Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Tani rekuperator z odzyskiem wilgoci - Izzi czy Alnor?


Recommended Posts

W mieszkaniu owszem - jak wieczorem przeszła burza i po upalnym dniu spadła temperatura. A wewnątrz chodziła klima przez cały upalny dzień

 

Klima Ci działała cały dzień, a Ty miałeś 26C wewnątrz ???

Może trzeba ją było nabić ?

:lol:

 

To by znaczyło brak produkcji wilgoci w domu. Nikt nie oddycha, nic nie paruje, pranie nie schnie... Wilgotność bezwzględna w domu zawsze jest większa, niż na zewnątrz. Co przy zbliżonej temperaturze oznacza wiekszą wilgotność bezwzgledną.

 

 

Taaa, i ta różnica będzie taka, że coś zacznie sie wykraplać ?

Przecież przy zbliżonych wartościach zawartości pary wodnej nie ma na to szans

 

jak wyboldowane ma się do tego:

wyciąg 20%, 26*, czerpnia 90% wilgotnosci, 20*

 

Poza tym - jak w domu latem przez 8-10h nie ma nikogo, a w upalny dzień przejdzie burza, to w powietrzu na zewnątrz masz więcej g/m3 pary wodnej, niż w środku.

Tylko nic się nie wykropli na wymienniku

 

 

Tywent twierdzi, że zamoknie. I to logiczne. W wilgotnym pomieszczeniu materiał wchłania wilgoć. Nie musi być kondensacji. Inaczej klepki parkietu latem by mi nie pęczniały.

 

Zamoknie, jak nadmiar pary będzie sie wykraplał.

A to tylko zimą i przy powietrzu wywiewanym o wilgotnośći powyżej 70%.

NAjwyrażniej sama wilgoć mu nie szkodzi.

Wróć do mojego postu i przeczytaj co pisze o tym Mitsu,

Czy piszą coś o wilgotności zewnętrznej ?

Edytowane przez fotohobby
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 153
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

No właśnie przeglądam wątek o Lossnay z lat 2012-1016, dość sporo osób go zamontowało, a jakoś żadna nie wróciła na Forum skarżąc się, że odzysk ciepła/wilgoci jest po kilku latach gorszy, niż po zamontowaniu.

 

Ile jest osób z Tywentami nie wiem, ale też nikt to się nie skarżył...

 

EDIT:

I jeszcze jedno - jeśli tego rekuperatora nie mozna stosować w Polsce, to gdzie ?

Moze w Japonii ? Dane meteo (np dla Tokio, czy Yokohamy) mowia wrecz cos przeciwnego.

Czyli w klimacie monsunowym nie, w Europie centralnej i zachodniej nie, na wybrzezach nie, a w klimacie okołorównikowym absolutnie...

Edytowane przez fotohobby
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klima Ci działała cały dzień, a Ty miałeś 26C wewnątrz ???

 

Ustawiam w połowie miedzy temperaturą zewnętrzną a 21*. Taką radę grzieś znalazłem i mi się sprawdza. W zimie 26* odczuwam jako bardzo gorąco, w upały przy suchym powietrzu jako całkiem komfortowa.

 

Przecież przy zbliżonych wartościach zawartości pary wodnej nie ma na to szans

 

Na co? Że jak z jednej strony gazety jest wilgotne powietrze, i z drugiej wilgotne, to gazeta pozostanie sucha?

 

 

jak wyboldowane ma się do tego:

 

Masz mnie. Przerysowałem przykład. Nie zmienia to mechanizmu.

 

Zamoknie, jak nadmiar pary będzie sie wykraplał.

 

Czyli Twoim zdaniem, jak trzymam jakiś suchy materiał w pomieszczeniu co ma 80 czy 90% wilgotności, to nie wchłonie on wilgoci z powietrza? To czemu trzymanie drewna do kominkowego w piwnicy to zły pomysł?

Oczywiście, że materiał znajdujący się w środowisku wilgotnym wchłonie wilgoć.I nie jest do tego potrzebna kondensacja.

 

 

No właśnie przeglądam wątek o Lossnay z lat 2012-1016, dość sporo osób go zamontowało, a jakoś żadna nie wróciła na Forum skarżąc się, że odzysk ciepła/wilgoci jest po kilku latach gorszy, niż po zamontowaniu.

 

Ile? Ze trzy osoby? Pomiary znalazłem jednorazowe dane użytkownika Psulek "2,5g wilgoci/m3. Mierzyłem przy -3 na zewnątrz. " oraz "Wilgotność w zimie w przedziale 40-50%". Bez informacji czy/jak to się zmieniało w różnych latach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Że niby w naszym klimacie nie przekraczamy 70% wilgotności?

Gdzie i w którym miesiącu? Bo w Warszawie to czy lato, czy zima wilgotność na zewnątrz przez większość czasu przekracza 70%.

 

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=428985

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=428986

 

Przestań wrzucać wykresy wilgotności zewnętrznej. Z DRT Lossnay ewidentnie wynika, że chodzi o wilgotność wentylowanego pomieszczenia. W linku poniżej również jest taka informacja informacja dotycząca Tywenta.

http://www.wentylatory.info.pl/artykuly/art-34.html

W Polskich warunkach w normalnych domach ze sprawną wentylacją, wilgotność wewnątrz nie wzrasta do takich poziomów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Czyli Twoim zdaniem, jak trzymam jakiś suchy materiał w pomieszczeniu co ma 80 czy 90% wilgotności, to nie wchłonie on wilgoci z powietrza? To czemu trzymanie drewna do kominkowego w piwnicy to zły pomysł?

 

No coż, drewno na trzymane na zewnatrz osiąga ponizej 20%, mimo, iz zalaczyleś wykresy ,ze prawie zawsze wilgotnosc przekracza 70% ;)

 

Papier nasiąknie w takiej wilgotnosci, plyta OSB zacznie sie wypaczac, ale juz na przyklad woodoodporna sklejka nie. Chyba, ze ja wrzucimy do wody, albo wykropli sie ona na powierzchni.

A ten wymienik nie jest zbudowany z kartek papieru.

 

Wilgotnosc w Polsce wcale nie nalezy do najnizszych. W kraju, gdzie opracowano ten rekuperator za wyjatkim terenow gorskich jest wyższa.

Na zachodzie Europy rownież.

Myślisz, że ME świadomie tak ograniczyloby sobie rynek zbytu na te urzadzenia ?

 

Kupileś inny, droższy rekuperator, bo tak, a nie inaczej (moim zdaniem błędnie) zinterpretowałeś zapis o wilgotnosci powietrza.

Teraz robisz wszystko, by zracjonalizowac te dodatkowo wydane 2k zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z DRT Lossnay ewidentnie wynika, że chodzi o wilgotność wentylowanego pomieszczenia.

 

Dla mnie nie ewidentnie. Mitsubishi pisze niejasno. Ale jak wilgoć z pomieszczenia (może to być niewentylowane przez to urządzenie poddasze czy kotłowania z wentylacją grawitacyjną, jak ja miałem w projekcie), w którym jest zamontowany rekuperator miałaby się skraplać wewnątrz urządzenia?

 

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=429142

 

 

W linku poniżej również jest taka informacja informacja dotycząca Tywenta.

 

Zarówno w linku, jak i Tywent w instrukcji nie zostawia żadnych wątpliwości:

"Rekuperatorów tych nie należy stosować do przetłaczania powietrza o dużej wilgotności powyżej 70%"

 

http://forum.muratordom.pl/attachment.php?attachmentid=428984

 

No coż, drewno na trzymane na zewnatrz osiąga ponizej 20%, mimo, iz zalaczyleś wykresy ,ze prawie zawsze wilgotnosc przekracza 70% ;)

 

Producenci nie podają % wilgotności, do jakiej można nasączyć celulozę. Podają wilgotność powietrza, przy jakiej jest to osiągane.

 

Papier nasiąknie w takiej wilgotnosci, plyta OSB zacznie sie wypaczac, ale juz na przyklad woodoodporna sklejka nie. Chyba, ze ja wrzucimy do wody, albo wykropli sie ona na powierzchni.

 

Fajne porównanie. Jak miedzy nasiąkliwym wymiennikiem z celulozy, a z polimerów.

 

Myślisz, że ME świadomie tak ograniczyloby sobie rynek zbytu na te urzadzenia ?

 

Nie sądzę, żeby to był cel projektantów. To ograniczenie technologii. Zabezpieczają się zapisami w instrukcjach - a klienci dalej kupują, bo do niedawna to było rozwiązanie 2x tańsze, od konkurencyjnego.

 

 

Kupileś inny, droższy rekuperator, bo tak, a nie inaczej (moim zdaniem błędnie) zinterpretowałeś zapis o wilgotnosci powietrza.

Teraz robisz wszystko, by zracjonalizowac te dodatkowo wydane 2k zł.

 

Po dodaniu kosztu nagrzewnicy różnica różnica robi się niewielka. Racjonalizacji dokonywałem przed zakupem - stąd ten wątek i lektura innych.

 

Z mojej strony EOsT. Producenci bez powodu by nie odstraszali klientów.

Edytowane przez Kaizen
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Zarówno w linku, jak i Tywent w instrukcji nie zostawia żadnych wątpliwości:

"Rekuperatorów tych nie należy stosować do przetłaczania powietrza o dużej wilgotności powyżej 70%"

 

Nie kłam. W podanym przeze mnie linku jest napisane:

 

'Rekuperatorów tych nie należy stosować do przetłaczania powietrza o dużej wilgotności powyżej 70%,( np. w saunach, basenach) oraz powietrza zawierającego tłuszcze. Przy przetłaczaniu powietrza poniżej -10stC należy stosować nagrzewnice wstępne.'

 

Sam zapis, żeby powietrze nie zawierało tłuszczy świadczy o tym. Widzę że taki beton intelektualny jak ty i tak tego nie przyjmie do czachy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Po dodaniu kosztu nagrzewnicy różnica różnica robi się niewielka. Racjonalizacji dokonywałem przed zakupem - stąd ten wątek i lektura innych.

 

Z mojej strony EOsT. .

 

Alnor oferuje nagrzewnice od 300zl, wiec daleko do "niewielkiej" różnicy

W watku o Lossnay nie doczytalem, by ktoś ją dokupił do rekuperatora.

 

Tutaj duza instslacja na Lossnay w UK

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://library.mitsubishielectric.co.uk/pdf/download_full/2427&ved=2ahUKEwjh9sCFh8rhAhVkw4sKHWHlCXIQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw08ilu4mZdGq-CO-9zFlBOO

 

Myślisz, że wrzuciliby 21 jednostek, żeby je zaraz wymienić ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Teraz robisz wszystko, by zracjonalizowac te dodatkowo wydane 2k zł.

 

Ja mimo różnicy 1,5k zł bardziej jestem skłonny do zakupu IZZI300, ponieważ dwa najważniejsze elementy w tym reku są poprostu lepsze. Wymiennik Core jest napewno trwalszy od chińskiej celulozy. Po za tym dzwoniłem do Tywenta spytać jakie są wentylatory w B3B EC i Pan mi powiedział, że to nie są niemiecki EBM Papst tylko jakieś inne gorsze, czyli pewnie też chińskie. Wiertarkę, którą używam okazjonalnie, mogę sobie kupić chińską, ale wentylatory, które mają chodzić praktycznie non stop wolę dopłacić i mieć markowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co z zapisem o mgle w przypadku Lossnay?

Wymiennik nie jest kierunkowy - możesz go obrócić o 180*. Więc zapis dotyczy parametrów powietrza z obydwu stron.

 

Tylko, ze z "drugiej strony" nie nastapi wykraplanie.

Bo ono wystapi tylko, jesli chcielibyśnm zimą wyciagnąc z pomieszczen powietrze o wilgotnosci wzglednej 70%. Z pralni, basenu, szklarni - jak pisze producent.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mimo różnicy 1,5k zł bardziej jestem skłonny do zakupu IZZI300, ponieważ dwa najważniejsze elementy w tym reku są poprostu lepsze. Wymiennik Core jest napewno trwalszy od chińskiej celulozy. Po za tym dzwoniłem do Tywenta spytać jakie są wentylatory w B3B EC i Pan mi powiedział, że to nie są niemiecki EBM Papst tylko jakieś inne gorsze, czyli pewnie też chińskie. Wiertarkę, którą używam okazjonalnie, mogę sobie kupić chińską, ale wentylatory, które mają chodzić praktycznie non stop wolę dopłacić i mieć markowe.

 

To dziwne, bo EBM Papst sa nawet w tanim Ozonie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dziwne, bo EBM Papst sa nawet w tanim Ozonie.

 

Też mnie to zdziwiło, tym bardziej, że Tywent w innych rekuperatorach bez odzysku wilgoci montują EMB Papst i chwalą się tym w opisie. Być może konstrukcyjnie nie pasują do tych centralach, ponieważ w żadnym o podobnej budowie (Lossnay, Alnor, Tywent, Daikin) nie ma EBMów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Alnor oferuje nagrzewnice od 300zl, wiec daleko do "niewielkiej" różnicy

Nie róbmy sobie żartów.

300 PLN to kosztuje grzałka, a gdzie jakieś przyzwoite sterowanie do niej?

Dobra nagrzewnica EL sterowana płynnie to 1000 PLN, montowanie jakiś tanich składaków to proszenie się o kłopoty.

 

Też mnie to zdziwiło, tym bardziej, że Tywent w innych rekuperatorach bez odzysku wilgoci montują EMB Papst i chwalą się tym w opisie. Być może konstrukcyjnie nie pasują do tych centralach, ponieważ w żadnym o podobnej budowie (Lossnay, Alnor, Tywent, Daikin) nie ma EBMów.

Z markowym wentylatorem EC ta centrala już tak tania nie będzie..

W dodatku EBM nie ma tego typu wentylatorów w wersji EC w ofercie.

 

Porównywanie Lossnay do tego Tywentu jest dla tego pierwszego odrobinę krzywdzące, gdyż:

- jest 2 razy cichszy bazując na danych katalogowych

- ma wejście na dodatkowe czujniki CO2, VOC, Higrostat

- ma wejście dla centralki alarmowej

- ma sterownik, gdzie można sobie nastawić harmonogram pracy

- ma dokumentację techniczną i potwierdzone parametry

 

To produkty z innej półki.

 

Bardzo dużo info na temat wymiennika celulozowego znajdziecie w databook Mitsubishi:

http://www.mitsubishitech.co.uk/Data/Lossnay/LGH-RX/2010-2009/LGH-RX5-E/LGH-RX5_Technical_Manual.pdf

 

Są tam nawet testy wymiennika po 11 latach pracy (str.40) jest też sporo zagadnień technicznych opisanych przystępnym językiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie róbmy sobie żartów.

300 PLN to kosztuje grzałka, a gdzie jakieś przyzwoite sterowanie do niej?

Dobra nagrzewnica EL sterowana płynnie to 1000 PLN, montowanie jakiś tanich składaków to proszenie się o kłopoty.

 

 

 

No coż, Alnor zaleca na swej stronie łączenie tych nagrzewnic ze swoimi składkami.

Oczywiście bez wypasionego, płynnego sterowaniw, ale czy w WM wszystko musi być wypasione ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No coż, Alnor zaleca na swej stronie łączenie tych nagrzewnic ze swoimi składkami.

Oczywiście bez wypasionego, płynnego sterowaniw, ale czy w WM wszystko musi być wypasione ?

 

Płynne sterowanie to nie "wypas".

To logiczne rozwiązanie dla tak małych zapotrzebowań i tak zmiennych warunków.

Dzięki temu zużywasz tylko tyle prądu ile trzeba by ochronić wymiennik przed zalodzeniem.

Takie sterowanie jest również mniej zawodne i mniej obciąża sieć.

A to przecież ok 300 PLN różnicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...