Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Orliczki G2 + podłogówka po całości, 0 grzejników prośba o opinie, pomoc


tomasz3k

Recommended Posts

Dzień dobry,

 

Przeczytałem już całą masę artykułów, wątków na forach, wpisów na blogach itp, itd. Kiedy już byłem pewien wyboru kotła i rozwiązań przeczytałem jeden post więcej i zostałem wybity z tropu.

 

Prosiłbym więc wszystkich co choć mają jakiekolwiek doświadczenie w instalacjach C.O i z kotłami o pomoc w doborze zarówno kotła jak i całej armatury do kotłowni.

 

Budujemy dom według projektu Archonu - Dom w Orliczkach G2 Odbicie lustrzane z pewnymi zmianami - podpiwniczeniem pod kotłownią i garażem.

Może dodam od razu, że wodę posiadamy z własnej studni głębinowej. Hydrofor 300l zlokalizowany jest w piwnicy.

Aktualnie mamy stan surowy zamknięty z rozłożoną elektryką, kanalizacja będzie odprowadzana do przydomowej oczyszczalni ścieków. Użytkowników będzie 6 - 2 dorosłych 4 dzieci, aktualnie w wieku 5 córa i synowie w wieku 3 lata, 1,5 roku i miesiąc. :)

 

Chcielibyśmy aby w całym domu nie było ani jednego grzejnika, a wszystko ogrzewane w podłodze.

Zakupiliśmy do tego celu dodatkowy projekt podłogówki od Archonu do tego projektu, okazuje się, że projekt ten i tak przewiduje grzejniki w garażu i łazienkach czego nie chcemy.

 

W związku z czym przedstawię sytuację poniżej:

 

Częściowe podpiwniczenie pod garażem i kotłownią: nieogrzewane, ma być tam temperatura sprzyjająca składowaniu przetworów, znajduje się tam hydrofor z którego pociągniemy wodę do kotłowni na parterze.

 

Na parterze mamy wg. projektu rozdzielacz pod schodami, a od niego następujące obiegi:

  1. łazienka ok. 50,6mb
  2. kuchnia ok 69,3mb
  3. jadalnia ok 72,7mb
  4. salon 1 ok 78,1mb
  5. salon 2 ok 78,9mb

Salon ze względu na powierzchnię 22m2 podzielony został na dwa obiegi, dodatkowo pętla zasilająca łazienkę przebiega również przez wiatrołap.

Kuchnia, jadalnia i salon to tak naprawdę duże okna przez które będzie wpadało również dużo słońca (okna 3 szybowe, vetrex 82mm veka).

Całość jest otwartą powierzchnią bez drzwi - te tylko w łazience i drugie oddzielające garaż od części dziennej. Z tego powodu planuję tylko jeden termostat dla kuchni+jadalni+salonu sterujący 4 obiegami, drugi termostat dla łazienki (1 obieg).

Chciałbym z tego rozdzielacza również zasilić podłogę w garażu (by nie dodawać osobnego rozdzielacza na sam garaż) i teraz pytanie czy garaż może być zasilany np. 1 pętla co 30 cm czy raczej nie ma to najmniejszego sensu i trzeba dać dwie pętle co 15 cm. Jaka temperatura powinna być w garażu? Dodam, że jest tam jedno okno 180/70 oraz brama 4,6x2,37.

 

Na poddaszu mamy 8 pomieszczeń ogrzewanych po podłodze (100% powierzchni poddasza):

  1. 4 pokoje dzieci razem 4 obiegi po ok 80-100 mb
  2. garderoba ok 36mb
  3. pralnia ok 35mb
  4. łazienka ok 77 mb
  5. nasza sypialnia ok. 60 mb

 

Wszystko zasilane z rozdzielacza w pralni.

Łącznie jest więc jakieś 1000 mb rurki pex 16 + zasilające rozdzielacze. Według projektu mamy zapotrzebowanie na ciepło 10 kw (dom z porothermu na piankę + 20 styro na ścianach + 30 wełny na poddaszu.

 

Z racji iż chcemy by było to ogrzewanie niskotemperaturowe, a niestety gazu nie mamy, a węgla nie chcemy zdecydowaliśmy się na kocioł pelletowy.

Rozważałem między innymi kocioł SmartFire 15kw od Lazara, ale ostatnio ceny poszły w górę i przekracza już nas budżet. Trochę tańszy i wydaje mi się lepszy kocioł Galmetu Genesis plus 16kw.

 

Nie znam się zupełnie na kotłach i armaturze dlatego proszę was o jakąś pomoc w doborze systemu do ogrzewania, czytałem już o zaworach 3d i 4d jak i o buforze i sprzęgle hydraulicznym. Niestety w większości przypadków wszystko to zasilało układ mieszany czyli podłogówkę + grzejniki. W naszym przypadku będzie to tylko podłogówka, więc układ powinien być prostszy przynajmniej tak mi się wydaje.

 

Proszę was o jakąś pomoc w doborze armatury i sposobu jak to powinno być wszystko podłączone.

W projekcie mamy układy pompowe przy rozdzielaczach. Chciałbym to przenieść do kotłowni by mieć w jednym miejscu oczywiście oprócz rozdzielaczy te zostają jak w projekcie.

Czy wystarczy to wszystko spiąć zaworem 3d lub 4d i wspomniany kocioł da radę przy czym będzie to dobrze i ekonomicznie wdrożone? Tj. bardziej zależy mi na tym by w eksploatacji było tańsze choć pompa ciepła odpada bo to zbyt duży koszt na wstęp.

 

Trochę się rozgadałem ale chciałem przekazać jak najwięcej informacji.

Dziękuję za wszystkie cenne rady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że najlepszym wyborem byłby bufor dla kotła na pellet o mocy ok.15kW jakieś 500l wykonanie jak w załączniku

Szkoda że nie Smart Fire tylko jakiś tam g... Galmet.Kocioł w twojej sytuacji musi być zamontowany w układzie otwartym.

Co do garażu myślę że można przyjąć temp.ok.12st.Co do rozstawu rur w garażu zależy m.in.od strat ciepła tego pomieszczenia.W projekcie powinno być określone obciążenie cieplne.Z pewnością rozstaw 15cm będzie za gęsty.Jeszcze mi się nie zdarzyło aby sama podłogówka ogrzała łazienkę(zbyt mała powierzchnia pod OP,odpada część podłogi pod wanną czy brodzikiem a wymagana temp.projektowa to 24st) to też jeżeli nie chcesz żadnych grzejników to może drabinka elektr.Zawór 3D z siłownikiem(o odpowiednio dobranym Kvs)+czujnik zewnętrzny(na płn.ścianie budynku) i sterowanie pogodowe.Zadbaj o odpowiednią średnicę rur do rozdzielaczy. Darawałbym sobie sterowanie za pomocą termostatów w pomieszczeniach +siłowniki na rozdzielaczu to jest zbędny koszt przy dobrze zaprojektowanej podłogówce

Bufor+kocioł węglowy (2).jpg

Edytowane przez Kondensat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....Jeszcze mi się nie zdarzyło aby sama podłogówka ogrzała łazienkę..

 

To mało sie Tobie zdarzyło, istotnie w przypadku małych łazienek trzeba uzupełnic brakującą moc grzejnikiem drabinkowym, ale w przypadku duzych łazenek (ok 10 m2 i wiecej ) ww znakomitej wiekszosci przypadków wystarcza sama podłogówka. Bynajmniej nie odpada powierzchnia pod wanną czy tez pod brodzikiem, moc grzejnika podłogowego jest dla takich powierzchni nieco mniejsza ale na pewno nie równa zeru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry,

 

 

 

Prosiłbym więc wszystkich co choć mają jakiekolwiek doświadczenie w instalacjach C.O i z kotłami o pomoc w doborze zarówno kotła jak i całej armatury do kotłowni.

 

.

 

Nie sądze aby ktos co ma jakiekolwiek doswiadczenie w instalacjach c.o. pomógł na tyle aby jego wiedza rozwiązala Twoje dylematy.

Na podstawie opisu instalacji ogrzewania podłogowego i mocy strat moge stwierdzic ze ani obliczenia cieplne ani tym bardziej projekt podłogówki nie są dokladne i wiarygodne.

Obliczenia ozc nie uwzgledniają aktualnej lokalizacji i usytuowania (bo to projekt gotowy a nie indywidualny), 10 kW obciązenia cieplnego jest wielkoscią zawyzoną, ilosc i rozstawy poszczegolnych pętli nie wskazują aby dobrano najmniejszą mozliwą Tz. Owszem w przypadku kotła pelletowego nie ma to jakiegos szczegolnego znaczenia ale w przypadku przejscia na pompe ciepła na znaczenie i to duze znaczenie. Nie podałes z jakiego jestes rejonu ale nie wydaje mi sie aby pellet był tym najlepszym wyborem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To mało sie Tobie zdarzyło, istotnie w przypadku małych łazienek trzeba uzupełnic brakującą moc grzejnikiem drabinkowym, ale w przypadku duzych łazenek (ok 10 m2 i wiecej ) ww znakomitej wiekszosci przypadków wystarcza sama podłogówka. Bynajmniej nie odpada powierzchnia pod wanną czy tez pod brodzikiem, moc grzejnika podłogowego jest dla takich powierzchni nieco mniejsza ale na pewno nie równa zeru.

 

Wg.mnie odpada,nie układa się rur pod wannami i brodzikami ponieważ wysusza syfony.Takie jest moje zdanie i go nie zmienię)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg.mnie odpada,nie układa się rur pod wannami i brodzikami ponieważ wysusza syfony.Takie jest moje zdanie i go nie zmienię)

 

Moze i wysusza, ale w jakim czasie, zwykle prysznic jest uzywany codziennie , wanna moze rzadziej ale nie na tyle aby wysuszyc syfon. Zapewne gdyby łazienka nie była uzywana z miesąc lub dłuzej to syfony nie tylko z wanny czy prysznica ale i z umywalek by wyschły. Nie miałem jeszcze zadnej reklamacji z powodu wysuszania syfonów, poza tym nie ma potrzeby układania rurek przy samym syfonie, wystarczy te kilkanascie cm oddalenia, ale co ja tam wiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje serdecznie za pierwsze cenne informacje.

 

Myślę, że muszę doprecyzować kilka elementów.

Lokalizacja budynku to Pomorskie gm. Przywidz, jeśli chodzi o strony świata to wygląda to dokładnie jak na rysunku.

pzt_.jpg

tak naprawdę przez cały dzień licząc od wschodu słońce oświetla bramę garażową, okno w łazience, narożne w kuchni, drzwi tarasowe w kuchni, duży fix w jadalni i kończy na salonie, a na poddaszu licząc również od wschodu: sypialnię (w projekcie strych) i po kolei 4 pokoje, w których wszędzie są duże tarasowe okna.

Najgorzej wypada na poddaszu łazienka, która jest od północy. Dodam, że nic nie przysłania naszego budynku, nie ma w pobliżu drzew czy innych budynków.

 

Załączam również rzuty obiegów wg. projektu. jak i przyjęte współczynniki do obliczenia obciążenia cieplnego budynku.

Współczynnik dla okien na pewno jest zawyżony (u nas najgorsze okno ma 0,8) przynajmniej wg. producenta ;)

podłogowe parter.jpgpodłogowe poddasze.jpgIMG_20180619_123049.jpg

 

Według projektu zapotrzebowanie ciepła w garażu przy 8 stopniach to 1,8kw. Więc porównując do salonu, który jest mniejszy ale ma gęściej rurki i oczywiście temp. 20 stopni zamiast 8 wydaje mi się, że rozłożenie np. 2 pętli co 20 cm wystarczyłoby.. Dodam iż przez garaż będzie szła również rurka od kominka około 1m, 1,5m, która również będzie mogła ogrzewać garaż. Nie wiem czy nie dać dystrybucji ciepłego powietrza z kominka dodatkowo tak w razie czego z możliwością zamknięcia. ;) Albo ewentualnie jakiś grzejnik elektryczny. Spotkałem się również z opinią, że garaż w bryle często nawet nie grzany ma dodatnią temperaturę. Chociaż wiadomo garaż, garażowi nierówny.

 

Rozważałem instalację z buforem szczególnie gdyż w przyszłości (jak będzie budżet) chciałbym podpiąć pod niego również solary. Wyrzuciłem z głowy kominek z płaszczem wodnym, wydaje mi się, że kominek z grawitacyjną dystrybucją ciepłego powietrza przy podłodze na poddaszu wystarczy by w razie zapotrzebowania dogrzewać budynek. Jednak z powodu ograniczonych środków bufor prawdopodobnie odłożę w czasie.

 

Dodam również, że od północy graniczymy tak naprawdę z pustką (pole), a od południa jakieś 100m od domu mamy las. Dom jest położony na górce jak widać na rzędnych terenu różnica to 2-3 metry względem lasu.

 

Pomyliłem również kwestię termostatów na parterze, miały by być 4 łącznie: salon (dwa obiegi), jadalnia z kuchnią, łazienka i garaż, na górze w planach były termostaty w każdym pomieszczeniu oprócz garderoby. Jeśli nie będzie termostatów to jak kontrolować temperaturę w tych pomieszczeniach?

@kondensat, na twoim schemacie zawarłeś tylko jedną pompę do rozdzielaczy, czy ona wystarczy? Rozdzielacze nie powinny być wtedy połączone "szeregowo"? czy nie będzie tak, że pompa "przesuwa" wodę z większym priorytetem na rozdzielaczu na parterze niż na poddaszu?

 

Do rozdzielaczy planowałem dać pexa 25mm, czy to wystarczy by były odpowiednio małe opory przepływu? Czy w tym przypadku rozdzielacz z nierdzewki byłby lepszy? Ze względu na większą "pojemność" belki? :) Jaka w ogóle jest różnica między mosiądzem a nierdzewką jeśli chodzi o instalację c.o?

 

Czy zamiast bufora można tymczasowo nie dać nic i jako pompę do rozdzielaczy użyć tej kotłowej?, a w razie możliwości wpiąć w to bufor i wtedy np. tę drugą pompę? Czy bufor w przypadku kotła na pelet nie jest zbędnym akumulatorem, który będzie się szybko rozładowywał, a który trzeba będzie długo grzać?

Dodam, że na podłodze planuje wylewki cementowe, gdyż przekonuje mnie fakt iż same pełnią funkcję akumulacyjną i długo oddają ciepło, anhydrytowymi łatwiej co prawda sterować ale też szybciej się wyziębiają co według mnie odpada jeśli chodzi o ekonomię.

 

Na schemacie "zz" to rozumiem zawór zwrotny?

 

Czy naczynie wzbiorcze powinienem w takim przypadku umieścić powyżej najwyższego punktu w instalacji? Jeśli damy samą podłogówkę to nad nią na poddaszu, a jeśli wrzucę grzejnik do łazienki to powyżej tego grzejnika? Czy pomyliłem naczynie wzbiorcze z odpowietrzaniem?

 

@edit dodałem brakujące załączniki

Edytowane przez tomasz3k
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do moich "przeciwników" w temacie gdzie nie powinno się układać rur przy OP;)Ja sobie tego nie wymyśliłem patrz.załącznik poradnik Purmo

 

Poradnik Purmo nie jest jedyną i objawioną prawdą. Skoro praktyka pokazuje ze problem wysuszania syfonów jest przy normalnym uzytkowaniu w zasadzie pomijalny to nie ma potrzeby go brac pod uwagę, zawsze i wszedzie wskazany jest oprocz norm, wytycznych projektowych zalecany jest zdrowy rozsądek. Czesc tych zalecen pochodzi sprzed lat gdy domy miały słabe ocieplenie i bardz wysoką Tz, czasy sie zmieniły straty ciplne zmalały jak również Tz. Zalecenia pozostały bez zmian

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje serdecznie za pierwsze cenne informacje.

 

Myślę, że muszę doprecyzować kilka elementów.

Lokalizacja budynku to Pomorskie gm. Przywidz, jeśli chodzi o strony świata to wygląda to dokładnie jak na rysunku.

[ATTACH=CONFIG]418555[/ATTACH]

tak naprawdę przez cały dzień licząc od wschodu słońce oświetla bramę garażową, okno w łazience, narożne w kuchni, drzwi tarasowe w kuchni, duży fix w jadalni i kończy na salonie, a na poddaszu licząc również od wschodu: sypialnię (w projekcie strych) i po kolei 4 pokoje, w których wszędzie są duże tarasowe okna.

Najgorzej wypada na poddaszu łazienka, która jest od północy. Dodam, że nic nie przysłania naszego budynku, nie ma w pobliżu drzew czy innych budynków.

 

Załączam również rzuty obiegów wg. projektu. jak i przyjęte współczynniki do obliczenia obciążenia cieplnego budynku.

Współczynnik dla okien na pewno jest zawyżony (u nas najgorsze okno ma 0,8) przynajmniej wg. producenta ;)

[ATTACH=CONFIG]418557[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]418558[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]418559[/ATTACH]

 

Według projektu zapotrzebowanie ciepła w garażu przy 8 stopniach to 1,8kw. Więc porównując do salonu, który jest mniejszy ale ma gęściej rurki i oczywiście temp. 20 stopni zamiast 8 wydaje mi się, że rozłożenie np. 2 pętli co 20 cm wystarczyłoby.. Dodam iż przez garaż będzie szła również rurka od kominka około 1m, 1,5m, która również będzie mogła ogrzewać garaż. Nie wiem czy nie dać dystrybucji ciepłego powietrza z kominka dodatkowo tak w razie czego z możliwością zamknięcia. ;) Albo ewentualnie jakiś grzejnik elektryczny. Spotkałem się również z opinią, że garaż w bryle często nawet nie grzany ma dodatnią temperaturę. Chociaż wiadomo garaż, garażowi nierówny.

 

Rozważałem instalację z buforem szczególnie gdyż w przyszłości (jak będzie budżet) chciałbym podpiąć pod niego również solary. Wyrzuciłem z głowy kominek z płaszczem wodnym, wydaje mi się, że kominek z grawitacyjną dystrybucją ciepłego powietrza przy podłodze na poddaszu wystarczy by w razie zapotrzebowania dogrzewać budynek. Jednak z powodu ograniczonych środków bufor prawdopodobnie odłożę w czasie.

 

Dodam również, że od północy graniczymy tak naprawdę z pustką (pole), a od południa jakieś 100m od domu mamy las. Dom jest położony na górce jak widać na rzędnych terenu różnica to 2-3 metry względem lasu.

 

Pomyliłem również kwestię termostatów na parterze, miały by być 4 łącznie: salon (dwa obiegi), jadalnia z kuchnią, łazienka i garaż, na górze w planach były termostaty w każdym pomieszczeniu oprócz garderoby. Jeśli nie będzie termostatów to jak kontrolować temperaturę w tych pomieszczeniach?

@kondensat, na twoim schemacie zawarłeś tylko jedną pompę do rozdzielaczy, czy ona wystarczy? Rozdzielacze nie powinny być wtedy połączone "szeregowo"? czy nie będzie tak, że pompa "przesuwa" wodę z większym priorytetem na rozdzielaczu na parterze niż na poddaszu?

 

Do rozdzielaczy planowałem dać pexa 25mm, czy to wystarczy by były odpowiednio małe opory przepływu? Czy w tym przypadku rozdzielacz z nierdzewki byłby lepszy? Ze względu na większą "pojemność" belki? :) Jaka w ogóle jest różnica między mosiądzem a nierdzewką jeśli chodzi o instalację c.o?

 

Czy zamiast bufora można tymczasowo nie dać nic i jako pompę do rozdzielaczy użyć tej kotłowej?, a w razie możliwości wpiąć w to bufor i wtedy np. tę drugą pompę? Czy bufor w przypadku kotła na pelet nie jest zbędnym akumulatorem, który będzie się szybko rozładowywał, a który trzeba będzie długo grzać?

Dodam, że na podłodze planuje wylewki cementowe, gdyż przekonuje mnie fakt iż same pełnią funkcję akumulacyjną i długo oddają ciepło, anhydrytowymi łatwiej co prawda sterować ale też szybciej się wyziębiają co według mnie odpada jeśli chodzi o ekonomię.

 

Na schemacie "zz" to rozumiem zawór zwrotny?

 

Czy naczynie wzbiorcze powinienem w takim przypadku umieścić powyżej najwyższego punktu w instalacji? Jeśli damy samą podłogówkę to nad nią na poddaszu, a jeśli wrzucę grzejnik do łazienki to powyżej tego grzejnika? Czy pomyliłem naczynie wzbiorcze z odpowietrzaniem?

 

@edit dodałem brakujące załączniki

 

Za przeproszeniem kombinujesz jak koń pod górę.

Obliczenia cieplne są mało wiarygodne, jak równiez projekt podłogówki bo powinien on wynikac z tych obliczen.

Nie radze wchodzic w pellet a w pompe ciepła, nie zajmowac sie regulatorami strefowymi, choc mozna przygotowac pod nistalację, nie bawic sie poprawianie projketu jak sie natym nie zna. Pomysł z pex25 na zasilaniu rozdzielacza bez sensu. Rozumiem ze koszt inwstycyjny przy pompie wiekszy ale unikamy zabawy z pelletem, misezaczami, dodatkowymi pompami, czyli tym wszystkim co komplikuje instalacje i swoje kosztuje.

Nie rozumiem jak mozna sobie utrudniac zycie, szczegolnie w nowo budowanym domu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z pompą ciepła nie miałem nigdy do czynienia, wydatek rzędu 50 tyś na samą pompę, która suma sumarum cały czas zużywa prąd to dla mnie nieporozumienie. Zabawa pelletem faktycznie jest ale tyle co załadowanie pojemnika i od czasu wyczyszczenie palnika. Dla mnie to nie problem.

 

Co byś proponował?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z pompą ciepła nie miałem nigdy do czynienia, wydatek rzędu 50 tyś na samą pompę, która suma sumarum cały czas zużywa prąd to dla mnie nieporozumienie. Zabawa pelletem faktycznie jest ale tyle co załadowanie pojemnika i od czasu wyczyszczenie palnika. Dla mnie to nie problem.

 

Co byś proponował?

 

Proponuję znalezc pompę za 25-30 tys, to akurat nie problem. Wybór w tym zakresie cenowym jest ogromny. Oczywiscie nikt nikomu nie zabronic zapłacic 50 tys za pompę, w mysl powiedzenia "któz bogatemu zabroni"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Buduje dom po raz pierwszy. Kolejny będę budował prawdopodobnie córce lub synowi za 15-20 lat. Jeśli ogrzewanie pelletem przez ten czas mi się nie sprawdzi to im zainstaluje pompy ciepła i może również sobie. Do tego czasu spróbuję z pelletem ze względu na brak środków na pompę, a z konieczności szybkiej przeprowadzki (aktualnie mieszkamy w 6 osób na 35 m2) postawię na rozwiązania z średniej półki.

 

Wracając więc do tematu Kondensat przedstawił informacje z poradnika purmo, zapoznałem się z cała jego treścią i wnioskuje, że cały gotowy projekt z archonu jeśli chodzi o podłogówkę został zrobiony przez ich program. W związku z czym wnioskuje, że spadki ciśnienia, zapotrzebowanie cieplne itd zostały przyjęte z pewnym % błędu, stąd wybór pieca pelletowego 15kw.

 

Rozwiązanie galmetu jest nowe i być może jeszcze awaryjne, smartfire to sprawdzony kocioł przez wielu dlatego z żoną podjęliśmy decyzję o instalacji tego kotła.

 

Czy w związku z powyższym schemat zaproponowany przez kondensat jest wystarczający i mogę tymczasowo nie uwzględniać w nim bufora ciepła?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1)Jeżeli masz projekt OP to jaka jest projektowana temp.zasilania?i powierzchnia garażu?domyślam się że pokrycie płytki ceramiczne.W projekcie powinny być podane m.in. średnice do rur do rozdzielaczy,jakie pompy,przepływy

2)Wystarczy jedna pompa 60ka na całość pod warunkiem że nie będzie dwóch stref grzewczych parter,piętro wtedy 2x3D i 2xpompa

3)Za pompą dajesz od razu trójniki 1" zasilanie/powrót i od nich najlepiej Cu 22 do każdego z rozdzielaczy(tu nie ma zadnego znaczenia gdzie pcha pompa,czy więcej na parter czy na piętro)

4)Co do rozdzielaczy to mogą być dowolne z wyjściem 1" byleby z rotametrami.Przy kilku pętlach nie ma większego znaczenia,należałoby się zastanawiać nad tym problemem np.przy 12stu

5)Musisz mieć naczynie wyrównawcze w najwyższym punkcie instalacji (w takim miejscu aby nie zamarzło)

6)Wg.mnie dla twojej instalacji zwłaszcza przy OP powinien być bufor który wpływa na stabilną pracę kotła.Nie da się "tymczasowo dać nic" coś musi obnizyć temp.na podłogówkę.Jeżeli zrezygnujesz z bufora to nieodzowne będzie sprzęgło hydrauliczne(koszt ok 400zł) ponieważ kocioł Smart Fire ma już w sobie zabezpiecznienie przed korozją niskotemp.w postaci zaw.3D i pompy a musisz dać kolejny 3D z siłown.+pompa za nim na OP i rozdzielić to sprzęgłem.Instalacja jak w załączniku.Ale zalecam od razu bufor.

Smart Fire.jpg

Edytowane przez Kondensat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodałem w poprzedniej odpowiedzi zdjęcia projektu.

Garaż ma 33,5 m2. Temp zasilania w projekcie OP jest 55 zasilanie 45 powrót.

 

Co mam rozumieć przez strefę grzewczą?

22 cu do rozdzielacza to nie problem, powrót też 22 cu?

 

Co do samych rozdzielaczy to będzie po 8 obiegów, na dole w standardzie mam 5, ale dając na garaż dwa dodatkowe obiegi i jeden osobny do wiatrołapu (w projekcie jest połączony z łazienką) więc tutaj pytanie raczej czy nierdzewny nie będzie bardziej wytrzymały od mosiężnego? Ostatnio wymieniałem mosiężny zawór w domu od zimnej wody pod zlewem bo zwyczajnie pękł w miejscu w ogóle nie oczekiwanym i stąd moje obawy. ;)

 

Rozwiązanie ze sprzęgłem wydaje się ok i zmienia trochę schemat (wszystko połączone poprzez sprzęgło).

Mówisz, że zastosowanie buforu spowoduje stabilną pracę kotła, rozumiem, że to efekt tego, że piec rzadziej się rozpalał by raz nabić do dużej temp, a później to bufor oddaje ciepło, a więc dopiero jak bufor się rozładuje piec ponownie się włącza? A bez bufora ze sprzęgłem lub bez piec musiałby albo cały czas chodzić albo włączać i wyłączać się co chwilę jak gazowy?

 

Jaka temperatura powinna być w takim razie w buforze? Czy grzanie bufora do dużo większej tmp niż potrzebna jest do zasilania podłogi ma sens?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...