Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ogrzewanie podłogowe i dylatacje


igla

Recommended Posts

Witam,

 

na dniach będziemy układać ogrzewanie podłogowe (cały parter i poddasze) i robić wylewkę cementową. Mam pytanie odnośnie dylatacji, bo spotykam się z opiniami że dodatkowe dylatacje nie są potrzebne w naszym przypadku. Budujemy dom wg projektu: https://www.mgprojekt.com.pl/zabka-3

Oprócz taśmy brzegowej chciałem dać listwy dylatacyjne w progach oraz na rozgraniczeniu salonu z aneksem kuchennym. Czy to nadgorliwość z mojej strony? Czy nadgorliwość z dylatacją może mieć negatywne skutki? Czy na poddaszu wystarczą dylatacje progowe?

Dodatkowo fachowiec, który będzie robił łazienkę, powiedział że w miejscu gdzie będzie prysznic to on sam zrobi wylewkę żeby zrobić odpowiednie spadki (brak brodzika, odpływ w podłodze). Czy w takim wypadku powinienem pole prysznica osobno ogrodzić listwami dylatacyjnymi? Czy wystarczy że zostawię tam puste miejsce a on później zrobi wylewkę no i czy może ją zrobić np. po miesiącu od zrobienia wylewek w pozostałych częsciach domu czy powinien ją zrobić od razu razem z ekipą, która będzie robiła wylewki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ty się na tym znać nie musisz. Ekipy od wylewek widzą (a przynajmniej powinny) gdzie zrobić nacięcie i dylatacje. Tak samo instalator powinien wiedzieć i dawać otulinę na rurki ogrzewania podłogowego w progach oraz na granicach większych pomieszczeń.

Odpływ liniowy brodzika, niech hydraulik ustawi na specjalnym stelażu albo na chudym betonie na odpowiedniej wysokości. O spadki zadba ekipa od wylewek, a tak właściwie, to zazwyczaj spadki na krótkim odcinku, takie jak do odpływu pod prysznicem, to kafelkarz wyrabia klejem do płytek

Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powinieneś zrobić dylatacje między pomieszczeniami. W bardzo dużych pomieszczeniach czasami robi się dylatacje także w środku pomieszczenia. My mamy podłogówkę w całym domu i listwy dylatacyjne są między wszystkimi pomieszczeniami, a także dylatacja w formie listwy z pianki oddzielająca zalewkę od ścian. Podłogówka nie ma tu nic do rzeczy- dylatacje chronią podłogę przed odkształceniami podczas wiązania zalewki, ale też np. naturalnego osiadania budynku.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tam, gdzie następuje znaczna zmiana szerokości (jak np. między kuchnią a salonem czy między salonem a komunikacją) zrób dylatacje. Salon też zostanie za duży na jeden kawałek, więc podzieliłby go na pół. Będziesz pewien, gdzie pęknie i możesz tam odpowiednio zabezpieczyć rury.

Nie musisz wszędzie tam dawać taśm - wystarczy nacięcie kielnią.

 

Glazurnikowi zostawiasz po prostu dziurę - możesz wypełnić styropianem na czas wylewek. Będzie mógł swobodnie sobie manewrować odpływem liniowym i jego podłączeniem do kanalizacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

..........

Odpływ liniowy brodzika, niech hydraulik ustawi na specjalnym stelażu albo na chudym betonie na odpowiedniej wysokości. O spadki zadba ekipa od wylewek, a tak właściwie, to zazwyczaj spadki na krótkim odcinku, takie jak do odpływu pod prysznicem, to kafelkarz wyrabia klejem do płytek

 

Aby uzyskać wymagany spadek ok. 2%, to kafelkarz musiałby podnieść poziom pozostałych płytek ok. 2 cm. Czy na pewno tak się powinno robić?.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W salonie i holu będą położone te same panele. Czy mogę je położyć ciągiem czy muszę oddzielić tam gdzie będzie dylatacja? Jak rozumiem listwa dylatacyjna nie przecina zbrojenia,tylko zbroje osobno wszystkie oddzielone dylatacją pola i siatka zbrojeniowa kończy się przed dylatacją a za nią kładę dopiero kolejną siatkę? W jaki sposób zabezpieczyć rury i czy na pewno salon muszę dzielić (sam salon ma ok 25 m2)? Z tego co czytałem to jedno pole powinno mieć do 35 m2. Poddasze mamy troszkę inaczej niż na rzucie w wysłanym linku, tj. klatka jest przedłużona do końca i dzieli poddasze na dwie równe części. Czy uważacie że w takim przypadku wystarczą progowe dylatacje? Oba pola będą mieć po ok. 32-35 m2

Dylatacje już wiem że muszę zrobić pytanie co z tą wylewką w łazience? Czy to jest problem jak będzie robiona w innym terminie? Czy powinna związać z pozostałą częścią wylewki w łazience?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpływ liniowy niech osadzi odpowiednio niżej od góry wylewki a posadzkarze niech zaleja ze śladem większym jak ma być docelowo aby glazurnik miał pole manewru bo zawsze lepiej dołożyć jak szlifować wylewke albo tam gdzie prysznic czy odplyw liniowy wkleić styropian i później zamontowac odplyw jeśli ze mną konsultuja się wylewkarze to każe im tam gdzie odpływ wstawić styropian spadek zrobić większy jak ma być ,odpływ obsadzam później jak robię lazienke ustawiając odplyw wczesniej bywaly przypadki ze wylewkarze zrobili wylewke na innym poziomie jak mialo byc i wychodził nie taki spadek jak powinien
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby uzyskać wymagany spadek ok. 2%, to kafelkarz musiałby podnieść poziom pozostałych płytek ok. 2 cm. Czy na pewno tak się powinno robić?.

To co zaznaczyłeś i to czego nie zaznaczyłeś grubą czcionką cytując mnie, postaraj się interpretować jako całość wypowiedzi. Nie będę wskazywał ci teraz każdego słowa "klucza". Zrozumiałeś tak jak chciałeś zrozumieć i na ile pozwoliła twoja wyobraźnia. Na pewno nie miałem na myśli podnoszenia całości na kleju.

I bez przesady z tym spadkiem pod prysznicem. Zależy też gdzie umieszczony ma być odpływ. Ważne aby był obsadzony odpowiednio niżej. Dobra ekipa od wylewek radzi sobie z takimi sprawami.

W ogóle irytujące jest to, że w tym naszym kraju, inwestor zlecający prace za nie małe pieniądze, musi zawracać sobie głowę takimi sprawami i szkolić się z budowlanki na forach internetowych.

Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedzi.

@montixe dokładnie, niestety bez podstawowej wiedzy inwestor będzie "robiony na szaro" i co gorsza nie mówię o najtańszych ekipach. Najbardziej irytujące jest to, że na każdym kroku słyszę "teraz to są takie czasy że wszystko można zrobić", mówię zróbmy tak i tak to dostaję odpowiedź "na co ci to?", "po co aż tyle?" itp., itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potwierdziłem już dylatacje (zastosujemy specjalną listwę dylatacyjną albo tą samą taśmę co do dylatacji brzegowej) oraz plastyfikator / uelastyczniacz do wylewki pod ogrzewanie podłogowe. Teraz mam jeszcze pytanie w jaki sposób / czym osłonić rury ogrzewania podłogowego, które będą przechodzić przez dylatacje i na jakiej dłogośći?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę doświadczonych w temacie o komentarz czy dylatacje na rysunkach w załącznikach są zaznaczone poprawnie? Max pole to ok 35 m2. Mam wątpliwości co do dylatacji nr 8 na parterze, czy zostawić ją jako dylatację progową czy może przesunąć ją na równo ze ścianą klatki schodowej? Dylatacja nr 10 na parterze to prysznic, tam wylewka będzie robiona osobno.

parter:

dylatacje_parter.jpg

 

piętro:

dylatacje_pietro.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...