Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

POMPA CIEPŁA i grzejniki-zużycie energii


bobrow

Recommended Posts

ja teraz mam komfort na tygodniu 4-7 i 14-22:00. eko pozostałe godziny, temperatura -1,2C. niby ma być bardziej ekonomicznie, ale też zauważam, że czasem jest mi za chłodno a czasem za ciepło. Tragedii nie ma, ale jednak.

 

Inna sprawa, że nie mam czujnika temperatury w domu - niby tak jest lepiej dla pracy pompy - w moim przypadku przez zdecydowaną większość czasu jest ok, więc tak zostało. Inna sprawa, że pompa nie reaguje na to, czy jest cały dzień słońce, czy jest deszczowo i wietrznie - a przy takiej samej temperaturze zewnętrznej w domu jednak jest inaczej. Mam starszy dom i niestety duży wiatr, pomimo że mam WM, powoduje, że mam chłodniej w domu. Najbardziej odczuwam w sypialni - mam ją nad nieogrzewanym garażem i w takie dni od razu temperatura w sypialni spada o 2C. W dodatku garaż jest od południa - od strony wietrznej. Poważnie się zastanawiam nad wymianą bramy i jakimś delikatnym ogrzewaniu w garażu, żeby utrzymać jakieś +10-12C.

 

ogólnie - rozważam dwie sprawy - grzanie 24/24, druga to czujnik w domu. Pierwsza powinna wyrównać komfort, druga - pompa powinna reagować na uzyski słoneczne lub na chłodniejsze, wietrzne dni. Garaż to już w sumie inna bajka. Zastanawiam się tylko, jak to może wpłynąć na zużycie prądu i pracę pompy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Mimo, że mam termostat, to w sumie i tak ze trzy razy w ciągu sezonu trzeba by korygować i krzywą pogodową i harmonogram.

Inne wartości ustawić na jesień i wiosnę, a inne na zimę.

 

Po skorygowaniu nastaw, parametry pasowały przez ostatni miesiąc i w domu temp. oscylowała w okolicy +21,5*C.

Ale od poniedziałku jest mocno wietrzyście i tak jak piszesz również u mnie temp. w domu stopniowo spadła dochodząc do +20,0*C / +20,5*C, a w sypialni rodziców na parterze poniżej +20*C (termometr 40 cm od ściany zewnętrznej).

Wczoraj przełączyłem sterowanie na sterowanie temp. wody i tak zostawię do wiosny.

 

Przy sterowaniu wodą - mogę na Madoce (firmowy termostat Daikina) w razie potrzeby z ręki podnieść lub obniżyć temp. wody - bez ubijania pracy kompresora.

 

Natomiast przy sterowaniu termostatem, dochodzi czasem do sytuacji, że termostat ubije pracę kompresora i nie pozwoli ruszyć PC puki temp. w domu nie opadnie o wartość nastawy pomniejszonej o wartość histerezy (która w Madoce wynosi aż +/- 1*C).

Przez to nawet gdy temp. w domu spadała to uczulałem rodziców by nie podnosili ręcznie temp. na termostacie. Gdyż powrót do niższej temp. czy to z ręki, czy wynikający z dobowego harmonogramu - groził zatrzymaniem kompresora i ogrzewania.

 

Już w poprzednie zimy prowadziłem tabelkę z temp. dworową, poborem prądu i produkcją ciepła - dało się zauważyć bezwładność budynku w trakcie wahań temp. Często można było zauważyć, że w dniu mroźnym, pobór prądu rósł, i utrzymywał się wyższy pobór prądu w dniu kolejnym po mrozie. Pobór nieadekwatny do temp. dworowej w jakiej pracowała PC w dniu pomiaru (bo mróz był wczoraj, a dzisiaj już jest cieplej). Być może wyrównanie temp. w murach zewnętrznych pochłaniało tą dodatkową energię w dniu kolejnym po tym mroźnym ?!?

 

 

Przy okazji w temacie energii:

w niedzielę temp. zewn. spadła wieczorem do (minus) -16,7*C / -16,9*C (Daikin 6 kW w domu z OZC=7,2 kW na j.zewn. pokazywał -14*C) przez około 3-4 godziny, przez resztę nocy do rana utrzymało się w okolicy -14*C / -14,7*C. Doszło w tym czasie 3 godziny pracy grzałki. Jeszcze nie zweryfikowałem ile konkretnie prądu pochłonęła grzałka.

 

Pobór prądu :

sobota podlicznik = 41,88 kWh/doba (temp. -4*C / -10*C)

 

niedziela 2022-12-18 (temp. -6*C / -17*C) na dom =57,75 kWh (kompresor podlicznik CO + CWU = 44,46 kWh), niedziela spędzona w domu to na dom mogło pójść 8,3 - 8,5 kWh/doba - możliwe, że grzałki pobrały ok. 5 kWh w sumarycznym czasie pracy 3 godz.

 

Poniedziałek poranek -14,5*C, o 10 godz. jeszcze -10*C by dojść popołudniem do ok. +0*C - pobór prądu dom =50,69 kWh (kompresor podlicznik CO+CWU =39,51 kWh), przeciętny pobór na dom 7,8 kWh/doba. Możliwe, że część z 3h pracy grzałek przypadła na poniedziałkowy poranek (po północy), z obliczeń wychodzi że grzałki w poniedziałek pobrały 3,38 kWh. (Chyba że jakiś ułamek z tego pobrał dom, jest dodatkowa zamrażarka, która nie wiem ile pobiera.)

 

wtorek podlicznik = 32,87 kWh/doba (temp. +1*C / -1*C)

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Bufor 200L powinien starczyć.

 

U siebie mam dwa bypasy, ale używam jednego tego na powrocie. No i bufor mam tylko 100L.

 

 

Czytam z zainteresowaniem.

Również mam odczucia (brakuje mi termometrów do zmierzenia), że za buforem woda chłodniejsza idzie na grzejniki i zastanawiam się nad bypassem.

Ale powstrzymuje mnie średnica rura zalecana do pracy bez bufora. U mnie wszystko w miedzi, raczej na cienkich rurkach a do samych grzejników doprowadzenie już na 16 mm.

Zastanawiam się czy jednak nie będzie szumów w instalacji i wypłukiwania miedzi.

Jakie masz przekroje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oto jest pytanie - co z oporami i przekrojami?

 

U mnie dali miedź 1 cal, a kolanka ze stali czarnej.

Bezsensowne mieszanie, przekładka stal-miedź-stal-miedź co może zwiększać korozję elektrolityczną.

A z drugiej strony podobno właśnie w kolankach następuje przyśpieszenie przepływu i wzrost oporów. To pod tym kątem może stalowe kolanka 90* bardziej się sprawdzą.

Te połączenia miedziane 1'' : PC - bufor i połączenie ze starą instalacją są najwęższym gardłem.

 

Stara instalacja grawitacyjna ma główną rurę (po podłączach do kotła) o przekroju 2 cali (zewn. ok. 63 mm), po rozdzieleniu jakieś 45 mm, które dalej zwężają się do 32 mm i dopiero przyłącza do grzejników 1/2 cala.

Tak to wygląda u mnie, hydraulikiem nie jestem.

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mimo, że mam termostat, to w sumie i tak ze trzy razy w ciągu sezonu trzeba by korygować i krzywą pogodową i harmonogram.

Inne wartości ustawić na jesień i wiosnę, a inne na zimę.

 

 

Widzę, że mamy tak samo. ustawienia z wiosny sprawdzają się wczesną jesienią, potem lekka korekta i w grudniu kolejna na "prawdziwą zimę", a na wiosnę znowu zmiana.

Zmniejszam różnicę między komfort i eko na 0,5C i poobserwuję chwilę. Sprawdzę też w styczniu przez jakiś czas stałą temperaturę 24/24.

Ze względu na wiatry, podbiłem dwa dni temu temperaturę o 0,3 - możliwe, że podbiję o kolejne 0,2-0,3C jak nadal będzie wiać.

jak by się takie ustawienia sprawdziły, to odpuszczę testy z czujnikiem temp w domu. Wygląda na to, że faktycznie "zdrowiej" pracuje pompa bez niego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie na buforze spadek 2 stopnie, niby nie dużo ale właściwie bardzo dużo. Jeśli puszczę na grzejniki te dwa stopnie więcej to dużo lepszy komfort termiczny w domu. Myślę na wiosnę przerobić instalację na tą ze schematu CNC. Dam przed buforem trójnik. Teoretycznie pompa ciepła będzie dalej obracać wodę w buforze ale jej część zabierze pompka na dom. Przepływ na pompie byłby zachowany a woda na dom miałaby wartość wychodzącą z pompy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja teraz mam komfort na tygodniu 4-7 i 14-22:00.... Poważnie się zastanawiam nad wymianą bramy i jakimś delikatnym ogrzewaniu w garażu, żeby utrzymać jakieś +10-12C.

 

ogólnie - rozważam dwie sprawy - grzanie 24/24, druga to czujnik w domu. Pierwsza powinna wyrównać komfort, druga - pompa powinna reagować na uzyski słoneczne lub na chłodniejsze, wietrzne dni. Garaż to już w sumie inna bajka. Zastanawiam się tylko, jak to może wpłynąć na zużycie prądu i pracę pompy.

 

Możliwe, że pobór prądu niewiele wzrośnie przy dogrzewaniu garażu do tych +10*C.

Dlatego że teraz ten garaż również grzejesz, ale przez ucieczkę ciepła przez ścianę i strop z sypialni do garażu.

Jednocześnie bez wymieniania grzejnika w sypialni powinna wzrosnąć temp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie na buforze spadek 2 stopnie, niby nie dużo ale właściwie bardzo dużo. Jeśli puszczę na grzejniki te dwa stopnie więcej to dużo lepszy komfort termiczny w domu. Myślę na wiosnę przerobić instalację na tą ze schematu CNC. Dam przed buforem trójnik. Teoretycznie pompa ciepła będzie dalej obracać wodę w buforze ale jej część zabierze pompka na dom. Przepływ na pompie byłby zachowany a woda na dom miałaby wartość wychodzącą z pompy.

 

Gdzie można znaleźć ten schemat z CNC ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie na buforze spadek 2 stopnie, niby nie dużo ale właściwie bardzo dużo. Jeśli puszczę na grzejniki te dwa stopnie więcej to dużo lepszy komfort termiczny w domu. Myślę na wiosnę przerobić instalację na tą ze schematu CNC. Dam przed buforem trójnik.

Jaką masz pompę?

Korzystnie - to bufor na powrocie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Korzystnie - to bufor na powrocie

 

Powtarzacie bufor na powrocie - jak jakąś mantrę.

Jedyny na razie sensowny argument za buforem na powrocie jaki widziałem na forum, to że będzie miał niższe straty postojowe. Bo płynie przez niego woda schłodzona w instalacji CO.

 

Tylko że jednocześnie celem bufora jest zwiększenie magazynu energii na potrzeby defrostów. Więc magazynując wodę o temp. o 5 lub 10*C niższej, jednocześnie ten bufor musiałby mieć większą pojemność, by zmagazynować taką samą ilość energii. Większa pojemność to większa powierzchnia ścian zewnętrznych. Więc pytanie czy to ma sens?!?

Bo gdy damy większy bufor, to mimo niższej temp. wody straty postojowe mogą się wyrównać, w porównaniu z mniejszym buforem na zasilaniu magazynującym cieplejszą wodę. Bufor i tak jest izolowany termicznie.

 

Jednocześnie, gdy w maszynowni obok bufora stoi bojler CWU, to gdy straty postojowe bufora ogrzeją maszynownię - to wpłyną pośrednio na obniżenie strat postojowych z bojlera CWU. Bo mniejsza różnica temperatur = to mniejsze straty postojowe.

 

Wobec powyższego moim zdaniem jednak bufor na zasilaniu wypada korzystniej.

A gdy jeszcze ktoś ma grzejnik w piwnicy, czy maszynowni - to w czym problem ?!?

Edytowane przez Marco36
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bufor ciepła na zasilaniu;

https://www.ogrzewnictwo.pl/artykuly/jak-wykonac-instalacje-c-o-z-pompa-ciepla

- wybieramy, gdy pompa ciepła nie ma grzałki elektrycznej,

- albo gdy chcemy wykorzystać nadwyżki energii (np. wyprodukowanej przez fotowoltaikę) i włączyć grzałkę do bufora,

- z buforem na zasilaniu najpierw trzeba bufor wygrzać,

- straty ciepła będą większe w buforze na zasilaniu z racji wyższych temperatur zasilających

Pompa ciepła z buforem na powrocie;

- od razu dostarcza ciepło na instalację,

- znacznie poprawia przebieg defrostu,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzeju zrobiłeś małe streszczenie dwóch układów to dla dobra sprawy mogłeś dodać trzecią wersję bardzo tutaj częstą czyli na zasilaniu ale równolegle tj jest w artykule. Mnie zaciekawiła wersja z tych schematów nr 2 . Musiałbym tylko dorobić trójnik na zasilaniu. Edytowane przez rrrrrrr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaką masz pompę?

Korzystnie - to bufor na powrocie

 

Mam T-Cap 9kW. Bufor 80l Wszędzie grzejniki. Instalacja miedź rozmiar od 28 stopniowany wg ilości grzejników. Do grzejnika rurka 15. Do ogrzania ok 180 m2. Pompa daje radę bez problemu. Tylko denerwuje mnie ta strata buforowa. Wynosi od 2 do nawet 4 stopni. Jaki ty proponujesz układ by to wyeliminować??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dane z PC za grudzień:

Wygenerowane: 2325kWh z czego:

CWU 236 / c.o. 2089

 

Pobór: 669 kWh z czego:

CWU 94 / c.o. 574

 

Podlicznik en.el. nabił ~725kWh, więc niecałe 8% różnicy.

PC 8kW, pow. 221m2, instalacja 90% grzejniki, bufor 126L podłączony w układzie 3T.

Edytowane przez lion
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OZC z ciepło właściwe 10,3kW tryb biwalentny z kotłem Gazowym 21kW - Daiken 8kW

 

zużycie za listopad to 675 KWh Co+Cwo z podlicznika

 

dane za grudzień ;

 

temp pomieszczeń 22-23C

OZC z ciepło właściwe 10,3kW tryb biwalentny z kotłem Gazowym 21kW - Daiken 8kW

 

zużycie za grudzień to 1032 kWh Co+Cwo z podlicznika

 

co ciekawe sterownik pompy pokazał 1031kWh Co i 57 kWh Cwo

Edytowane przez k1krzysztof
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie chcę zakładać kolejnego wątku.

Myślę ,że tutaj spokojnie mogę napisać. Sytuacja spowodowana jest min tym iż od 2023r cennik za energię idzie bardzo mocno w górę. I jeśli się nic nie zmieni w tej materii to w moim przypadku trzeba pomyśleć o używce PC monoblok On-Off. PC zasilała by tylko bufor CO 1000l. A z bufora przez zawór 3d na grzejniki np 40stC by starczyło. Monoblok zalałbym np glikolem. Obecnie w buforze mam ze 20-30l glikolu. Przy obecnym zużyciu prądu w g12w pod koniec 2023r przy ich nowych cenach rachunek oscylowałby na kwotę około 7-8tyszł z PV. Co jest mega zaporowym rozwiązaniem. Stąd pomysł na PC jakąś używkę nawet przewymiarowaną do bufora 1000l i myślę ,że byłoby oki. Kurde fajna była taryfa g12w do czasu mega podwyżek. Puki co w Tauronie jeszcze sami nie wiedzą jak będzie rozliczana kwh w g12w po przekroczeniu limitu a po narzuceniu sztywnej ceny przez URE. TZN Po ile będą sobie liczyć w I i II taryfie. Stąd niecierpliwie zacząłem rozglądać się za używaną PC monoblok .Masa ludzi przerabia klimatyzatory na PC ale dla mnie to tylko literatura do poczytania sobie. Na olx też można spotkać takie przeróbki do sprzedaży. Ale wiadomo każdy dom inny i przeróbka też rządzi się swoimi prawami. Dla tego chyba najrozsądniej byłoby zakupić prostego monobloka i jakoś to spiąć z moim buforem .Na pewno takie rozwiązanie będzie dużo tańsze w zużyciu energii elektrycznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...