Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Płyta fundamentowa - ocieplać pod płytą styrodurem czy nie? Pilne!


tom170

Recommended Posts

Witam,

 

Przeczytałem dość dużo na temat płyt fundamentowych na forum. I w obecnej chwili gdy już mam wybrany humus pod płytę zaczęły się schody.

 

Zarówno kierownik budowy jak i geotechnik, który potwierdził że grunt to piaski niewysadzinowe odradzają mi układanie styroduru XPS pod płytę fundamentową.

Pierwotnie zakładałem, żeby dać 20 CM styroduru XPS (2x10cm) na to zaprojektowana płyta fundamentowa 30 cm odpowiednio zazbrojona (ufam, że projektant dobrze wyliczył zbrojenie).

 

Zarówno geotechnik jak i kierownik budowy uważają, że piasek na gruncie jest bardzo mocno ubity i układanie styroduru pod płytę to strata pieniędzy gdyż pod wpływem obciążen ten styrodur popęka i się i tak rozszczelni. W efekcie twierdzą, że będzie "więcej strat niż pożytku".

 

Czy ktoś może potwierdzić, że Panowie (wg mnie trochę starej daty) się mylą?

 

Zakładałem takie czynności :

1. Usuniecie humusu do warstwy piasku (zrobione aktualnie)

2. Wyrównanie warstwą piasku lub tłucznia

3. Ułożenie XPS na zakłądkę 2x 10 cm

4. Ułożenie zbrojenia wg projektu

5. Wylewka betonem (wg projektu) - być może W8 (wodoszczelny).

 

W domu będzie ogrzewanie podłogowe, myślałem by dać jeszcze 10 CM styropianu EPS pod ogrzewanie i to by było na tyle.

 

Wg kierownika i geotechnika z tego co zrozumiałem zrobiliby tak :

1. Usuniecie humusu do warstwy piasku (zrobione aktualnie)

2. Wyrównanie warstwą piasku lub tłucznia

4. Ułożenie zbrojenia wg projektu

5. Wylewka betonem (wg projektu) - być może W8 (wodoszczelny).

 

I tak jak poprzednio ocieplac już wewnątrz domu styropianem EPS.

 

Proszę o porady. Muszę podjąc decyzję szybko - prawdopodobnie jutro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 48
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

zaprojektowana płyta fundamentowa 30 cm odpowiednio zazbrojona (ufam, że projektant dobrze wyliczył zbrojenie).

u... gruba .. choć nie znam czy dom piętrowy ? owszem może taka być jak grunt słaby pod nią.

piaski niewysadzinowe odradzają mi układanie styroduru XPS pod płytę fundamentową.
no co im poradzić ...

Pewnie mają już wiek około emerytalny, ich stan mentalny to późny gierek ..:bash:

 

Robić jak w projekcie i tyle ...
jak w projekcie jest izolacja to tak ma być! chyba że chcesz dla dżdżownic ciepła pod domem...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grubo. I o tekstach speców, i o grubości płyty.

To jakieś szkody górnicze czy teren sejsmiczny? Można by się zastanawiać, czy 20 czy 25 cm grubości to odpowiednia grubość, ale 30 to już do specjalnych zadań. Jakie referencje i doświadczenie ma konstruktor w płytach fundamentowych?

Skontaktuj się tutaj, zanim wydasz niepotrzebnie czapkę pieniędzy... A może faktycznie potwierdzą, że tyle trzeba (ale wątpię):

http://st-projekt.pl/oferta/plyta-fundamentowa/

 

A jaką nośność ma grunt i o ile większą, niż styrodur? Serio. Zadaj im to pytanie - niech pokażą Ci nośność gruntu w badaniach geotechnicznych czy piasku (jak grunt pod piaskiem słabszy, to i tak wąskim gardłem będzie grunt) i w karcie XPS.

Ja bym się bał z takim konstruktorem i z takimi ekipami za płytę brać. Niestety, ci, co się znają są drodzy, a ci co się nie znają windują koszt i parametry w kosmos. Ale odradzanie izolacji to już kuriozum. Stracisz podstawową zaletę płyty - czyli ciągłość izolacji cieplnej.

 

Nie myślałeś o ogrzewaniu samej płyty? I tak jest najprawdopodobniej za gruba. Dokładanie dodatkowej warstwy izolacji i wylewki to niepotrzebne wydawanie kasy.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grubo. I o tekstach speców, i o grubości płyty.

To jakieś szkody górnicze czy teren sejsmiczny? Można by się zastanawiać, czy 20 czy 25 cm grubości to odpowiednia grubość, ale 30 to już do specjalnych zadań. Jakie referencje i doświadczenie ma konstruktor w płytach fundamentowych?

 

Jeśli chodzi o to płyta 30cm, projekt oglądany przez 2 kierowników budów i mówią, że ok - ale faktycznie mam wątpliwość czy nie jest zbyt pancerna.

Był geotechnik zrobił odwierty ręczne, nie wiem na jaką głębokość nie było mnie przy tym (żona tam była). Stwierdził, że odpuścił by ten styrodur i tyle.

 

Skontaktuj się tutaj, zanim wydasz niepotrzebnie czapkę pieniędzy... A może faktycznie potwierdzą, że tyle trzeba (ale wątpię):

http://st-projekt.pl/oferta/plyta-fundamentowa/

 

Dom jest duży (piętrowy) z zewnątrz prostokąt ok 11x14m, dzięki za kontakt. Niestety wykonawca już zaczął robote, teraz czeka na decyzję (czy dajemy styrodur czy nie) więc raczej na zmiane konstrukcji płyty jest za późno (najwyżej będzie 5cm betonu więcej + troche stali - moja strata).

 

A jaką nośność ma grunt i o ile większą, niż styrodur? Serio. Zadaj im to pytanie - niech pokażą Ci nośność gruntu w badaniach geotechnicznych czy piasku (jak grunt pod piaskiem słabszy, to i tak wąskim gardłem będzie grunt) i w karcie XPS.

 

Nie wiem co odpowiedzieć na temat nośności, wiem tyle że są piaski oraz woda gruntowa poniżej 3-3.5m. Piach strasznie zbity więc pewnie nośność wysoka.

 

Ja bym się bał z takim konstruktorem i z takimi ekipami za płytę brać. Niestety, ci, co się znają są drodzy, a ci co się nie znają windują koszt i parametry w kosmos. Ale odradzanie izolacji to już kuriozum. Stracisz podstawową zaletę płyty - czyli ciągłość izolacji cieplnej.

 

Nie myślałeś o ogrzewaniu samej płyty? I tak jest najprawdopodobniej za gruba. Dokładanie dodatkowej warstwy izolacji i wylewki to niepotrzebne wydawanie kasy.

 

Co do ekip to ekipa wykona to co w projekcie to raczej nie problem nie ma wielkiej filozofii w tym.

Bardziej się boję o projekt (nie, że źle zaprojektowane może lekko przesadzona ta płyta) oraz o te zamieszanie jakie wprowadzili kierownicy (ew. czy kierownik nie będzie robił problemów jeśli uprę się, że styrodur ma być).

Nie myślałem o ogrzewaniu płyty - to straszne koszty z tego co wyczytałem na tutejszym forum.

 

Jeszcze jedno pytanie czy brać pod uwagę ew. zastosowanie 10cm styroduru zamiast 20cm ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę się z tobą nie zgodzić. :) Izolacja NA płytę plus pionowa opaska na głębokość przynajmniej 1m jako szalunek tracony o grubości, przynajmniej na górze takiej jak izolacja ścian. Będzie dobrze.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o to płyta 30cm, projekt oglądany przez 2 kierowników budów i mówią, że ok - ale faktycznie mam wątpliwość czy nie jest zbyt pancerna.

 

Nawet jak są konstruktorami, ale nie przeliczyli czegoś - to nie warto tego słuchać.

 

 

 

Był geotechnik zrobił odwierty ręczne, nie wiem na jaką głębokość nie było mnie przy tym (żona tam była).

 

Dostałeś do ręki wyniki badania geotechnicznego? Jakie masz parametry gruntu?

 

 

 

Stwierdził, że odpuścił by ten styrodur i tyle.

 

Jest konstruktorem?

 

Niestety wykonawca już zaczął robote, teraz czeka na decyzję (czy dajemy styrodur czy nie) więc raczej na zmiane konstrukcji płyty jest za późno (najwyżej będzie 5cm betonu więcej + troche stali - moja strata).

 

Jak beto nie wylany, to żaden problem wstrzymać prace.

 

 

Nie myślałem o ogrzewaniu płyty - to straszne koszty z tego co wyczytałem na tutejszym forum.

 

Ale co? Instalacja czy używanie? Instalacja, jak policzysz koszty dodatkowej wylewki i izolacji - wychodzi taniej w płycie. Używanie - ciepła ucieknie tyle samo, bo będzie izolowane tak samo.

 

 

Jeszcze jedno pytanie czy brać pod uwagę ew. zastosowanie 10cm styroduru zamiast 20cm ?

 

Mi wyszło, że 20cm to optimum (jeszcze opaska przeciwwysadzinowa do tego ma sens). Mniej spowoduje znaczne straty i w sumie większe koszty, dodatkowe 10 cm (do 30) nigdy się nie zwróci nawet przy graniu prądem.

 

Jak na płytę chcesz dać jeszcze 10cm EPSa, to można się pozastanawiać - powinno wyjść razem z opaską U w okolicach 0,15.

 

A co do fanatyków grubego ocieplenia pod płytę, to trzeba zdać sobie sprawę, że pod płytą masz temperaturę powyżej zera przez cały rok. Więc jaki sens lepiej ocieplać niż ściany, gdzie różnica temperatur bywa 2x większa? Już lepiej dołożyć do ocieplenia ścian i dachu.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę się z tobą nie zgodzić. :) Izolacja NA płytę plus pionowa opaska na głębokość przynajmniej 1m jako szalunek tracony o grubości, przynajmniej na górze takiej jak izolacja ścian. Będzie dobrze.

 

Zgodzimy się - w przypadku szkieletu.. gdzie można by zapewnić ciągłość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dostałeś do ręki wyniki badania geotechnicznego? Jakie masz parametry gruntu?

 

Niestety nie. Nie wiem czy dostanę robił to były pracownik Politechniki Opolskiej. Napewno dostanę wpis do dziennika budowy.

 

 

Mi wyszło, że 20cm to optimum (jeszcze opaska przeciwwysadzinowa do tego ma sens). Mniej spowoduje znaczne straty i w sumie większe koszty, dodatkowe 10 cm (do 30) nigdy się nie zwróci nawet przy graniu prądem.

 

Jak na płytę chcesz dać jeszcze 10cm EPSa, to można się pozastanawiać - powinno wyjść razem z opaską U w okolicach 0,15.

 

Rozmawiałem z moim dalszym wujkiem, który robi audyty energetyczne i stwierdził, że 20cm pod płytę byłoby optymalnie przy czym nie było mowy o dodatkowej izolacji na płycie - czyli jakby potwierdził Twoje założenia bez żadnych kalkulacji (z doświadczenia, taka zwyczajna porada).

Jednak gdy wspomniałem, że planuję dać EPS 100 100mm na płytę pod ogrzewanie podłogowe to powiedział, że wtedy niekoniecznie 20cm w ziemi ma sens, że można by dać 10cm.

 

A co do fanatyków grubego ocieplenia pod płytę, to trzeba zdać sobie sprawę, że pod płytą masz temperaturę powyżej zera przez cały rok. Więc jaki sens lepiej ocieplać niż ściany, gdzie różnica temperatur bywa 2x większa? Już lepiej dołożyć do ocieplenia ścian i dachu.

 

Tak właśnie o tym myślałem. Planuję dać grafitowy styropian 20cm + 25 cm porotherm na ściany oraz 30cm wełny na dach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie. Nie wiem czy dostanę robił to były pracownik Politechniki Opolskiej. Napewno dostanę wpis do dziennika budowy.

Wpis czego? Że wykonano badania geotechniczne?

 

Powinieneś dostać opracowanie p.t. "Opinia geotechniczna dla budowy domu.... na działce...." i przekazać je projektantowi. A w nim np. coś takiego:

 

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=369887

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=369888

 

Projektant to na czym bazował, skoro nie miał dokumentu? Może dlatego dał płytę na najgorsze warunki, jakie sobie wyobraził.

geotechnika2.jpg

geotechnika1.jpg

geotechnika1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wpis czego? Że wykonano badania geotechniczne?

 

Powinieneś dostać opracowanie p.t. "Opinia geotechniczna dla budowy domu.... na działce...." i przekazać je projektantowi. A w nim np. coś takiego:

 

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=369887

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=369888

 

Projektant to na czym bazował, skoro nie miał dokumentu? Może dlatego dał płytę na najgorsze warunki, jakie sobie wyobraził.

 

Widać, źle się do tego zabrałem. Projektant w sumie też trochę dał ciała bo gdyby zarządał badań gruntu wcześniej to bym je zrobił (Polak mądry po szkodzie).

Jedno jest pewne dam styrodur pod płytę. Teraz jednak myślę, czy warstwa 10cm XPS + 30cm beton + 10 cm EPS 100 będzie ok.

 

Z tego co wyszukałem to lambda betonu to ok 0,72 proszę mnie poprawić czy U przegrody (0,1m XPS + 30cm beton + 0,1m EPS 100) wyliczam prawidłowo :

 

R = 1/U = (d/λ) = 0,1m / 0,030 (synthos xps prime s 30) + 0,3m / 0,72 (beton) + 0,1m / 0,036 (swisspor) = 3,33 + 0,416 + 2,77 = 6,516

U = 1/R = 1/6,516 = 0,1534 ? Wynikałoby, że taka kombinacja powinna w teorii zdać egzamin ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze blaszka, chce Ci się 2x robić mokre zacieranie ? daj pod płytę 20cm XPS'a i sprawę zakończ, bez dawania nad płytę dodatkowej izolacji.

No chyba że koniecznie chcesz.

 

Może się mylę, jednak gdy robię ogrzewanie podłogowe to ułoży sie ten EPS 100 100mm i na to folię (taką pod podłogówkę) i rurki ogrzewania podłogowego i trzeba to "zalać" betonem?

 

Cena EPS 100 100mm jest napewno sporo niższa od XPS 100 mm - może wyjdzie korzystniej cenowo - zaoszczędzone pieniądze można wydać na coś innego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cena EPS 100 100mm jest napewno sporo niższa od XPS 100 mm - może wyjdzie korzystniej cenowo - zaoszczędzone pieniądze można wydać na coś innego.

 

W kosztach inwestycji dochodzi Ci robocizna i materiał na wylewkę. No i tracisz ciągłość izolacji - bo ten EPS to nie dociągniesz aż na zewnątrz,bo na nim ścian nie postawisz. Więc nie będzie aż tak energooszczędnie jak 20cm XPS pod płytą (choć nie demonizowałbym tego zgadywałbym, że różnica 2x10 vs 1x20cm będzie rzędu 1-2% kosztów ogrzewania).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam można powiedzieć ten sam dylemat ..

 

Niby lepiej zrobic wszsytko w płycie , tyle że to wymaga PERFEKCYJNOŚCI wykonawcy ...

 

Czyli idealnego umieszczenia wszystkch rur kanalizacyjnych , podłogówkki zrobiebiebie frezów pod wysokie okna i idealne zatarcie końcowej warstwy płyty.

 

Pytanie ilu jest takich wykonawców którym można zaufać że zrobią to perfekcyjnie , bo potem żadncych poprawek się nie zrobi ...

 

A co z kablami energetycznymi ? Przecież kable energetyczne też są zalewane w wylewce ...

 

Zapewne są korzysci z płyty all-in-one ale jest sporo problemów "wykonawczych" ...

 

U mnie będzie zapewne 15cm ESP200 pod płytą i zapewne 5-10cm na płycie , ale sądzę że 5cm , bo szkoda kasy na wiecej :)

Będą tez tam instalcje elektryczne , wodne i ogrzewanie podłogowe a później wylewka załatwi problem zrównania podłogi z oknami ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zrobiebiebie frezów pod wysokie okna i idealne zatarcie końcowej warstwy płyty,

 

Okna zamontuj w warstwie ocieplenia, na konsolach - same zalety i nie ma problemu ani kosztów dodatkowej wylewki, ani wady (częściowo) nieciągłej izolacji.

 

A co z kablami energetycznymi ? Przecież kable energetyczne też są zalewane w wylewce ...

 

Przyłącze idzie w osłonie. A dawanie reszty instalacji w wylewce czemu ma służyć? Większej demolce, jak coś się zepsuje? Podobno niektórzy tak robią. Ale jaki w tym sens?

 

dz01MDAmaD0yOTY=_src_187407-majster_przewody.jpg

 

Będą tez tam instalcje elektryczne , wodne i ogrzewanie podłogowe a później wylewka załatwi problem zrównania podłogi z oknami ...

 

Ja w końcu zrezygnowałem z płyty. Ale w posadzce będzie tylko CO. Reszta górą. Strzeli rura - łatwo zauważyć i namierzyć uszkodzenie. Naprawa te prosta. A jak strzeli w czy pod wylewką, to po kilku latach dopiero możesz zauważyć, że coś śmierdzi i wilgotno tak jakoś w domu.

Przy CO chociaż po ubytkach wody zauważysz problem. W przypadku wody nie ma szans.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okna zamontuj w warstwie ocieplenia, na konsolach - same zalety i nie ma problemu ani kosztów dodatkowej wylewki, ani wady (częściowo) nieciągłej izolacji.

 

Przyłącze idzie w osłonie. A dawanie reszty instalacji w wylewce czemu ma służyć? Większej demolce, jak coś się zepsuje? Podobno niektórzy tak robią. Ale jaki w tym sens?

 

[ATTACH=CONFIG]369907[/ATTACH]

 

 

 

Ja w końcu zrezygnowałem z płyty. Ale w posadzce będzie tylko CO. Reszta górą. Strzeli rura - łatwo zauważyć i namierzyć uszkodzenie. Naprawa te prosta. A jak strzeli w czy pod wylewką, to po kilku latach dopiero możesz zauważyć, że coś śmierdzi i wilgotno tak jakoś w domu.

Przy CO chociaż po ubytkach wody zauważysz problem. W przypadku wody nie ma szans.

 

Nie jestem przekonany aby robić wszystko w płycie. Po prostu nie mam takiego zaufania do wykonacy , a wątpia aby takie "cuda" robił ...

Poza tym nie mam pojęcia ile by wziął za dodatkowe instalacje i za zacieranie płyty.

 

Okna mają być na taśmiach rozpreżnych i na ciepłych "parapetach" i boję się że firma która będzie montowała będzie miała problemy ...

 

Nie mam ochoty być "rewolucjonistą" i królikiem doświadczalnym wsród wykonawców , tym bardziej że boję się że zyski z tego będą wręcz symboliczne a szansa na fuszerki , niedoróbki i inne problemy baaaardzo wysoka i bardzo prawdopodobna

 

Zrobienie podłogówki w całej płycie nie wiem czy to takie super roziązanie , bo grzejemy od razu całą płytę a nie "strefowo" ...

Przyt położeniu podłogówki na wylewce w pomieszaczeniu mamy jednak "strefy grzania" i w razie ewentulanej awarii można naprawić ...

 

Dodatkowo jak dam 5cm styropainu i wylewka (108m2) to myślę że nie zbankrutuje , a wiele problemów zostanie od razu rozwiązanych ...Montaż w warstwie ocieplenia na wystających kotwach też będzie sporo droższy niż normalny montaz (w cenie) , zatarcie posadzki także ...

 

Mnie zalety wrzucenia wszystkiego w płytę nie przekonują zbytnio. Jak dla mnie za dużo problemów późniejszych a końcowy "zysk" symboliczny ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja zapytam czy zageszczasz ten piasek pod płytą? I oczywiście dawahj styrodur pod płyte! Btw ja przy ciężkiej piętrówce mam płyte 23cm

 

Tak, wykonawca zagęszcza piasek, który został nawieziony. Z 20-30 cm trzeba było tylko uzupełnić.

Grunt po zebraniu humusu był bardzo twardy naturalnie zagęszczony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...