Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam serdecznie,

 

Jestem w trakcie budowy, a w zasadzie dokończenia budowy domu, który był wybudowany do SSZ 20 lat temu. Z OZC wyszło mi zapotrzebowanie na poziomie 12kW, zamierzam grzać pompą ciepłą Panasonic aquarea t-cap 12kW, dom o powierzchni 300m2 (200 m2 ogrzewane (parter i Piętro) plus 100 m2 piwnicy nieogrzewanej), ogrzewanie podłogowe. Chciałem żeby podłogówkę rozłożyli mi co 10cm na całej powierzchni, żeby mieć zapas mocy i bardziej jednolitą temperaturę

 

Chciałem na parterze i piętrze podłogę drewnianą, wstępnie mam wybrane deski lite 16mm dąb z firmy Walczak, ale ostatnio nachodzą mnie niepokojące myśli czy będzie ciepło w domu. Wg. producenta podłogi, nie może ona przekroczyć 27oC, co wydaje mi się trochę mało w przypadku siarczystych mrozów. Czy ktoś jest mi w stanie udzielić porad jak podejść do tematu? Czy można to jakoś sensownie policzyć? Może wykonawca OZC byłby w stanie to obliczyć?

 

Tu są dane dotyczące parametrów cieplnych deski http://www.walczakparkiety.pl/files/6714/5998/1743/wlasciwosci-cieplne-materialow-podlogowych.pdf

 

 

Pozdrawiam serdecznie.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/245574-pod%C5%82og%C3%B3wka-lite-drewno-czy-b%C4%99dzie-ciep%C5%82o/
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 40
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Sugeruje projekt podłogówki bez tego nikt nie powie czy będzie ciepło.A to OZC to sam sobie robiłeś?np przy pomocy śmiesznej strony cieplowlasciwe? Edytowane przez Kondensat

 

Wg. producenta podłogi, nie może ona przekroczyć 27oC, co wydaje mi się trochę mało w przypadku siarczystych mrozów. Czy ktoś jest mi w stanie udzielić porad jak podejść do tematu?

 

Paaanie, a co oni mają pisać? Zabezpieczają się, że jak podłoga wstanie, to będzie wina przegrzania.

Gdybyś miał temp. desek 30 stopni, to w domu miałbyś - mniej więcej - tyle samo. Przecież one normalnie oddają ciepło. Musiałbyś je szczelnie przykryć, żeby one się przegrzały.

Kładź Pan te deski i się nie przejmuj :yes:

Edytowane przez lotpaj
http://www.kisan.pl/files/upload/instrukcja_kisan.pdf Strona 98. Mając OZC wiesz jakiego strumienia ciepła potrzebujesz i możesz odczytać dla odpowiedniego oporu cieplnego okładziny, temperaturę podłogi.
Czy ktoś jest mi w stanie udzielić porad jak podejść do tematu? Czy można to jakoś sensownie policzyć? Może wykonawca OZC byłby w stanie to obliczyć?

 

.

 

Oczywiscie ze moze, ozc jest podstawą do obliczen projektu ogrzewania podłogowego. Jezeli audytor to potrafi policzyc.

Na marginesie te 12 kW nie jest wcale taką mała wartoscią i dlatego tez przeliczenie grzejników podłogowych jest wskazane, przy okazji mozna przeliczyc dla róznych temperatu r wewnętrznych.

Przy okazji, asolt, jaki przyjmujesz opór cieplny dla litego dębu 16mm? Bo widzę, że w zależności od producenta ogrzewania jest to od 9 do ~16 m2K/W. Forumowy kolega Parkiet opisuje temat i podaje 0.1 i wydaje mi się to sensowne.

W sumie do grzania ma 200m2.

Te 300m2 to 200m2 części mieszkalnej plus piwnica. Tak to rozumiem.

W tym wypadku, te 12kW to dużo, nawet bardzo. Słabo ocieplony dom.

Jednak ciągłe grzanie...

Tu podano, że podłogi nie mogą przekroczyć 27 stopni.

No to teraz do producenta o wspólczynnik przewodzenia drewna + podkładu.

Powinno samo wyjść z wielkości grzejnika, tz pow. podłogi.

Ło Matko! Ciepłownicy wy wszyscy... pogłupieliście już całkiem?

To są tylko (i aż) dębowe deski, podfrezowane od spodu, polakierowane i przystosowane do kładzenia na podłogówkę! Mam takie same, tylko innego producenta od 3 lat.

To, co Wy tutaj uskuteczniacie, gadając o jakichś zapotrzebowaniach... ludzie... nie róbcie kabaretu i nie wprowadzajcie założyciela tego wątku niepotrzebnie w konsternację!

Opór cieplny dębu... no kurna... no naprawdę jaja sobie robicie, albo jesteście niepełnosprawni umysłowo...

Opór cieplny dębu - tyle ile dąb ciepła przyjmie, tyle odda. No chyba, że jest żywy i zje parę kilodżuli...

Robić projekt zapotrzebowania ciepła pod podłogę dębową, którą większość ludzi ma w domu, jeżeli chodzi o drewno to trzeba... nie mieć co robić..

A co z jesionem? Trzeba robić oddzielny projekt?

http://www.instsani.webd.pl/236/zasady-projektowania-ogrzewania-podlogowego

 

Nawet dla oporu 0,09 (parkiet będzie miał mniejszy) podłoga o temperaturze 27* będzie grzała z mocą >80W czyli do mocy 12kW wystarczy mniej, niż 150m2 powierzchni grzewczej.

Jest zapas.

Zagrożeniem będzie przesuszenie drewna.

 

Projekt warto zrobić, żeby odpowiednio do mocy dobrać rozstaw. Warto pobawić się Purmo SDG

Edytowane przez Kaizen

Opór cieplny dębu - tyle ile dąb ciepła przyjmie, tyle odda. No chyba, że jest żywy i zje parę kilodżuli...

 

Na styropian działa inna fizyka? Ile nie dasz na elewację, to tyle samo ciepła ucieknie?

W elewacji nie ma układu styropian + elwacja + styropian.

W podłogówce jest styropian + beton. który przepuszcza ciepło + odbiornik ciepła. Czy to będą płytki, czy drewno, tyle samo oddadzą. Płytki szybciej wystygną.

Przy okazji, asolt, jaki przyjmujesz opór cieplny dla litego dębu 16mm? Bo widzę, że w zależności od producenta ogrzewania jest to od 9 do ~16 m2K/W. Forumowy kolega Parkiet opisuje temat i podaje 0.1 i wydaje mi się to sensowne.

 

Drewno dębowe w poprzek włókien o grubosci 16 mm to opór cieplny 0,073 m2*K/W.

Drewno dębowe w poprzek włókien o grubosci 16 mm to opór cieplny 0,073 m2*K/W.

 

O kurczę, to faktycznie problem..

Ja liczyłem wzdłuż włókien i mi wyszło trochę inaczej...

I co teraz? Co teraz począć??:eek:

Zrywać parkiet?

W przypadku każdej instalacji grzewczej i wody użytkowej zalecane jest zrobienie projektu, tym bardziej instalacji grzewczej niskoparametrowej.

Dzięki temu będzie ona pracowała optymalnie z założonym źródłem ciepła, gwarantując tym samym największą energooszczędność kompletnej instalacji grzewczej.

 

Drewno jest dość dobrym izolatorem dlatego wydajność OP traci na wydajności, dlatego na pewno bezpieczniej jest to policzyć i dobrać optymalną temperaturę zasilania i rozstawy rur w pętli, kontrolując tym samym temperaturę powierzchni podłogi.

 

Projekt to zaledwie ułamek procenta ogólnych kosztów inwestycji budowy domu, a mówimy o jednej z najważniejszej instalacji do której dostęp będzie dość mocno ograniczony, czy warto?

O kurczę, to faktycznie problem..

Ja liczyłem wzdłuż włókien i mi wyszło trochę inaczej...

I co teraz? Co teraz począć??:eek:

Zrywać parkiet?

 

Tak, tak, zrywac, a raczej przestac trollowac w wątku, skoro z obliczen wyszło ze zrywac to nie ma innego wyjscia.

To z kolei najniższa wartość z jaką do tej pory się spotkałem :D

 

Takie dane podaje Sankom, nie mam powodu aby je kwestionowac. Zajmują sie tym naukowcy z PW i sądze a nawet jestem pewien ze dołozyli wszelkiej starannosci aby parametry wszystkich materiałow budowlanych były zgodne z rzeczywistymi wartosciami tych materiałów. Jezeli ktos ma dokladniejsze i potwierdzone dane to na pewno z nich skorzystam.

Edytowane przez asolt

O kurcze niezła dyskusja, wystarczyło zostawić Was na chwilę samych :D

 

A w temacie to:

 

Oczywistym dla mnie jest (mogę się mylić), że temperatura w pomieszczeniu się stabilizuje jeśli moc strat i moc grzejnika się wyrównują, tak w ogólności. Cokolwiek nie położymy na podłogę będzie to powodować nie straty (jak część ludzi pisze - 'wrzuć płytki, do przy drewnie więcej zapłacisz za ogrzewanie' - lekka przesada), a jedynie zmniejszy strumień ciepłą jaki odda podłoga do pomieszczenia (zakładając stałą temperaturę czynnika grzewczego), tym samym ograniczając jego moc. W przepadku gdy straty (różnica temperatur wew/zew wzrośnie) wzrosną, to grzejnik może nie być w stanie dostarczyć odpowiedniej mocy i zacznie spadać temperatura w pomieszczeniu, do momentu aż znów straty/zyski się nie wyrównają. Oczywiście możemy podnieść temperaturę zasilania i wtedy dostarczy potrzebną moc, tyle że podniesiemy tym samym temperaturę podłogi i to właśnie mnie martwi. Tyle teorii.

 

Te deski mają 0,078 m2K/W (link w pierwszym poście), płytka ma dużo mniej, ale nie mam pojęcia jaką to daje ogólnie różnicę - może np to tylko 2-3% różnicy, nie wiem bo nie wiem jak to policzyć.

 

Opcja z policzeniem tego przez audytora OZC wydaje się rozsądna, asolt robiłeś mi kiedyś audyt, więc jeśli nie usuwasz projektów, to będzie łatwiej, jedynie mogły się zmienić grubości/rodzaj przyjętych izolacji.

 

Niektórzy uważają, że niepotrzebnie się martwię i obliczenia to przesada, rozumiem to, ale z drugiej strony nie chciałbym, żeby było mi zimno w domu, na który wydałem/wydam tyle kasy ;)

 

Co do rozstawu, to nie bardzo widzę sens to zmieniać, pisałem że planuje dać rozstaw co 10cm, czy ma to jakieś negatywne skutki (poza ceną)?

 

Pozdrawiam.

Takie dane podaje Sankom, nie mam powodu aby je kwestionowac. Zajmują sie tym naukowcy z PW i sądze a nawet jestem pewien ze dołozyli wszelkiej starannosci aby parametry wszystkich materiałow budowlanych były zgodne z rzeczywistymi wartosciami tych materiałów. Jezeli ktos ma dokladniejsze i potwierdzone dane to na pewno z nich skorzystam.

 

Ja tego bynajmniej też nie kwestionuję. Ale z drugiej strony Purmo/Kan-Therm SDG, które są produkcji Sankoma podają bodajże 0.09, lub 0.115. Nie mam zainstalowanego, więc nie jestem w stanie w tej chwili dokładnie podać. Kan w swoim poradniku też podaje > 0,073 m2*K/W. Zakładam, że skądś te wartości się biorą.

 

Mnie to nawet 0,073 m2*K/W cieszy, bo mam 3 pomieszczenia na styk przy założeniu 0.09.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...