Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator o3ozon - opinie


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 919
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

 

Zakupiłem ten model i czekam na dostawę.

Mój plan to zastosowanie tego rekuperatora głównie jako centrali wentylacyjnej w domku dwukondygnacyjnym aktualnie remontowanym. Nie będę jednak wykonywać klasycznego systemu nawiewu. Ograniczę nawiew do jednego punktu w centrum dolnej kondygnacji i przepływu grawitacyjnego na górę. Mam nadzieję, że zasysanie powietrza z poszczególnych pomieszczeń spowoduje również w miarę równomierne rozprowadzanie nawiewanego powietrza mimo braku kanałów nawiewowych. Liczę się z koniecznością kryzowania kratek wywiewnych w poszczególnych pomieszczeniach.

Powietrze nawiewu planuję zasysać na dwa sposoby w zależności od warunków klimatycznych. Pierwszy sposób: w chłodnych dniach spod kalenicy gdzie gromadzi się ciepłe powietrze. Ma to istotne znaczenie w okresach wiosennych i jesiennych kiedy można sobie dogrzać dom tanim kosztem. Sprawdziłem to wymuszając nawiew bez rekuperatora. Dodatkowo wymuszam wentylowanie poszycia dachu od dołu. Drugi sposób na upalne dni: czerpanie powietrza z północnej strony budynku z niskich poziomów. Oba nawiewy będą sterowane termostatami w funkcji temperatur w pomieszczeniach i temperatur pod kalenicą i przy dolnej czerpni.

Wentylowane pomieszczenia podłączę zbiorczymi kanałami bez rozgraniczania pokojów od kuchni i łazienek. Nie mam możliwości przebudowy całej instalacji wentylacyjnej ale mogę dość łatwo wykonać zbiorczy wyciąg. Nawiewy to byłby zbyt duży kłopot w starym budynku.

Zdecydowałem się na ten model rekuperatora z uwagi na jego wydajność i możliwości dość szerokiego programowania parametrów jego pracy, w tym wykorzystanie bypassa. Cena wydała mi się być znośną w porównaniu z innymi no i, co ważne dla mnie, producent jest Polakiem.

Mam też nadzieję, że funkcja rekuperacji, obok komfortu przebywania w skutecznie wentylowanych pomieszczeniach pozwoli nieco zaoszczędzić na kosztach ogrzewania.

Postaram się dodawać więcej informacji z montażu i pracy systemu w miarę postępu prac. Trochę to jednak musi potrwać bo w wieku bliskim siedemdziesiątki praca już nie pali się w rękach.;)

Po cichu liczę na sensowne podpowiedzi prostujące moje ewentualne błędy.

 

Dodane14 VI 2020

Parę dni temu uruchomiłem rekuperator ABP-450/200 jon16. Nie miałem z tym większych problemów choć dokumentacja DTR, którą otrzymałem nie jest ściśle związana z tym modelem. Stanowi raczej wykład na temat rekuperacji z uwagami poprawnego wykonania systemu ilustrowane wcześniej produkowanymi centralami. Dodatkowo utrudnieniem dla mnie okazało się dodanie w komplecie regulatora ecoVENT MINI z dotykowym panelem sterującym. Początkowo myślałem, że będę musiał dokonać samodzielnego montażu tego regulatora. Jednak na pytania mailowe do producenta otrzymałem odpowiedź, że niczego nie muszę zmieniać w centrali a jedynie podłączyć otrzymany panel dotykowy żeby wszystko zadziałało. Tak też uczyniłem i do zainstalowanej płyty sterownika ecoVENT MIDI podłączyłem otrzymany panel ecoVENT MINI. Panel podłączyłem na skrętce wykorzystując skręconą parę czerwonych żył jako plus zasilania i parę niebieską jako minus zasilania panelu. Natomiast na parę sygnałową D+ i D- wybrałem skręconą parę żył oznaczonych kolorem brązowym. Długość od centrali do panelu wynosi u mnie około 10 m i wszystko poprawnie działa choć niektórzy odradzają używanie sieciowej skrętki. Dodam, że mój kabel biegnie daleko od innych instalacji elektrycznych.

Od tego momentu mam już działającą centralę i stopniowo opanowuję możliwości sterowania centralą z poziomu panelu.

Generalnie centrala nie jest hałaśliwa, nie przeszkadza mi jej delikatny szum pracujących wentylatorów, które w upalny dzień mam ustawione po 60% mocy oba wentylatory. To co głównie słyszę to strumień nadmuchiwanego powietrza, które dość małą rurą bo 100 mm sprowadzam na dolną kondygnację z jastrychu gdzie zamontowałem centralę. Powietrze rozprężam w prowizorycznie zbudowanym tłumiku w postaci 2 m rury z gąbki i przez gąbkę rozprowadzam powietrze. Czyli mam jeden punkt nawiewu. Nie jest to klasyczne, pełne wykonanie instalacji wentylacyjnej ale na takie wykonanie się zdecydowałem z uwagi na ograniczenia jakie narzuca stary budynek.

Po pierwszych dniach jestem w pełni zadowolony z pracy systemu. Powietrze w pomieszczeniach jest wyraźnie lepsze. Nie słychać gwizdów powietrza w przewodach wentylacyjnych nawet gdy wentylatory ustawiam na 100% wydajności. Pomijam lekki szum nawiewanego powietrza w korytarzu parteru domu. Nie zauważa się tego szumu nie stojąc w pobliżu doprowadzonego nawiewu.

Ustawienie wentylatorów na 60% mocy mocno ogranicza słyszalny szum. A ustawienie na 40% eliminuje jakiekolwiek odgłosy.

Zauważyłem też pewne rzeczy, które będę musiał dopracować. Zaliczam do nich wydzielenie i zabudowę części jastrychu w miejscu zainstalowania skrzyni centrali tak by mogła pracować we w miarę dobrych warunkach temperaturowych. Obecnie jest poddawana dość wysokim temperaturom panującym pod poszyciem dachu. ograniczenie przestrzeni i dodatkowa izolacja termiczna w jakiej się znajdzie skrzynia centrali będzie sprzyjać ustabilizowaniu temperatury tej przestrzeni głównie dzięki nadmuchiwaniu powietrza wyrzutni przez rurę służącą do odprowadzania skroplin, których w tej chwili nie ma. Będzie to tak samo ważne w czasie mrozów

Druga dość istotna sprawa to dodatkowe docieplenie kanałów wentylacyjnych, które w moim przypadku wykonane z giętkich, izolowanych rur leżą na jastrychu pod połacią dachu. Miałem to zrobić przed zimą ale przyspieszę te prace z uwagi na duży wpływ na skuteczność działania klimatyzacji pomieszczeń. Powietrze z wentylacji nagrzewające się w rurach ułożonych na gorącym jastrychu praktycznie uniemożliwia efekt stabilizacji temperatur w pomieszczeniach. Po prostu powietrze nawiewane jest znacznie cieplejsze od wywiewanego. Czyli nie tylko chłodzenie powietrza i skraplanie się pary w rurach jest groźne ale też niekorzystne jest działanie rur jako nagrzewnicy. Izolacja rur rzędu 2 cm to dużo za mało.

 

Wracając do samego rekuperatora to bardzo spodobało mi się działanie Bypassu. Jest możliwość ustawienia jego trzech stanów: włączony, wyłączony i tryb automatyczny. I ten tryb automatyczny działa bardzo dobrze.

Manualne otwieranie bypassu może mieć sens przy intensywnym wietrzeniu pomieszczeń. Nie zauważyłem, żeby można było ustawić w harmonogramie pracy rekuperatora stan bypassa. Ale jeszcze nie do końca się zapoznałem z możliwościami sterownika. W tej chwili wystarcza mi tryb automatycznej pracy.

Nie znajduję niczego negatywnego co mógłbym przytoczyć z pierwszych doświadczeń jeśli chodzi o pracę centrali.

 

Kończąc na dziś swoje pierwsze spostrzeżenia z rozruchu swojej instalacji to dodam, że byłem nieco zaskoczony nadmuchem powietrza dużo cieplejszego od wypompowywanego z pomieszczeń. Miałem nadzieję na większą skuteczność wymiennika. Nie doceniłem jednak pieca jakim staje się jastrych w upalne dni. Zacznę zatem od skuteczniejszego izolowania kanałów wentylacyjnych a dopiero potem pomyślę o poprawieniu skuteczności wymiennika. Musze przyznać, że zacząłem się zastanawiać nad zastąpieniem kasety wykonanej z plastiku na taką wykonaną z cienkich blach mosiężnych z prześwitami rzędu 1mm. Ale to w tej chwili tylko takie inżynierskie rozważania.

No i po staremu okna zamykam w upalne dni i otwieram je nocą.

Edytowane przez a-czerniawski
Uwagi po pierwszym uruchomieniu instalacji
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć wszystkim, przeczytałem wczoraj wszystkie 28 stron tego wątku:) , fajnie było prześledzić poruszane kwestie problematyczne i to jak z czasem producent wprowadzał usprawnienia :) Czy widzicie jakieś wady w tej najnowszej wersji 450/200? (link 3 posty wyżej)

Są już jacyś użytkownicy? Jak się sprawuje?

Jestem już prawie zdecydowany na te centrale, cena podniesiona, ale nawet za te 5100 zl to chyba najlepszy wybór wśród innych reku o podobnej wydajności?

Edytowane przez Nanofox1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Połóż 2 skrętki 8 żyłowe.

Nie spotkałem się by wyświetlacz jakiejkolwiek centrali używał więcej niż jednego przewodu (8 żyłowego)

To i tak jest już szyt technologi jeśli chodzi o komunikację po kablu.

Każda kolejna nowa jednostka, stawia coraz bardziej na komunikację wifi a wyświetlaczem urządzenia staje się twój smartfon.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Połóż 2 skrętki 8 żyłowe.

 

Skrętka to słaby pomysł. W instrukcji do mojego reku stoi:

Ze względu na odległości pomiędzy panelem sterującym, a modułem automatyki umieszczonym w centrali wentylacyjnej wynoszące często powyżej 10 m, należy stosować przewody o przekroju 4x0,75 mm2 wyposażone w ekran. Ekran wpływa znacząco na eliminację zakłóceń, na które narażony jest przewód do transmisji danych. Powinien być on podłączony do zacisku PE centrali wentylacyjnej.

 

Dla przypomnienia skrętka to żyły 0,5mm2 w porywach do 0,57mm2. Do tego ma być 100% miedzi - więc trzeba uważać, żeby nie kupić CCA (miedziowane aluminium). No i ten ekran jest istotny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrętka to słaby pomysł. W instrukcji do mojego reku stoi:

Ze względu na odległości pomiędzy panelem sterującym, a modułem automatyki umieszczonym w centrali wentylacyjnej wynoszące często powyżej 10 m, należy stosować przewody o przekroju 4x0,75 mm2 wyposażone w ekran. Ekran wpływa znacząco na eliminację zakłóceń, na które narażony jest przewód do transmisji danych. Powinien być on podłączony do zacisku PE centrali wentylacyjnej.

 

Dla przypomnienia skrętka to żyły 0,5mm2 w porywach do 0,57mm2. Do tego ma być 100% miedzi - więc trzeba uważać, żeby nie kupić CCA (miedziowane aluminium). No i ten ekran jest istotny.

 

Kładziesz S/FTP 4x2x0,57 i wykorzystujesz po 2 żyły dla jednego toru.

Masz ekran na każdej parze i na całym przewodzie.

Lepiej się nie da.

Kładąc 4 żyłowe kable 4x0,75 zamykasz sobie drogę do urządzeń wykorzystujących 8 żyłowe połączenia - np. Thessla

 

Dla świętego spokoju można położyć jeden kabel LIYCY 8x075 i jeden S/FTP 4x2x0,57

Każdy będzie zadowolony

Edytowane przez _John
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kładziesz S/FTP 4x2x0,57 i wykorzystujesz po 2 żyły dla jednego toru.

Masz ekran na każdej parze i na całym przewodzie.

Lepiej się nie da.

Kładąc 4 żyłowe kable 4x0,75 zamykasz sobie drogę do urządzeń wykorzystujących 8 żyłowe połączenia - np. Thessla

 

Dla świętego spokoju można położyć jeden kabel LIYCY 8x075 i jeden S/FTP 4x2x0,57

Każdy będzie zadowolony

 

Zapomniałem tego kabelka położyć, można jakoś zdalnie ten sterownik Thesli G. podłączyć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie warto :) oprócz bypassu i większej mocy mamy podniesioną minimalną sprawność odzysku ciepła z 65% na 75%

 

Nie wiem, czy te standardy są w 420-tce (w opisie brak informacji), ale w 450-tce już jest informacja, że sterownik:

 

-współpracuje z modułem internetowym ecoNET300 i aplikacją mobilną ecoNET.apk i ecoNET.app

-umożliwiaja komunikację poprzez protokół Modbus RTU, którym można sterować lub monitorować działanie całego urządzenia z zewnętrznego systemu zarządzania budynkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...