ciepło (i to nie tylko w sezonie, ale także po nim -- szwagier ostatnio prawie palec stracił przy przygotowywaniu paliwa do kominka), i najgorsze, trzeba po nim SPRZĄTAĆ. Ja z żoną leniwi jesteśmy, dlatego lepiej akumulator albo generator prąd kupić, poza ciepłem zapewnią jeszcze światło. ;)

 

Może. I najbardziej mnie kusi takie rozwiązanie:

ZTCW to pompa CWU.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...