Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pompa ciepla p-w, nowy dom


zuraw3

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 329
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Artykuł ma 6 lat...tyle w temcie.

 

Nawet z tego artykułu wynika, że koszt ogrzania przedmiotowego domu gazem wynosi 3 600 a pompa z COP 5 - 1 700 PLN.

 

Autor porównał jednak koszt w gruntową pompę ciepła, jeśli zrobiłbyś dzisiaj porównanie to PC 7 KW wyjdzie 22-24 tyś z całą kotłwonia, a kotłownia gazowa ze wszystkiem (podłączenie, komin, projekty, pociągnieć gaz od granicy działki do domu, kotłownia, piec itp) z 15 - 17 tyś. Różnica niewielka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ba.. ja nawet słyszałem opinie, że pompy ciepła P-W mają sens tylko przy płycie fundamentowej (bo ponoć tylko ona gwarantuje oszczędności/akumulację itd) co mnie stresuje, bo będę miał ławy, a w przypadku jakiejś kosmicznej ceny za przyłącze gazowe (na 'wycenę'czekam już 1,5 m-ca) myśli swe kieruję właśnie na PC.

 

Słyszałeś?

W Twojej sytuacji, jeśli masz wątpliwości polecam kontakt z profesjonalistą - doświadczonym instalatorem, lub firmą polecaną przed producentów, autoryzowaną, której przedstawiciele odwiedzą inwestycję i przedstawią profesjonalną opinię.

Temat ogrzewania jest bardzo istotny, więc podejmować decyzję na podstawie zasłyszanych informacji jest nieco niebezpieczne.

Pozdrawiam!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słyszałeś?

W Twojej sytuacji, jeśli masz wątpliwości polecam kontakt z profesjonalistą - doświadczonym instalatorem, lub firmą polecaną przed producentów, autoryzowaną, której przedstawiciele odwiedzą inwestycję i przedstawią profesjonalną opinię.

Temat ogrzewania jest bardzo istotny, więc podejmować decyzję na podstawie zasłyszanych informacji jest nieco niebezpieczne.

Pozdrawiam!

 

Cóż...czyż nie jest tak, że o nowościach najpierw się słyszy? Temat PC jest mi obcy, nie brałem go pod uwagę do momentu, kiedy gazownicy zobaczyli problem drogi prywatnej, przez którą zamiast 2500 mogę zapłacić i 10 000 za przyłącze ;/ Zdanie specjalistów jest dla mnie ważne ale nie podchodzę do niego bez pewnej dozy ostrożności, bo trochę lat już mam i wiem, że "każdy cygan swego konia chwali" więc również opinie specjalistów danej firmy, staram się weryfikować u innych, porównywać itd.

Pan akurat reprezentuje firmę, której piece gazowe użytkuję i sobie chwalę. W domku, który buduję dla siebie, docelowo chciałem ten dwufunkcyjny z wbudowanym zasobnikiem ..i mimo, że czekam na serwisanta dwa miesiące, by mi piec 'przedmuchał' to chciałbym, żeby na tej opcji się sprawa skończyła. Jeśli jednak nie...wtedy pozostanie PC i na pewno zadam niejedno Panu jak i konkurencji pytanie.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy to prawda, że aby uzyskać temperaturę w domu 21 stopni to na pompie trzeba zadać również 21 ? Tak stwierdził mój instalator i nie wiem czy czasem nie bredzi :)

 

To zależy jakie masz sterowanie bo jeśli sterujesz samą krzywą grzewczą bez kontroli temp. pomieszczenia to ustawiasz minimalną temp powrotu, maksymalna temp powrotu i to co chcesz uzyskać w pomieszczeniu (chociaż nie zawsze jest taka możliwość). Jeżeli posiadasz czujnik temp. dla pomieszczenia referencyjnego to jest trochę prościej bo zadajesz temp. pomieszczenia, początek i koniec krzywej grzewczej i pompa sobie chodzi tak aby temp. pomieszczenia była najbliższa zadanej.

Muszę po testować jak to działa dla wyższych temp. (teraz mam 19*C w domu bo jeszcze nie mieszkam na stałe), ale mam ustawione minimalna temp. powrotu na 18*C maksymalna temp. powrotu na 30*C, w T1 obniżenie o 4* KG, a w T2 podbicie o 2*C, nie widziałem temp. wyższej na powrocie niż 28*C, w domu temp. utrzymuje się w granicach 18,5 - 19,5. Docelowo ustawię 21*C min. temp. powrotu na 20*C, a maksymalna na 32*C utrzymam obniżenie w T1 i grzanie w T2 i zobaczymy jak się będzie żyć ;)

 

PS: przesiadłem się z gazu z grzejnikami, na PC z podłogą i według mnie jest totalnie inna filozofia grzania, podłoga grzeje lecz nigdy nie jest ciepła w dotyku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszę zdecydować czy montować regulatory temperatury do każdego z pokojów / lub jeden na cały dom. Ktoś tutaj na forum powiedział że to jest zbędny wydatek, bo sterownik w pompie w zupełności wystarczy i że się sam proszę o kłopoty (problemy z przepływem). Sam już nie wiem co robić...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...... Czy chcesz mieć np.w sypialni chłodniej a w łazience ciepłej........

 

Nie mieszaj komuś w głowie. By mieć różne temperatury w pomieszczeniach wystarczy jeden termostat na cały dom i odpowiednie wyregulowanie poszczególnych pętli podłogówki.

U mnie w całym domu 22,5C - 22,8C tylko w łazienkach 25-26C i nie potrzebuje żadnych termostatów w każdym pomieszczeniu. Korzystam tylko z eurostera eq7 w wersji bezprzewodowej, który leży na półce w sypialni, bo tam jest najchłodniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym podsumować zebrane dotąd info odnośnie PC PW, proszę o ew korektę;):

 

1. PC PW jest w stanie zapewnić 100% ogrzewania domu i cwu. (Oczywiście w zależności od układu i powierzcni domu różna moc, większość poleca wykonanie OZC, niektórzy myślą, że to zbędne).

2. Najbardziej polecanymi (a przynajmniej najczęściej używanymi przez użytkowników forum- i u ludzi z którymi rozmawiałem) PC są: Panasonic lub Daikin. Nibe nie daje rady przy niższych temp. a pozostałe są mało znane więc nie ma porównania co do ich skutecznośći.

3. Gwarancja trwa przeważnie 5 lat (na konkretne części) ale jak z każdym sprzętem może się popsuć po 5 jak i po 15 latach.

4. Priorytetem jest znalezienie porządnego instalatora, ew z bliskiej odległości w razie serwisu, usterki itd.

5. Dobrze ocieplony dom to podstawa.

6. Jeżeli zaplanujemy 100% podłogówki to idealnie dla PC, w łazience migą być "drabinki".

7. Na podłodze powinno być min 15 cm styropianu i najlepiej wylewka betonowa.

8. Sterowanie temp w każdym pomieszczeniu jest zbędne (tu zdania są podzielone).

9. Zew moduł nie jest głośny, a przynajmniej nie przeszkadza w codziennym funkcjonowaniu, najlepiej dać go od strony bez okien, sypialni itd.

10. Naleźy tak zaplanować prace pompy żeby działała w tańszej taryfie - zdania są znów tutaj odmienne.

11. Dobra PC z instalacją w kotłowni powinna wahać się mw w widełkach 25-30 tys

12. Podłogówka kosztuje mw od 75-100zl/m2.

13. Rozstaw rurek w ciepłych pomieszczeniach powinien być mniejszy (np łazienka) a w rzadziej używanych większy (sypialnia).

14. PC nie jest dodatkowym wydatkiem tylko jeżeli zrezygnujemy np z komina, kominka i pieca to uzbiera sie na ok. 80% kosztów zakupu i instalacji PC.

15. Praca przy jakimkolwiek piecu na paliwo stałe (nie ważne jaki by był nowoczesny) nigdy nie będzie lepsza i bardziej komfortowa niż bezobsługowość PC PW.

16. Najlepiej zlecić łącznie z zakupem PC jednej firmie wykonanie podłogówki dla większej pewności poprawnego wykonania instalacji, chociaż to kosztuje (przynajmniej w moim wypadku bo mam kogoś kto robi to taniej i dobrze - widziałem) więcej ale mamy jedną ekipę odpowiedzialną i jeżeli coś pójdzie nie tak wiadomo do kogo dzwonić ;)

 

Chyba wszystko, może komuś się przyda przy rozważaniach na temat wyboru żródła ciepła.

 

Jeżeli pominąłem coś ważnego proszę dodać.

 

Dzięki wszystkim za pomoc do tej pory ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Chciałbym podsumować zebrane dotąd info odnośnie PC PW, proszę o ew korektę;):

 

1. PC PW jest w stanie zapewnić 100% ogrzewania domu i cwu. (Oczywiście w zależności od układu i powierzcni domu różna moc, większość poleca wykonanie OZC, niektórzy myślą, że to zbędne).

2. Najbardziej polecanymi (a przynajmniej najczęściej używanymi przez użytkowników forum- i u ludzi z którymi rozmawiałem) PC są: Panasonic lub Daikin. Nibe nie daje rady przy niższych temp. a pozostałe są mało znane więc nie ma porównania co do ich skutecznośći.

3. Gwarancja trwa przeważnie 5 lat (na konkretne części) ale jak z każdym sprzętem może się popsuć po 5 jak i po 15 latach.

4. Priorytetem jest znalezienie porządnego instalatora, ew z bliskiej odległości w razie serwisu, usterki itd.

5. Dobrze ocieplony dom to podstawa.

6. Jeżeli zaplanujemy 100% podłogówki to idealnie dla PC, w łazience migą być "drabinki".

7. Na podłodze powinno być min 15 cm styropianu i najlepiej wylewka betonowa.

8. Sterowanie temp w każdym pomieszczeniu jest zbędne (tu zdania są podzielone).

9. Zew moduł nie jest głośny, a przynajmniej nie przeszkadza w codziennym funkcjonowaniu, najlepiej dać go od strony bez okien, sypialni itd.

10. Naleźy tak zaplanować prace pompy żeby działała w tańszej taryfie - zdania są znów tutaj odmienne.

11. Dobra PC z instalacją w kotłowni powinna wahać się mw w widełkach 25-30 tys

12. Podłogówka kosztuje mw od 75-100zl/m2.

13. Rozstaw rurek w ciepłych pomieszczeniach powinien być mniejszy (np łazienka) a w rzadziej używanych większy (sypialnia).

14. PC nie jest dodatkowym wydatkiem tylko jeżeli zrezygnujemy np z komina, kominka i pieca to uzbiera sie na ok. 80% kosztów zakupu i instalacji PC.

15. Praca przy jakimkolwiek piecu na paliwo stałe (nie ważne jaki by był nowoczesny) nigdy nie będzie lepsza i bardziej komfortowa niż bezobsługowość PC PW.

16. Najlepiej zlecić łącznie z zakupem PC jednej firmie wykonanie podłogówki dla większej pewności poprawnego wykonania instalacji, chociaż to kosztuje (przynajmniej w moim wypadku bo mam kogoś kto robi to taniej i dobrze - widziałem) więcej ale mamy jedną ekipę odpowiedzialną i jeżeli coś pójdzie nie tak wiadomo do kogo dzwonić ;)

 

Chyba wszystko, może komuś się przyda przy rozważaniach na temat wyboru żródła ciepła.

 

Jeżeli pominąłem coś ważnego proszę dodać.

 

Dzięki wszystkim za pomoc do tej pory ;)

pkt.8 powinien być pozbawiony wątpliwości wśród praktyków mieszkających jakiś czas czyli sterowniki są całkowicie zbędne i wg mnie przy pompie instalacja ich to błąd i naciąganie nie świadomego inwestora.

pkt.16 nie koniecznie podlogowke "musi" wykonać sprzedawca pompy. On jest tylko sprzedawcą urządzenia a podlogowka może być wykonana nawet przez Pana Zenka.

pkt.2 Atlantic,Fujitsu,Mitsubishi...

pkt.5 niezależnie od źródła ciepła tak powinno być.

 

Reszta ok ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

AD 7. Jeśli chcesz grzać w taniej taryfie to styropian kładziesz pod pierwszą "wylewką" a najlepiej gdybyś zrobił płytę fundamentową i styropian położył pod nią. Inaczej będziesz miał zbyt małą akumulację ciepła aby korzystać tylko z II taryfy. Czyli konstrukcja powinna wyglądać tak.

1. Utwardzona warstwa nośna dla budynku.

2. Styropian 15 - 20 cm

3. Płyta fundamentowa lub chudziak minimum 15 - 20 cm

4. OP

5. Wylewka końcowa może być anhydryt bądź beton 5 - 10 cm

6. Wykończenie podłogi (płytki, panele lub deska) czy co tam komu pasuje. Pamiętać jedynie należy że w zależności od tej warstwy można zastosować różne rozstawy rurek w podłodze.

Ad. 10. Zdania nie są podzielone tylko wszystko zależy od tego co napisałem powyżej. Jeśli zamienisz miejscami styropian i dasz go w pozycji 3 tuż pod OP to zapomnij o tylko II taryfie no chyba że dasz z 20 cm wylewki końcowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym podsumować zebrane dotąd info odnośnie PC PW, proszę o ew korektę;):

 

1. PC PW jest w stanie zapewnić 100% ogrzewania domu i cwu. (Oczywiście w zależności od układu i powierzcni domu różna moc, większość poleca wykonanie OZC, niektórzy myślą, że to zbędne).

2. Najbardziej polecanymi (a przynajmniej najczęściej używanymi przez użytkowników forum- i u ludzi z którymi rozmawiałem) PC są: Panasonic lub Daikin. Nibe nie daje rady przy niższych temp. a pozostałe są mało znane więc nie ma porównania co do ich skutecznośći.

3. Gwarancja trwa przeważnie 5 lat (na konkretne części) ale jak z każdym sprzętem może się popsuć po 5 jak i po 15 latach.

4. Priorytetem jest znalezienie porządnego instalatora, ew z bliskiej odległości w razie serwisu, usterki itd.

5. Dobrze ocieplony dom to podstawa.

6. Jeżeli zaplanujemy 100% podłogówki to idealnie dla PC, w łazience migą być "drabinki".

7. Na podłodze powinno być min 15 cm styropianu i najlepiej wylewka betonowa.

8. Sterowanie temp w każdym pomieszczeniu jest zbędne (tu zdania są podzielone).

9. Zew moduł nie jest głośny, a przynajmniej nie przeszkadza w codziennym funkcjonowaniu, najlepiej dać go od strony bez okien, sypialni itd.

10. Naleźy tak zaplanować prace pompy żeby działała w tańszej taryfie - zdania są znów tutaj odmienne.

11. Dobra PC z instalacją w kotłowni powinna wahać się mw w widełkach 25-30 tys

12. Podłogówka kosztuje mw od 75-100zl/m2.

13. Rozstaw rurek w ciepłych pomieszczeniach powinien być mniejszy (np łazienka) a w rzadziej używanych większy (sypialnia).

14. PC nie jest dodatkowym wydatkiem tylko jeżeli zrezygnujemy np z komina, kominka i pieca to uzbiera sie na ok. 80% kosztów zakupu i instalacji PC.

15. Praca przy jakimkolwiek piecu na paliwo stałe (nie ważne jaki by był nowoczesny) nigdy nie będzie lepsza i bardziej komfortowa niż bezobsługowość PC PW.

16. Najlepiej zlecić łącznie z zakupem PC jednej firmie wykonanie podłogówki dla większej pewności poprawnego wykonania instalacji, chociaż to kosztuje (przynajmniej w moim wypadku bo mam kogoś kto robi to taniej i dobrze - widziałem) więcej ale mamy jedną ekipę odpowiedzialną i jeżeli coś pójdzie nie tak wiadomo do kogo dzwonić ;)

 

Chyba wszystko, może komuś się przyda przy rozważaniach na temat wyboru żródła ciepła.

 

Jeżeli pominąłem coś ważnego proszę dodać.

 

Dzięki wszystkim za pomoc do tej pory ;)

 

 

nie mam PW lecz odwierty :p

więc nie odniose się do większości Twoich punktów

 

ale do kilku mogę :p

ad1. OZC zawsze się przyda, nie jest to duży koszt a dobrze wiedzieć co wyjdzie :p chyba ze zaufasz kalkulatorom netowym :p

ad2. sprawdź jeszcze Samsunga :p

ad8. zbędne, ale jeśli chcesz to pewnie ułatwia obsługę :p

ad9. zależy od modelu i wykonania, ponieważ mam kilka PW w okolicy i większość z nich jest głośna... nie dla właścicieli ale dla sąsiadów :p

chociaż kilka bardzo cichych tez spotkałem :p

ad10. niekoniecznie, przy odpowiednim modulowaniu inwertera jest ok :p

ad13. zależy od projektu :p

ad15. zdecydowanie :p do swojej PC nie zaglądałem od 3 miechów :p

ad16, Twój wybór, jak nie masz nikogo to tak, jeśli masz kogoś kogo jesteś pewien :p to bierz, ale projekt podłogówki zawsze lepiej zrobić

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72

ad8. zbędne, ale jeśli chcesz to pewnie ułatwia obsługę

Ad.8 znacznie utrudnia obsługę i znacznie podraza koszt instalacji i wpływa negatywnie na samą pompę a właściwie na spręzarke. Będzie wywalalo co chwila błąd przepływu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad.8 znacznie utrudnia obsługę i znacznie podraza koszt instalacji i wpływa negatywnie na samą pompę a właściwie na spręzarke. Będzie wywalalo co chwila błąd przepływu.

 

ad 8. Nie utrudnia obsługi. Nie wywala błędu przepływu. U mnie przy dużym metrażu i 16 pomieszczeniach nie wyobrażam sobie biegania do 5 rozdzielaczy i osobnego sterowania pętlami. Koszt inwestycji podnosi. 20 % powierzchni (głównie łazienki) jest bez sterowników (wolne pętle bez siłowników)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O jakim bieganiu piszesz.? Masz dwa wyjścia - 1. robisz projekt , na jego podstawie ustawiasz przepływy i masz zróżnicowaną temp. w pomieszczeniach. 2 Faktem jest że przez miesiąc kręcisz rotametrami aby ustawić optymalne przepływy dla poszczególnych pomieszczeń i tyle. W obu przypadkach robisz to raz w życiu i zapominasz. No chyba że chcesz ciągle wachlować temperaturą w poszczególnych pomieszczeniach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
ad 8. Nie utrudnia obsługi. Nie wywala błędu przepływu. U mnie przy dużym metrażu i 16 pomieszczeniach nie wyobrażam sobie biegania do 5 rozdzielaczy i osobnego sterowania pętlami. Koszt inwestycji podnosi. 20 % powierzchni (głównie łazienki) jest bez sterowników (wolne pętle bez siłowników)

Nie wiem jak to jest w gruntowkach ale w powietrznych wywala,zamknięcie kilku petli oznacza drastyczne obniżenie przeplywu do wartości pon.wymaganej.

Po drugie w domu normalnie użytkowanym i zamieszkalym nie ma wg mnie powodu żeby wachlowac temperaturami raz,że to nie komfortowe a dwa ciężkie do uzyskania bo na reakcję spadku lub podniesienia temp w danym pomieszczeniu nawet tylko o 0,5st.C czeka się kilka godzin.

Jeśli chcemy mieć w sypialni chłodniej,w salonie cieplej a w lazience ciepło to wystarczy RAZ ustawić przepływy.

Od 5 lat nie zaglądam do rozdzielacza,sterownik pokojowy po pierwszym sezonie usunalem i grzeje tylko przez sterownik na pompie.

Edytowane przez Arturo72
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...