Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Montaż okien tarasowych - poszerzenia 30cm


Recommended Posts

Witam,

 

Jestem na etapie poszukiwania okien. Od poziomu chudziaka do posadzki na gotowo będzie 30cm (20cm styropian, 8cm wylewki, 2cm wykończenie).

W jaki sposób najlepiej rozwiązać zamontowanie okien tarasowych? Zastosować poszerzenia 30cm czy podmurować betonem komórkowym 20cm i wtedy 10cm poszerzenia?

 

Czy w ogóle jest możliwość montowania poszerzeń na taką wysokość?

 

Będą 3 okna tarasowe:

1. HST szer 3,6m

2. FIX szer 2,7m

3. Zwykłe tarasowe szer 90cm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdecydowanie na poszerzeniach.

Przy HST będziesz miał dwa rzędy poszerzeń. Przy montażu okien wstawiłbym pomiędzy poszerzenia pasy styropianu (lepiej XPS) U siebie niestety przegapiłem ten moment.

Postaraj się z najwyższą dokładnością (równością i poziomem) wykonać tę część fundamentu, na którym będą posadowione poszerzenia okien.

Obejdzie się bez klinów i innych wynalazków.

 

To przyda Ci się na późniejszym etapie robót.

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?350638-Jak-ociepli%C4%87-drzwi-balkonowe-z-zewn%C4%85trz&p=7717562#post7717562

 

Pozdrawiam

Cezary

  • Like 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pod HST przemyśl ciepłe podwaliny zamiar poszerzeń. Np z Klinara. Standardowo Klinar oferuje podwalinę do HST do wysokości 250mm ale na zamówienie robią tez wyższe.

Podwaliny z XPS czy klinatyru są sporo cieplejsze od klasycznych poszerzeń okiennych i trochę od nich tańsze.

Ja osobiście wymurowałbym z 100-150mm a resztę zrobił na podwalinach. To i tak pozostaje w strefie ocieplenia. I od zewnątrz i od środka będzie przecież styropian.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

….To i tak pozostaje w strefie ocieplenia. I od zewnątrz i od środka będzie przecież styropian.
i właśnie, te zdanie wyjaśnia dlaczego tak naprawdę nie ma sensu walczyć w tym miejscu o jak najcieplejszą podwalinę. Poszerzenia a zwłaszcza w HSie gdzie są dwa rzędy poszerzeń nie spowodują żądnej różnicy termicznej względem Puronitu czy Klinarytu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też jestem ciekaw, ile ta "cieplejsza" podwalina z klinarytu pozwoli oszczędzić. Idę o zakład, że na piwo nie wystarczy (no może jedno na tydzień? miesiąc?) strzelam. Ciekaw jestem.

Za to ciepłe podwaliny mogą stworzyć problem przy poziomowaniu okna. One zdaje się powinny stanąć na równej wylewce i nie dopuszczają ustawiania na podkładkach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówienie że podwalina w porównaniu do poszerzeń systemowych zaoszczędzi coś na kosztach ogrzewania ... żeby to wyliczyć potrzebny byłby doktorat z matmy. Jeśli chodzi o oszczędności - mierzalne są wyłącznie te przy zakupie. W moim przypadku to już chyba bardziej przyzwyczajenie. Sprawdzony produkt, działa, dobrze się go montuje, dobrze się klinuje, dobrze kotwi, dobrze trzyma się tego EPDM. Innymi słowy działa.

 

Jeśli mam być jednak szczery to podwaliny z Klinatyru polecam w ciemno do HS-ów ale do drzwi wejściowych ich nie lubię. Wydają się trochę za miękkie w narożnikach. Do drzwi testuję właśnie Thermopróg ze Stropexa. A jak to się nie sprawdzi wrócimy chyba do poszerzeń z aluminium.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Mówienie że podwalina w porównaniu do poszerzeń systemowych zaoszczędzi coś na kosztach ogrzewania ... żeby to wyliczyć potrzebny byłby doktorat z matmy. Jeśli chodzi o oszczędności - mierzalne są wyłącznie te przy zakupie. W moim przypadku to już chyba bardziej przyzwyczajenie. Sprawdzony produkt, działa, dobrze się go montuje, dobrze się klinuje, dobrze kotwi, dobrze trzyma się tego EPDM. Innymi słowy działa.

 

Jeśli mam być jednak szczery to podwaliny z Klinatyru polecam w ciemno do HS-ów ale do drzwi wejściowych ich nie lubię. Wydają się trochę za miękkie w narożnikach. Do drzwi testuję właśnie Thermopróg ze Stropexa. A jak to się nie sprawdzi wrócimy chyba do poszerzeń z aluminium.

 

 

Dziękuję za odpowiedzi.

 

Umówiłem się z dostawcą okien, że podmuruję 20cm a 10cm będą to poszerzenia.

 

W takim wypadku co najlepiej zastosować:

 

1. Isomur - chyba przerost formy nad treścią w tym przypadku bo tak jak było wspomniane i tak będzie to ocieplone od zewnątrz 20cm styropianu, dopiero poszerzenia będą "odkryte" bo będzie taras (kostka lub drewno / tworzywo)

2. Beton komórkowy klasa 600 - dostawca okien powiedział, że trochę zbyt "miękkie" i nie jestem tego pewien

3. Bloczek betonowy - największa przenikalność cieplna

4. Bloczek silikatowy - twardy i w miarę ciepły

 

Póki co wydaje mi się, że silikat będzie najlepszy.

 

Proszę o opinię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i tak będzie to ocieplone od zewnątrz 20cm styropianu,

 

I co położysz na tych 20cm styropianu, żeby się nie zapadło?

Właśnie taki jest sens poszerzenia PCV, że stawiasz je na ścianie fundamentowej/płycie i zostaje miejsce, żeby oprzeć płytę tarasu. Wtedy masz stabilnie. Ocieplasz tylko od środka. Owszem, jest mostek - podobny jak w słupku czy innej części profilu okiennego.

 

Jak dasz 20cm styropianu, to co nad nim?

 

Silikat nie jest ciepły. Lambda z 10x gorsza, niż BK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Silikat nie jest ciepły. Lambda z 10x gorsza, niż BK.

 

Ciepły - chyba chodziło o porównanie do bloczka betonowego... wtedy faktycznie jest ciepleszy.

 

Rzeczywiście rację ma kolega Kaizen, styropianu poniżej okna tarasowego jest tyle co na ścianie fundamentowej.

 

Ja bym podmurował z BK, wiele osób tak robi i działa - jest w miarę ciepło a taniej niż poszerzenia systemowe. Z lektury obiecująco wygląda klinaryt, u siebie chyba będę szedł w tym kierunku.

Isomur ma sens jeśli robimy z tego całą warstwę odcinającą wszystkie ściany od fundamentu aby wyeliminować ten mostek na styku ze ścianą fundamentową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Isomur ma sens jeśli robimy z tego całą warstwę odcinającą wszystkie ściany od fundamentu aby wyeliminować ten mostek na styku ze ścianą fundamentową.

 

Isomur ma średnią lambdę 0,245. Tak podają w danych marketingowych. Jak się wgryziesz bardziej w dane techniczne, to od gruntu daje już całkiem tragiczne 0,33W/mK. Czyli ponad 3x gorzej, niż BK. To rozwiązanie dla naiwnych. Ktoś tu już pisał, że dał się tak skołować, że budując z BK pierwszą warstwę dał Isomuru - dużo drożej i znacznie gorzej. Isomur nie ma sensu.

 

IMO poszerzenie PCV to optymalne rozwiązanie. Może klinaryt czy coś podobnego będzie ciut lepiej, ale nie jestem tego pewien. I droższe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ludzie skupiają się nad podmurowaniem bo wydaje im się że wyjdzie taniej niż zastosowanie poszerzenia.

Ciekawe czy kiedykolwiek to sobie obliczyli.

A później głowią się jak dokończyć i wykończyć ocieplenie zewnętrzne

 

 

Dzięki za odpowiedzi.

 

Nie chodzi o ty by było taniej, ale dobrze. Różnica nawet 2-3tys przy całej kwocie za okna nie jest wielką kwotą, ale montażyści po prostu nie zalecali 30cm bo podobno producent profili (Veka) również tego nie zaleca. Z tego co się orientowałem to chyba jedyny problem jest taki, że posadzka po wylaniu może wypchnąc tak wysokie poszerzenie i chyba tyle.

 

A swoją drogą mam jedno pytanie odnośnie właśnie podparcia tarasu na styropianie. Czy jeżeli ktoś ma np tylko 10cm styropianu na posadzce + posadzka 5cm to nie ma tego samego efektu o którym rozmawiamy? Wtedy również będzie ta sama sytuacja i będzie trzeba oprzeć taras na styropianie ocieplenia fundamentu

Edytowane przez ByQ_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

. Czy jeżeli ktoś ma np tylko 10cm styropianu na posadzce

 

Rozrysuj, bo nie rozumiem. Przecież nikt nie daje na posadzkę styropianu, tylko panele, kafle albo drewno. I co to ma do rzeczy dla oparcia płyty terasowej co jest od wewnątrz?

 

Mam poszerzenia 26cm. I 2-3K to duża różnica, bo 1/4 całego kosztu okien z montażem jaki zapłaciłem (z poszerzeniami).

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozrysuj, bo nie rozumiem. Przecież nikt nie daje na posadzkę styropianu, tylko panele, kafle albo drewno. I co to ma do rzeczy dla oparcia płyty terasowej co jest od wewnątrz?

 

Mam poszerzenia 26cm. I 2-3K to duża różnica, bo 1/4 całego kosztu okien z montażem jaki zapłaciłem (z poszerzeniami).

 

 

Masz 26cm poszerzenia. Mógłbyś jeszcze powiedzieć jakiej szerokości jest najszersze okno?

 

Żle się wyraziłem - nie na posadzce a na chudziaku. Miałem na myśli cos jak na rysunku (przyjmując ze warstwa styro w środku 10cm, posadzka powiedzmy 5, fioletowy kolor na rysunku to poszerzenie):

 

styro.jpg

 

Ale właściwie nie w tym rzecz. Nieważne.

 

Skontaktuję się z dostawcą okien i chyba zdecyduję się na poszerzenia na całej wysokości.

Edytowane przez ByQ_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz 26cm poszerzenia. Mógłbyś jeszcze powiedzieć jakiej szerokości jest najszersze okno?

 

Poszerzenia mam tylko pod drzwiami wejściowymi (ok. 100cm) i tarasowymi (ok. 180cm). Pod "normalnymi" oknami ciepłe parapety z XPS.

 

To, o czym pisałem na przykładzie drzwi wejściowych:

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=424202

 

 

Ten XPS od strony drzwi to tylko szalunek - po wylaniu wyleciał. Ponieważ poszerzenie jest odrobinę węższe, niż właściwy profil zlicowanyu z murem, to weszło tam jeszcze ze 2cm piany. Gdybym na wysokości poszerzenia dał XPSa, jak dookoła, to płytka czy co bym tam nie dał przy progu nie miałoby solidnego oparcia. Od wewnątrz dałem "dylatację" z 2cm EPS przed wylaniem jastrychu. 2cm płytka powinna wytrzymać.

Od środka jeszcze solidne kątowniki trzymały poszerzenia po montażu.

Taras_.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Poszerzenia mam tylko pod drzwiami wejściowymi (ok. 100cm) i tarasowymi (ok. 180cm). Pod "normalnymi" oknami ciepłe parapety z XPS.

@Kaizen a co w przypadku okna 3,5m? Poszerzenia na wysokośc 25-30 cm mogą sobie nie poradzić z naciskiem okna i wylanej posadzki. Dzwoniłem właśnie do jednego z producentów ciepłych poszerzeń i dodatkowo stosują kątowniki ciesielskie przy wysokich poszerzeniach. Nie polecają łączyć wiecej jak 3 poszerzeń razem (3x jeden na drugim).

Podmurowanie na wysokość styropianu na posadzce nie jest chyba takim złym rozwiązaniem, a cieplejsze poszerzenie zastosować na poziomie wylewki?

 

Odeślę do takiego jednego przypadku:

https://forum.muratordom.pl/showthread.php?350638-Jak-ociepli%C4%87-drzwi-balkonowe-z-zewn%C4%85trz&p=7721576&viewfull=1#post7721576

Edytowane przez ArokX
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu podajemy rozwiązania ogólne a nie w konkretnych sytuacjach.

Pod HSy nigdy nie dawałem poszerzen że wzmocnieniem hocby dlatego ze sa tam dwa rzedy poszerzen i realnie przenoszenie obciazenia a nie zabezpieczenie przezd wypchniecie progu w trakcie wylewek bo tego nie sposob dokonac. Czasem gdy wysokość była na tyle duża że dla prawidłowego połączenia zestawy poszerzen dodawałam tylko w jednej korze by śruby trzymały w stałi a nie w samym PCV

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...