Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

System ogrzewania - ważny wybór


przemty

Recommended Posts

Potrzebuję Waszej pomocy.

Nowy dom 125 m2 z poddaszem użytkowym - najprawdopodobniej wszędzie damy podpodłogówkę (ale to jeszcze rozważamy) i potrzebujemy wybrać kocioł jednofunkcyjny kondensacyjny. Chciałbym aby kocioł był sterowany pogodowo + czujniki/sterowniki w punkcie centralnym parteru i poddasza.

Z racji, że teraz mam przepływowego Termeta z którym nie mam problemów to naturalnym dla mnie było skierowanie swych kroków stronę tej marki a dokładnie kocioł Crystal II lub Gold Plus. Jednak jak czytam różne opinie to już ten wybór nie jest dla mnie taki oczywisty.

 

Jaki model kotła kondensacyjnego polecacie - a moze jednak zostać przy Termecie - wybór pomiedzy Viessman, Vaillant, Termet, Immergas, Junkers ?

Czy takie sterowanie jak napisałem będzie właściwe czy inaczej to rozwiązać i jak?

Termet.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 73
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Twój schemat sterowania zakłada użycie dwóch termostatów lub dwóch regulatorów na poddaszu i na parterze typu Open Therm..... to pociąga za sobą rozdzielenie instalacji na dwa odrębne i osobno sterowane obiegi grzewcze zasilane z jednego źródła ciepła.

To w znacznym stopniu podraża całość instalacji CO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawsze najlepsza jest najprostsza instalacja taka w której będzie tylko jeden regulator umieszczony na parterze np. w salonie lub innym pokoju dziennym.

Tam ustawisz temperaturę taką samą dla całego domu, natomiast ewentualne różnice załatwisz poprzez regulację przepływu na pętlach poszczególnych pomieszczeń.

Jeśli ma być to 100% podłogówka to proponuję zasilić całość pompą z kotła,jednak z uwagi że nigdy nie wiadomo co wymyśli fachowiec od centralnego ogrzewania radzę na etapie instalacji elektrycznej doprowadzenie przewodów z kotłowni zarówno do regulatora na parterze jak i tego na poddaszu.

Następnie najlepiej także doprowadzić instalację zarówno elektryczną jak i sterowanie z kotłowni w miejsca gdzie będą posadowione skrzynki rozdzielacza..

 

Takie przygotowanie załatwi wszystkie pomysły związane z instalacją CO.

 

Instalator może wtedy zarówno zamontować część instalacji w grzejnikach co spowoduje że w skrzynce rozdzielacza parteru pojawi się układ mieszający z pompką i zaworem trójdrogowym którym będzie mógł także sterować.

 

Odnośnie samego kotła to dla tych 120m2 spokojnie wystarczy Immergas Victrix 12 kW który bardzo szeroko moduluje już od 1,9kW mocy, oraz dla instalacji cwu zaopatrzyć kocioł w zasobnik o pojemności 120 - 150 l.

Pojemności należało by skonsultować jeszcze w zależności od ilości osób zamieszkujących w tym dzieci oraz trybu życia rodziny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potrzebuję Waszej pomocy.

Nowy dom 125 m2 z poddaszem użytkowym - najprawdopodobniej wszędzie damy podpodłogówkę (ale to jeszcze rozważamy) i potrzebujemy wybrać kocioł jednofunkcyjny kondensacyjny. Chciałbym aby kocioł był sterowany pogodowo + czujniki/sterowniki w punkcie centralnym parteru i poddasza.

Z racji, że teraz mam przepływowego Termeta z którym nie mam problemów to naturalnym dla mnie było skierowanie swych kroków stronę tej marki a dokładnie kocioł Crystal II lub Gold Plus. Jednak jak czytam różne opinie to już ten wybór nie jest dla mnie taki oczywisty.

 

Jaki model kotła kondensacyjnego polecacie - a moze jednak zostać przy Termecie - wybór pomiedzy Viessman, Vaillant, Termet, Immergas, Junkers ?

Czy takie sterowanie jak napisałem będzie właściwe czy inaczej to rozwiązać i jak?

 

Jeśli zdecydowałbyś się na kocioł IMMERGAS Victrix i chciałbyś, aby system był napędzany wyłącznie pompą kotła (pod warunkiem, że jej wydatek wystarczy dla twojej instalacji),

to: do kotła dokupujesz dedykowaną płytkę przekaźnikową >> http://grzanieplus.pl/immergas-plytka-przekaznikowa-3-015350.html , do tego przy każdym rozdzielaczu stosujesz zawór kulowy z napedem (zamiast zwykłego ręcznego)>> http://allegro.pl/elektrozawor-kulowy-1-cal-z-silownikiem-napedem-i7130047215.html , ( ja używam wersję 4-przewodową) i do tego zestawu, pod płytkę przekaźnikową podpinasz po jednym (na każdą kondygnację) sterowniku ON/OFF >> https://www.ceneo.pl/24050740 albo taki >> https://www.ceneo.pl/18184845

czy jakikolwiek inny typu ON/OFF (zamiast tych wskazanych bezprzewodowych, możne być jakiś inny przewodowy).

Czujkę pogodową możesz kupić oryginalną >> https://www.ceneo.pl/7442319 ,albo zrobić samemu, kupując sobie za grosze sam czujnik (identyczny znajduje się wewnątrz oryginalnej cz. immergasa i poza nim nic istotnego więcej tam nie ma) >> https://mselektronik.pl/automatyka/czujniki/wyprzedaz/kty81-110 i do nóżek tego czujnika, dolutujesz sobie kawałki przewodów, do których za pomocą kostki elektrycznej podłączysz przewód idący do kotła (czujkę na domu umieszczasz w małej, hermetycznej puszce elektrycznej) i w ten sposób zrobisz sondę pogodową w kwocie ok 15-20 PLN (już licząc z przesyłką ;) ) . Tak jak wcześniej napisał Mareks77, musisz pamiętać, aby przygotować sobie przewód dwu żyłowy (może być 3 żyłowy-nie zaszkodzi) od rozdzielacza do kotła, który posłuży do sterowania zaworem lub np pompą jeśli okaże się, że jednak jest potrzebna i zaplanować gniazdo elektryczne obok skrzynek z rozdzielaczem. Zasilanie hydrauliczne rozdzielaczy góra i dół podłogówki robisz bezpośrednio z kotła poprzez trójnik. Układ działa tak, że gdy któryś ze sterowników zgłasza potrzebę grzania, to uruchamiany jest kocioł i jednocześnie otwiera się zawór kulowy właściwego rozdzielacza.

Co do innych kotłów, to się nie wypowiem, bo nie wiem jakie oferują możliwości podłączenia i sterowania kilku osobnych obiegów.

Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to po kolei:

- dołożenie takiej płytki nie powoduje utraty gwarancji?

- skoro będzie kabel do skrzynki rozdzielacza to po co jeszcze przy niej gniazdko?

- a co sądzicie o regulatorach Immergas?

- a jeżęli dałby tylko regulator na parterze to na górze tak z praktyki może być duża róznica w temperaturze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie będzie to za mało?

Według projektu projektowane obciążenie cieplne budynku 6,8 kW.

 

Immergas ma 12 kW, a przynajmniej ma tyle jego najsłabszy model, 6,8 kW + 1,0 kW (4 osoby) cwu = 7,8 kW

7,8 kW zawsze, ale to zawsze jest mniejsze od 12 kW, tak mówi matematyka i zdrowy rozsądek, przy czym te 6,8 kW jest policzone dla temperatury obliczeniowej, która dla III strefy klimatycznej wynosi -20 oC. Praktycznie III strefa wystepuje we wszystkich projektach gotowych i adaptowanych. Nie sądze ze akurat Twoj projekt był indywidualny, bo gdy by był nie zadawałbys na forum takiego pytania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to po kolei:

- dołożenie takiej płytki nie powoduje utraty gwarancji?

- skoro będzie kabel do skrzynki rozdzielacza to po co jeszcze przy niej gniazdko?

- a co sądzicie o regulatorach Immergas?

- a jeżęli dałby tylko regulator na parterze to na górze tak z praktyki może być duża róznica w temperaturze?

Nie powoduje utraty gwarancji, bo to jest produkt Immergasa dedykowany do tych kotłów.

Kabel od kotła do skrzynki rozdzielacza, będzie wykorzystany do sygnału sterującego jeśli wybierzesz sterowanie zaworem lub pompą sygnałem beznapięciowym , a zawór lub pompa wtedy będzie na stałe podłączona do prądu i dlatego potrzebne jest osobne zasilanie 230V , jeśli wybierzesz sterowanie za pomocą sygnału 230V, to gniazdko nie będzie potrzebne, ale jeśli w przyszłości zachce się tobie zrobić inne sterowanie np, z podziałem na kilka innych stref przez sterowanie siłownikami na pętlach, to dodatkowe zasilanie będzie jak znalazł. To nie jest jakiś wielki koszt, pociągnąć dodatkowy kabel i wstawić puszkę obok szafki. Nawet gniazda nie musisz tam wstawiać, wystarczy zaślepka.

Jeśli chcesz sprawdzić sobie jak system będzie się sprawował na jednym regulatorze, to w miejsce proponowanych przeze mnie elektrozaworów wstawiasz zwykłe ręczne zawory kulowe przed belką rozdzielacza, a jak się okaże, że masz nieakceptowalną różnicę temperatur pomiędzy parterem i piętrem, to wtedy dokupisz i wstawisz płytkę, wymieniasz zwykłe zawory na zawory z napędem (dobrze jakby rozmiar przyłącza był od razu przewidziany taki sam, to wymieniasz bez dodatkowych przeróbek) i dokupujesz dodatkowy sterownik pokojowy, czyli robisz wszystko tak jak napisałem wcześniej.

U mnie, na jednym sterowniku, nie byłem w stanie utrzymać jednakowej temp. na obu piętrach , bywało 1-1,5*C różnicy. Jeśli na piętrze są tylko sypialnie, to można to znieść, ale jeśli są tam pokoje dzieci, w których bawią się, uczą itd i nie akceptują obniżonych temperatur, to robi się problem. W pokojach na piętrze mam panele na podłodze a na parterze wszedzie kafle, po drugie na piętrze jest mniejszy akumulator z powodu przewagi płyt GK i wełny (sufit i skosy) i na pewno większe straty ciepła przez płytę balkonową, a na dole wszystko murowane. W ciągu doby, podczas mrozów -15*C piętro załącza grzanie 4 razy na 3 godziny, a parter 2 razy po trzy godziny (histereza 0,3*C piętro, 0,4*C parter).

O jaki regulator Immergasa pytasz? Jeśli o CAR, to oferuje zdalną kontrolę ustawień kotła, więcej krzywych do wyboru w sumie jest ich 99 i dodatkowo można je przesuwać równolegle, oferuje nastawy programów czasowych dla CWU, jest jeszcze tryb dostosowujący temp zasilania względem temp. odczytanej, ale przy podziale na strefy, zaleca się przełączenie w tryb ON/OFF. Jest także programowanie trybu chłodzenia, ale nikt chyba tego nie używa. Jeśli nie zależy ci na programowaniu okien czasowych CWU, to spokojnie można zastąpić go zwykłym TYBOXem. Do kotła bez zastosowania płytki, można bezpośrednio podłączyć jeden dedykowany CAR plus drugi dodatkowy regulator typu ON/OFF sterowany beznapięciowo (np TYBOX). Czujkę pogodową także podłącza się bezpośrednio do kotła, niezależnie od zastosowanego regulatora pokojowego lub można całkowicie oprzeć pracę kotła na podstawie cz. pogodowej, rezygnując całkowicie z regulatorów pokojowych.

Edytowane przez montixe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Immergas ma 12 kW, a przynajmniej ma tyle jego najsłabszy model, 6,8 kW + 1,0 kW (4 osoby) cwu = 7,8 kW

7,8 kW zawsze, ale to zawsze jest mniejsze od 12 kW, tak mówi matematyka i zdrowy rozsądek, przy czym te 6,8 kW jest policzone dla temperatury obliczeniowej, która dla III strefy klimatycznej wynosi -20 oC. Praktycznie III strefa wystepuje we wszystkich projektach gotowych i adaptowanych. Nie sądze ze akurat Twoj projekt był indywidualny, bo gdy by był nie zadawałbys na forum takiego pytania.

 

Patrząc na strefy to ja akurat jestem w IV strefie więc pewnie należy przyjąć, że tego ciepła będzie potrzeba trochę więcej.

Więc czy nie należy jednak rozglądać się za 20 kW ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Odnośnie samego kotła to dla tych 120m2 spokojnie wystarczy Immergas Victrix 12 kW

 

Wcześniej tego nie doczytałem ale znalazłem, że ten kocioł posiada wymiennik aluminiowo-magnezowo-krzemowy. Z tego co znalazłem raczej odradzane są takie wymienniki - bardziej polecają ludzie INOX.

Warto brać kocioł Immergas z tym wymiennikiem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrząc na strefy to ja akurat jestem w IV strefie więc pewnie należy przyjąć, że tego ciepła będzie potrzeba trochę więcej.

Więc czy nie należy jednak rozglądać się za 20 kW ?

 

IV strefa to temperatura ovliczeniowa -22 oC, co skutkuje przyrostem projektowego obciązenia cieplnego ok 6-6,5 co z kolei przekłada sie na ok 0,5 kW. W sumie to daje wartosc ok 8,3 max 8,5 kW. W dalszym ciągu sporo brakuje do max mocy kotła czyli 12 kW. Oczywiście ze mozesz sie rozglądac za kotłem 20 kW, twoja decyzja, twoja kasa. Nie ma jeszcze w Polsce obowiazku stosowania kotłow o mocy zgodnej z oblczeniami ozc czy projektem (co akurat nie powinno byc obowiązkowe bo obliczenia cieplne zawarte w projektach są nic nie warte). W kazdym razie warto pamietac ze kocioł 12 kW ma moc min=1,9 kW, a kocioł 20 kW ma moc min=3 kW, co skutkuje zwiększonym taktowaniem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie jestem ani za 12kW ani za 20 kW.

Ja chcę poprostu wybrać najlepszą opcję bo z iloma osobami nie rozmawiam to każdy ma swoje zdanie. Dlatego pytam szersze grono.

Jedni tłuką mi do głowy, że 12KW będzie w sam raz a drudzy, żeby brać 20 kW bo szybciej podgrzeje cwu.

 

Taki mam wynik na przeliczniku http://cieplowlasciwie.pl/wynik/3rdl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nie jestem ani za 12kW ani za 20 kW.

Ja chcę poprostu wybrać najlepszą opcję bo z iloma osobami nie rozmawiam to każdy ma swoje zdanie. Dlatego pytam szersze grono.

Jedni tłuką mi do głowy, że 12KW będzie w sam raz a drudzy, żeby brać 20 kW bo szybciej podgrzeje cwu.

 

Taki mam wynik na przeliczniku http://cieplowlasciwie.pl/wynik/3rdl

 

Po pierwsze nie jestes w strefie IV bo Przemysl w tej strefie nigdy nie był. Po drugie z iloma specjalistami z dziedziny obliczeń ozc i projekotwania instalacji grzewczych rozmawiałes? Rozmowa z laikami na taki temat nie daje absolutnie nic, tak samo zresztą jak rozmowa z instalatorami bo oni równiez nie są audytorami lub projektantami. Rozmowy z niefachowcami tylko robią zamęt w głowie pytającego, dlatego sugerowałbym ograniczenie takich rozmów do minimum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze nie jestes w strefie IV bo Przemysl w tej strefie nigdy nie był. Po drugie z iloma specjalistami z dziedziny obliczeń ozc i projekotwania instalacji grzewczych rozmawiałes? Rozmowa z laikami na taki temat nie daje absolutnie nic, tak samo zresztą jak rozmowa z instalatorami bo oni równiez nie są audytorami lub projektantami. Rozmowy z niefachowcami tylko robią zamęt w głowie pytającego, dlatego sugerowałbym ograniczenie takich rozmów do minimum.

 

System tak podaje miejscowość pomimo zaznaczenia dokładnej lokalizacji czyli okolice miejscowości Sanok.

No właśnie są to rozmowy z instalatorami...

 

Czyli tak dla pewności - 12 kW zapewni optymalny komfort cieplny dla ogrzewania w całośći w podpodłogówce + 4 osoby cwu ?

 

Projekt ma założony kocioł 19 kW.

Edytowane przez przemty
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

System tak podaje miejscowość pomimo zaznaczenia dokładnej lokalizacji czyli okolice miejscowości Sanok.

No właśnie są to rozmowy z instalatorami...

 

Czyli tak dla pewności - 12 kW zapewni optymalny komfort cieplny dla ogrzewania w całośći w podpodłogówce + 4 osoby cwu ?

 

Projekt ma założony kocioł 19 kW.

 

Nie system, a zwyczajny kalkulator który ma swoje ograniczenia, co widac na powyzszym przykładzie (chociazby w okresleniu jakosci izolacji jako znakomitej co w przypadku 15 cm styropianu nawet nie jest smieszne). Co do rozmów z instalatorami to zdecydowana wiekszosc z nich nie wie co to ozc, a ci którzy wiedzą to nie są przekonani o ich dokladnosci, po częsci mają rację bo do dokladnosci cieplawlasciwego przekonany tez nie jestem. Wracajac do mocy kotła to 12 kW mocy kotła calkowicie wystarczajace, bo 4 kW dodatkowej mocy na cwu z ciepła własciwego to przesada i to gruba, a podłogówka nie ma nic do tego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...