Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Jaki beton zamówić do wylewki ogrzewania podłogowego na PEX


leburaque

Recommended Posts

Dzień dobry

 

Z góry przepraszam, jeśli pytanie jest banalne, ale nie znalazłem z użyciem szukajki odpowiedzi na to pytanie. Zamierzam wylać podłogę w garażu, który ma ogrzewanie podłogowe. Wszystko jest zgodnie z informacjami znalezionymi na tu forum*, zastanawia mnie jaki beton powinienem użyć.

 

Czy do wylewki na rury mogę użyć betonu o większej gramaturze żwiru, czy tylko piasek wchodzi w grę? Mam na myśli kwestię tego, czy zamówiony w betoniarni materiał - jeśli będzie zawierał "kamienie" (bodajże do 10 mm) może być słabym źródłem przewodnictwa cieplnego, albo może niedokładnie "otoczyć" rury ogrzewania, nawet jeśli będzie dość rzadki?

 

W różnych tematach były informacje, że brak żwiru wyklucza mocny beton, a taki chciałbym jednak mieć w garażu; a może coś źle rozumiem?

 

*na wylewce B30 ułożona folia, potem styropian 100kPa, potem folia, rurki 16, siatka zbrojeniowa 5-7 cm wylewki o której rozmawiamy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry

 

Z góry przepraszam, jeśli pytanie jest banalne, ale nie znalazłem z użyciem szukajki odpowiedzi na to pytanie. Zamierzam wylać podłogę w garażu, który ma ogrzewanie podłogowe. Wszystko jest zgodnie z informacjami znalezionymi na tu forum*, zastanawia mnie jaki beton powinienem użyć.

 

Czy do wylewki na rury mogę użyć betonu o większej gramaturze żwiru, czy tylko piasek wchodzi w grę? Mam na myśli kwestię tego, czy zamówiony w betoniarni materiał - jeśli będzie zawierał "kamienie" (bodajże do 10 mm) może być słabym źródłem przewodnictwa cieplnego, albo może niedokładnie "otoczyć" rury ogrzewania, nawet jeśli będzie dość rzadki?

 

W różnych tematach były informacje, że brak żwiru wyklucza mocny beton, a taki chciałbym jednak mieć w garażu; a może coś źle rozumiem?

 

*na wylewce B30 ułożona folia, potem styropian 100kPa, potem folia, rurki 16, siatka zbrojeniowa 5-7 cm wylewki o której rozmawiamy.

 

Moim zdaniem powinno być C30/25 z kruszywem do 6 mm. Najlepsze informacje powinieneś uzyskać w betoniarni, gdzie tworzą receptury betonu odpowiednie do potrzeb.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czemu miałby nie otoczyć? Są różne wielkości kamyczków, jest też mleczko. Przy tych wielkościach nie ma przeciwwskazań.

Może być za to inny problem, wylewka to tylko 7 cm, przy dużych kamyczkach i siatce pod spodem, mogą być spore problemy z zatarciem tego na równo. Raz, że będzie wyrywać kamyki, dwa, że kamyki stojące na zbrojeniu inaczej się zachowują, niż reszta betonu, tam powstają górki i masz beton pofalowany. Dlatego robiący posadzki bronią się przed takim betonem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czemu miałby nie otoczyć? Są różne wielkości kamyczków, jest też mleczko. Przy tych wielkościach nie ma przeciwwskazań.

Może być za to inny problem, wylewka to tylko 7 cm, przy dużych kamyczkach i siatce pod spodem, mogą być spore problemy z zatarciem tego na równo. Raz, że będzie wyrywać kamyki, dwa, że kamyki stojące na zbrojeniu inaczej się zachowują, niż reszta betonu, tam powstają górki i masz beton pofalowany. Dlatego robiący posadzki bronią się przed takim betonem.

dodaj do cementu przy stosunku w/c 0,5 dodaj do piaski 0-2mm kruszywo 2-4 i plastyfikator redukujący ilość wody. Oczywiście piasek płukany i suchy. Jezeli jest mokry np. 5%, to odejmij wody i rób zaprawę 0,45.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dodaj do cementu przy stosunku w/c 0,5 dodaj do piaski 0-2mm kruszywo 2-4...

 

Różne rzeczy się wylewa. :-) Jak chłop zamówi sensowny beton do wylewek, to problemów mieć nie będzie. Ale to trzeba powiedzieć, że beton na wylewkę.

Przy wylewkach siatka jest cienka, więc nie ma takich problemów, żeby kamyki osiadały. I zazwyczaj jest drobne kruszywo.

 

Jak mi ostatnio gość zamówił beton, to kamyki miały wielkość gołębiego jaja, niektóre były większe. Jak poszły kamienie, to przez chwilę miałem duże wątpliwości czy da się to zawibrować. :-D Potem kilkadziesiąt metrów do ręcznego zatarcia, maszyna tam nie weszła. Ludzie nie mają wyobraźni, a na to plastyfikator nie pomoże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaki żwir, jaki kamień .... na wylewki to idzie dobry piasek, przesiany, płukany, dobry cement, włókna polipropylenowe, plastyfikator ewentualnie do tego siatka przeciwskurczowa zamiast włókien (albo dodatkowo na newralgiczne miejsca) i to się wylewa z miksokreta i taką usługę sobie zamów u kogoś kto się wylewkami zajmuje. Inaczej nie wylejesz bo takiego z betoniarni ze żwirem to nie zatrzesz równo, nie wypoziomujesz i uszkodzisz rurki od ogrzewania przez żwir i frakcję grubą. Dodatkowo poziom trzeba umieć złapać i zrobić spadek w określone miejsca (na odwodnienie liniowe albo kratkę).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za wszystkie porady. W betoniarni doradzili mi żwir 0-6 mm (to i tak jest garaż) i to była najtańsza z możliwych opcji. Wylewkę wykonałem sam, mam nadzieję, że wszystko będzie działać przez lata. :)

 

P.S. Miksokret z robocizną wychodził o rząd wartości drożej - nie zależało mi aż tak bardzo na "jakości" podłogi w garażu. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...