Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

cyrkulacja cwu - prośba o wyjaśnienie


miluszka

Recommended Posts

Drodzy,

mamy generalnego wykonawcę, z którym rozliczamy się z konkretnych etapów. Przed nami odbiór instalacji hydraulicznych. Zgodnie z projektem na parterze i 1 piętrze mamy usadowione skrzynki rozdzielcze. Na parterze skrzynka jest w kotłowni blisko pieca i pompy.

Zgodnie z zamówieniem mamy rozliczyć się z:

Instalacja wodna z rur trójwarstwowych, zimna woda i ciepła woda z cyrkulacją - x punktów

W związku z tym jako laik mam zapytania do Was, licząc na każdą sugestię i podzielenie się doświadczeniami:

1. Tylko w jednym miejscu (najdalej oddalonym od kotłowni/skrzynki rozdzielczej) widziałam 3 rurę do ciepłej wody cwu, w pozostałych kranach cyrkulacji w postaci 3 rury nie mam. Czy jest to prawidłowe? Cyrkulację ustawia się tylko tam gdzie odległość przewyższa ileś metrów czy jak jest to wszędzie?

2. Cyrkulacja we wskazanym punkcie zrobiona jest na wysokości podłogi a kran będzie na standardowej wysokości - czy rura ta powinna być bliżej kranu czy na podłodze jest ok?

3. Czy skoro mam w zamówieniu punkt hydrauliczny zapisany jako "Instalacja wodna z rur trójwarstwowych, zimna woda i ciepła woda z cyrkulacją" to tam gdzie cyrkulacja nie została wykonana, a wykonano instalację hydrauliczną standardową bez cyrkulacji to nie powinni liczyć za tę z cyrkulacją czy dobrze to rozumiem?

4. Na piętrze zmieniono bez konsultacji usadowienie skrzynki rozdzielczej. Zanim zapytamy wykonawcę skąd to wynika chcielibyśmy wiedzieć jakie są generalne dobre praktyki by usadowić skrzynkę rozdzielczą. Gdzie najlepiej by było dla układu by skrzynka była usadowiona?

 

Będę bardzo wdzięczna za każdą odpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli na parterze jest dobrze. Najlepiej nie rozgałęziać cyrkulacji, bo nie ma wtedy pewności, czy wszystkie odnogi będą miały odpowiedni przepływ. A tak masz pewność. Co więcej, jak masz wyłączoną cyrkulację, to pobór w każdym punkcie wyręcza cyrkulację wcześniejszych. No i im mniejsza długość rur, tym mniejsza powierzchnia stygnięcia i mniejsze straty ciepła.

 

A na poddaszu do poprawy (chyba, że jest wpięte w szereg).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie dobrze jest zrobione ze w najdalszym punkcie jest cyrkulacja, jakby byla w najdalszym i wczesniej wpieta to woda zawsze szuka najmniejszych oporów i "mieszała" by się blizej, tak mi sie wydaje. Co do zmiany skrzynki ... Grubosc sciany ma znaczenie, nie wszedzie da sie ja wkuc, ale moze byc tak, ze po prostu wygodniej im bylo zmienic polozenie bo mniej kucia pod reszte rur na przyklad, choc pewnie jak to deweloperka to nikt sie nie bawi we wkówanie, naiwny klient i tak zaplaci chocby kanalizacja wierzchem szla ...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za Wasze odpowiedzi, dzięki temu poprawiają poddasze i cyrkulacja tamże również będzie zrobiona.

Co do skrzynki to nie ma kucia, bo na gorze na razie nie ma ścian (opróc zaewnętrznych). Dlatego pytam czy są jakieś zasady umiejscowienia tej skrzynki by nie wiem przepływ był jak najbardziej efektywny?

Podpytam Was jeszcze o tą cyrkulację na dole - czy powinna być jak najwyżej kranu i kazać im to zmieniać czy w podłodze jest ok?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym się już nie czepiał. Zanim Ci się pojawi ciepła woda to ileż z tej rurki od wylewki do kranu wyleci? Pól szklanki zimnej? Możesz mu kazać podjechać te pól metra w scianie, ale osobiscie juz bym zostawił jak jest, choć to Ty płacisz i wymagasz.

 

Co do tej szafki ... Robi sie w takim miejscu żeby np. ściana była odpowiednio gruba jeżeli klient chce wkuwaną, jak chce natynkową to się robi gdzieś w garderobie, w szafie nawet można zrobic po wierzchu nie dając skrzynki, no różne są rozwiązania. Czasem klient nie chce żeby mu sciany próć czy coś to robi się jak najbliżej kotłowni. Robi się też tak ze wjeżdza się z jednej strony sciany spodem a wyjezdza z drugiej strony gdzie jest skrzynka bo wtedy latwiej dla wykonawcy i estetyczniej jezeli nie ma duzo styropianu i wylewki bo chodzi tu o to, ze rurke trzeba wygiąć a jak jest ich bardzo dużo to czasem cięzko je pomieścić.

Natomiast nie wiem co to za budynek. Inaczej jest w domu jednorodzinnym a inaczej jak kupujesz od dewelopera. Tam to już totalnie idą po bandzie, wszystko idzie wierzchem, już zrozumiem że pion kanalizacyjny i odpowietrzenie puszcza wierzchem zeby zabudować ale nawet te cienkie rurki miedziane czy wielowarstwowe nie wkuwają tylko BYLE jak doslownie mocują na scianie - jest to typowa deweloperka - jak najprostszy materiał do obróbki (alupex), z drugiej strony szybko się tym robi a do tego ma sie gdzies estetykę itp, normalnie po domach to nikt sobie nie pozwala na takie dziadostwo chyba ze nie ma pojęcia w ząb i trafił na wykonawcę cwaniaka. Niektórzy nawet głupie gniazdka czy włączniki potrafią jeszcze robić ludziom 150-160cm od ziemi ... i ktoś kupi lub wybuduje dom w obecnych czasach a jakosc wykonania i efekt jak z lat 80tych - nie zartuje, tak bywa.

Edytowane przez Krzysiek88
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź i zmierz dokładnie wysokości kolanek od wpięcia zaworków do wężyków wodnych- bo będziesz miała standardowe wężyki do wyrzucenia a konieczność kupowania wszystkiego ponownie!! Tak samo zmierz sobie wysokość odpływów- bo będziesz miała syfon tak nisko, że wstyd na to patrzeć!! W szafce zlewozmywakowej nie wstawisz wiaderka na śmieci, ale miednicę z workiem śmieciowym!!

 

Popatrz, gdzie masz wyjście pod kaloryfery, bo wyliczając ich kWH okaże się że połowa kaloryfera będzie wystawać spod okna na ścianę.

Popatrz, czy sedes jest dobrze ustawiony aby nie trzymać potem nóg w brodziku!!

Zmierz, czy rurki przy bateriach i zaworkach są na jednakowej wysokości, bo potem nie przykręcisz baterii i dopłacisz grube pieniądze glazurnikom....

Dokładnie popatrz na wysokość umieszczenia skrzynek rozdzielczych, bo potem połowa wysokości drzwiczek będzie pod wylewką!!

 

BRAWO mój Panie hydrauliku MATUSIK :mad:

Edytowane przez GraMar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cyrkulacja to tak jakby zamknięty obieg ciepłej wody. W kotlowni pompa będzie wpychać wodę w zbiornik, ona opuszczając zbiornik uda się na górę i wróci rurką ciepłej wody, tak to się kręci w koło, więc wpięcie musi być w kotłowni przy zbiorniku (teraz zostawia się wyjście ze sciany a potem się to wszystko spina) i drugie wpięcie gdzieś w najdalszym punkcie (choć różnie ludzie robią), mniej więcej tak to wygląda. Przedmówca też głupio nie napisał, aczkolwiek musiał mieć totalnego partacza jeżeli wyjścia pod baterie nie wypoziomował, czy krzywo zostawił wyjścia pod grzejniki. Natomiast z wężykami to standard ale to nie raz dupiate dają po prostu do baterii a nie wina hydraulika
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23269685_10155727647494333_338179662_o.jpg

Powyżej zdjęcie cyrkulacji na poddaszu: z prawej kran wanna, następnie 1 kran umywalka i obok kolejny. Rozumiem, że przy obiegu bez cyrkulacji to szeregowe podpięcie tam by się skończyło, a w związku z cwu wraca rura do kotłowni. Czy tak jest prawidłowo?

 

Dziękuję wam za te wszystkie uwagi. Poczytam i w razie co pozwolę sobie wrócić by doprecyzować jak co pomierzyć ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź i zmierz dokładnie wysokości kolanek od wpięcia zaworków do wężyków wodnych- bo będziesz miała standardowe wężyki do wyrzucenia a konieczność kupowania wszystkiego ponownie!! Tak samo zmierz sobie wysokość odpływów- bo będziesz miała syfon tak nisko, że wstyd na to patrzeć!! W szafce zlewozmywakowej nie wstawisz wiaderka na śmieci, ale miednicę z workiem śmieciowym!!

 

Popatrz, gdzie masz wyjście pod kaloryfery, bo wyliczając ich kWH okaże się że połowa kaloryfera będzie wystawać spod okna na ścianę.

Popatrz, czy sedes jest dobrze ustawiony aby nie trzymać potem nóg w brodziku!!

Zmierz, czy rurki przy bateriach i zaworkach są na jednakowej wysokości, bo potem nie przykręcisz baterii i dopłacisz grube pieniądze glazurnikom....

Dokładnie popatrz na wysokość umieszczenia skrzynek rozdzielczych, bo potem połowa wysokości drzwiczek będzie pod wylewką!!

 

BRAWO mój Panie hydrauliku MATUSIK :mad:

Wielkie dzięki za te uwagi! Pozwolisz, że podpytam?

wysokość kolanek od wpięcia zaworków do wężyków wodnych- jaka powinna być?

zmierz sobie wysokość odpływów - jaka powinna być?

wyjście pod kaloryfery, bo wyliczając ich kWH okaże się że połowa kaloryfera będzie wystawać spod okna na ścianę. - ważna uwaga, jeszcze kaloryfery niezakupione więc chyba czas na wizytę w sklepie i pomierzenie.

Zmierz, czy rurki przy bateriach i zaworkach są na jednakowej wysokości, bo potem nie przykręcisz baterii i dopłacisz grube pieniądze glazurnikom.... - dzięki sprawdzę.

Dokładnie popatrz na wysokość umieszczenia skrzynek rozdzielczych, bo potem połowa wysokości drzwiczek będzie pod wylewką!! - dzięki sprawdzę, ale tu chyba ok.

 

O losie, ale miałeś przejścia!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki za te uwagi! Pozwolisz, że podpytam?

wysokość kolanek od wpięcia zaworków do wężyków wodnych- jaka powinna być?-

NAJLEPIEJ JAK NAJBLIŻEJ DOLNEJ WYSOKOŚCI UMYWALKI, ZLEWOZMYWAKA CZY ZLEWU W KOTŁOWNI. ICH WYSOKOŚĆ USTAL WG WYSOKOŚCI STYRO Z WYLEWKĄ -INACZEJ NA PIĘTRZE, PARTERZE, KOTŁOWNI.

zmierz sobie wysokość odpływów - jaka powinna być? TAK, ABY SYFON SIĘ ZMIEŚCIŁ I ODPŁYW OD UMYWALEK, ZLEWOZMYWAKA, ZLEWU. TRZEBA SIĘ PRZEJŚĆ DO SKLEPU I POPATRZEĆ JAKIE SĄ RURKI PRZY SYFONIE. MĄDRY HYDRAULIK TO WIE....

 

 

wyjście pod kaloryfery, bo wyliczając ich kWH okaże się że połowa kaloryfera będzie wystawać spod okna na ścianę. - ważna uwaga, jeszcze kaloryfery niezakupione więc chyba czas na wizytę w sklepie i pomierzenie. JEŚLI MASZ KALORYFERY, TO ICH WIELKOŚĆ KUPUJE SIĘ PO USTALENIU KUBATURY I ZAPOTRZEBOWANIA NA CIEPŁO każdego pomieszczenia osobno po przeliczeniu.. WSZYSTKIE KALORYFERY MAJĄ TAKIE PRZELICZNIKI, DO KOTŁA KONDENSACYJNEGO KUPUJE SIĘ BARDZO POWIĘKSZONE ABY GRZAĆ NIŻSZĄ TEMPERATURĄ WODY. Każde pomieszczenie trzeba samemu najlepiej przeliczyć, bo może jest NP narożne+ nad nieogrzewanym pomieszczeniem+ma wielkie okna.

 

 

Zmierz, czy rurki przy bateriach i zaworkach są na jednakowej wysokości, bo potem nie przykręcisz baterii i dopłacisz grube pieniądze glazurnikom.... - dzięki sprawdzę.

 

 

Dokładnie popatrz na wysokość umieszczenia skrzynek rozdzielczych, bo potem połowa wysokości drzwiczek będzie pod wylewką!! - dzięki sprawdzę, ale tu chyba ok. tRZEBA sprawdzać przeliczając pod grubość styro+wylewka.

 

O losie, ale miałeś przejścia!!!

Miałam ;) Edytowane przez GraMar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...