PrzyszłyBudowniczy 15.10.2017 08:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2017 Cześć, Mam problem z doborem pompy ciepła, jako że różni instalatorzy proponują różne rozwiązania. Mam OZC zrobione przez forumowego mistrza OZC, 7,8kW dla -20st. do tego potrzebuję 1kW dodatkowo na grzanie wody. Powierzchnia grzana budynku 250m2, kubatura 660m3. Różni instalatorzy proponują różne opcje:- Pansonic 9kW T-CAP, pompa ciepła oddaje potrzebne 9kW nawet w -15st. Zastanawia mnie tutaj jak się pompa zachowuje przy 0, albo +7st. Czy nie pracuje ze zbyt dużą mocą i nie taktuje z tego powodu?- Pansonic 9kW - pompa traci moc, przy -15 daje tylko 5,90, ale do -10st powinna wystarczyć. Poniżej -10st dogrzewanie grzałką. Jako że takich dnii w roku dużo nie ma ma wychodzić lepiej niż T-CAP. Lepsza modulacja dla 0 i +7st, mniej taktowania.- Panasonic 11kW - motywacja instalatora podobna do instalatora T-Cap - pokryć pompą ciepła zapotrzebowanie aż do najniższych temperatur by nie używać grzałki. Do tego dochodzi jeszcze instalator pomp Daikin który mówi, że ich pompa ma najlepszy algorytm modulacji i wyjdzie taniej w ekspolatacji niż Panasonic. Czy ktoś miał podobne rozważania - czy lepiej dogrzewać grzałką czy brać T-Capa. Jak ktoś ma oczujnikowaną pompę ciepła - ile dnii w roku faktycznie jest poniżej -10, -15st C? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej5101 15.10.2017 09:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2017 Nic nie wiadomo z jakiego jesteś regionu kraju. Czy cały budynek ma ogrzewanie podłogowe, jakie grube wylewki ?? Dla Katowic ilość godzin z temperaturą poniżej -10 C to 66 h w całym sezonie grzewczym . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PrzyszłyBudowniczy 15.10.2017 10:52 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2017 U mnie stacja to Kraków Balice, wylewki 8cm (ale jeszcze mogę zmienić na cieńsze anhydrytowe jeśli to ma wpływ na moc pompy). Jednak w ramach oszczędności liczę na grzanie głównie w taniej taryfie.Podłogówka parter i piętro. Czy dane które masz w tej tabelce są gdzieś dostępne w internecie? Dopiero teraz widzę tematy z Twojego podpisu! Muszę poczytać, dzięki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomaszs131 15.10.2017 13:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2017 Jeśli chcesz grzać tylko w taniej taryfie to posadzka anhydrytowa odpada. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej5101 15.10.2017 13:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2017 Obliczanie grubości płyty grzejnej: * straty ciepła na 1 m2 powierzchni budynku ; 7800 W / 250 m2 = 31 W, * czas trwania II taryfy ; 10 godzin / 2 h długości okresu grzania popołudniowego * rodzaj posadzki ; terakota, * konstrukcja budynku ; ciężka ; http://www.szkut.com/dom/wylewka_wykres.jpg Z grubsza - z wykresu wychodzi ok.9 cm wylewki betonowej Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imrahil 15.10.2017 14:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2017 Do tego dochodzi jeszcze instalator pomp Daikin który mówi, że ich pompa ma najlepszy algorytm modulacji i wyjdzie taniej w ekspolatacji niż Panasonic. na tutejszym forum jakoś nie znalazło to potwierdzenia... ale może wszyscy z Daikinami mają skopane instalacje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
creative_21 15.10.2017 14:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2017 Jeśli chcesz grzać tylko w taniej taryfie to posadzka anhydrytowa odpada. dlaczego odpada przecież można dać większy bufor Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PrzyszłyBudowniczy 15.10.2017 14:35 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2017 Tylko wtedy mam koszt droższej posadzki i jeszcze bufora. To pewnie lepiej miksokret. Anhydryt rozważałem gdyby nie grzać w taniej, a grzać jak ktoś jest w domu, albo 30min przed tym jak ktoś ma być w domu. Czy to ma sens? Pewnie nie, patrząc ile osób grzeje głównie w taniej. Andrzej5101 - dzięki za wykres, jak będę miał panele zamiast terakoty to nawet 8cm powinno wystarczyć. Pozostaje pytanie jaka moc? Co do wykresu temperatur, znalazłem, gdyby ktoś potrzebował dane dostepne są na stronie: http://portpc.pl/arkusze/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomaszs131 15.10.2017 14:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2017 (edytowane) dlaczego odpada przecież można dać większy bufor Jestem przeciwnikiem łączenia PC z buforem przy OP. Po za tym nie w każdym domu znajdzie się wystarczająco miejsca by po za zbiornikiem CWU wcisnąć kolejny. Edytowane 15 Października 2017 przez Tomaszs131 Uzupełnienie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej5101 15.10.2017 15:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2017 (edytowane) Andrzej5101 - dzięki za wykres, jak będę miał panele zamiast terakoty to nawet 8 cm powinno wystarczyć. Pozostaje pytanie jaka moc? To jest minimum. Im grubsza wylewka, tym lepsza. Im więcej nasiąkniesz wiedzą, tym odpowiedź sama Tobie się nasunie Im większa moc pompy, tym większe przepływy trzeba zapewnić w podłogówce Moc 7,8 kW - liczona była dla temperatury ; - zewnętrznej ........ - 20 C ( Kraków ) -( OZC zrobione przez forumowego mistrza OZC, 7,8 kW dla - 20 st ) - wewnętrznej ????? Czy mistrz, nie określił Tobie zdolności akumulacyjnej budynku??? Jakie jest zapotrzebowanie na ciepło budynku ?? Edytowane 15 Października 2017 przez Andrzej5101 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
creative_21 15.10.2017 15:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2017 u mnie np. jest ten problem że mam tylko 22cm miejsca na styropian, wylewkę i posadzkę więc jak to ugryźć jeżeli chodzi o warstwy i CM ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej5101 15.10.2017 16:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2017 Trzeba wykonać OZC budynku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bobrow 15.10.2017 18:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2017 (edytowane) Tylko wtedy mam koszt droższej posadzki i jeszcze bufora. To pewnie lepiej miksokret. Anhydryt rozważałem gdyby nie grzać w taniej, a grzać jak ktoś jest w domu, albo 30min przed tym jak ktoś ma być w domu. Czy to ma sens? Pewnie nie, patrząc ile osób grzeje głównie w taniej. Andrzej5101 - dzięki za wykres, jak będę miał panele zamiast terakoty to nawet 8cm powinno wystarczyć. Pozostaje pytanie jaka moc? Co do wykresu temperatur, znalazłem, gdyby ktoś potrzebował dane dostepne są na stronie: http://portpc.pl/arkusze/ Hej, to i ja trzy grosze dołożę : -bufor w tym przypadku to zbiornik 50-100 ltr z funkcją sprzęgła hydraulicznego, 250 m2 podłogówki jest bardzo trudno puścić na optymalnych przepływach dla PC ( szczególnie Panas wymaga nominalnego przepływu dla uzyskania max mocy , a ta z kolei będzie potrzebna nie tylko przy -20st , tylko za każdym razem kiedy zaczyna pracę). Koszt bufora 800-1000pln +pompa wtórna ok 350 pln + „drobiazgi” max 300 -nie wiem dlaczego doliczają Ci dodatkową moc pod CWU , PC i tak grzeje albo CO / albo CWU , prędzej dodał bym trochę mocy pod T2 -grzałki proponuję wybrać o mocy max do danej PC z możliwością wyboru mocy ,w razie awarii PC awaryjnie ogrzejesz chałupę.Ja mam Panasa 9kW Tcap i przy -22st miałem moc ok 7,5 kW. Ważne jest jeszcze jaki masz algorytm włączania grzałek w PC- w Panasach musisz wcisnąć przycisk grzałek i musi być przez dłuższy czas dT 8K- u mnie w praktyce się nie załączają. I jeszcze jedno , jeśli przyjdą super mrozy w nocy - to PC nie da swojej nominalnej mocy , ale też dom nie wychłodzi się przez parę godzin... Odobiście uważam , że trzeba patrzeć na moc i COP w najniżych temp ( raczej PC z wysokim COP przy -15 st ma nie gorsze parametry w wyższych temp) Tymczasem Edytowane 15 Października 2017 przez bobrow Uzupełnienie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
map78 15.10.2017 18:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2017 -bufor w tym przypadku to zbiornik 50-100 ltr z funkcją sprzęgła hydraulicznego, 250 m2 raczej nie pociągniesz na optymalnych przepływach dla PC ( szczególnie Panas wymaga nominalnego przepływu dla uzyskania max mocy , a ta z kolei będzie potrzebna nie tylko przy -20st , tylko za każdym razem kiedy zaczyna pracę) Koszt bufora 800-1000pln +pompa wtórna ok 350 pln + „drobiazgi” max 300 Forumowicz asaselllo ma opomiarowanego T-Cap'a na 300m2 bez bufora, więc nie ma co generalizować. Poprawnie wykonana instalacja OP powinna się obronić bez tego zbędnego i kosztownego wynalazku Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bobrow 15.10.2017 18:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2017 Map,przed Twoim postem sprostowałem to - natomiast prawdą jest też to , przy dużej pow OP rosną opory instalacji.Jak będzie w PC opomiarowanie mocy , COP i przepływu - to już połowa sukcesu.Można jedynie zostawić sobie miejsce na dołożenie sprzęgła.Pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 15.10.2017 18:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2017 przed Twoim postem sprostowałem to - natomiast prawdą jest też to , przy dużej pow OP rosną opory instalacji. Półprawda. Jak masz 20 obiegów po 50m to masz mniejsze opory, niż 10 obiegów po 100m. To nie powierzchnia ogrzewana zwiększa opory, a długość poszczególnych obiegów (a sumaryczny przekrój obiegów, czyli ich ilość przy tym samym przekroju rur zmniejsza opory). A do tego po przeliczeniu okazuje się, że trzeba 10 obiegów po 50m, ale wielu instalatorów proponuje rozstaw co 10cm wszędzie twierdząc, że nie zaszkodzi. A zaszkodzi niepotrzebnie wydłużając rury co zwiększa opory. A dodatkowo zwiększa opory, bo te obwody o za dużym zagęszczeniu muszą być regularnie przymykane żeby nie przegrzać pomieszczenia co jeszcze zwiększa opory. A bufor wymusza większą temperaturę GZ dla PC. Bo musi być dT między PC a buforem i kolejna dT między buforem a podłogówką. Więc PC ma mniejszą sprawność, niż bez bufora. Dlatego warto dobrze zaprojektować podłogówkę (bez zbędnego zagęszczenia aby zminimalizować opory) i odpowiednio dobrać PC wraz z jej pompą obiegową. A pompę panas ma zazwyczaj nieźle przewymiarowaną i ciągnąć sporo prądu na najwyższym biegu (rzędu 180W). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
link2jack 15.10.2017 19:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2017 Mam cienka wylewkę i mało styropianu w podłodze i zeszła zime grzalem praktycznie w taniej taryfie. Mam tcapa i jest ok, czy wybór zwykłego Panasonica byłby lepszy? Może gdybym dołożył trochę styropianu i miał grubszą wylewkę.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bobrow 15.10.2017 19:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2017 Kaizen,ok- jak mamy zaprojektowaną instalację pod PC ( wręcz bym powiedział pod daną PC) , to nadal połowa sukcesu.A co jeśli wykonanie nie zabardzo wyjdzie lub będą błędy w projekcie ?Dlatego proponuję przynajmniej zabezpieczyć się przed w/w problemami i tylko przewidzieć miejsce pod odpowiednie sprzęgło/bufor- a to raczej nie wiele i chyba nic nie kosztuje.Co do COP z buforem , to moje pomiary na grzejnikach potwierdziły spadek COP aż o ok 0.2 przy min mocy PC , reszta pomiarów katalog lub ok 10% więcej.Różnica temp pomiędzy PC a systemem ok 0.5-1KJeszcze raz : uważam , że bufor powinien być wtedy kiedy trzeba .A najlepsze jest to , że nieczęsto jest wykonany jak należy projekt instalacji , wykonawstwo podobnie.I zaczyna się odbijanie piłeczki ...Pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PrzyszłyBudowniczy 15.10.2017 20:47 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2017 Czy mistrz, nie określił Tobie zdolności akumulacyjnej budynku??? Jakie jest zapotrzebowanie na ciepło budynku ?? Okreslił - 13 MWh/rok dla temperatury wewnetrznej 21st. link2jack - a jakie miałeś wahania temperatur między ranem a wieczorem? Rurki co 10cm mają też plus przy chłodzeniu podłogowym, które planuję wykorzystać by odwlec zakup klimatyzacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej5101 15.10.2017 21:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2017 (edytowane) Określił - 13 MWh/rok dla temperatury wewnętrznej = 21 st. Czyli OZC budynku ; - moc cieplna .......= 7,8 kW, - zapotrzebowanie = 13000 kWh/rok, - temp. wew = + 21 C , - temp. zew = - 20 C - powierzchnia budynku - 250 m2 Proponuje pompę ; - PC/PW/9 kW/TCap/1f , która ma 8,9 kW/ 35 C przy - 20 st. C Edytowane 2 Listopada 2017 przez Andrzej5101 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.