ziolek1986 29.01.2017 18:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2017 WItamBuduję domek z projektu z7 35. Okna 3 szybowe, 20cm styropian na elewację. Poddasze ocieplone pianką PUR 22cm.Mam Pytanie. Jaką powietrzną pompę polecicie? Jedni instalatorzy polecają by dobrać pompę pod zapotrzebowanie energetyczne domu ( 5kw, ale ja daję grubszy styropian i lepiej dach ocieplam no i 3 szyby).Druga szkoła poleca by wybrać mocniejszą która wg. ich będzie działać krócej. Proszę o opinię tych, którzy już używają pomp na podobnej powierzchni domów. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BrodowskiG 29.01.2017 19:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2017 pompę dobiera się na 85-90%, największe mrozy są przez kilka, kilkanaście godzin w roku, taniej jest dogrzać prądem niż brać większą pompę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 29.01.2017 19:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2017 pompę dobiera się na 85-90%, największe mrozy są przez kilka, kilkanaście godzin w roku, taniej jest dogrzać prądem niż brać większą pompę W tym przypadku ta zasada nie jest do konca prawidłowa. Projektowe obciązenie tego budynku to ok 3 kW, czy mamy dobrac pompę o mocy 2,5-3 kW? to bezsens bo przeciez jest jeszcze przygotowanie cwu. A dobrze by było aby wykorzystac co nieco z II taryfy. A tak przy okazji podaj modele pomp o mocy 3 kW i róznice cen w stosunku do pomp 5-6 kW. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BrodowskiG 29.01.2017 20:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2017 wiadomo, że jak ktoś chce wykorzystać tańszą taryfę to powinien dobrać większą pompę, ale może przy zapotrzebowaniu 3kW wybierze taryfe całodobową, to już indywidualna sprawa można kupić aquarea 3 kW i grzac całą dobe, 5 kW żeby więcej w taniej taryfie albo 7kW i wyłącznie w taniej. zakladajac grzanie całodobowe to przy zapotrzebowaniu 3kW niech pompa daje 10% mocy na cwu co da w ciągu doby ponad 7 kWh, to na wodę w zupełności wystarczy a te 2-3 dni po -20 to sobie wode grzałką zagrzeje (w zasobniku, nie misce ), jakby chciał zrezygnowac z grzania grzałką przez te 2-3 dni to musiałby kupić pompę 5kW za tysiaka więcej, więc po ilu latach tego tysiaka się wyda na prąd do grzałki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 29.01.2017 20:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2017 Projektowe obciązenie tego budynku to ok 3 kW, czy mamy dobrac pompę o mocy 2,5-3 kW? to bezsens bo przeciez jest jeszcze przygotowanie cwu. Dlaczego bezsens? Zostanie w zapasie jeszcze z 1,5kW grzałek. A jest coś takiego, jak COP który jest zależny od różnych czynników - w tym, w przypadku inwertera, od % obciążenia. Pompa dobrana tak, żeby przy -20* wszystko opędziła sprężarką pracując na 100% będzie przez większość czasu pracowała na minimum modulacji zatem z COP sporo mniejszym, niż optymalny w danych warunkach. Bezsens, to kupowanie wydawanie ponad 20K zł na urządzenie, które rocznie wyprodukuje jakieś 4MWh ciepła za 440zł i trzeba jeszcze ze 350zł co roku dopłacić za przegląd gwarancyjny. Czyli razem zamiast wydać 1320zł na prąd do kotła elektrycznego wydajemy 800zł. Niby 500zł oszczędności co roku. To ile czasu będzie się zwracała różnica w cenie urządzenia? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 29.01.2017 20:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2017 (edytowane) Dlaczego bezsens? Zostanie w zapasie jeszcze z 1,5kW grzałek. A jest coś takiego, jak COP który jest zależny od różnych czynników - w tym, w przypadku inwertera, od % obciążenia. Pompa dobrana tak, żeby przy -20* wszystko opędziła sprężarką pracując na 100% będzie przez większość czasu pracowała na minimum modulacji zatem z COP sporo mniejszym, niż optymalny w danych warunkach. Bezsens, to kupowanie wydawanie ponad 20K zł na urządzenie, które rocznie wyprodukuje jakieś 4MWh ciepła za 440zł i trzeba jeszcze ze 350zł co roku dopłacić za przegląd gwarancyjny. Czyli razem zamiast wydać 1320zł na prąd do kotła elektrycznego wydajemy 800zł. Niby 500zł oszczędności co roku. To ile czasu będzie się zwracała różnica w cenie urządzenia? Nie wypowiadałem sie na temat sensownosci w takim przypadku instalacji pompy ciepła bo takiej sensownosci nie ma. Nie o to pytał ziolek1986, gdyby zapytał to bym sie wypowiedział. Odniosłem sie tylko zasady doboru mocy pompy. Owszem gdyby znaczna ale to znaczna róznica między pompą 3 kW a 5 kW (oczywiscie tego samego producenta) to mozna sie zastanowic nad tą mniejszą, ale takie róznice raczej nie wystepują. Co do kotła elektrycznego to nie ogrzeje nam cwu, czy nie lepiej bufor z grzałkami i wezownicą cwu i wtedy mamy 100% II taryfy na co i cwu, po co dwa urządzenia? Dlaczego ma wyprodukowac tylko 4000 kWh, a gdzie cwu? Nie wiem dlaczego, ale forum jest taka dziwna mania zanizania wszystkiego począwszy od cen instalacji koncząc na zapotrzebowaniu/zuzyciu energii. Edytowane 29 Stycznia 2017 przez asolt Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BrodowskiG 29.01.2017 20:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2017 nie ma co analizować wielu rozwiązań, bo zrobi się temat o wyższości świąt... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 29.01.2017 20:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2017 wiadomo, że jak ktoś chce wykorzystać tańszą taryfę to powinien dobrać większą pompę, ale może przy zapotrzebowaniu 3kW wybierze taryfe całodobową, to już indywidualna sprawa Moze i indywidualna ale wystarczy ok 34% całkowitego zuzycia w II taryfie aby ta taryfa była bardziej opłacalna od G11 (aktualne dla Tauronu dla innych dystrybutorów ten procent moze byc inny) Dlaczego więc nie skorzystac z g12w. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 29.01.2017 20:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2017 Owszem gdyby znaczna ale to znaczna róznica między pompą 3 kW a 5 kW (oczywiscie tego samego producenta) to mozna sie zastanowic nad tą mniejszą, ale takie róznice raczej nie wystepują. Ale mocniejsza PC oznacza droższą eksploatację. Weźmy taki obrazek z sąsiedniego wątku: http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=379154&d=1484943576 Przy +2* grzejemy CWU do 50*. I co mamy? W zależności od obciążenia grzejemy tą samą pompą z COP od 2,16 do 2,74 To przykład, bo, niestety, nie wszyscy producenci chwalą się takimi tabelami czy wykresami COP w zależności od obciążenia. Ale zasada dotyczy wszystkich inwerterów. Przepłacamy i przy zakupie, i przy używaniu, jak pracuje ciągle na minimum (poza największymi mrozami). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 29.01.2017 21:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2017 Ale mocniejsza PC oznacza droższą eksploatację. Weźmy taki obrazek z sąsiedniego wątku: http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=379154&d=1484943576 Przy +2* grzejemy CWU do 50*. I co mamy? W zależności od obciążenia grzejemy tą samą pompą z COP od 2,16 do 2,74 To przykład, bo, niestety, nie wszyscy producenci chwalą się takimi tabelami czy wykresami COP w zależności od obciążenia. Ale zasada dotyczy wszystkich inwerterów. Przepłacamy i przy zakupie, i przy używaniu, jak pracuje ciągle na minimum (poza największymi mrozami). Drozszą eksploatację dla g11, przelicz to dla g12w Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BrodowskiG 29.01.2017 22:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2017 Drozszą eksploatację dla g11, przelicz to dla g12w a komfort? patrzec na zegarek? nie zawsze pieniadze są najważniejszym kryterium, tym bardziej jeśli to są małe kwoty Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 29.01.2017 23:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Stycznia 2017 Drozszą eksploatację dla g11, przelicz to dla g12w Jak taryfa wpływa na COP? Tu nie ma co przeliczać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michalck81 30.01.2017 03:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2017 Jak taryfa wpływa na COP? Tu nie ma co przeliczać. Jak to nie ma, w G12/12w grzejniki elektryczne mają COP=2 w stosunku do 1 strefy czasowej żartuję oczywiście Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mac_612 30.01.2017 06:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2017 Jak taryfa wpływa na COP? Tu nie ma co przeliczać. Oczywiście, ze ma wpływ (pośrednio) - W g11 grzejesz stale/w dzień na niskiej modulacji, a w g12w grzejesz okresowo/w nocy, z mocą wyższą np o 100%. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 30.01.2017 08:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2017 Oczywiście, ze ma wpływ (pośrednio) - W g11 grzejesz stale/w dzień na niskiej modulacji, a w g12w grzejesz okresowo/w nocy, z mocą wyższą np o 100%. Wybór taryfy nie ma wpływu jak mogę poustawiać grzanie. Jak mi to poprawi COP, to czemu miałbym nie poustawiać w G11 tak samo,jak w G12? 100% też nie jest, jak widać na obrazku, optymalnym wyjściem dla COP. Więc skakanie ze 100% do minimum modulacji tylko przez chwilę da optymalny COP. Fakt, że pracując ciągle dobrze dobrana PC będzie tylko przez pewien czas w pobliżu obciążenia optymalnego - ale przewymiarowana będzie przez dużo krótszy czas. A właśnie - czemu nikt nie dobiera pomp tak, żeby przez jak najdłuższy czas pracowała na najwyższym COP? A ewentualny brak mocy (gdyby faktycznie miał miejsce) nadrabiała grzałką? To wymaga od instalatora większej wiedzy. Zwłaszcza, jak się uwzględni jak poszczególne modele dobierają moc (czyli np. pilnują różnicy temperatury na powrocie i wyjściu). A może to się nie da tak dobrać, bo sterownik i tak dobiera moc wg innych algorytmów, niż faktyczna utrata ciepła przez budynek? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pod 30.01.2017 09:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2017 Weźmy taki obrazek z sąsiedniego wątku: http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=379154&d=1484943576 Przy +2* grzejemy CWU do 50*. I co mamy? W zależności od obciążenia grzejemy tą samą pompą z COP od 2,16 do 2,74 To przykład, bo, niestety, nie wszyscy producenci chwalą się takimi tabelami czy wykresami COP w zależności od obciążenia. Ale zasada dotyczy wszystkich inwerterów. Przepłacamy i przy zakupie, i przy używaniu, jak pracuje ciągle na minimum (poza największymi mrozami). Z którego wątku jest tabela? Albo inaczej... gdzie znaleźć coś podobnego dla pomp Samsung EHS ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 30.01.2017 09:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2017 Z którego wątku jest tabela? Albo inaczej... gdzie znaleźć coś podobnego dla pomp Samsung EHS ? Tabelka z tego wątku. Nie widziałem, żeby jakikolwiek inny producent tak szczegółowymi tabelkami się chwalił. Nawet, jak podają moc i COP dla tak wielu temperatur (co już jest rzadko spotykane) to nie dorzucają do tego jeszcze obciążenia. Jak znajdziesz jakiegokolwiek innego producenta, to wrzuć - też chętnie poczytam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
noc 30.01.2017 19:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2017 Może lekko odbiegnę od tematu.Czy liczyłeś chociaż z grubsza czy ta PC ma sens. Przy takim zapotrzebowaniu na paliwo, to wygląda na większą ekonomiczność grzania prądem bezpośrednio. Poświęcisz na to chwilę, a będziesz miał spokojne sumienie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
oszczednyGrześ 30.01.2017 20:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2017 Może lekko odbiegnę od tematu. Czy liczyłeś chociaż z grubsza czy ta PC ma sens. Przy takim zapotrzebowaniu na paliwo, to wygląda na większą ekonomiczność grzania prądem bezpośrednio. Poświęcisz na to chwilę, a będziesz miał spokojne sumienie. Zdecydowanie. Lepiej dołożyć izolacji jeszcze a nie bawić się w centralne w takim domku... Jak coś są jeszcze pompy p-p. Ale nie każdemu może to odpowiadać. Masz według mnie 2 opcje: 1. Grzanie z COP 1 - dołóż izolacji. 2. Grzanie pompą p-p plus kable lub grzejniki (plus taki że mamy przy okazji chłodzenie). Dom obowiązkowo szczelny z wentylacją mechaniczną! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ziolek1986 31.01.2017 19:04 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2017 (edytowane) Zdecydowanie. Lepiej dołożyć izolacji jeszcze a nie bawić się w centralne w takim domku... Jak coś są jeszcze pompy p-p. Ale nie każdemu może to odpowiadać. Masz według mnie 2 opcje: 1. Grzanie z COP 1 - dołóż izolacji. 2. Grzanie pompą p-p plus kable lub grzejniki (plus taki że mamy przy okazji chłodzenie). Dom obowiązkowo szczelny z wentylacją mechaniczną! Powietrze - Powietrze jakoś do mnie nie przemawia - rodzice mają w sklepie i musieli piecyk dokupić bo po prostu chłodem wiało przy -2. Ile bym musiał dołożyć izolacji przy P-P? Kable i grzejniki? Wydawało mi się ,że P-P działają jak klimatyzator czyli nawiew? Jak przy takiej pompie nagrzać wodę? Edytowane 31 Stycznia 2017 przez ziolek1986 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.