Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Moc pompy ciepła


rabarbar1

Recommended Posts

Cześć.

 

Kupiłem projekt domu (120m2 użytkowej parterowy) w którym jest OZC.

Według OZC:

Projektowe obciążenie cieplne budynku: 9330W

Projektowa wentylacyjna strata cieplna: 2854W

Projektowa strata ciepła przez przenikanie: 6476W

 

Powyższe dane są dla budynku ogrzewanego wraz z garażem(34 m2 więcej niż będzie w rzeczywistości) oraz dla wentylacji grawitacyjnej i okien 2-szybowych.

 

W budynku zakładam zamianę wentylacji grawitacyjnej na rekuperację, brak ogrzewanego garażu, ogrzewanie podłogowe zamiast kaloryferów oraz być może okna trzyszybowe.

 

Teraz zgodnie ze stroną cieplowlasciwe.pl wychodzi mi:

a) dla budynku zgodnego z projektem: 6.9kW max. moc grzewcza oraz 12kW niezbędna moc grzewcza (CO+CWU)

b) dla budynku ze zmianami: 5.1kW max. moc grzewcza oraz 10kW niezbędna moc grzewcza (CO+CWU).

 

Pytania:

1. Czy w takim razie, dla zakładanych zmian jakie zamierzam wprowadzić (pkt b zgodnie z cieplowlasciwe) należy rozważać moc pompy powietrze-woda w okolicy 7kW, zakładając grzanie pompą 24/h lub około 10kW dla grzania tylko w 2 taryfie?

Czy dobrze myślę?

2. Jeśli oszacowanie dla budynku po zmianach, jest zbyt dużym wróżeniem z fusów to w takim razie dla projektu oryginalnego powinna to być pompa o mocy 9kW(zgodnie z projektem) czy raczej 12kW(zgodnie z ciepło właściwe, gdzie 4kW dają na samo CWU)?

 

Wiem że szacunki są w dużym przybliżeniu, ale na potrzeby oszacowania kosztów zakupu pompy takie mi wystarczą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 163
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Bierze pompę 7-9 KW.

 

9KW jak planujesz grzać w II taryfie , jak aż tak bardzo nie zalezy to 7KW.

Trochę mocniejsza nie zaszkodzi a będziesz miał dużą szansę że nigdy grzałki się nie włączą.

 

I żadne tam T-CAPy bo są po prostu za mocne na nowy mały dom.

 

Zwykła Aquarea , LG czy też Samsung.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto zrobić profesjonalne OZC ;

Zupełnie się nie zgodzę w tym przypadku, niczego profesjonalne czy też amatorskie obliczenia tutaj nie zmienią.

Czy wyjdzie 5,3kW czy 6,8kW to jaka różnica dla doboru jednostki? Żadna....

 

Za 5...10 lat "U" okien wzrośnie i co po tych papierowych kilowatach pozostanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytania:

1. Czy w takim razie, dla zakładanych zmian jakie zamierzam wprowadzić (pkt b zgodnie z cieplowlasciwe) należy rozważać moc pompy powietrze-woda w okolicy 7kW, zakładając grzanie pompą 24/h lub około 10kW dla grzania tylko w 2 taryfie?

Czy dobrze myślę?.

 

Jeżeli przyjmiesz ,że budynek potrzebuje mocy 10 kW dla -20 C . To wychodzi na dobę 240 kWh . Jeżeli PC bedzie pracowała równa 24 godziny z mocą 10 kW to da radę Ale jeżeli popracuje od 13-15 i 0d 22-6 czyli 10 godzin z pełną mocą 10kW to dostarczy do budynku 100 kWh . A to jest za mało .

Żeby mogła pracować tylko w drugiej taryfie do - 20 C musiała by mieć 24 kW .

Taki dobór pompy jest bez sensu.

 

Warto rozważyć pracę pompy w 2 taryfie np do -10 C a nawet -5 C.

Czyli określić moc PC i zapotrzebowanie budynku dla wybranej temperatury .

 

Dla twojego budynku proponował bym PC Atlantic DUO 11 tri ( więcej pracy w 2 taryfie ) lub niewiele droższa typ duo 16 tri ( lepiej wykorzysta 2 taryfę ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaizen, oto co dostałem z biura projektowego:

20180513_080904.jpg

 

Kaszpir007 sugerowałeś, aby brać 7 lub 9kW.

Wczoraj przejrzałem sobie na początek pompy Panasonica.

Mam jednak mały dylemat. Na ulotce z danymi technicznymi, przy pompach 1-fazowych moc grzewcza urządzenia spada wraz ze spadkiem temperatury, gdy w 3-fazowych jest ona stała.

Różnica z tego co widzę, jest oczywiście w cenie (wyższa cena dla 3-fazowych o kilka tysięcy).

Czy 3-fazówki są określane przez Panasonica jako T-Cap'y?

Zastanawiam się nad tym, gdyż chciałbym wiedzieć czy taka jednofazowa np. 9kW wystarczy na zimę dla tego budynku i czy właśnie taką miałeś na myśli.

Czy moc Twojej pompy również spada wraz z obniżaniem się temperatury?

 

Oczywiście dziękuję wszystkim za przyszłe i dotychczasowe odpowiedzi w temacie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kaizen, oto co dostałem z biura projektowego:

[ATTACH=CONFIG]412914[/ATTACH]

 

Kaszpir007 sugerowałeś, aby brać 7 lub 9kW.

Wczoraj przejrzałem sobie na początek pompy Panasonica.

Mam jednak mały dylemat. Na ulotce z danymi technicznymi, przy pompach 1-fazowych moc grzewcza urządzenia spada wraz ze spadkiem temperatury, gdy w 3-fazowych jest ona stała.

Różnica z tego co widzę, jest oczywiście w cenie (wyższa cena dla 3-fazowych o kilka tysięcy).

Czy 3-fazówki są określane przez Panasonica jako T-Cap'y?

Zastanawiam się nad tym, gdyż chciałbym wiedzieć czy taka jednofazowa np. 9kW wystarczy na zimę dla tego budynku i czy właśnie taką miałeś na myśli.

Czy moc Twojej pompy również spada wraz z obniżaniem się temperatury?

 

Oczywiście dziękuję wszystkim za przyszłe i dotychczasowe odpowiedzi w temacie :)

 

Odnośnie T-capa ,to jest to odmienny model Aquarery (z mocą nominalną do -15 st) .Model „zwykły” 3 fazowy ma rzeczywiście parametry zbliżone do T-capa , ale jednak gorsze.

Myślę , że warto porównać cenowo zwykłego Panasa 9 kW 3 fazy z T-capem 9kW 1 faza-może nie być dużej różnicy w cenie.

Pamiętać należy , że T-cap działa do -28 st -a zwykły Panas do -20 st.

Wybór należy do Ciebie-ja obstawiam z w/w względów T-capa (użytkuję już dwa i będzie prawdopodobnie jeszcze jeden 1 fazowy )

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Witam,

 

Z ekonomicznego punktu widzenia warto zastanowić się nad wyborem pompy ciepła o nieco niższej wielkości lub równej mocy wynikającej z OZC. Niższy koszt zakupu pompy ciepła o mniejszej mocy pozwoli na pokrycie rocznych kosztów dodatkowego ogrzewania elektrycznego na przestrzeni wielu lat. Należy wspomnieć, że obecnie bardzo rzadko występują temperatury poniżej -10oC.

W sprawie doboru, wyceny oraz montażu pompy ciepła zachęcam do kontaktu z .....moderowano.

Chętnie odpowiem na ewentualne pytania.

Pozdrawiam,

________________________________

Konsultant marki Buderus

Edytowane przez Tomaszs131
Reklama wykraczająca po za ramy PP.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 6 months później...
Pompa działa u mnie już prawie dwa miesiące ( bez 5 dni dokładnie ) :) zużyła blisko 1500kWh co po cenie 54gr za kWh daje 810zł - dużo / mało ? Hmmmm... Zastanawia mnie teraz jakim cudem są tu takie osoby gdzie na cały rok płacą 600-800zł za ogrzewanie...

 

Zimy praktycznie jeszcze nie było, raptem na palcach policzyłbym noce w okolicach -10*C ale mniejsza o to. Jeszcze nie mieszkam w mieszkaniu i nie zwracam uwagi na komfort grzewczy, tym bardziej że nie jest do końca ono jeszcze docieplone ale opiszę jak u mnie działała pompa przez te 2 miesiące.

 

Pierwsze 21 dni to było wygrzewania podłogówki. zacząłem od 25*C i co dwa dni podnosiłem temperaturę o 2*C aż do 45*C gdzie pompa działała na tej temperaturze 5 dni po czym sukcesywnie co dwa dni zmniejszałem temperaturę o 5*C osiągając 25*C. Kolejne 14 dni pompa działała z ustawioną temperaturą 25*C następnie kolejne 19 dni z temperaturą 30*C i od dwóch dni znów działa sobie na 25*C.

 

Do czego dążę opisując szczegółowo te temperatury? Jak można zauważyć pompa większość czasu pracowała na niskich temperaturach ( niskie temperatury to dla mnie 25-30*C ) :

20 dni - 25*C

23 dni - 30*C

4 dni - 35*C

4 dni - 40*C

5 dni - 45*C

 

To teraz pytanie - na jakich temperaturach pracują pompy tych użytkowników którzy płacą tak niskie rachunki za prąd? U mnie za prawie dwa miesiące jest taka kwota a jak wiadomo trzeba przyjąć, że grzejemy te 5-6 miesięcy, mniej czy więcej ale grzejemy, no to jakim cudem u innych wychodzą takie niskie kwoty za cały sezon grzewczy? Dlatego, że jak chce mieć tanio to muszę mieć taryfę G12 lub G12W i grzać tylko wtedy gdy jest taniej? :)

 

Na szybko obliczyłem, że przy tym samym zużyciu mając taryfę G12W gdzie prąd to 25gr po za szczytem i w szczycie 68gr. i przy założeniu że grzejemy w taniej taryfie 75% a w drogiej 25% za dwa miesiące wyszłoby 536zł czyli jakieś 273zł taniej co daje miesiąc grzania gratis :D Pozostaje pytanie jak w indywidualnym przypadku sprawdzi się grzanie w określonych godzinach - tutaj właśnie chyba ma znaczenie jak bardzo mamy energooszczędny dom.

 

Napisz coś o wielkości domu, rodzaju ocieplenia...1500 kWh z wygrzewaniem posadzek to nie jest dużo. Jaką temperaturę utrzymujesz w domu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość TwojPan
Przeczytaj gdzie mieszkam, to będziesz wiedział dlaczego mam takie a nie inne zapotrzebowanie. asolt może to potwierdzić.

Napisałeś:

I jeszcze jedno, mieszkam w domu parterowym więc zapotrzebowanie mego domku (10000kWh) jest większe niż innych domów o tej powierzchni i jeszcze to, że mieszkam blisko bieguna zimna w Polsce. Stąd takie a nie inne zużycie energii na grzanie i cwu w listopadzie.

Jak się to ma, do tych OZC by ASolt - 4,7kW

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość TwojPan

 

Ciekawe to jest to, że nowy dom o zapotrzebowaniu 4,7kW zużywa tyle samo co durszlak , gdzie tu i tu gruntówka. Ciekawe głupoty, czyż nie?

Właśnie, ciekawe. Czy to oznacza, że gruntówka 'czyni" cuda?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...