Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dwie różne PC Nibe vs. Steibel


robertoski

Recommended Posts

Nie wprowadzaj proszę inwestorów w błąd.

Dopytaj się ProStasia czy kogokolwiek z grzejacych prądem akumulacyjnie/taryfowo czy ich kable, grzałki startujące zawsze z max. mocą(9-12kW)przy wyższych temp co chwila się zalaczaja i wyłączają i jak ogólnie u nich działa grzanie akumulacyjne.

 

Zadaj też pytanie użytkownikom kotłów na gaz, bez ograniczeń taryfowych, też z nadwyżka mocy bo mają po 12-15kW, jak przy wyższych temp im się to sprawuje ale pytaj inwestorów z nowych domów i mających wylewke betonowa 7-9cm ile razy u nich występuje start /stop kotła na dobę. Stawiam 3-4 razy na dobę, takie dostaniesz odpowiedzi.

 

A jak myślisz kable mają regulowaną moc?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 62
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

A jak myślisz kable mają regulowaną moc?

No właśnie nie mają regulowanej czyli modulowanej mocy jak pompy czyli startują zawsze pełną parą niezależnie od temperatury na zewnątrz,podobnie grzałki przy kotle na prąd i podlogowce.

I jakoś pomimo to nie mają start/stopów jak na sraczke.

Dlaczego? Dlatego, że jak nagrzeja te kilkanaście ton betonu w wylewce do odpowiedniej temperatury to robią stop a startują dopiero za kilka godzin bo nie mają potrzeby wcześniej.

Straszenie taktowaniem pompy przy wylewce betonowej jest zatem jakąś dziwną akcją.

Zanim ktoś coś takiego palnie to proponuję dowiedzieć się na wątku elektrycznym wśród grzejacych prądem jak wygląda grzanie taryfowe i akumulacyjne przy wylewce betonowej.

Edytowane przez Franek Dolas senior
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mojej strefy klimatycznej i mojego zapotrzebowania mniejsza pompa 6 kW jest bardziej ekonomiczna w całym sezonie o ok. 700 kWh /rok

 

Nie wierzę w taka różnicę na COP. Ile to % rocznego zużycia prądu? 20%? Tym bardziej, że 6kW więcej musi więcej pracować grzałkami. Obstawiałbym różnice symboliczną i raczej na korzyść mocniejszej. Jak do tego ustawisz chociaż z pół stopnia wyższą temperaturę w taniej strefie, niż w drogiej, to mocniejsza przyniesie większe oszczędności ciągnąc mniej drogiego prądu. Sprawdź, ile stref czasowych z różnymi temperaturami pozwala ustawić sterownik.

Rozumiem, że instalator ten sam, więc jedynie cechy pomp robią różnicę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podzielicie się opiniami proszę czy dobrze to to kombinuję?

 

 

Po co, Ty już podjąłeś decyzję.

Powiedz tylko rodzinie (bo mnie - rzec jasna - nie musisz), jak zagrzejesz dom i ciepłą wodę (chyba nie muszę pisać, że tą ostatnią to nie do 35C), przy temp. zewn. -15 C i wietrze wiejącym z prędkością 10 m/s, a w porywach do 20 m/s - tak jak to było ostatnio, powiedzmy przez weekend.

 

Dla "ułatwienia" załóżmy, że dzieci (no zakładam 2 bo napisałeś w stopce o 4 osobach), biorą solidne kąpiele jedno po drugim,a potem dorośli - bez długiego czekania na wodę. Dodaj oczywiście do tego - fakt, przy tej temp. nie będą częste, ale zawsze - defrosty, gdzie PC nie grzeje. Przy grzaniu 24 h, nawet kilkuminutowe (5-10 min) defrosty co godzinę, dadzą przerwę w ogrzewaniu CO i CWU wynoszącą ok. 2 h (a może więcej).

 

Wtedy tylko grzałki, a tych, nie wystarczy ani na CO, ani tym bardziej na CO i CWU.

 

Temperatura odczuwalna

 

[TABLE=width: 710]

[TR]

[TH] Temperatura / Wiatr[/TH]

[TH] 2.5 m/s[/TH]

[TH] 5.0 m/s[/TH]

[TH] 7.5 m/s[/TH]

[TH] 10.0 m/s[/TH]

[TH] 12.5 m/s[/TH]

[TH] 15.0 m/s[/TH]

[TH] 17.5 m/s[/TH]

[TH] 20.0 m/s[/TH]

[TH] 22.5 m/s[/TH]

[TH] 25.0 m/s[/TH]

[/TR]

[TR]

[TH] 30 °C[/TH]

[TD] 29.7 °C[/TD]

[TD] 29.2 °C[/TD]

[TD] 28.9 °C[/TD]

[TD] 28.6 °C[/TD]

[TD] 28.5 °C[/TD]

[TD] 28.3 °C[/TD]

[TD] 28.3 °C[/TD]

[TD] 28.2 °C[/TD]

[TD] 28.2 °C[/TD]

[TD] 28.2 °C[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH] 25 °C[/TH]

[TD] 24.4 °C[/TD]

[TD] 22.9 °C[/TD]

[TD] 22.0 °C[/TD]

[TD] 21.4 °C[/TD]

[TD] 20.9 °C[/TD]

[TD] 20.6 °C[/TD]

[TD] 20.4 °C[/TD]

[TD] 20.2 °C[/TD]

[TD] 20.1 °C[/TD]

[TD] 20.1 °C[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH] 20 °C[/TH]

[TD] 19.0 °C[/TD]

[TD] 16.6 °C[/TD]

[TD] 15.1 °C[/TD]

[TD] 14.1 °C[/TD]

[TD] 13.3 °C[/TD]

[TD] 12.8 °C[/TD]

[TD] 12.5 °C[/TD]

[TD] 12.2 °C[/TD]

[TD] 12.1 °C[/TD]

[TD] 12.0 °C[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH] 15 °C[/TH]

[TD] 13.6 °C[/TD]

[TD] 10.3 °C[/TD]

[TD] 8.2 °C[/TD]

[TD] 6.8 °C[/TD]

[TD] 5.8 °C[/TD]

[TD] 5.1 °C[/TD]

[TD] 4.6 °C[/TD]

[TD] 4.2 °C[/TD]

[TD] 4.0 °C[/TD]

[TD] 4.0 °C[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH] 10 °C[/TH]

[TD] 8.2 °C[/TD]

[TD] 4.0 °C[/TD]

[TD] 1.4 °C[/TD]

[TD] -0.5 °C[/TD]

[TD] -1.8 °C[/TD]

[TD] -2.7 °C[/TD]

[TD] -3.3 °C[/TD]

[TD] -3.8 °C[/TD]

[TD] -4.0 °C[/TD]

[TD] -4.1 °C[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH] 5 °C[/TH]

[TD] 2.8 °C[/TD]

[TD] -2.3 °C[/TD]

[TD] -5.5 °C[/TD]

[TD] -7.7 °C[/TD]

[TD] -9.3 °C[/TD]

[TD] -10.5 °C[/TD]

[TD] -11.2 °C[/TD]

[TD] -11.8 °C[/TD]

[TD] -12.1 °C[/TD]

[TD] -12.2 °C[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH] 0 °C[/TH]

[TD] -2.6 °C[/TD]

[TD] -8.6 °C[/TD]

[TD] -12.4 °C[/TD]

[TD] -15.0 °C[/TD]

[TD] -16.9 °C[/TD]

[TD] -18.2 °C[/TD]

[TD] -19.1 °C[/TD]

[TD] -19.8 °C[/TD]

[TD] -20.1 °C[/TD]

[TD] -20.2 °C[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH] -5 °C[/TH]

[TD] -8.0 °C[/TD]

[TD] -14.9 °C[/TD]

[TD] -19.3 °C[/TD]

[TD] -22.3 °C[/TD]

[TD] -24.4 °C[/TD]

[TD] -26.0 °C[/TD]

[TD] -27.0 °C[/TD]

[TD] -27.8 °C[/TD]

[TD] -28.2 °C[/TD]

[TD] -28.3 °C[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH] -10 °C[/TH]

[TD] -13.4 °C[/TD]

[TD] -21.2 °C[/TD]

[TD] -26.2 °C[/TD]

[TD] -29.6 °C[/TD]

[TD] -32.0 °C[/TD]

[TD] -33.7 °C[/TD]

[TD] -34.9 °C[/TD]

[TD] -35.7 °C[/TD]

[TD] -36.2 °C[/TD]

[TD] -36.4 °C[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH] -15 °C[/TH]

[TD] -18.7 °C[/TD]

[TD] -27.5 °C[/TD]

[TD] -33.0 °C[/TD]

[TD] -36.8 °C[/TD]

[TD] -39.6 °C[/TD]

[TD] -41.5 °C[/TD]

[TD] -42.8 °C[/TD]

[TD] -43.7 °C[/TD]

[TD] -44.2 °C[/TD]

[TD] -44.4 °C[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH] -20 °C[/TH]

[TD] -24.1 °C[/TD]

[TD] -33.8 °C[/TD]

[TD] -39.9 °C[/TD]

[TD] -44.1 °C[/TD]

[TD] -47.1 °C[/TD]

[TD] -49.3 °C[/TD]

[TD] -50.7 °C[/TD]

[TD] -51.7 °C[/TD]

[TD] -52.3 °C[/TD]

[TD] -52.5 °C[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

Tak Nimbus da Ci fantastyczne wyniki i niskie rachunki.

Ale będziesz musiał wprowadzić do porządku dziennego (od czasu do czasu) ograniczenia temperaturowe i kąpielowe, a może i kominek się przydać.

Pytanie, czy to nadal komfortowe użytkowanie pięknego, piętrowego i nowoczesnego domu.?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wierzę w taka różnicę na COP. Ile to % rocznego zużycia prądu? 20%? Tym bardziej, że 6kW więcej musi więcej pracować grzałkami. Obstawiałbym różnice symboliczną i raczej na korzyść mocniejszej. Jak do tego ustawisz chociaż z pół stopnia wyższą temperaturę w taniej strefie, niż w drogiej, to mocniejsza przyniesie większe oszczędności ciągnąc mniej drogiego prądu. Sprawdź, ile stref czasowych z różnymi temperaturami pozwala ustawić sterownik.

Rozumiem, że instalator ten sam, więc jedynie cechy pomp robią różnicę.

 

Różnica 700 kWh/rok to 15% całości. Nibe 6 kW zużyje 4100 kWh, Nibe 8 kW 4800. IDENTYCZNE założenia: te same ustawienia, ten sam program liczący, te same dane wyjściowe. Mocno się ździwiłem i właściciwie te obliczenia lekko zweryfikowały moją skromną co prawda wiedzę na tematy PC, ale zawsze. Dlatego dotarłem do tabel i porównywałem COP tych dwóch pomp dla różnych temperatur, moc oraz pobór prądu i tak wychodzi. Różnice są spore, 8kw jest mocno prądożerna. Pobór prądu przy 2/35: 0,55 kW mała, 1,36 duża. helloł?

 

Kaizen, dlatego zobacz proszę na mój poprzedni post - alternatywa to 7.1 kW i pompa Nimbus S50.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnica 700 kWh/rok to 15% całości. Nibe 6 kW zużyje 4100 kWh, Nibe 8 kW 4800.

 

To ile kWh wyliczył Asolt? Bo coś tu nie pasuje.

Ilość kWh nie zależy od mocy chwilowej czy maksymalnej, a od COP - większa może pobierać większy prąd, ale jak ma lepszy COP to zużyje mniej prądu pracując krócej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedz tylko rodzinie...

 

Tak Nimbus da Ci fantastyczne wyniki i niskie rachunki.

Ale będziesz musiał wprowadzić do porządku dziennego (od czasu do czasu) ograniczenia temperaturowe i kąpielowe, a może i kominek się przydać.

Pytanie, czy to nadal komfortowe użytkowanie pięknego, piętrowego i nowoczesnego domu.?

 

No ok, ProStaś, rozumiem argument i cieszę się, że padł. Też słusznie prawisz o komforcie. Z wiatrem to tak na spokojnie, bo nie będę mieszkać w tak urokliwym miejscu jak Ty, ale (niestety) w gęstej zabudowie domów. Ale trzeba temat omówić nie tylko na forum! :yes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ile kWh wyliczył Asolt? Bo coś tu nie pasuje.

Ilość kWh nie zależy od mocy chwilowej czy maksymalnej, a od COP - większa może pobierać większy prąd, ale jak ma lepszy COP to zużyje mniej prądu pracując krócej.

 

Ale co konkretnie nie pasuje? COP:

przy 2*C: mała Nibe: 4,2, duża: 3.76, Nimbus: 4.1

 

Asolt wyliczył projektowe ob. cieplne: 5126 W, wskaźnik zapotrzebowania ogrzewanie: 53,2 kwh/m2/rok, razem z wodą wychodzi wg kalkulatorów: Całkowite zapotrzebowanie na ciepło, Q = 11967 [kWh/rok].

 

PS. To jeszcze dodam COP:

7*C: mała Nibe: 5,32, duża: 4,65, Nimbus: 5,02

-7*C: mała Nibe: 2,57, duża: 2,68, Nimbus: 3,06.

Edytowane przez robertoski
dodanie wyników
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. obecnie mieszkam w szczerym polu, dom ze stopki się buduje,

2. wiatr dopadnie Cię wszędzie (ale fakt w gęstej zabudowie będzie zdecydowanie mniej dokuczliwy),

3. załóż PC ok 8 kW (względnie 6-7 kW, ale z grzałkami co najmniej 6 kW),

4. nie wierz w zapewnienia władz tego kraju (bez względu których), że dane Ci będzie przez kolejne 25 lat kompensowanie wyprodukowanej energii z paneli w stosunku 0,8 : 1 (ni się obejrzysz, jak ustawodawca zmieni te zasady i będziesz musiał kombinować),

5. nie wierz bezkrytycznie w obliczenia (to nie uwaga do Asolta, tylko ogólnie),

6. jak nie przypilnujesz sam wszystkich etapów budowy zw. z ograniczeniem ucieczki ciepła z domu to - uwierz mi - żaden z wykonawców tego za Ciebie nie zrobi,

7. 700-1000 kWh to nic nie warte kilkaset złotych w morzu wydatków na taki dom i nie zrekompensuje Ci niedogodności lub wyrzeczeń związanych z kilkudziesięcioletnią jego eksploatacją,

8. tyle mojego, pozdrawiam, więcej nie będę się wcinał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dużo. Ile CWU przyjął? Średni COP Wychodzi:

11967/4100=2,92

11967/4800=2,49

53,2 kwh/m2/rok*150m2=7980, a nie 11967

I to mi się nie zgadza

 

Nie do końca :) Od Asolta jest pełen OZC a w nim najważniejsze:


  • zapotrzebowanie na ciepło - ogrzewanie: 8376 (kWh/rok)
  • wskaźnik zapotrzebowania na ogrzewanie: 53,2 kWh (kWh/m2/rok)
  • projektowe obciążenie cieplne budynku: 5126 W

 

Te 11.967 kWh to mam z kalkulatora https://www.viessmann.pl/content/dam/vi-brands/PL/Informacje-dla/Projektanci/01%20Kalkulator%20kosztow%20ogrzewania%2009_2017.xlsx/_jcr_content/renditions/original.media_file.download_attachment.file/01%20Kalkulator%20kosztow%20ogrzewania%2009_2017.xlsx bo nie widzę, aby Asolt podawał w OZC tę wartość.

 

I kalkulator po określeniu mieszkańców na 4 podaje na podstawie Współczynnika zapotrzebowania na ciepło (owe 53,2 kwh/m2/156) + 4 osoby CWU takie wartości:

 

  • do ogrzewania budynku, Qco = 8268 [kWh/rok] (to się pokrywa idealnie)
  • do ogrzewania c.w.u., Qcwu = 3668 [kWh/rok]
  • Całkowite zapotrzebowanie na ciepło, Q = 11936 [kWh/rok]

 

Tylko mi się wydaje, że tu jest wszystko OK? Obliczenia od przedstawicieli firm PC podają podobne wartości dla CWU.

Dodam, że dla Nimbusa wyszło tak jak poniżej, mimo, że założenia są takie same to jednak warto wziąć pod uwagę, że algorytmy mogą inaczej tam liczyć pewne kwestie i tak ładnie jak Nibe vs. Nibe nie idzie porównać. Co nie zmienia faktu, że COP faktycznie będzie tu lepszy więc te obliczenia powinny być w miarę poprawne:

 

COP Nimbus: 11967/3800=3,17

 

Wszystkie te obliczenia obydwu producentów uwzględniają: ogrzewanie, CWU, grzałki i energię pomocniczą: wentylator, odmrażanie, pompy obiegowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam kolejne dywagacje dot. doboru mocy PC i ostatnimi czasy pojawiło się silne lobby - szczególnie osób, które nie używały/nie używają PC i nie mieszkają w domu w ogóle - doboru wg recepty do - 7 C. A potem grzałki.

 

Albo posłuchasz albo nie (a zamykam niedługo 9 rok użytkowania domu grzanego prądem + PC do CWU + Gree U Crown): wybierz opcję 8 kW.

Dane statystyczne dot. pogody i jej przewidywalność możesz sobie włożyć....no darować sobie.

Podobnie jak mityczną wiarę w dokładność obliczeń, szczególnie w funkcji radosnej twórczości naszych wykonawców ocieplenia, wentylacji, szczelności okien etc.

 

Zapas mocy daje Ci możliwości szerszego wykorzystywania PC wtedy, gdy jest ona najbardziej potrzebna (silne mrozy, duże zużycie CWU, grzanie w taniej taryfie).

Użycie grzałek to nic złego, po to są i należy z nich korzystać, ale nie po to, by zastępować PC (bo po kiego grzyba pchać się w PC, jak poniżej -7C chcesz jechać na grzałkach?). Kosztami się nie przejmuj zanadto, komfort jest ważniejszy. Chyba, że masz misję bycia na forum najlepszym/najmniej płacącym/mającym najwyższy COP i SCOP itd,.

 

Udanego wyboru życzę.

 

Podpisuję się pod tym co napisane wyżej. Sam miałem podobne obciążenie cieplne i podobny dylemat przy wyborze. Tyle, że w grę wchodziła tylko gruntówka. Wybrałem 7,6kw i z perspektywy 9 lat to był bardzo dobry wybór.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co, Ty już podjąłeś decyzję.

Powiedz tylko rodzinie (bo mnie - rzec jasna - nie musisz), jak zagrzejesz dom i ciepłą wodę (chyba nie muszę pisać, że tą ostatnią to nie do 35C), przy temp. zewn. -15 C i wietrze wiejącym z prędkością 10 m/s, a w porywach do 20 m/s - tak jak to było ostatnio, powiedzmy przez weekend.

 

Dla "ułatwienia" załóżmy, że dzieci (no zakładam 2 bo napisałeś w stopce o 4 osobach), biorą solidne kąpiele jedno po drugim,a potem dorośli - bez długiego czekania na wodę. Dodaj oczywiście do tego - fakt, przy tej temp. nie będą częste, ale zawsze - defrosty, gdzie PC nie grzeje. Przy grzaniu 24 h, nawet kilkuminutowe (5-10 min) defrosty co godzinę, dadzą przerwę w ogrzewaniu CO i CWU wynoszącą ok. 2 h (a może więcej).

 

Wtedy tylko grzałki, a tych, nie wystarczy ani na CO, ani tym bardziej na CO i CWU.

 

Temperatura odczuwalna

 

[TABLE=width: 710]

[TR]

[TH] Temperatura / Wiatr[/TH]

[TH] 2.5 m/s[/TH]

[TH] 5.0 m/s[/TH]

[TH] 7.5 m/s[/TH]

[TH] 10.0 m/s[/TH]

[TH] 12.5 m/s[/TH]

[TH] 15.0 m/s[/TH]

[TH] 17.5 m/s[/TH]

[TH] 20.0 m/s[/TH]

[TH] 22.5 m/s[/TH]

[TH] 25.0 m/s[/TH]

[/TR]

[TR]

[TH] 30 °C[/TH]

[TD] 29.7 °C[/TD]

[TD] 29.2 °C[/TD]

[TD] 28.9 °C[/TD]

[TD] 28.6 °C[/TD]

[TD] 28.5 °C[/TD]

[TD] 28.3 °C[/TD]

[TD] 28.3 °C[/TD]

[TD] 28.2 °C[/TD]

[TD] 28.2 °C[/TD]

[TD] 28.2 °C[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH] 25 °C[/TH]

[TD] 24.4 °C[/TD]

[TD] 22.9 °C[/TD]

[TD] 22.0 °C[/TD]

[TD] 21.4 °C[/TD]

[TD] 20.9 °C[/TD]

[TD] 20.6 °C[/TD]

[TD] 20.4 °C[/TD]

[TD] 20.2 °C[/TD]

[TD] 20.1 °C[/TD]

[TD] 20.1 °C[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH] 20 °C[/TH]

[TD] 19.0 °C[/TD]

[TD] 16.6 °C[/TD]

[TD] 15.1 °C[/TD]

[TD] 14.1 °C[/TD]

[TD] 13.3 °C[/TD]

[TD] 12.8 °C[/TD]

[TD] 12.5 °C[/TD]

[TD] 12.2 °C[/TD]

[TD] 12.1 °C[/TD]

[TD] 12.0 °C[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH] 15 °C[/TH]

[TD] 13.6 °C[/TD]

[TD] 10.3 °C[/TD]

[TD] 8.2 °C[/TD]

[TD] 6.8 °C[/TD]

[TD] 5.8 °C[/TD]

[TD] 5.1 °C[/TD]

[TD] 4.6 °C[/TD]

[TD] 4.2 °C[/TD]

[TD] 4.0 °C[/TD]

[TD] 4.0 °C[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH] 10 °C[/TH]

[TD] 8.2 °C[/TD]

[TD] 4.0 °C[/TD]

[TD] 1.4 °C[/TD]

[TD] -0.5 °C[/TD]

[TD] -1.8 °C[/TD]

[TD] -2.7 °C[/TD]

[TD] -3.3 °C[/TD]

[TD] -3.8 °C[/TD]

[TD] -4.0 °C[/TD]

[TD] -4.1 °C[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH] 5 °C[/TH]

[TD] 2.8 °C[/TD]

[TD] -2.3 °C[/TD]

[TD] -5.5 °C[/TD]

[TD] -7.7 °C[/TD]

[TD] -9.3 °C[/TD]

[TD] -10.5 °C[/TD]

[TD] -11.2 °C[/TD]

[TD] -11.8 °C[/TD]

[TD] -12.1 °C[/TD]

[TD] -12.2 °C[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH] 0 °C[/TH]

[TD] -2.6 °C[/TD]

[TD] -8.6 °C[/TD]

[TD] -12.4 °C[/TD]

[TD] -15.0 °C[/TD]

[TD] -16.9 °C[/TD]

[TD] -18.2 °C[/TD]

[TD] -19.1 °C[/TD]

[TD] -19.8 °C[/TD]

[TD] -20.1 °C[/TD]

[TD] -20.2 °C[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH] -5 °C[/TH]

[TD] -8.0 °C[/TD]

[TD] -14.9 °C[/TD]

[TD] -19.3 °C[/TD]

[TD] -22.3 °C[/TD]

[TD] -24.4 °C[/TD]

[TD] -26.0 °C[/TD]

[TD] -27.0 °C[/TD]

[TD] -27.8 °C[/TD]

[TD] -28.2 °C[/TD]

[TD] -28.3 °C[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH] -10 °C[/TH]

[TD] -13.4 °C[/TD]

[TD] -21.2 °C[/TD]

[TD] -26.2 °C[/TD]

[TD] -29.6 °C[/TD]

[TD] -32.0 °C[/TD]

[TD] -33.7 °C[/TD]

[TD] -34.9 °C[/TD]

[TD] -35.7 °C[/TD]

[TD] -36.2 °C[/TD]

[TD] -36.4 °C[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH] -15 °C[/TH]

[TD] -18.7 °C[/TD]

[TD] -27.5 °C[/TD]

[TD] -33.0 °C[/TD]

[TD] -36.8 °C[/TD]

[TD] -39.6 °C[/TD]

[TD] -41.5 °C[/TD]

[TD] -42.8 °C[/TD]

[TD] -43.7 °C[/TD]

[TD] -44.2 °C[/TD]

[TD] -44.4 °C[/TD]

[/TR]

[TR]

[TH] -20 °C[/TH]

[TD] -24.1 °C[/TD]

[TD] -33.8 °C[/TD]

[TD] -39.9 °C[/TD]

[TD] -44.1 °C[/TD]

[TD] -47.1 °C[/TD]

[TD] -49.3 °C[/TD]

[TD] -50.7 °C[/TD]

[TD] -51.7 °C[/TD]

[TD] -52.3 °C[/TD]

[TD] -52.5 °C[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

Tak Nimbus da Ci fantastyczne wyniki i niskie rachunki.

Ale będziesz musiał wprowadzić do porządku dziennego (od czasu do czasu) ograniczenia temperaturowe i kąpielowe, a może i kominek się przydać.

Pytanie, czy to nadal komfortowe użytkowanie pięknego, piętrowego i nowoczesnego domu.?

 

Tak się zastanawiam skąd takie doświadczenie. Poniżej wszystko wyjaśnia. To co pogrubione

 

Czytam kolejne dywagacje dot. doboru mocy PC i ostatnimi czasy pojawiło się silne lobby - szczególnie osób, które nie używały/nie używają PC i nie mieszkają w domu w ogóle - doboru wg recepty do - 7 C. A potem grzałki.

 

Albo posłuchasz albo nie (a zamykam niedługo 9 rok użytkowania domu grzanego prądem + PC do CWU + Gree U Crown): wybierz opcję 8 kW.

Dane statystyczne dot. pogody i jej przewidywalność możesz sobie włożyć....no darować sobie.

Podobnie jak mityczną wiarę w dokładność obliczeń, szczególnie w funkcji radosnej twórczości naszych wykonawców ocieplenia, wentylacji, szczelności okien etc.

 

Zapas mocy daje Ci możliwości szerszego wykorzystywania PC wtedy, gdy jest ona najbardziej potrzebna (silne mrozy, duże zużycie CWU, grzanie w taniej taryfie).

Użycie grzałek to nic złego, po to są i należy z nich korzystać, ale nie po to, by zastępować PC (bo po kiego grzyba pchać się w PC, jak poniżej -7C chcesz jechać na grzałkach?). Kosztami się nie przejmuj zanadto, komfort jest ważniejszy. Chyba, że masz misję bycia na forum najlepszym/najmniej płacącym/mającym najwyższy COP i SCOP itd,.

 

Udanego wyboru życzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi się wydaje, że użytkownicy pomp ciepła wybierają je aby bezobsługowo i tanio grzać domy. Będąc inwestorem nie rozumiem niektórych argumentów "o grzałkach", a niech się załączają i od -2C jeśli przez cały sezon łącznie "wezmą" mniej prądu.

 

Panowie, podaję całkowitą ilość zużytych kWh przez różne pompy wraz z grzałkami dla mojej sytuacji i chce wybrać tam gdzie jest najmniej/lub najbardziej optymalne rozwiązanie, bo względnie mała pompa 7kW ma dobre wyniki COP.

 

Co Wam, u licha, te grzałki przeszkadzają, jak ich zużycie w symulacjach dla tej strefy i dla takiego zapotrzebowania jest tak znikome? Ja chętnie się przekonam i zmienię zdanie, ale chcę rzeczowych argumentów, a nie "wybierz bo tak wybrałem i jest ok".

 

Grzałka z pompą będzie działać zawsze i zapewni taki sam komfort jak przewymiarowana pompa, nagrzeje dom i wodę w najgorszy mróz. Zrobi to zużywając dużo więcej kWh niż sama pompa, ale W CAŁYM SEZONIE mniejsza pompa zużyje też dużo mniej prądu niż większa. W efekcie to rozwiązanie patrząc tylko na zużyte kWh będzie efektywniejsze.

 

No nie jest tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź dobrze, Stibel moim zdaniem ma zdecydowanie inne parametry niż Nibe. P-7/W35 Stibel ma 7,8kW Nibe 6,6kW - tak na szybko to obie PC za duże. Pamiętaj że Stibel to monoblok - miej na uwadze jakiś UPS, albo glikol.

@kazien Stibel ma tak świetne dane, że podają w całym zakresie moc dla temperatur W35,45,55 z zakresem modulacji na min - maks. Na stronie Stibela wbiajsz szukaj tam są instrukcje - nie widziałem lepszej, a sporo już oglądałem :)

 

Przeczytaj dane z ATLANTICA

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie nie mają regulowanej czyli modulowanej mocy jak pompy czyli startują zawsze pełną parą niezależnie od temperatury na zewnątrz,podobnie grzałki przy kotle na prąd i podlogowce.

I jakoś pomimo to nie mają start/stopów jak na sraczke.

Dlaczego? Dlatego, że jak nagrzeja te kilkanaście ton betonu w wylewce do odpowiedniej temperatury to robią stop a startują dopiero za kilka godzin bo nie mają potrzeby wcześniej.

Straszenie taktowaniem pompy przy wylewce betonowej jest zatem jakąś dziwną akcją.

Zanim ktoś coś takiego palnie to proponuję dowiedzieć się na wątku elektrycznym wśród grzejacych prądem jak wygląda grzanie taryfowe i akumulacyjne przy wylewce betonowej.

 

Skąd wiesz, że nie robia stop/start? Kable 10kW, a starta domu przy 0C ok 2kW. Zresztą im to nie przeszkadza. Magą sobie robić TIK TAK ile chcą. Dla PC to nie jest najlepsze.

 

Mi się wydaje, że użytkownicy pomp ciepła wybierają je aby bezobsługowo i tanio grzać domy. Będąc inwestorem nie rozumiem niektórych argumentów "o grzałkach", a niech się załączają i od -2C jeśli przez cały sezon łącznie "wezmą" mniej prądu.

 

Panowie, podaję całkowitą ilość zużytych kWh przez różne pompy wraz z grzałkami dla mojej sytuacji i chce wybrać tam gdzie jest najmniej/lub najbardziej optymalne rozwiązanie, bo względnie mała pompa 7kW ma dobre wyniki COP.

 

Co Wam, u licha, te grzałki przeszkadzają, jak ich zużycie w symulacjach dla tej strefy i dla takiego zapotrzebowania jest tak znikome? Ja chętnie się przekonam i zmienię zdanie, ale chcę rzeczowych argumentów, a nie "wybierz bo tak wybrałem i jest ok".

 

Grzałka z pompą będzie działać zawsze i zapewni taki sam komfort jak przewymiarowana pompa, nagrzeje dom i wodę w najgorszy mróz. Zrobi to zużywając dużo więcej kWh niż sama pompa, ale W CAŁYM SEZONIE mniejsza pompa zużyje też dużo mniej prądu niż większa. W efekcie to rozwiązanie patrząc tylko na zużyte kWh będzie efektywniejsze.

 

No nie jest tak?

 

Ot cały urok forum. Przychodzisz z konkretnym pytaniem to się zlecą i będą się wymądrzać. Do tego dla większości użycie grzałek przy PC to hańba. No i sprzedawca mniej zarobi na mniejszej PC. Ja też się z tym zgadzam co piszesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi się wydaje, że użytkownicy pomp ciepła wybierają je aby bezobsługowo i tanio grzać domy. Będąc inwestorem nie rozumiem niektórych argumentów "o grzałkach", a niech się załączają i od -2C jeśli przez cały sezon łącznie "wezmą" mniej prądu.

Sprawa jest prosta jak drut czyli jeśli dopuszczamy do odpalenia grzałek przy - 7 czy nawet przy - 2 średnioroczny COP pompy spadnie z tego względu do ok.2 A co się z tym wiąże? Przy zapotrzebowaniu domu na energię dajmy na to 10000kWh zużycie energii wyniesie 5000kWh czyli ok. 1500zl w PLN gdzie inwestycja w taką pompe to 20-25tys.zl.

 

Ale jeśli powyzej temp -7 też będą grzać grzałki to zużycie energii wyniesie 10000kWh co daje ok. 3000zl ale inwestycja w grzałki to tylko 5tys.zl czyli 15-20tys.zl mniej niż pompa ciepła.

 

Wniosek?

Jeśli wydać więcej kasy na pompę to tylko dlatego żeby maksymalnie wykorzystać jej właściwości czyli COP, który średnioroczny bez grzałek wyniesie 3 i ponad, w innym przypadku mija się z celem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie rozumiem zamieszania. Ktoś pyta co lepsze - a same dywagacje typu grzej prądem i kablami albo patrz na gaz. Kolega porównuje 2 pompy pomóżcie mu wybrać. Ja nie mam pompy czekam na rozwiązanie konkursu - mam swoje typy i nie będę miał problemu żeby wybrać. Znam kilka osób z pompami i są bardzo zadowolone.

@robertoski masz racje mniejsza pompa może zużyć mniej prądu niż większa (mimo, że będzie pracować bez grzałek) - tu uwaga pod warunkiem, że nie będzie zimy stulecia i temperatura w zimie non stop -20 - wtedy ta mniejsza będzie bardziej obciążona i wyniki szlag trafi. Ale zima może też być bardzo łagodna - dlatego obliczają to programy chyba ze średnich temperatur.

Dla przykładu u mnie w tym roku minimalna temperatura -11 pewnie kilka godzin w sumie w przeciągu kilku dni - po co mi pompa, która wydoli przy -20 bez grzałki, a która będzie cierpieć przy +5 stopni których miałem pewnie ze 30 dni - zresztą każdy może sprawdzić temperatury dla swojej stacji pogody.

Pompa gruntowa super sprawa i gdybym miał warunki na poziomy kolektor to bym sobie zrobił i nie musiał się głowić.

Problem jest taki, że ciężko komuś zaufać i być pewnym, że zrobi to dobrze. Mam mnóstwo znajomy z za dużymi kotłami gazowymi "bo duże jest lepsze". Ja nie chce nikomu szkodzić, piszę to co przeczytałem i dowiedziałem się od polecanych i sprawdzonych instalatorów.

Atlatica też czytałem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...