Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

POMPA CIEPŁA i grzejniki-zużycie energii


bobrow

Recommended Posts

Przez ostatnie dni pracowała z temp zadaną 40C. Zużycie całe mieszkanie 75-60kWh sama pompa można przyjąć -10. Czyli 65-50kWh. Grzałka jest ustawiona na start przy +2C :o zalecenie producenta... Podliczyłem też styczeń luty marzec i kwiecień. miesięczne zużycie pompy średnio 35kWh w tym okresie. W styczniu lutym i marcu po ~1100kWh... kwiecień ~700kWh. Doliczające teraz grzanie w październiku listopadzie i grudniu wyjdzie że pompa weźmie ~7500kWh.... rocznie... według technika bardzo dobre zużycie. Obliczone przez nich zapotrzebowanie budynku to 10kWh oczywiście przez stronę ciepłowłaściwie.

 

Wygląda na to że nic z tym nie zrobię, jakiej temperatury nie ustawię to i tak pompa pobiera 10A, nie moduluje w ogóle. Delta jest zadana na 5C i trzyma powyżej tych 5 to chyba dobrze?

 

Albo mój dom ma zapotrzebowanie dobowe na poziomie 150-180kWh dziennie i przez to tyle bierze, przyjmując COP producenta na poziomie ~3.

 

Dodam tylko że w poprzednich latach kopciuch spalał z 4tony węgla a w domu po ociepleniu było gorąco że trzeba było okna otwierać, a temperatura na piecu 50C i połowa energii z tego węgla szła w komin bo się nie dopalało...

Edytowane przez Gret
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Przez ostatnie dni pracowała z temp zadaną 40C. Zużycie całe mieszkanie 75-60kWh sama pompa można przyjąć -10. Czyli 65-50kWh. Grzałka jest ustawiona na start przy +2C :o zalecenie producenta... Podliczyłem też styczeń luty marzec i kwiecień. miesięczne zużycie pompy średnio 35kWh w tym okresie. W styczniu lutym i marcu po ~1100kWh... kwiecień ~700kWh. Doliczające teraz grzanie w październiku listopadzie i grudniu wyjdzie że pompa weźmie ~7500kWh.... rocznie... według technika bardzo dobre zużycie. Obliczone przez nich zapotrzebowanie budynku to 10kWh oczywiście przez stronę ciepłowłaściwie.

 

Wygląda na to że nic z tym nie zrobię, jakiej temperatury nie ustawię to i tak pompa pobiera 10A, nie moduluje w ogóle. Delta jest zadana na 5C i trzyma powyżej tych 5 to chyba dobrze?

 

Albo mój dom ma zapotrzebowanie dobowe na poziomie 150-180kWh dziennie i przez to tyle bierze, przyjmując COP producenta na poziomie ~3.

 

Dodam tylko że w poprzednich latach kopciuch spalał z 4tony węgla a w domu po ociepleniu było gorąco że trzeba było okna otwierać, a temperatura na piecu 50C i połowa energii z tego węgla szła w komin bo się nie dopalało...

 

Jeśli spalałeś wcześniej 4 tony węgla, to

4 x 8000=32000kwh, załóżmy sprawność pieca na poziomie 75%, to 32000x0.75= 24000kwh.

A zakładam, że mogło być ciut więcej.

Nie wiem kiedy ociepliłeś, ale załóżmy że spadło do 22000kwh, bo mogłeś mieć lepszą sprawność.

 

To teraz na PC szacujesz, że zużyjesz 7500kwh x 3.0 cop = 22500kwh, nie chce być inaczej.

Możesz ograniczyć to zużycie, docieplisz dom i zejdziesz z temperaturą zasilania np dołożysz grzejników.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4tony węgla a w praktyce energii na dom potrzebowałbym z maks 3, bo nie szło już ustawić niższej temperatury na kotle. Przez co w domu było po 24C i trzeba było otwierać okna. Do tego było grzane od 14 do 23.

To są już dane po ociepleniu 20cm styropianem.

Sprawność kotła węglowego przy takiej pracy to było pewnie z 30%

Edytowane przez Gret
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie można sprawności, aż tak obniżać, bo zejdziesz z obliczeniami do zera.

A po tym co piszesz:

- zużycie 7'500 kWh/rocznie * 2,9 lub 3,0 COP = ok. 22'000 kWh

- i to by się pokrywało ze spalaniem 4 Ton węgla ze sprawnością w okolicy 75%.

 

[ATTACH=CONFIG]467296[/ATTACH]

 

Wg artykułu:

https://gzm.org.pl/tona-wegla-ile-energii-mozna-uzyskac-z-jednej-tony/

"Teraz przejdźmy do pytania: ile kwh można uzyskać z jednej tony węgla? Odpowiedź na to pytanie zależy od jakości węgla. Średnio tona węgla kamiennego dostarcza około 7,2 MWh energii, co odpowiada 7200 kwh. Warto jednak pamiętać, że w zależności od rodzaju węgla, wartość ta może się różnić."

 

 

Przy obecnych warunkach pogodowych i temp. wody twój Blaupunkt wyciąga COP w okolicy 2,9.

 

 

stary poniemiecki dom ocieplony 20cm styropian, strych nie użytkowy.

bufor grzeje do 47C i tyle też idzie na grzejniki, nie mam tutaj możliwości zmiany że na grzejniki inaczej i na bufor inaczej

pompa blaupunkt 12KW inverter ...

 

Dach ocieplony wełną, z 20cm. tzn. nie tyle dach co sam sufit bo poddasze jest nieużytkowe.

Podłoga niestety nie jest ocieplona. Nawet nie wiem z czego ona jest tak naprawdę.

Zaraz obliczę.

 

Przy obecnych izolacjach. Największym mostkiem termicznym jest podłoga i fundamenty oraz wentylacja grawitacyjna.

 

Na podłodze nieużywanego strychu można rozwinąć dodatkowe 10 do 15 cm wełny.

Przy okazji ograniczy to nagrzewanie pomieszczeń od dachu w trakcie upałów.

 

Jeśli pod domem jest piwnica, wystarczająco wysoka - to można przykleić 5-10 cm styropianu na sufit piwnicy.

5 cm białego styropianu ograniczy ucieczkę ciepła o ok. 50% do nieogrzewanej piwnicy.

 

Przypuszczam, że te 20 cm styropianu na ścianach jest od poziomu podłóg na parterze do dachu.

A poniżej cokół . Ile? 30-40 cm - tędy ciągnie chłód do domu.

Warto zainteresować się jakie są podłogi na gruncie.

Albo docieplić fundamenty od styropianu na ścianie do 1 metra poniżej poziomu gruntu (10 cm może starczy - ograniczy promieniowanie przez fundamenty o ok. 75%), albo docieplić podłogi na gruncie, albo wykonać obie izolacje termiczne wg możliwości.

 

U siebie właśnie wykonałem docieplenie fundamentów 6 cm na granicy gruntu i 5 cm w głębszych warstwach (XPS).

Zszedłem z OZC 7,2 do 7,0.

Niby niewiele. Prace wykonałem samodzielnie.

OZC mam też na tyle niskie bo mam rekuperację.

Temp. wody zasilającej spadła ok. 1*C, to i COP powinien się nieco poprawić.

Starałem się też pilnować ciągłości izolacji termicznych, by nie ciągło niedopilnowanymi szczelinami.

 

Gdy koszt za usługę dla firmy wyjdzie 2x tyle co koszt materiału - to faktycznie opłacalność przedsięwzięcia spada.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To prawda z tymi podłogami, ciągnie od nich mocno. Cokół też jest właśnie około 30cm. Muszę sobie załatwić kamerę termo i popatrzeć czy nie ma gdzieś jakiś mocniejszych wycieków na suficie i ścianach, oknach i drzwiach. Docieplić wszystko. Po trochu wszystko "modernizuję" ale to stary dom i co się nie zrobi to wychodzi coś innego. Jak pomyślę że miałbym 150metrów podłogi teraz ocieplać to jestem przerażony. No i jak bym dał 20cm styropianu na podłogę to walę głową w sufit :D

Patrząc na tą tabelkę można powiedzieć że fałszywy alarm bo wszystko wydaje się zgadzać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To prawda z tymi podłogami, ciągnie od nich mocno. Cokół też jest właśnie około 30cm. Muszę sobie załatwić kamerę termo i popatrzeć czy nie ma gdzieś jakiś mocniejszych wycieków na suficie i ścianach, oknach i drzwiach. Docieplić wszystko. Po trochu wszystko "modernizuję" ale to stary dom i co się nie zrobi to wychodzi coś innego. Jak pomyślę że miałbym 150metrów podłogi teraz ocieplać to jestem przerażony. No i jak bym dał 20cm styropianu na podłogę to walę głową w sufit :D

Patrząc na tą tabelkę można powiedzieć że fałszywy alarm bo wszystko wydaje się zgadzać.

 

Ja bym też walił o sufit i z tego względu kopałem podłogi w dół.

Najeb... się jak dziki osioł.

Tylko jak ja to robiłem to o pompach jeszcze było cicho i nie było od kogo zaciągnąć języka, żeby podpowiedział rób podłogówkę, internet też wtedy nic informacji.

I wydawało mi się to zbędne. A teraz żałuję, że brak podłogówki, a jak bym pomyślał żeby to zrywać.

To prędzej nowy postawię, dla nas dwoje mały, ale żona nie chce na ten temat słyszeć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko jak ja to robiłem to o pompach jeszcze było cicho i nie było od kogo zaciągnąć języka, żeby podpowiedział rób podłogówkę, internet też wtedy nic informacji.

I wydawało mi się to zbędne. A teraz żałuję, że brak podłogówki, a jak bym pomyślał żeby to zrywać.

To prędzej nowy postawię, dla nas dwoje mały, ale żona nie chce na ten temat słyszeć.

Należy iść w przewymiarowanie znacznie grzejników ;

- aby w nie puścić taką samą temperaturę jak w podłogowkę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Należy iść w przewymiarowanie znacznie grzejników ;

- aby w nie puścić taką samą temperaturę jak w podłogowkę

 

Andrzej, żebym mógł puścić taką samą temperaturę jak na podłogę. A taką temperaturę to mam na myśli jak u syna max 30*, to musiał bym tymi grzejnikami zawalić całe ściany.

A wymieniać na trzypłytowe, to koszty, które mi się nie wiem kiedy zwrócą. Stać mnie na to, ale nie lubię wydawać.

Jak dojrzeję do decyzji i przekonam żonę na lekki remoncik, to spróbuję na dole w trzech kawałkach ścian zatopić rurki i może na górze w sypialni.

Koszt nieduży A efekt na pewno lepszy uzyskam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klimakonwektory lub dopiąć pod grzejnik wentylator.

 

Wymuszony przepływ powietrza zwiększy skuteczność grzewczą, to powinno pozwolić obniżyć temp. zasilania i może obniżyć deltę.

Ale i wiatraki trochę kosztują i dodatkowy prąd na ich napędzanie pójdzie.

 

Chociaż dzięki poprawie COP grzewczego pompy, może by się to kalkulowało.

 

 

Bo z kolei grzanie grawitacyjne z niską temp. wody może być mało skuteczne.

Przy małej różnicy temperatur miedzy powietrzem pomieszczenia, a temperaturą grzejnika - to i cyrkulacja powietrza przez grzejnik spada obniżając skuteczność grzewczą grzejnika.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też dużo eksperymentuję i wychodzi mi że muszę mieć na stałym najwolniejszym biegu. W takim ustawieniu mam różnicę temperatur zasilania i powrotu w buforze około 5 stopni , gdy miałem średni lub wysoki bieg to różnica malała a na ustawieniu auto pompka chodziła jak na najwyższym stałym biegu. Myslę że pompka za buforem powinna działać trochę wolniej niż PC bo inaczej PC może mieć problem dobicia do zadanej.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

podsumowanie grudnia 2023r.

mrozy w pierwszym tygodniu -4*C do -8*C nocami i +2*C / -4*C w dzień.

W końcówce miesiąca w dzień nawet po +10*C, a nocami +6*C.

 

Dom z OZC ok. 7,0 kW ; 100% grzejniki niskotemperaturowe, z temperaturami zasilania w grudniu między +29*C do +37,25*C.

Temp. w domu między +20,5*C do +21,5*C - zależna od pogody.

Silne wiatry potrafią zabrać ciepło z budynku, a PC grzeje wg krzywej temp. pogodowej. Z uśrednieniem z ostatnich 10 godzin.

 

samo CO = 540 kWh z prawdopodobnym SCOP = 4,18

samo CWU = 57 kWh z prawdopodobnym SCOP = 2,25

 

temp. CO ; ; prąd

; [ATTACH=CONFIG]467564[/ATTACH] ; ; [ATTACH=CONFIG]467565[/ATTACH]

 

- jasny fioletowy wykres, to dobowy pobór prądu przez PC.

 

PV na starych zasadach:

produkcja 84,5 kWh ( 10,17 kWh z 1 kWp);

o 28% lepsza niż w grudniu 2022r.

W grudniu 2023r. = 10 dni bez produkcji (20 cm śniegu na panelach) /

w grudniu 2022r. 6 dni bez produkcji (panele pod śniegiem).

 

samokonsumpcja przed zbilansowaniem 63%, a po zbilansowaniu 83,5%.

Bo falownik 3-fazowy, a pompa ciepła 1-fazowa.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie PC Rotenso 7kw Unico przeróbka. Zamontowana w lutym 2023r. W domu same grzejniki. Ogrzewanie CO 10szt grzejników plus z bufor 1000l .Cwu 300l plus grzałka 3kw a latem solary. Mam oddzielnie zrobione CO i CWU. Za grudzień wyszło mi 733kwh same CO. W domu około 23stc . Sprężarka na 60% mocy . PC mogę grzać w formie basic lub maxi. Maxi to pod bufor z krzywą pogodową a basic to zwykłe grzanie też wg krzywej. COP za grudzień 2,8. Średnia załączeń dziennie to 4-5razy za grudzień Testuję sobie różne sposoby grzania raz jest lepiej raz gorzej. Mieszkam na południu polski granica z Czechami i potrafi być zimno, wietrznie.

Wiem ,że najlepszym sposobem na poprawę COP byłaby wymiana grzejników na niskotemperaturowe o podłogówce nie ma mowy. Z racji posiadanego bufora (wewnątrz domu ), może nie byłaby potrzeba w przyszłości montować mocno przewymiarowane grzejniki czytaj duża grubość o czym żona nawet nie chce słuchać. Tylko wymiana na te niskotemperaturowe. Pożyjemy zobaczymy. Aktualnie styczeń zaczynam grzać w formie basic i zjechałem z temperaturami PC , krzywej pogodowej . Np teraz na grzejniki idzie 35-36stc i przy pracy sprężarki na 10% tak moduluje to PC grzeje z mocą około 2,6kw i pobiera 920w. Wiem ,że przy takim ustawieniu to może ona chodzić nawet 2-3 dni non stop. Zobaczymy jak to sie przełoży na zużycie i komfort cieplny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm.. 920 Watt i z tego 2,6 kW mocy grzewczej.

Prawdopodobnie mogła być dobrana PC o lepszej wydajności na przeróbkę.

 

Daikin jest drogi, nie mówię, że nie.

Przy poborze za grudzień 540 kWh (podlicznik), a wg PC pobrał 568 kWh i wygenerował 2'253 kWh ciepła. Samo CO po odliczeniu CWU.

Taki Daikin 6 kW na minimalnej modulacji potrafi zejść z poborem prądu do 380 Watt, ale krótkotrwale - częściej widuję okolicę 450 Watt.

 

Większą wydajność grzewczą grzejników można też uzyskać przez dodanie wentylatorków pod grzejniki.

Trochę kosztują, ale pewnie tańsza opcja niż wymiana kilku grzejników i bez większego remontu. Pobór prądu do 6 Watt, w zależności też czy kupić gotowca, czy poskładać na wiatrakach komputerowych.

Wiatraki nie muszą być pod całą długością grzejnika.

A pozwolą obniżyć temp. wody zasilającej.

 

Bufor ładujesz z taką samą temp. wody jak na grzejniki, czy wyższą ? - tu też mogą być straty na COP.

OZC liczyłeś? Taka kalkulacja uwzględnia temp. w domu i izolacje termiczne na wszystkich przegrodach, to daje jakieś porównanie.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rok 2023:

- starty - 1582x (CWU 368; CO 1214 - średni czas pracy 103minuty na 1 start CO)

- czas pracy: CO 2094h; CWU 368h

- pobór mocy 5728kWh podlicznik; CO 4458 + CWU 1270

- ciepło: CO 17 113; CWU 3 869.

- COP: CO 3,8; CWU 3,0

 

PV łącznie 10 357 kWh; autokonsumpcja 22,9%, produkcja 105,5kWh/kWp

 

grudzień 2023 - 1006 kWh (CO+CWU, podlicznik)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie PC pobrała około 733kwh a dała ciepła około 2030kwh. Ten pobór to również pompa na krótkim obiegu. A ona chodzi na 3 biegu grundfos alfa 1 25-40. Po prostu licznik energii wpiąłem w skrzynkę od PC gdzie zlicza on wszystko co jest do niej podpięte. Także trochę zużycie jest wyższe. Gdy PC nie grzeje to licznik pokazuje zużycie w okolicach 5w. U mnie Rotenso 7kw puki co moduleje w granicach 900kwh z hakiem. Wiem ,że udawało się komuś zejść do 700w. Ciekaw jestem jak bym zjechał jeszcze z temp. pobór spadłby ale poniżej 35stc dawać na grzejniki to może być za mało. Obecnie dziś u mnie niecałe 2stc jest. Nie robię klasycznego ładowania bufora wyższymi temperaturami. Po prostu krzywa pogodowa grzeje wg ustawień bufor i z niego druga pompa wyciąga wodę na grzejniki. Tą pompą steruje regulator pokojowy salus. Potrafię tak to ze sobą zgrać ,że regulator pokojowy bardzo długo pracuje czytaj nie zgłasza dogrzania. W domu ciepło ale np brakuje mu około 0,5stc do wyłączenia pompy obiegowej i tak sobie śmiga na temp 22,5stc w pomieszczeniu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich

 

Potrzebuje poradę co zrobilibyście na moim miejscu

Kupiłem 2 lata temu dom pow 102 m z poddaszem użytkowym

Strop drewniany ściany ocieplane styro 15 cm dach wełna 20 cm okna dwuszybowe plastikowe

Wszędzie grzejniki stalowe płytowe. Brak podlogowki

 

Ogrzewanie centralne kocioł elektryczny kospel 18 kw i do tego kominek w salonie ale z rozprowadzaniem powietrza nie na wszystkie pomieszczenia tylko na połowę

 

Póki co pierwszy sezon grzane było pół na pół kotłem i kominkiem ale to jest jakaś tragedia

 

W tym sezonie kocioł elektryczny w listopadzie przy minusowych wciąga 80 - 100 kWh aby było w domu 21 22 stopnie

Wynik jest kosmiczny przy aktualnych cenach to z torbami można pójść po zimie

 

Pytanie jest takie czy warto iść w takiej konfiguracji w PC czytałem mnóstwo for i wpisów od 2 tyg i w sumie każdy człowiek to inny pogląd wiadomo ze pompa sprawdza się najlepiej z podłogowym ale u mnie takie coś nie wchodzi w grę.

 

Jedynie co myślałem o PC woda powietrze gdzieś 6 kw to powinno starczyć

W kotłowni nie mam komina i raczej nie chce się bawić w dostawianie

Jedynie co otwór na rurę spalinowa powietrzną ponieważ mam gaz na działce podpiety to mógłbym wstawić kocioł kondensacyjny

 

I tak od 2 tyg czytam na przemian gaz i PC

Gaz mnie wyjdzie na gotowo ok 20 tys tyle że jak cena wystrzeli na 5 -6 zł za metr albo faktycznie zakażą go w 2030 to będzie mocna lipa z kolei PC z instalacja obstawiam koło 40 minus jakieś dotacje to będzie z 30 tys

Teraz pytanie o eksploatacje innym pompa wciąga przy 0 na dworzu 40 i 50 kWh innym 10 20 wiem ze to zależy od wielu czynników ale moze ktoś ma podobne warunki albo dylematy i może się podzielić

 

Kotłem elektrycznym to miesiąc mnie wyjdzie z 2500 3000 kWh po 1.3 zł to i te 4000 zł może być ale jak pompa pobierze z 1200 kWh bo jednak grzejniki to też będzie bardzo dużo to tutaj wygrywa gaz bo obstawiam że może wyjść koło 200 m na miesiąc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich

 

Potrzebuje poradę co zrobilibyście na moim miejscu

Kupiłem 2 lata temu dom pow 102 m z poddaszem użytkowym

Strop drewniany ściany ocieplane styro 15 cm dach wełna 20 cm okna dwuszybowe plastikowe

Wszędzie grzejniki stalowe płytowe. Brak podlogowki

 

Ogrzewanie centralne kocioł elektryczny kospel 18 kw i do tego kominek w salonie ale z rozprowadzaniem powietrza nie na wszystkie pomieszczenia tylko na połowę

 

Póki co pierwszy sezon grzane było pół na pół kotłem i kominkiem ale to jest jakaś tragedia

 

W tym sezonie kocioł elektryczny w listopadzie przy minusowych wciąga 80 - 100 kWh aby było w domu 21 22 stopnie

Wynik jest kosmiczny przy aktualnych cenach to z torbami można pójść po zimie

 

Pytanie jest takie czy warto iść w takiej konfiguracji w PC czytałem mnóstwo for i wpisów od 2 tyg i w sumie każdy człowiek to inny pogląd wiadomo ze pompa sprawdza się najlepiej z podłogowym ale u mnie takie coś nie wchodzi w grę.

 

Jedynie co myślałem o PC woda powietrze gdzieś 6 kw to powinno starczyć

W kotłowni nie mam komina i raczej nie chce się bawić w dostawianie

Jedynie co otwór na rurę spalinowa powietrzną ponieważ mam gaz na działce podpiety to mógłbym wstawić kocioł kondensacyjny

 

I tak od 2 tyg czytam na przemian gaz i PC

Gaz mnie wyjdzie na gotowo ok 20 tys tyle że jak cena wystrzeli na 5 -6 zł za metr albo faktycznie zakażą go w 2030 to będzie mocna lipa z kolei PC z instalacja obstawiam koło 40 minus jakieś dotacje to będzie z 30 tys

Teraz pytanie o eksploatacje innym pompa wciąga przy 0 na dworzu 40 i 50 kWh innym 10 20 wiem ze to zależy od wielu czynników ale moze ktoś ma podobne warunki albo dylematy i może się podzielić

 

Kotłem elektrycznym to miesiąc mnie wyjdzie z 2500 3000 kWh po 1.3 zł to i te 4000 zł może być ale jak pompa pobierze z 1200 kWh bo jednak grzejniki to też będzie bardzo dużo to tutaj wygrywa gaz bo obstawiam że może wyjść koło 200 m na miesiąc

 

Jeśli masz gaz doprowadzony do posesji to - przy twojej powierzchni i tylko grzejnikach nie ma się co zastanawiać tylko kocioł gazowy kondensacyjny. Wycena 20 tys. przy - jak zakładam rozprowadzonej instalacji hydraulicznej - jest bardzo droga. Znajoma zakładała kilka miesięcy temu i wyrwała używany 2 letni (ale na gwarancji) piec Termet Gold za 2 tys. pln; do tego kilkaset pln dla instalatora i prace hydrauliczne - myślę że w 5 tys. się zamknęła a może nawet w 4.

Teraz jest trochę ofert używek kilkuletnich markowych pieców gazowych na olx (czasem na gwarancji) bo ludzie zmieniają na pc więc można coś fajnego znaleźć. No ale nawet zakładając nowy piec to powinieneś imho zamknąć się w 10 tys.

Odnośnie stawek za gaz, prąd to te rzeczy są ze sobą skorelowane i w dłuższej perspektywie podwyżka/obniżka kwot za jeden nośnik będzie związana z tym samym dla drugiego; można spekulować jak bardzo itd. ale to nie ma sensu bo ostatnie 3 lata pokazały jak bardzo chwiejny potrafi być rynek surowców i np. zakręcenia kurka gazowego przez ruskich wcale nie doprowadziło do hiperwzrostów ceny gazu w Europie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...