Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

DIY trochę inaczej, bo szkieletowy


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 98
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

  • 2 weeks później...
Ale fajnie, szukałem właśnie Steico robione własnymi siłami. Zasubskrybowane :)

Załóż kamerkę na głowę, jak domza150tysiecy, to Cię ozłocę;)

 

W której okolicy Poznania mniej więcej budujesz?

Znasz już cenę za wszystkie materiały od Steico?

Jakie ogrzewanie, CWU i wentylacja?

 

Powodzenia!

 

Będę starał się robić dużo zdjęć, może też jakiś filmik nakręcę :)

Budowa na północy Poznania.

 

Ceny za wszystkie materiały jeszcze nie mam.

 

Ogrzewanie podłogowe, ale jeszcze nie wiem czy pompa ciepła czy prąd. Wentylacja mechaniczna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W weekend rozpoczynam urlop, a więc zabieram się za płytę fundamentową.

 

Styropian zamówiony, będzie Synthos Prime D i częściowo Prime S w 3 warstwach, więc będzie co robić...

Aczkolwiek na razie muszę go ściągnąć z Kielc, a oferty na transport zabijają :/

 

Poza tym siedzę w internecie i organizuję całą resztę potrzebnych materiałów:

- bednarka

- rury do drenażu

- przepusty do wody, prądu i reszty

- geowłóknina - pytanie jaka gramatura jest najbardziej optymalna?

- folia na XPS - czarna 0,5mm

- kanaliza

- stal na zbrojenie

 

Okazuje się też, że nie jest łatwo ze zorganizowaniem koparki w tak krótkim terminie :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Budowa na północy Poznania.

 

To chyba mam niedaleko - mieszkam koło pętli PST:)

 

Ogrzewanie podłogowe, ale jeszcze nie wiem czy pompa ciepła czy prąd. Wentylacja mechaniczna.

 

Pozwolenie na budowę już według warunków technicznych na rok 2017? Jak to wygląda z tym EP, na jakim etapie to jest weryfikowane, skoro jeszcze się zastanawiasz nad sposobem ogrzewania? Spełnisz warunki z ogrzewaniem na prąd?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolenie na budowę już według warunków technicznych na rok 2017? Jak to wygląda z tym EP, na jakim etapie to jest weryfikowane, skoro jeszcze się zastanawiasz nad sposobem ogrzewania? Spełnisz warunki z ogrzewaniem na prąd?

 

 

No właśnie muszę policzyć czy spełniam warunki na sam prąd :/

 

A tak poza tym jutro robimy wykop :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie muszę policzyć czy spełniam warunki na sam prąd :/

 

A tak poza tym jutro robimy wykop :)

 

Spełni czy nie , zawsze da się to jakoś ,,obejść ". Tylko tutaj raczej inny problem wystąpi , to duży dom jak na samoroba , więc siłą rzeczy koszta ogrzewania czystym prądem będą spore , może jednak warto zastanowić się nad jakąś tanią pompą ciepła?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spełni czy nie , zawsze da się to jakoś ,,obejść ". Tylko tutaj raczej inny problem wystąpi , to duży dom jak na samoroba , więc siłą rzeczy koszta ogrzewania czystym prądem będą spore , może jednak warto zastanowić się nad jakąś tanią pompą ciepła?

 

Zgadza się, duży.

Jutro razem z wykopami mam zamiar zakopać kolektor poziomy, spiralny, 3 nitki z rury PE 100RC 32x3.

Jeszcze nie wiem czy będzie to służyć jako GGWC czy kolektor poziomy do pompy ciepła, ale chcę to zrobić od razu, żeby już potem nie ryć w ziemi.

Kolektor będzie w części działki gdzie będzie trawa wystawiona na słońce przez cały dzień.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się, duży.

Jutro razem z wykopami mam zamiar zakopać kolektor poziomy, spiralny, 3 nitki z rury PE 100RC 32x3.

Jeszcze nie wiem czy będzie to służyć jako GGWC czy kolektor poziomy do pompy ciepła, ale chcę to zrobić od razu, żeby już potem nie ryć w ziemi.

Kolektor będzie w części działki gdzie będzie trawa wystawiona na słońce przez cały dzień.

 

W jeden dzień nie da się zrobić kolektora ( ewentualnego) pod PC 7kw ,- jak mniemam do Twojego domu się taka nada . Żeby te trzy nitki w przyszłości wykorzystać pod kolektor pc , muszą te nitki zajmować odpowiednią wielkość działki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W jeden dzień nie da się zrobić kolektora ( ewentualnego) pod PC 7kw ,- jak mniemam do Twojego domu się taka nada . Żeby te trzy nitki w przyszłości wykorzystać pod kolektor pc , muszą te nitki zajmować odpowiednią wielkość działki.

 

Póki co to u nas leje jak diabli i nie wiadomo co z kopaniem jutro.

No i przyjechała dostawa styropianu i kierowca zbyt ochoczo wjechał i nie wyjechał... jutro rano ciągnik ma go wyciągnąć.

 

Rury w teorii mają zbierać ciepło z około 300m2. U mnie pod humusem jest glina piaszczysta, mam nadzieję, że da się z tego wyciągnąć co najmniej 20W/m2.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Póki co to u nas leje jak diabli i nie wiadomo co z kopaniem jutro.

No i przyjechała dostawa styropianu i kierowca zbyt ochoczo wjechał i nie wyjechał... jutro rano ciągnik ma go wyciągnąć.

 

Rury w teorii mają zbierać ciepło z około 300m2. U mnie pod humusem jest glina piaszczysta, mam nadzieję, że da się z tego wyciągnąć co najmniej 20W/m2.

 

Jeśli leje jak u nas to odpuść sobie to kopanie . Taka gleba , jak piszesz , jak jest w miarę sucho , fajnie się trzyma w wykopach , przy takich opadach będzie się wykop zawalał .

Jak wilgotna ta glina z piachem to i więcej wyciągniesz jak 20 W , ale przyjęcie 20 jest bezpieczne . 300M2 na kolektor , to musisz się przyłożyć do izolacji domu. PC typu inwerter mniej ,,żyłuja" kolektor.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Urlop się skończył, więc mam chwilę czasu, żeby uzupełnić dziennik :)

 

Generalnie plan się trochę popsuł, bo grunt okazał się trudniejszy niż przewidywaliśmy.

Ale po kolei:

 

W poprzedni piątek przyjechała ciężarówka ze styropianem i kierowca zbyt ochoczo wjechał na działkę i już tam został do soboty rana kiedy to koparka go wyciągnęła.

 

Przez weekend nic się nie działo, bo nie było sensu kopać po tych deszczach. Jedyne co to z ojcem uszykowaliśmy spirale do kolektora.

 

W poniedziałek koparka zaczęła kopać pierwszy rów do kolektora. Grunt to 30 cm humusu, a pod tym glina, więc szło powoli, ale przynajmniej grunt się nie osuwał.

Niestety po kilku metrach pękł jakiś sworzeń w koparce i na tym się roboty skończyły.

 

We wtorek od rana kopanie kolektora i zakopywanie

 

http://i.imgur.com/x3shb71.jpg

 

Do tego został zdjęty cały humus.

 

W środę wykopywanie pozostałej ziemi, a właściwie gliny z piaskiem i przewożenie tego na front działki.

 

W czwartek rano skończyliśmy wykop.

 

http://i.imgur.com/tzrkmI0.jpg

 

I przyjechała pospółka. Przy okazji koparka ładowała ziemie z wykopu wywrotki, które przywoziły pospółkę. Wyjechało tego trochę.

 

I tak czwartek, piątek i sobota rano zeszły na przywożeniu pospółki, jej rozkładaniu i zagęszczaniu.

 

Używałem zagęszczarki 500kg, która w piątek się zepsuła... i w zamian przyjechała 400kg. Niestety kilka godzin w plecy przez to :/

 

W sobotę skończyliśmy i koparka w końcu opuściła plac budowy.

Łącznie pracowała 50 godzin :jawdrop: wszystko przez to, że trzeba było wozić wykopaną ziemię na front działki, co zajmowało czas, bo w pewnym momencie wyglądało tam jak na poligonie.

 

W sobotę jeszcze wpadł geodeta i wytyczył osie budynku.

 

W niedzielę wzięliśmy się za równanie pospółki, co szło w jednym miejscu dość opornie, bo trzeba było dość dużo pospółki usunąć :/

 

http://i.imgur.com/sD6BQSQ.jpg

 

Okazało się też, że rury z kolektora wychodzą nie w tym miejscu co powinny, więc je odkopaliśmy, żeby przesunąć i tu niespodzianka. Koparka musiała zahaczyć o jedną z rur i ją uszkodziła :bash:. Na szczęście w takim miejscu, że po przesunięciu miejsce uszkodzenia będzie ponad posadzka kotłowni. Uff :)

 

W tym tygodniu lecimy dalej z równaniem pospółki. Potem zakopywanie kanalizy i przepustów oraz styropian cokołowy. Pewnie pod koniec tygodnia zaczniemy układać XPSa na dno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Czas na trochę aktualizacji dziennika.

 

Generalnie cała pospółka wyrównana i zaczęliśmy układać styropian cokołowy i tu dochodzimy do miejsca, gdzie chyba zmienię tytuł dziennika na: "co się może wydarzyć nie tak na budowie".

 

Ułożyliśmy z ojcem połowę cokołu, co trwało całą sobotę, bo dość dużo czasu schodzi na poziomowanie styropianu w każdej płaszczyźnie.

W niedzielę mieliśmy zamiar skończyć cokół i zakopać część rur kanalizacyjnych i przepustów.

Jakoś tak ojca tknęło, żeby zmierzyć odległość pomiędzy dwoma przeciwległymi cokołami. Tak z ciekawości czy mamy tyle ile powinno być.

Pierwsze mierzenie laserem i już widać, że coś jest nie tak. Jakieś 13 cm za dużo.

Drugie mierzenie zwykłą miarą i niestety się potwierdza :bash:

 

No to zaczynamy jeszcze raz liczyć jakie powinny być odległości krawędzi cokołu od osi.

Przeliczyliśmy to na milion sposobów i wychodzi nam, że jest ok.

 

No to mierzymy odległość między osiami. Wynik: 903 cm, powinno być 890,5 cm :bash:

 

Telefon do geodety, ten sprawdza u siebie w plikach i faktycznie:

geodeta źle wyznaczył jedną oś o 12,5 cm :bash:

 

Generalnie płyta wyszła by o 12,5cm szersza, przy czym o tyle zmniejszyła by się odległość ściany do granicy (w projekcie 4m).

 

W związku z tym musieliśmy wyjąć cały styropian najdłuższej ściany - 16m, przesunąć go i osadzić na nowo.

 

I tak zamiast w weekend skończyć z cokołem, mamy dalej tylko połowę :bash:

 

A już się cieszyłem, że kolejny etap będzie za nami...

 

 

Porada dla wszystkich:

nawet jak macie kogoś z polecenia, to trzeba sprawdzać wszystko samemu i patrzeć na ręce non stop.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Cen jeszcze nie mam, bo projekt, który przygotował mi konstruktor ma błędy i to raczej bardzo istotne, więc póki co trwa weryfikacja projektu i poprawki :/

Jak będę miał już więcej informacji co zostało źle zaprojektowane, to to opiszę.

 

Tymczasem skończyliśmy cokół i kładziemy XPSa na dno.

Mają być trzy warstwy po 5 cm, ułożyliśmy już 1,5 warstwy.

Generalnie idzie szybko dopóki nie dojdzie się do wystających rur kanalizacyjnych czy innych przepustów, tu się zaczyna cięcie, żłobienie i skrobanie...

 

Plan jest taki, żeby jutro skończyć kłaść XPSa i przez weekend skręcić zbrojenie. Czy się uda? Mam nadzieję.

 

A tak przy okazji jestem ciekaw ilu inwestorów zauważyło, że ten sam XPS, ale różnej grubości może mieć inną lambdę.

Np. Synthos Prime D dla 5cm ma 0,029, ale dla 10cm to już 0,032. Podobne różnice są dla Prime S czy też innych producentów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cen jeszcze nie mam, bo projekt, który przygotował mi konstruktor ma błędy i to raczej bardzo istotne, więc póki co trwa weryfikacja projektu i poprawki :/

Jak będę miał już więcej informacji co zostało źle zaprojektowane, to to opiszę.

 

Tymczasem skończyliśmy cokół i kładziemy XPSa na dno.

Mają być trzy warstwy po 5 cm, ułożyliśmy już 1,5 warstwy.

Generalnie idzie szybko dopóki nie dojdzie się do wystających rur kanalizacyjnych czy innych przepustów, tu się zaczyna cięcie, żłobienie i skrobanie...

 

Plan jest taki, żeby jutro skończyć kłaść XPSa i przez weekend skręcić zbrojenie. Czy się uda? Mam nadzieję.

 

A tak przy okazji jestem ciekaw ilu inwestorów zauważyło, że ten sam XPS, ale różnej grubości może mieć inną lambdę.

Np. Synthos Prime D dla 5cm ma 0,029, ale dla 10cm to już 0,032. Podobne różnice są dla Prime S czy też innych producentów.

 

Bo to jest XPS a nie zwykły styropian temu właśnie jest tak jak piszesz. Temu też właśnie lepiej układać w warstwach po 5cm. Trochę gorzej gdy ktoś daje przykładowo 30cm bo wtedy zabawa z 6 warstwami nie byłaby zbyt przyjemna. W dwie osoby raczej do weekendu nie zrobisz aby było zbrojenie gotowe a domek masz spory.

Co do cen to czegoś tu nie rozumiem. Nie znasz cen poszczególnych elementów a jednak się zdecydowałeś na taką wersję szkieletu? A co jak się to okaże bardzo drogie i jednym słowem przepłacisz i to grubo? Ja się pytałem o cenę i przykładowo drewno klejone chyba LVR to koszt 3200zł netto za 1m3. Belko dwuteowe tanie też nie są a jak Ci to potną jeszcze na wymiary to dopłacisz do tego 10-15% bo za darmo na pewno to nie zrobią. Więc z góry na samym materiale zapłacisz pewnie dwa razy tyle co jakbyś robić typowy szkielet z drewna choćby C24. Ba, nawet drewno z tartaku się nada pod warunkiem że będzie wysuszone i oheblowane. Oczywiście drewno musi być zdrowe ale jak się zamawia konstrukcyjne to chyba logiczne że korniki nie są mile widziane (nie licząc ministra nie-środowiska który lubi z nimi bujać się po salonach europejskich, ale to szczegół). Tylko jak stać Cię na przepłacanie na materiałach to czemuś żeś sobie gotowych ścian nie zamówił??Też zrobią cały domek bez problemu i na pewno będzie ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W weekend będę miał dodatkową pomoc, więc pójdzie trochę szybciej. Bardziej obawiam się pogody, bo co chwilę pada.

Przez to prace postępują wolno. Generalnie na budowie jestem od 6 - 7:45, później praca i od 17:30 do 20 - 20:30. Mój tata, to się tam już prawie na stałe wprowadził :), ale co z tego jak przez deszcze wszystko robi się dłużej. Chociażby kładzenie drugiej warstwy styropianu wymaga ciągłego wycierania do sucha pierwszej warstwy zamiast po prostu kłaść styropian za styropianem :bash:

 

Wiem w jakich widełkach zmieści się materiał, ale nie podam jeszcze dokładnej kwoty, bo są jeszcze zmiany gdzieniegdzie.

Co do gotowych ścian, to w innym wątku sam wspominasz jak dużo firmy kasują i tu masz rację, bo orientowałem się w kwestii prefabrykatów i było drogo lub bardzo drogo.

 

Budowanie z drewna C24 odpada z kilku względów:

- większe mostki termiczne na belkach z C24 niż dwuteowych

- belki C24 mogą być chudsze od Steico Wall, ale przez to wejdzie mniej izolacji, więc U ściany spadnie. Z kolei kupowanie większych belek, żeby zwiększyć grubość ściany jest bez sensu, bo kupujemy dodatkowe m3 drewna, które nie mają konstrukcyjnego znaczenia. Od razu uprzedzę wszelkie komentarze, że można użyć wełny mineralnej zamiast drzewnej i mieć chudszą ścianę z tym samym U. Zgadza się, ale ja nie chcę wełny mineralnej, tylko drzewną.

- belki Steico mają już na wstępie niższą wilgotność (8-12%) niż C24 (<=18%) i mają lepszą stabilność wymiarów wskutek zmian wilgotności

- belki dwuteowe pozwalają na duże rozpiętości stropu przy jednoczesnym zachowaniu dobrej akustyki tego stropu

- drewno C24 z tartaku niekoniecznie musi spełniać standardy, bo zdarza się trafić na drewno konstrukcyjne o większej wilgotności jak 18%, ale to jest inny temat nieuczciwych sprzedawców

 

Wspominasz o cenie LVL, który zgadza się jest droższy od C24, ale pamiętaj, że ja głównie będę budował z belek dwuteowych, których cena jest już bliższa C24 - oczywiście dalej drożej, ale za te drożej mamy powyższe plusy.

LVL u mnie będzie wykorzystany na:

- podwaliny

- oczepy

- belki stropu, które będą wymagały większej nośności niż mają dwuteowe, np. pod łazienką, gdzie będzie wanna

- belka kalenicowa

- różne dodatkowe elementy przy więźbie czy otworach okiennych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli i tak sporo będzie tego LVL. Nie mówię o tym by ściany zrobić z belki C24 o tej szerokości co steico wall tylko o szerokości 15cm z wełną mineralną. Od środka zrobi się ruszt pod instalacje na 5cm i tą przestrzeń wypełni wełną drzewną. Od zewnątrz płyta osb i docieplenie z wełny mineralnej lub styropianu 15cm. Dzięki temu mostki przez słupki ścienne będą niemalże niezauważalne, a po drugie nie budując domu pasywnego tylko energooszczędny, to nie ma co sie tym tak bardzo przejmować. Rachunek w ciągu roku przez to jak wzrośnie o góra 20zł to się nie zbiednieje a koszty materiałów w sumie wyjdą prawie dwa razy mniejsze. Ja u siebie w tartaku zamówiłem drewno konstrukcyjne jakie mają na kantówki 5x15cm, dodatkowo wysuszone do 14% i oheblowane w ilości 6sztuk. Jak mieli gotowe to dopiero po paru dniach to odebrałem gdy miałem czas i czekały na mnie na polu pod wiatą. Przy mnie gościu pokazywał mi wilgotnościomierzem i było 14%. Trochę tam wymiary różniły sie o 1-2mm, ale mówił że jak będzie trzeba to zrobią dokładniej. Kantówki są eleganckie i po położeniu na równe podłoże widać że są w miarę równe. Wniosek taki że potrafią zrobić dobrze takie belki i nie trzeba je specjalnie sprowadzać z zagranicy. Koszt brutto to 1500zł za 1m3. W podobnej cenie jest chyba drewno C24 ale czasem niektórzy sprzedają na gotowe długości a to mi nie pasuje bo generuje to odpady. Wełnę drzewną w ścianach chciałbyś dać o ile dobrze pamiętam, wdmuchiwaną więc do tego potrzebny jest sprzęt lub firma która takie coś robi a to dodatkowy koszt. Zwykła wełnę się samemu poukłada, płyty z pomocą kogoś również sie przykręci. Strop ja też planuję z belek dwuteowych zrobić dla lepszej akustyki oraz tym że bez problemu można zrobić otwór w środniku. Tyle że belkę dwuteową też chyba samemu zrobię. Na razie zrobię jakąś próbną belkę i sie sprawdzi jak się będzie zachowywać. Jestem dobrej myśli. Jak ma Ci iść wanna to wystarczy zagęścić belki niż dawać z LVL. Typowo co 62,5cm mogą być belki, a tam gdzie wieksze obciążenie to dasz dodatkową jedna lub dwie belki i będzie wtedy rozstaw co 31cm.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...