Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dom pasywny/prawie pasywny pytania laika


Recommended Posts

Założyciel wątku trochę tu zamieszał i poplątał.

Bo albo budujemy pasywnie, podporządkowując temu wybór projektu, technologi (ekipy), sposobu montażu okien w ociepleniu, progów, oddzieleniu termicznym od garażu, w zamian za to rezygnujemy z drogiej kotłowni i systemu CO na rzecz kabli w podłodze, albo jesteśmy mniej restrykcyjni, odpuszczamy trochę na izolacji, oknach, drzwiach, za to wstawiamy pompę ciepła, która da nam takie same, a może i niższe rachunki za ogrzewanie (a przede wszystkim) ciepłą wodę.

 

Ja preferowałbym drugie rozwiązanie.

 

Masz rację, bartis trochę namieszał ale de facto potrzebuje dom tani w eksploatacji więc w grę wchodzi drugie rozwiązanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 40
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Garaż to moje odwieczne marzenie, nie mogę z niego zrezygnować. Zresztą ten dom bez garażu straci wygląd.

 

Czyli co, pod dom płyta fundamentowa, a pod garaż osobno fundamenty na ławach bez ocieplenia podłogi żeby ciepło ziemi sobie grzało garaż ? Całość bryły normalnie od zewnątrz styropianem razem z garażem + w garażu ocieplony strop + dodatkowo garaż styropianem od wewnątrz żeby nie wychładzał ścian domu ?

 

Jeżeli chcesz ten projekt HK38 to wtedy rób tradycyjne fundamenty bo z płytą nie warto. Z tym projektem jak osiągniesz dom o zapotrzebowaniu 50kWh/m2 to możesz być zadowolony. Do tego PC i zużycie będzie w okolicach 15kWh/m2 więc 15x106=1590kWh. W płaskiej taryfie koszt wyjdzie 1590x0,6=954zł za ogrzewanie więc tragedii nie ma. W takim projekcie cudów nie osiągniesz a wydanie kasy na bajery będzie bezsensowne. Na ściany możesz dać ytonga+150cm styro grafitowego(0,032) lub 20cm białego(0,038). Ściany garażu z zewnątrz to ocieplisz 10cm styro biały bo tyle starczy i będzie i tak to dużo. Od środka możesz dać 10cm białego styro, więcej nie ma sensu. Garażu typowo nie trzeba grzać ale w nim jakaś nagrzewnica się przyda która będzie pilnować aby temperatura nie spadła poniżej 0* a tak może się zdarzyć przy nieogrzewanym garażu. Przy fundamencie to wystarczy dać 10cm XPSa lub styropianu fundamentowego ,a zewnętrzna ścianę bo grubiej nic lepiej nie osiągniesz a od środka nie ma potrzeby ściany ocieplać bo też to nic nie da. Wystarczy że z zewnątrz będzie styro. W podłodze dasz 20cm styro podłogowego i na to wodna podłogówka z wylewką jastrychową o gr.5cm. W garażu nie dasz ocieplenia tylko wylejesz 10cm betonu najwyżej zbrojonego jakąś gotową siatką by nie pękał od ciężaru samochodu. Oczywiście i tak będziesz musiał wypełnić środek fundamentu jakimś piachem który trzeba dobrze zagęścić. Jak źle się to zagęści to nawet siatka zbrojąca nie pomoże przed pękaniem. Dach to nie wiem co wymyśli konstruktor ale jak ma być tak jak na wizualizacjach to nad częścią mieszkalną będzie dach 4-spadowy ale nad częścią garażu ma być płaski dach. Przez to myślę że będziesz musiał zrobić podciąg w garażu aby do domu był wieniec w kształcie prostokąta 01.jpg a dzięki temu będziesz mógł zastosować wiązary i w stropie 40cm wełny wystarczy lub regranulat ale jego można dać więcej min.50cm. Wiązary tak mogą Ci zrobić aby był jakiś stryszek nad częścią domku a taka przestrzeń się przyda no chyba że postawisz sobie budynek gospodarczy to wtedy można stryszek sobie odpuścić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie wszystkich użytkowników :)

Razem z żoną przymierzamy się do budowy domu, wybór padł na dom pasywny...

Fajnie byś wiedział co oznacza dom pasywny i jaka jest droga do jego zbudowania, Rady, podobne do tych wyżej, mimo niewątpliwie dobrych intencji autorów namieszają ci tylko w głowie. Musisz znaleźć projektanta, który domy pasywne już projektował. Ten, który proponował ci takie rozwiązanie jak na rysunkach nie ma o tym pojęcia. To, wbrew temu co ci się wydaje bardzo skomplikowana konstrukcja pod względem projektowym. Głównie dlatego, że projektant musi uwzględnić parametry, których w domu normalnym raczej nie bierze się pod uwagę, np kąt padania promieni słonecznych, wiatry, średnie temperatury czy ilość mieszkańców. To nie jest tylko kwestia grubości izolacji. Tu na forum panuje powszechna opinia, że budowa domu pasywnego to sztuka dla sztuki. Nie dość, że drogo, to jeszcze niezbyt wygodne w użytkowaniu, bo już np otwarcie okna zmienia parametry domu. Problematyczne w takim domu jest nie tyle uzyskanie wysokich temperatur w zimie ile niskich w lecie. Jak te wielkie okna osłonić, by, w tak dobrze izolowanym domu nie było jak w piekarni? Pasywność wyklucza klimatyzację, więc trzeba kombinować z osłonami, wietrzeniem i podobne. Skutek jest zawsze niepewny.

Zamiast tego lepiej, co już tu pisano wybudować dom energooszczędny i ogrzewać go jakimś źródłem dającym niskie rachunki jak np pompa ciepła. Taki dom zaprojektuje ci każdy architekt a i gotowe projekty można znaleźć.

Co do ścian, to moim faworytem, wśród materiałów o względnie niskiej cenie są silikaty. Ściany mają być mocne i izolować, również akustycznie. Ocieplony silikat, po żelbecie najlepiej spełnia te warunki.

Edytowane przez perm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak się decydujesz na płytę pod dom i nieogrzewany garaż, to zrób osobną płytę pod garaż, po co mieszać technologię ?

Mam garaż oddzielony od domu 30cm styro, majacy wszystkie 4 ściany własne, strychy się łączą.

Poziom płyty fund. jest niższy od domu o grubość zastosowanej izolacji pod domem - 20cm. Pod płytą garażu brak izolacji, izolacja ścian na zewnątrz.

 

Płyta wychodzi pozornie drożej, ale masz tam już np. kanalizę, wodę, ogrzewanie, odkurzacz i to zrobione po taniości.

Pod podliczeniu całości wyszło 14% taniej od kosztorysu, gdzie były ławy.

 

To pochwal się jeszcze kolego bartis ile konstruktor krzyknął za kompletny projekt ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3800

 

Troche namieszalem fakt. Chce dom energooszczedny, ktory nie pusci mnie z torbami podczas sezonu grzewczego. I nie chce zadnych smieciuchow

 

Ten homekoncept 38 według pracowni projektowej ma Euco = 25,27 kWh/m2 rok przy ławach fundamentowych, więc przy płycie fundamentowej powinienem uzyskać lepszy wynik ?

 

Ten dom nie nadaje się jako energooszczędny ?

Edytowane przez bartis
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak się decydujesz na płytę pod dom i nieogrzewany garaż, to zrób osobną płytę pod garaż, po co mieszać technologię ?

Mam garaż oddzielony od domu 30cm styro, majacy wszystkie 4 ściany własne, strychy się łączą.

Poziom płyty fund. jest niższy od domu o grubość zastosowanej izolacji pod domem - 20cm. Pod płytą garażu brak izolacji, izolacja ścian na zewnątrz.

 

Płyta wychodzi pozornie drożej, ale masz tam już np. kanalizę, wodę, ogrzewanie, odkurzacz i to zrobione po taniości.

Pod podliczeniu całości wyszło 14% taniej od kosztorysu, gdzie były ławy.

 

To pochwal się jeszcze kolego bartis ile konstruktor krzyknął za kompletny projekt ?

 

Ty masz zupełnie inny projekt i bryła garażu nie wchodzi w bryłę domu tylko jest obok temu możesz zrobić inaczej ale w HK38 to się nie uda. Musi być albo płyta pod całością co nie ma sensu albo tradycyjne ławy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3800

 

Troche namieszalem fakt. Chce dom energooszczedny, ktory nie pusci mnie z torbami podczas sezonu grzewczego. I nie chce zadnych smieciuchow

 

Ten homekoncept 38 według pracowni projektowej ma Euco = 25,27 kWh/m2 rok przy ławach fundamentowych, więc przy płycie fundamentowej powinienem uzyskać lepszy wynik ?

 

Ten dom nie nadaje się jako energooszczędny ?

 

Zaniżają zapotrzebowanie na ciepło aby to wyglądało ciekawie. W obniżaniu zapotrzebowania pomagają okna ale żeby aż tak to jakoś wątpię. Myślę że zaniżyli wartości mostków uznając że ich nie będzie i temu taki wynik. Skoro oni to podają to zastosuj się do tego i buduj. W projekcie powinni podać ile i jak izolować, wpakuj pompe ciepła i ciesz się niskimi rachunkami. A jak potem okaże się zupełnie inne zużycie to zgłosisz reklamację ale co tym osiągniesz to nie wiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ty masz zupełnie inny projekt i bryła garażu nie wchodzi w bryłę domu tylko jest obok temu możesz zrobić inaczej ale w HK38 to się nie uda. Musi być albo płyta pod całością co nie ma sensu albo tradycyjne ławy.

 

tak ale ja swoją wypowiedzią nawiązywałem do postu Przemka #13 i postu Bartis #15 ;) a tam już można by było tak zrobić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widze że ten garaż to jakaś zmora, szkoda, bo koncepcja budynku bardzo nam się podoba

 

W każdym domu w którym garaż jest połączony z domem występuje podobny problem. Według mnie ten problem nie występuje tak bardzo w domach o konstrukcji szkieletowej bo wtedy ściana konstrukcyjna ma te 15cm wełny i cała ściana jest izolatorem a sam garaż nie musi tracić na swojej powierzchni przez dodatkowe ocieplenie. Też w takiej konstrukcji może być tradycyjny fundament a dom mimo to może być pasywny bo ściana składa się głownie z izolacji więc to eliminuje takie mostki jak w domach murowanych w których do odcięcia mostków niezbędna jest płyta. Nie mówiąc już o samej grubości ścian. Jak to ma robić firma to ja uważam że szkielet drewniany jest lepszy od domu murowanego. Nie mówię Ci tego bo jestem związany z jakąś firmą bo nie jestem i byłoby mi to zupełnie obojętne kto by Ci to budował tylko że to jest praktyczniejsze. Tradycyjny dom będą Ci budować przynajmniej te 2lata a dom prefabrykowany szkieletowy nawet w miesiąc Ci postawią. Będzie cieplejszy przy cieńszym murze w porównaniu do murowanego a wytrzyma tak samo długo jak nie dłużej od murowanego. Więc czemu dom murowany? Bo wszyscy tak robią? Bo cegła to cegła i wydaje się trwalsza? W szkielecie nie ma tyle mostków co w domu murowanym i pewnie w szkielecie HK38 będzie energooszczędny za podobne pieniądze co dom murowany ale murowany będzie gorszy pod względem energetycznym. Na twoim miejscu wysłałbym zapytania do różnych firm budowlanych i tych od prefabrykatów aby Ci wycenili domek. Podasz im parametry jakie ma spełniać i dla tych parametrów niech to Ci wycenią a wtedy porównasz jak to wychodzi. Ciebie będzie interesował stan deweloperski. Wtedy będziesz miał porównanie czy warto czy nie warto pójść w którąś stronę. Decyzja zawsze ostatecznie będzie należeć do Ciebie bo to będzie Twój dom i Twoje pieniądze ale dobrze jest podjąć decyzję będąc świadom tego co się chce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak ale ja swoją wypowiedzią nawiązywałem do postu Przemka #13 i postu Bartis #15 ;) a tam już można by było tak zrobić

 

Teoretycznie można tak zrobić ale praktycznie jest to zupełnie bezsensu bo koszty takiego zabiegu będą tak duże że się to nie opłaca. Wiele rzeczy można zrobić ale nie wszystko ma sens. Można przyjąć że robi się jakby dwie bryły czyli pierwsza części mieszkalnej która będzie na płycie ocieplonej i zrobi się jakby wnęka na garaż ale w tej wnęce nie zrobi się tradycyjnych ław tylko piach będzie zamiast warstwy izolacji pod płytą i zrobi się szalunek pod nieizolowaną płytę garażu która będzie oddzielona od płyty domu warstwa izolacji. Płyty się wyleje razem i najpierw wymuruje się ściany domu, zrobi ocieplenie od strony garażu a potem wymuruje się ściany garażu tyle że zamiast szerokości garażu 6m zrobi się 5m oraz zlikwiduje się przejście przez kotłownię. trzeba liczyć się z tym że w garażu już nie zmieszczą się dwa samochody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, rozumiem że garaż w bryle nie może być jeśli chodzi o domy energooszczędne.

Tak czy siak czytając teraz MPZP ze zrozumieniem, wyczytałem że nad garażem nie może być płaski dach, także HK38 odpada.

 

1. https://www.homekoncept.com.pl/produkt/projekt-domu-homekoncept-05/

2. https://www.homekoncept.com.pl/produkt/projekt-domu-homekoncept-24/

3. https://www.homekoncept.com.pl/produkt/projekt-domu-homekoncept-23/

4. https://www.homekoncept.com.pl/produkt/projekt-domu-homekoncept-21/

 

A co myślicie o tych projektach, garaż w każdym z nich jest z boku, można już go łatwo odizolować od domu. Czy któreś z tych projektów mogę już normalnie wybudować jako dom energooszczędny, czy te projekty na to pozwolą ? W każdym projekcie pomieszczenie gospodarcze nad garażem będzie zlikwidowane w miejsce tego będzie po prostu taras.

Bryły są proste

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ty masz zupełnie inny projekt i bryła garażu nie wchodzi w bryłę domu tylko jest obok temu możesz zrobić inaczej ale w HK38 to się nie uda. Musi być albo płyta pod całością co nie ma sensu albo tradycyjne ławy.

 

zajrzyj do dziennika R&K. ma od kilku lat garaż w bryle budynku, pod jednym dachem z domem na oddzielnej płycie fundamentowej. pod płytami ma jakieś żelbetowe zabezpieczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet najtragiczniejszego gargamela da się postawić jako energooszczędny, tyle, że trzeba trochę bardziej się nagimnastykować.

... a koszt takiej zabawy będzie niewspółmierny do osiągów czyli że się zrobi ale z tym samym ociepleniem lepszy projekt będzie miał znacznie mniejsze zapotrzebow3anie na ciepło a jeżeli ten wskaźnik zachowamy w obu to w tym lepszym domku mniej pójdzie ocieplenia więc taniej się go zrobi dla tego samego efektu. To jest klucz do sukcesu aby mimo energooszczędności dom nie kosztował kosmicznych pieniędzy bo wtedy traci to sens. każde dziwne wypuklenia, załamania, jakieś wykusze itp podnoszą tylko koszt budowy domu a zarazem obniżają energooszczędność. Więc aby było energooszczędnie to trzeba dążyć do prostej bryły domu no chyba że koszt budowy domu nie ma znaczenia ale wtedy po co rozważać budowę energooszczędnego domu? Lub też olać te wymogi, zbudować domek jaki się chce z nieprzesadzonym ociepleniem, wpakować PC i grzać w drugiej taryfie a koszt ostateczny może być zbliżony do domku energooszczędnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zajrzyj do dziennika R&K. ma od kilku lat garaż w bryle budynku, pod jednym dachem z domem na oddzielnej płycie fundamentowej. pod płytami ma jakieś żelbetowe zabezpieczenie.

 

Jego dziennik jest dość duży i kiedyś widziałem że robił jakieś nacięcia w styro brzegowym przez które przechodziło zbrojenie czy coś takiego, jednym słowem dużo kombinacji. Też ciężko porównać budowę takiego pozytywnego zapaleńca który sam wiele zrobi do budowy przez wynajęta firmę a tacy nie będą się szczypać z pierdołami albo policzą to tak że straci to sens.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, rozumiem że garaż w bryle nie może być jeśli chodzi o domy energooszczędne.

Tak czy siak czytając teraz MPZP ze zrozumieniem, wyczytałem że nad garażem nie może być płaski dach, także HK38 odpada.

 

1. https://www.homekoncept.com.pl/produkt/projekt-domu-homekoncept-05/

2. https://www.homekoncept.com.pl/produkt/projekt-domu-homekoncept-24/

3. https://www.homekoncept.com.pl/produkt/projekt-domu-homekoncept-23/

4. https://www.homekoncept.com.pl/produkt/projekt-domu-homekoncept-21/

 

A co myślicie o tych projektach, garaż w każdym z nich jest z boku, można już go łatwo odizolować od domu. Czy któreś z tych projektów mogę już normalnie wybudować jako dom energooszczędny, czy te projekty na to pozwolą ? W każdym projekcie pomieszczenie gospodarcze nad garażem będzie zlikwidowane w miejsce tego będzie po prostu taras.

Bryły są proste

Najbardziej podoba mi się nr 05. Ma bardzo ładny parter a na górze główna sypialnia jest od drugiej oddzielona szafami. Jest zwarty więc bez problemu zrobisz go jako energooszczędny. Myślę jednak, że powinieneś zdecydować się na projekt indywidualny o ile cena projektu nie jest czynnikiem decydującym. Proponowałbym jednak dom parterowy. Chodzenie po schodach to nie jest komfort, moim zdaniem. W indywidualnym projekcie zaplanujesz odizolowane od siebie sypialnie. Koniecznie dwie łazienki w tym jedna z wanną. Garaż możesz zrobić jako odrębną konstrukcję "przyklejoną" do domu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witajcie, zmieniliśmy trochę projekt HK38, zrobiliśmy prostą bryłę bez podcienia w salonie, usuneliśmy garaz z bryły budynku. Będzie on oddzielony termicznie od domu przez styropian od wewnątrz na ścianie garażu, która będzie się stykać z domem.

 

Mam jeszcze kilka pytań odnośnie posadowienia domu, chodzi mi o płyte fundamentową i zwykłe ławy fundamentowe.

Mam około 180m2 powierzchni fundamentów, sama robocizna płyty fundamentowej to będzie koszt 18 tyś, XPS 20 tyś, nie mówiąc o zbrojeniu, betonie, piasku.

Co powiecie o ławach fundamentowych na szalunku traconym z XPS i ściana fundamentowa z ostatnią warstwą z bloczków kermazytowych wypełnionych wełną/pianką ? Czy na czymś takim można posadowić dom energooszczędny ? Czy to raczej kiepskie rozwiązanie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...