Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

NIBE 1245 8,2 kW - duże zużycie


bjane7

Recommended Posts

Witam,

Zapewne spora część użytkowników PC zastanawia się czemu mają tak duże rachunki za prąd, bo przecież oferty dla zachęty niby oparte na projektach i obliczeniach wykazywały roczne koszty na poziomie 2 - 2,5 tys zł rocznie za ogrzewanie i cwu.

Mam ten sam problem i dlatego zastanawiam się jak zmusić firmę instalacyjną aby przyznała się do błędu i dokonała niezbędnych poprawek w instalacji.

W ofercie jaką mi przedstawiono i dumnie się wypowiadano aby przekonać mnie do siebie wskazywano następująco

3. koszty eksploatacyjne:

dla pompy z sondami gruntowymi dla ogrzewania podłogowego w instalacji centralnego ogrzewania przyjęto współczynnik efektywności pompy COP równy 4,8 dla średniej temperatury czynnika grzewczego równej 35C,

Zapotrzebowanie na energię elektryczną do napędu sprężarki po uwzględnieniu współczynnika COP wyniesie:

 

Esg= 4.460 kWh/rok

 

Przyjmując, że energii elektrycznej (licznik jednotaryfowy, taryfa G11) kosztuje 0,56 zł brutto to roczny koszt wyniesie około 2500 zł

 

Jeżeli zastosujemy licznik dwutaryfowy (taryfa G12W,) to wówczas energii elektrycznej w taryfie nocnej (od godz. 13 do 15 oraz 22 do 6 rano) kosztuje 0,28 zł brutto, natomiast w taryfie dziennej energii elektrycznej kosztuje 0,59 zł brutto.

Wówczas otrzymujemy średnią cenę do celów grzewczych równą 0,43 zł brutto oraz 0,50 zł brutto za do podgrzania ciepłej wody użytkowej to roczny koszt wyniesie około 2.050 zł (wraz z opłatą abonamentową).

 

Rzeczywistość okazała się jednak okrutna i za ostatni rok zużycie na poziomie 7000 kWh/rok. Czyli prawie jeszcze raz tyle co zakładali.

Moje dzienne zużycie przy temp. bliskich 0 jest na poziomie 25 kW, a temp zasilania czynnika grzewczego nie przekracza 32 C.

Co by było gdybym podniósł temp. do 35 C ??? O ile wzrosło by zużycie energii elektrycznej a co za tym idzie koszty utrzymania.

 

Dodatkowym problemem jest kontakt z firmą, co gorsza nikt nie odbiera telefonu a po setnym razie jak już uda się połączyć to słyszę same frazesy ze wszystko jest ok.

Czy pozostaje jedynie droga sądowa ? która zapewne trwała by latami...

Może ktoś z kolegów, szczęśliwych posiadaczy Pomp ciepła ma jakiś sposób na nieuczciwe firmy które obiecują " perpetuom mobile " a otrzymujemy bubel za który płacimy straszne pieniądze.

 

Kontaktowałem się z serwisem Nibe i po małych korektach ustawienia - według serwisanta wszystko jest Ok, prawdopodobnie jest za mało odwiertów albo za słaba pompa. Serwisant nie chciał się wypowiedzieć jednoznacznie ale zdziwiony był wysokością rachunków 1200zł za dwa ostatnie miesiące.

 

Dom 210 m ( w tym garaż 40m2 w połowie ogrzewany ustawienie na 10 C).

Silka 24 + szary styropian 23 cm.+ dach wełna Supermata 25 cm.

Garaż odizolowany od części mieszkalnej styro 10cm sciany i sufit.

Dodatkowo zainstalowana Rekuperacja.

 

Pompa Ciepła ustawiona jest :

Krzywa grzania 3 (przesunięcie 3)

stopniominuty -200 włącz sprężarkę.

Grzałka ele. praktycznie sie nie włącza się.

 

Mile widziane komentarze i podpowiedz gdzie szukać rozwiązania aby obniżyć zużycie energii elektrycznej.

Pozdrawiam

 

 

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacząłbym od audytu energetycznego domu. Dach dosyć słabo ocieplony. Pytanie o izolację podłogi - tu przy podłogówce może sporo uciekać ciepła. No i mostki. Łączenie powierzchni ogrzewanej i nieogrzwanej bez całkowitego oddylatowania to pewne mostki których minimalizacja to sporo dobrze przemyślanej roboty. Jak masz połączoną konstrukcję garażu z domem (ściany się łączą, strop ten sam, fundamenty te same) - to może być spora część kosztów ogrzewania. Jak masz różne poziomy zero - też spory mostek do gruntu. Itd. itp.

Dopiero jak będziesz miał solidnie sprawdzony dom i policzone OZC to można do tego przymierzyć faktyczne zużycie prądu i sprawność PC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacząłbym od audytu energetycznego domu. Dach dosyć słabo ocieplony. Pytanie o izolację podłogi - tu przy podłogówce może sporo uciekać ciepła. No i mostki. Łączenie powierzchni ogrzewanej i nieogrzwanej bez całkowitego oddylatowania to pewne mostki których minimalizacja to sporo dobrze przemyślanej roboty. Jak masz połączoną konstrukcję garażu z domem (ściany się łączą, strop ten sam, fundamenty te same) - to może być spora część kosztów ogrzewania. Jak masz różne poziomy zero - też spory mostek do gruntu. Itd. itp.

Dopiero jak będziesz miał solidnie sprawdzony dom i policzone OZC to można do tego przymierzyć faktyczne zużycie prądu i sprawność PC.

 

Izolacja podłogi jak i fundamentów jest OK, fundament ocieplony obustronnie. Dodatkowo wszystkie otwory okienne zostały obklejone płyta PIR 5 cm o współczynniku 0,021 tak aby zlikwidować mostki termiczne. Z dachem to się zgodzę, chyba tu nie zaszalałem mogło być lepiej.

Najpierw prześwietlę budynek kamerą termowizyjną i ewentualnie poprawie to co jest możliwe. A później zrobię audyt energetyczny domu.

Ekspertem nie jestem ale mimo wszytko twierdzę że źle zostały dobrane wielkości urządzenia i odwiertów do wielkości budynku.

Okna płyta PIR.jpg

Płyta PIR 5 cm.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Kolejny temat który zmniejsza mi ochotę na zakup pompy, choć już podłogówka i kolektor pionowy już zrobiłem.

Pozdrawiam

 

Możesz uzasadnic merytorycznie co jest tu winna pompa?e

Wina jest tylko po stronie właściciela domu - nie dopilnował izolacji.

Zużywa 7000kwh / rok - czy to wartość dla samej pompy czy cały dom?

Bo ja (mając nie najlepiej zaizolowany dom) rocznie zużywam 7700kwh (pompa + dom)

Przypominam z mam powietrzna a nie gruntowa.

 

Rachunki za prąd nie biorą sie z nikąd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli to jest słabe ocieplenie cyt. "Dom 210 m ( w tym garaż 40m2 w połowie ogrzewany ustawienie na 10 C).

Silka 24 + szary styropian 23 cm.+ dach wełna Supermata 25 cm.

Garaż odizolowany od części mieszkalnej styro 10cm sciany i sufit.

Dodatkowo zainstalowana Rekuperacja."

To u mnie jest gorzej, porotherm 25 cm+styro 15 cm. Podłogi, dół 10 cm+ 3 cm systemowy, gora 3 cm systemowy. Skosy wełna 0,38 25 cm, sufit 30cm. Czy przy takich parametrach mam sobie wybić pompę z głowy i przejść na ekogroch.

Pozdrawiam

Edytowane przez NOMIS
literówki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dom 210 m ( w tym garaż 40m2 w połowie ogrzewany ustawienie na 10 C).

Silka 24 + szary styropian 23 cm.+ dach wełna Supermata 25 cm.

Garaż odizolowany od części mieszkalnej styro 10cm sciany i sufit.

Dodatkowo zainstalowana Rekuperacja.

 

Pompa Ciepła ustawiona jest :

Krzywa grzania 3 (przesunięcie 3)

stopniominuty -200 włącz sprężarkę.

Grzałka ele. praktycznie sie nie włącza się.

 

Mile widziane komentarze i podpowiedz gdzie szukać rozwiązania aby obniżyć zużycie energii elektrycznej.

Pozdrawiam

 

 

.

 

Dokładnie jak Kaizen pisze. Weź kogoś z kamerą termowizyjną i niech sprawdzą dom (ja za to zapłaciłem ledwie 160 zł przez olx). Dziwi mnie, że żałowałeś 330 zł na porządne OZC, żeby teraz tak cierpieć.

 

Masz podobny dom do mojego z tą różnicą, że ja garażu nie grzeję i nie mam izolacji w podłodze w garażu a mimo to cały czas temperatura ok. 9*C.

 

U mnie też silka + 23cm szarego, nieco gorzej u Ciebie wygląda dach i pewnie podłoga, co tam masz za izolację?!

 

Zużycie jest u Ciebie kosmiczne, mój ostatni rachunek za CO/CWU to niecałe 50 zł w promocji Fortum (ok. 110 zł po promocji by było).

 

Btw. Też miałem mieć tą pompę Nibę, ostatecznie wybrałem dużo tańszą Stiebla.

Edytowane przez kerad85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam 1245 10kW i tam jest wszystko wypisane podaj te dane:

-ilość godzin pracy pompy na co i cwu

-ilosc godzin pracy grzałek i moc ustawioną grzalek

-podaj temperatury dolnego żródła od koniec pracy pompy

 

u mnie dom ze stopki do tej pory poszlo 3200kWh w tym sezonie, tylko 4 azy wygrzewałem wylewke, w sumie miesiąa trzymałem temperature powyżej 30 stopni.

teraz do -5 pompa chodzi tylko w drugiej taryfie czyli przy -5 potrzeba ~20kwh na dobe na ogrzewanie

 

EDIT:

znalazłem czasy pracy w innym wątku:

Ustawienie: Stopniominuty -200 , Krzywa 3 przesunięcie 3

Uruchomień sprężarki 11143 Czas pracy sprężarki 6918 h w trybie cwu 810 h

 

moja chodzi od konca września i nabiła 1250 godzin samo CO 20 stopni w srodku + wygrzewanie wylewki

 

Są 2 opcje albo masz dom nieszczelny i gdzies to cieplo ucieka albo pompa jest walnieta i nie ma takiego COP jak w katalogu. Wydaje mi się że ten garaż wyciąga Ci ciepło z domu, masz tam podobno 15 stopni i jest odzielony od domu. Skoro masz już podlicznik do pompy to zakręć garaż na kilka dni i zobacz jakie bedzie dobowe zużycie.

Edytowane przez zibizz1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Są 2 opcje albo masz dom nieszczelny i gdzies to cieplo ucieka albo pompa jest walnieta i nie ma takiego COP jak w katalogu. Wydaje mi się że ten garaż wyciąga Ci ciepło z domu, masz tam podobno 15 stopni i jest odzielony od domu. Skoro masz już podlicznik do pompy to zakręć garaż na kilka dni i zobacz jakie bedzie dobowe zużycie.

 

Witam Ponownie,

 

Audyt zrobiony kamera termowizyjna nie wykazal niestety nic szczegolnego kilka drobnych punktow ktore mogly by byc lepiej zrobione ale nie na tyle zlych aby swiadczyc ze jest to przyczyna duzych strat ciepla. Wiec pozostaje nadal pytanie co z Pompa ciepla i odwiertami ???

Czy PC 1245 8 kW i 2x100m odwierty faktycznie wystarza na 210m2 domu? Czy moze to byc wina ze pompa jest za slaba, albo cos z odwiertami...

Kontaktowalem sie z Serwisem Nibe, potwierdzili ze zuzycie jest zdecydowanie za duze, wprost nie stwierdzili ale zasugerowali ze moze byc problem po stronie wykonawcy. Fakt ze mam pierwsza taryfe i zmiana w umowie moze byc po roku czyli w Lipcu dopiero.

Kolejny rachunek za luty -marzec 1400zl !!!

Garaz zostal odlaczony, nie wiele to zmienilo bo nadal srednie dzienne zuzycie PC to 26 kW.

Bede wdzieczny za kolejne sugestie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Parametry które podajesz wydają się ok. Ja za to co mam w stopce zapłaciłęm za energie 800zł(1750kWh) za luty-marzec, pompa zuzyła ~1000kWh

 

Nadal twierdzę że winny jest garaż lub pompa. Można zerknąć jak szybko grzeje wode cwu w zbiorniku żeby to pobieżnei zweryfikować

Jak masz możliwość to podłacz pompę do internetu to zerkne na parametry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

Wymienilismy się paroma wiadomościami z bjane7. Pozwole sobię podzielić tutaj moimi ustaleniami.

 

Wydaje mi sie że jest sporo przyczyn tego stanu rzeczy, ja zauwazyłem takie:

1. Sterowniki i regulatory pokojowe, które do poprawnego działania wymagają aby temp zasilania była troszke wieksza. Dodatkowo ich przymykanie powoduje że temp wzrasta dosć znacznie, pompa czasem właczała sie niepotrzebnnie i po kilkunastu minutach wyłaczała się z powodu zbyt duzej temp spowodowanej zamknietymi zaworami.

2. Duże straty na cyrkulacji cwu, nawet 5stopni/h w zbioirniku 180litrów. Wydaje mi się że połowa żuzycia cwu to straty na cyrkulacji, ale to wymaga testu i np wyłaczenia cyrkulacji na tydzień.

3. i właśnie zauwazyłem też że grubsze ocieplenie ściany prawdopodobnie kończy sie na wysokości gotowej podłogi (na zdjeciu zaczyna sie od progu drzwi wejsciowych) czyli na wysokosci jastrychu znajduje się cieńsze ocieplenie fundamentu.

4. Nie dostałem też odpowiedzi czy np ściany szczytowe są ocieplone od góry czy może dochodza do samego dachu.

 

Ogólnie wydaje się że dom potrzebuje poprostu wiecej energii niż powinien, na to może miec wpływ:

-garaż w bryle budynku (ale to dosć popularne rozwiazanie)

-balkony, mimo że pododbno dobrze ocieplone z dwóch stron

-Klimat ( pod koniec sezonu, minimalne temp zewnętrzbe były u mnie większe średnio o 2 stopnie)

 

Numerowane punkty to rzeczy które mogły nie zostac uwzględnione ale już ta druga lista rzeczy powinna być uwzględniona w projekcie, a jak kopisał autor żyzycie jest o ponad 50% wieksze od zakladanego,czyli dość mocno się nie zgadza, a wydaje mi się ze numerowana lista to może byc najwyżej 20-30%

 

Co do tego czy pompa i odwierty są zbyt oszczędnie dobrane. Tak długo jak gruntówka bez grzałek jest w stanie dogrzać dom to jest wystarczająca. Oczywicie w wiekszy mróz musi chodzić pewnie przez prawie cała dobę ale nie jest za mała. Co do odwiertów to czasem wejście schodzi poniżej zera a co za tym idzie gdyby tego dolnego żródła było węcej to i temperatury i COP także by wzrosły a to pozwoliłoby może zaoszczedzić te 7-8% na rachunku. Uważam że przy takim zużyciu jak obecnie powinno być tej rury z 20% więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...
  • 2 months później...

Witam,

Ja natomiast w tym roku zamontowałem Nibe 1245 12kw, wcześniej miałem LPG. Przy tych temperaturach zużywa mi ok 20kw (podlicznik) dziennie. Jak czytam na forum zużycie prądu innych użytkowników to moje zużycie nie wygląda kolorowo. Dom piętrowy 230m2+garaż 36(nie ogrzewam) + strych kaloryfery skręcone na 1, na parterze podłogówka, na 1 piętrze kaloryfery.

W tej chwili w domu mam ok 22,5-23C

Ustawienia:

krzywa 4

przesunięcie 1

zliczanie co 17h

DM -210

Zastanawiam się nad wymianą pomp obiegowych, obecnie mam dwie Keller 23-60-180, na energooszczędne.

Co o tym myślicie?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie F1245 10kw w tych temperaturach ~10kWh/dzień. W środku ponad 23 stopnie. Obecnie testuje takie ustawienie

krzywa 3, przesuniecie 0, w dzień -1, w nocy +3. Pompa nocą grzeje 3 razy przez ok 4h w sumie. 5 razy na dobe grzeje cwu po 20 minut.

Jedyna pompa obiegowa to ta wbudowana w pompie.

 

A jaką masz krzywą, podłogówka w całym domu? U mnie jest również bufor 300l i dwa obwody zasilane dwiema zewnętrznymi pompami. Może jedna z nich jest niepotrzebna?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli bufor ładujesz do wysokiej temperatury dla grzejników, aby potem w mieszaczu zmniejszyć do podłogówki?

Czy Twoja PC ma wbudowany zbiornik CWU?

 

Tak, w zasadzie mieszacz jest na max odkręcony a między parterem a pierwszym piętrem mam 1 stopień różnicy. zobaczę ja będzie gdy przyjdą mrozy, tego lata dopiero założyłem pompę. Tak zbiornik CWU mam wbudowany w pompę 180l.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaką temperaturę masz w buforze?

Na OP nie powinno się dawać więcej niż 32-35C i to w największe mrozy. Na grzejniki daję się ok 50C.

Wydaje mi się że skoro masz bufor to ten zbiornik w PC jest niepotrzebny. PC byłaby bez niego tańsza.

CWU możesz grzać z bufora.

 

teraz w buforze jest 27. Dopiero kombinuję z ustawieniami. Wczoraj zmieniłem krzywą na -220 temp spadla do 22,2 ale mam 7 uruchomień w ciągu 22godzin.

Odnośnie CWU to już tak zostanie jak zrobili.

Jaką masz pompe i jakie ustawienia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...