Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Badanie geotechniczne - płyta czy ława


Owczar

Recommended Posts

Kontruktor miał chyba na myśli podciąganie kapilarne,

 

Co do opaski poziomej, to tłumaczy to tak, że na tej powierzchni najlepiej zrobić utwardzenie z kostki itp. Według niego, takie utwardzenie wokół domu może być potem uznane za taras, co wymusi zmiane odległości od granicy, która w tej chwili wynosi z jednej strony 1,5m.

 

O opasce pionowej cały czas myślę. Ale czytając różne publikacje, wnioskuję z nich, że przy zagęszczaniu może dojść do spękania styroduru, na który z jednej strony będzie działała siła. W takich sytuacjach zalecany jest podkład betonowy z ostrogą.

 

Czy są jakieś posoby jak zagęścić grunt jednostronnie bez ryzyka uszkodzenia opaski?

 

http://muratordom.pl/budowa/fundamenty/pyta-fundamentowa-dobry-sposob-na-szybsze-zakonczenie-budowy,14_1196.html

Edytowane przez Owczar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 55
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Kontruktor miał chyba na myśli podciąganie kapilarne,

 

Co do opaski poziomej, to tłumaczy to tak, że na tej powierzchni najlepiej zrobić utwardzenie z kostki itp. Według niego, takie utwardzenie wokół domu może być potem uznane za taras, co wymusi zmiane odległości od granicy, która w tej chwili wynosi z jednej strony 1,5m.

 

O opasce pionowej cały czas myślę. Ale czytając różne publikacje, wnioskuję z nich, że przy zagęszczaniu może dojść do spękania styroduru, na który z jednej strony będzie działała siła. W takich sytuacjach zalecany jest podkład betonowy z ostrogą.

 

Czy są jakieś posoby jak zagęścić grunt jednostronnie bez ryzyka uszkodzenia opaski?

 

http://muratordom.pl/budowa/fundamenty/pyta-fundamentowa-dobry-sposob-na-szybsze-zakonczenie-budowy,14_1196.html

 

Zmień tego konstruktora/architekta - utwardzenie uznane za taras? Lepszej głupoty nie mógł wymyśleć - to niech narysuje bez utwardzenia, opaska pozioma nie wymaga utwardzenia !!

Co do spekania styroduru podczas zageszczania - no wiadomo ze nalezy uwazac aby zageszczarka czy skoczek nie najaechaly na sxpsa bo sie moze lekko uszkodzic, ale nie jest to problem z jakim nie mozna sobie poradzic , te porady z ostroga to wymyslaja ludzie ktorzy w zyciu takiej opaski nie robili - jak zrobisz wykop pod opaske np łyżka 60 cm to po włożeniu xpsa masz po 25 cm z kazdej strony, zasypujesz piaskiem z 30 - 40 cm z każdej strony i ubijasz np krawedziakiem - do zageszczenia pierwszych warstw nie da sie uzyc skoczka bo nie wejdzie, chyabz e zrobic taki szeroki wyko. Ale uzywajac grubego piasku do zasypywania przy udziale wody można go w dosyc dobrym stopniu zagescić nawet recznymi sposobami - nastepna warstwe z 30 -40 cm mozna juz dobic skoczkiem z jednej jak drugiej strony. Ostatnia warstwa jak juz sie zasypie moża potraktowac ciezsza zageszczarka obficie polewajac woda wzdłuz jednej jak i drugiej strony xpsa . Drgania plus woda dla piasku (oczywiście z wodą też nie można przesadzić) to ideał - wszystko się ładnie układa i wypełnia - czyli zagęszcza, a dla opaski antywaysadzin owej jest to wystarczjące. To czy będzie tam Is0,98 czy Is=0,97 czy nawet Is=0,96 nie ma przy tak małych obciązeniach znaczenia ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak już pisałem - sceptycznie podchodziłem do tłumaczenia obu panów - dlatego pytam tutaj. Projekt odbieram jutro. Zobaczę jakie jeszcze cuda na kiju wymyślił kontruktor, bo z pojedyńczych rysunków wydaje mi się, że poniosła go fantazja.

 

Płyta 30cm, sporo zbrojenia. Czy to nie przesada dla takiego domu?

Będę musiał to zwalidować i zastanowić się czy projektu samej płyty nie zrobić od nowa. Chyba, że z tego da się jeszcze coś wycisnąć.

 

jacentyy dzięki za wskazówki dotyczące zagęszczania przy opasce. A co sądzisz o podkładzie z chudego betonu? W projekcie jest 10cm warstwa chudziaka, na której zostanie wykonana izolacja przeciwwilgociowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jest zwolennikiem płyty i bardzo lobbował tradycyjne ławy. Jak będę miał projekt to podam więcej szczegółów, może ktoś podpowie czy warto w ogóle brać ten projekt pod uwagę.

 

Początkowo nie brałem pod uwagę płyty, bo inaczej bym to rozegrał. A tak wziąłem kompleksową usługę adaptacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak już pisałem - sceptycznie podchodziłem do tłumaczenia obu panów - dlatego pytam tutaj. Projekt odbieram jutro. Zobaczę jakie jeszcze cuda na kiju wymyślił kontruktor, bo z pojedyńczych rysunków wydaje mi się, że poniosła go fantazja.

 

Płyta 30cm, sporo zbrojenia. Czy to nie przesada dla takiego domu?

Będę musiał to zwalidować i zastanowić się czy projektu samej płyty nie zrobić od nowa. Chyba, że z tego da się jeszcze coś wycisnąć.

 

jacentyy dzięki za wskazówki dotyczące zagęszczania przy opasce. A co sądzisz o podkładzie z chudego betonu? W projekcie jest 10cm warstwa chudziaka, na której zostanie wykonana izolacja przeciwwilgociowa.

 

Hmm nie wiem co zrobisz jutro ale napisze tak :

 

Płyta 30 cm dla budynku jednorodzinnego z parterem i poddaszem użytkowy to stanowczo za gruba płyta, chyba że na duże szkody górnicze lub inne tego typu historie.

Co do chudziaka to ja jestem zwolennikiem ale to ze wzgledow wykonawczych i da się zrobić np 5 cm, nie musi byc 10 cm . Chudziak to warstwa wyrównawcza.

Można by sięnawet pokusić o wynajecie ekipy z miksokretem w celu zrobienia "wylewki" na piasku - wychodzi to taniej aniżeli beton z gruchy wraz z pompą, w przypadku braku pompy już jest troszke gorzej ale z miksokreta zrobia nam "stol"

Jeżeli ma być xps pod płytą to 1 cm izolacji na chudziaku to nieporozumienie, dodatkowo w przypadku gdy budujesz na piaskach. Można by chudziak przejechac jakąs emulsją lub szlamem ale bez szalenstw. Ogólnie to tyle , jak jutro odbierzresz i sie podzielisz na forum to moge coś jeszcze opisac z mojego punktu widzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co otrzymałem do tej pory:

 

- grunt rodzimy o nośności min 100kPa

- geowłóknina

- podpudowa piasek zagęszczony do Is=0,98 20cm

- chudy beton 10cm

- folia PVC gruba

- XPS 20cm

- Izolacja przeciwilgociowa papa termozgrzewalnax2 0,05cm

- płyta 30cm

- szlichta z gładzią zbrojona siatką i na to posadzka

 

Beton C16/20-W6 - tutaj też mam pewne wątpliwości. Czemu nie C25 np.

Jeśli chodzi o zbrojenie to nie mam przekrojów i nie wiem czy jak czytać.

 

Ale ogólnie jest tak:

#12 co 20x20 zbrojenie dołem

#12 co 20x20 zbrojenie górne

 

Pod słupami

#12 co 5

 

Pod bardziej obciążonymi słupami:

#16 co 5

 

Czy dobrze rozumiem? #12, #16 oznacza średnicę drutu? Czy to nie przesda? Czy nie lepiej byłoby zrobić np cieńszą płytę na betonie C25?

Czy te grubości zbrojenia to nie przesada?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co otrzymałem do tej pory:

 

- grunt rodzimy o nośności min 100kPa

- geowłóknina

- podpudowa piasek zagęszczony do Is=0,98 20cm

- chudy beton 10cm

- folia PVC gruba

- XPS 20cm

- Izolacja przeciwilgociowa papa termozgrzewalnax2 0,05cm

- płyta 30cm

- szlichta z gładzią zbrojona siatką i na to posadzka

 

Beton C16/20-W6 - tutaj też mam pewne wątpliwości. Czemu nie C25 np.

Jeśli chodzi o zbrojenie to nie mam przekrojów i nie wiem czy jak czytać.

 

Ale ogólnie jest tak:

#12 co 20x20 zbrojenie dołem

#12 co 20x20 zbrojenie górne

 

Pod słupami

#12 co 5

 

Pod bardziej obciążonymi słupami:

#16 co 5

 

Czy dobrze rozumiem? #12, #16 oznacza średnicę drutu? Czy to nie przesda? Czy nie lepiej byłoby zrobić np cieńszą płytę na betonie C25?

Czy te grubości zbrojenia to nie przesada?

 

 

Weź zmień chłopie projektanta przynajmniej na samą płytę bo ten coś ćpa na 100% :)

 

płyta to kosmos gruba, i ze zbrojeniem też nie najmniej, ale ta papa termozgrzewalna na xps to już kawał miesiąca, do tego dodajemy szlichtę zbrojoną na płytę :stirthepot: i... w sumie nawet nie wiem co to powstanie bo pierwszy raz widzę.

 

xps, papa i jeszcze wodoodporny to już prawie barka wyjdzie (ja miałem 25, ale dałem 30 bo to groszowe różnice były). A poważnie naprawdę zmień sobie projektanta, zaoszczędzisz udziwnień i mnóstwo kasy nawet wydając na nowy projekt zamienny na samą płytę.

Ja mam ok. 0,7m nawet wodę pod poziomem i takich rzeczy nie musiałem robić

Edytowane przez marcko
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może ktoś polecić projektanta?

 

Dostałem od znajomej namiary i projekt, ale tam nie lepsza wydumka...

 

Wolę oczywiście zrobić projekt od nowa i zapłacić za projekt 2 razy niż wyrzucić więcej kasy w budowę tej wydumki...

 

U mnie też jest woda 0,7m pod poziomem.

Edytowane przez Owczar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może ktoś polecić projektanta?

 

Dostałem od znajomej namiary i projekt, ale tam nie lepsza wydumka...

 

Wolę oczywiście zrobić projekt od nowa i zapłacić za projekt 2 razy niż wyrzucić więcej kasy w budowę tej wydumki...

 

U mnie też jest woda 0,7m pod poziomem.

 

mogę polecić firmę u której sam zrobiłem projekt (w oryginale też miałem niezłą komedię)

ppkonstruktor - szybko konkretnie i za rozsądne pieniądze (tak sądzę).

W wątku o płycie jeszcze kilka się przewijało nazwisk w razie byś chciał mieć wybór.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jutro przelicze ile wychodzi u mnie. Sama siatka gora/dół to koło 17kg na metr.

 

Dom będzie z porothermu, lany strop. Pomijając kwestie izolacji, ocieplenia, to muszę wyliczyć ile mogę zaoszczędzić na projekcie od nowa. Schodząc do 25cm z 30cm na grubości płyty samego betonu zostaje 7.5m mniej. Tylko tutaj jest niby C16/B20-W6. Przy 25 będzie pewnie C25. Pytanie czy w ogóle taki beton jak proponuje konstruktor się nadaje na płytę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

^^

Chudziak to jest dobra sprawa ale nie 10 cm. 10 cm to jest za dużo, moim zdaniem wystarczy z 5 cm - jest to warstwa wyrównawcza na ubitym piasku, nawet od biedy zawsze można zrobić tak, kupuje się cement i ostatnie wyrówanienie robi sie warstwą przemieszana z cementem.

 

Odnośnie kg na m2 płyty to 20 kg to jest dużo, średnio jak wychodzi koło 15 to jest dobrze przy założeniu siatka góra dół, zawsze to tez jeszcze można odchudzić, tylko, że to co się odchudzi to i tak trzeba zapłacić w robocie projektanta - on tez musi sie pobawic zeby to odchudzic, pozneij zbrojarz musi sie pobawic zeby to ulozyc - tak wiec wychodzi na jedno.

Stad przyjmuje się jednolita siatke góra dół + ewentualne dozbrojenia w miejscach newralgicznych.

 

Ten beton C16/20 to jakby kooles mial troche rozumu to zwiekszajac klase betonu o jedna wyzej mialby lepsze parametry wytrzymalosciowe betonu a co za tym idzie inna nonosc przekrojów czyli moglby zastosowac ciensza plyte.

 

Ale załoze sie ze koles tego nie liczy w programie do płyt, tak wiec stad te dupochrony ...

Edytowane przez jacentyy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj odebrałem projekt. Zgodnie z pierwotnymi obawami, konstruktor chciał zbudować na tym bunkier. Na zbrojenie górne i dolne 4053kg stali! 27kg na metr.

 

Grubość oczywiście 30cm jak pierwotnie założył.

 

Ten sam konstruktor projektował też strop - tutaj 2400kg stali i grubość 18cm. Beton B20 jak na płytę. KB twierdzi, że w przypadku stropu fantazja go aż tak nie poniosła.

 

Rozmawiałem z polecanym konstruktorem i twierdzi, że powinien się zmieścić w 18-19kg na metr i grubość max 25cm. Czyli daje to ponad tonę oszczędności na stali oraz prawie 8m3 betonu.

 

Przy okazji stwierdziłem, że zamienimy porotherm na silkę. Czy w takiej sytuacji koniecznie muszę przeliczyć też strop? Ostatecznie ściany działowe na piętrze mogę zrobić z porothermu. Dla ścian zewnętrznych i nośnych na dole to chyba nie powinien być problem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym stropem to zależy co tam masz mieć na nim, i jakie rozpiętości przy nośnych ścianach. Ja miałem też mieć tyle cm, i do tego zbrojone stalą16 mm :eek:

później zmieniłem na stal 12 mm, i 14 cm betonu. Jak sam kierownik zauważył te 4 cm betonu to taki ciężar dla którego trzeba zwiększyć ilość stali, stąd błędne koło.

Ostatecznie monolit wylany 14 cm i jakieś 1,5 t stali. Zrobiłem ujemną strzałkę ugięcia i przy rozpiętości 5,2 m na środku mam ok 1 cm ugięcia obecnie. Z tym że jak pisałem góry brak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...