Kominki Piotr Batura 20.11.2016 09:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Listopada 2016 Mam pytanie czysto merytoryczne w temacie: Zastanawiałem się jaka temperatura i jak długo działająca może być niebezpieczna dla akumulacji z akubetu poklejonego grafitermem. Chętnie bym się czegoś dowiedział w tej kwestii. Ciągle jeszcze naiwnie przychodzę tu po wiedzęTu się przydaje spostrzegawczość, i zdolność odsiewania ziarna od plew, nie naiwność. Pol-u, Ja pakuję 950 o C i nic w tym złego. Tak ma być. Tyle, że pierwsze dwa elementy warto dodatkowo zabezpieczyć przed rozpadem (nie przed pękaniem - to jest dopuszczalne). Natomiast 6 kostek to namiastka. Dlatego spalanie też namiastka i do tego głupawy sterownik. Głupawy z założenia, a nie przydatności w Twoim wypadku.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cozmo 07.02.2017 13:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Lutego 2017 Konstrukcja sterownika Brunnera, nie zakłada tłumienia temperatury spalania drewna. Idiotyczne założenia sterownika RT-08-G, są sprzeczne z zasadami prawidłowego spalania. . Może sterownik Brunnera nie ogranicza temperatury spalin bo mają założenie że wkład to musi wytrzymać i pewnie wkłady Brunnera to wytrzymują a inne czy dają rade? np. romotop seria heat 2 w ? czy w nich trzeba ograniczać temperaturę ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jeep 19.03.2018 18:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Marca 2018 Odgrzeję trochę kotleta żeby nowego tematu nie zakładać. Prosiłbym jeszcze raz o opinie który sterownik będzie lepszy do kominka z PW (Hoxter Haka 63/51 WI+). Dodam tylko że dedykowany Timpex to koszt połowy wkładu więc raczej poszukam czegoś innego. Tatarek RT-08G - BUFOR czy RT-08G HYBRID?Zasadnicza różnica polega na tym że pierwszy reguluje wg temperatury płaszcza a drugi wg temp. spalin.Poza tym tak jak wcześniej było pisane - HYBRID otwiera całkowicie przepustnicę w razie awarii i rozkręca palenisko na maksa... trochę to dla mnie niezrozumiałe.Nie powinno się wtedy próbować obniżyć temperatury wkładu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MD. 19.03.2018 21:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Marca 2018 Użytkuję obydwa rozwiązania: sterowanie w oparciu o temperaturę płaszcza (tatarek) i w oparciu o temperaturę spalin (brunner). Sterowanie w oparciu o temperaturę płaszcza mając na względzie efektywność procesu samego spalania jest najgorszym rozwiązaniem. Temperatura na płaszczu powinna być tylko wynikiem spalania a nie czymś co ma być kontrolowane i utrzymywane na zadanym poziomie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jeep 19.03.2018 21:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Marca 2018 To samo powiedzieli mi w Tatarku. Podobno do Hoxtera instalatorzy wybierają model z pomiarem temperatury spalin. Właściwie wybór powinien być prosty. Przecież jest tam zabezpieczenie maksymalnej temperatury wody w płaszczu. Najbardziej zastanawia mnie jednak otwarcie przepustnicy w razie awarii: Przy zaniku zasilania proces spalania nie jest kontrolowany. Aby zapobiec możliwości wzrostu stężenia CO (trujący czad) w przypadku niepełnego spalania przed osiągnięciem fazy żaru, regulator wyposażony jest we własne źródło zasilania awaryjnego – przerwy w zasilaniu do 8 sekund nie zakłócają jego pracy (w tym czasie może załączyć się zasilanie buforowe), jeśli przerwa trwa dłużej to przed wyłączeniem się regulatora nastąpi awaryjne uchylenie przepustnicy powietrza w granicach 20…100% zgodnie z nastawą parametru <25>P.Err. Tak jak napisali, można to regulować. Wnioskować można że 20% przepustnicy skutecznie obniży temperaturę komory w razie awarii? Sterownik Brunnera też ma taką procedurę w razie problemów? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MD. 20.03.2018 09:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2018 (edytowane) W razie problemów to najlepsze rozwiązanie to UPS, który przynajmniej ze dwie godziny pociągnie pompę. To wystarczy, żeby bezpiecznie wygasi kominek w razie braku prądu.W brunerze też jest tak, że w razie braku prądu przepustnica się całkowicie otwiera. Z tym, że u mnie jest specyficzna sytuacja bo spaliny wtedy nie idą przez wymiennik wodny, co trochę ogranicza grzanie wody (ale nie eliminuje całkowicie bo wymiennik i tak jest zintegrowany z całym wkładem). Edytowane 20 Marca 2018 przez MD. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jeep 20.03.2018 11:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2018 (edytowane) UPS oczywiście będzie. Przynajmniej do obsługi pompy kominek - bufor. Zastanawiam się dlaczego w takim razie do wszystkich kominków z płaszczem nie są stosowane sterowniki z temperaturą spalin. Przecież chyba nie chodzi o cenę? Poza prostszym układem sterownik na podstawie wody w płaszczu ma jakieś zalety? Edit: Usłyszałem opinie, że jeżeli wkład jest lekko zanieczyszczony to na podstawie temperatury spalin kominek może nie dogrzewać wody... prawda to to? Generalnie planuję regularnie czyścić wymiennik, ale nie chcę tego robić co kilka dni Edytowane 20 Marca 2018 przez Jeep Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojtek_796 20.03.2018 13:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2018 [...] Sterowanie w oparciu o temperaturę płaszcza mając na względzie efektywność procesu samego spalania jest najgorszym rozwiązaniem. Temperatura na płaszczu powinna być tylko wynikiem spalania a nie czymś co ma być kontrolowane i utrzymywane na zadanym poziomie. Święta prawda. Sterowanie na podstawie temperatury wody jest dobre dla automatów pelletowych lub olejowych i stamtąd żywcem wzięte. A do sytuacji awaryjnych jest wężownica schładzająca (wodą z wodociągu) działająca bez prądu. Jest bardzo skuteczna - trzeba pamiętać oczywiście o sprawdzaniu zaworu przynajmniej raz w miesiącu. Duszenie ognia w razie braku zasilania jest ze wszech miar niewskazane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kominki Piotr Batura 20.03.2018 18:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2018 Najlepszym zabezpieczeniem awaryjnym PW jest naczynko wzbiorcze w układzie otwartym, albo bufor (niekoniecznie baniak) działający grawitacyjnie w układzie zamkniętym. Reszta to dodatki. Bardzo przydatne i często skuteczne... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Remiks 20.03.2018 19:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2018 No normalnie rewelacja te sterowniki. Mikroprocesorowa maszynka w cenie niezłego komputera realizująca kilkanaście linijek programu na podstawie pomiaru tylko jednego parametru. Jak to wszystko spełnia normy emisji spalin zwłaszcza te działające na podstawie pomiaru temperatury wody;-) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cozmo 20.03.2018 20:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2018 Tatarek RT-08G - BUFOR czy RT-08G HYBRID? Zasadnicza różnica polega na tym że pierwszy reguluje wg temperatury płaszcza a drugi wg temp. spalin. Poza tym tak jak wcześniej było pisane - HYBRID otwiera całkowicie przepustnicę w razie awarii i rozkręca palenisko na maksa... trochę to dla mnie niezrozumiałe. użytkuję sterownik tatarek hybrid od roku i mogę go zarekomendować jako najtańszy który znalazłem na rynku który dokonuje zmiany parametrów spalania za pomocą stałego pomiaru temperatury spalin i przy okazji włącza i wyłącza pompy . W sieci znalazłem go za 1350zł . Teraz jest dostępna nowsza wersja w kolorze białym(możliwe że coś jeszcze poprawili/dodali). Co do przepustnicy w przypadku zaniku zasilania i przekroczenia Tmax to się to reguluje . u mnie jest na 30% . Nie zmienia to faktu że kominek z PW musisz podłączyć do sieci wodnej w której jest ciśnienie ,albo zastosować ups . u mnie zawór bezpieczeństwa kilka razy się otworzył Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jeep 20.03.2018 20:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2018 Najlepszym zabezpieczeniem awaryjnym PW jest naczynko wzbiorcze w układzie otwartym, albo bufor (niekoniecznie baniak) działający grawitacyjnie w układzie zamkniętym. Reszta to dodatki. Bardzo przydatne i często skuteczne... Taki miałem plan - zastosować układ otwarty, Wszyscy jednak przekonują mnie, że zabezpieczenia dodatkowe w układzie zamkniętym są wystarczające. Ostatecznie otworzy się zawór bezpieczeństwa (można zastosować więcej niż 1). Grawitacyjnie niestet nie da rady. Poddasze ma już inne plany... No normalnie rewelacja te sterowniki. Mikroprocesorowa maszynka w cenie niezłego komputera realizująca kilkanaście linijek programu na podstawie pomiaru tylko jednego parametru. Jak to wszystko spełnia normy emisji spalin zwłaszcza te działające na podstawie pomiaru temperatury wody;-) Myślę że jest to bez problemu do zrobienia na Arduino itp... ale wolę spać spokojnie i nie zastanawiać się, czy nie walnąłem się w jakimś if'ie użytkuję sterownik tatarek hybrid od roku i mogę go zarekomendować jako najtańszy który znalazłem na rynku który dokonuje zmiany parametrów spalania za pomocą stałego pomiaru temperatury spalin i przy okazji włącza i wyłącza pompy . W sieci znalazłem go za 1350zł . Teraz jest dostępna nowsza wersja w kolorze białym(możliwe że coś jeszcze poprawili/dodali). Co do przepustnicy w przypadku zaniku zasilania i przekroczenia Tmax to się to reguluje . u mnie jest na 30% . Nie zmienia to faktu że kominek z PW musisz podłączyć do sieci wodnej w której jest ciśnienie ,albo zastosować ups . u mnie zawór bezpieczeństwa kilka razy się otworzył Dzięki za rekomendacje. Jeżeli chodzi o zabezpieczenia to będzie UPS oraz wężownica (to jest akurat wymagane prawnie). Możesz napisać coś więcej jeżeli chodzi o regulacje procesu spalania? Długo zajęło Ci dostosowanie ustawień pod swój kominek? Jakie wartości temperatury utrzymywane są na wylocie z kominka oraz temperatura wody na wylocie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cozmo 20.03.2018 21:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2018 Myślę że jest to bez problemu do zrobienia na Arduino itp... ale wolę spać spokojnie i nie zastanawiać się, czy nie walnąłem się w jakimś if'ie Dzięki za rekomendacje. Jeżeli chodzi o zabezpieczenia to będzie UPS oraz wężownica (to jest akurat wymagane prawnie). Możesz napisać coś więcej jeżeli chodzi o regulacje procesu spalania? Długo zajęło Ci dostosowanie ustawień pod swój kominek? Jakie wartości temperatury utrzymywane są na wylocie z kominka oraz temperatura wody na wylocie? Spaliny za płaszczem wodnym osiągają do maks 290C , a woda na wylocie z płaszcza ma maks 74C . zanim wymieniłem mieszacz z afrisco na taki z siłownikiem to woda potrafiła mi się przegrzać . Niestety mieszacz afrisco polecił mi forumowy Zdun Darek B i po krótkim czasie musiałem go wymienić na taki zwiększym przepływem . Na początku proponuję Tobie poznać wkład którym dysponujesz i popalić ze sterowaniem ręcznym ,a pozniej dopiero bawić się ustawieniami tatarka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MD. 21.03.2018 07:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2018 (edytowane) A jaką masz temperaturę spalania gdy wychodzi Ci do komina 290 stopni? Jeżeli chodzi o mieszacz to ja mam afriso ATV 55oC bez żadnych siłowników. Sprawdza się ok. Temperatura w płaszczu zależy też od szybkości przepływu. U mnie przepływ wynosi ok 2 m3/h. Przy tym przepływie woda w płaszczu ma średnio od 60 do 67 stopni w zależności od temperatury spalania. Nawet przy temperaturze spalania 900 stopni przy tym przepływie woda w płaszczu nie przekroczyła 70 stopni. Edytowane 21 Marca 2018 przez MD. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cozmo 26.03.2018 21:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2018 A jaką masz temperaturę spalania gdy wychodzi Ci do komina 290 stopni? Jeżeli chodzi o mieszacz to ja mam afriso ATV 55oC bez żadnych siłowników. Sprawdza się ok. Temperatura w płaszczu zależy też od szybkości przepływu. U mnie przepływ wynosi ok 2 m3/h. Przy tym przepływie woda w płaszczu ma średnio od 60 do 67 stopni w zależności od temperatury spalania. Nawet przy temperaturze spalania 900 stopni przy tym przepływie woda w płaszczu nie przekroczyła 70 stopni. Nie wiem do końca jaka jest temp spalania,wiem natomiat że deflektor szamotowy nagrzewa się do 600-670C (pomiar z pirometru ,nie wiem jak dokładny bo szamot jest biały/żółty a ten kolor przekłamuje troche odczyt ,ale nie wiem o ile ) wiem też że temp rury spalinowej na tej samej wysokości ,w której siedzi termopara to ok 150C (w czasie kiedy termopara ukazuje 290C) MD w którym miejscu masz umieszczną termoparę w brunerze ? masz może jakąś fotkę ? a czy znasz temperaturę spalin wychodzących za płaszczem wodnym ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MD. 27.03.2018 07:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Marca 2018 Termoparę mam w przedniej części paleniska, nad drzwiczkami. temperatura spalin za płaszczem wodnym ok. 160-200 stopni gdy temperatura spalania jest mniejsza niż 650 stopni. Przy temperaturze 800-900 stopni do komina wychodzi nawet 250 stopni. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojtek_796 27.03.2018 07:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Marca 2018 deflektor szamotowy nagrzewa się do 600-670C (pomiar z pirometru ,nie wiem jak dokładny bo szamot jest biały/żółty a ten kolor przekłamuje troche odczyt ,ale nie wiem o ile ) Możesz przyjąć, że pokazuje dobrze. Z tymi kolorami reguły nie ma. Szamot i inna nieszkliwiona ceramika są w podczerwieni optycznie czarne, podobnie jak np. śnieg (dla IR zachowuje się jakby był czarny). wiem też że temp rury spalinowej na tej samej wysokości ,w której siedzi termopara to ok 150C (w czasie kiedy termopara ukazuje 290C) Tak właśnie jest, tzn., wskazanie obu mierników wygląda na całkiem prawidłowe (nie piszę o poziomie, tylko o różnicy). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cozmo 29.03.2018 12:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2018 udało mi się znacznie obniżyć temp spalin za płaszczem poprzez dokładne wyczyszczenie płomiennic . przy dzisiejszym paleniu temp deflektora miała 720C a temp spalin za płaszczem nie przekroczyła 240C . Wynika z tego że u mnie co 1-2 metry 3 trzeba przeczyścić płomiennice. A jak często u was się syfi wymiennik wodny ? MD. a wiesz jaką masz temp. żaru ? u mnie czasami przekracza 900 C Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MD. 29.03.2018 14:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Marca 2018 Temperatury żaru nie mierzyłem bo do niczego to nie jest potrzebne. No ale temperatura żaru, a temperatura spalin lecących do kominka to dwie całkowicie różne sprawy. Ciekawy jestem jak się ma temperatura deflektora zmierzona pirometrem do temperatury spalin mierzonej termoparą... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jeep 30.07.2018 10:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Lipca 2018 Odgrzewam ponownie: Gdzie macie umiejscowione czujniki termopary?MD. - nad drzwiczkami - jak rozumiem jest to pomiar przed płaszczem wodnym. W rurze spalinowej masz drugi czujnik? Zakupiłem Hybrydę od Tatarka. Po konsultacjach wniosek taki, żeby zamocować gdzieś na rurze spalinowej (może być na kolanku nastawnym - oby nie było kontaktu z płomieniami). Podobno nie ma znaczenia dla sterownika czy czujnik jest przed wymiennikiem, czy za. We wkładzie mam miejsce na czujnik nad drzwiczkami ale musi być zakrzywiony i w osłonie ceramicznej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.