Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Bal bez docieplenia


Blazej.kata

Recommended Posts

Blazej.kata, osób z doświadczeniem jest tu całkiem sporo, ale bal balowi nierówny. Nie napisałeś z czego byś chciał wybudować dom. Inaczej będzie się zachowywał bal okrągły gdzie średnica będzie 30-60 cm, inaczej płazy, a jeszcze inaczej wspomniana przez Ciebie klejonka. Odpisał Ci Remiks, który już jakiś czas mieszka w domu z pełnego bala i jak widać nie marznie i nie bankrutuje. My dopiero się przymierzamy do budowy, więc doświadczeniem się póki co nie podzielę, ale też planuję taki dom i nie zamierzam bala zakrywać ociepleniem. Edytowane przez zychm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
  • Odpowiedzi 86
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Wyrażając swoja opinię, nic nie zwalnia Cię od robienia tego w cywilizowany sposób. Zacznij szanować zdanie innych, choć się z nim nie zgadzasz, a doczekasz się tego samego w stosunku do siebie....To nie watek o węglu, czy kaloryferach od Bogusława....Przeczytaj mój wpis jeszcze raz, i zrozum go tak, jak chciał jego autor, a nie Twoja wyobraźnia.

 

Pisałem w kontekście deprecjacji drewna i machlojek koncernów ceramicznych....Pisałem o bzdurnych wyliczankach, w odróżnieniu od rzeczywistych, realnych, uczciwych badań budulca jakim jest drewno....

 

Porównanie też jest, tylko trzeba je chcieć i umieć znaleźć....

 

Nie wiem czy faktycznie koncerny ceramiczne maczają w tym palce. Poczułeś się obrażony - to chciał bym Ciebie przeprosić.

 

Pamiętasz nie raz, nie dwa wytropiłem różne spiskowe materiały np folię isobooster, czy jakieś cudowne farby, czy w wątku o drzwiach zapodałem koledze wyliczenia odnośnie drzwi, czemu może mu się rosa zbierać na futrynie/ skrzydle.

 

Zobacz jaka dyskusja była w temacie porotherm dryfix czy jak tam. W załączniku sam sprawdzałem- bez żadnych porów w materiale -

szkielet = cegła pełna i nie wyszło to źle. Ale nie potrzeba z góry zakładać czegoś,. Jak padło hasło wyliczenia - to poczułem się wywołany do tablicy.

 

Sam mam dom drewniany, który wymaga mnustwo troski i wysiłku - żeby jeszcze służył. Nawet jak wymuskamy lambdę drewna do poziomu 0,1 W/mK

to raptem zapiszemy się na Uc = 0,25 W/m2K... przy 40cm grubym drewnie.

 

Wracając jeszcze do doświadczenia - z drewnianymi domami. Mieszkanie na wiosce od maleńkości, miało tą zaletę - że nie raz, nie dwa przebywałem w takich budynkach - zaraz wypadnie - ale to nie do samo drewno co teraz i nie ta technologia ... na plus starych rozwiązań, mszenie, wypełnienie przerw jeszcze polepą - plewy, końskie bobki, glina.

Lub i całość tynkowana, lub i całość później jeszcze w szalunku. Jest kilka tych warstw, które doszczelniają taki budynek. Jeśli do rana palenie wygasło, trzeba było mieć mega pierzynę, aby nie strzelać zębami. Owszem, taki dom był zgoła 2x lepszy niż goły ceglak- ( tu też się naraziłem kiedyś jak pisałem o kamiennych zamczyskach i też było "ciepło" w takim domu itp.. każda pliszka ogon swój chwali:D) Ile było wzburzenia - kiedy powiedziałem, że ceglaka trzeba docieplać ? a bo co ty piszesz, przecież mróz nie przechodzi.. no tak.. kierunek przepływu energii cieplnej pomylony, a jeszcze pocieszanie się, że szronu na ścianie nie ma, jak dyskutować ? z kimś takim ? coś jak hipoteza płaskiej ziemi, ludzie niektórzy wbili sobie do głowy że są oszukiwani - ziemia jest płaska, a każde mówienie, że jest inaczej = wspieranie światowego spisku.

 

W moim domu rodzinnym - murowany- też jest ciepło ba przyjemnie, centralne+ bufor i dość przyjemna sprawność .. tylko niech na dzień braknie ogrzewania- kiedy na zewnątrz jest -5np .. na drugi dzień wewnątrz będzie ile ? +5 oby tylko. Jak się grzeje ostro, to nie ma problemu- nawet jest czasem za ciepło. Grzejniki - teraz większe buhaje, to sobie doskonale radzą przy +50 zasilaniu. jest ciepło.

U kolegi- w drewniaku też jak się pali no miód - gorzej od podłogi - "ciągnie" ale grzejąc jest naprawdę przyjemnie. Myślę - że tydzień bez ogrzewania w takich domach, porównanie ich z wzorcami, wtedy dało by prawdziwy obraz. Zwłaszcza - że mam dobitne potwierdzenie..

gdzie na dom 140 m2 wyszło by niecałe 3mp .. a 2 m3 drewna jeśli by ogrzewać taki dom drewnem. I to co wyliczyłem się sprawdziło. I co nie opłaca się dobrze gacić ?

przecież to jest dopiero niebezpieczne ;) mógł by ktoś mając 15 arów wierzby energetycznej .. grzać się za free ;) dla sportu by sobie opał przygotował. No ale.

Dryfix prostopadle.jpg

Dryfix 44.jpg

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Merkava przepraszam że wcinam się w dyskusję z Piotrem ale zaciekawił mnie Twój post.

Na pewno masz rację co do tego że każda pliszka...;-)

Co do domów drewnianych każdy jest inny, sporo różnych technologii budowy itd.

Mam doświadczenie tylko w jednym domu drewnianym w którym mieszkam i wierz mi sporo mogę na jedo temat powiedzieć.

Np. to że w takim domu jak mój nie ciągnie po nogach od podłogi, rozwiązanie - izolowana płyta fundamentowa.

Mimo że dom nie jest stary z ich zaletami, mszenie, polepa, itp to jak na dom drewniany budowany z "zielonego", w technologi w pełni odrysowanego bala, bala jest szczelny.

Można by zrobić przy okazji eksperyment jak spada temperatura w ciągu tygodnia bez ogrzewania i zewnętrznej -5 jeśli by to kogoś interesowało;-) Wiem na pewno że w ciągu 2 dób nie spada na tyle by spać pod jakąś mega pierzyną;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
  • 2 months później...
Witam

 

mam pytanie czy ma ktoś doświadczenie z domem z bala, który nie ma docieplenia jak z izolacyjnością ?

 

Aby byla odpowiednia izolacja konieczna jest srednica bala powyzej 300 mm i odpowiednia tasma lniano konopna w miejscu laczenia bali na dlugosci .Tasme na laczeniach naroznych prowadzimy tylko do polowy lacznika nie wyprowadzac na zewnatrz gdyz bedzie wchlaniac wilgoc elementy zewnetrzne uszczelniamy

z zewnatrz termo izolatorem .Najlepszym izolacyjnym materialem na budowe domu z bala jest Pinus Cembra Pinus Sibericus

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak miałem kuchnię kaflową - wewnątrz domu który jest do głębokiego remontu - to było całkiem przyjemnie ..

oczywiście ściany to bale / płazy 18/20cm średnio + polepa.. sufit 10-12 cm deski jodłowe -większość zresztą drewna

w okolicy to jodła. Czy było zimno ? nie - jak się paliło w kuchni było przyjemnie i klimatycznie - mimo polepy...

zresztą kuchnia ogrzewała dwie izby.

Moim celem jest przywrócenie wnętrza - ciut innego. Będzie to wnętrze z "gołym" drewnem -ps

jak mi ktoś mówi - daj GK :sick: roboty jest naprawdę ogrom i trzeba to "po kochać" inaczej wypadało by rozebrać ;(

I w środku będzie lite drewno, na zewnątrz będzie typowa "szalówka" pewnie już przestawiałem .. a pod nią bardzo, bardzo dużo izolacji..

~60cm celulozy .. do tego mały RS.. z płaszczem wodnym i z moich "krzaków" mogę spokojnie "ogrzać dom .. a raczej klimat poprawić..

I nie odchodzę od tego planu, ponieważ każda opcja mogła by być równie dobra ..

 

odpowiedzcie sobie .. czy pod taką elewacją można dać izolację ? oczywiście że można, coś to zmieni w wyglądzie ?

zupełnie nic. Jeszcze bardziej poprawi się klimat - czy ktoś z Kolegów

narzeka, że musi troszkę przepalić np w połowie października ? taki stan można przeciągnąć na cały sezon. Cel najbardziej główny - zrobić dobrze i nie dawać pieniędzy na lichwę ! tj na kredyt..https://www.youtube.com/watch?v=AkVAO4vrsUA szkoda że las po dziaku przepadł..

w czeluściach - skarbu pańswa .. bo w nim rosły cudne jodły - od północy, gęsty przyrost - teraz było by jak z nalazł.. jeszcze muszę ponad 12m3 dębu na dechy przerobić :)

 

każdy zrobi jak będzie uważał, dałem przykład- że nie trzeba sobie od gęby odejmować wysokiego standardu energetycznego i tracić czegoś na "tradycyjnym" wyglądzie.

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ucieknie się od izolowania... pieniądze które "zaoszczędzi" się na nie daniu izolacji- trzeba będzie wydać na "opał" i ogrzewanie.

Przerabiałem wszystkie etapy jeśli chodzi o podejście - do izolowania .. od właśnie że to mało sensowne, a wynikało to z powtarzania sloganów,

po właśnie porządne izolowanie. Drewno jest tak przyjaznym materiałem... że do zrobienia elewacji wystarczy kawałek piły.. i z nudów idzie wykonać

dobrą elewację- a pod nią izolację umieścić..

Odbija się to na wyborze systemu ogrzewania, często gęsto poszerzają się horyzonty wyboru takiego systemu..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem trzeba zaczac od pytania ile sie chce miec stopni w domu - bo jedni lubia 28 a inni 19. Wiec dużo zalezy od tego.

Ja mam dom z plaza ok. 20cm dol jest nieocieplony w ogole - poddasze jest ocieplone, wiadomo caly dach docieplony welna 20cm i szczyty tez 20cm welny. "Czuć" zasadnicza roznice co jest normalne z tym, że na dole jak dla mnie jest dużo lepszy klimat, bo jest naturalna wentylacja. Na poddaszu żeby dało się życ kaloryfery muszą być przykręcone.

Tylko, że dla mnie 22 C to już niesamowity upał - dla mnie idealna temp to 19 C i wcale nie z oszczedności tylko z przyzwyczajenia od zawsze tyle mialem (w rodzinnym domu) i do tego jestem przyzwyczajony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temperatury ulubione - to jeden z niewielu subiektywnych parametrów - które można poruszyć i się nie obruszyć ;)

dokładnie jak Kolega pisze - jeden chce mieć taką temp, drugi taką. Mi bliżej do Twoich temperatur..

a w zasadzie 19/20st uznaję za idealną temp. Choć to zależy do dnia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się własnie szykuje do zimowania w nowym domu z bala, tylko nie mam pieca jeszcze:D także zdam relację po zimie.

Remiks, jak u Ciebie wygląda składanie bali czy wszędzie ładnie doszły i czy długo musiałeś czekać na taki stan. Bo u mnie jeszcze są w niektórych miejscach delikatne przerwy między balami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja się własnie szykuje do zimowania w nowym domu z bala, tylko nie mam pieca jeszcze:D także zdam relację po zimie.

Remiks, jak u Ciebie wygląda składanie bali czy wszędzie ładnie doszły i czy długo musiałeś czekać na taki stan. Bo u mnie jeszcze są w niektórych miejscach delikatne przerwy między balami.

Postaw kozę za 150zł i 2 m rury, dasz radę;-)

Doszły i rozeszły;-) Pytanie na jaki stan, dom z bala to zawsze jakieś delikatne nieszczelności co nie znaczy że przez nie wieje;-) Z drewnem jest tak że w jednym miejscu sczelina znika w innym się pojawia;-) Stan dość ustalony pojawi się po pierwszej zimie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Tutaj poniżej jest artykuł Wojciecha Nitki, na który natknąłem się na fejsie. Szczególnie go polecam dla naszego "czołgisty", ścisłowca, który bardzo uparcie trzyma się wyliczeń matematycznych. Odnośnie do matematyki to ja nic złego nie mam ;). Wszystko można wyliczyć. Słyszałem nawet, że według "obliczeń amerykańskich uczonych, bąk, taki owad, nie powinien latać, bo masa jego w porównaniu do siły nośnej jego małych i krótkich skrzydełek jest za duża", a lata. I to nawet dobrze :o.

 

O tutaj jest link o ociepleniu.

http://budujzdrewna.pl/domy-drewniane/domy-z-bali/jaka-grubosc-bali

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jurku - to najlepiej oddać się w ręce znachorów budowlanych - [pierwsze zrobisz sobie 15cm płyty z dolnym zbrojeniem, później dasz podłogówkę i górne zbrojenie..] tak w swojej fantazji, potrafią "doradzić" znojcy... Co tam wyliczenia, ważne wyciągnąć palec i wróżyć.. a to poważny grzech - wróżbiarstwo.

Jurku bo zasugerowałeś, że coś jest czego może nie być, a to zła wola nauki, że tego nie dostrzega.

Nie raz pisałem.. drewno ma naprawdę cudną pojemność cieplną.. 2,5 kJ/kg, też ma nawet lepszą lambdę jak tam przedstawiono .. w Filnlandi przyjmuje się 0,12 W/mK ..- suporex ma 0,16 W/mk.. Ale to jest kwestia - w pompowania ciepła do budynku..

Przecież jeszcze masywniejszy dom z pustaków ceramicznych + płyty żelbetowe.. U ścian 0,72 W/m2K.. i z tego nic już sezon startuje.. z grzaniem..

A że przepali się 35mp drewna - to taki mały szczegół. Owszem, jak będzie ocieplony dach, podłoga np płyta fu.. to jak zostanie jakieś 150m2 ściany -..

U 0,7 - to mamy 105 W/k (150m2*0,7 W/m2K) 105 x 40st.. (-20 ) 4 kW mocy.. a jak będzie 3 kW mniej - przy ścianie 0,1 W/m2K...

tak trzeba to rozpatrywać.. czy to jest dużo ? czy mało ? każdy niech sobie sam odpowie...

Troszkę to nieświadome wspieranie dostarczycieli np prądu, gazu .. żeby im się krzywda nie stała i nie powstał dom który ma ich daleko gdzieś..

 

Słyszałem nawet, że według "obliczeń amerykańskich uczonych, bąk, taki owad, nie powinien latać, bo masa jego w porównaniu do siły nośnej jego małych i krótkich skrzydełek jest za duża", a lata. I to nawet dobrze
Był program Ryśka Hamonda ..

gdzie kamera uchwyciła- czemu trzmiel może latać :)

spryciarz wytwarza siłę nośna - machając skrzydłem w dół i w górę.. a miał nie latać..

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...