Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Zmiana ławy na płytę czy warto tak modyfikować dom....


Recommended Posts

Witam. właśnie z Żonką zaczynamy działać w sprawie pozwolenia na budowę dom przy cyprysowej 30 postawiony jest na ławach z schodami pomiędzy garażem a częścią mieszkalną. Chciałem postawić dom na płycie fundamentowej ze względu na to że jest cieplejsza a na działce mamy piaski jednak na razie jeden projektant namawiał nas do pozostania przy ławach ze względu na duże zmiany jakie trzeba było by nanieść na projekt.... Min poszerzyć hall o 0,5 m żeby wydłużyć schody o dwa stopnie tj 2x 17,5 cm dzięki czemu można by było część garażu podnieść do góry i zniwelować schody na parterze.

Czy myślicie że takie zmiany w momencie adaptacji budynku bardzo dużo podnoszą koszty cena za adaptację 1800zł ile może kosztować taka zmiana i czy warto?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy warto?

 

To odwieczny dylemat rozważających taką zmianę.

kaszpir007 i ja w tym samym czasie mieliśmy taki dylemat i jesienią sobie o tym dyskutowaliśmy, liczyliśmy.

Mi wyszło, że płyta się nie opłaca, jemu że się opłaca. Ja po wykonaniu ław utwierdziłem się, że miałem rację, on po wykonaniu płyty też jest zadowolony z decyzji.

Moje rozważania i wyliczenia w sygnaturze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie robisz domu bardzo energooszczednego to nie ma sensu plyta. Doloz lepiej te pieniadze do WM. A plyte musi zprojektowac i zrobic ktos kto ma o tym pojecie, niestety malo takich ludzi, wiec im prosciej tym mniejsze prawdopodobienstwo ze cos bedzie skopane.

Takei moje zdanie - chociaz bede mial parterowke 200 pow zabudowy i w moim przypadku plyta na 10 cm styro wynioslaby ok 60 tys - chociaz przy pbecnych cenach styro pewnie jeszcze drozej. Law mam chyba 75mb - licze 450 zl na gotowo mb = ok 34tys

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie płyta fundamentowa (15cm styropianu pod podłogą) , 18cm dookoła płyty , 25cm betonu B25 , stal fi12 co 25cm ze wszsytiki robotami ziemnymi i hydrauliką i z robocizną dla wykonawcy wyniosła niecałe 30tys zł.

Płyta 135m2

 

Tyle że u mnie jeszcze trochę trzeba będzie dopłacić , bo jeszcze chce dać 10cm styropianu i na to wylewkę.

 

Czy się opłaca ?

 

Może odpowiem przewrotnie ...

 

U mnie znajomy deweloper który buduje domy na sprzedaż (kilkanaście rocznie , a czasami wiecej) od 3 lat robi domy TYLKO na płycie fundamentowej , a jak go znam to wiem że ma węża w kieszeni i zmienia "technologię" tylko wtedy gdy mu się opłaca ....

 

Osobiście uważam że zwykłe fundamenty to już przeszłość, tak samo jak klejenie bloczków na zwykłą zaprawę (grube spoiny) , wentylacja grawitacyjna jak i kocioł na paliwo stałe ...

Edytowane przez kaszpir007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie płyta fundamentowa (15cm styropianu pod podłogą) , 18cm dookoła płyty , 25cm betonu B25 , stal fi12 co 25cm ze wszsytiki robotami ziemnymi i hydrauliką i z robocizną dla wykonawcy wyniosła niecałe 30tys zł.

Płyta 135m2

 

Tyle że u mnie jeszcze trochę trzeba będzie dopłacić , bo jeszcze chce dać 10cm styropianu i na to wylewkę.

 

 

Hej kaszpir007,

 

Podzielisz się informacją ile kosztowała Cię sama robocizna?

Ostatnio dostałem ofertę na 16k PLN, w tym zagęszczenie piasku pod chudy beton, wylanie chudego (minimum 10 cm), ułożenie XPSu 10cm x 2, ułożenie kanalizacji, wykonanie zbrojenia (górne i dolne fi 12) i betonowanie. Płyta ma łącznie 102 m2, grubość płyty 25cm.

Trochę ta kwota mnie zaskoczyła...

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej kaszpir007,

 

Podzielisz się informacją ile kosztowała Cię sama robocizna?

Ostatnio dostałem ofertę na 16k PLN, w tym zagęszczenie piasku pod chudy beton, wylanie chudego (minimum 10 cm), ułożenie XPSu 10cm x 2, ułożenie kanalizacji, wykonanie zbrojenia (górne i dolne fi 12) i betonowanie. Płyta ma łącznie 102 m2, grubość płyty 25cm.

Trochę ta kwota mnie zaskoczyła...

 

Pozdrawiam

 

Co do robocizny , to płaciłem wykonawcy za wybudowanie domu od pustego pola do stanu SSO + kompletny dach.

Podzililiśmy pracę na 3 etapy i wykonawca wycenił robociznę przy płycie na 3000zł , ale dopłaciłem 1000zł , bo sądził że bede robił na gotowych siatkach fi8 a nie że całe zbrojenie trzeba będzie robił samodzielnie ...

 

Wycenę jaką dostałeś to dla mnie zwykłe złodziejstwo.

 

U mnie jakbym się zdecydował na zwykłe fundamenty (a była taka chwila , bo okazało się że mam źle wyrysowaną płytę) to musiałbym spoooro dopłacić (chyba 8 tys do robocizny z dodatkowymi robotami ziemnymi

 

Płytę robi się szybko , a jak jeszcze stosuje się gotowe siatki to spokojnie w 2-3 dni można ją ukończyć ...

 

Zobacz mój dziennik (w podpisie) i zobacz jak szybko u mnie robili i to w extremalnych warunkach ...

U mnie długo robili zbrojenia , bo skomplkowane i sporro , bo miałem sporo ścian konstrukcyjnych ...

 

Co do "chudego" to zależy jakie warunki glebowe , u mnie nie było wylewane chudego ...

Edytowane przez kaszpir007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U Nas z założenia koszty płyty nie powinny być duże powierzchnia około 110m2 do tego piasek na działce.

Ściągniecie humusu - drenaż- ewentualnie chudy beton - na to xps i zbrojenie z płytą.

Pytanie czy taka zmiana fundamentu patrząc na projekt będzie dużo kosztować u projektanta. Głównie przeszkadzają różnice poziomów w ławach żeby prosto przeprojektować na płytę. Ile was kosztowała przeprojektowanie projektu z ław na płytę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U Nas z założenia koszty płyty nie powinny być duże powierzchnia około 110m2 do tego piasek na działce.

Ściągniecie humusu - drenaż- ewentualnie chudy beton - na to xps i zbrojenie z płytą.

Pytanie czy taka zmiana fundamentu patrząc na projekt będzie dużo kosztować u projektanta. Głównie przeszkadzają różnice poziomów w ławach żeby prosto przeprojektować na płytę. Ile was kosztowała przeprojektowanie projektu z ław na płytę?

 

U nas było około 20cm humusu a potem piasek ...

Więc robót ziemnych bardzo mało i wymiany gruntu także ...

 

Chudego betonu nie mam bo nie było potrzeby , z XPS też zrezygnowałem , bo teren piaszczysty dobrze przepuszczalny i nie ma wysokiego poziomu wód. Zamiast tego mam EPS200.

 

U mnie zmiana ze zwykłych fundamentów na płytę podczas adaptacji kosztowała 100zł.

 

Są firmy "polecane" któe zajmują się projektowaniem płyt , tutaj na forum wielu ludzi korzytsało z tych firm.

Myślę że dla normalnego projektanta z praktyką wykonanie takej płyty nie będzie problemem ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy możecie podać namiary na takie firmy, dziś jadę popytać okolicznych projektantów pewnie będą gadać " Panie po co panu płyta to nie teren górniczy " ehh U mnie sama zmiana płyty nie jest możliwa trzeba jeszcze podnieść część budynku do góry. Co za tym idzie zmiana stropów długości schodów itp. Dlatego chciałbym sprawdzonego projektanta i mam nadzieje że cena mnie nie zabije .... przekroj.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego chciałbym sprawdzonego projektanta i mam nadzieje że cena mnie nie zabije ....

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=382541

 

Przy tym rzucie wygląda przeprojektowanie konstrukcji. Drogo będzie. Albo kombinowanie z dwiema płytami na osobnych poziomach - ale to pozbawi ciągłości izolacji a w tym wypadku nie da się podzielić w ten sposób, że część ogrzewana to jedna płyta, a nieogrzewana druga. Szukałbym innego projektu gdzie przynajmniej parter jest na jednym poziomie. I to nie tyko ze względu na płytę, ale też dla wygody. Schody to zło - zwłaszcza jak komuś strzeli jakaś kość w nodze albo, nie wiedzieć czemu, zestarzeje się i zniedołężnieje.

 

Aktualizacja:

Tak jeszcze popatrzyłem, to tu słabo jest zaprojektowana izolacja do gruntu. Te schody po środku domu są ślicznym mostkiem do gruntu. A wyglądają na obrazku jakby były ze styropianu.

Przecież ten pionowy kawałek izolacji schodów to jedno - a co z poziomym? To przecież piękny radiator przekazujący ciepło do gruntu.

 

A co do namiarów, to masz tutaj. W tym wątku masz też sporo informacji a udzielający się tmann* i vega1 "robią" w płytach.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś będę jeszcze u 2 projektanta zobaczymy jaką kwotą rzuci. Dzwoniłem też do firmy gdzie kupiłem projekt gdzie może za małą opłatą wymienić projekt na inny zobaczymy co wymyślą czekam na maila. Jak kupowałem projekt nie myślałem o płycie i to był błąd za który teraz będzie trzeba zapłacić ....

 

1 projektant wycenił wstępnie adaptację z zmianami na płytę fundamentową + podniesienie ścian kolankowych + wyrównanie poziomów na kwotę 3,5 tyś zł. Co sądzicie o tej kwocie dużo mało ??

Edytowane przez Magda i Daniel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbuj skontaktować się z firmami u których tutaj ludzie zamawiali projekty płyt ...

Cenowo chyba było nieźle a co najważniejsze nie były zbyt mocno "przewymiarowane" a to ważne ...

 

Twój projekt to dziwoląg a takie dziwolągi są później droższe w "adaptacji" i realizacji ...

 

Co do płyty to sami musicie przemyśleć ..

 

Ja mimo że buduje dom ekonomiczny to wiedziałem że chce płytę , bo nie chcę mieć kilkudziesiecio metrowych mostków termicznych , a nawet więcej , bo są jeszcze sciany wewnatrzne (działowe) ..

A koszt płyty nie jest aż tak wysoki aby z niego rezygnować , nawet w domu ekonomicznym ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym wyrównał poziom, skoro nie da się wymienić projektu. 4K zł, jeżeli to z zagospodarowaniem terenu i uzyskaniem PnB to IMO bardzo tanio przy takich przeróbkach. Poziom choćby części domu równo z gruntem to błąd. A podniesienie tego z 40cm spowoduje, że ta wyższa część to ponad 80cm ponad poziomem terenu. Jakieś usprawiedliwienie takiego działania to spadek na działce. Ale też wolałbym na płasko.

A czy płyta, czy ławy - to osobna kwestia do przeliczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaizen przeczytałem twoje za i przeciw co do płyty fundamentowej i faktycznie jeśli ceny były by porównywalne to warto przeprojektować.

 

Znalazłem architekta który zrobi adaptację z przeróbkami za 3,5 tyś czyli nie jest źle - wszystko było by na płycie plus podniesienie ścian kolankowych - największy problem to zmieszczenie schodów w klatce schodowej trzeba dodać dwa stopnie żeby wejść na piętro - zamysł jest taki że podnosimy stopień do 18,5 cm i z schodami wchodzimy do pokoju nad garażem (chyba przesuniecie ściany w pokoju 0,5 m w prawo).

 

Kwestia ławy czy płyta :

Pytanie jakie parametry będzie miała ta płyta fundamentowa. (ile cm betonu , ile stali i jakiej , czy xps czy eps200 itp) bo to generuje koszty.

Grunt pod płytę jest bardzo dobry bo jest piasek, pod humusem na głębokość co najmniej 2-3m ( obok jest dziura ktoś kradł piasek).

 

Moje założenia poprawcie Mnie jeśli się mylę.... Łącznie 110m2 fundamentu wg projektu naprężenia przyjęte pod fundamentem 200kPa

 

Ze względu że jest piasek nie trzeba dawać wylewki z chudego betonu 10cm .

Wzorując się na płycie izodom 2000 plyta_fundamentowa10_mini.jpg

 

Nie robiłbym podsypki ani drenażu ze względu na dobry teren (piasek)

Ułożenie instalacji wodno - kanalizacyjnych oraz pozostałych mediów.

Na piasku położyłbym izolację w postaci folii o grubości 0,6 mm

Następnie XPS 2x10 cm na zakładkę (koszta szacunkowe (10tyś)

Opaska przeciwwysadzinowa też XPS tylko 10cm (2 tyś)

Zbrojenie - wszystko zależy od projektanta raczej będzie na wyrost niż dokładnie obliczone i mieszane ( koszt 6-7k)

Beton 20cm C20/25 na 110m2 mniej więcej 23m3 to koszt około 6k

 

Co o tym sądzicie każda rada i sugestia jest dobra . Chciałbym decyzję podjąć jeszcze na początku tego miesiąca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaizen przeczytałem twoje za i przeciw co do płyty fundamentowej i faktycznie jeśli ceny były by porównywalne to warto przeprojektować..

 

A patrzyłeś na mój dziennik i to co pisałem ?

 

U mnie dom jest na "piaskach" Żadnego chydego betonu. Mała wymiana gruntu. Żadnego XPS bo nie ma żadnego sensu przy gruncie dobrze przepuszczalnym i niskiem stanie wód gruntowych.

To juz na "dzień dobry" mocno obniża koszty ...

 

Co do zbrojenia ...

 

To albo z gotowych siatek fi8 co 15cm , albo z pretów fi12 co 25cm , ale to już zalezy jak policzy projektant i jak nie ma przeciwskazań .

U mnie jest z pretów fi12 co 25cm.

 

Ilośc betonu , zapewne coś pomiedzy 20cm a 25cm , też zależy od warunków i projektu.

 

Styropian EPS200 pod płytą (myślę że dać 15cm) , i EPS100 na obrysie domu.

 

Opsaki wysadzinowej nie robi się jak grunt jest niewysadzinowy. Jak są piaski to ten koszt odpada ..

 

Później na płycie dać 5-10cm styopoianu , tak położyć podłogówkę , instalcje i iitd i na to wylewka ..

 

I będzie ciepło , bez mostków termicznie a sam dom będzie miał bardzo stabilną i pełną podstawę , dużo pewniejszą i solidniejsza niż zwykłe fundamenty ..

 

Jak to wyglądało u mnie możesz zobaczyć w moim dzienniku (linki w podpisie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej Kaszpir007 dzięki za zainteresowanie i pomoc.

Czytałem Twój dziennik i faktycznie płyta u Ciebie musiała wyjść tanio jeśli można wiedzieć to jaka była cena całości twojej płyty oraz skąd była ekipa która Ci to stawiała?

 

Hmm jeśli mam piasek to nawożenie też mi odpada.

Hmm Nie wiem czy eps200 zamiast XPS - Chodzi o to że na płycie nie dawałbym już styropianu tylko podłogówkę i chudziaka a cała płyta robiła by za akumulację ciepła pod Pompę Powietrza...? Co tym sądzisz?

Po obrysie budynku faktycznie można eps 100 zamiast XPS

Opaski wysadzinowej się nie robi w sumie chyba pomyliłem pojęcia bo chodziło mi o obrys budynku.

 

Ilość betonu w zależności od wysokości płyty jeśli 20cm to koszty 6 tyś jeśli 25cm to około 7,5k tak szacunkowo.

A co do zbrojenia hmm może warto zapytać projektanta jak by chciał to rozwiązać myślisz że od razu może powiedzieć jakie mniej więcej zbrojenie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież kwotę podawałem już i to w tym wątku ...

U mnie w dziennku widać ile czasu zajęło ekipie zrobieie płyty. Najdłużej zajęlo zbrojenie bo u mnie skompikowane (sporo ścian konstrukcyjnych)

 

30tys z kosztamiu robocizny.

 

Ja nie chciałem dawać wszystkiego w płycie , po pierwsze ze względu na bezpieczeństwo (jak dojdzie do np. pęknienia rury to nie ma jak tego naprawić) a po drugie że wymaga to idealnej precyzji i idealnego umieszczenia w tym miejscu gdzie ma być wszystko docelowo ...

Bo później nie ma juz możlowości poprawki ...

 

Dla mnie za duże ryzyko ...

 

Wykonawca który robil już plyt dziesiatki nigdy nie robił płyty ze wszystkim wewnątrz i wolałem nie ryyzkować.

 

I okazało się że miałem rację , bo u mnie rury hydrauliczne są trochę przesunięte bo wykonawca się "pomylił" ...

Obecnie to nie problem , bo się ukryje w wylewce i styropianie , ale jakbym miał to już w płycie wszsytko wykonane to była by tragedia ...

 

Dodatkowo aby płyta była już końcową warstwą musiała by być idealnie wylana (idealny poziom , idealnie wykończona).

 

Patrząć jak wygląda moja płyta to nie mogła by byc końcową warstwą. Jest wykonana dobrze , ale zapewne trzeba by ją moooocno szlifować aby można by ją uznać za nadajacą się do montażu na niej plytek/paneli ...

A to też dodatkowe koszty i za darmo tego wykonaca by nie zrobił ..

 

 

A co do akumulacji to u mnie bedzie 7cm wylewka i są mury które świetnie akumulują ciepło (Silikat).

Edytowane przez kaszpir007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie wszystko było podane a ekipa skąd może by się dało ich zatrudnić jeśli mój rejon okolice Wrocławia?

30tyś z robocizną przy 135m2 u Ciebie to u Mnie przy 110 i nawet xps powinno wyjść wyjdzie podobnie. Czyli nie jest źle takiej kwoty się spodziewałem.

 

Faktycznie nie pomyślałem że w 5cm chudziaka nie pomieszczę rur można by było wlać 10 cm betonu ale to chyba przesada i prościej dać styropian tylko wtedy stracę na akumulacyjności całej płyty.

 

A do tego dochodzi jeszcze kwestia że trzeba by było grzać całą płytę w tym garaż który ma być nie ogrzewany więc trzeba by było zrobić dylatację między garażem a domem.

 

Ale zaczynam powoli być zdecydowany na przeróbki teraz tylko pójść i dogadać się z architektem i wypytać o parametry płyty.

Edytowane przez Magda i Daniel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...