Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jakich błędów unikąć przed montażem pompy ciepła, jak przygotować budynek.


NC_PC

Recommended Posts

Przeciw - nie ma sensu, jak masz prawidłowo zbudowaną instalację elektryczną. I nie zawsze jesteś w domu (albo śpisz) jak są wyładowania atmosferyczne. Ale zagrożeniem jest nie tylko wyładowanie atmosferyczne. Są jeszcze awarie sieci czy awarie urządzeń u Ciebie czy u sąsiada (i np. pojawi się napięcie na PEN).

Więc podstawa, to skuteczny ogranicznik przepięć (T1+T2 z iskiernikiem), zabezpieczenie indywidualne drogich urządzeń (T3) i dobry uziom. A wtedy i wyładowania atmosferyczne nie straszne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 478
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Więc podstawa, to ;

- skuteczny ogranicznik przepięć (T1+T2 z iskiernikiem),

- zabezpieczenie indywidualne drogich urządzeń (T3)

- i dobry uziom.

A wtedy i wyładowania atmosferyczne nie straszne.

Już w poście #291 pytałem co znaczy dobry uziom?

Mam uziom, indywidualne zabezpieczenia urządzeń,

Pompa Panasonic wersja H posiada ograniczniki przepięć tak w jednostce zewnętrznej jak i wewnętrznej.

 

Jakie jest Za i Przeciw Wyłączeniu zasilania / bezpieczników za licznikowych przed pompą ( PW/PC 9 kW/1f/T-Cap ) na czas wyładowań ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W czasie dużych wyładowań atmosferycznych;

- wyłączam sprzęt elektroniczny z gniazdek ( laptopy, telewizor, sprzęt grający),

- jakie jest Za i Przeciw Wyłączeniu zasilania / bezpieczników za licznikowych przed pompą ( PW/PC 9 kW/1f/T-Cap ) na czas wyładowań ???

 

Sensu nie ma żadnego. Przerwa izolacyjna na bezpieczniku jest zazwyczaj na 6 kV jeśli nie będzie żadnego lub kiepskie zabezpieczenie przeciwprzepięciowe to w razie uderzenia pioruna w sieć czy dom "iskra" i tak przeskoczy przez ten bezpiecznik i nic to nie zabezpieczy.

Wyłączając urządzenia z gniazdka "przerwa izolacyjna" wynosi conajmniej kilkanaście cm więc DUŻO większa bo 1mm to ok 1kV

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
  • 4 weeks później...
Gość TwojPan

Potrzeba 1,5m2. Dobre :) Same baniaki to 1m2. Na 1,5m2, byś nawet nie miał miejsca na ....

Filmik masakra.

Niczym ...Harry Potter i Komnata Tajemnic :)

Edytowane przez TwojPan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość TwojPan
sterowniki w pomieszczniach robi się bezprzewodowe,

Okablowania też nie potrzeba do czujników zewnętrznych.

Każdy sterownik na "kablu", będzie lepszy niż bezprzewodowy. Niezawodny, bo niezależny od zasięgu i tańszy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Arturo72
Każdy sterownik na "kablu", będzie lepszy niż bezprzewodowy. Niezawodny, bo niezależny od zasięgu i tańszy...

JegoPanie,wyrzucilem sterownik pokojowy po roku użytkowania.

Jak coś to sprzedam:

20181209_010843.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość TwojPan
JegoPanie,wyrzucilem sterownik pokojowy po roku użytkowania.

Nie w tym rzecz, co wyrzuciłeś a co nie. Nikogo to nie interesuje.

Rzecz w tym, że handlarze na forum tak doradzają, że ręce opadają :mad:

Jak taki nie wie, czy jest różnica kabel czy bezprzewodowo, to nie powinien zabierać głosu i zostawiać okablowanie elektrykom. Lepiej położyć o jeden przewód za dużo, a niżeli za mało. Nawet z jedną żyłą więcej. Koszt jest znikomy, a często, ratuje nam to tyłek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Każdy sterownik na "kablu", będzie lepszy niż bezprzewodowy. Niezawodny, bo niezależny od zasięgu i tańszy...

 

Ale mówimy o sterowniku czy o termostacie pokojowym ?

 

Bo jak sam sterownik to spokojnie na kablu może być , ale jak ma być temostat pokojowy to "mobilność" termostatu bezprzewodowego jest o wiele lepsza i można go umieścić w najlepszym miejscu , bo nie zawsze te co "wybraliśmy" okaże się najlepsze :)

 

Termostat bezprzewodowy jest droższy coś o 100zł , więc nie jest to jakaś tragedii i nie zauważyłem aby był zawodny ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę o poradę odnośnie sensu instalacji pompy ciepła.

Dylemat jest nad pompą ciepła lub sam kocioł kondensacyjny.

 

Budynek oddany 15 lat temu, kaloryfery aluminiowe a w nim 2 dorosłych + 4 dzieci.

Po montażu rekuperacji zapotrzebowanie wyglądać będzie tak: http://cieplowlasciwie.pl/wynik/4eep

 

Aktualne ogrzewanie bardzo sporadycznie kominek + non stop stary kocioł gazowy (niekondensacyjny "Niedźwiedź")

Aktualnie rachunki za gaz średnio z ostatnich 5 lat to +- 5000 zł/rok (ogrzewanie, cwu, skromne gotowanie)

 

Na pewno zainwestuję w fotowoltaikę ok 10 kWp. Z "wolnym zapasem" ok 5 kWp (ok 5000 KW/rok) bo apetyt na prąd rośnie.

 

Chciałbym także skorzystać z dotacji Czyste Powietrze i zainstalować:

1. Porządny Rekuperator (jest możliwość techniczna)

2. Wymiana bramy garażowej na ciepłą

3. Wymiana kotła na pompę ciepła powietrze-woda ze względu na dotację i fotowoltaikę.

Jednak ze względu na kaloryfery musiałaby być to pompa HT. Czy sama pompa wystarczy przy takim budynku ?

Czy jest jakikolwiek sens techniczny lub ekonomiczny wchodzić w pompę ?

Nie planuję na tę chwilę innego docieplenia oprócz wymiany bramy, zamiany wentylacji grawitacyjnej - rekuperację oraz doszczelnienia okien.

 

Obawiam się że budynek jest za zimny na pompę więc może lepiej wymienić na nowy gazowy kondensacyjny + zasobnik CWU

a przyszłości może lepiej dodać kanałową pompę ciepła do rekuperacji + ze 2 splity jako dogrzewanie i klimatyzacja (ale to już bez dotacji)

 

Proszę o opinie ...

pozdrawiam

Arek

Edytowane przez arekban
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę o poradę odnośnie sensu instalacji pompy ciepła.

Dylemat jest nad pompą ciepła lub sam kocioł kondensacyjny.

 

Budynek oddany 15 lat temu, kaloryfery aluminiowe a w nim 2 dorosłych + 4 dzieci.

Po montażu rekuperacji zapotrzebowanie wyglądać będzie tak: http://cieplowlasciwie.pl/wynik/4eep

 

Aktualne ogrzewanie bardzo sporadycznie kominek + non stop stary kocioł gazowy (niekondensacyjny "Niedźwiedź")

Aktualnie rachunki za gaz średnio z ostatnich 5 lat to +- 5000 zł/rok (ogrzewanie, cwu, skromne gotowanie)

 

Na pewno zainwestuję w fotowoltaikę ok 10 kWp. Z "wolnym zapasem" ok 5 kWp (ok 5000 KW/rok) bo apetyt na prąd rośnie.

 

Chciałbym także skorzystać z dotacji Czyste Powietrze i zainstalować:

1. Porządny Rekuperator (jest możliwość techniczna)

2. Wymiana bramy garażowej na ciepłą

3. Wymiana kotła na pompę ciepła powietrze-woda ze względu na dotację i fotowoltaikę.

Jednak ze względu na kaloryfery musiałaby być to pompa HT. Czy sama pompa wystarczy przy takim budynku ?

Czy jest jakikolwiek sens techniczny lub ekonomiczny wchodzić w pompę ?

Nie planuję na tę chwilę innego docieplenia oprócz wymiany bramy, zamiany wentylacji grawitacyjnej - rekuperację oraz doszczelnienia okien.

 

Obawiam się że budynek jest za zimny na pompę więc może lepiej wymienić na nowy gazowy kondensacyjny + zasobnik CWU

a przyszłości może lepiej dodać kanałową pompę ciepła do rekuperacji + ze 2 splity jako dogrzewanie i klimatyzacja (ale to już bez dotacji)

 

Proszę o opinie ...

pozdrawiam

Arek

 

Jak masz zamiar inwestować jeszcze w fotowoltaikę to nie masz co się zastanawiać , moje http://cieplowlasciwie.pl/wynik/2wem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Potrzebuje pomocy bo mam zbyt małe przepływy i myślę że to jest wina braku dodatkowej pompy(pomp)

A więc od początku

 

- parter 10 obiegów, poddasze 8 obiegów 100% podłogówka + 2 drabinki zasilane na osobnych obiegach

- pętle o długości do 90 m

- pompa ciepła Panasonic T-CAP 9 KW seria F,powierzchnia grzana 220 m2

- brak dodatkowych pomp tylko ta która jest w jednostce wewnętrznej ( ona już chodzi na ostatnim 7 biegu)

 

Przy całkowicie rozkręconych rotametrach - na dole przepływy max 1,5l/min, na poddaszu około 0,5l/min.

Na dole jest ciepło i utrzymuje 22 stopnie jednak na pietrze około 3 stopnie mniej ,podłoga chłodna.

Czy nie trzeba jednak zastosować dodatkowej pompy bo jest za mały przepływ?

Poniżej zamieszczam zdjęcia rotametrów i kotłowni.

Dzięki

 

Przeniosłem ten post z działu ogrzewanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Firma montującą pompę nie robiła instalacji ogrzewania .

To ustrojstwo pod jednostką to zawór CO/CWU z siłownikiem

Średnica rur PP 32 mm na górę poprowadzone w miedzi 22 mm.

Myślicie że coś może dławić przepływ?

Powiem tak kilka lat było już grzane a nie skończony dom,

więc nie można było tego sprawdzić ,teraz dopiero zamieszkałem i wychodzą kwiatki.

Rurki w podłodze 16 mm Wavin.

Instalator ustawił na początku temp. 32/26 i grzane było w domu 17/18 stopni i nie było problemu a teraz jest .Montował też tutaj na forum innemu klientowi i wszystko ok.

Pozdrawiam

Rozdzielacz góra.jpg

Rozdzielacz dół.jpg

Instalacja.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PP 32 ma swiatlo 50% wieksze niz miedz 22, do tego dluzsza rura na poddasze i 10vs8 petli, dodatkowo straty na poddaszu sa wieksze. Wydaje sie ze konieczna bedzie dodatkowa pompa na poddasze. Inne rozwiazanie to zdlawienie dolu i duza delta.

 

2.77 razy pex 16 to miedz 22

4 razy pex 16 to PP 32

 

U mnie do rozdzielaczy jest cos grubego PE 40 lub nawet wiecej, mimo ze z pompy wychodzi 22mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PP 32 ma swiatlo 50% wieksze niz miedz 22, do tego dluzsza rura na poddasze i 10vs8 petli, dodatkowo straty na poddaszu sa wieksze. Wydaje sie ze konieczna bedzie dodatkowa pompa na poddasze. Inne rozwiazanie to zdlawienie dolu i duza delta.

 

2.77 razy pex 16 to miedz 22

4 razy pex 16 to PP 32

 

U mnie do rozdzielaczy jest cos grubego PE 40 lub nawet wiecej, mimo ze z pompy wychodzi 22mm

Jesteś pewien tego co napisałeś?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, bardzo uproscilem na podstawie tego co mialem w glowie czyli scianki 4mm i dla wiekszej dramaturgii zaokraglilem 44% do 50

 

Teraz dokladnie

PP 32 moze miec grubosc scianki 2.9, 4.4, 5.4 czyli srednice wew to 26.2, 23.2, 21.2

Miedz 22 ma wew 20

Czyli odpowiednio PP ma 72%, 35%, 12% wiecej swiatla.

 

Czyli jednak 35% lub 12%. Bo tych cienkich nie mozna montowac do ciepla wody.

 

I u mnie jednak wszedzie jest PP 32. Z otuliny wystaja tylko zlaczki ktore sa grube i zmylilo mnie to.

Edytowane przez zibizz1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...