Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dom w Szwecji


Recommended Posts

Kopanie - ciąg dalszy

 

Dużej ładowarki, którą pokazywałem wcześniej nie udało się zorganizować. Stacja maszyn oferuje je tylko w zestawie z kierowcą. Może i dobrze, bo od razu byłoby porządnie zrobione. Niestety, jest tylko jeden ładowarkowo-koparkowy, a duże ładowarki na duże zadania są zarezerwowane na kilka tygodni do przodu. Rozładunek był robiony "grzecznościowo" przez nie-specjalistów (tzn. kierowców traktorów), którzy nie robią dużych zleceń na sprzęcie do nich nie przypisanym.

Ja z kolei nie chciałem rozpoczynać kopania z dużym wyprzedzeniem, bo obawiałem się deszczu, który by mógłby uplastycznić odsłoniętą glinę. Nie padało. Teraz żałuję, że nie wykopałem zawczasu.

 

Wracając do historii zepsutej koparki:

rano przyjechał wyspecjalizowany serwis od hydrauliki:

89eih95qo25i.jpg

 

Przyczyna wycieku została szybko zlokalizowana. Takie coś unieruchomiło koparkę:

kie276gyuyfl.jpg

 

Niestety, po wymianie uszczelki koparka dalej nie pracowała jak należy. Jakieś dziwne odgłosy z kompresora, brak siły, itp. Rzut oka na zbiornik oleju hydraulicznego: pusto.

bi2ughmxld46.jpg

Brakuje co najmniej 5 litrów. Mi wyciekł może litr. Gdzie reszta? Serwisant się zaśmiał i stwierdził, że w sprzęcie z wypożyczalni to nagminne.

 

Trzeba dolać. Serwisant, ma olej hydrauliczny, ale nie do Caterpillara. Podobno tu trzeba lać jakiś specjalny. Tego akurat nie ma. Serwis odjechał.

 

Ponowny kontakt z wypożyczalnią: nie mogą się skontaktować ze swoim specjalistą od techniki. Nie ma go w pracy, nie odbiera telefonów. Nikt inny nie wie, gdzie szukać tego oleju. Ja technik się odnajdzie to dadzą znać. Na razie nie dali. Koparki stoi.

 

Zgodnie z sugestiami pożyczyłem ładowarkę. Największa jaką się dało od ręki to 8 ton.

agtht1x85y34.jpg

Faktycznie, robota ruszyła znacznie sprawniej. Dziura pod garaż (ok. 160m2) zrobiona, dziura pod dom rozpoczęta.

 

Pytanie do Szanownych kolegów: jak równe powinno być dno wykopu pod płytę?

U mnie: powierzchnia: 160m2, była konieczność niwelacji w zwartej glinie o ok. 70cm.

Po wykopaniu jest kilka górek i dołków, różnica między najwyższym i najniższym punktem: 7cm.

Co powiedzieć o takiej precyzji? Dobrze? Źle? Przeciętnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 101
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Samorobowi zawsze piach w oczy :bash:

 

W kwestii wyrównywania podłoża masz kilka opcji

 

1. Wyrównać ręcznie/maszynowo.

2. Zostawić jak jest i złapać poziom na burtach izolacji płyty. Wtedy płyta będzie miejscami grubsza - większy koszt, ale najmniej roboty.

3. Mix dwóch powyższych. Wyrównać z grubsza największe górki/dołki i zalewać.

 

Poszukałem w guglu jak ten caterpilar wygląda. To maleństwo jest :) Wziąłem kiedyś taką do kopania rowu pod kabel ziemny. Za godzinę płaciłem tyle samo co 3x większa koparka, a dłubał się z tym 3x dłużej.

 

Nadal nie widzę zdjęć. :offtopic:

 

 

No ceny rzeczywiście sporo wyższe na miejscu. Faktycznie drobnicę będziesz musiał pewnie wozić autem. Strzemiona to gotowce, a jakie podkładki pod zbrojenie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kopanie - ciąg dalszy ciągu dalszego

Dzisiaj o 15:45 odnalazł się technik z wypożyczalni. Przyjechał z dwoma bańkami oleju. Kanistry nie firmowe więc pytam co za olej. Zwykły hydrauliczny. Ten specjalny Caterpillara to niby ściema i naciagactwo. Ja się nie znam. Niech leją co uważają. Weszło prawie 10 litrów.

 

Koparka ruszyła. Po 45 minutach pracy zapaliła się kontrolka-ostrzeżenie filtra oleju hydraulicznego. Po godzinie rozerwało kolejną uszczelkę. Tym razem zakleszczyła się łyżka. Koniec kopania.

 

O innych poruszonych sprawach (podkładki pod zbrojenie, niewyświetlające się obrazki) napiszę jak trochę ochłonę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie do Szanownych kolegów: jak równe powinno być dno wykopu pod płytę?

U mnie: powierzchnia: 160m2, była konieczność niwelacji w zwartej glinie o ok. 70cm.

Po wykopaniu jest kilka górek i dołków, różnica między najwyższym i najniższym punktem: 7cm.

Co powiedzieć o takiej precyzji? Dobrze? Źle? Przeciętnie?

 

różnice w wykopie 7cm to żadne różnice. Podbudowa to zniweluje, szkoda pracy, ciśnij dalej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

różnice w wykopie 7cm to żadne różnice. Podbudowa to zniweluje, szkoda pracy, ciśnij dalej.

 

Dopiero dotarło do mnie, że to wykop. Cały czas myślałem że to już podbudowa.

Różnica poziomu wykopu w ogóle się nie przejmuj. Ja nawet nie mierzyłem tylko na oko. Ważne żeby humus zebrać do głębokości stabilnego podłoża.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kopanie - rozwój sytuacji

W środę przyjechał zewnętrzny serwisant i wymienił rozerwany wężyk. Serwisant słusznych rozmiarów. Można powiedzieć: właściwy człowiek na właściwym miejscu.

5kwajo4qmev3.jpg

 

W trakcie oględzin okazało się, że trzy kolejne wężyki są popękane i lada chwila je rozerwie. Ale serwisant dostał zlecenie na jeden, a nie cztery. Na działce nie ma zasięgu sieci komórkowej. Popędziłem samochodem szukać zasięgu. Znalazłem, dodzwoniłem się do wypożyczalni - łaskawie zgodzili się wymienić wszystko co serwisant uzna na stosowne.

 

Łącznie, w trakcie trzech wizyt serwisu (dwie zewnętrzne, jedna wewnętrzna):

- wymieniono jedną uszczelkę i cztery wężyki,

- dokręcono dwie cieknące złączki,

- wymontowano zamek od korka paliwa (zacinał się),

- dolano 10 litrów oleju hydraulicznego.

 

Teraz mam już "tylko" trzy alarmy z filtrów: paliwa, oleju silnikowego i oleju hydraulicznego. Wypożyczalnia nakazała zignorować. Koparka działa, ale koparkowy jest dostępny tylko wieczorami. Prace się posuwają, choć w ślimaczym tempie:

- w środę i czwartek walka z twardą gliną i kamieniami pod domem (trzeba wyrównać i wypoziomować o ok. 60 cm),

- w piątek ulewa i w rezultacie błoto na dnie wykopu.

 

Do tej pory udało się:

- zasypać garaż jedną warstwą żwiru i wypoziomować,

f30j8pvfo4mv.jpg

 

- zakończyć kopanie dziury pod dom

gjole9w893k0.jpg

 

Ceny:

- szwedzki koparkowy z własną, pełnowymiarową koparką: 800 koron = 340 zł za godzinę, ale trzeba się umawiać ze sporym wyprzedzeniem,

- polski koparkowy bez koparki: 150 koron = 63 zł za godzinę

- koparka 3,5 ton z wypożyczalni: 1000 zł za dzień (ale po historiach z awariami mam znacznie taniej).

Edytowane przez lund
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podsypka pod płytę fundamentową

Jak wcześniej pisałem, na działce mam 30 cm humusu i glinę pod spodem.

Usuwam tylko humus i minimalnie wkopuję się w glinę (tylko tyle ile trzeba aby wyrównać spadek terenu).

 

Zgodnie z zaleceniami geotechnika oraz lokalnymi zwyczajami daję pod płytę tylko płukany żwir. Będzie zabezpieczać płytę przez kapilarnym podciąganiem wody.

W pobliskich kamieniołomach żwir płukany występuje tylko we frakcji 8-22 i taki zamówiłem.

122xigsk0yqh.jpg

 

Geotechnik zalecił "minimum 15 cm", w projekcie budowlanym mam 50 cm.

Postanowiłem dać 40cm i zagęścić w dwóch warstwach po 20cm.

 

Żwir przyjechał na nowiutkiej wywrotce. Kierowca był bardzo przejęty i stwierdził, że szef urwie mu głowę jeśli ją porysuje. W związku z tym zamiast jechać prosto drogą i narażać lakier na kontakt z kilkoma gałązkami przydrożnych krzaków brał metr zapasu i jeździł trawnikiem sąsiadki. Teraz muszę naprawić trawnik.

6p3q9ddh6vdt.jpg

 

W kamieniołomie powiedzieli mi, że żwir da się zagęścić o 7%. Jakoś mało. Wydawało mi się, że da się znacznej lepiej.

 

W wypożyczalni radzili nie przesadzać z kalibrem zagęszczarki na glinę. Zbyt ciężka może podobno uplastycznić wilgotną glinę. Wziąłem 200kg.

 

Wjechałem zagęszczarką. Faktycznie - żwir 8-22 prawie się nie ubija. Jak przejadę szybko to ledwie widać różnicę. Jak przejadę wolno to żwir zaczyna "pływać" i ten spod zagęszczarki wypycha na boki ten po bokach. Koparkowy mówi że to normalne. Gdy chce się mieć twardą powierzchnię to trzeba nasypać na wierzch klińca. Brak zagęszczenia to podobno nie problem. Jak jest geowłóknina i glina pod spodem to płyta ma bez problemu leżeć na takim "pływającym", niekompresowalnym podłożu. Co Wy na to? Zostawić ten niby-zagęszczony-ale-pływający żwir jak jest?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Podsypka pod płytę fundamentową

Jak wcześniej pisałem, na działce mam 30 cm humusu i glinę pod spodem.

Usuwam tylko humus i minimalnie wkopuję się w glinę (tylko tyle ile trzeba aby wyrównać spadek terenu).

 

Zgodnie z zaleceniami geotechnika oraz lokalnymi zwyczajami daję pod płytę tylko płukany żwir. Będzie zabezpieczać płytę przez kapilarnym podciąganiem wody.

W pobliskich kamieniołomach żwir płukany występuje tylko we frakcji 8-22 i taki zamówiłem.

122xigsk0yqh.jpg

 

Geotechnik zalecił "minimum 15 cm", w projekcie budowlanym mam 50 cm.

Postanowiłem dać 40cm i zagęścić w dwóch warstwach po 20cm.

 

Żwir przyjechał na nowiutkiej wywrotce. Kierowca był bardzo przejęty i stwierdził, że szef urwie mu głowę jeśli ją porysuje. W związku z tym zamiast jechać prosto drogą i narażać lakier na kontakt z kilkoma gałązkami przydrożnych krzaków brał metr zapasu i jeździł trawnikiem sąsiadki. Teraz muszę naprawić trawnik.

6p3q9ddh6vdt.jpg

 

W kamieniołomie powiedzieli mi, że żwir da się zagęścić o 7%. Jakoś mało. Wydawało mi się, że da się znacznej lepiej.

 

W wypożyczalni radzili nie przesadzać z kalibrem zagęszczarki na glinę. Zbyt ciężka może podobno uplastycznić wilgotną glinę. Wziąłem 200kg.

 

Wjechałem zagęszczarką. Faktycznie - żwir 8-22 prawie się nie ubija. Jak przejadę szybko to ledwie widać różnicę. Jak przejadę wolno to żwir zaczyna "pływać" i ten spod zagęszczarki wypycha na boki ten po bokach. Koparkowy mówi że to normalne. Gdy chce się mieć twardą powierzchnię to trzeba nasypać na wierzch klińca. Brak zagęszczenia to podobno nie problem. Jak jest geowłóknina i glina pod spodem to płyta ma bez problemu leżeć na takim "pływającym", niekompresowalnym podłożu. Co Wy na to? Zostawić ten niby-zagęszczony-ale-pływający żwir jak jest?

 

 

Witam sie i pozdrawiam :;)

 

Ja tez bardzo chcialem na plycie stawiac dom ale " u nas" na glinie nie wolno ponoć przynajmniej w mojej okolicy..

Glina zawsze wode trżyma i jest gruntem wysadzinowym z tego wzgledu to nie wolno. A podobnie jak ty mam tylko humus 30cm a dalej do 1,8m juz tylko gline i geotechnik (jak ty to nazywasz) nakazal caly ten wysadzinowy grunt wymianic na stabilny - u mnie to min jakieś 180 cbm ziemi - odpuscilem i zrobilem na klasycznych fundamentach.... jak tam u was to dziala nie wiem ale jak juz dopuszczaja to wolal bym dac kliniec nawet max ilosc niz ten plukany zwir bo on bedzie plywal ci zawsze i twoje zageszczanie na nic sie zda....

 

sledze watek z zaciekawieniem ;) i

pozdrawiam mocno M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podsypka pod płytę fundamentową

....

Żwir przyjechał na nowiutkiej wywrotce. Kierowca był bardzo przejęty i stwierdził, że szef urwie mu głowę jeśli ją porysuje. W związku z tym zamiast jechać prosto drogą i narażać lakier na kontakt z kilkoma gałązkami przydrożnych krzaków brał metr zapasu i jeździł trawnikiem sąsiadki. Teraz muszę naprawić trawnik.

...

 

A to nie dałoby rady jednak, aby firma naprawiła ten trawnik. ja tu winy z twojej strony nie widzę.

 

Powodzenia :yes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to nie dałoby rady jednak, aby firma naprawiła ten trawnik. ja tu winy z twojej strony nie widzę.

 

Powodzenia :yes:

 

No wina jest ewidentnie kierowcy. Co za kierowca, że nie chciał sobie kabiny porysować. Normalnie idiota.

Rysiu, takie samochody to firmy najczęściej w prezencie dostają lub w Loto wygrywają. A co tam jakieś krzaki na drodze dojazdowej na budowę:hug:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
wolal bym dac kliniec nawet max ilosc niz ten plukany zwir bo on bedzie plywal ci zawsze i twoje zageszczanie na nic sie zda.

Istotnie, płukany żwir pływa i porządnie zagęścić się nie da.

Dałem płukany żwir a nie kliniec żeby uniemożliwić kapilarne podciąganie wody.

 

Pojeździłem trochę po okolicznych budowach. Różnie robią. Widuje się i kliniec i żwir.

Oto dość typowa podbudowa płyty robiona przez dewelopera pod szkieletówkę:

xi4u6g2cn4hl.jpg

 

W przypadku płytkiego wykopu z geowłókniną na dole oraz po bokach i przykrytego płytą fundamentową od góry żwir nie będzie miał dokąd odpłynąć.

3o1r2yj3qi37.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Styropian oraz kształtki F

Praktycznie 100% płyt fundamentowych w Szwecji buduje się na styropianie EPS 200 z użyciem gotowych kształtek po obwodzie:

DSC00020.JPG

Najpowszechniejsze są kształtki typu L, jak na powyższym zdjęciu.

 

W moim przypadku (ściana trójwarstwowa z elewacją z cegły klinkierowej) kształtka L słabo się nadaje. Cegłę trzeba by postawić bezpośrednio na płycie co utworzyłoby mostek termiczny po całym obwodzie. Receptą na ten problem są kształtki F:

Bild-049r1.jpg

Przy kształtce F powstaje wokół płyty fundamentowej dodatkowy betonowy pierścień, odizolowany termicznie od płyty. I właśnie na tym pierścieniu stawia się cegłę.

 

Dla zainteresowanych, katalog kształtek jednego z producentów:

https://www.jackon.se/assets/FileUploads/Broschyr-kantelement-Sverige-juli.pdf

 

Budowa z takich gotowców idzie błyskawicznie. Udałem się do hurtowni po wycenę.

Pierwsze rozczarowanie: najmocniejsza produkowana wersja to EPS 300. Odmiany XPS nie ma wcale. Wziąłem EPS 300 do ręki - liche to bardzo, niechcący zrobiłem dziurę palcami.

Drugie rozczarowanie: kształtki są klejone z kawałków pociętych płaskich płyt. Wcześniej myślałem, że to monolit.

 

Ceny:

kształtka F, EPS 200, długość 1,25m = 150 zł

kształtka F, EPS 300, długość 1,25m = 250 zł

płyta płaska XPS 200, 1m3 = 900 zł

 

Biorąc pod uwagę wszystko powyższe postanowiłem wykonać kształtki F samodzielnie z płyt XPS. Rozmiar XPS Synthos (szerokość płyty XPS 60 cm) idealnie pasuje do projektu mojej płyty fundamentowej (wysokość burty 30 cm).

 

Wyszło tak:

g31fv45zwfgk.jpg

 

Powstaje problem łączenia pierścienia z płytą, żeby nie zaczęło osiadać w różnych kierunkach.

W fabrycznych kształtkach F zbrojenie pierścienia jest łączone ze zbrojeniem płyty drutami nierdzewnymi fi 4 lub 5 (na oko). Że nierdzewne to dobrze bo przechodzą przez warstwę styropianu i mają kontakt z wodą i powietrzem. Ale średnica jakaś mała.

 

Szarpnąłem się i dałem pręty nierdzewne fi 10:

tq2jqt7guu2i.jpg

 

Wygiąłem je w L żeby dodatkowo usztywnić pierścień:

ptlvpzy8pdpt.jpg

 

W Polsce ciężko o nierdzewną stal zbrojeniową. Musiałem kupić na miejscu. Hurtowania - wypas. Na zdjęciu ok. 1/4 powierzchni hali. Do środka wjeżdżają pociągi z zaopatrzeniem

2h6mjhvpuu1o.jpg

 

Stal z Badenii:

vshyo4z990pu.jpg

 

Pięknie błyszczała. Aż żal było ciąć:

q027239y0aj6.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nierdzewka na zbrojenie... wow. Nawet w Kuwejcie ich nie stać :)

W Kuwejcie to nie wiem, ale w Szwecji się spotyka. To wszystko co tu widać to nierdzewka. Ktoś to kupuje.

2elq0auirk5g.jpg

 

U mnie nierdzewka poszła tylko na łączniki płyty z opaską. Udział stali nierdzewnej w całkowitej masie stali = 0,95%

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie jest uzasadnienie szalunku zewnętrznego cokołu ze styroduru?

Pierwsze primo - ułatwienie logistyczne (ten sam styropian na płytę oraz cokół).

Drugie primo - brak odpadu przy cięciu. Styrodur Synthos, który brałem (szerokość 60 cm) wystarczyło rozciąć na pół i robiły się dwie potrzebne mi ścianki 30 cm.

EPS najczęściej występuje w płytach 100x50 cm. Albo zostaje 40% odpadu albo trzeba sztukować z kawałków po 50 cm przy odpadzie 10%.

 

Szalunek zewnętrzny jest odcinany po związaniu betonu i pójdzie na docieplenie poddasza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...