Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

LG Therma V nowy - stary gracz na rynku pomp ciepła. Modele od 3kW do 16kW mocy


NC_PC

Recommended Posts

Dokładnie mam to samo przy mojej 12. Przechodzi zadaną o 1, 2 stopnie i dopiero wtedy zaczyna zmniejszać moc. U mnie na szczęście się nie wyłącza. Jedynie przy cieplejszych dniach i niższej nastawie. Jednak według tego co piszesz superwojcio, dokładnie te same zachowanie. Za późno zmniejsza moc i za mocno, aby potem znowu rozkręcić się.

Takie pytanie, z jakich jesteś okolic, w sensie jaki autoryzowany serwis przyjedzie?

Daj znać potem co i jak, bo też chcę wzywać serwis, ale nie wiem, czy zdążę teraz, czy dopiero po nowym roku.

Edytowane przez Sobit
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Jak macie problem że pompa wam przebija temperaturę i zaczyna taktować to polecam zmienić w menu serwisowym takie coś jak "termika.

Domyślnie u mnie w LG II generacji jest ustawiona na "0" i są to ustawienia -2 / +2 czyli pompa dązy do delty 2 , ale może podnieść sobie temepraturę do 2 stopni.

U mnie się to nie sprawdza i szybko zaczyna pompa niesamowicie taktować.

Po zmianie "termiki" na ustawienie "2" , czyli -2 +4 pompa działa prawidłowo i potrafi nawet godzinami stabilnie pracować.

 

W LG ze swoich obserwacji zauważyłem że pompa musi mieć bardzo dobry przepłwy wody , bez żadnych termostatow i itd , no chyba że macie wtedy bufor.

 

CO do utrzymania temperatury wody 27 stopni. Szczerze mówiąc wątpie aby to się udało . Pompa ma mocną sprężarkę , która też nie zejdze poniżej pewnej mocy i wtedy jak bedzie się na siłę starało trzymać ją na tak niskiej temperaturze to zacznie taktować.

 

Lepiej ustawić nawet 30 stopni i wiecej i podłaczyc termostat zewnętrzny aby ją w porę wyłączyć , niż piłować na najniszej temp i aby taktowała ...

 

Ja swoją mam 4 lata i już trochę wiem co "lubi" a czego nie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak macie problem że pompa wam przebija temperaturę i zaczyna taktować to polecam zmienić w menu serwisowym takie coś jak "termika.

Domyślnie u mnie w LG II generacji jest ustawiona na "0" i są to ustawienia -2 / +2 czyli pompa dązy do delty 2 , ale może podnieść sobie temepraturę do 2 stopni.

U mnie się to nie sprawdza i szybko zaczyna pompa niesamowicie taktować.

Po zmianie "termiki" na ustawienie "2" , czyli -2 +4 pompa działa prawidłowo i potrafi nawet godzinami stabilnie pracować.

 

W LG ze swoich obserwacji zauważyłem że pompa musi mieć bardzo dobry przepłwy wody , bez żadnych termostatow i itd , no chyba że macie wtedy bufor.

 

CO do utrzymania temperatury wody 27 stopni. Szczerze mówiąc wątpie aby to się udało . Pompa ma mocną sprężarkę , która też nie zejdze poniżej pewnej mocy i wtedy jak bedzie się na siłę starało trzymać ją na tak niskiej temperaturze to zacznie taktować.

 

Lepiej ustawić nawet 30 stopni i wiecej i podłaczyc termostat zewnętrzny aby ją w porę wyłączyć , niż piłować na najniszej temp i aby taktowała ...

 

Ja swoją mam 4 lata i już trochę wiem co "lubi" a czego nie ;)

 

U mnie jak już wcześniej pisałem nie chodzi o taktowanie, a o pływanie mocy i opóźnione jej zmniejszanie. Bawiłem się przepływem, to po jego zmniejszeniu, nie przebija i nie spada, aż tak mocno. Niestety delta rośnie na buforze, co niesie za sobą konieczność podniesienia temp. ze względu na grzejniki, bo automatycznie idzie na nie niższa temperatura. Termika nie wpływa na samą pracę pompy podczas grzania. Jedynie odpowiada za włączenie i wyłączenie sprężarki.

 

Czy Ty masz bufor?

Edytowane przez Sobit
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co może być przyczyną tego że pompa ustawiona na stałe grzanie wody nie jest w stanie utrzymać zadanej temperatury wody (27 C)? Potrafi przestrzelić zadaną temperaturę nawet o 5 stopni aby za chwilę się wyłączyć. Dodam że próbowałem różnych ustawień z TH on/off bez powodzenia bo pompa za każdym razem dochodząc do temperatury zadanej zamiast zmniejszać moc dalej ją jeszcze zwiększa powodując przewymiarowanie. Niby inwerterowa i powinna się ładnie dopasować do zapotrzebowana a zachowuje się w zasadzie jak on/off.

 

Przy 100l buforze i 27st zadanych będzie ciężko uzyskać zadawalający efekt. Teoretycznie najstabilniej powinna w takiej sytuacji działać na "th on/off heating water typ2" co daje -4 +4st histerezy.

Pytanie co jest za buforem, jakaś automatyka? sama dodatkowa pompa obiegowa? Jak sterowana i o jakiej wydajności. Zachowuje się jakby po stronie instalacji był za mały odbiór ciepła.

Możesz spróbować tryb cichy to ograniczy moc maksymalną.

 

podłogówka bez siłowników plus bufor 100L wpięty równolegle. Różnica w temperaturze wyjściowej z pompy i wejściowej na podłogówkę po buforze to średnio 2,5 C. Dziwi mnie jeszcze jedna rzecz. Mianowicie w pompie jest zainstalowany przepływomierz ale już w menu sterownika nie ma prostej informacji na temat COP czy ilości wyprodukowanych kWh a w dodatku pompa obiegowa działa ze stałą wydajnością.

 

Do pomiaru COP musi być jeszcze pomiar zużycia energii. Z tego co kojarzę jest jakiś dodatkowy moduł do tego.

Edytowane przez MMPC
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie jak już wcześniej pisałem nie chodzi o taktowanie, a o pływanie mocy i opóźnione jej zmniejszanie. Bawiłem się przepływem, to po jego zmniejszeniu, nie przebija i nie spada, aż tak mocno. Niestety delta rośnie na buforze, co niesie za sobą konieczność podniesienia temp. ze względu na grzejniki, bo automatycznie idzie na nie niższa temperatura. Termika nie wpływa na samą pracę pompy podczas grzania. Jedynie odpowiada za włączenie i wyłączenie sprężarki.

 

Czy Ty masz bufor?

 

 

Najstabilniej będzie działało jak ma sie stały odbiór , czyli np. ogrzewanie podłogowe , bez żadnych termostatów i itd ..

 

I u mnie tak jest ...

 

Na stabilność pracy LG nie narzekam. Pompa potrafi stabilnie trzymać temperaturę przez wiele godzin. Oczywiście są czasami pewne "odchylenia" (np. po defroście) ale w większosci jest stabilnie.

 

U mnie mam ustawione 30 stopni + dodatkowy termostat z histerezą 0,5 stopnia.

 

Czym bardziej skomplikowane instalacja tym ciężej będzie stabilnie aby pompa pracowała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Za buforem nie ma na razie żadnej automatyki. Pompkę obiegową włączyłem na 3 bieg (60W) i po rozkręcałem na max rotametry. Delta temperatury po buforze zmniejszyła się z 6 C do 2 C i pompa przestała się wyłączać ale będę musiał zjechać teraz jeszcze temperaturą zadaną bo widzę że ilość wyprodukowanej energii mi wzrosła o jakieś 30% a puki co nie potrzebuję wzrostu temperatury w domu. Do wyliczania COP używam cyfrowych termometrów zamontowanych przy wlocie i wylocie pompy oraz licznika energii Shelly wpiętych do Domoticza
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem że nie o to do końca pytasz ale u mnie na jeden defrost jest pobierane z instalacji jakieś 0,3- 0,4 kWh. Sam defrost trwa 4 min. więc przy włączonych grzałkach 6kW daje też 0,4kWh. Jeśli pompa ma zapas mocy to chyba dołączanie grzałki nie jest energetycznie dobrym posunięciem chyba że będzie miało to wpływ na późniejszą sprawność pompy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy ktoś testował ile pompa zużywa energii na defrost z grzałkami i bez?

 

Z grzałkami czy bez na defrost potrzebne jest tyle samo energii. Grzałki zapobiegają dużemu spadkowi temperatury w instalacji podczas defrostu. Jeżeli wyłączysz grzałki energia musi być uzupełniona po defroście przez układ sprężarkowy co energetycznie jest bardziej ekonomiczne. Wszystko pod warunkiem, że jest wystarczający zapas mocy samej sprężarki aby dostarczyć wystarczającą ilość energii do następnego defrostu.

 

Paradoksalnie przy mocno obciążonej PC przy temperaturze od -3 do 0 stopni i dużej wilgotności, wyłącznie grzałek może pogorszyć sprawę. PC próbuje dociągnąć do temperatury docelowej pełną mocą, bardzo szybko doprowadzając do ponownego zalodzenia wymiennika.

Nie wiem czy wszystkie modele tak mają ale zauważyłem, że u mnie przy maksymalnym obciążeniu nieprawidłowo działa odladzanie. Wygląda jakby przełączało się w tryb czasowy zamiast wydajnościowego, doprowadzając do całkowitego zalodzenia wymiennika.

Czy ktoś spotkał się z takim problemem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja miem opomiarowaną i jak nie zaszła z parowaniem do ok - 25C to defrostu nie było. Z kolei jak był to robiła go na zbyt wielkiej mocy sprężarki i zbyt długo.

 

Zacząłem się zastanawiać czy czujnik temperatury zewnętrznej nie jest za blisko parownika. Jest umieszczony 2 cm od lameli wymiennika. Jak jest mgła wymiennik potrafi całkowicie pokryć się śniegiem i nie przepuszczać powietrza. Blisko umieszczony czujnik będzie pokazywał niższą temperaturę niż prawdziwa co teoretycznie mogło by mylić algorytm wyzwalający odszranianie. (o ile algorytm jest oparty na porównywaniu temperatury parowania z zewnętrzną)

Z drugiej strony nie wydaje się, żeby urządzenie produkowane tyle lat miało nieprawidłowo umieszczony czujnik.

 

Długość odszraniania jest u mnie prawidłowa. Działa dopóki całkowicie wymiennik nie zostanie wysuszony. W zależności jaka warstwa lodu się uzbierała czas jest różny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja PC pracuje z COP na poziomie 2,3 i sie zastanawiam czy ten typ tak ma czy może moje pomiary są jakieś mocno przekłamane.

Pompa obiegowa musi być sterowana przez PC,

Przy Tz > 0C , przy ogrzewaniu podłogowym, Tob = > 30 C ;

- to COP powinien być ok; 4,0,

Warto uzupełnić stopkę;

- o ogrzewaniu podłogowym, bufor =100 l,

- OZC ???

Edytowane przez Andrzej5101
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z jakimi sprawnościami przy obecnych temperaturach Wam teraz Thermy V pracują? Bo moja pracuje z COP na poziomie 2,3 i sie zastanawiam czy ten typ tak ma czy może moje pomiary są jakieś mocno przekłamane.

 

Musisz pamiętać, że przy przepływach rzędu kilkudziesięciu litrów niewielka różnica w pomiarze temperatury na wejściu i wyjściu wody z PC daje duży błąd.

Dla dokładnego pomiaru musiałem wykalibrować między sobą czujniki. W moim przypadku każdy 1stopień różnicy to jest około 3,5kW mocy.

 

COP u mnie możesz sprawdzić w stopce z pv monitora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym momencie dom jeszcze nie zamieszkały a temperatura utrzymywana w okolicy 15 C. Pompa ustawiona w tryb grzania na temp. 26 C ale dodatkowo w trybie silent z powodu taktowania. W trybie normalnym jest jeszcze gorzej z efektywnością bo pompa ciągle wachluje mocą od w zasadzie 0 do 3,3 kW kilka razy pomiędzy defrostami.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym momencie dom jeszcze nie zamieszkały a temperatura utrzymywana w okolicy 15 C. Pompa ustawiona w tryb grzania na temp. 26 C ale dodatkowo w trybie silent z powodu taktowania. W trybie normalnym jest jeszcze gorzej z efektywnością bo pompa ciągle wachluje mocą od w zasadzie 0 do 3,3 kW kilka razy pomiędzy defrostami.

 

Skąd bierzesz informacje o przepływie i jak dokładne są termometry? Jeżeli PC pracuje stabilnie w trybie cichym raczej mało prawdopodobne żeby było to COP 2.3.

Jeżeli co chwile się włącza i wyłącza efektywność będzie niska, bo przy każdym zatrzymaniu wyrównywane jest ciśnienie i dużo energii jest tracone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Informacje o przepływie odczytuję z pompy i ręcznie przepisuje do algorytmu wyliczającego moc cieplną (przepływ stały, delta zmienna). Termometry to ds18b20 z dokładnością do 0,1 C

 

Sprawdź czy czujniki pokazują dokładnie to samo, bo niby ds18b20 są fabrycznie kalibrowane ale niestety różnice miedzy poszczególnymi egzemplarzami potrafią dochodzić do 1,5 stopnia. Osobiście wrzucałem kilka czujników do kubka z gorącą wodą i sprawdzałem jakie będą różnice miedzy czujnikami w zakresie powiedzmy od 70 do 20 st. wprowadzając następnie korekty do odczytów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacząłem się zastanawiać czy czujnik temperatury zewnętrznej nie jest za blisko parownika. Jest umieszczony 2 cm od lameli wymiennika. Jak jest mgła wymiennik potrafi całkowicie pokryć się śniegiem i nie przepuszczać powietrza. Blisko umieszczony czujnik będzie pokazywał niższą temperaturę niż prawdziwa co teoretycznie mogło by mylić algorytm wyzwalający odszranianie. (o ile algorytm jest oparty na porównywaniu temperatury parowania z zewnętrzną)

Z drugiej strony nie wydaje się, żeby urządzenie produkowane tyle lat miało nieprawidłowo umieszczony czujnik.

 

Długość odszraniania jest u mnie prawidłowa. Działa dopóki całkowicie wymiennik nie zostanie wysuszony. W zależności jaka warstwa lodu się uzbierała czas jest różny.

Z tego co obserwowałem, to tam najprawdopodobniej algorytm oparty na czujniku za wymiennikiem, on też odpowiada za koniec defrostu gdy na nim osiągnie ok 12-15C. Otóż PC zapamiętuje jego temperaturę po ustabilizowania parametrów po starcie następnie porównuję jego tsmperature do tej zapamiętanej referencyjnej. Gdy delta przekroczy pewien próg, to jest wyzwalany defrost. Dodatkowo musi być kaganiec czasowy nim czas od startu do defrostu, bo kilka razy miałem taką syt, że pompa taktując, mając cykle pracy po ok 15min potrafiła cała zamarznąć i nie wpaść na pomysł, że przecież można by sobie zrobić defrost.

Z kolei defrost w Midei M-Thermal jest zbyt czuły, delta jest bardzo mała dosłownie 3-4K niżej i jest defrost.

Trzecia sprawa, pompa nie ma robić defrostu do wysuszenia wymiennika tylko do momentu aż zejdzie cały szron.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tym momencie dom jeszcze nie zamieszkały a temperatura utrzymywana w okolicy 15 C. Pompa ustawiona w tryb grzania na temp. 26 C ale dodatkowo w trybie silent z powodu taktowania. W trybie normalnym jest jeszcze gorzej z efektywnością bo pompa ciągle wachluje mocą od w zasadzie 0 do 3,3 kW kilka razy pomiędzy defrostami.

 

Raczej ustaw wyższą temp zasilania i steruj termostatem albo czasowo , bo takie piłowanie na tak niskiej temepraturze to raczej chyba zbyt ekonomiczne nie jest.

Lepiej daj wyższą temp zasilania i niech pompa działa po prostu krócej.

 

Ja u siebie testowałem i takie "piłowanie" na jak najniższej temp zasilania wcale tak ekonomiczne nie jest a szkoda samej pompy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...