Program93 21.03.2021 22:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2021 To dobra wiadomość . Grzejniki mam aluminiowe 25 żeberek na pomieszczenie niezależnie 10m2 czy 25m2 wiec pozostawieniu głowic odpowiada żeby nie przegrzewać pomieszczeń, ale sterowanie pogodowe tez ustawić jako dodatkową oszczędność ? Bufor standardowy do tej pompy 9/12kw to celować w minimalny zład czy trochę większa pojemność da to jakąś korzyść ? Również w takiej sytuacji z termostatami jak działa układ na sprawność i działanie pompy , sytuacja zamknięcia wszystkich głowic lub pozostawienie np.drabinki łazienkowej odkręconej ewentualnie jakiś pomieszczeń z grzejnikami dla stałego przepływu czy to już bez znaczenia ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
emigrus 21.03.2021 22:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2021 (edytowane) Jeden, dwa grzejniki nie powinny mieć głowic, bo jak wszystkie się pozymkają to zrobi się problem. Pompka z autoadaptacją dla obiegu grzejnikowego. Bufor 50-100 litrów, chyba większego nie trzeba. Chyba zależy jak dużą masz instalację grzejnikową. Dom dobrze ocieplony? Tej zimy była okazja się przekonać, czy przy -15, -20 stopniach mrozu i 40-45 stopniach na grzejnikach byś miał ciepło w domu. Jak nie to bym nie dotykał się pompy, bo zbankrutujesz. Aluminiowe grzejniki są wysokotemperaturowe, one nie nadają się do pompy ciepła. Także mam aluminiowe grzejniki, ale żadne nie są przewymiarowane. Pewnie kiedyś czeka mnie wymiana na Purmo C33... :/ Edytowane 21 Marca 2021 przez emigrus Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Program93 21.03.2021 23:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2021 45 stopni wystarczyło przy -20 dom ocieplony , zapotrzebowanie 11kw przy -20 . Co do pompy 9kw lub 12kw czekam co doradzi firma z którą mam na dniach rozmawiać o T-capie . Jeszcze sprawa czy szeregowo nie wpiąć baniak zamiast jako sprzęgło na zasilaniu . Przy buforze na powrocie przy defroscie chyba szumów nie będzie na głowicach ? Ja tez mam problem z nastawami wstępnymi nie potrafię tego zrozumieć każdy zawór ma skale 1-15 (10-150l/h) , a do tego ustawienie krzywej grzewczej . Jak to obliczyć jak wszystko ustawic . Do tej pory nie spotkałem firmy instalatorskiej , która by potrafiła odpowiedzieć . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
codix 22.03.2021 04:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2021 45 stopni wystarczyło przy -20 dom ocieplony , zapotrzebowanie 11kw przy -20 . Co do pompy 9kw lub 12kw czekam co doradzi firma z którą mam na dniach rozmawiać o T-capie . Jeszcze sprawa czy szeregowo nie wpiąć baniak zamiast jako sprzęgło na zasilaniu . Przy buforze na powrocie przy defroscie chyba szumów nie będzie na głowicach ? Ja tez mam problem z nastawami wstępnymi nie potrafię tego zrozumieć każdy zawór ma skale 1-15 (10-150l/h) , a do tego ustawienie krzywej grzewczej . Jak to obliczyć jak wszystko ustawic . Do tej pory nie spotkałem firmy instalatorskiej , która by potrafiła odpowiedzieć . Jak wepniesz szeregowo to tak jakby go nie bylo zwiekszysz tylko zlad wody ,wszelkie szumy pozostaną,a jak Ci sie termostaty zamkna na wiekszosci grzejnikow to szumy tylko wzrosna az Ci wywali blad przeplywu. Po co Cie te nastawy wstepne interesuja ustawiasz to tak zeby zawory grzejnikowe mialy jak najwiekszy przeplyw czyli byly otwarte na maksa orzeciez glowica bedzie Ci regulowala przeplyw od 0do max. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 22.03.2021 10:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2021 Jak dobrze dobierze krzywą grzewczą i moc grzejnika do pomieszczenia. To nie ma powodu by zawory się pozamykały.Może termostat przydławić przepływ, ale nie ma powodu by całkowicie obieg zamknąć. Jeśli termostat zamknie obieg - to znaczy że temp. wody jest za wysoka i za mocny grzejnik na dane pomieszczenie.Przy wyższych temperaturach na dworze PC zmniejsza temp. i przepływ wody. To samo z siebie redukuje ryzyko przegrzewania pomieszczeń. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Program93 22.03.2021 11:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2021 Zawory z nastawami wstępnymi były po to , żeby pomieszczenia nagrzewały się równomiernie przy dużej instalacji równo przepływała woda przez mały grzejnik blisko jak i wielki daleko . Czytając forum zwiększyłem grzejniki w pomieszczeniach (może złe zrobiłem ) wcześniej żeberko na m2 , a teraz pokoj 10m2 wcześniej 10 żeberek teraz 25 itd. Wiec małe pomieszczenia nawet przy niskiej napewno się pozamykają , może i dobrze bo szum na głowicach przy pogodowce by był cały czas z racji ich otwarcia . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 22.03.2021 12:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2021 Jak już będziesz miał PC - to na początek popuść głowice i wyreguluj Krzywą Pogodową.KG to jest podstawa do oszczędnego grzania.Potem przydławisz głowice termostatyczne tam gdzie jeszcze będzie za ciepło w porównaniu z resztą domu.Przy PC - podstawą jest KG, a głowice termostatyczne jako dodatek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Program93 23.03.2021 20:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Marca 2021 Rozumiem , dzięki za uwagi . Chcę jeszcze o coś zapytać . Mówi się ,że np. grzejąc PC wystarczy niższy parametr niż przy kotle bo jest niska delta np. zadana 45 / powrót 40 i średnia na grzejniku jest większa jak przy 45/30 jak przy kotle delta 15-20 stopni . Wniosek z tego taki ,że jak teraz wystarczyło 45 stopni to można pompą zejść jeszcze niżej , ale to chyba inny przypadek niż bufor w instalacji ? Bo taka różnica będzie między pompa ,a zbiornikiem ,a moja pompa obiegowa i zawory na grzejnikach będą działały w taki sam sposób jak obecnie . Trochę kombinuje ,ale jeżeli wystarczy wywalić te zawory i założyć coś z większym przepływem lub całkowicie się ich pozbyć i wtedy zbiornik szeregowo to pompa obiegowa wbudowana w PC będzie wymuszała taką deltę na całym układzie co przełoży się na niższe parametry oraz oszczędności ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
vr5 24.03.2021 15:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2021 Rozumiem , dzięki za uwagi . Chcę jeszcze o coś zapytać . Mówi się ,że np. grzejąc PC wystarczy niższy parametr niż przy kotle bo jest niska delta np. zadana 45 / powrót 40 i średnia na grzejniku jest większa jak przy 45/30 jak przy kotle delta 15-20 stopni . Wniosek z tego taki ,że jak teraz wystarczyło 45 stopni to można pompą zejść jeszcze niżej , ale to chyba inny przypadek niż bufor w instalacji ? Bo taka różnica będzie między pompa ,a zbiornikiem ,a moja pompa obiegowa i zawory na grzejnikach będą działały w taki sam sposób jak obecnie . Trochę kombinuje ,ale jeżeli wystarczy wywalić te zawory i założyć coś z większym przepływem lub całkowicie się ich pozbyć i wtedy zbiornik szeregowo to pompa obiegowa wbudowana w PC będzie wymuszała taką deltę na całym układzie co przełoży się na niższe parametry oraz oszczędności ? Sam zobaczysz jak rozłożą się temperatury w poszczególnych pomieszczeniach. W razie czego trochę poprzestawiasz grzejniki by grzanie było równomiernie rozłożone. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Program93 24.03.2021 18:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2021 No przy buforze rownolegle będą takie same temperatury jak teraz . Bo pompa obiegowa będzie ta , która mam teraz , będzie chodziła na tym samym trybie auto , a zawory i głowice będą w tej samej pozycji co teraz jedynej zmieni się , ze woda zamiast z zaworu 4d od kotła będzie płynąc z bufora czyli 45 stopni przy -20.Na pewnym filmie expert wypowiadał się , ze przy PC z racji niskiej delty może okazać się , ze temperatura zasilania spadnie względem kotła (np. 40 zamiast 45 stopni ) właśnie poprzez deltę , ale to chyba typowo dla układu szeregowego i zdemontowaniu głowic ? Zapewne są to korzyści 10-20% przy niższej temperaturze szczytowej pracy układu dlatego chciałem to przemyśleć i zapytać jak to u was jest ktoś ma właśnie tak zrobione czy każdy przy grzejnikach bufor na zasilaniu ? Jest to początek prac dlatego warto za wczasu coś przerobić , a potem mieć korzyści .Pozdrawiam . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
codix 24.03.2021 19:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2021 No przy buforze rownolegle będą takie same temperatury jak teraz . Bo pompa obiegowa będzie ta , która mam teraz , będzie chodziła na tym samym trybie auto , a zawory i głowice będą w tej samej pozycji co teraz jedynej zmieni się , ze woda zamiast z zaworu 4d od kotła będzie płynąc z bufora czyli 45 stopni przy -20. Na pewnym filmie expert wypowiadał się , ze przy PC z racji niskiej delty może okazać się , ze temperatura zasilania spadnie względem kotła (np. 40 zamiast 45 stopni ) właśnie poprzez deltę , ale to chyba typowo dla układu szeregowego i zdemontowaniu głowic ? Zapewne są to korzyści 10-20% przy niższej temperaturze szczytowej pracy układu dlatego chciałem to przemyśleć i zapytać jak to u was jest ktoś ma właśnie tak zrobione czy każdy przy grzejnikach bufor na zasilaniu ? Jest to początek prac dlatego warto za wczasu coś przerobić , a potem mieć korzyści . Pozdrawiam . Mniejsza delta nie bierze się z niczego przy zachowaniu tego samego przepływu poprostu zmaleje moc przekazywana do grzejników i będziesz miał za zimno. W myśl wzoru 1,16x60xprzepływ x delta=moc I teraz jak przy delcie 10st szło Ci na dom 10kw to jak zmniejszysz delte na 5st to na chatę będzie szło tylko 5kw żeby zachować tą samą moc będziesz musiał zwiększyć dwukrotnie przepływ co przy grzejnikach jest cięzkie do osiągnięcia ze względów np.szumów ale nie tylko np.ze względu takiego że będzie ci rosła nadmiernie temperatura powrotu . Woda nie jest głupia i im ciężej ma tym bardziej ekonomicznej drogi szuka Więc nagle zasówa ci w większości przez najbliższe grzejniki i musisz je dławic dodatkowo przez co znowu wzrosną szumy no i szczególnie z dłuzszymi grzejnikami są problemy przy durzych przepływach i jesli grzejnik nie jest podłączony krzyżowo bo woda wpada zasilaniem u góry i nie rozchodzi się po człym grzejniku tylko praktycznie odrazu ciśnie do wylotu efekt taki że na grzejnik wpada 36st wypada 34st a sam grzejnik ma 30st. Jak ktoś ma same grzejniki to i tak w 99% kończy się buforem równolegle sam defrost powoduje max przepływ rzędu np.32l/min albo wiecej i wtedy na grzejnikach może szumieć jak cholera. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Program93 24.03.2021 20:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2021 Ojj czyli jednak tak pięknie nie będzie .Czy ktoś zdroworozsądkowo doradzi czy warto zakładać w moim przypadku PC przy grzejnikach aluminiowych i instalacji miedzianej piony fi18 dojścia grzejniki fi15 ? Oto moje wyliczenia :https://cieplo.app/wynik/dcpaGroszek się pokrywa , ale mam kocioł 30kw działa na małej sprawności z racji mocy wiec może koszta przy PC będą mniejsze od kalkulowanych . FV narazie brak . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
vr5 24.03.2021 20:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2021 Ojj czyli jednak tak pięknie nie będzie . Czy ktoś zdroworozsądkowo doradzi czy warto zakładać w moim przypadku PC przy grzejnikach aluminiowych i instalacji miedzianej piony fi18 dojścia grzejniki fi15 ? Oto moje wyliczenia : https://cieplo.app/wynik/dcpa Groszek się pokrywa , ale mam kocioł 30kw działa na małej sprawności z racji mocy wiec może koszta przy PC będą mniejsze od kalkulowanych . FV narazie brak . Mam same grzejniki (aluminiowe) głównie Alice 500. Dom około 130 m2 - ponad 200 grzejników. Przepływ około 1000 litrów na godzinę, delta do 5 st.C. Na zasilaniu przy -8 st.C miałem ustawione 37 st.C. Pompa pracowała z mocą do 5 kW. Żadnych szumów. Nie martw się na zapas. Pozdrawiam! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
codix 24.03.2021 21:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2021 Mam same grzejniki (aluminiowe) głównie Alice 500. Dom około 130 m2 - ponad 200 grzejników. Przepływ około 1000 litrów na godzinę, delta do 5 st.C. Na zasilaniu przy -8 st.C miałem ustawione 37 st.C. Pompa pracowała z mocą do 5 kW. Żadnych szumów. Nie martw się na zapas. Pozdrawiam! No jak się ma dużą ilość grzejników to może się rozejdzie po kościach . U mnie przy 50% podlogi i 50% grzejników (4szt.) do 18l/min jest ok powyżej szumi a defrost jest na 32l/min nie mam bufora i nieraz jak jakiś gorszy dzień sięma potrafi w nocy przy defroście przebudzić.A raczej mocno spię. Także niewiadomo co tam u kogoś może być Ty masz 6kw ja 7kw a kolega będzie montował najpewniej 12kw tcap z tego co kojarzę więc i przepływy z automatu większe Tak z ciekawości jaki w Daikinie masz przepływ podczas defrostu?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
vr5 25.03.2021 08:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2021 @codix W hydroboksie w Daikinie jest jedna pompa obiegowa i ona chodzi cały czas ze stałą prędkością, wiec przepływ jest taki sam jak w czasie gdy grzeje. Mam bufor na powrocie 100 litrów przerobiony z bojlera (nowego, nigdy przedtem nie używanego) co powoduje, że temperatura na zasilaniu spada jedynie nieznacznie tz do wartości o około 1 stopień niższej w stosunku do tej która była na powrocie przed defrostem. Sam proces defrostu jest dość skomplikowany, bo niezależnie od tego że pompa obiegowa chodzi w jedną stronę cały czas to wentylator raz się zatrzymuje później włącza a parownik na dworze potrafi w pewnym momencie dosłownie parować. Pozdrawiam! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 25.03.2021 13:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2021 (edytowane) U mnie w Daikinie podczas defrostu waha się przepływ w zakresie 28 do 29,5 L/min.32 L/min. przepływ uzyskiwał, gdy otwarłem krótki przepływ przez bufor 100 L. Normalnie bufor mam za pomocą zaworów kulowych uruchomiony szeregowo i całość pracuje tylko na obiegówce z Althermy. Najwęższe rurki to miedziane 1 cal na połączeniu PC do starej instalacji.Stara instalacja grawitacyjna - to rurki stalowe 2 cale do rozwidlenia, dalej 1 i 1/4 cala, które zwężają się do 1 cala za grzejnikami na parterze. Gałązki do grzejników 1/2 cala. Co ważne to są przekroje wewnętrzne rur stalowych. Przy grzejnikach stalowych płytowych na piętrze nie słyszę przepływu wody.Rodzice na początku narzekali, że na parterze w nocy słychać przepływ.Bez dodatkowych nieprzyjemnych efektów dźwiękowych na zaworach. Przy chyba 7 grzejnikach mam termostaty a przy reszcie zaworki manualne. Z całości (13 grzejników te mniejsze 30x100cm, a największy 600x2000 cm C22) tylko 4 grzejniki na piętrze mam skryzowane, bo przy dobrze ocieplonym dachu i słabo zaizolowanych podłogach na gruncie - było na piętrze za ciepło, gdy jednocześnie parter miał o 1,5*C niższą temp. Edytowane 25 Marca 2021 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
codix 25.03.2021 14:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2021 Czyli jak widać Daikin teżź już poszedł w kierunku modulowanych obrotów obiegówki.Marco36 a podczas grzania cwu jaki masz przeplyw u mnie w panasie ok.13l/min Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Marco36 25.03.2021 17:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2021 (edytowane) Przepływy są zależne od zapotrzebowania domu na ciepło.Widywałem przepływy - 7 - 11 - 13 - 15 - 17 - 22 L/min. podczas grzania CO. Na CWU to nie wiem jaki przepływ, nie byłem przy PC podczas grzania CWU.Bojler mam Joule 200L z wężownicą 2,5 m2 - to myślę, że powinno być przyzwoicie. Edytowane 25 Marca 2021 przez Marco36 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
vr5 25.03.2021 18:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2021 Jako że temat dotyczy PC, grzejników i zużycia energii, a mam jedno i drugie to w związku z tym, że mam starszego typu hydroboks który nie podaje "na gotowo" wszystkich tych danych o których piszecie to w ubiegłym miesiącu podłączyłem ciepłomierz który podaje w kWh (nie w MJ) wytworzoną energię, do tego przepływ, temperaturę na zasilaniu oraz na powrocie. Od 19.02.2021 r. PC wyprodukowała 2112 kWh razem na c.o. i c.w.u. Ciepłomierz jest jak się należy z homologacją do stycznia 2026 roku. Jak się ociepli na dworze to wszystko przebuduję - dołożę drugi ciepłomierz (bez homologacji) w obwód c.w.u. oraz podlicznik prądu z możliwością odczytu mocy chwilowej.Nie będzie to to samo co nowoczesny hydroboks, ale zawsze coś... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
codix 25.03.2021 19:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2021 Jako że temat dotyczy PC, grzejników i zużycia energii, a mam jedno i drugie to w związku z tym, że mam starszego typu hydroboks który nie podaje "na gotowo" wszystkich tych danych o których piszecie to w ubiegłym miesiącu podłączyłem ciepłomierz który podaje w kWh (nie w MJ) wytworzoną energię, do tego przepływ, temperaturę na zasilaniu oraz na powrocie. Od 19.02.2021 r. PC wyprodukowała 2112 kWh razem na c.o. i c.w.u. Ciepłomierz jest jak się należy z homologacją do stycznia 2026 roku. Jak się ociepli na dworze to wszystko przebuduję - dołożę drugi ciepłomierz (bez homologacji) w obwód c.w.u. oraz podlicznik prądu z możliwością odczytu mocy chwilowej. Nie będzie to to samo co nowoczesny hydroboks, ale zawsze coś... Tylko pamietaj żeby utrzymywać delte powyżej 3K zobacz sobie na ciepłomierzu ile Twój ma minimalna delte ale przeważnie jest to 3K bo jak bedziesz miał niższa to nie będzie Ci zliczał (podobno).tylko nowe Apatory elf2 mają pomiar od małej delty bodajrze 0,2K. No i powinienes jeszcze odjąć od ogólnego stanu wyprodukowanej energi ,enrgię pobraną na defrost (o ile Ci nie dolicza energi podczas defrostu ale raczej niepowinien) U mnie przy pompie 7kw na taki defrost jest zabierane z c.o z wyprodukowanej ok.0,25kwh Oczywiście o ciepłomierz z odpowiednim przepływem nominalnym zadbałęś pewnie Podlicznik jeśli masz możliwośc sprawdzić według licznika energetyki albo jakiegoś urządzenia które ciągnie napewno ok.1,5kw to tez najpierw sprawdz . Ja mam taki firmy Orno co nieżle oszukuje przy poborach rzedu 20W to prawie nic a im wiekszy pobór tym wiecej przy poborze 2kw to już pokazuje tylko z 1kw Mogę odsprzedać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.