tomasz3k 11.09.2018 15:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Września 2018 Dzień dobry, Przeczytałem już całą masę artykułów, wątków na forach, wpisów na blogach itp, itd. Kiedy już byłem pewien wyboru kotła i rozwiązań przeczytałem jeden post więcej i zostałem wybity z tropu. Prosiłbym więc wszystkich co choć mają jakiekolwiek doświadczenie w instalacjach C.O i z kotłami o pomoc w doborze zarówno kotła jak i całej armatury do kotłowni. Budujemy dom według projektu Archonu - Dom w Orliczkach G2 Odbicie lustrzane z pewnymi zmianami - podpiwniczeniem pod kotłownią i garażem. Może dodam od razu, że wodę posiadamy z własnej studni głębinowej. Hydrofor 300l zlokalizowany jest w piwnicy. Aktualnie mamy stan surowy zamknięty z rozłożoną elektryką, kanalizacja będzie odprowadzana do przydomowej oczyszczalni ścieków. Użytkowników będzie 6 - 2 dorosłych 4 dzieci, aktualnie w wieku 5 córa i synowie w wieku 3 lata, 1,5 roku i miesiąc. Chcielibyśmy aby w całym domu nie było ani jednego grzejnika, a wszystko ogrzewane w podłodze. Zakupiliśmy do tego celu dodatkowy projekt podłogówki od Archonu do tego projektu, okazuje się, że projekt ten i tak przewiduje grzejniki w garażu i łazienkach czego nie chcemy. W związku z czym przedstawię sytuację poniżej: Częściowe podpiwniczenie pod garażem i kotłownią: nieogrzewane, ma być tam temperatura sprzyjająca składowaniu przetworów, znajduje się tam hydrofor z którego pociągniemy wodę do kotłowni na parterze. Na parterze mamy wg. projektu rozdzielacz pod schodami, a od niego następujące obiegi: łazienka ok. 50,6mb kuchnia ok 69,3mb jadalnia ok 72,7mb salon 1 ok 78,1mb salon 2 ok 78,9mb Salon ze względu na powierzchnię 22m2 podzielony został na dwa obiegi, dodatkowo pętla zasilająca łazienkę przebiega również przez wiatrołap. Kuchnia, jadalnia i salon to tak naprawdę duże okna przez które będzie wpadało również dużo słońca (okna 3 szybowe, vetrex 82mm veka). Całość jest otwartą powierzchnią bez drzwi - te tylko w łazience i drugie oddzielające garaż od części dziennej. Z tego powodu planuję tylko jeden termostat dla kuchni+jadalni+salonu sterujący 4 obiegami, drugi termostat dla łazienki (1 obieg). Chciałbym z tego rozdzielacza również zasilić podłogę w garażu (by nie dodawać osobnego rozdzielacza na sam garaż) i teraz pytanie czy garaż może być zasilany np. 1 pętla co 30 cm czy raczej nie ma to najmniejszego sensu i trzeba dać dwie pętle co 15 cm. Jaka temperatura powinna być w garażu? Dodam, że jest tam jedno okno 180/70 oraz brama 4,6x2,37. Na poddaszu mamy 8 pomieszczeń ogrzewanych po podłodze (100% powierzchni poddasza): 4 pokoje dzieci razem 4 obiegi po ok 80-100 mb garderoba ok 36mb pralnia ok 35mb łazienka ok 77 mb nasza sypialnia ok. 60 mb Wszystko zasilane z rozdzielacza w pralni. Łącznie jest więc jakieś 1000 mb rurki pex 16 + zasilające rozdzielacze. Według projektu mamy zapotrzebowanie na ciepło 10 kw (dom z porothermu na piankę + 20 styro na ścianach + 30 wełny na poddaszu. Z racji iż chcemy by było to ogrzewanie niskotemperaturowe, a niestety gazu nie mamy, a węgla nie chcemy zdecydowaliśmy się na kocioł pelletowy. Rozważałem między innymi kocioł SmartFire 15kw od Lazara, ale ostatnio ceny poszły w górę i przekracza już nas budżet. Trochę tańszy i wydaje mi się lepszy kocioł Galmetu Genesis plus 16kw. Nie znam się zupełnie na kotłach i armaturze dlatego proszę was o jakąś pomoc w doborze systemu do ogrzewania, czytałem już o zaworach 3d i 4d jak i o buforze i sprzęgle hydraulicznym. Niestety w większości przypadków wszystko to zasilało układ mieszany czyli podłogówkę + grzejniki. W naszym przypadku będzie to tylko podłogówka, więc układ powinien być prostszy przynajmniej tak mi się wydaje. Proszę was o jakąś pomoc w doborze armatury i sposobu jak to powinno być wszystko podłączone. W projekcie mamy układy pompowe przy rozdzielaczach. Chciałbym to przenieść do kotłowni by mieć w jednym miejscu oczywiście oprócz rozdzielaczy te zostają jak w projekcie. Czy wystarczy to wszystko spiąć zaworem 3d lub 4d i wspomniany kocioł da radę przy czym będzie to dobrze i ekonomicznie wdrożone? Tj. bardziej zależy mi na tym by w eksploatacji było tańsze choć pompa ciepła odpada bo to zbyt duży koszt na wstęp. Trochę się rozgadałem ale chciałem przekazać jak najwięcej informacji. Dziękuję za wszystkie cenne rady. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kondensat 11.09.2018 18:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Września 2018 (edytowane) Myślę że najlepszym wyborem byłby bufor dla kotła na pellet o mocy ok.15kW jakieś 500l wykonanie jak w załączniku Szkoda że nie Smart Fire tylko jakiś tam g... Galmet.Kocioł w twojej sytuacji musi być zamontowany w układzie otwartym. Co do garażu myślę że można przyjąć temp.ok.12st.Co do rozstawu rur w garażu zależy m.in.od strat ciepła tego pomieszczenia.W projekcie powinno być określone obciążenie cieplne.Z pewnością rozstaw 15cm będzie za gęsty.Jeszcze mi się nie zdarzyło aby sama podłogówka ogrzała łazienkę(zbyt mała powierzchnia pod OP,odpada część podłogi pod wanną czy brodzikiem a wymagana temp.projektowa to 24st) to też jeżeli nie chcesz żadnych grzejników to może drabinka elektr.Zawór 3D z siłownikiem(o odpowiednio dobranym Kvs)+czujnik zewnętrzny(na płn.ścianie budynku) i sterowanie pogodowe.Zadbaj o odpowiednią średnicę rur do rozdzielaczy. Darawałbym sobie sterowanie za pomocą termostatów w pomieszczeniach +siłowniki na rozdzielaczu to jest zbędny koszt przy dobrze zaprojektowanej podłogówce Edytowane 11 Września 2018 przez Kondensat Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 11.09.2018 19:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Września 2018 ....Jeszcze mi się nie zdarzyło aby sama podłogówka ogrzała łazienkę.. To mało sie Tobie zdarzyło, istotnie w przypadku małych łazienek trzeba uzupełnic brakującą moc grzejnikiem drabinkowym, ale w przypadku duzych łazenek (ok 10 m2 i wiecej ) ww znakomitej wiekszosci przypadków wystarcza sama podłogówka. Bynajmniej nie odpada powierzchnia pod wanną czy tez pod brodzikiem, moc grzejnika podłogowego jest dla takich powierzchni nieco mniejsza ale na pewno nie równa zeru. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 11.09.2018 19:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Września 2018 Dzień dobry, Prosiłbym więc wszystkich co choć mają jakiekolwiek doświadczenie w instalacjach C.O i z kotłami o pomoc w doborze zarówno kotła jak i całej armatury do kotłowni. . Nie sądze aby ktos co ma jakiekolwiek doswiadczenie w instalacjach c.o. pomógł na tyle aby jego wiedza rozwiązala Twoje dylematy. Na podstawie opisu instalacji ogrzewania podłogowego i mocy strat moge stwierdzic ze ani obliczenia cieplne ani tym bardziej projekt podłogówki nie są dokladne i wiarygodne. Obliczenia ozc nie uwzgledniają aktualnej lokalizacji i usytuowania (bo to projekt gotowy a nie indywidualny), 10 kW obciązenia cieplnego jest wielkoscią zawyzoną, ilosc i rozstawy poszczegolnych pętli nie wskazują aby dobrano najmniejszą mozliwą Tz. Owszem w przypadku kotła pelletowego nie ma to jakiegos szczegolnego znaczenia ale w przypadku przejscia na pompe ciepła na znaczenie i to duze znaczenie. Nie podałes z jakiego jestes rejonu ale nie wydaje mi sie aby pellet był tym najlepszym wyborem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kondensat 11.09.2018 19:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Września 2018 To mało sie Tobie zdarzyło, istotnie w przypadku małych łazienek trzeba uzupełnic brakującą moc grzejnikiem drabinkowym, ale w przypadku duzych łazenek (ok 10 m2 i wiecej ) ww znakomitej wiekszosci przypadków wystarcza sama podłogówka. Bynajmniej nie odpada powierzchnia pod wanną czy tez pod brodzikiem, moc grzejnika podłogowego jest dla takich powierzchni nieco mniejsza ale na pewno nie równa zeru. Wg.mnie odpada,nie układa się rur pod wannami i brodzikami ponieważ wysusza syfony.Takie jest moje zdanie i go nie zmienię) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 11.09.2018 20:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Września 2018 Wg.mnie odpada,nie układa się rur pod wannami i brodzikami ponieważ wysusza syfony.Takie jest moje zdanie i go nie zmienię) Moze i wysusza, ale w jakim czasie, zwykle prysznic jest uzywany codziennie , wanna moze rzadziej ale nie na tyle aby wysuszyc syfon. Zapewne gdyby łazienka nie była uzywana z miesąc lub dłuzej to syfony nie tylko z wanny czy prysznica ale i z umywalek by wyschły. Nie miałem jeszcze zadnej reklamacji z powodu wysuszania syfonów, poza tym nie ma potrzeby układania rurek przy samym syfonie, wystarczy te kilkanascie cm oddalenia, ale co ja tam wiem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 11.09.2018 20:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Września 2018 Wg.mnie odpada,nie układa się rur pod wannami i brodzikami ponieważ wysusza syfony.Takie jest moje zdanie i go nie zmienię) To odizoluj syfon, jak tak mało używasz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomasz3k 11.09.2018 21:32 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Września 2018 (edytowane) Dziękuje serdecznie za pierwsze cenne informacje. Myślę, że muszę doprecyzować kilka elementów. Lokalizacja budynku to Pomorskie gm. Przywidz, jeśli chodzi o strony świata to wygląda to dokładnie jak na rysunku. tak naprawdę przez cały dzień licząc od wschodu słońce oświetla bramę garażową, okno w łazience, narożne w kuchni, drzwi tarasowe w kuchni, duży fix w jadalni i kończy na salonie, a na poddaszu licząc również od wschodu: sypialnię (w projekcie strych) i po kolei 4 pokoje, w których wszędzie są duże tarasowe okna. Najgorzej wypada na poddaszu łazienka, która jest od północy. Dodam, że nic nie przysłania naszego budynku, nie ma w pobliżu drzew czy innych budynków. Załączam również rzuty obiegów wg. projektu. jak i przyjęte współczynniki do obliczenia obciążenia cieplnego budynku. Współczynnik dla okien na pewno jest zawyżony (u nas najgorsze okno ma 0, przynajmniej wg. producenta Według projektu zapotrzebowanie ciepła w garażu przy 8 stopniach to 1,8kw. Więc porównując do salonu, który jest mniejszy ale ma gęściej rurki i oczywiście temp. 20 stopni zamiast 8 wydaje mi się, że rozłożenie np. 2 pętli co 20 cm wystarczyłoby.. Dodam iż przez garaż będzie szła również rurka od kominka około 1m, 1,5m, która również będzie mogła ogrzewać garaż. Nie wiem czy nie dać dystrybucji ciepłego powietrza z kominka dodatkowo tak w razie czego z możliwością zamknięcia. Albo ewentualnie jakiś grzejnik elektryczny. Spotkałem się również z opinią, że garaż w bryle często nawet nie grzany ma dodatnią temperaturę. Chociaż wiadomo garaż, garażowi nierówny. Rozważałem instalację z buforem szczególnie gdyż w przyszłości (jak będzie budżet) chciałbym podpiąć pod niego również solary. Wyrzuciłem z głowy kominek z płaszczem wodnym, wydaje mi się, że kominek z grawitacyjną dystrybucją ciepłego powietrza przy podłodze na poddaszu wystarczy by w razie zapotrzebowania dogrzewać budynek. Jednak z powodu ograniczonych środków bufor prawdopodobnie odłożę w czasie. Dodam również, że od północy graniczymy tak naprawdę z pustką (pole), a od południa jakieś 100m od domu mamy las. Dom jest położony na górce jak widać na rzędnych terenu różnica to 2-3 metry względem lasu. Pomyliłem również kwestię termostatów na parterze, miały by być 4 łącznie: salon (dwa obiegi), jadalnia z kuchnią, łazienka i garaż, na górze w planach były termostaty w każdym pomieszczeniu oprócz garderoby. Jeśli nie będzie termostatów to jak kontrolować temperaturę w tych pomieszczeniach? @kondensat, na twoim schemacie zawarłeś tylko jedną pompę do rozdzielaczy, czy ona wystarczy? Rozdzielacze nie powinny być wtedy połączone "szeregowo"? czy nie będzie tak, że pompa "przesuwa" wodę z większym priorytetem na rozdzielaczu na parterze niż na poddaszu? Do rozdzielaczy planowałem dać pexa 25mm, czy to wystarczy by były odpowiednio małe opory przepływu? Czy w tym przypadku rozdzielacz z nierdzewki byłby lepszy? Ze względu na większą "pojemność" belki? Jaka w ogóle jest różnica między mosiądzem a nierdzewką jeśli chodzi o instalację c.o? Czy zamiast bufora można tymczasowo nie dać nic i jako pompę do rozdzielaczy użyć tej kotłowej?, a w razie możliwości wpiąć w to bufor i wtedy np. tę drugą pompę? Czy bufor w przypadku kotła na pelet nie jest zbędnym akumulatorem, który będzie się szybko rozładowywał, a który trzeba będzie długo grzać? Dodam, że na podłodze planuje wylewki cementowe, gdyż przekonuje mnie fakt iż same pełnią funkcję akumulacyjną i długo oddają ciepło, anhydrytowymi łatwiej co prawda sterować ale też szybciej się wyziębiają co według mnie odpada jeśli chodzi o ekonomię. Na schemacie "zz" to rozumiem zawór zwrotny? Czy naczynie wzbiorcze powinienem w takim przypadku umieścić powyżej najwyższego punktu w instalacji? Jeśli damy samą podłogówkę to nad nią na poddaszu, a jeśli wrzucę grzejnik do łazienki to powyżej tego grzejnika? Czy pomyliłem naczynie wzbiorcze z odpowietrzaniem? @edit dodałem brakujące załączniki Edytowane 11 Września 2018 przez tomasz3k Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kondensat 12.09.2018 05:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2018 Do moich "przeciwników" w temacie gdzie nie powinno się układać rur przy OP;)Ja sobie tego nie wymyśliłem patrz.załącznik poradnik Purmo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 12.09.2018 07:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2018 Do moich "przeciwników" w temacie gdzie nie powinno się układać rur przy OP;)Ja sobie tego nie wymyśliłem patrz.załącznik poradnik Purmo Poradnik Purmo nie jest jedyną i objawioną prawdą. Skoro praktyka pokazuje ze problem wysuszania syfonów jest przy normalnym uzytkowaniu w zasadzie pomijalny to nie ma potrzeby go brac pod uwagę, zawsze i wszedzie wskazany jest oprocz norm, wytycznych projektowych zalecany jest zdrowy rozsądek. Czesc tych zalecen pochodzi sprzed lat gdy domy miały słabe ocieplenie i bardz wysoką Tz, czasy sie zmieniły straty ciplne zmalały jak również Tz. Zalecenia pozostały bez zmian Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 12.09.2018 08:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2018 Dziękuje serdecznie za pierwsze cenne informacje. Myślę, że muszę doprecyzować kilka elementów. Lokalizacja budynku to Pomorskie gm. Przywidz, jeśli chodzi o strony świata to wygląda to dokładnie jak na rysunku. [ATTACH=CONFIG]418555[/ATTACH] tak naprawdę przez cały dzień licząc od wschodu słońce oświetla bramę garażową, okno w łazience, narożne w kuchni, drzwi tarasowe w kuchni, duży fix w jadalni i kończy na salonie, a na poddaszu licząc również od wschodu: sypialnię (w projekcie strych) i po kolei 4 pokoje, w których wszędzie są duże tarasowe okna. Najgorzej wypada na poddaszu łazienka, która jest od północy. Dodam, że nic nie przysłania naszego budynku, nie ma w pobliżu drzew czy innych budynków. Załączam również rzuty obiegów wg. projektu. jak i przyjęte współczynniki do obliczenia obciążenia cieplnego budynku. Współczynnik dla okien na pewno jest zawyżony (u nas najgorsze okno ma 0, przynajmniej wg. producenta [ATTACH=CONFIG]418557[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]418558[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]418559[/ATTACH] Według projektu zapotrzebowanie ciepła w garażu przy 8 stopniach to 1,8kw. Więc porównując do salonu, który jest mniejszy ale ma gęściej rurki i oczywiście temp. 20 stopni zamiast 8 wydaje mi się, że rozłożenie np. 2 pętli co 20 cm wystarczyłoby.. Dodam iż przez garaż będzie szła również rurka od kominka około 1m, 1,5m, która również będzie mogła ogrzewać garaż. Nie wiem czy nie dać dystrybucji ciepłego powietrza z kominka dodatkowo tak w razie czego z możliwością zamknięcia. Albo ewentualnie jakiś grzejnik elektryczny. Spotkałem się również z opinią, że garaż w bryle często nawet nie grzany ma dodatnią temperaturę. Chociaż wiadomo garaż, garażowi nierówny. Rozważałem instalację z buforem szczególnie gdyż w przyszłości (jak będzie budżet) chciałbym podpiąć pod niego również solary. Wyrzuciłem z głowy kominek z płaszczem wodnym, wydaje mi się, że kominek z grawitacyjną dystrybucją ciepłego powietrza przy podłodze na poddaszu wystarczy by w razie zapotrzebowania dogrzewać budynek. Jednak z powodu ograniczonych środków bufor prawdopodobnie odłożę w czasie. Dodam również, że od północy graniczymy tak naprawdę z pustką (pole), a od południa jakieś 100m od domu mamy las. Dom jest położony na górce jak widać na rzędnych terenu różnica to 2-3 metry względem lasu. Pomyliłem również kwestię termostatów na parterze, miały by być 4 łącznie: salon (dwa obiegi), jadalnia z kuchnią, łazienka i garaż, na górze w planach były termostaty w każdym pomieszczeniu oprócz garderoby. Jeśli nie będzie termostatów to jak kontrolować temperaturę w tych pomieszczeniach? @kondensat, na twoim schemacie zawarłeś tylko jedną pompę do rozdzielaczy, czy ona wystarczy? Rozdzielacze nie powinny być wtedy połączone "szeregowo"? czy nie będzie tak, że pompa "przesuwa" wodę z większym priorytetem na rozdzielaczu na parterze niż na poddaszu? Do rozdzielaczy planowałem dać pexa 25mm, czy to wystarczy by były odpowiednio małe opory przepływu? Czy w tym przypadku rozdzielacz z nierdzewki byłby lepszy? Ze względu na większą "pojemność" belki? Jaka w ogóle jest różnica między mosiądzem a nierdzewką jeśli chodzi o instalację c.o? Czy zamiast bufora można tymczasowo nie dać nic i jako pompę do rozdzielaczy użyć tej kotłowej?, a w razie możliwości wpiąć w to bufor i wtedy np. tę drugą pompę? Czy bufor w przypadku kotła na pelet nie jest zbędnym akumulatorem, który będzie się szybko rozładowywał, a który trzeba będzie długo grzać? Dodam, że na podłodze planuje wylewki cementowe, gdyż przekonuje mnie fakt iż same pełnią funkcję akumulacyjną i długo oddają ciepło, anhydrytowymi łatwiej co prawda sterować ale też szybciej się wyziębiają co według mnie odpada jeśli chodzi o ekonomię. Na schemacie "zz" to rozumiem zawór zwrotny? Czy naczynie wzbiorcze powinienem w takim przypadku umieścić powyżej najwyższego punktu w instalacji? Jeśli damy samą podłogówkę to nad nią na poddaszu, a jeśli wrzucę grzejnik do łazienki to powyżej tego grzejnika? Czy pomyliłem naczynie wzbiorcze z odpowietrzaniem? @edit dodałem brakujące załączniki Za przeproszeniem kombinujesz jak koń pod górę. Obliczenia cieplne są mało wiarygodne, jak równiez projekt podłogówki bo powinien on wynikac z tych obliczen. Nie radze wchodzic w pellet a w pompe ciepła, nie zajmowac sie regulatorami strefowymi, choc mozna przygotowac pod nistalację, nie bawic sie poprawianie projketu jak sie natym nie zna. Pomysł z pex25 na zasilaniu rozdzielacza bez sensu. Rozumiem ze koszt inwstycyjny przy pompie wiekszy ale unikamy zabawy z pelletem, misezaczami, dodatkowymi pompami, czyli tym wszystkim co komplikuje instalacje i swoje kosztuje. Nie rozumiem jak mozna sobie utrudniac zycie, szczegolnie w nowo budowanym domu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomasz3k 12.09.2018 08:54 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2018 Z pompą ciepła nie miałem nigdy do czynienia, wydatek rzędu 50 tyś na samą pompę, która suma sumarum cały czas zużywa prąd to dla mnie nieporozumienie. Zabawa pelletem faktycznie jest ale tyle co załadowanie pojemnika i od czasu wyczyszczenie palnika. Dla mnie to nie problem. Co byś proponował? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 12.09.2018 09:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2018 Z pompą ciepła nie miałem nigdy do czynienia, wydatek rzędu 50 tyś na samą pompę, która suma sumarum cały czas zużywa prąd to dla mnie nieporozumienie. Zabawa pelletem faktycznie jest ale tyle co załadowanie pojemnika i od czasu wyczyszczenie palnika. Dla mnie to nie problem. Co byś proponował? Proponuję znalezc pompę za 25-30 tys, to akurat nie problem. Wybór w tym zakresie cenowym jest ogromny. Oczywiscie nikt nikomu nie zabronic zapłacic 50 tys za pompę, w mysl powiedzenia "któz bogatemu zabroni" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomasz3k 12.09.2018 09:43 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2018 Buduje dom po raz pierwszy. Kolejny będę budował prawdopodobnie córce lub synowi za 15-20 lat. Jeśli ogrzewanie pelletem przez ten czas mi się nie sprawdzi to im zainstaluje pompy ciepła i może również sobie. Do tego czasu spróbuję z pelletem ze względu na brak środków na pompę, a z konieczności szybkiej przeprowadzki (aktualnie mieszkamy w 6 osób na 35 m2) postawię na rozwiązania z średniej półki. Wracając więc do tematu Kondensat przedstawił informacje z poradnika purmo, zapoznałem się z cała jego treścią i wnioskuje, że cały gotowy projekt z archonu jeśli chodzi o podłogówkę został zrobiony przez ich program. W związku z czym wnioskuje, że spadki ciśnienia, zapotrzebowanie cieplne itd zostały przyjęte z pewnym % błędu, stąd wybór pieca pelletowego 15kw. Rozwiązanie galmetu jest nowe i być może jeszcze awaryjne, smartfire to sprawdzony kocioł przez wielu dlatego z żoną podjęliśmy decyzję o instalacji tego kotła. Czy w związku z powyższym schemat zaproponowany przez kondensat jest wystarczający i mogę tymczasowo nie uwzględniać w nim bufora ciepła? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
brencik 12.09.2018 10:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2018 Wg.mnie odpada,nie układa się rur pod wannami i brodzikami ponieważ wysusza syfony.Takie jest moje zdanie i go nie zmienię) Spadłem z krzesła! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kondensat 12.09.2018 10:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2018 (edytowane) 1)Jeżeli masz projekt OP to jaka jest projektowana temp.zasilania?i powierzchnia garażu?domyślam się że pokrycie płytki ceramiczne.W projekcie powinny być podane m.in. średnice do rur do rozdzielaczy,jakie pompy,przepływy 2)Wystarczy jedna pompa 60ka na całość pod warunkiem że nie będzie dwóch stref grzewczych parter,piętro wtedy 2x3D i 2xpompa 3)Za pompą dajesz od razu trójniki 1" zasilanie/powrót i od nich najlepiej Cu 22 do każdego z rozdzielaczy(tu nie ma zadnego znaczenia gdzie pcha pompa,czy więcej na parter czy na piętro) 4)Co do rozdzielaczy to mogą być dowolne z wyjściem 1" byleby z rotametrami.Przy kilku pętlach nie ma większego znaczenia,należałoby się zastanawiać nad tym problemem np.przy 12stu 5)Musisz mieć naczynie wyrównawcze w najwyższym punkcie instalacji (w takim miejscu aby nie zamarzło) 6)Wg.mnie dla twojej instalacji zwłaszcza przy OP powinien być bufor który wpływa na stabilną pracę kotła.Nie da się "tymczasowo dać nic" coś musi obnizyć temp.na podłogówkę.Jeżeli zrezygnujesz z bufora to nieodzowne będzie sprzęgło hydrauliczne(koszt ok 400zł) ponieważ kocioł Smart Fire ma już w sobie zabezpiecznienie przed korozją niskotemp.w postaci zaw.3D i pompy a musisz dać kolejny 3D z siłown.+pompa za nim na OP i rozdzielić to sprzęgłem.Instalacja jak w załączniku.Ale zalecam od razu bufor. Edytowane 12 Września 2018 przez Kondensat Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomasz3k 12.09.2018 11:07 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2018 Dodałem w poprzedniej odpowiedzi zdjęcia projektu. Garaż ma 33,5 m2. Temp zasilania w projekcie OP jest 55 zasilanie 45 powrót. Co mam rozumieć przez strefę grzewczą? 22 cu do rozdzielacza to nie problem, powrót też 22 cu? Co do samych rozdzielaczy to będzie po 8 obiegów, na dole w standardzie mam 5, ale dając na garaż dwa dodatkowe obiegi i jeden osobny do wiatrołapu (w projekcie jest połączony z łazienką) więc tutaj pytanie raczej czy nierdzewny nie będzie bardziej wytrzymały od mosiężnego? Ostatnio wymieniałem mosiężny zawór w domu od zimnej wody pod zlewem bo zwyczajnie pękł w miejscu w ogóle nie oczekiwanym i stąd moje obawy. Rozwiązanie ze sprzęgłem wydaje się ok i zmienia trochę schemat (wszystko połączone poprzez sprzęgło). Mówisz, że zastosowanie buforu spowoduje stabilną pracę kotła, rozumiem, że to efekt tego, że piec rzadziej się rozpalał by raz nabić do dużej temp, a później to bufor oddaje ciepło, a więc dopiero jak bufor się rozładuje piec ponownie się włącza? A bez bufora ze sprzęgłem lub bez piec musiałby albo cały czas chodzić albo włączać i wyłączać się co chwilę jak gazowy? Jaka temperatura powinna być w takim razie w buforze? Czy grzanie bufora do dużo większej tmp niż potrzebna jest do zasilania podłogi ma sens? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
imrahil 12.09.2018 11:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2018 55°C w podłogę? bufor raczej bez sensu przy podłogówce, której pojemność cieplna (wraz z wylewką) jest wielokrotnie większa niż pojemność cieplna kilkuset litrów wody. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomasz3k 12.09.2018 11:34 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2018 No właśnie i tu wydaje mi się, sprzęgło lepszym rozwiązaniem chociaż trzeba by porównać dwa układy w tym samym budynku pewnie by dokładnie rozsądzić... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kaizen 12.09.2018 11:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Września 2018 Temp zasilania w projekcie OP jest 55 zasilanie 45 powrót. Zamów projekt podłogówki, bo ten to skopiowany z wersji gdzie nie było izolacji ścian i dachu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.