agb 26.02.2018 11:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2018 Niebawem zaczynam budowę domu na PF. Ciągle nie podjąłem jednak decyzji na temat poziomu zero budynku. Obecnie (w bloku) mam tak, że poziom podłogi = poziom terenu. Bardzo mi to odpowiada i mając w perspektywie okno HS z niskim progiem idealnie byłoby zrobić tak samo. Ponieważ planuję 10cm XPS pod płytą, oraz EPS + wylewkę na płycie(rysunek poniżej) oznacza to, że sama płyta, oraz EPS + wylewka były by poniżej poziomu gruntu. http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=408190 Czy da się coś takiego wykonać poprawnie? Grunt mam piaszczysty, więc problemów z wodą nie ma, ale pewno trzeba by zapewnić odprowadzenie ewentualne jej pojawienie. Choćby z deszczu, ponieważ budynek nie będzie miał okapów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 26.02.2018 14:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2018 To nie problem, przy przepuszczalnym podłożu. Wykop pod płytę robisz tak, by na brzegach, poza rzutem płyty zrobić go lekko opadającym od budynku. Tam umieścisz rury odwadniające z ujściem do studni chłonnej lub po prostu do dołu z piaskiem jeżeli masz grunt dobrze przepuszczalny. Zasypiesz je jakimś kruszywem i już. Możesz tez zrobić drenaż francuski o którym tu na forum pisał Jacenty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacentyy 26.02.2018 17:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2018 (edytowane) ^^Jezeli jest piasek i poziom wod gleboko to drenaz jest zbedny i wykopu nie trzeba ksztaltowac na "zewnatrz", w ogole przy gruntach przepuszczalnych nie ma sensu robic drenazu bo nie ma gdzie go odprowadzic, gdy woda jest "plytko"@ agb nic nie stoi na przeszkodzie zeby plyte zaglebic jedyne co musisz to zrobuc dobra hydro izolacje i wyprowadzic ka na sciane tak z 30 cm nad poziom gruntu Edytowane 26 Lutego 2018 przez jacentyy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 26.02.2018 17:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2018 ^^ Jezeli jest piasek i poziom wod gleboko to drenaz jest zbedny i wykopu nie trzeba ksztaltowac na "zewnatrz", w ogole przy gruntach przepuszczalnych nie ma sensu robic drenazu bo nie ma gdzie go odprowadzic, gdy woda jest "plytko" @ agb nic nie stoi na przeszkodzie zeby plyte zaglebic jedyne co musisz to zrobuc dobra hydro izolacje i wyprowadzic ka na sciane tak z 30 cm nad poziom gruntuA ty już wiesz na ile przepuszczalny jest tam grunt i jakie opady. Dobre! Agb, drenaż powinno się robić zawsze w przypadku domów posadowionych tak nisko. Grosze kosztuje a masz pewność, że nic się tam pod płytą nie zbierze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
agb 26.02.2018 18:58 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2018 Na wiosnę, zrobię badania geologiczne i będzie wiadomo czy potwierdzą się moje obserwacje co do gruntu. W miejscu gdzie będzie stał dom jest pusta studnia gdzie na ponad 1m głębokości jest sucho. Z drenażem jak wspomniał jacentyy jest problem, że nie ma gdzie tej wody odprowadzić. Niemniej jednak wodę trzeba z okolic ścian "zabrać" szybko i robić to na bierząco. Być może czymś podobnym do drenażu francuskiego odprowadzając ją dalej i głębiej. Co do hydroizolacji chętnie przeczytam więcej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 26.02.2018 19:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2018 Na wiosnę, zrobię badania geologiczne i będzie wiadomo czy potwierdzą się moje obserwacje co do gruntu. W miejscu gdzie będzie stał dom jest pusta studnia gdzie na ponad 1m głębokości jest sucho. Z drenażem jak wspomniał jacentyy jest problem, że nie ma gdzie tej wody odprowadzić. Niemniej jednak wodę trzeba z okolic ścian "zabrać" szybko i robić to na bierząco. Być może czymś podobnym do drenażu francuskiego odprowadzając ją dalej i głębiej. Co do hydroizolacji chętnie przeczytam więcej.Jak masz skuteczny drenaż to hydroizolacja jest zbędna. Koszt drenażu jest smieszny. Nie zawracaj sobie głowy hydroizolacją. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacentyy 26.02.2018 19:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2018 (edytowane) Jak pisze ze ma piaski to jest to grunt przepuszczalny i w takim gruncie nie robi sie drenazu, ale Ty jak zwykle wiesz najlepiej Jak masz skuteczny drenaż to hydroizolacja jest zbędna. Koszt drenażu jest smieszny. Nie zawracaj sobie głowy hydroizolacją. Jak zwykle piszesz glupote hydroizolacja to hydroizolacja, a drsnaz to drenaz ... Edytowane 26 Lutego 2018 przez jacentyy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 26.02.2018 19:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2018 Jak pisze ze ma piaski to jest to grunt przepuszczalny i w takim gruncie nie robi sie drenazu, ale Ty jak zwykle wiesz najlepiejPrzy domach wyniesionych nad poziom terenu. Tu będzie dom zagłębiony. Co do gruntu, to nie wiesz i ty i ja jaki jest. Nie można, bez badań geotechnicznych twierdzić, że drenaż jest zbędny. Piasek gliniasty nie należy do gruntów mocno przepuszczalnych. Poza tym. Nie lepiej zrobić jakikolwiek drenaż niż hydroizolację? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dawid blasiak 26.02.2018 19:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2018 Ja też bym nie robił drenażu. Mam płytę równo z gruntem i glebę jakoś tam przepuszczalną. Odsunąłem wody opadów od budynku na jakieś 50 cm za pomocą opaski betonowej przy cokole, a poniżej przykrym opaskę przeciwwysadzinowa dwoma warstwami folii pod kątem, odrzucając wodę jeszcze bardziej od budynku. Jak narazie mam raczej sucho. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 26.02.2018 19:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2018 Ja też bym nie robił drenażu. Mam płytę równo z gruntem i glebę jakoś tam przepuszczalną. Odsunąłem wody opadów od budynku na jakieś 50 cm za pomocą opaski betonowej przy cokole, a poniżej przykrym opaskę przeciwwysadzinowa dwoma warstwami folii pod kątem, odrzucając wodę jeszcze bardziej od budynku. Jak narazie mam raczej sucho.Przecież drenaż to grosze. Nie wiadomo czy agb chce opaskę. Bez tej opaski betonowej i styro też nie robiłbyś drenażu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
agb 26.02.2018 19:55 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2018 (edytowane) Przy domach wyniesionych nad poziom terenu. Tu będzie dom zagłębiony. Co do gruntu, to nie wiesz i ty i ja jaki jest. Nie można, bez badań geotechnicznych twierdzić, że drenaż jest zbędny. Piasek gliniasty nie należy do gruntów mocno przepuszczalnych. Poza tym. Nie lepiej zrobić jakikolwiek drenaż niż hydroizolację? Badania będą i rozmawiamy o sytuacji gdy badania potwierdzą przepuszczalne piaski. Tylko i wyłącznie. Przecież drenaż to grosze. Nie wiadomo czy agb chce opaskę. Bez tej opaski betonowej i styro też nie robiłbyś drenażu? Nie wiem o jakiej opasce mówimy? Przeciwwysadzinowa będzie. Jeszcze nie wiem czy pionowa czy pod kątem. Edytowane 26 Lutego 2018 przez agb Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 26.02.2018 20:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2018 Badania będą i rozmawiamy o sytuacji gdy badania potwierdzą przepuszczalne piaski. Tylko i wyłącznie. Nie wiem o jakiej opasce mówimy? Przeciwwysadzinowa będzie. Jeszcze nie wiem czy pionowa czy pod kątem.Opaska przeciw wysadzinowa, pod kątem. Pionowa jest bardzo trudna do wykonania, bez dodatkowych wzmocnień. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacentyy 26.02.2018 22:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2018 (edytowane) ^^Poza niby patentem T.Brinkmanna w opasce pionowej nie ma nic trudnego.....@agb jak masz tam piaski i jest sucho to jak zasypiesz piaskiem woda bedzie dosyc szybko wsiakala, nawet w piaskach drobnych woda szybko wsiaka..... Edytowane 26 Lutego 2018 przez jacentyy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Robinson74 26.02.2018 22:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Lutego 2018 Jak masz skuteczny drenaż to hydroizolacja jest zbędna. Odwrotnie. Jak masz skuteczną hydroizolację, to drenaż jest zbędny. Pamiętaj, że drenaż nie chroni przed kapilarnym podciąganiem wilgoci. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dawid blasiak 27.02.2018 05:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Lutego 2018 Odwrotnie. Jak masz skuteczną hydroizolację, to drenaż jest zbędny. Pamiętaj, że drenaż nie chroni przed kapilarnym podciąganiem wilgoci. zgadzam się w 100%. Powiem więcej, wypuścisz hydroizolację ponad poziom terenu i masz zabezpieczenie od wody odbitej podczas deszczu. U mnie to powodowało sporo problemów-połączenia płyt styroduru 3-10 cm powyżej poziomu terenu. I choćbyś włożył nie wiadomo ile serca i pracy w poklejenie 3 warstw styroduru na mijankę ma klej poliuretanowy, to woda i tak sobie znajdzie miejsce gdzie wypłynąć i to nawet kilka metrów dalej. Przecież drenaż to grosze. Nie wiadomo czy agb chce opaskę. Bez tej opaski betonowej i styro też nie robiłbyś drenażu?. Też bym nie robił tylko starał się tą opaskę ukryć, a opaskę i tak by trzeba było wykonać. Wodę od budynku trzeba odrzucić; choćby dla spokojności. Mi się wydaje że w przypadku płyty na styrodurze hydroizolacja musi być wykonywana tylko szczątkowo - miejscowo. Inaczej jest w przypadku płyty z izolacją na płycie- tam bym się zastanawiał jak poprawnie i szczelnie poizolować. Chyba że stawiamy płytę na bagnie to wtedy trzeba izolować od dołu, ale to inna bajka. Wbrew pozorom poprawnie zrobiony drenaż wraz z odprowadzeniem wody tak żeby nie stała tylko ją wchłaniało to ładnych parę złotych. Największy koszt to studnia chłonna, a jak masz taki grunt że wystarczy ci dół z piachem, nie ma sensu bawić się w drenaże. Mnie hydroizolacja kosztowała 200m2 folli budowlanej grubej ( nie pamiętam ile ), wiadro botamatu ( uszczelniacz dwuskładnikowy poliuretanowy 250 zł), taśmy dekarskie bitumiczne ( z 8 rolek - jakieś 250 zł). Robota moja więc trudno policzyć. Folia szła na etapie wykonywania izolacji pod płytę, reszta do łączenia spoin bocznych w styrodurze na połączenie styrodurów przy poziomie 0 i powyżej poziomu terenu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
perm 27.02.2018 05:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Lutego 2018 ^^ Poza niby patentem T.Brinkmanna w opasce pionowej nie ma nic trudnego..... W związku z "dyskusją" z Brinkmannem szukałem rozwiązań opaski pionowej. WSZYSTKIE jakie znalazłem wiązały się z dodatkowymi wzmocnieniami. Przez dziesięciolecia nikt nie wpadł na to, że można to po prostu zakopać w ziemi i ubić po obu stronach? bez jaj! Nie analizowałem sił działających na taką opaskę, bo nie mam do tego odpowiednich narzędzi jak i wystarczającej wiedzy ale fakt, że nigdzie takiego rozwiązania nie pokazują jest symptomatyczny. Piszą natomiast o siłach rozpierających, którym te dodatkowe wzmocnienia maja przeciwdziałać. Rozmawiałem z doświadczonym konstruktorem i on twierdzi, że takiej opaski nie zaprojektowałby. Ze wzmocnieniami tak, bez wzmocnień nie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacentyy 27.02.2018 07:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Lutego 2018 ^^No bez sensu rozmowa, ubzdurałes sobie pewne rzeczy odnosnie fundamentu płytowego i żadne argumenty do Ciebie nie trafiają, jak kopanie sie z koniem .... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacentyy 27.02.2018 09:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Lutego 2018 Odwrotnie. Jak masz skuteczną hydroizolację, to drenaż jest zbędny. Pamiętaj, że drenaż nie chroni przed kapilarnym podciąganiem wilgoci. Drenaż służy przede wszystkim do odbierania nadmiaru wody w gruncie. Taki nadmiar może się zdarzyć w sytuacji gdy buduje się na gruntach spoistych czyli np glina. Ma to związek z tym, że wykopy fundamentowe zasypuje się gruntami niespoistymi czyli przepuszczalnymi w znacznym stopniu dla wody. I w przypadku gdy nie ma drenażu to powinna być hydroizolacja typu cięzkiego, w przypadku gdy jest może to być izolacja lekka lub średnia, brak jakiekolwiek hydroizolacji to błąd. Zawsze jest możliowść zawilgocenia ścian fundamentowych czy też płyty fundamentowej w przypadku braku takiej izolacji. Woda zanim dostanie śię do drenażu zawilgaca grunt zasypowy, nastepuje chwilowe wypełnienie porów gruntu wodą ! Drenaż nie jest w stanie wyssać wszelkiej wilogci z gruntu zasypowego! W przypadku gdy podłoże stanowi grunt przepuszczalny to robienie drenażu mija się z celem bo cały grunt pracuje jak drenaż i zgdonie z prawe grawitacji woda przesacza się do poziomu wód gruntowych, wydajność dodatkowego drenażu jest marna w takiej sytuacji. Oczywiście jak mktoś chce zrobić sobie drenaż to oczywiście może, ale nie zrobienie w tej sytauacji hydroziolacji typu lekkiego to błąd! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
agb 27.02.2018 09:39 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Lutego 2018 Ok, tylko jak teraz prawidłowo zrobić hydroizolację płyty + 1-2 warstw ściany? Płyta lana jest w szalunku traconym i to już trochę utrudnia wykonanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacentyy 27.02.2018 09:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Lutego 2018 ^^Osobiście zrobiłem 3 płyty jako wykonawca i obecnie uważam , że płytę lepiej lać w deskowaniu bocznym z desek własnie z powodu o którym piszesz a dodatkowo płyta podczas wiazania i skurczu odchodzi od szalunku z xpsa i robią się milimetrowe szpary.Dlatego mój "patent" w obecnej chwili to układanie xpsa na przygotowanym podłozu ( ja wolę na cienkim choć jednak chudziaku ), nastepnie łaczenia płyt albo smarujemy masą KMB lub inna elastyczną masą niekoniecznie na bazie bitumów lub też papa samoprzylepna oraz dodatkowo smarujemy lub przyklajmy kawałek papy dookola po obrysie w miejscu gdzie bedzie szalunek z desek płyty. Ten pasek hydroziolacji może wtedy się połaczyć z izolacją która bedzie na boku płyty i na kawałku sciany - będzie kontynuacja. Dopiero na to na bok płyty kleić xpsa np masa KMB. XPS sam w sobie jest już taką quasi hydroizolacją, mankamentem są łączenia. oczywiście najlepiej by było połączenia xpsa kleić na te masę KMB , tylko to może być trochę bardziej czasochłonne niż klejenie na pianke ale zdecydowanie szczelniejsze. To takie moje przemyślenia po zaprojektowaniu i wykonaniu tych kilku płyt Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.