Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Termoizolacja: co zmienić by było ekonomiczniej


franczesky

Recommended Posts

Witam,

 

w przyszłym roku zaczynam budowę wymarzonego domu. Mam już projekt i czekam na wydanie pozwolenia na budowę.

Jestem na etapie gdzie sporo mogę zmienić toteż chciałem skorzystać z Waszej pomocy jeśli chodzi o ocieplenie/termoizolację - jako całość.

 

Założenia mam takie, że mogę inwestycyjnie zrobić ciut lepiej by zyskać na późniejszej eksploatacji.

 

Trochę jestem zawiedzony, że projekt nie jest kompletny w tym zakresie, a projektant adaptujący nawet nie wspomniał o tym, że coś można dodać poprawić. Ja byłem ignorantem w tym zakresie, przyznaję.

 

Po kilku weekendach lektury "co warto a czego nie" pozmieniałem trochę założenia względem projektu, zaznaczam je na niebiesko, a moje pytania pogrubiam.

 

Proszę Was o pomoc, co zmienić i co zastosować aby użytkować dom ekonomicznie.

Z góry dzięki.

 

Tytan 3:

 

- 149 m2 pow. użytkowej, kubatura ogrzewana 480 m3

- beton komórkowy Solbet 24 cm + styropian 22 cm, jaki?

- izolacja podłoga na gruncie: 15 cm - jaki styro?

- fundamenty ocieplone od zewnątrz: 15 cm, jaki?

- fundamenty ocieplone od wewnątrz: 10 cm, styrodur ekstrudowany, jaki ile l?

- fundamenty - hydroizolacja - nie ma nic w projekcie, jakieś rady?

- strop wełna 2x20 cm

- okna Uw = 0,7 W/(m2K)

- rolety zewnętrzne z termo-elkami aby uniknąć mostków cieplnych

- północna ekspozycja budynku z dużymi oknami

 

CHARAKTERYSTYKA ENERGETYCZNA WEDŁUG PROJEKTU

- EK = 73,6 kWh/rok*m2

- EU = 13.350 kWh/rok (ogrzewanie 8831 kWh, CWU 4519 kWh),

 

OGRZEWANIE I WENTYLACJA

- gaz ziemny

- ogrzewanie podłogowe - wszędzie, zamiast kaloryferów, jeden komin mniej

- kocioł gazowy 15 kW

- CWU: zasobnik 150 l

- rekuperacja

- kominek, koza lub piecokominek jako zapas

Edytowane przez franczesky
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj.

Podobnie jak większość ,zwłaszcza początkujących inwestorów, skupiasz się wyborem i grubością izolacji a tym czasem w praktyce ma to drugorzędne znaczenie, najważniejsze jest to jak zrobisz ocieplenie a nie z czego, można mieć metr najdroższego styropianu grafitowego na ścianie i tak go przykleić na placki że będzie przedmuch między ścianą a styro i w domu będzie grzyb i zimno. Równie jest ważna ciągłość izolacji i szczelność domu. Mam nadzieje że zrozumiałeś co chciałem Ci przekazać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrób sobie obliczenia w Build Desku czy podobnym narzędziu i przeliczaj, kiedy Ci się dodanie/odjęcie ocieplenia czy lepsze okna zwrócą.

Jak nie podołasz - zamów OZC w różnych wersjach. Przy okazji sprawdź, jak wpłynie na zapotrzebowanie na ciepło rezygnacja z izolacji wewnętrznej fundamentów i zmniejszenie izolacji zewnętrznej fundamentów o połowę.

Okna 0,7 otwieralne pewnie nieźle będą kosztowały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj.

Podobnie jak większość ,zwłaszcza początkujących inwestorów, skupiasz się wyborem i grubością izolacji a tym czasem w praktyce ma to drugorzędne znaczenie, najważniejsze jest to jak zrobisz ocieplenie a nie z czego, można mieć metr najdroższego styropianu grafitowego na ścianie i tak go przykleić na placki że będzie przedmuch między ścianą a styro i w domu będzie grzyb i zimno. Równie jest ważna ciągłość izolacji i szczelność domu. Mam nadzieje że zrozumiałeś co chciałem Ci przekazać.

Podpisuje się wszystkimi ręcami i nogami. Bedziesz się zastanawiał nad takim czy inny styropianem z lambda 0,033 czy 0,034 a potem przyjdzie "fahowiec" i tak to spaprze ze równei dobrze mógłby być 0,045. W ociepleniu zwlaszcza dachu wełną diabeł tkwi w szczegółach, koło okien dachowych, kominów, fragmentów gdzie "gęsto" od więźby, albo płaszczyzny krokwi nie są prostopadłe do dachu.

 

Zamiast inwestować wiecej w lepszy materiał, zainwestuj w zorientowanego człowieka, który w czasie robienia tego ocieplenia, bedzie 100% czasu patrzył im na ręce. I mówił co trzeba poprawić / 100% czasu. Wyjdz z założenia, żę odwracasz głowę to oni krzyw tną. Jednen źle docięty kawałek wełny wepchany lub dopachany ścinkiem i w tym miejscu będziesz daleeeeeko od tego co programu OZC mówia.

 

Z tego co czytam narzekania ludzi na ocieplenie ścian stropianem to 1/20 tych co narzekaja na ocieplenie dachu wełną. NIestety dobrze zrobiona wełna to jak Yeti. Ponoć ktoś widział ;-) Zwłąszcza jak dach skomplikowany.

 

Ja bym dzisiaj dla dachu wybrał albo płyty nakrokwiowe, ale piana natryskowa, albo wręcz połączone jedno z drugim, zależnie od budzetu. Wełna to jakbym nie miał wyboru. Dramatyczna róznica w podatności na fuszerkę w porównaniu do wełny.

 

Mnie osobiście bardziej od rachunku za ogrzewanie boli brak komfortu. To że płacisz 100 czy 130% za ogrzewanie we współczesnym ciepłym budownictwei to są małe różnice kwotowe ze szkoda gadać. ALe jak będziesz miał miejsce w domu, gdzie z powodu fuszerki będzie brak komfortu cieplnego, to CI bardzo długo szlag będzie trafiał, że nie doplinowałeś,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym dzisiaj dla dachu wybrał albo płyty nakrokwiowe, ale piana natryskowa, albo wręcz połączone jedno z drugim, zależnie od budzetu. Wełna to jakbym nie miał wyboru. Dramatyczna róznica w podatności na fuszerkę w porównaniu do wełny.

 

Przecież izolowany ma być strop. Tu trudno konkurować innym rozwiązaniom z wełną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj.

Podobnie jak większość ,zwłaszcza początkujących inwestorów, skupiasz się wyborem i grubością izolacji a tym czasem w praktyce ma to drugorzędne znaczenie, najważniejsze jest to jak zrobisz ocieplenie a nie z czego, można mieć metr najdroższego styropianu grafitowego na ścianie i tak go przykleić na placki że będzie przedmuch między ścianą a styro i w domu będzie grzyb i zimno. Równie jest ważna ciągłość izolacji i szczelność domu. Mam nadzieje że zrozumiałeś co chciałem Ci przekazać.

 

Najlepiej wykonać ocieplenie dobrej jakości styropianem, odpowiedniej grubości i zgodnie ze sztuką budowlaną i zaleceniami producenta:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

]moja podpowiedz :

- poroterm 24cm + 20 cm styro bialego lambda 0,36 lub na bogato 20 cm grafitu 0,31 i nie daj sobie wmowic ze mało

- izolacja podlogi w dwoch lub nawet trzech warstwach płyt podlogowych białe w zupełności wystarcza

- fundament oczywisci styropian xps ciazki twardy ale 15cm to za bogato a od wewnatrz to ja nie wiem po co to robic

- hydroizolacja z gotowej masy najlepiej dwuskładnikowej weber ma takie, dodaje sie cement i maluje pedzlem dwa razy tworzac powloke gruba na 0,5 cm nie do przejscia dla wody

- wełna oczywisci lambda 0,32 w dwoch warstwach, 40 cm to na bogato wyjdzie

- jesli nie dopilnujesz ekipy od elewacji to okna nie pomoga , pod takie okna obowiazkowo styropian profilowany pod parapety

 

- przy roletach zawsze bedzie mostek bo montowane beda w warstwie ocieplenia mimo tych ich uszczeniaczy

- co do kominka to przemysl czy aby na pewno na drewno ma byc , ja u siebie gazowy wstawiam , dwa razy drozszy ale bezobsługowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...