Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

drewno klejona bezpośrednio na ogrzewanym stropie monolitycznym


dpo

Recommended Posts

Mam w planie kleić drewno bezpośrednio do monolitycznego stropu grzanego kablami elektrycznymi.

Ale nasuwają mi się pewne wątpliwosci (pomijam akustyczne aspekty, ktore tez sa wazne, ale nie w tym wątku).

 

Otóż:

1) bede musial od spodu do stropu kleic styropian /welne ? Chodzi mi tu o opór cieplny drewna i styro.

Jak nie dam nic pod stropem to chyba wiekszosc ciepla "ucieknie" mi dolem jako, ze bedzie mu latwiej, prawda?

Ale czy napewno ? Pod sufitem parteru bedzie przeciez porownywalnie cieplo (z uwagi na konwekcje) , a jak wiadomo jesli nie ma roznicy temperatur to i migracji ciepla nie bedzie.

 

Dom bedzie mocno ocieplony i zadbam o szczelnosc.

 

Moja obawa jest taka ze opor cieplny drewna moze mi utrudnic dostarczenie ciepla na pietro (a strop to bedzie jedyne zrodlo), czyli bede mial przegrzany parter w stosunku do pietra...

 

2) jesli bede kleil styro/welne to musze uzyc folii paroszczelnej pod warstwa ? Generalnie na obu kondygnacjach panowac bedzie zblizona temperatura i nie ma sie skad brac wykraplanie wilgoci - szczegolnie ze w domach z reku raczej na nadmiar wilgoci nikt sie nie skarży.

 

Z gory dzieki za sugestie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad.1. opór cieplny to iloraz grubości i współczynnika przewodzenia ciepła. Drewno w stosunku do termoizolacji ma około 4 razy gorszy współczynnik l. Czyli 1 cm ocieplenia to jak 4 cm drewna. A jakie warstwy są od góry tego stropu ?

Ad.2. Nie ma sensu folia paroszczelna w stropie pomiędzy pomieszczeniami o zbliżonej temperaturze i wilgotności. Tym bardziej, że warstwa betonu ma bardzo duży opór dyfuzyjny i „działa” jak paroizolacja. Kable grzejne będą podgrzewać strop więc o jakim wykraplaniu piszesz ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za inki i odpowiedzi

Ad.1. opór cieplny to iloraz grubości i współczynnika przewodzenia ciepła. Drewno w stosunku do termoizolacji ma około 4 razy gorszy współczynnik l. Czyli 1 cm ocieplenia to jak 4 cm drewna. A jakie warstwy są od góry tego stropu ?

Drewno, klej, strop betonowy i styropian badz welna, jakas mala pustka i stelaz z regispami.

Ad.2. Nie ma sensu folia paroszczelna w stropie pomiędzy pomieszczeniami o zbliżonej temperaturze i wilgotności. Tym bardziej, że warstwa betonu ma bardzo duży opór dyfuzyjny i „działa” jak paroizolacja. Kable grzejne będą podgrzewać strop więc o jakim wykraplaniu piszesz ?

O ewentualnym wykaraplaniu wilgoci z parteru na izolacji podstropowej - pisalem ze to malo prawdopodobne. Folia mialaby isc ewentualnie na welne od spodu - nie pomiedzy strop i welne. Pisalem ze pomieszczenia zblizone klimatem, wiec powinno byc oki.

Poprostu sie upewniam bo expertem nie jestem.

Edytowane przez dpo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeby para się skraplała musi zostać schłodzona. A strop będzie cieplejszy od powietrza, więc nie ma takiego zagrożenia.

No, może w łazienkach, jak ktoś robi saunę z pomocą CWU. Ale to na chwilę.

 

BTW. Wiesz, ze strop obwiśnie i bedziesz miał pewnie kilka centymetrów różnicy poziomów (już nawet pomijając normalną nierówność stropu przed rozszalowaniem)? Masz ekipę, co zatrze na gładko?

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BTW. Wiesz, ze strop obwiśnie i bedziesz miał pewnie kilka centymetrów różnicy poziomów (już nawet pomijając normalną nierówność stropu przed rozszalowaniem)? Masz ekipę, co zatrze na gładko?

 

Ano nie wiedzialem....... zwisanie stropu nad parter mi nie zaszkodzi bo zakryje regipsami. Gorzje na pietrze bo bym musial dodatkowo cos wylewac do poziomu...

Dla mnie monolit to monolit.Ile sie moze ugiac?Gdzie mozna cos sensownego poczytac o tym?

Najwieksza rozpietosc to 8m, ale generalnie 5-6m. Poza tym chce na pietrze stawiac sciany z Bk zeby bylo lzej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam w planie kleić drewno bezpośrednio do monolitycznego stropu grzanego kablami elektrycznymi.

Ale nasuwają mi się pewne wątpliwosci (pomijam akustyczne aspekty, ktore tez sa wazne, ale nie w tym wątku).

 

Otóż:

1) bede musial od spodu do stropu kleic styropian /welne ? Chodzi mi tu o opór cieplny drewna i styro.

Jak nie dam nic pod stropem to chyba wiekszosc ciepla "ucieknie" mi dolem jako, ze bedzie mu latwiej, prawda?

Ale czy napewno ? Pod sufitem parteru bedzie przeciez porownywalnie cieplo (z uwagi na konwekcje) , a jak wiadomo jesli nie ma roznicy temperatur to i migracji ciepla nie bedzie.

 

Dom bedzie mocno ocieplony i zadbam o szczelnosc.

 

Moja obawa jest taka ze opor cieplny drewna moze mi utrudnic dostarczenie ciepla na pietro (a strop to bedzie jedyne zrodlo), czyli bede mial przegrzany parter w stosunku do pietra...

 

2) jesli bede kleil styro/welne to musze uzyc folii paroszczelnej pod warstwa ? Generalnie na obu kondygnacjach panowac bedzie zblizona temperatura i nie ma sie skad brac wykraplanie wilgoci - szczegolnie ze w domach z reku raczej na nadmiar wilgoci nikt sie nie skarży.

 

Z gory dzieki za sugestie.

 

Twój strop będzie "robił" za grzejnik i akumulator, więc najpierw należy określić potrzeby cieplne pomieszczeń plus ok.10% , do czego trzeba dostosować pojemność akumulatora - pojemność cieplną stropu, czyli jego masę a dalej wymogi konstrukcyjne.

 

Potrzeby cieplne, to ilość energii niezbędna do ogrzania pomieszczeń w ciągu dnia przy mroźnej temperaturze zewnętrznej, z uwzględnienie ok. 10% przenikaniu w dół.

 

Pojemność akumulatora - pojemność cieplna stropu powinna mieć wartość umożliwiającą zgromadzenie, określonej powyżej ilości energii, w czasie trwania taryfy G12.

 

Przy pojemności cieplnej stropu istotne są dwa parametry - masa stropu i odpowiednia różnica temperatur - tu trzeba znaleźć optymalne wartości. Ciepło właściwe betonu można znaleźć w tabelach.

 

Można założyć przenikanie ciepła w kierunku dolnego pomieszczenia około 10%, uwzględniając temperaturę stropu, dobierając izolację o odpowiedniej wartości "R" oraz przyjmując współczynnik przejmowania ciepła z powierzchni sufitu (spodniej części stropu), wartości ok. 6,5W/m2K.

 

Drewno na takim stropie grzewczym będzie "opornikiem" regulującym przepływ ciepła do ogrzewanych pomieszczeń w takim stopniu, aby podczas akumulacji ciepła w stropie, jak i w przerwie akumulacji ( w czasie poza taryfą G12), utrzymać w miarę równomierną temperaturę w pomieszczeniu podczas całego dnia.

 

Pozostaje kwestia doboru parametrów "opornika" czyli oporu cieplnego podłogi, Może okazać się, że klasyczna posadzka drewniana będzie optymalnym rozwiązaniem. Tu należy uwzględnić współczynnik przejmowania ciepła z grzejącej powierzchni podłogi ok. 10W/m2K

 

Jak zawsze przy ogrzewaniach akumulacyjnych, trzeba się liczyć z ich bezwładnością cieplną.

 

Całość wymaga uwzględnienia wszystkich zależności i odpowiedniego ich skonfigurowania.

 

Powodzenia w oryginalnym rozwiązaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...