Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Bocianki 2018 - serdecznie witamy budujących w tym roku. Forum czekało na Was!


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 1,8k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Dzięki! Rozumiem, że trzeba było robić nacięcia na silce?

Czy na dół dawać jeśli na całość pójdzie ciepły parapet?

Z tego co pamiętam Ania się zorientowała z ramkami jak już mury stały, stąd aby nie pomniejszać okien były zrobione takie nacięcia. Ja po prostu powiększyłem otwory przy stawianiu muru po 6cm na boki (a góra tak czy siak wypadła na wysokość bloczka). Ale właśnie nie wiem jakie te ramki teraz dać, czy tylko na głębokość ramy, czy po całej ściance wnęki okiennej. Chyba XPSa się tynk nie chwyci?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to przypomnę, jak to u mnie było z tymi ramkami ;)

Ramki miałam zaplanowane jeszcze przed budową. Także już na etapie płyty, pod duże okna do podłogi i drzwi balkonowe oraz wejściowe, zatopiliśmy w płycie XPS, żeby był na wysokości podłogi. Jak ustalałam z moim budowlańcem obróbkę otworów okiennych XPS-em, myślałam, że na grubość całej wnęki będzie wklejony XPS. Dopiero na budowie zobaczyłam, ze chłopaki wycinają w bloczkach wcięcia na styro. Skoro im się chciało, to spoko ;) W silce raczej nikt by się nie bawił w wycinanie takich wnęk. Ja mam BK.

Fajnie zrobili z nadprożami. Dwie L-ki ułożyli na różnych wysokościach względem siebie, żeby utworzyć wcięcie na XPS, a w nadprożu lanym, przed betonowaniem, wyłożyli XPS w szalunkach, także wszystko wyszło równiutko.

Wszystko możecie podejrzeć w dzienniku ;) Mam spis treści, także łatwo odszukać interesujące Was etapy ;)

 

Tynk chwyci się XPS-a. U mnie chwycił. Ale właśnie budowlaniec tłumaczył mi, że lepiej wyciąć te wcięcia w bloczkach na XPS, żeby obróbka otworów okiennych od wewnątrz była łatwiejsza (chciał ułatwić pracę tynkarzom).

 

A pod ciepłe parapety chyba bym sobie darowała dodatkowy XPS.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyjaśnienie!

 

No to wszystko jasne - ja chyba nie będę kombinował i zrobię po prostu na całości XPS. Będe miał silkę i właśnie dlatego nie widzi mi się wycinanie.

 

Właśnie czekam na wycenę bramy garażowej z montażem w świetle otworu. Chcę zminimalizować mostki termiczne, ale przy takim montażu chyba już nie będę się bawił w XPS po obwodzie. Zrobię większe węgarki na bramę - tym bardziej, że brama będzie 5,5m więc jest zapas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyjaśnienie!

 

No to wszystko jasne - ja chyba nie będę kombinował i zrobię po prostu na całości XPS. Będe miał silkę i właśnie dlatego nie widzi mi się wycinanie.

 

Właśnie czekam na wycenę bramy garażowej z montażem w świetle otworu. Chcę zminimalizować mostki termiczne, ale przy takim montażu chyba już nie będę się bawił w XPS po obwodzie. Zrobię większe węgarki na bramę - tym bardziej, że brama będzie 5,5m więc jest zapas.

 

Myśmy tez robili wyklejanie XPS'em na całej szerokości otworu okiennego. Kładliśmy paski o grubości 2cm po bokach i w nadprożu oraz ciepły parapet.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki, dobrze wiedzieć. Jak dojdę do tego etapu to skonstruuje sobie gilotynkę i będę działał :D

 

Akurat w tym działaniu gilotyna była bardziej bajerem ;) tak cienki i miękki XPS można ciąć nożykiem do tapet. Mamy nadzieję, że gilotyna przyda się do pracy do której została stworzona, czyli cięcie styro na elewacji :yes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakoś BK mnie nie przekonuje. Silke miałem w zamyśle, jakoś się ta myśl rozmyla. Czy możesz mi łopatologicznie napisać twoje za i przeciw siłka i porotherm?

Porotherm vel pustak jest dobrym materiałem na ścianę 1W(arstwową) -- literalnie jest po prostu ciepły. I to jedyna zaleta, która się rozmywa gdy stosuje się ścianę 2W, bo role ocieplacza przejmuje druga warstwa. Z wad, pustaki są kruche, są potem problemy z wieszaniem cięższych rzeczy na ścianach. Są krzywe, a więc jak się źle wykona ocieplenie, a jeszcze jak do tego elektryk się wbije z puszką i nie uszczelni, to może ciągnąć ciepło z domu. Generalnie trzeba BARDZO pilnować wykonania przy porothermie.

 

BK jest równie ciepły co porotherm, ale jest znacznie równiejszy, łatwo się obrabia, nie ma problemu z wieszaniem rzeczy na ścianach, a ponieważ jest pełnym bloczkiem nie ma się co obawiać "przedmuchów" w razie błędów wykonawczych.

 

Silka z kolei ma trzy wady, jest słabym izolatorem, jest ciężka i trudno się obrabia (a więc ekipa może marudzić i doliczyć za murowanie, jak się nie wykorzysta wewnętrznych kanałów pod elektrykę, to ciężko się także bruzduje, z drugiej strony i tak większość kładzie pod tynk elektrykę). Ale tak jak przy poprzednich materiałach izolacyjność materiału, gdy ściana 2W, nie ma znaczenia. Zatem rzeczy, które są wadami dla ekipy, są zaletami dla mieszkańców, bo: dzięki słabej izolacji silka znakomicie reguluje mikroklimat w domu (szybko pochłania i oddaje ciepło) a dzięki dużej masie dobrze akumuluje i chroni akustycznie. Mój majster się ucieszył że nie będzie musiał znowu budować z poroszajsu. ;) Potem co prawda klął, bo najwyraźniej "zapomniał" że u mnie piętrówkę buduje i "trochę" więcej się umęczył mając do postawienia blisko 300m2 muru. Ale i tak się cieszył że nie pracował na pustakach ceramicznych.

 

Cenowo silka wychodzi drożej (pod warunkiem tej samej grubości muru). Silki Xelli idzie 15 szt./m2 a Porothermu Wienerberger 10.7 szt./m2. W zeszłym roku płaciłem za silkę 24cm 4,45 zł brutto/szt. a za Porotherm 25cm (na pierwszą warstwę muru) 5,50 zł brutto/szt. Wychodzi odpowiednio 66,75 zł/m2 i 58,85 zł/m2. No ale ze względu na sporą wytrzymałość silki można (naturalnie po konsultacji z konstruktorem) zjechać z grubością do 18cm i wyjdzie taniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I to jedyna zaleta, która się rozmywa gdy stosuje się ścianę 2W, bo role ocieplacza przejmuje druga warstwa.

 

Tyle, że muru nie ocieplasz od dołu. Więc w tym miejscu (izolacja ścian konstrukcyjnych i działowych od gruntu) cała izolacyjność pochodzi od materiału konstrukcyjnego i ma znaczanie nie tylko przy murach jednowarstwowych.

Ma też znaczenie od góry i z drugiej strony np. przy ścianach szczytowych przy poddaszu nieogrzwanym. Zwłaszcza, jak projektant czy wykonawca "zapomną" zostawić miejsca do ocieplenia ściany szczytowej od góry, co jest dosyć typowe.

 

BK jest równie ciepły co porotherm, ale jest znacznie równiejszy, łatwo się obrabia, nie ma problemu z wieszaniem rzeczy na ścianach, a ponieważ jest pełnym bloczkiem nie ma się co obawiać "przedmuchów" w razie błędów wykonawczych.

 

Równie?

Porotherm 25 Dryfix - U=0,95

Porotherm 25 P+W - U=1,03

BK 500 24 cm - U=0,53

 

Dla mnie to jest bardzo, bardzo daleko od "równie ciepły".

 

I to nie była badana taka partia, jak trafia do klienta, tylko wybrane, niepopękane sztuki.

 

 

No i konstrukcja wszelkiej dziurawej ceramiki skłania do grubej spoiny, żeby zatkać te otwory od góry i od dołu, bo inaczej wiatr hula na całej wysokości i nawet przy mniej popękanych pustakach przez to parametry są dalekie od realnych osiągów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w ostatniej chwili zmienilem porotherm na silke.

 

Izolacja akustyczna oraz argumenty o ktorych pisal Myjk zawazyly.

 

Bruzdowanie rzeczywiscie bedzie klopotliwe, ale po bruzdowaniu w wielkiej plycie to zadne wyzwanie. Bruzdownica elektryczna i jazda. Przy odpowiednim zaplanowaniu elektryki tych bruzd nie bedzie az tak duzo w sumie :) Wiekoszc pojdzie po podlodze i kawalek na sciane.

 

Poczatkowa mostki na przegrodach od ziemi sklanialy mnie ku porothermowi, ale kiedy padla decyzja o plycie fundamentowej ten argument przestal miec znaczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bruzdowanie rzeczywiscie bedzie klopotliwe, ale po bruzdowaniu w wielkiej plycie to zadne wyzwanie. Bruzdownica elektryczna i jazda. Przy odpowiednim zaplanowaniu elektryki tych bruzd nie bedzie az tak duzo w sumie :) Wiekoszc pojdzie po podlodze i kawalek na sciane.

Przy czym silka ma wewnętrzne kanały na elektrykę. Wtedy wystarczy otwornica i przeciąga się przewody wewnątrz bloków. Warunek, trzeba zachować przestrzał przy murowaniu. Ja zapomniałem o tym i nie wszędzie mi majster pospinał piony bloczków. Mam jednak nadzieję, że w większości przypadków wystarczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z cegłą na budowę jest jak z poszukiwaniem partnerki/partnera. Nie ma osób idealnych, ale trzeba znaleźć takiego którego wady jesteśmy w stanie zaakceptować, a zalety z naszego punktu widzenia będą rekompensowały te wady :)

Więc każdy musi sam podjąć decyzje.

Dlatego właśnie opisałem wady i zalety -- więcej istotnych dla materiału nośnego nie znalazłem podczas analizy dla siebie. Wybór każdy podejmie sam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...