Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Niedrogi ale energooszczędny, optymalne rozwiązania czy utopia?


Recommended Posts

Witam,

 

zakupiłem niedawno działkę leśną na której chciałbym zbudować dom możliwie energooszczędny.

Chciałbym prosić osoby kompetentne o pomoc w uporządkowaniu planu zanim przekażę go do architekta.

 

Wierzę, że eksperci w swoich branżach oraz doświadczeni mieszkańcy domów energooszczędnych mogą pomóc świeżakowi uniknąć niepotrzebnych błędów oraz kosztów.

 

Budowa planowana na wiosnę 2017

 

Działka jest leśna ( a w zasadzie rolna, samosiewnie zadrzewiona, ale pas działek graniczy z lasem )wymiary 34 x 60m, dostęp do drogi na krótszym boku

Ze wszystkich stron osłonięta drzewami przed wiatrem ( z 3 stron bardzo, od ulicy troszkę mniej )

Grunt piaszczysty

 

Plan wygląda następująco:

( najlepszy czas aby wprowadzić ewentualne korekty )

 

Dom parter 120m + antresola 60m + garaż 6x8 nad garażem ma stanąć nadbudówka

 

projekt będzie podobny do gotowego:

 

http://www.projektyzwizja.pl/projekty-domow/ekonomiczny-2b-lustrzany,rzuty

 

do niego garaż

 

http://www.projektyzwizja.pl/projekty-domow/garaz-e1-lustrzany

 

nad garażem planuję nadbudowę pomieszczenia biurowego

 

http://olczak.info/nadbudowairozbudowa/ ( prostszy niż ten, ale podobna zasada, klocek na garażu z zewnętrznymi schodami stalowymi )

 

 

Płyta fundamentowa XPS 30cm + beton zbrojony 20cm ( płyta ma być większa ok 20cm po obrysie od samego budynku aby stworzyć parapet pod którym będzie opaska odsączająca wodę poza obrys budynku i gromadząca ją w studni koło warzywniaka / szklarni )

Dach dwuspadowy z lukarną o płaskim daszku, piana PUR

Pokrycie dachu oraz elewacji płn oraz wsch z blachy na rąbek

Elewacje pd oraz zach pokryte drewnem

Ściany zewnętrzne YT Energo 36cm + Styro 20cm

Okna na południowej elewacji większe 3 szybowe, w tym 2 duże tarasowe HST

Okna na północnej elewacji małe 3 szybowe

Rolety zewnętrzne

Okna montowane w warstie ocieplenia lub nie ( jeszcze nie wiem )

Drzwi wejściowe 9cm izolowane

Ogrzewanie podłogowe w całym domu

WM + Rekuperacja

PC PW Mitsubishi ZUBADAN 8kW

2-3 kolektory słoneczne rurowe do CWU

W przyszłości ogniwa FV, miejsce na dachu jest, kwestia sfinansowania urządzeń, pewnie nie dam rady za jednym zamachem

 

ponieważ to wieś i może się zdarzyć przerwa w dostawie energii to rozważam opcję awaryjną w postaci kominka z płaszczem grzejącego bufor i agregat prądotwórczy do pompy i oświetlenia

 

Będę wdzięczny za uwagi

Edytowane przez Leśna Stodoła
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Płyta wystajaca poza obrys budynku to ogromny mostek cieplny. Również plyta w podcieniu to mostek cieplny. Powinna być w całości zaizolowana.

Lukarna jest trudna w ociepleniu, a blacha na rąbek wymaga pełnego deskowania.

Zrób mniej ytonga, a więcej styropianu. Kosztują podobnie, a efekt będzie cieplejszy.

Okna w warstwie ocieplenia, ale daj sobie spokój z MOWO, tylko powies na konsolach i dokup taśmy. Da radę to zrobić samemu niedrogo.

Kominek niepotrzebny, tylko wystarczy dobry agregat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Płyta wystajaca poza obrys budynku to ogromny mostek cieplny. Również plyta w podcieniu to mostek cieplny. Powinna być w całości zaizolowana.

Lukarna jest trudna w ociepleniu, a blacha na rąbek wymaga pełnego deskowania.

Zrób mniej ytonga, a więcej styropianu. Kosztują podobnie, a efekt będzie cieplejszy.

Okna w warstwie ocieplenia, ale daj sobie spokój z MOWO, tylko powies na konsolach i dokup taśmy. Da radę to zrobić samemu niedrogo.

Kominek niepotrzebny, tylko wystarczy dobry agregat.

 

Przemku,

 

dzięki za podpowiedź w sprawie płyty.

Zrezygnuję z powiększonej płyty, na projektach widziałem że nawet bywa cofnięta wobec lica docieplonej ściany, więc uwzględnię to w ustaleniach z architektem.

Podcień musi zostać, nie będę z niego rezygnował, ale pokombinuję z izolacją płyty, tak aby płyta właściwa była odcięta od płyty w podcieniu.

 

Co do montażu okien to jeszcze zbieram wyceny

Edytowane przez Leśna Stodoła
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie musisz robić płyty w podcieniu. Mam dwa i zrezygnowałem z płyty właśnie z tego powodu o którym Przemek wyżej wspomniał. Zamiast płyty zrobiłem palisadę.

Wcześniej wszystko dokładnie zaizolowałem- folia EPDM i trochę styro wzdłuż linii budynku by umożliwić pracę palisady.

Odnośnie termoizolacji, więcej styro, cieńsze bloczki, ile piany na dach planujesz? Przy pełnym deskowaniu musisz zapewnić odpowiednią wentylację deskowania. Piana OK czy może ZK?

Edytowane przez Tomaszs131
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie musisz robić płyty w podcieniu. Mam dwa i zrezygnowałem z płyty właśnie z tego powodu o którym Przemek wyżej wspomniał. Zamiast płyty zrobiłem palisadę.

Wcześniej wszystko dokładnie zaizolowałem- folia EPDM i trochę styro wzdłuż linii budynku by umożliwić pracę palisady.

Odnośnie termoizolacji, więcej styro, cieńsze bloczki, ile piany na dach planujesz? Przy pełnym deskowaniu musisz zapewnić odpowiednią wentylację deskowania. Piana OK czy może ZK?

 

Wiem, że nie muszę robić płyty, ale podcień nie jest duży i chyba nie będę kombinował ze zmianą systemu fundamentu.

W tym tygodniu mam dłuższe spotkanie z architektem i będę wyjaśniał ostateczną wersję dla podcienia, przyjmuję jednak, że będzie to płyta odcięta po obrysie budynku pionowo od płyty głównej, ale ze wspólnym dnem.

 

Podałem architektowi wariant II ściań zewnętrznych w któym chciałbym porównać kosztowo i termicznie sugerowany przez forumowiczów YT Energo 24 + Styrodur 25-30cm.

 

Na dach piany zakładałem 15-20cm, ale ten temat jest mi najmniej znany i będę jeszcze zgłębiał wiedzę aby wybrać najlepsze rozwiązanie za najlepszą cenę.

Czytałem, że do izolowania pełnego deskowania połaci lepsza jest piana OK, ale tak jak pisałem wyżej, nie mam jeszcze dość informacji aby świadomie wybrać pianę.

 

Nie jest to tania metoda, wciąż analizuję czy będzie najlepsza i warta ceny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat w kwestii płyt warstwowych nie jestem fanem.

W projekcie planuję blachę na rąbek na połaciach i na 2 elewacjach, a ostatnio nawet myślę nad 3 elewacjami z tego samego materiału co dach. Jedynie elewacja południowa ( najbardziej przeszklona zostałaby pokryta drewnem elewacyjnym.

 

Raczej nie wezmę pod uwagę płyty. ale dzięki za zaproszenie do zapoznania się z realnym jej użytkowaniem ;)

Edytowane przez Leśna Stodoła
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O witam sąsiada, też buduję obok NDM.

 

Zakładaj dziennik, my też wiosna 2017

 

Do końca roku pewnie założę dziennik.

Muszę poskładać puzzle bo sporo jeszcze niejasności przed klepnięciem projektu.

 

Oglądaliśmy z żoną działki w Wieliszewie, ale jednak wybraliśmy w lesie koło Janówka Drugiego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy na dach oprócz piany dajesz coś jeszcze? 15 cm to raczej nie za dużo. Po Co kolektory słoneczne? Masz Pompę ciepła, więc ona chyba grzeje też wodę, nawet jeśli nie, kolektory nigdy się nie zwrócą. Swoją drogą ile kosztuje taka pompa?

 

prawdę mówiąc nie znam jeszcze wartości finalnej, przyjąłem że min 15cm, ale jak poznam dane od architekta o sugerowanej grubości piany to oczywiście zastosuję tyle ile będzie trzeba, mam kilka ofert na 25cm grubości - mniej więcej od 55zł / m2

 

Pompy ciepła mam 2 propozycje Mitubishi Zubadan i Midea, obie ok 8kW ( nominalnie ok 20-25k za pompę )

 

Czemu kolektory?, usytuowanie połaci mam idealnie na południe, sporo miejsca idealnie wystawione na ekspozycję więc żal tego nie wykorzystać.

Być może nie będzie kolektorów, tylko jak najwięcej miejsca w miarę budżetu zabuduję ogniwami. Dużo zależy od tego jak w rzeczywistości będzie funkcjonowała PC przy największych mrozach i największych upałach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolektory się nie opłacają, liczyliśmy już to na forum klika razy, największe zapotrzebowanie ciepłą wodę jest wtedy kiedy jest zimno i nie ma słońca. Przy Pompie ciepła to już chyba w ogóle pieniądze w błoto. Chyba, że są teraz jakieś mega dofinansowania. Pv podobno też nie bardzo, bo jeszcze jest droga. Policz ile będziesz płacił za grzanie wody, ile kosztują solary i oblicz stopę zwrotu. Swoją Drogą ja na pompę, też bym się nie zdecydował. Pompa + instalacja wodna, pewnie przebije 30 tysięcy . Nie lepiej wsadzić to w izolację i grzać prądem? Pewnie jeszcze Ci zostanie z 10 tysięcy na wyposażenie Na etapie budowy domu, też tak kombinowałem i zostało na izolacji
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolektory się nie opłacają, liczyliśmy już to na forum klika razy, największe zapotrzebowanie ciepłą wodę jest wtedy kiedy jest zimno i nie ma słońca. Przy Pompie ciepła to już chyba w ogóle pieniądze w błoto. Chyba, że są teraz jakieś mega dofinansowania. Pv podobno też nie bardzo, bo jeszcze jest droga. Policz ile będziesz płacił za grzanie wody, ile kosztują solary i oblicz stopę zwrotu. Swoją Drogą ja na pompę, też bym się nie zdecydował. Pompa + instalacja wodna, pewnie przebije 30 tysięcy . Nie lepiej wsadzić to w izolację i grzać prądem? Pewnie jeszcze Ci zostanie z 10 tysięcy na wyposażenie Na etapie budowy domu, też tak kombinowałem i zostało na izolacji

 

 

Akurat podłogówkę, wod-kan, solary będę miał zamontowane za free, jedynie koszt materiałów z dobrym rabatem, 2 dofinansowania... w sumie oszczędność blisko 60% wliczając dofinansowanie, tak więc korzystam z okoliczności

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobierając moc pompy ciepła koniecznie zrób audyt OZC.

Lepiej by pompa była lekko przewymiarowana niż moc jej była zbyt mała i braki mocy rekompensowała odpaleniem grzałki.

 

Oczywiście biorę pod uwagę audyt, ale już teraz mogę przyjąć, że skoro budynek będzie miał zwartą bryłę, dość ciepłą płytę, zredukowane mostki, docieplenie ścian i dachu, okna i drzwi nie najdroższe ale jakiś sensowny kompromis pomiędzy ceną a jakością to raczej zbiję zapotrzebowanie do powiedzmy 35-40W/m2 a pewnie jeszcze mniej.

 

Wtedy pompa 8kW będzie i tak lekko przewymiarowana

następna w tej serii jest 11,2 kW ale to już chyba przy dużo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie się ten projekt podoba, fajnie to wygląda. Planujesz sam budować czy ekipa? Mimo wszystko uważam, że na ściany zewnętrzne dobrze jest wziąć BK a na wewnętrzne silkę by zwiększyć izolację. Ściany zewnętrzne można wybrać o gęstości 400 czy nawet 350 bo będą cieplejsze i lżejsze. Okna montowane w licu muru bo szkoda kasy na montaż w ociepleniu tym bardziej ogrzewając PC. Styropianu to 20cm grafitowego Ci w zupełności wystarczy. dach myślę że najlepiej z wiązarów zrobić, tak Ci to zaprojektują że będziesz miał taki pokoik do zabaw dla dzieci jak na wizualizacjach oraz z antresolą. Wtedy to można obić płytami osb i dać blachę a od środka jak chcesz to możesz dać pianę. Co prawda tanie to nie będzie ale Ci którzy tym ocieplali twierdzą że warto, samemu trzeba zdecydować. Na pewno złe to nie będzie. Co do płyty to XPS jest dość drogim rozwiązaniem które się nigdy nie zwróci grzejąc pompą ciepła. Nawet przy czystym prądzie byłoby ciężko. Lepiej dać 10cm XPSa pod płytą i 20cm EPSa na płycie. Łatwo wtedy rozprowadzi się instalacje itp. Nawet wtedy podcień nie będzie stanowił większego problemu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...