Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ogrzewanie buforem z grzałkami elektrycznymi?


norbbii

Recommended Posts

Nie będę się rospisywał co gdzie i kiedy kto podpisal, co ile kosztuje, bo to nie ma najmniejszego sensu. Interesuje mnie praktyczna strona tego rozwiązania a twoje odbijanie piłeczki tylko zaśmieca forum. Dodam tylko, że w rozmowie u dystrybutora z konsultantem wyliczono mi, że jeżeli założę miesięczny pobór prądu 2000 kwh z czego średnio 7% w droższej taryfie na zwykłepotrzeby, rachunek będzie opiewał na niecałe 670 zł/m. Wychodzi niecale 20 gr poza szczytem i 37 gr w szczycie.

 

Weź to wszystko na piśmie. Bo takiego sprzedawcy-ściemniacza to ze świecą szukać. I te 7%, i te 20gr poza szczytem a te 37gr w szczycie to już masakra.

 

Ale te 670 zł się zgadza. Czyli ceny masz złe, bo wyszłoby (7%*2000kWh*0,37zł/kWh)+(93%*2000kWh*0,20zł/kWh)=51,8zł+372zł=423,8

 

Te 670zł pasują do cen, które wrzucałem - 65gr/kWh brutto w drogiej strefie i 32gr/kwh w taniej.

 

7% całkowitego zużycia to jeszcze nikt się nie chwalił. Raczej w okolicach 20% oscyluje gdy ktoś grzeje prądem.

 

URE nie ustala taryf - tylko je zatwierdza, albo odrzuca. Poszczególni sprzedawcy mają różne argumenty do przekonania do zatwierdzenia. Trudno, żeby takie Innogy miało takie same koszty budowy i utrzymania sieci, gdy ma maksymalne zagęszczenie klientów jak firma, co buduje sieć w Bieszczadach czy w Tatrach.

 

A stwierdzenie, że do ogrzania "tej ilości wody" trzeba 1800kWh/mies to do kabaretu wyślij.

 

Do ogrzania 1m3 wody o 1* trzeba 1,16kWh. Czyli 1800kWh wystarczy do ogrzania 1m3 wody o 1551K. Ten sprzedawca nie ma pojęcia o czym mówi.

 

 

Bufor nie ma żadnego zapotrzebowania na ciepło. Co dostarczysz mu, to musi oddać w ten czy w inny sposób. Im lepiej ocieplisz - tym mniej odda do pomieszczenia gospodarczego.

A ile dom "weźmie" - to zależy jak zbudowany i używany. Wyliczenie tego nazywa się OZC.

 

 

Nie chodzi o to, kto ma rację. Chodzi o to, żebyś dobrze sobie wszystko policzył, żeby potem nie żałować decyzji i nie dziwić się, że miało być tak pięknie, a jest głęboka rzyć.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 283
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Może dorzucę coś od siebie. Jeżeli chodzi o bufor i bojler to wszystko zależy od konkretnego przypadku. Też mam bufor i dodatkowo bojler. Są dwa powody takiego stanu rzeczy. 1 to odległość od bufora do mieszkania. 2 To o czym pisał norbbii, czyli straty ciepła na buforze. Ze względu na to, że w piwnicy nie miałem więcej miejsca, to ocieplenia jest tylko niecałe 30 cm (miejscami cieniej, a miejscami więcej). Aktualnie straty szacuję na 3 - 3.5 kWh/dobę. Natomiast bojler mam 6m od łazienki i miejsca na 50cm ocieplenia, wiec straty będą dużo mniejsze.

Co do samego bojlera, to obecnie używam (od 10lat) poziomego 140l. Planuję zrobić zamiast niego coś w rodzaju małego bufora 200l z wężownicą. Płaszcz mam już zwinięty, dennice też, 25m miedzi fi18 kupione, teraz tylko poskładać do kupy ;) W tamtym często gdy w ciągu dnia wypuściło się więcej wody, to wieczorem przed 21 zanim się grzałka włączyła to pod prysznicem nie była zbyt gorąca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaizen, chylę czoła co do cen, pofatygowałem się jeszcze raz i pan stwierdził, że ceny z twojej tabelki są własciwe i najwidoczniej coś mu umknęło. Moim zdaniem nie doliczyl którejś z opłat.

Jeżeli chodzi o ilość potrzebnej energii to właśnie staram się dowiedzieć z tego forum, z praktyki i doświadczeń użytkowników. OZC i inne pierdoły mnie w tej chwili nie interesują bo nie jestem w stanie go określić w 100%. Nie wiem np ile mam mostków cieplnych, czy materiał użyty do budowy jest w 100% zgodny ze specyfikacją itp., za dużo niewiadomych.

Jeżeli chodzi o koszty ogólne ogrzewania to spodziewam się tego, że będą one wyższe od ogrzewania tradycyjnego peletem lub ekogroszkiem. Ale ile kosztuje swięty spokój tego nikt nie policzy. Napisałem już, że nie zamykam sobie furtki na dołożenie kotła i dogrzanie nim bufora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OZC i inne pierdoły mnie w tej chwili nie interesują bo nie jestem w stanie go określić w 100%. Nie wiem np ile mam mostków cieplnych, czy materiał użyty do budowy jest w 100% zgodny ze specyfikacją itp., za dużo niewiadomych.

 

Te niewiadome program szacuje z automatu. Pewnie, że na obliczenia trzeba brać margines błędu. Ale to jest kilka góra kilkanaście procent.

Do tego to jest niezbędne do właściwego zaprojektowania systemu grzewczego. Choć wielu instalatorów twierdzi, że "dajmy wszędzie co 10cm bo od przybytku głowa nie boli", czy "od 120 lat tak robimy i wszyscy dzwonią wychwalając nas pod niebiosa, nikt nie złożył reklamacji" to jest to błąd który powoduje nie tylko zbędne koszty instalacyjne, ale też droższą i mniej komfortową eksploatację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do ogrzania 1m3 wody o 1* trzeba 1,16kWh. Czyli 1800kWh wystarczy do ogrzania 1m3 wody o 1551K. Ten sprzedawca nie ma pojęcia o czym mówi.

 

Właśnie to policzyłem i do podgrzania 800l (0,8 m3) o 60* potrzebuję 55kw+max 20kw w okienku x 30 dni = 2250kw/m. Tak to ogarnia mój rozum. Sprzedawca niewiele się pomylil a może nawet wcale, zależy ile ciepłej wody zużyje na dobę i le jej zostanie.

 

Dlaczego 60*? Bo wody w buforze nawet zurzywając całą nie schłodze poniżej 30*.

 

Niech ktoś mnie poprawi jeżeli źle rozumuję.

Edytowane przez norbbii
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie to policzyłem i do podgrzania 800l (0,8 m3) o 60* potrzebuję 55kw+max 20kw w okienku x 30 dni = 2250kw/m. Tak to ogarnia mój rozum. Sprzedawca niewiele się pomylil a może nawet wcale, zależy ile ciepłej wody zużyje na dobę i le jej zostanie.

 

Popełniasz ten sam błąd w założeniach co on - nie ważne, czy masz bufor 10, 500, czy 2000l. Od tego nie zależy zużycie ciepła w domu i liczenie od tej strony prowadzi do nikąd. Do tego potrzebujesz OZC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popełniasz ten sam błąd w założeniach co on - nie ważne, czy masz bufor 10, 500, czy 2000l. Od tego nie zależy zużycie ciepła w domu i liczenie od tej strony prowadzi do nikąd. Do tego potrzebujesz OZC.

 

Policzyłem tylko ilość prądu potrzebną do zagrzania 800l wody w buforze w tym przypadku nie brałem pod uwagę zapotzrebowania domu na ciepło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do ogrzania 1m3 wody o 1* trzeba 1,16kWh. Czyli 1800kWh wystarczy do ogrzania 1m3 wody o 1551K. Ten sprzedawca nie ma pojęcia o czym mówi.

 

Właśnie to policzyłem i do podgrzania 800l (0,8 m3) o 60* potrzebuję 55kw+max 20kw w okienku x 30 dni = 2250kw/m. Tak to ogarnia mój rozum. Sprzedawca niewiele się pomylil a może nawet wcale, zależy ile ciepłej wody zużyje na dobę i le jej zostanie.

 

Dlaczego 60*? Bo wody w buforze nawet zurzywając całą nie schłodze poniżej 30*.

 

Niech ktoś mnie poprawi jeżeli źle rozumuję.

 

Trochę niedokładne są te wyliczenia ponieważ w baniaku 800l będziesz miał faktycznie do wykorzystania ok.750l, więc przy delta 60' będzie ci wstanie przejąć 52,3 kW ale pamiętaj że utrzymywać tak wysoką temperaturę w sumie 90'C nie jest zbyt ekonomicznie ze względu na straty. A zużycie energii na miesiąc nie liczysz do pojemności cieplnej bufora tylko strat budynku. Ponadto masz jeszcze posadzkę i inne elementy akumulujące energie cieplną więc ten bufor jest uzupełnieniem tego całego systemu. Może nawet być tak ze baniaczek 500 litrowy załatwi ci całą sprawę, zrób OZC a wszystko ci wyjdzie czarno na białym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 months później...

Macie pomysł, jak inteligentnie dobrać automatyką (i jaką), żeby spiąć ze sobą działanie kotła elektrycznego, bufora i zbiornika CWU? Czy termostaty naścienne w pokoju przy podłogówce mają sens czy lepiej wyregulować wstępnie przepływy i potem ewentualnie korygować jak za ciepło/za zimno w danym pokoju?

Chodzi o to, żeby automatyka uwzględniała bezwładność wylewki a także np. równoległe ładowanie bufora i potem w razie drogiej taryfy załączy pompe obiegową bufora do podgrzania podłogi ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawór 3d z siłownikiem + regulator pogodowy. Do załączania o grzałki o odpowiednich godzinach zegar +stycznik

 

OK. Więc my mamy OZE i wychodzi zapotrzebowanie przy minus 20st 7,5kw. Może zwariowany pomysł ale może ktoś próbował : gdyby wsadzić grzalke 6kw w mały zbiornik (kilkadziesiąt litrów) i podgrzewać przeplywajacą wodę z podlogowki do tempb25-28st, czy to nie wystarczyłoby do ogrzania domu {100% podłogowa). Pomijam teraz taryfy tanie i drogie, pomijam byfory i cały osprzęt, tylko grzałka z termostatem, pompka i mały zbiornik gdzie wsadzona jest grzałka? Co wy na to? Próbował ktoś w ten sposób?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. Więc my mamy OZE i wychodzi zapotrzebowanie przy minus 20st 7,5kw. Może zwariowany pomysł ale może ktoś próbował : gdyby wsadzić grzalke 6kw w mały zbiornik (kilkadziesiąt litrów) i podgrzewać przeplywajacą wodę z podlogowki do tempb25-28st, czy to nie wystarczyłoby do ogrzania domu {100% podłogowa). Pomijam teraz taryfy tanie i drogie, pomijam byfory i cały osprzęt, tylko grzałka z termostatem, pompka i mały zbiornik gdzie wsadzona jest grzałka? Co wy na to? Próbował ktoś w ten sposób?

Niejeden. Tu masz link do jednego, kilku się jeszcze znajdzie.

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?217809-R-amp-K-buduje-nowy-dom-ZX35-standard-PASYWNY-w-rozsądnej-cenie/page86

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Strasznie dużo czytania, mało konkretów o samej grzalce. Wstępnie coś próbowałem ale nie mam do końca koncepcji. Kupić jakiś mały bojler (80l) z wejściem pod grzalke?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znajdź hydraulika. Niech Ci zrobi grzałke w rurce 2 - 2,5 cała wkrecona z jednej strony. Od dołu dojście i wylot wody. Pomiędzy rura a rozdzielaczem podlogowki pompa obiegowa. Z drugiej str rury czujnik temperatury podpięty do sterownika np takiego

https://www.google.com/search?q=Sterownik+st+292&tbm=isch&ved=2ahUKEwjF1eu1mZHgAhVKLywKHbDWDBcQ2-cCegQIABAC&oq=Sterownik+st+292&gs_l=mobile-gws-wiz-img.3..0j0i8i30l3j0i24.54216.62515..62800...3.0..0.258.2573.0j16j1......0....1.......5..35i39j0i67.8g_ZFKIgpx4&ei=T1ZPXIXyD8resAGwrbO4AQ&bih=631&biw=360&client=ms-android-huawei-rev1&prmd=isnv&safe=off

I stycznik bo to jest za słabe na grzałke.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...
Witam. Przestudiowałem cały wątek. Bardzo ciekawy. W moim domu podłogówki wodnej jest tylko 40 m2. Pokoj, wiatrołap i 2 łazienki. I tu moje pytanie. Czy w tak malej instalacji jest sens dawać bufor i jezeli tak ile l. Z moich wyliczeń wynika, że 300l bufor da radę a 500l to już niezły zapas. Mam rację? Z kolei moj wykonawca sgwierdził, że dla tak małej podłogówki wystarczyłby piec elektryczny. Dom to parterowka 160m2 ocieplony 15cm styr. Sciany i 25 welna strop. Pozostale pomiszczenia dogrzewane kominkiem z dgp.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... Z kolei moj wykonawca sgwierdził, że dla tak małej podłogówki wystarczyłby piec elektryczny. ...

Z jakiej taryfy prądu korzystasz? Jakiej grubości jest wylewka i z czego - czy dużo ciepła zakumuluje? Wielkość bufora zależy od tego ile energii potrzeba zakumulować, a nie od m2 podłogówki. W przypadku podłogówki ważne jest ocieplenie od gruntu - nie podałeś. Jaka masz wentylację? Może warto by rozważyć możliwość założenia pompy ciepła powietrze - powietrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korzystam z teryfy G12w. Wylewka 10cm betonu, gruba folia, 10cm styropianu xps, folia srebrna do podlogowki rurki i 8 cm wylewki koncowej. Na to wszystko pojda plytki typu gres. Ściany czerwony pustak i 15 cm sturopianu. Strop teriva 10cm styropianu i 10 betonu. Dach 25cm welny. Okna 3 szybowe. Poki co wentylacja grawitacyjna ale mysle o rekuperacji. Posiadam pompe ciepla typu powietrze woda do grznia wody uzytkowej z zasobnikiem 270l francuskiej firmy na A. Uzywam jej juz 4 lata i sprawdza sie wysmienicie. Podlogowka wodna zostala dolozona w czasie remontu i adaptacji pomieszczenia. Do tej pory grzalem kominkiem z dgp 80% czasu i bylo ok ale do tych pomieszczen ze wzgledu na rozklad domu dgp nie dojdzie. Te 20% to dogrzewanue pradem promienniki ciepla. Posiadalem tez maty grzewcze pradowe w lazience i wiatrolapie to porazka. Stady wymieniam to na podlogowke wodna bo widzialem u znajomego jakie ma zdolnosci akumulacji. Gazu brak.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...