Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jakie ogrzewanie do małego mieszkania na wsi - bufor z grzałkami?


qqde23

Recommended Posts

Jako, że jest to mój pierwszy post na forum chciałem serdecznie powitać wszystkich.

 

Piszę, ze względu na dylemat dot. ogrzewania mieszkania w starej kostce z lat 60. Muszę rozdzielić ogrzewanie między dwoma mieszkaniami 45 mkw. Aktualnie jest to opalane jednym starym piecem 12 kW. Jako, że pomieszkam tam maksymalnie 5-6 lat nie chciałbym się pakować w ogromne koszta.

 

Czytając inne wątki chciałem założyć piec z podajnikiem na ekogroszek jednak musiałbym mieć mały piec oraz wkład kominowy, gdyż posiadam stary murowany komin. Potem pomyślałem o pllecie, ale piece są bardzo drogie.

 

Zestawienie mniej więcej kosztów instalacji:

- ekogroszek - kocioł 7k + wkład 3k + instalacja (bojler, rury itp) 3k = 13 k - wkład przeżyje maksymalnie 5 lat. Mógłbym olać wkład, ale boje się o mokry komin, wykwity, dym w domu itp.

- pellet - kocioł 10-12 k + wkład 3k + instalacja (bojler, rury itp) 3k = 16-18 k - w tym przypadku wkład wieczny.

 

Na innym forum otrzymałem propozycję ogrzewania prądem. Pomysł to bufor ciepła ładowany grzałkami. Chciałbym dowiedzieć się jak poprawnie policzyć zapotrzebowanie na energię elektryczną oraz jaki będzie mniej więcej koszt instalacji i utrzymania. Parametry:

 

- mieszkanie 45 metrów, 3 ściany zewnętrzne, na górze lokal ogrzewany, na dole piwnica, ściana wewnętrzna ogrzewana. Aktualnie, wg cieplowlasciwe.pl zapotrzebowanie mieszkania to 5,6 kW + 3 kW na ciepłą wodę http://cieplowlasciwie.pl/wynik/465y. Przy założeniu, że zrobię ocieplenie styropianem zapotrzebowanie zmniejszy się do 6 kW (2,9 kW + 3 kW) - http://cieplowlasciwie.pl/wynik/465v,

 

- aktualnie mieszkanie posiada 3 grzejniki aluminiowe żeberkowe oraz 1 grzejnik (drabinkę) w łazience. Wszystko rozprowadzone na PEX 20,

 

- całość instalacji byłaby wykonana w piwnicy, podłączyłbym się po prostu pod już istniejące rury do grzejników,

 

- przyjmuje grzanie w drugiej taryfie G12. Tani przedział to 6-22. Cena za kWh to wg ~18 groszy (https://www.enea.pl/pewna-cena). Do tego pewnie jakieś opłaty innego typu więc zakładam 25 groszy,

 

Jakiej wielkości potrzebowałbym bufor przy założeniu grzania od 45 do 85 stopni. Czy grzałki 6 kW wystarczą? Jak wygląda układ przy tego typu ogrzewaniu oraz grzanie CWU? Jest może gdzieś schemat? Czy potrzebuję dodatkowego bojlera?

 

Z góry dziękuję za odpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli upierasz się przy ogrzewaniu wodnym to są tylko dwa wyjścia: gaz i pompa ciepła. Jedno i drugie jest drogie, ale gaz prawdopodobnie droższy.

Ogrzewanie wody z COP 1 żeby później stracić energię na jej przesyle i dostarczyć ułamek do powietrza wokół ludzi. Bez sensu.

 

II taryfa grzałką to u mnie 0,27 zł. Doliczmy straty i masz 0,5 zł za kWh ciepła dostarczonego tam gdzie jest potrzebne. Przy np. 12MWh zapotrzebowania na dwa mieszkania daje to 6000 zł na sezon. Niewykluczone że więcej.

 

Gazem za 0,19 groszy i płacisz 4000 zł.

 

To samo zapotrzebowanie z pompą ciepła do CO. 12MWh przy COP3 to 4000kWh energii el. Z małą akumulacyjnością i G11 daje to 2200 zł. Z dużą akumulacyjnością i G12 II mamy 1080 zł.

 

Ogrzewanie bezpośrednie klimatyzacją kanałową lub splitami.

Zapotrzebowanie jest mniejsze bo grzejemy powietrze, a od niego dopiero źle ocieplone ściany i stropy. Liczmy 10MWh. SCOP nie spada poniżej 4.

G11 10000/4*0,54= 1350 zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

II taryfa grzałką to u mnie 0,27 zł. Doliczmy straty i masz 0,5 zł za kWh ciepła dostarczonego tam gdzie jest potrzebne. Przy np. 12MWh zapotrzebowania na dwa mieszkania daje to 6000 zł na sezon. Niewykluczone że więcej.

 

A możesz jaśniej jakie straty na poziomie 46%? Zakładasz że wszystkie grzejniki są pod oknem ale co trzeci na zewnątrz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A możesz jaśniej jakie straty na poziomie 46%? Zakładasz że wszystkie grzejniki są pod oknem ale co trzeci na zewnątrz?

 

Ogrzewanie ściany pod oknem do np 50°C to przy -10°C na dworze aż 60° różnicy.

Ustawienie tego samego grzejnika przy ścianie wewnętrznej to 30° różnicy.

Dwa razy większa różnica temperatur to dwa razy większe straty.

Oczywiście ustawienie pod oknem jest wymuszone starą technologią dziurawych okien i tym że są one nawiewnikami WG. Przejście na WM lub zmiana miejsca nawiewu wentylacji sprawia że grzejniki można umieścić w innym miejscu.

 

Ogrzewanie rur biegnących pod ścianami zewnętrznymi, stropem piwnicy, w pomieszczeniach gdzie nie chcemy tak mocno grzać - znowu niepotrzebne straty.

 

Ogrzewanie kotła o dużej macie czyli dużej akumulacyjności cieplnej - kilka kWh.

 

Ogrzewanie piwnicy kotłem i rurami - niepotrzebne, bo chodzi o ogrzanie mieszkań.

 

Energia dla pompy wody.

 

Sumę powyższych strat szacuję na 30%.

Edytowane przez JanWerbinski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proponuje kupić PIECYK z płaszczem wodnym . Za kilka lat , gdy się przeniesiesz na nowy adres , może zawsze zabrać go z sobą . Oferowany model może pracować w układach zamkniętych i otwartych . Posiada 2 szyby aby emisja ciepła prze szkło nie przegrzewała pomieszczenia w którym jest zainstalowany .

 

Polecam model ESPERA , do wyboru wersje ; metal, kamień lub ceramika [ 30 kolorów kafli]

 

Ten model można zobaczyć na naszej wystawie

ESPERA 01 ceramika , piec wodny.jpg

Edytowane przez Zdun Darek B
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz zastosować grzałkę 6 kW w rurze + pompa cyrkulacyjna, wszystko uruchamiane stycznikiem sterowanym prostym pokojowym regulatorem temperatury i zegarem. Gdy układ hydrauliczny CO zamknięty, dojdzie zawór bezpieczeństwa. To na noc, jak tania taryfa.

W dzień, trzeba się pogodzić z wiatrem w domu i dogrzewać klimatyzatorem.

Tanio w inwestycji i eksploatacji, a i bez problemu zdemontujesz przy przyszłej przeprowadzce.

 

Pozdrawiam

Cezary

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Panowie za odpowiedzi.

 

Co do grzania klimatyzacją. Poczytałem trochę dzisiaj na ten temat i nie do końca rozumiem w jaki sposób ogrzać kilka pokoi na raz jednym klimatyzatorem typu split? Rozumiem, że przy klimatyzacji kanałowej wymagane jest rozprowadzenie kanałów pod sufitem? Niestety nie mam na takie coś miejsca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiadomo że klima, split to taka proteza ogrzewania. Po prostu trzeba mieć pootwierane drzwi, a klimatyzator usytuować w możliwie dogodnym miejscu. I tak różnice w temperaturze poszczególnych pomieszczeń będą oscylować 2 do 4*C.

Nadganiać do komfortu trzeba w taniej taryfie dogrzewając grzałką wodę w CO.

 

Pozdrawiam

Cezary

 

PS Zdunie. Klimatyzator, to taka farelka co grzeje od niej trzy razy taniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam się, pewnie to będzie głupie pytanie ale czym jest grzałka w rurze? Chodzi o bufor? Czy jak ta klima ma działać cały czas to będzie mi się opłacała taryfa G12?

 

#EDIT

Rozumiem, że rurka z grzałką to chodzi o coś takie o czym pisałeś w innym wątku

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?245730-Tanie-ogrzewanie-domu-klimatyzatorem-od-splita-po-kana%C5%82%C3%B3wk%C4%99&p=7108177&viewfull=1#post7108177

 

Jak przy klimie i ewentualnie dogrzewaniu w ten sposób grzać CWU?

 

Dorzuciłem jeszcze prowizoryczny rzut mieszkania. Większy pokój jest pokojem dziennym, mniejszy sypialnią. Do tego dochodzi piwnica pod połową mieszkania, gdzie mógłbym podłączyć np bojler.

rzut mieszkania.jpg

Edytowane przez qqde23
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Panowie za odpowiedzi.

Co do grzania klimatyzacją. Poczytałem trochę dzisiaj na ten temat i nie do końca rozumiem w jaki sposób ogrzać kilka pokoi na raz jednym klimatyzatorem typu split? Rozumiem, że przy klimatyzacji kanałowej wymagane jest rozprowadzenie kanałów pod sufitem? Niestety nie mam na takie coś miejsca.

Splitem można ogrzać bez problemu kilka pomieszczeń kiedy nie są ograniczone drzwiami. W dobrze ocieplonym budynku ciepło się rozejdzie powietrzem zanim ucieknie przez ściany. Jeśli masz drzwi i chcesz grzać splitem, to trzeba je pozostawić otwarte przez cały dzień. Klimatyzacja kanałowa umożliwia doprowadzenie nawiewu do każdego pomieszczenia i zamknięcie drzwi oraz daje większą kontrolę nad ogrzewaniem lub chłodzeniem poprzez możliwość zastosowania przepustnic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie znam się, pewnie to będzie głupie pytanie ale czym jest grzałka w rurze? Chodzi o bufor? Czy jak ta klima ma działać cały czas to będzie mi się opłacała taryfa G12?

 

#EDIT

Rozumiem, że rurka z grzałką to chodzi o coś takie o czym pisałeś w innym wątku

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?245730-Tanie-ogrzewanie-domu-klimatyzatorem-od-splita-po-kana%C5%82%C3%B3wk%C4%99&p=7108177&viewfull=1#post7108177

 

Jak przy klimie i ewentualnie dogrzewaniu w ten sposób grzać CWU?

 

Dorzuciłem jeszcze prowizoryczny rzut mieszkania. Większy pokój jest pokojem dziennym, mniejszy sypialnią. Do tego dochodzi piwnica pod połową mieszkania, gdzie mógłbym podłączyć np bojler.

To proste.

G11 0,54*24=12,96

G12 0,27*10+0,63*14=11,52

Jak widać nawet lodówka będzie tańsza w G12. Tak samo wszystkie urządzenia pobierające stałą moc. Potem możesz to zmienić i zwiększyć moc w taniej taryfie lub zmniejszyć/wyłączyć w drogiej.

 

Nie ma sensu łączyć klimy i CWU.

Najprościej przy małych potrzebach grzać wodę bojlerem za 500 zł w II taryfie. U mnie to średnio 110kWh miesięcznie czyli 30 zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli biorąc pod uwagę to co napisałem czyli zapotrzebowanie 3kW na mieszkanie i 3kW na wodę jaka klimę muszę zamontować żeby być spokojnym przy -20 na dworze?

 

Czy taka GWH18QD-K3DNA5E Lomo Economic (wg katalogu WYDAJNOŚĆ(MIN/NOM/MAX) KW - 0,7/5,0/5,3) wystarczy? Chodzi o to żeby była w miarę cicha i żebym mógł spokojnie spać. Chciałbym ją zamontować w dużym pokoju nad oknem - zaraz za ścianą byłoby pudło.

 

Czy musiałbym do mniejszego pokoju dać jeszcze piec akumulacyjny np. dynamiczny 0.8 kW?

 

Jak w tym przypadku grzać łazienkę (myślę że raczej powinna być zamknięta)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli biorąc pod uwagę to co napisałem czyli zapotrzebowanie 3kW na mieszkanie i 3kW na wodę jaka klimę muszę zamontować żeby być spokojnym przy -20 na dworze?

 

Czy taka GWH18QD-K3DNA5E Lomo Economic (wg katalogu WYDAJNOŚĆ(MIN/NOM/MAX) KW - 0,7/5,0/5,3) wystarczy?

 

Nie wystarczy, bo ma przy -22 ledwo 40% mocy, czyli 1kW brakuje do ogrzewania (wody i tak nie nagrzejesz klimą).

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=405099

 

 

Bierz Lomo Luxury jak chcesz grzać w mrozy.

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=405100

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź. Oczywiście wodę będę grzał bojlerem z grzałką w drugiej taryfie.

 

Czy jak bym kupił Lomo Luxury GWH12QC-K3DNB2G (0,6/3,7/5,1) czy to wystarczy do nagrzania całego mieszkania razem z łazienką? Jako, że wolałbym mieć zamknięte drzwi do łazienki w jaki sposób najlepiej i najtaniej to nagrzać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli biorąc pod uwagę to co napisałem czyli zapotrzebowanie 3kW na mieszkanie i 3kW na wodę jaka klimę muszę zamontować żeby być spokojnym przy -20 na dworze?

 

Czy taka GWH18QD-K3DNA5E Lomo Economic (wg katalogu WYDAJNOŚĆ(MIN/NOM/MAX) KW - 0,7/5,0/5,3) wystarczy? Chodzi o to żeby była w miarę cicha i żebym mógł spokojnie spać. Chciałbym ją zamontować w dużym pokoju nad oknem - zaraz za ścianą byłoby pudło.

 

Czy musiałbym do mniejszego pokoju dać jeszcze piec akumulacyjny np. dynamiczny 0.8 kW?

 

Jak w tym przypadku grzać łazienkę (myślę że raczej powinna być zamknięta)?

Nie ma sensu planować klimatyzacji dla -20°C. Można i są klimatyzatory które będą grzać w tej temperaturze, ale to nie ma sensu, jest nieekonomiczne.

Daj sobie spokój z tanimi firmami typu Gree i zainstaluj coś markowego. Wg mnie przyzwoity stosunek ceny do jakości zaczyna się od LG i nie instaluj nic tańszego. Tania chińszczyzna, to hałas, niska żywotność wentylatorów i upierdliwości w codziennej obsłudze.

Jeśli masz zapotrzebowanie 3kW, to klimatyzator 2,5-3,5kW na grzaniu będzie wystarczający. Małe klimatyzatory mają lepsze współczynniki efektywności. Na ekstremalne mrozy zapewnij sobie drugie, niezależne źródło ciepła np. grzejniki olejowe. Akumulacyjny dynamiczny to moim zdaniem przesada. Sam mam takie piece i ostatniej zimy nie były ani razu włączone.

Łazienka to farelka, grzejnik olejowy, a najlepiej kable w podłodze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...