Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

POMPA CIEPŁA i grzejniki-zużycie energii


bobrow

Recommended Posts

Program93

 

Na już to podaję linka do tematu, który założyłem - https://forum.muratordom.pl/showthread.php?367213-Pompa-Ciep%C5%82a-powietrze-woda-na-grzejnikach-porady-uwagi

są tam moje przemyślenia, wiedza zaczerpnięta z tego forum i innych stron z netu oraz obserwacje z pracy PC.

 

Wg mnie zamiast ładować kasę w mocniejszą PC - to lepiej tę różnicę zainwestować w lepszą izolację tak by zejść z OZC poniżej 9 kW i starczy mniejsza PC.

 

Mam stary dom ale ocieplony, tak że z OZC zeszedłem w okolice 7,3 kW. Grzejniki przewymiarowane, wczoraj rano gdy termometr pokazywał -18,6*C, pomiar PC coś oszukuje bo PC pokazywała -14*C - to temperaturę wody ustawiła sobie wg krzywej na +45*C.

Na noc w domu mam +21*C ustawione, a od 7h na dzień +22*C, mimo -18*C widzę na liczniku że o 3h i o 6h zrobiła sobie PC 1h przerwy w pracy.

Mury dogrzane bo w ciągu dnia temp. w domu +22*C od 7h do 21h.

 

Po powrocie do domu spiszę dane z ostatnich dwóch dni, to podam zużycie prądu.

 

Od maja mam fotowoltaikę i od października Pompę Ciepła.

Obecna zima jest najgorsza dla PC oraz PV od ostatnich trzech lat. Dużo zachmurzenia, dużo wilgoci w powietrzu, przez kilka dni mgły 24h/doba, częste opady deszczu lub śniegu - do tego temperatury stale na pograniczu 0*C. Dla PV to słabsza produkcja prądu, a dla PC takie warunki to częste odszranianie, pobierające dodatkową energię.

 

Z tego co dotychczas przeliczałem od października - to koszt ogrzewania za cały sezon grzewczy powinien wyjść zbliżony do kosztu ogrzewania węglem. Przeszedłem z kotła zasypowego na PC. Gdyby pogoda była zbliżona do tej z zimy 2019/2020r. to może byłoby do 500 zł taniej niż na węglu. A gdyby zima była mroźniejsza i niekorzystne warunki pogodowe dla PC - to może wyjść ze 500 zł drożej niż węgiel. Ciężko to jednoznacznie porównać bo warunki pogodowe są zmienne. A tak na ścisłość przy mroźniejszej zimie to i węgla zeszłoby więcej. Do tego jestem dopiero w połowie pierwszego sezonu z PC.

 

Ja na PC zdecydowałem się głównie z powodu dotacji. Tata nie miał w poprzednim roku dochodu, to pozwala mi zgarnąć 60% dotacji. A od stycznia 2020r. otrzymał już swoją emeryturę. Gdyby nie to, to raczej bym ze 2 lata jeszcze pociągnął na starym kotle, a potem pomyślał nad kotłem na pelet - biorąc pod uwagę głównie koszty instalacji.

Pomijając koszty instalacji to komfort użytkowania jest SPORY.

Komputer utrzymuje temp. w domu wg harmonogramu, tylko 2x w tygodniu zaglądam do piwnicy spisać zużycie i produkcję, następnie zestawiam to z odczytami z licznika. Ewentualnie sprawdzić czy utrzymuje poprawne ciśnienie wody w CO i wylać wodę z 5L bańki podstawionej pod rekuperator.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Niżej już nie zejdę :

https://cieplowlasciwie.pl/wynik/acgw

 

Na grzejniki przy -20 45 st. wystarczy , a normalnie ustawione stałe 40st (głowice na zaworach )

Do tego mam obecnie 30kw 2 letni piec defro na eko nie chodzi pewnie z duża sprawnością to tez nie wskaże mi jakie faktycznie mam zapotrzebowanie okolice 0st . spala 30kg groszku 28mj co daje okolice 7kw wiec myśle profesjonalnie zatrudnić kogoś do ozc budynku , żeby z pompa dobrze trafić choć na tą porę bardziej myśle o 9kw niż 12kw .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

testowałem parametry krzywej i chyba w moim przypadku zostawie na -15/59 , +15/44. Pompa panasonic 12 kw ht wysokotemperaturowa chodzi ze 4 godzinki i pózniej ze 3 godziny stoi. Na ciągłej pracy na niższych parametrach bierze mi więcej kw prądu niż na tych wyższych parametrach. Temperatura 22 - 22,5 w domu. około 200 m do ogrzania wszystko na grzejnikach żeliwnych i alumniowych,okna plastik, słabe ocieplenie 6 cm. Edytowane przez mario123123
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niżej już nie zejdę :

https://cieplowlasciwie.pl/wynik/acgw

 

Na grzejniki przy -20 45 st. wystarczy , a normalnie ustawione stałe 40st (głowice na zaworach )

Do tego mam obecnie 30kw 2 letni piec defro na eko nie chodzi pewnie z duża sprawnością to tez nie wskaże mi jakie faktycznie mam zapotrzebowanie okolice 0st . spala 30kg groszku 28mj co daje okolice 7kw wiec myśle profesjonalnie zatrudnić kogoś do ozc budynku , żeby z pompa dobrze trafić choć na tą porę bardziej myśle o 9kw niż 12kw .

 

Czyli już wiesz, że starczy Ci pompa nisko temperaturowa. I że grzejniki masz wystarczająco przewymiarowane.

 

Przejrzałem wynik z linka, o ile już tam ktoś nie grzebał i nie pozmieniał danych wejściowych - kilka pytań, w których mogłeś popełnić błąd mający wpływ na wynik końcowy - wyszedł dom 10,2 kW:

 

1) faktycznie masz 2 pełne piętra i gabaryt 12x12 m ? - piwnica pod całym domem, czy częściowe podpiwniczenie ? Garaż w bryle oznacza że jest w tych 12x12 m, jeśli jest w piwnicy lub przylepiony do domu z boku, to go pomiń (możesz na ścianie działowej od garażu dokleić 5 cm styropianu grafitowego).

 

2) ściany z piaskowca ? naprawdę ? piaskowiec to kamień, do tego raczej mało twardy by stosować go na ściany konstrukcyjne (przynajmniej takie mam skojarzenie - budowlańcem nie jestem); 12 cm wełny na ścianie z jaką lambda? grubość ściany podajesz bez wełny, bo dość grubo wychodzi te 52 cm;

 

3) może masz 16 okien, ale czy na pewno są wszystkie w wymiarze 140x180 cm ? Kalkulator przyjmuje właśnie okna 140x180 cm, poprawnie należy policzyć ile m2 masz okien i podzielić wynik przez 2,52 (2.52 m2 wychodzi z jednego okna 1,4x1,8 m) i dopiero ten wynik wpisać do CW. Ile lat mają te okna? Jeśli były wymieniane 15-20 lat temu, to powinieneś wybrać kilkuletnie z szybą zespoloną (pomijam czy to PCV czy drewniane), te starsze miały U=1,6 lub 1,4. Dopiero od może 10 lat są z U=1,0 lub 1,1. Drzwi balkonowe 6 szt. jak je podajesz to nie liczysz ich przy oknach (albo/albo - nie dubluj - bo pogarszają wynik izolacji). Do tego podałeś 1 duże przeszklenie - ponownie nie dubluj go z oknem, bądź drzwiami balkonowymi (kalkulator liczy przeszklenie jako powierzchnię 2,5x3 m - zweryfikuj czy faktycznie takie duże masz); chyba że to Oranżeria - to trzeba się zastanowić czy jest w domu, czy poza domem i połączona tylko drzwiami balkonowymi;

 

4) na dachu 30 cm wełny to już dobra izolacja; jak piwnica jest pod całym domem i nieogrzewana - to jeśli jest wystarczająco wysoka to możesz nalepić na sufit styropian grafitowy 5 cm - to poprawi izolację / ograniczy ucieczkę ciepła z przestrzeni ogrzewanej.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

testowałem parametry krzywej i chyba w moim przypadku zostawie na -15/59 , +15/44. Pompa panasonic 12 kw ht wysokotemperaturowa chodzi ze 4 godzinki i pózniej ze 3 godziny stoi. Na ciągłej pracy na niższych parametrach bierze mi więcej kw prądu niż na tych wyższych parametrach. Temperatura 22 - 22,5 w domu. około 200 m do ogrzania wszystko na grzejnikach żeliwnych i alumniowych,okna plastik, słabe ocieplenie 6 cm.

 

Jak tak wychodzi bardziej ekonomicznie to zostaw :)

Grzejniki żeliwne mają to do siebie że dłużej trzymają ciepło, jak nie przeszkadzają wam wahania temperatury w domu - to zostaw ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sobotę uruchomiłem bezpiecznik od grzałki (zezwoliłem PC na jej użycie).

 

I tak niedziela -10*C - wytworzone ciepło 102 kWh, zużyty prąd 58,6 kWh, COP 1,74.

 

Poniedziałek rano -18,6*C, o 16 godz. jeszcze -10*C, temp. powoli rosła dochodząc na noc do -4*C:

wytworzone ciepło 112 kWh, zużyty prąd 60,9 kWh/doba od północy do północy, COP 1,84.

 

Wykresy Taurona przeciętnie w ciągu godziny 0,3 kWh to zużycie domowe, większość to PC

 

- Niedziela - - - Poniedziałek

17-01-2021r. - 18-01-2021r.

- Tauron_17-01-2021.jpg - - - - Tauron_18-01-2021.jpg

 

izolacja domu swoje robi, po wygrzaniu domu +22*C od 7 do 21 godz., w ciągu nocy +21*C daje przerwy w grzaniu. Fakt że krzywą pogodową mam dobraną pod utrzymanie temp. 22*C - to po części wymusza przerwy w grzaniu nocą. Wyższa temp. wody w CO powoduje przekroczenie zadanych +21*C.

Zarazem gdy patrzę na wykres to przerwy w grzaniu wydają się niekorzystne, przy rozruchu na mrozie widać że PC korzysta z grzałki i zużycie przekracza 5 kW, gdy przy samym kompresorze nie przekracza 3,5 kW.

 

W poprzednich dniach bez grzałek sam kompresor zużywał połowę prądu co teraz z grzałką - czas na powrót wyłączyć grzałkę.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli już wiesz, że starczy Ci pompa nisko temperaturowa. I że grzejniki masz wystarczająco przewymiarowane.

 

Przejrzałem wynik z linka, o ile już tam ktoś nie grzebał i nie pozmieniał danych wejściowych - kilka pytań, w których mogłeś popełnić błąd mający wpływ na wynik końcowy - wyszedł dom 10,2 kW:

 

1) faktycznie masz 2 pełne piętra i gabaryt 12x12 m ? - piwnica pod całym domem, czy częściowe podpiwniczenie ? Garaż w bryle oznacza że jest w tych 12x12 m, jeśli jest w piwnicy lub przylepiony do domu z boku, to go pomiń (możesz na ścianie działowej od garażu dokleić 5 cm styropianu grafitowego).

 

2) ściany z piaskowca ? naprawdę ? piaskowiec to kamień, do tego raczej mało twardy by stosować go na ściany konstrukcyjne (przynajmniej takie mam skojarzenie - budowlańcem nie jestem); 12 cm wełny na ścianie z jaką lambda? grubość ściany podajesz bez wełny, bo dość grubo wychodzi te 52 cm;

 

3) może masz 16 okien, ale czy na pewno są wszystkie w wymiarze 140x180 cm ? Kalkulator przyjmuje właśnie okna 140x180 cm, poprawnie należy policzyć ile m2 masz okien i podzielić wynik przez 2,52 (2.52 m2 wychodzi z jednego okna 1,4x1,8 m) i dopiero ten wynik wpisać do CW. Ile lat mają te okna? Jeśli były wymieniane 15-20 lat temu, to powinieneś wybrać kilkuletnie z szybą zespoloną (pomijam czy to PCV czy drewniane), te starsze miały U=1,6 lub 1,4. Dopiero od może 10 lat są z U=1,0 lub 1,1. Drzwi balkonowe 6 szt. jak je podajesz to nie liczysz ich przy oknach (albo/albo - nie dubluj - bo pogarszają wynik izolacji). Do tego podałeś 1 duże przeszklenie - ponownie nie dubluj go z oknem, bądź drzwiami balkonowymi (kalkulator liczy przeszklenie jako powierzchnię 2,5x3 m - zweryfikuj czy faktycznie takie duże masz); chyba że to Oranżeria - to trzeba się zastanowić czy jest w domu, czy poza domem i połączona tylko drzwiami balkonowymi;

 

4) na dachu 30 cm wełny to już dobra izolacja; jak piwnica jest pod całym domem i nieogrzewana - to jeśli jest wystarczająco wysoka to możesz nalepić na sufit styropian grafitowy 5 cm - to poprawi/ograniczy ucieczkę ciepła z przestrzeni ogrzewanej.

 

 

1. Tak dwa pełne piętra , pod nimi piwnica z garażem w bryle budynku ten sam metraż .

 

2.Dom jest z półtora pustaka zuzlobetobowego 42cm , a piwnica i fundament postawiony z kamienia tak jak dawniej robiono grubość ponad 50cm . Ocieplenie pustak wełna 0,036 , a piwnica grafit 0,031 z tym , ze wkoło domu jest opaska betonowa i piwnica tak jakby ocieplona z zewnątrz do połowy do tej opaski bo na niej już kostka .

 

3. Okien mam tyle , 3 balkony z różnych pomieszczeń także drzwi również tyle samo . I przeszklenie duże czyli okno fix .

 

4.Mam w planie dać na strop piwnicy 5cm eps grafit lub xps , garaż już ocieplilem strop .

 

Ale te leciwe okna wymieniane 10-20 lat + ich słaby montaż , dom ma tez 3 kratki schodowe piwnica , parter/piętro i strych . Tego w kalkulatorze nie ma . Boje się czy wynik 11kw nie jest przekłamany i awaryjnie myśleć o tcap 12kw bo kierunek w pompy typu 16/19kw to trochę bez sensu moim zdaniem duże i mało opłacalne ?

 

Może potrafi pan z danych spalania w kotle na eko obliczyć jaka moc potrzebuje aktualnie przy 0 stopni na zewnątrz ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W sobotę uruchomiłem bezpiecznik od grzałki (zezwoliłem PC na jej użycie).

 

I tak niedziela -10*C - wytworzone ciepło 102 kWh, zużyty prąd 58,6 kWh, COP 1,74.

 

Poniedziałek rano -18,6*C, o 16 godz. jeszcze -10*C, temp. powoli rosła dochodząc na noc do -4*C:

wytworzone ciepło 112 kWh, zużyty prąd 60,9 kWh/doba od północy do północy, COP 1,84.

 

Wykresy Taurona przeciętnie w ciągu godziny 0,3 kWh to zużycie domowe, większość to PC

 

- Niedziela - - - Poniedziałek

17-01-2021r. - 18-01-2021r.

- [ATTACH=CONFIG]452192[/ATTACH] - - - - [ATTACH=CONFIG]452193[/ATTACH]

 

izolacja domu swoje robi, po wygrzaniu domu +22*C od 7 do 21 godz., w ciągu nocy +21*C daje przerwy w grzaniu. Fakt że krzywą pogodową mam dobraną pod utrzymanie temp. 22*C - to po części wymusza przerwy w grzaniu nocą. Wyższa temp. wody w CO powoduje przekroczenie zadanych +21*C.

Zarazem gdy patrzę na wykres to przerwy w grzaniu wydają się niekorzystne, przy rozruchu na mrozie widać że PC korzysta z grzałki i zużycie przekracza 5 kW, gdy przy samym kompresorze nie przekracza 3,5 kW.

 

W poprzednich dniach bez grzałek sam kompresor zużywał połowę prądu co teraz z grzałką - czas na powrót wyłączyć grzałkę.

 

Jak wyciągasz bezpiecznik od grzałki pokazuje Ci jakiś błąd na pompie (wyświetlaczu)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wyciągasz bezpiecznik od grzałki pokazuje Ci jakiś błąd na pompie (wyświetlaczu)?

 

Nie wyciągam bezpiecznika, za ścianą mam nową tablicę rozdzielczą z bezpiecznikami automatycznymi - przełączam jak włącznik od światła :D

Nie - PC błędów nie wykazuje. Jedno co, że wskazania zużycia prądu przy wyłączonym bezpieczniku się mocno mijają z prawdziwym poborem prądu.

PC w swoim sterowniku liczy używanie grzałki np. podczas odszraniania - a fizycznie grzałka prądu nie pobiera bo ma odcięte zasilanie.

 

Program93

 

1) Jak garaż jest w nieogrzewanej piwnicy - to nie zabiera miejsca z przestrzeni ogrzewanej - pomiń go - nie jest w bryle budynku (nie ten tok myślenia).

 

2) czyli ściana 42 cm (liczy się ściana strefy ogrzewanej) + 12 cm wełny. Wg kalkulatora Termoorganika wychodzi około U=0,24 ściany (mają tylko styropian Lambda 0,038 najbliżej Twoich L=0,036).

zuzlobeton.jpg

 

U ściany nie takie złe, u siebie mam U=0,29, ale z kolei u Ciebie przy dwóch piętrach powierzchnia dokłada strat. Przykładowo U wg nowej normy na rok 2021 powinno być poniżej U<0,2.

 

3) OK. Skoro masz tyle drzwi i przeszklenie, to tego już nie liczysz do powierzchni okien. Policz powierzchnię okien jaką masz w metrach kwadratowych i podziel to przez 2,52. Ten wynik zaokrąglasz do pełnej wartości (możesz w górę) i to jest liczba okien do podania w kalkulatorze CW.

Ważna jest jeszcze izolacja we wnękach przy oknach, jak będzie zbyt cienka - to tu mogą powstać mostki termiczne, co wygeneruje dodatkowe straty ciepła.

Balkony też stanowią mostki termiczne, gdy jest to płyta betonowa wysunięta poza bryłę domu, a nawet gdy są utopione (wnęki) to też trudno to skutecznie ocieplić.

 

Jeśli klatka schodowa jest w bryle budynku i zamknięta taką samą izolacją jak reszta domu, to nie powinna mieć dużego wpływu na wynik. Dobrze uszczelnić drzwi do piwnicy i na strych, to powinno być dobrze.

 

Profesjonalne OZC uwzględnia dokładniej te różnice.

Przy kalkulatorze CW najważniejsze są przegrody zewnętrzne, oddzielające przestrzeń ogrzewaną od nieogrzewanej.

 

Akurat w przelicznie wartości opałowej węgla czy groszku się nie bawiłem, tego nie policzę.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok , jakbym nie liczył wychodzą okolice 12 kw przy -20 stopni , a średnia moc zimowa 5-6kw .

W takim wypadku na przykładzie pompy tcap lepiej brać model 9kw niż 12kw ?

Bać się tych grzałek przy mrozach ? W planie FV , ale to kwestia lat.

Jeżeli na 100 % jesteś pewny tych wyliczeń to 9 kW TCap będzie odpowiedni

bo; 9 kW + 3 kW grzałek = 12 kW

TCap daje 9 kW tak dla zasilania 35 C jak i 45 C - strona 59

https://www.panasonicproclub.com/uploads/PL/distributors/Aquarea/Autodiagnostyka_Aquarea_H_v_10_net.pdf

 

Pytanie ;

te 12 kW liczone jest dla jakiej temperatury wewnętrznej ;

.......23 C czy 20 C????

 

Wg; https://www.panasonicproclub.com/PL_pl/marketing/catalogues-professional/

dla 9 kW TCap /1f - grzałka jest 6 kW

dla 9 kW TCap/ 3 f - grzałka jest 9 kW

Edytowane przez Andrzej5101
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do PV to przed chwilą czytałem, że mimo że nie ma obecnie programu Mój Prąd - to nadal można otrzymać 5'000 zł do PV - pod warunkiem że jest dodatkiem do wymiany kopciucha na nowoczesne źródło ogrzewania (np. Pompę Ciepła).

 

źródło globenergia.pl - https://globenergia.pl/5000-zl-na-fotowoltaike-nie-tylko-w-programie-moj-prad/

 

Na ile rozumiem regulamin, to możesz złożyć wniosek na dotację do PC i PV i masz do trzech lat na wykonanie przedsięwzięcia. To możesz PC teraz wymienić ze złomowaniem kopciucha i trzy lata na zebranie kasy i montaż PV.

 

U siebie miałem wybór nieco łatwiejszy, bo OZC 7,3 kW i do wyboru PC 6 lub 8 kW.

 

U Ciebie OZC jednak wychodzi bliżej 11-12 kW - to bezpieczniej byłoby przy 12 kW PC się trzymać. Chyba czytałem w którymś temacie, że T-Cap 9 i 12 kW są na tych samych podzespołach, tylko programowo jest obniżona moc.

 

U Ciebie będzie to wyglądało mniej więcej tak:

 

splity-2019-11.5.jpg

 

zakładając OZC 11,5 kW, to T-Cap 9 kW na samym kompresorze ogrzeje dom do -12*C. Lepiej jakby pociągnął do -15/-16*C i dopiero potem dodał grzałki. Jeśli jesteś w stanie kupić 12 kW (różnica w cenie nie jest drastyczna) - to bezpieczniej byłoby celować w PC 12 kW.

A jeśli 9 kW to lepiej by grzałka miała więcej niż 3 kW. Bo T-Cap 9 kW grzejąc wodę do 50-55*C może osiągnąć do 8,5 kW + 3 kW grzałka to już jest na granicy Twojego zapotrzebowania przy -20*C. Gdyby przyszła bańka atmosferyczna, że 5 dni by potrzymało -25*C to możesz mieć kłopot z utrzymaniem temp. w domu. Chyba że z góry zgadzasz się, że w razie W gdyby przydzwonił taki mróz to w 2 lub 4 pomieszczeniach wspomożesz się farelką.

 

Samych grzałek nie trzeba się bać, bo tych najniższych temp. jest stosunkowo mało - może ze 5 dni za całą zimę się uzbiera.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdyby przyszła bańka atmosferyczna, że 5 dni by potrzymało -25*C to możesz mieć kłopot z utrzymaniem temp. w domu.

Chyba że z góry zgadzasz się, że w razie W gdyby przydzwonił taki mróz to w 2 lub 4 pomieszczeniach wspomożesz się farelką.

 

Samych grzałek nie trzeba się bać, bo tych najniższych temp. jest stosunkowo mało - może ze 5 dni za całą zimę się uzbiera.

Również nic się nie stanie jak przez 5 dni temperatura wewnątrz budynku zmniejszy się o 1 czy 2 stopnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Również nic się nie stanie jak przez 5 dni temperatura wewnątrz budynku zmniejszy się o 1 czy 2 stopnie.

 

Dokładnie bo odczucie komfortu raczej się nie zmienia i pomimo ze w domu jest mniej ciepło wcale się tego nie odczuwa może za sprawą obniżonej wilgotności wewnątrz i zewnątrz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyjęte 21-22 stopnie , kurde duża ta grzałka przy 3f 9kw mocy ? Sam nie wiem obliczenia są jakie są ten wykres obrazuje spadek przy -12 już , a pisali , ze grzałki załączają się u niektórych przy -18 -20 . Ciężki wybór skoro 9 ,a 12kw to ta sama pompa to może będzie potrafiła z ta sama niska mocą modułowa co słabszy model i nie będzie taktowania ? Średnie zapotrzebowanie budynku 5-6kw.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest tutaj ktoś oprócz mnie z woj. podlaskiego? U mnie było w nocy -24 a w dzień -20 na wysokości 2 metrów przez 2 dni. W niektórych regionach -28. Niby krótki epizodzik temperaturowy, ale już mi przychodzą informacje, że niektórym u nas klękły pompy ciepła przy takich temperaturach. Nawet grzałki wspomagające się nie włączyły, bo chyba pompa całkiem zrobiła sobie OFF. Niestety szczegółów nie znam, jakie pompy, itd. Takie infa dość szybko się rozchodzą. Ludzie ratowali się farelkami. Możliwe takie sytuacje? Pomijam tutaj Panasonica t-cap, bo to chyba jedyna pompa, która dalej pracuje przy ekstremalnie niskich temperaraturach.

 

https://photos.app.goo.gl/ydyeFzjNGSLVcoKJA

 

Jak już kiedyś będę decydował się na pompę to chyba coraz bardziej do mnie przemawia gruntowa. Niby trochę drożej wychodzi, ale ma się constans non-stop te 7 stopni na plusie bez względu jaka temp. jest na powierzchni. Ten nasz region podlaski taki trochę "dziwny" temperaturowo, zwłaszcza suwalszczyzna. Niby do Suwałk mam 70 km, ale to prawie rzut beretem.

Edytowane przez emigrus
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyjęte 21-22 stopnie , kurde duża ta grzałka przy 3f 9kw mocy ?

Średnie zapotrzebowanie budynku 5-6kw.

Zrób profesjonalne OZC za parę stówek,

Do ok; -12 C moc pompy 9 kW będzie większa od mocy cieplnej budynku,

Przy temperaturze zewnętrznej 0C, moc cieplna budynku to ok; 6 kW

Za chwilę dojdziesz do wniosku, że należy zakupić klimatyzator do pomieszczeń od południa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do emigrus

 

Dwa miesiące temu rozmawiałem z kolegą i jak wyszło że właśnie założyłem pompę ciepła - to pytał czy mi PC w zimę będzie grzała?

Bo jego znajomy sprowadził sobie PC z Anglii (firmy nie znam) i wszystko było OK puki nie przyszła zima, dopiero jak PC przestała mu grzać to sprawdzał dane techniczne zamontowanej PC - okazało się że to jakiś model przewidziany do pracy w dodatnich temperaturach.

Teraz nie pamiętam czy poniżej zera czy przy -6*C pompa się wyłączyła OFF.

 

Tak więc różne "kwiatki" na rynku można spotkać. Należy być świadomym i nie polegać ślepo na "fachowcach" od sprzedaży.

 

Dużo zależy od wielkości domu i zastosowanego ocieplenia. A co za tym idzie ilości potrzebnego ciepła które do domu trzeba dostarczyć oraz zim jakie w danym regionie się spotyka. Trzeba policzyć OZC budynku i do niego dobrać moc PC. Przy dużej części PC jest informacja że pracują do -25*C, prawdopodobnie przy niższej temp. nadal powinny pracować, ale COP może być zbliżony do COP=1.

 

W regionie gdzie trafiają się takie zimy, nieporozumieniem wydaje mi się stosowanie PC z grzałką 3 kW. Gdyby kompresor zamarzł, to co ta grzałka ma ogrzać? Te 3 kW może co najwyżej wspomóc PC podczas odszraniania.

 

U mnie dom ocieplony, OZC wyszło 7,3 kW dla zimy -20*C, PC kupiłem nieco słabsze 6 kW, ale w hydroboksie (split) mam grzałkę 9 kW.

 

splity-30-Alth3.jpg

 

Patrząc na wykres przy -30*C mój dom będzie potrzebował 9,5KW na ogrzanie do +21*C w domu. Mój kompresor powinien przy -23*C dostarczyć jeszcze 4,5 kW. Nawet gdyby kompresor odmówił pracy to grzałka dostarczy 9 kW. Do tego mam dwa grzejniki płytowe elektryczne, to awaryjnie można PC wspomóc.

 

U Twoich sąsiadów mogły być PC dobrane na oko - bez obliczeń OZC. Może PC grzały ale zabrakło im mocy i temp. w domach zaczęła spadać poniżej 20*C. Jest to gdybanie, bo nie wiadomo co tam zaszło. Mogło też tyle śniegu czy lodu się zebrać, że zablokowało wentylator. Nie każda PC nadaje się do ekstremalnych zim. Np. jest tacka pod wymiennikiem a bez dodatkowej grzałki - to może szybko lodem zarosnąć.

 

W regionie suwalszczyzny, gdzie często są niskie temp. zimą - to faktycznie PC gruntowa może być lepszym wyborem. Jak poziom przemarzania to 1,2 metra, to wymiennik poziomy pewnie ze 2 metry głęboko trzeba by wkopać, by utrzymać przyzwoitą temp. DZ.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...